Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.448
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Handler vel snarere om motstand mot USA og derfor også NATO, pga Vietnam, krigen mot Irak, etc. Mange førende i partiene kom inn i politikken på tampen av Vietnam-krigen, under kuppet mot Allende i Chile, alle de rare aksjonene mot forsøk på demokrati i Mellom-Amerika, osv.

    Penger fra Russland til politiske bevegelser i Europa og USA har gått til partier på høyrefløyen, mens trollfabrikkene til Russland har angrepet partier på venstrefløyen, så jeg ser ikke noen støtte til Russland i deres opposisjon mot NATO. At uviljen mot NATO tjener Russlands mål er noe annet.
    Enig med deg i at det mye godt skyldes et ganske inngrodd hat mot USA. og NATO.

    Når det gjelder penger så er jeg ikke like enig. Nå er jeg nok noe eldre enn deg, men jeg husker diverse "revolusjonære" grupper for ikke snakke om fredsaktivister som fikk kronasjer fra øst. Men det er på mange måter "water under the bridge" . At diverse organisasjoner der i øst har bygget opp et "greit" forhold til ultranasjonalistiske grupper i vest i de senere år viser vel bare at naboen er ganske pragmatisk og leter seg fram til de deler av vårt samfunn der de får mest igjen for investeringen. Men mest av alt viser det at Kreml ikke synes å være styrt av en overbyggende ideologi, bortsett fra ønsket om makt til Kreml og kronasjer til de som styrer Kreml. Kleptokrati er vel gjerne ikke en ideologi?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner. Må si meg enig i akkurat den. Undrer på om Tyrkia i det hele tatt tilfører Nato noe av verdi.
    Vel, Tyrkia ble medlem i 1952. Da ønsket USA å stå så tett som mulig på Russland med atomraketter (noe de også utplasserte i Tyrkia før Cuba-krisen. De amerikanske Jupiter-rakettene var foranledningen til at Russland plasserte sine på Cuba).

    Tyrkia sitter med Bosporus-stredet, har en ikke ubetydelig stående militær styrke og er nettverk inn i Midt-Østen på en måte som NATO finner formålstjenlig. Også verdt å tenke på EUs randstrategi med "barrier-nations" med tanke på fremtidige folkevandringer.

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Enig med deg i at det mye godt skyldes et ganske inngrodd hat mot USA. og NATO.

    Når det gjelder penger så er jeg ikke like enig. Nå er jeg nok noe eldre enn deg, men jeg husker diverse "revolusjonære" grupper for ikke snakke om fredsaktivister som fikk kronasjer fra øst. Men det er på mange måter "water under the bridge" . At diverse organisasjoner der i øst har bygget opp et "greit" forhold til ultranasjonalistiske grupper i vest i de senere år viser vel bare at naboen er ganske pragmatisk og leter seg fram til de deler av vårt samfunn der de får mest igjen for investeringen. Men mest av alt viser det at Kreml ikke synes å være styrt av en overbyggende ideologi, bortsett fra ønsket om makt til Kreml og kronasjer til de som styrer Kreml. Kleptokrati er vel gjerne ikke en ideologi?
    Ikke sikkert du er eldre enn meg. Men hvem som fikk kronasjer under Sovjetunionen er irrelevant i denne sammenhengen.

    Det er Putin som styrer nå og han har overført enorme beløp til høyreorienterte organisasjoner i Europa og USA. (Inklusive National Rifle Association, til dens skam).

     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.627
    Sted
    Oslo
    Når det gjelder NATO er det ikke en sak jeg vil stå på barrikadene for å melde oss ut av nå.
    Når det gjelder EU er det ikke en sak jeg vil stå på barrikadene for å melde oss inn i nål
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.365
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Vel, Tyrkia ble medlem i 1952. Da ønsket USA å stå så tett som mulig på Russland med atomraketter (noe de også utplasserte i Tyrkia før Cuba-krisen. De amerikanske Jupiter-rakettene var foranledningen til at Russland plasserte sine på Cuba).

    Tyrkia sitter med Bosporus-stredet, har en ikke ubetydelig stående militær styrke og er nettverk inn i Midt-Østen på en måte som NATO finner formålstjenlig. Også verdt å tenke på EUs randstrategi med "barrier-nations" med tanke på fremtidige folkevandringer.

    Du har sikkert rett, dette har jeg ikke satt meg nøye inn i. Tyrkerne fremstår bare som noe ustabile sett med vestlige øyne.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Du har sikkert rett, dette har jeg ikke satt meg nøye inn i. Tyrkerne fremstår bare som noe ustabile sett med vestlige øyne.
    Det er jeg enig i. Erdogan har stor-tyrkiske planer og mener at landet er en stormakt som fortjener respekt og innflytelse. Og han nøler ikke med å true seg til innrømmelser.

    Heldigvis er han en dott når det gjelder økonomistyring og motstanden nå er også motivert av at han garantert ønsker å reddes økonomisk.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.665
    Torget vurderinger
    23
    Erdogan er en hestehandler av format, hadde glidd rett inn på Finnskogen i sin tid..
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Spar deg for ditt korstog i å avkle løgner der du ser løgner basert på ditt eget følelsesliv.


    Jeg registrerer at igjen så er ikke sak så viktig. Gode demokratiske prosesser er litt sånn pyttsann så lenge ønsket mål oppnås, virker det som.
    Jeg tror det er lite du registrerer.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Så nå skal Tyrkias president bestemme, det er fremdeles bare å gratulere. Vi har mer bruk for Sverige og Finland i NATO enn Tyrkia. Frem forslag om og fjerne Tyrkia fra NATO alliansen så får nok fløyta en annen låt.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    korte punkter til «venstresidas» fall på «feil side» av historien.

    blant de radikale var det mye snakk om proletariatets diktatur. opprinnelig var dette et uttrykk som var knyttet til marx teori om klasser og klassekamp, og bestemmelsesrett. proletariatet som klasse skulle bestemme (fra latin dictator, avledet av verbet dictare, «byde, befale»; altså ikke nødvendigvis et politisk styresett), og ikke som da være utelukket fra å bestemme. inne den leninistiske tenking, som appliserte slikt på bakevja russland, hvor en – etter marx' analyser – neppe hadde noen forutsetninger for revolusjon, så ble det tvingende nødvendig (men ikke bare der, visstnok) å ha en elite som var på høyde med proletariatets objektive interesser – men som de ikke kunne være i besittelse av selv, siden den klassen enten ikke helt eksisterte, eller muligens var forledet (der den eksisterte – aka falsk bevissthet). vi fikk altså en elite av folk som oppkastet seg til stedfortredere for en klasse.

    på mange måter er snakket om proletariates diktatur i sin stedfortrederfunksjon ikke så fjernt fra snakket om det opplyste enevelde. (marx tilhører en opplysningstradisjon.) men mens det siste gikk til grunne på de demokratiske bevegelser (heldigvis), så bestod tanken om proletariatets diktatur innen den kommunistiske tenking, og gikk aldri til grunne for de demokratiske bevegelser. ja, disse ble sågar sett på med frykt og skepsis. proletariatet (som klasse) ble av stedfortrederne ikke sett på som kilde til den revolusjonære opplysning, men fryktet for sin vranglære – avvik fra partilinja.

    det sier seg selv at en slik tenking, som starter opp som frihetstrang og selvbestemmelse (som de tidligere var fratatt), men blir erstattet av stedfortredertenking (eliter) med dogmatisk lære (nytt teokrati), samtidig som de er mistenksomme til den bevegelse de selv mener å representere, snart ender opp i det totalitære (som vi nå gjerne forbinder med proletariatets diktatur).

    etter hvert som dogmatikken fordunster, består det totalitære. de har sveket det demokratiske opphav (i opplysningstenkingen), spilt fallitt på dogmene, og står igjen med diktaturet.

    og når vi parrer dette med venstresidens kritikk av kapitalisma (aka usa), så er det rett i arma på putina (hvis en ikke utviser synapsekontroll).
     
    Sist redigert:

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.193
    Antall liker
    10.357
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Så nå skal Tyrkias president bestemme, det er fremdeles bare å gratulere. Vi har mer bruk for Sverige og Finland i NATO enn Tyrkia. Frem forslag om og fjerne Tyrkia fra NATO alliansen så får nok fløyta en annen låt.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Og Russland var invitert til observasjon av øvelsen "Cold Response" i en årrekke. Til og med i 2022, men da takket de nei.
    Nå tror jeg ikke russland ble invitert til å bli trent opp i hvordan NATO opererer. Poenget er at en styrke fra Italia skal kunne plasseres inn i estland ved siden av f.eks. tyske tropper og det skal fungere. Det krever stor samkjøring. Ukraina er nå inne i denne samkjøringen.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.384
    Antall liker
    20.787
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nei nei nei. Det er en partysang. Og kjelleren er ikke en kjeller lenger, men en samling komfortsoner.

    ...

    Rasende festlig denne NRA-fundingen fra Russland.
    #20134 er rent gull.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Til norske forhold; det viser seg at de fleste steder ønskes IKKE ukrainske flagg i morgen. Begrunnelsen er todelt. Norges nasjonaldag- norske flagg, samt det svært sunne argument; da må flagg fra alle land som opplever krig tillates.

    Det går heldigvis framover her i landet.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    3.142
    Torget vurderinger
    1


    Putin har avmilitærisert Russland og samtidig fått to nye land med i NATO.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Til norske forhold; det viser seg at de fleste steder ønskes IKKE ukrainske flagg i morgen. Begrunnelsen er todelt. Norges nasjonaldag- norske flagg, samt det svært sunne argument; da må flagg fra alle land som opplever krig tillates.

    Det går heldigvis framover her i landet.
    trodde du hadde logikken inne.

    intet som tilsier at ethvert land som opplever krig skal kunne svinge flagg. det må være land som kjemper for sin frihet og friheten. da andre kan selvfølgelig holde seg unna.

    men ellers enig i at vi trenger ikke andre flagg enn norske. uavhengig av krig eller ikke.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Regnet med doktoren skjønte at det var ment "land som opplever krigføring fra en ytre aggressor eller borgerkrig".

    De steder, som i all sin visdom har tillatt ukrainske flagg, bør se det som sin oppgave å forklare en hver syrer på det aktuelle sted- som jo også opplever Russland som en aggressor, hvorfor de ikke tillates vifting med syriske flagg.

    Det er noe med det, når føleri tar overhånd; det blir gjerne kun den ene saken og siden som er det eneste viktige.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    i mangel av argumenter har du bare en ting å slå i bordet med: føleri. og det uten å vise til at det er føleri tilstede; bare et annet navn på noe du er uenig i.

    sløvsinn!

    ellers er vi som sagt enig i flaggrenheten.

    så hva består uenigheten i som genererer følerifloskelen?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Trenger jeg det?
    Ja, det vil jeg si.


    Though many have likened Vladimir Vysotsky to Bob Dylan, Vadim Astrakhan, who sings translations of Vysotsky’s songs in English, argues that his style and tendencies lean more towards “a Russian blend of John Lennon, Johnny Cash, and Tom Waits” than Bob Dylan’s literary style.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    i mangel av argumenter har du bare en ting å slå i bordet med: føleri. og det uten å vise til at det er føleri tilstede; bare et annet navn på noe du er uenig i.

    sløvsinn!

    ellers er vi som sagt enig i flaggrenheten.
    Du har virkelig tapt deg 🤣

    Argumentet er klart som dagen; man kan ikke tillate flagg fra én nasjon som opplever krig- uten samtidig tillate fra alle som opplever krig. Fra en ytre eller indre agressor.

    Dersom du kunne manne deg opp til saklig nivå igjen, må du gjerne ARGUMENTERE mot mitt argument, i stedet for å falle i en avgrunn som ikke er en retoriker spesielt verdig.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Argumentet er klart som dagen; man kan ikke tillate flagg fra én nasjon som opplever krig- uten samtidig tillate fra alle som opplever krig. Fra en ytre eller indre agressor.
    det er mange kriger som ikke er kriger for frihet. at går til angrep på en annen, gjør ikke den som blir angrepet til talsmann for frihet. en pøbel som angriper en annen pøbel forblir en begge pøbler. eller tror du at alle som er utsatt for angrep er frihetselskende? kanskje de bare kriger for å kunne avgjøre hvem som skal være undertrykkeren.

    som jeg sa: det må være land som kjemper for sin frihet og friheten.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Flagg til besvær 🤔 Hva med både norsk og ukrainsk samtidig? Og selvfølgelig syrisk?

    Hvor får jeg kjøpt ukrainsk flagg?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    det er mange kriger som ikke er kriger for frihet. at går til angrep på en annen, gjør ikke den som blir angrepet til talsmann for frihet. en pøbel som angriper en annen pøbel forblir en begge pøbler. eller tror du at alle som er utsatt for angrep er frihetselskende? kanskje de bare kriger for å kunne avgjøre hvem som skal være undertrykkeren.
    Jeg kom med et spesifikt eksempel; Ukraina og Syria. Samme aggressor, svært ulik behandling- til det direkte skammelige.

    Heldigvis begynner en del å bruke hjernen igjen, så flere og flere ser akkurat dette skammelige. Både hva gjelder behandling av flyktninger, støtte til befolkningen som opplever akkurat det samme- og hva gjelder flagg på vår nasjonale dag.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn