Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Det sies jo at ca 50% av styrkene til LPR og DPR er drept eller såret så langt, så at kampviljen for å støtte sine "frigjørere" er svak kan ikke forbause noen.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Ja, den er elendig. Så de er nok ikke like lettlurt som tastaturklovner i Norge.
    Utfallet av krigen avgjøres nok ikke av tastaturklovnene i dette forumet. Det vil heller ikke bestemmes av hvem som bomber flest sivile mål. Fiendens militære styrker må nedkjempes. Den kampen er ikke over ennå.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Utfallet av krigen avgjøres nok ikke av tastaturklovnene i dette forumet. Det vil heller ikke bestemmes av hvem som bomber flest sivile mål. Fiendens militære styrker må nedkjempes. Den kampen er ikke over ennå.
    Hvilken av de stridende parter som ødelegger sivile mål, kan det vel neppe være noe poeng i å diskutere, heller. Hele verden kan jo se akkurat det på TV hver fordømte dag.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Utfallet av krigen avgjøres nok ikke av tastaturklovnene i dette forumet. Det vil heller ikke bestemmes av hvem som bomber flest sivile mål. Fiendens militære styrker må nedkjempes. Den kampen er ikke over ennå.
    Det er sant.

    Jeg må innrømme at jeg nok har vært litt optimist mtp Ukraina sin evne til å slå tilbake, men jeg ser fortsatt ikke at russerne har noen sjans til å erobre noe særlig mer land enn de har i dag. De har knapt tatt noe den siste måneden. De kan muligens greie å ta resten av Donesk, men jeg synes ikke det ser slik ut.
    • Og russerne taper mye materiell - hver eneste dag.
    • Det er mye motstand i Kherson - og det drepes russiske soldater der daglig.
    • Ukraina får bedre og bedre artilleri
    • Det er tilsynelatende fortsatt en del sabotasjeaktivitet inne i Russland.
    • Ukraina mobilsierer og blir flere og flere, mens Russerne sliter med å mobisliere flere og mange av de som har vært i striden går av kontrakt i disse dager.
    • Så kan man jo tenke seg selv hva som skjer med moralen når fronten beveger seg andre veien.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bergen
    Det er sant.

    Jeg må innrømme at jeg nok har vært litt optimist mtp Ukraina sin evne til å slå tilbake, men jeg ser fortsatt ikke at russerne har noen sjans til å erobre noe særlig mer land enn de har i dag. De har knapt tatt noe den siste måneden. De kan muligens greie å ta resten av Donesk, men jeg synes ikke det ser slik ut.
    • Og russerne taper mye materiell - hver eneste dag.
    • Det er mye motstand i Kherson - og det drepes russiske soldater der daglig.
    • Ukraina får bedre og bedre artilleri
    • Det er tilsynelatende fortsatt en del sabotasjeaktivitet inne i Russland.
    • Ukraina mobilsierer og blir flere og flere, mens Russerne sliter med å mobisliere flere og mange av de som har vært i striden går av kontrakt i disse dager.
    • Så kan man jo tenke seg selv hva som skjer med moralen når fronten beveger seg andre veien.
    Jeg tipper at noen vest for russerne har en (langtids)plan. Den er ikke fullført akkurat no ei heller i sommerferien
    På lik linje med de økonomiske sanksjonene tror jeg vi mål ha litt indre tålmod vedrørende Ukrainas militære evne til å slå tilbake, sjøl om d e vanskelig når man ser på hva som skjer
    Vi i vesten e nok blitt internett avhengig, med go hjelp av TV2.. heile tia "Se hva som skjer..". Men dette e nok ikke en boksekamp som er kjapt overstått

    Tror vel de som sier at man forventer 2023 og 2024 har et mer realistisk syn på når sluttresultatet skal gjøres opp

    Denne konflikten og håndteringen av den vil leve leeenge og blir en kjempe utfordring for den yngre generasjon. Sånt sett litt glad man har avtjent sin verneplikt og dimmelenka no teller dager mot lønnsslipp fra Pensjonskassa
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.193
    Antall liker
    10.357
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Utfallet av krigen avgjøres nok ikke av tastaturklovnene i dette forumet. Det vil heller ikke bestemmes av hvem som bomber flest sivile mål. Fiendens militære styrker må nedkjempes. Den kampen er ikke over ennå.
    En fin liten artikkel om hvordan vi tastaturklovner kan bidra😊
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Det er sant.

    Jeg må innrømme at jeg nok har vært litt optimist mtp Ukraina sin evne til å slå tilbake, men jeg ser fortsatt ikke at russerne har noen sjans til å erobre noe særlig mer land enn de har i dag. De har knapt tatt noe den siste måneden. De kan muligens greie å ta resten av Donesk, men jeg synes ikke det ser slik ut.
    • Og russerne taper mye materiell - hver eneste dag.
    • Det er mye motstand i Kherson - og det drepes russiske soldater der daglig.
    • Ukraina får bedre og bedre artilleri
    • Det er tilsynelatende fortsatt en del sabotasjeaktivitet inne i Russland.
    • Ukraina mobilsierer og blir flere og flere, mens Russerne sliter med å mobisliere flere og mange av de som har vært i striden går av kontrakt i disse dager.
    • Så kan man jo tenke seg selv hva som skjer med moralen når fronten beveger seg andre veien.
    Ukrainsk artilleri virker åpenbart. Jeg har postet en video på dette lenger opp i tråden.
    Hvorfor russerne går så sakte frem vet vi ikke, kanskje det er smart av de?
    Hvem som taper mest mannskap og utstyr vet vi ikke, men normal er de de som ønsker å ta territorie som taper mest. Man regner normalt at angripende part må påregne tre ganger så store tap som forsvarende part. Og følgelig bør angripende part være minst tre ganger så sterk som forsvarende part. Tallmessig har vi ikke dette forholdet, så russerne har på et eller annet vis endret spillereglene.

    Jeg har sett anslag, fra pro russisk hold, på at Ukraina har mistet mellom 45 000 og 70 000 mann, hvorav ca 6000 som krigsfanger. Det Russiske forsvarsdepartementet holder ikke regnskap på døde fientlige soldater, kun på ødelagt utstyr. Deres anslag under. Jeg aner ikke om noen av disse tallene er pålitelige.

    1655883613165.png
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Det er tydeligvis toppfolk i den russiske militære toppledelsen:

    "Investigative journalism group Bellingcat previously reported on June 17 that Russian President Vladimir Putin planned to replace Dvornikov as the commander of the invasion of Ukraine following Dvornikov’s excessive drinking and lack of trust among Russian forces."

    Så hittil har de hatt et fyllesvin til å lede invasjonen.
    Det er vel mer eller mindre en påkrevd kvalifikasjon?

     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.193
    Antall liker
    10.357
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Ukrainsk artilleri virker åpenbart. Jeg har postet en video på dette lenger opp i tråden.
    Hvorfor russerne går så sakte frem vet vi ikke, kanskje det er smart av de?
    Hvem som taper mest mannskap og utstyr vet vi ikke, men normal er de de som ønsker å ta territorie som taper mest. Man regner normalt at angripende part må påregne tre ganger så store tap som forsvarende part. Og følgelig bør angripende part være minst tre ganger så sterk som forsvarende part. Tallmessig har vi ikke dette forholdet, så russerne har på et eller annet vis endret spillereglene.

    Jeg har sett anslag, fra pro russisk hold, på at Ukraina har mistet mellom 45 000 og 70 000 mann, hvorav ca 6000 som krigsfanger. Det Russiske forsvarsdepartementet holder ikke regnskap på døde fientlige soldater, kun på ødelagt utstyr. Deres anslag under. Jeg aner ikke om noen av disse tallene er pålitelige.

    Vis vedlegget 827563
    En uke eller to tilbake ble det postet en beregning som sa at ca 14% av det russerne hevder Ukraina har tapt, kan bekreftes. Tilsvarende tall for ukrainske publiseringer av russiske tap er 45%. Dette gjelder materiell. Reelle tall er nok noe over det som kan bekreftes, men det er lurt å slå av for kjentfolk.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Denne konflikten er eksistensiell for Ukraina og viktig for Russland og Europa, men mindre avgjerande for motpolane USA og Kina.

    Sjølv om Kina er sure for at overfallet i februar ikkje var like smooth som det Putin hadde sett føre seg, tippar eg at den kinesiske analysen av situasjonen er om lag eit spegelbilete av vårt - eit Russland på kant med Europa tek "fokus" for USA/NATO (særleg NATO), og krigen tappar NATO for iallfall det militære restlageret. Når dei attåt dette får ein politisk/økonomisk situasjon der Kina får priviligert (ie, billig) tilgang til russiske råvarer og energi, har dei ingen grunn til å leggja press på Putin for å avslutta.

    Det er mogleg at vestlege våpen etter kvart gjer at Ukraina får eit teknisk/eldkraft-overtak som gjer at dei kan setja i verk offensive operasjonar, sjølv om eg trur det er vanskeleg (for båe sider) utan flystøtte. GPS-styrte missil er ein ganske dyr måte å blåsa i stykke russiske antikvitetar på, dersom dette skal vara i fleire år.

    Nei, eg har ingen gode svar. Sorry.
     
    Sist redigert:

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.193
    Antall liker
    10.357
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2


    ..The Ukrainian state could not quickly restore order in Donetsk, remaining concentrated on the important city of Sloviansk. In April 2014, Sloviansk was captured by Igor Girkin, a Russian citizen, and a group of militants. As Girkin himself admitted, no “DNR-LNR” would emerge without it.

    “After all, I pulled the trigger of the war. If our detachment had not crossed the border everything would have ended as in Kharkiv and Odesa,” he said in an interview.
    It is the reason why Ukrainians don’t consider the so-called “DNR-LNR” as separatists but as Russian proxy forces. Only with the use of Russian support (including military one) did they manage to seize part of the two oblasts and establish their own governing bodies there..
     
    Sist redigert:
    K

    Khanate

    Gjest
    En uke eller to tilbake ble det postet en beregning som sa at ca 14% av det russerne hevder Ukraina har tapt, kan bekreftes. Tilsvarende tall for ukrainske publiseringer av russiske tap er 45%. Dette gjelder materiell. Reelle tall er nok noe over det som kan bekreftes, men det er lurt å slå av for kjentfolk.
    Jeg påstår ingen ting her, men konstaterer at begge sider hevder at de påfører motstanderen tap. Årsaken til kun 14% bekreftelse kan være at de påståtte tapene er løgn, eller at informasjon som kan bekrefte tapene er vanskelig tilgjengelig. Hvor mange bilder har vi sett fra utbombede ukrainske depoter? Det som er helt sikkert er at begge sider går på tap av mennesker og materiell. Årsaken til at jeg maser om dette er at jeg synes ukrainsk fremgang gjerne får større plass enn den fortjener. Ukrainsk angrep på Snake-island og deres bombing av russernes pontongbruer ble ikke avgjørende. Russland kontrollerer fortsatt Snake-island, og de har fått mannskap over på den andre siden av elva.
     
    K

    Khanate

    Gjest

    ..Russia created and supported so-called “DNR-LNR” while denying this fact
    The Ukrainian state could not quickly restore order in Donetsk, remaining concentrated on the important city of Sloviansk. In April 2014, Sloviansk was captured by Igor Girkin, a Russian citizen, and a group of militants. As Girkin himself admitted, no “DNR-LNR” would emerge without it.


    It is the reason why Ukrainians don’t consider the so-called “DNR-LNR” as separatists but as Russian proxy forces. Only with the use of Russian support (including military one) did they manage to seize part of the two oblasts and establish their own governing bodies there..
    Hvor står folket i Lugansk og Donetsk? De burde ha et ord med i laget.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Russland kontrollerer fortsatt Snake-island, og de har fått mannskap over på den andre siden av elva.
    Joda, men det er vel ikke så veldig interessant å sette noe særlig utstyr på den øye når den er innenfor rekkevidde av Ukraisk artilleri.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Jeg påstår ingen ting her, men konstaterer at begge sider hevder at de påfører motstanderen tap. Årsaken til kun 14% bekreftelse kan være at de påståtte tapene er løgn, eller at informasjon som kan bekrefte tapene er vanskelig tilgjengelig. Hvor mange bilder har vi sett fra utbombede ukrainske depoter? Det som er helt sikkert er at begge sider går på tap av mennesker og materiell. Årsaken til at jeg maser om dette er at jeg synes ukrainsk fremgang gjerne får større plass enn den fortjener. Ukrainsk angrep på Snake-island og deres bombing av russernes pontongbruer ble ikke avgjørende. Russland kontrollerer fortsatt Snake-island, og de har fått mannskap over på den andre siden av elva.
    En hver Ukrainsk fremgang fortjener all den publisitet den kan få. De er angrepet av rovdyr som ikke har noen form for rett til det de gjør.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.193
    Antall liker
    10.357
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Hvor står folket i Lugansk og Donetsk? De burde ha et ord med i laget.
    Er en god del statistikk i artikkelen, og nederst i den er det lenket til mange flere artikler om det samme temaet. Folket der har et ord med i laget slik jeg ser det.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvorfor russerne går så sakte frem vet vi ikke, kanskje det er smart av de?
    Hvem som taper mest mannskap og utstyr vet vi ikke, men normal er de de som ønsker å ta territorie som taper mest. Man regner normalt at angripende part må påregne tre ganger så store tap som forsvarende part.
    Man kan jo late som om vi ikke vet noe om noe.
    Men dette er vel den best dokumenterte krigen i historien - så vi vet noe. Og Oryx holder grei kontroll på dette med bildebevis.
    Bla noen sider tilbake i tråden - i begynnelsen av februar var alle enig om at selvsgat tok russerne dette - det var bare snakk om tid. I disse dager minster de mer land i sør enn de vinner i øst - også skal man liksom lure på om russerne har hatt store tap.

    Man kan jo også late som det finnes mange mulig svar på spørsmålet "hvorfor går russerne så sakte frem", men det er altså kun ett svar på det spørsmålet - de greier ikke å gå raskere frem.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Joda, men det er vel ikke så veldig interessant å sette noe særlig utstyr på den øye når den er innenfor rekkevidde av Ukraisk artilleri.
    Jeg aner ikke hva de holder på med der, men de er der.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Man kan jo late som om vi ikke vet noe om noe.
    Men dette er vel den best dokumenterte krigen i historien - så vi vet noe. Og Oryx holder grei kontroll på dette med bildebevis.
    Bla noen sider tilbake i tråden - i begynnelsen av februar var alle enig om at selvsgat tok russerne dette - det var bare snakk om tid. I disse dager minster de mer land i sør enn de vinner i øst - også skal man liksom lure på om russerne har hatt store tap.

    Man kan jo også late som det finnes mange mulig svar på spørsmålet "hvorfor går russerne så sakte frem", men det er altså kun ett svar på det spørsmålet - de greier ikke å gå raskere frem.
    Du vet mer enn meg. BTW jeg påstår ikke at Russerne ikke har lidd store tap. Men, hvem har lidd størst tap? Og hvem tåler mest tap? Jeg vet ikke hvem som har litt mest tap, men jeg tror russerne tåler mer tap enn Ukraina.
     
    Sist redigert av en moderator:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Det er tre ganger så mange russere totalt som ukrainere, så hvis det stemmer at angripende part har tre ganger så store tap som forsvarerne vil begge gå tom for folk samtidig i denne meningsløse operasjonen.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bergen
    Lang tråd, mye postet siden 24 februar som dekker hva skjedde og hva vi tror kan skje

    Jeg er av dem som tar russerne på alvor i det de publiserer, uavhengig av hvem det er, av trusler med mulig bruk av militær makt overfor andre land, ref mine tidligere poster om dette.


    Uten å fremstå som krigshisser, men
    - dersom Sverige svarer russerne med å skyte ned russiske jagerfly som flyr inn i Sverige
    - dersom Danmark senker russiske krigsfartøy som seiler inn i Dansk farvann og åpenbart truer folketinget som satt på Bornholm
    - Dersom de Baltiske landene skyter ned russiske helikopter som flyr inn i deres luftterritorium

    Altså vesten slår tilbake, da har russerne en ny utfordring, krig mot alle landene omkring Østersjøen samtidig

    Da kan vi anta at d snart blir game over for russerne

    Hvor lenge skal disse landene finne seg i russernes åpenbare trusler mot de?
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bergen
    ^^sikkert korrekt, men d er nå et økende trykk mot vesten på at de faktisk må gjøre mer for å stoppe russerne Og da skifter matematikken fort, men også trusselen
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg vet ikke hvem som har litt mest tap, men jeg tror russerne tåler mer tap enn Ukraina.
    Tviler på det. De er i en meningsløs krig mot et broderfolk.
    Ukrainerne kjemper for landet sitt.

    Ellers synes jeg de tåler tapene godt - i følge oversikten din over ukrainske tap har de allerede tapt mye mer materiell enn de har - og fortsatt holder de stand

    Screenshot 2022-06-22 at 11-01-06 Politikk religion og samfunn - Russland - En tikkende bombe ...png
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Tviler på det. De er i en meningsløs krig mot et broderfolk.
    Ukrainerne kjemper for landet sitt.

    Ellers synes jeg de tåler tapene godt - i følge oversikten din over ukrainske tap har de allerede tapt mye mer materiell enn de har - og fortsatt holder de stand

    Vis vedlegget 827578
    Igjen, jeg påstår intet vedrørende tap annet enn at begge sider opplagt har tapt personell og utstyr. Tallene til Oryx er det beste vi har og jeg ser ingen grunn til å tvile på hva de formidler. Men, det finnes naturligvis ubekreftede tap. Og vi vet ikke hvor store disse ubekreftede tapene er.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4


    General David H. Petraeus, US Army (Ret.)
    General David H. Petraeus, US Army (Ret.) • 2ndPartner, KKR & Chairman, KKR Global Institute7h • 7 hours ago

    Follow
    21 June 2022: Here are the key takeaways from this evening's Ukraine update from the Institute for the Study of War:
    - Russian forces are successfully advancing toward Lysychansk from the south rather than making an opposed river crossing from Severodonetsk, threatening Ukrainian defenses in the area. Russian forces will likely attack the outskirts of Lysychansk within the coming week.
    - This Russian advance is a setback for Ukrainian defenses in the Severodonetsk-Lysychansk area, but Russian forces will likely require further protracted battles with Ukraine, similar to those seen in Mariupol and Severodonetsk, in order to capture Lysychansk.
    - The Kremlin is failing to dissuade the family members of sailors who survived the sinking of the Moskva from appealing the deployment of surviving conscripts to the war in Ukraine. The appeal states that Russian commanders did not send the surviving conscripts home from their deployment following the sinking of Moskva and that they will be recommitted to hostilities on June 30. The appeal also noted that the survivors refuse to participate in further assignments due to psychological distress.
    - Russian forces continue to face force generation challenges and are committing unprepared contract servicemen to the invasion of Ukraine. The BBC’s Russian service reported on June 20 that new Russian recruits receive only 3 to 7 days of training before being sent to “the most active sectors of the front.” ISW has previously assessed that Russian units in eastern Ukraine are suffering from poor complements of infantry, slowing their ability to seize urban terrain. The Russian military is offering substantial financial incentives to secure additional recruits with increasing disregard for age, health, criminal records, and other qualifications.
    - The Kremlin recently replaced the commander of the Russian Airborne forces and may have fired the commander of the Southern Military District and appointed a new commander of Russian forces in Ukraine, indicating dysfunction in the Kremlin’s conduct of the war.
    - Russian forces continued to launch assaults on settlements along the T1302 Lysychansk-Bakhmut highway to interdict Ukrainian ground lines of communications.
    - Russian operations along the Izyum-Slovyansk axis are increasingly stalled as Russian forces prioritize operations around Severodonetsk.
    - Russian forces likely recaptured the eastern bank of the Inhulets River from the Ukrainian bridgehead situated near the Kherson-Mykolaiv Oblast border.
    - Ukrainian forces reportedly struck Russian positions on Snake Island in the Black Sea, likely to destroy Russian fortifications and equipment on the island.
    - Russian occupation authorities are continuing to face challenges recruiting local collaborators and are likely relying on Russian government personnel to consolidate their societal control of occupied Ukrainian territories.
    #ukraineconflict #ukraineanalysis #intelligencecommunity
    #linkedintopvoices

    Web Link
    understandingwar.org
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bergen
    Da begynner også Norge å stramme opp litt på egen evne til Forsvar
    På tide, men på langt nær nok gitt dagens trusselbilde
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Igjen, jeg påstår intet ....
    Insinuere (verb):

    Beskylde med fordekte uttrykk eller vage antydninger

    EKSEMPLER
    • hun insinuerte at det var et forhold mellom dem
    • han insinuerte at jeg hadde dratt urettmessig fordel av min stilling
    SITATER
    • man [hadde] insinuert at Janson selv hadde satt tyveriet i scene med tanke på assuransesvik
      (Knut Faldbakken Uår. Aftenlandet 54 1974)
    • Hedda insinuerte at jeg og Mark hadde rottet oss sammen
      (Marita Liabø Mafia LBK 2004)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.227
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Igjen, jeg påstår intet vedrørende tap annet enn at begge sider opplagt har tapt personell og utstyr. Tallene til Oryx er det beste vi har og jeg ser ingen grunn til å tvile på hva de formidler. Men, det finnes naturligvis ubekreftede tap. Og vi vet ikke hvor store disse ubekreftede tapene er.
    Dine innlegg er en kontinuerlig subtil støtte til Putins invasjon i Ukraina, innleggene er sofistikerte og litt vanskeligere å ta til motmæle mot i forhold til den utestengte. Men alle med mer enn 3 hjerneceller ser hvilken agenda du har.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Dine innlegg er en kontinuerlig subtil støtte til Putins invasjon i Ukraina, innleggene er sofistikerte og litt vanskeligere å ta til motmæle mot i forhold til den utestengte. Men alle med mer enn 3 hjerneceller ser hvilken agenda du har.
    Hva er problemet? Mitt poeng er ikke å støtte Putin. Det jeg forsøker å gjøre er å formidle realitetene slik jeg ser de, for å balansere ut den temmelig lite subtile støtten til Ukraina som man finner stort sett over alt. Om du fokuserer på hva jeg faktisk sier, og slutter å gruble på min agenda, så behøver du ikke være så sofistikert for å kommentere og/eller ta til motmæle. Jeg holder fast på den uttalelsen du siterer over. Om man ikke har alt for mye på agendaen så tror jeg det er fullt mulig å stille seg bak denne uttalelsen. Eller vil du insistere på at du vet hvem som taper på slagmarken i Ukraina? Vær så god.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Hva er problemet? Mitt poeng er ikke å støtte Putin. Det jeg forsøker å gjøre er å formidle realitetene slik jeg ser de, for å balansere ut den temmelig lite subtile støtten til Ukraina som man finner stort sett over alt. Om du fokuserer på hva jeg faktisk sier, og slutter å gruble på min agenda, så behøver du ikke være så sofistikert for å kommentere og/eller ta til motmæle. Jeg holder fast på den uttalelsen du siterer over. Om man ikke har alt for mye på agendaen så tror jeg det er fullt mulig å stille seg bak denne uttalelsen. Eller vil du insistere på at du vet hvem som taper på slagmarken i Ukraina? Vær så god.
    Hvorfor mener du det er nødvendig å balansere ut det faktum at en imprealistisk og skruppelløs stormakt uprovosert angriper sitt naboland og broderfolk?
    Når man viser sin støtte til Ukraina, finnes det intet behov for å være subtil, tvet i mot.
    At ingen i verden er perfekte, vet vel alle, man behøver ikke noen form av balansering for å forstå såpass.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.678
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det hadde muligens nå, endelig, vært på sin plass å innse at denne krigen vil vedvare i (mest sannsynlig) flere år. Å telle tanks og millimeter har da svært lite for seg.

    Skal Russland tape, vil ikke det skje på slagmarken- men gjennom avskaffelse av avhengighet til de òg harde og langvarige sanksjoner. Slik det nå er, er sannsynligheten størst for at Russland vinner- til slutt.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Jeg tror ikke krigen vil vedvare i mange år. Uten at jeg vil insistere, så tror jeg at Ukraina er mer svekket enn vi får inntrykk av i vestlige medier, og at deres front rett og slett kan kollapse. Men, å telle frem og tilbake har lite for seg da det er vanskelig å vite hvordan man skal telle. Sannheten er som kjent det første som går tapt i en krig. Det er vanskelig å vite hvilke kilder man kan stole på.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det hadde muligens nå, endelig, vært på sin plass å innse at denne krigen vil vedvare i (mest sannsynlig) flere år. Å telle tanks og millimeter har da svært lite for seg.

    Skal Russland tape, vil ikke det skje på slagmarken- men gjennom avskaffelse av avhengighet til de òg harde og langvarige sanksjoner. Slik det nå er, er sannsynligheten størst for at Russland vinner- til slutt.
    Jeg har ingen tro på en krig som varer flere år. Russland er snart tom for materiell og soldater etter 4 mnd krig. Fremdriften har stoppet opp, og jeg tror det er større sansynlighet for at forsvarslinjen til russerne kollapser, enn at den ukrainske gjør det!
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Jeg har ingen tro på en krig som varer flere år. Russland er snart tom for materiell og soldater etter 4 mnd krig. Fremdriften har stoppet opp, og jeg tror det er større sansynlighet for at forsvarslinjen til russerne kollapser, enn at den ukrainske gjør det!
    Det tar vel enda noen uker før ukrainerne får på plass og integrert en del av det tyngre skytset de har blitt lovet/har blitt trent på, samtidig som det ikke er mye de siste ukene som tyder på at russerne har reserver å snakke om som kan signifikant endre det bildet ukrainerne alt har stått i mot.

    Men derfra til at ukrainerne kan sette i gang motoffensiver som virkelig vil monne, se det er et annet spørsmål.

    Uansett tror jeg russerne opp i alt dette vil klare å gjøre Ukrainas væpnede styrker ganske så NATO-kompatible, og det på rekordfart.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dette skjønte jeg ikke. Det er jo nettopp når en krig varer lenge at det er ekstra nyttig å telle på tapte og tilgjengelige ressurser.
    om russerne mister fem ganger så mye personell og materiell som ukrainerne gjør, så er det muligens ikke det så kritisk den første uka, men etter et år er det jo brått en ekstrem forskjell.
    Samtidig når russerne ikke klarer å tilføre nytt materiell, mens ukrainerne gjør det....

    Så ja, det er i slike tilfeller hvor internetts telleskvadron absolutt har noe for seg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn