Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.591
    Antall liker
    10.122
    Artig menneskesyn også....
    Ja... hvem skulle denazifiseres, sa de....???

    Når folk kan stå på TV i pen dress og lire av seg det der, da er det vel ikke så mye håp for den nasjonen på en stund, er jeg redd.

    EDIT: Ved nærmere ettertanke, velger jeg å tro at dette er fake, se post #27.336
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.591
    Antall liker
    10.122
    Kan noen hver forklare meg det følgende:
    Dersom det IKKE er Russland som har sabotert Nordstream (noe de tross alt later som), hvorfor stenger de i så fall ikke tilførselen, slik at vi slipper disse enorme utslippene til luft? Er ikke det faktum at gasstrømmen ikke stopper, bevis nok i seg seg selv?
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.318
    Antall liker
    3.478
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel volumet i pipe systemet som slippes ut nå - regner med de har stengt i begge ender ?
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.250
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kan noen hver forklare meg det følgende:
    Dersom det IKKE er Russland som har sabotert Nordstream (noe de tross alt later som), hvorfor stenger de i så fall ikke tilførselen, slik at vi slipper disse enorme utslippene til luft? Er ikke det faktum at gasstrømmen ikke stopper, bevis nok i seg seg selv?
    Ifølge media er det stengt, gassen som slippes ut er gass som ligger i systemet og det vil stanse i løpet av noen dager.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.591
    Antall liker
    10.122
    Nå skal jeg ikke være konspiratorisk her, men kan det være en sammenheng mellom det faktum at en rekke ledere innen gass og oljesektoren i Russland har dødd under forunderlige omstendigheter, og det at disse gassrørene har åpnet seg helt ut av det blå....?
    Kan det ha vært noen som har vært kritiske til dette, når planene ble fremlagt....?

     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.013
    Antall liker
    4.358
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Kan noen hver forklare meg det følgende:
    Dersom det IKKE er Russland som har sabotert Nordstream (noe de tross alt later som), hvorfor stenger de i så fall ikke tilførselen, slik at vi slipper disse enorme utslippene til luft? Er ikke det faktum at gasstrømmen ikke stopper, bevis nok i seg seg selv?
    gas.JPG
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.622
    Antall liker
    15.698
    Torget vurderinger
    2
    Kan noen hver forklare meg det følgende:
    Dersom det IKKE er Russland som har sabotert Nordstream (noe de tross alt later som), hvorfor stenger de i så fall ikke tilførselen, slik at vi slipper disse enorme utslippene til luft? Er ikke det faktum at gasstrømmen ikke stopper, bevis nok i seg seg selv?
    Begge er nedstengt. 2 kom aldri i gang og 1 ble stengt for "vedlikehold", deretter "problemer".

    Men det står gass under trykk i rørene og det er denne som kommer ut. Vi snakker om tusener av kilometer med røslig diameter rør under trykk. Årsaken er at det tar lang tid å få en rørledning i gang og man lar den stå under trykk under vedlikehold, etc.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.767
    Antall liker
    5.418
    Sted
    Holmestrand
    Kan noen hver forklare meg det følgende:
    Dersom det IKKE er Russland som har sabotert Nordstream (noe de tross alt later som), hvorfor stenger de i så fall ikke tilførselen, slik at vi slipper disse enorme utslippene til luft? Er ikke det faktum at gasstrømmen ikke stopper, bevis nok i seg seg selv?
    Red:
    Volumet skal være drøyt 1,2 mill kubikk. Feil diameter, gange, dele, kvadrat og pi og greier ble litt mye å holde styr på ... :rolleyes:

    Volumet på rører er ca 236000 kubikkmeter, og med et trykk på 200 bar så blir det ganske så mye gass som nå vil ut gjennom hullet.
    Så det tar nok en stund.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.591
    Antall liker
    10.122
    Volumet på rører er ca 236000 kubikkmeter, og med et trykk på 200 bar så blir det ganske så mye gass som nå vil ut gjennom hullet.
    Så det tar nok en stund.
    Ved 200 Bar er gassen i væskeform, ergo blir gassmengdene tilsvarende mye større, omtrentilig 300 ganger eller så. Så det gir mening at det tar tid å tømme dette her...

    EDIT: Sikker på at det er 200 Bar? Det er ganske mye for såpass store rør, på den annen side, er ikke dette mitt fag, så jeg skal kjøpe den, med et lite spørsmålstegn. Ikke rart det er dyrt å legge sånne rør, i så fall....
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.591
    Antall liker
    10.122
    Det er nok "kreativ" oversetting :)
    La oss håpe dette er en form for mediemessig krigføring. Det som fremkommer er såpass langt ute, at det kan virke urimelig at det er virkelig. Enn så lenge velger jeg å tro at dette er en form for skarp ironi fra motstandere av mobiliseringen. Det får tross alt være grenser.
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.925
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    2
    Ved 200 Bar er gassen i væskeform, ergo blir gassmengdene tilsvarende mye større, omtrentilig 300 ganger eller så. Så det gir mening at det tar tid å tømme dette her...

    EDIT: Sikker på at det er 200 Bar? Det er ganske mye for såpass store rør, på den annen side, er ikke dette mitt fag, så jeg skal kjøpe den, med et lite spørsmålstegn. Ikke rart det er dyrt å legge sånne rør, i så fall....
    Trykket i Nord Stream 2-rørledningen fra Russland falt natt til mandag fra 105 til 7 bar, noe som viser seg å skyldes lekkasje.

     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.609
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Sandefjord
    Det er nok "kreativ" oversetting
    Språk er krevende, ingen tvil - om noen kan russisk så bistå gjerne mtp presiseringer :)

    Når det er sagt, gitt oversetting som foreligger, så er tema/argumentasjon hinsides fornuft, men jeg lurer på hvor mange som faktisk ser på dette / hvor stor troverdighet showet (!) faktisk har. Det er lett å få noe til å se "formelt og stort ut" via TV-skjerm, uten at innholdet har substans eller noen betydning. F.eks InfoWars / Alex Jones, ser visuelt proft ut men snakker kun til et lite publikum / bare svada.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    EDIT: Sikker på at det er 200 Bar? Det er ganske mye for såpass store rør, på den annen side, er ikke dette mitt fag, så jeg skal kjøpe den, med et lite spørsmålstegn. Ikke rart det er dyrt å legge sånne rør, i så fall....
    Stod et sted at trykkfallet var fra 107(?) til 7 bar eller noe slikt.

    Edit: Ser PowerMetal kom meg i forkjøpet
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.767
    Antall liker
    5.418
    Sted
    Holmestrand
    Ved 200 Bar er gassen i væskeform, ergo blir gassmengdene tilsvarende mye større, omtrentilig 300 ganger eller så. Så det gir mening at det tar tid å tømme dette her...

    EDIT: Sikker på at det er 200 Bar? Det er ganske mye for såpass store rør, på den annen side, er ikke dette mitt fag, så jeg skal kjøpe den, med et lite spørsmålstegn. Ikke rart det er dyrt å legge sånne rør, i så fall....
    Volumet skal være drøyt 1,2 mill kubikk. Feil diameter, gange, dele, kvadrat og pi og greier ble litt mye å holde styr på ... :rolleyes:

    Enig i at trykket høres veldig høyt ut. 200 bar er jo det du fyller på dykkerutstyr.
    I følge wikipedia er det 220 bar, et sted fant jeg 100, så hva som er korrekt skal jeg ikke påstå. ;)
    Mye gass blir det uansett.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Red:
    Volumet skal være drøyt 1,2 mill kubikk. Feil diameter, gange, dele, kvadrat og pi og greier ble litt mye å holde styr på ... :rolleyes:

    Volumet på rører er ca 236000 kubikkmeter, og med et trykk på 200 bar så blir det ganske så mye gass som nå vil ut gjennom hullet.
    Så det tar nok en stund.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.343
    Antall liker
    1.844
    Volumet skal være drøyt 1,2 mill kubikk. Feil diameter, gange, dele, kvadrat og pi og greier ble litt mye å holde styr på ... :rolleyes:

    Enig i at trykket høres veldig høyt ut. 200 bar er jo det du fyller på dykkerutstyr.
    I følge wikipedia er det 220 bar, et sted fant jeg 100, så hva som er korrekt skal jeg ikke påstå. ;)
    Mye gass blir det uansett.
    Spiller ingen rolle hva trykket er, så lenge gassen er fullt kondensert og i væskeform. Denne skal over i gassform på tur ut, og bli noen hundre ganger større i volum.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.622
    Antall liker
    15.698
    Torget vurderinger
    2
    Noen spekulasjoner. Hvorfor røyk rørledningene?

    1. Putin sperrer for at dissentere i toppledelsen kan lokke Europa med gassforsyninger, etter at han er blitt kastet ut et vindu/sendt til Haag.

    2. Sprengladninger er plassert på forhånd på gassrørene, og detonert ved fjernutløsning, av Russland.
    Ev. av annen makt, s.s. Ukraina, eller "your speculation is as valid as mine as to alternatives".

    3. Putin sender EU et tydelig signal: "No more gas for you" fra Russland. Og åpner for at andre rørledninger, på land, også vil bli kappet, på tilsvarende vis. Siden EU har sagt at man skal frigjøre seg fra russisk gass, er dette en grei aksjon. Rørene som er sabotert er blitt verdiløse. (Saltvann trenger inn når gassen er blåst ut, og i tillegg er de bokstavelig talt blitt verdiløse for Russland, pga sanksjonene).
    Samtidig som punkt 1 også griper inn her.
    Og EU må vurdere hva som skal gjøres om rørene på land også blir inaktive. (Det går fortsatt gass over Ukraina til Tyskland, fra Russland).

    Skjermbilde 2022-09-28 kl. 10.19.32.png

    For russerne er det likegyldig, siden de har fått beskjed om at det vil bli slutt på forsyninger til EU.

    4. Mest interessant. Dette skjedde samme dag som Baltikum-rørledningen ble åpnet, med gass fra Norge. Mette Fredriksen stod og dreide på det symbolske hjulet som åpnet forsyningen den dagen, og fikk senere beskjed om at Nordstream 1 og 2 er sabotert.

    Dermed kan Russland, om det var dem, også sende et signal om hva som kan skje med andre rørledninger til EU. Det er umulig å stadfeste at dette var en russisk aksjon, og det er godt mulig at ladningene er blitt festet på rørledningene for lenge siden, klare til å bli aktivert "ved behov". Så det å gå gjennom skipstrafikk, under og over vann, behøver ikke bety stort.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.767
    Antall liker
    5.418
    Sted
    Holmestrand
    Spiller ingen rolle hva trykket er, så lenge gassen er fullt kondensert og i væskeform. Denne skal over i gassform på tur ut, og bli noen hundre ganger større i volum.
    Ingen ekspert på dette.
    Var ikke klar over at den er i væskeform, men som både du og jeg allerede har fastslått:
    Mye blir det.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.591
    Antall liker
    10.122
    Gassen er ikke i væskeform i disse rørene.
    Ved hvilket trykk går naturgass over i væskeform?
    Ser vi på beslektede gasser som propan o.l. er dette trykket ganske lavt. opererer de ved 100 Bar og mer, høres det for meg litt merkelig at gassen ikke går gjennom en faseovergang, og ender som væske, men jeg skulle like å vite hvor mye trykk som skal til før dette skjer. Gasstankere frakter flytende naturgass (LNG), men da ved hjelp av lav temperatur, som i området - 160 C.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.591
    Antall liker
    10.122
    Det er avhengig av temperatur og trykk så vdt jeg husker.
    Ja, det vil være en kombinasjon av trykk og (lav) temperatur. Ved 1 ATM går gassen over til væske ved ca. - 160 grader C.
    Men hva skjer ved + 5 C? Hvilket trykk må man da opp i, for å endre aggregattilstand på naturgass?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.845
    Antall liker
    8.830
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.622
    Antall liker
    15.698
    Torget vurderinger
    2
    Norge har 8.800 km rørledninger på havbunnen. Det edderkoppnettet kan man fint glemme å forsøke å overvåke, selvsagt.

    Skjermbilde 2022-09-28 kl. 11.49.13.png
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.622
    Antall liker
    15.698
    Torget vurderinger
    2
    Nå har Russland nektet for at det er de som står bak ødeleggelsen av gassledningene, så da er det bekreftet.
    Det er irrelevant. "Russisk eiendom er blitt ødelagt."
    I Russland kan regimet benytte dette som bevis på hvordan Vesten angriper, som ytterligere forsterking av dets intensjoner. Hvorvidt russerne selv har ødelagt dem er uten betydning, siden gjerningen gir beveggrunner for kommende vedtak om opptrapping.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Det er irrelevant. "Russisk eiendom er blitt ødelagt."
    I Russland kan regimet benytte dette som bevis på hvordan Vesten angriper, som ytterligere forsterking av dets intensjoner. Hvorvidt russerne selv har ødelagt dem er uten betydning, siden gjerningen gir beveggrunner for kommende vedtak om opptrapping.
    Ja, selvfølgelig er det irrelevant. Men nå behøver vi ikke lenger diskutere hvem som sto bak.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.609
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Sandefjord
    I Russland kan regimet benytte dette som bevis på hvordan Vesten angriper, som ytterligere forsterking av dets intensjoner.
    Precis. Og ved å ta ut to ikke-operative linjer, eid av Russland, beregnet for et marked som ikke vil kjøpe på lang lang tid...lett offer med store ringvirkninger internasjonalt.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.220
    Antall liker
    9.448
    Torget vurderinger
    2
    C84EB0C1-CC8F-4AD9-99B3-7A92D65E6699.jpeg
    Siden naturgassen ikke er ren metan men en blanding med andre gasser etan propan etc får man dette diagrammet .
    Gassen i rørledingene transporteres alltid ved er trykk som er høyere enn den øverste kurven. Hvis ikke får man utfelling av væske i røret ved havbunnstemperatur.
    Hullet i rørledningen gjør at det strømmer ut gass som ekspanderer ved laveretrykk, da faller temperaturen mye og det dannes væske, resultatet er st både væske og gass strømmer ut Ved havbunnen, siden havet er så stort holder det temperaturr på ca 4c så i praksis vil alle hydrokarbonene gå over til gass Til slutt. Vannet som trenger innn rørledningen kan gi korrosjon da det er oksygen oppløst i havvannet. Så det blir ingen kvikk fiks om en rør er sabotert. Kanskje det blir flere grunner til å spare på strømmen…
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.167
    Antall liker
    804
    Er det ingen ventiler underveis som kan stenge deler av røret; er det virkelig bare ett langt kontinuerlig rør?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn