Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Joda, men det trappes ned. Man kan ikke kutte tvert. Det er vedtatt. Det finnes andre kilder til olje og gass men tar tid....
    Det viktigste er altså at "vi" ikke skal rammes. Da er "moralposering" det riktige ordet. Må få til en ordentlig avtale med det demokratiske fyrtårnet Qatar først...
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.576
    Antall liker
    27.685
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det viktigste er altså at "vi" ikke skal rammes. Da er "moralposering" det riktige ordet. Må få til en ordentlig avtale med det demokratiske fyrtårnet Qatar først...
    Du gnåler fortsatt om Quatar, ser jeg......
    Har fremdeles ikke fått noe svar fra deg hvilket alternativ du har å komme med.

    Mvh
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Du gnåler fortsatt om Quatar, ser jeg......
    Har fremdeles ikke fått noe svar fra deg hvilket alternativ du har å komme med.

    Mvh
    At det svir for oss, er et av alternativene. Moralposering hjelper hvertfall ingen som helst.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.935
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Interessant motsetning... HVor mye synes du Ola og Kari skal svi på strømregninga fordi Tyskland bråkutter russisk gass??
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Interessant motsetning... HVor mye synes du Ola og Kari skal svi på strømregninga fordi Tyskland bråkutter russisk gass??
    Nå er det vel knapt Norge som har gjort seg avhengig av russisk gass og olje, vel vitende om at Russland styres av en despot.

    Det vi kan gjøre, er å få satt i gang massiv utbygging av vindkraft, selge olje og gass til EU (som vi jo gjør).
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Herr president! Nu kaste æ kortan å melde gris!

    Sa Hanna Kvanmo i Stortinget en gang hun ga opp i en debatt med Kåre Willoch. Men det er kanskje å håpe på for mye med Putin.

    Edit: Har sett videoen et par ganger til. Den mannen er veldig langt fra å være frisk. Holder seg krampaktig fast til bordet med en likblek høyre hånd, men greier likevel ikke å hindre ukontrollerte rykninger i tommelen og høyrebenet. Venstre side av kroppen ser snarere ut til å være lammet. Ansiktet er uttrykksløst. Parkinsons låter ikke helt usannsynlig. Dessuten er vinkelen på kameraet nådeløs med hvor liten Putin er. Mon tro om han kommer til å erklære en gloriøs seier 9 mai og deretter trekke seg stille tilbake til sitt velfortjente otium på landet?

    Minner fælt om Der Fuhrer på slutten. der han med en skjelvende hånd bakpå ryggen velsigner jugendsoldater i Berlins siste dager. Håper likheten fortsetter (for hans del).

    Dr.E
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.935
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er det vel knapt Norge som har gjort seg avhengig av russisk gass og olje, vel vitende om at Russland styres av en despot.

    Det vi kan gjøre, er å få satt i gang massiv utbygging av vindkraft, selge olje og gass til EU (som vi jo gjør).
    Nei, vi er heldigvis ikke avhengig av russisk gass, men norsk strømpris avhenger av tyske strømpriser, som igjen avhenger av gass, så dersom Tyskland kutter all russisk gass umiddelbart, som du argumenterer for, så får det øyeblikkelig utslag på norske strømpriser...
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er ganske pussig at det eneste som kan knekke Putins Russland ikke diskuteres i særlig grad; langvarige sanksjoner, der stopp av handel med Russland er det aller mest virkningsfulle. Da særlig olje og gass, men også uansett annet.
    Hvis du snakker langvarig vil nok Kina kjøpe all olje og gass russerne produserer.

    Men nå har Ukraine flere tanks på bakken enn russerne i Ukraina. De har langt flere soldater, og nå kommer artilleriet også.

    Putin er knekt før sommerferien.
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    805
    Antall liker
    570
    Torget vurderinger
    2
    Mulig det er bare meg som synes disse synspunktene er interessante - ikke fra et faglig ståsted men fra et psykologisk / mentalt perspektiv.
    Det må de gjerne være, hver sin smak, men synes du det bør seile under flagg som uavhengig, kritisk journalistikk?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nei, vi er heldigvis ikke avhengig av russisk gass, men norsk strømpris avhenger av tyske strømpriser, som igjen avhenger av gass, så dersom Tyskland kutter all russisk gass umiddelbart, som du argumenterer for, så får det øyeblikkelig utslag på norske strømpriser...
    Hadde muligens hatt større effekt enn å håpe på at Putins Russland kan knekkes militært, noe jeg har svært lite tro på. Og tiden går, mens blodet flyter- samtidig som moralposering er det viktigste.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.576
    Antall liker
    27.685
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    At det svir for oss, er et av alternativene. Moralposering hjelper hvertfall ingen som helst.
    Du vinner tilsynelatende moralsk overhøyde ved å gnåle om hvor fælt det er i Quatar, men du beveger de samtidig langt ut i lala-land når du ikke samtidig har så mye som et svakt lysglimt hvor gassen ellers skal komme ifra. Moralposering my ass. Ta en titt i speilet.
    Mvh
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    Årsaken til inntektsøkningen er de skyhøye gass- og oljeprisene på verdensmarkedet. Det vil igjen kunne gi et rekordhøyt overskudd på Russlands handelsbalanse, ifølge beregninger som Bloomberg Economics har gjort.

    EU kjøper hver eneste dag russisk energi for 1 milliard euro. Inntil nå har unionen vært lite lysten på å kutte importen. Dermed fortsetter den russiske staten å håve inn inntekter fra europeiske land – inntekter som blant annet kan brukes til å holde krigen i Ukraina i gang.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Tidligere FSB agent Igor Girkin er ikke mye optimistisk for utfallet av spesialoperasjonen.



    Dmitri har oversatt flere av hans innlegg




    reddit skrev:
    Dont be fooled. This is classic internal Russian Propaganda.

    See in western countries we have media, senate inquiries and independant commisions into what went wrong.

    In Russia they will basically praise the great leader while pushing blame on the scapegoats to sacrifice for the failures. As long as the leader is praised, in this case Putin this guy will not be touched.

    All of his points are probably exactly what Putin himself had said in private to his cronies.

    FSB, MoD, Lavrov, DPR LPR incompetence and disloyalty, military corruption...not a single bad word about the clown on top.
     
    Sist redigert:

    TOH

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2012
    Innlegg
    68
    Antall liker
    33
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du snakker langvarig vil nok Kina kjøpe all olje og gass russerne produserer.

    Men nå har Ukraine flere tanks på bakken enn russerne i Ukraina. De har langt flere soldater, og nå kommer artilleriet også.

    Putin er knekt før sommerferien.
    Vi får håpe det. Usikker på kilden nedenfor, men manglende artelleri/ammunisjon er det som gjør at russerne rykker fremover på østfronten.
    Håper luftvernet de har mottatt gjør at de kan flytte mer utstyr østover.

     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.006
    Antall liker
    6.234
    Jeg leser ikke steigan, BT.

    Skal jeg spørre deg om hva du synes om f.eks. resett? Sånn siden du sjelden er enig med meg? Jeg lar være. Kanskje du også skal la være å blande meg inn i steigan?


    Ellers synes jeg Johansen kan holde kjeft om hva andre partier skal gjøre og ikke gjøre. Hvis han likevel insisterer, så kan han jo ta et oppgjør med få se fitta di-SP-folka som sitter i regjering her og nå. Der har AP reell innflytelse.

    Men vi har jo nå 10 år med erfaring med at makt trumfer moral.
    Jeg har ingen spesielle synspunkter på resett. Vet så vidt hva det er. Poenget var ikke å blande deg med steigan men å konstatere at innholdet ditt heller ikke er forenelig med den linja Rødt har pekt ut for partiet.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Jeg har ingen spesielle synspunkter på resett. Vet så vidt hva det er. Poenget var ikke å blande deg med steigan men å konstatere at innholdet ditt heller ikke er forenelig med den linja Rødt har pekt ut for partiet.
    Linjen min ligger faktisk ganske nære Rødt sin løsning. Fordømme Russland og samtidig la være å sende våpen til Ukraina, fordi å sende våpen til Ukraina er ikke løsning på konflikten.

    Fordømmingen av Russland blir massivt dekket i denne tråden, så jeg har null å bidra med som ikke allerede er skrevet.


    Og ja, det går også an å ha to, tre tanker i hodet samtidig. Ukraina er ikke good guys, slik som gjengen i denne tråden hevder i sin evige sammenlikning med russland.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    ^ ^Er med på mye av tankerekken din, men hvorfor er det galt å sende våpen til Ukraina? Kun fordi Putin ikke stopper før han når målene sine inkludert å ta hele landet? At dette kun skaper sivile lidelser med en seier til Russland til slutt?

    Jeg er enig i at vi ikke bør sende avanserte våpen som kan misbrukes senere mot oss, eller selges på svartebørsen - fordi landet er korrupt på mange måter og har en lang vei å gå.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Der Führer satt jo sånn et kvarter!
    Må være all avnazifiseringen som har tatt på.
    Vis vedlegget 811428
    Er det så enkelt at fyren dør snart og vil huskes for å ha gjort Russland «great again»? Så kan han ta med seg skylden ned i grava? Kanskje datoen ikke er 9 mai likevel men estimert levetid på lymfekreft.
     
    Sist redigert av en moderator:

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    Linjen min ligger faktisk ganske nære Rødt sin løsning. Fordømme Russland og samtidig la være å sende våpen til Ukraina, fordi å sende våpen til Ukraina er ikke løsning på konflikten.

    Fordømmingen av Russland blir massivt dekket i denne tråden, så jeg har null å bidra med som ikke allerede er skrevet.


    Og ja, det går også an å ha to, tre tanker i hodet samtidig. Ukraina er ikke good guys, slik som gjengen i denne tråden hevder i sin evige sammenlikning med russland.
    Så om det var opp til deg skulle russerne bare forsynt seg og fått slakte for fote?
    Takk for opplysningen!
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Så om det var opp til deg skulle russerne bare forsynt seg og fått slakte for fote?
    Takk for opplysningen!
    Jeg ser ikke vesten sende våpen til Jemen. Jeg ser vesten dømme folk som forsøker å sender våpen til Palestina som terrorister.

    Vi er helt enige i at Saudi-Arabia og Israel må få forsyne seg og slakte ned for fote, for å bruke dine ord. Vi bryr oss nada om det du nettopp beskrev. Så hvorfor skal vi nå sende masse våpen til underdogen? Vi gjør det ikke andre steder.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    ^ ^Er med på mye av tankerekken din, men hvorfor er det galt å sende våpen til Ukraina? Kun fordi Putin ikke stopper før han når målene sine inkludert å ta hele landet? At dette kun skaper sivile lidelser med en seier til Russland til slutt?

    Jeg er enig i at vi ikke bør sende avanserte våpen som kan misbrukes senere mot oss, eller selges på svartebørsen - fordi landet er korrupt på mange måter og har en lang vei å gå.

    En krig avsluttes ved 3 scenarioer:

    a) angriper utsletter forsvarer.
    b) forsvarer utsletter angriper.
    c) forhandlet fred.

    Vi forsøker nå å få på plass alternativ b. Det betyr langvarig krig med millioner av flyktninger og tusenvis av døde. alternativ C er den reelle løsningen, men vi vil ikke gå for den, fordi krefter i NATO ønsker å slite ut Russland i Ukraina. Den tyrkiske utenriksministeren sier det usagte høyt:


    Vi ønsker ikke fred i Ukraina. Vi ønsker krig, for å svekke russland. Resultatet blir døde ukrainere. og ødelagt infrastruktur, noe som innebærer mange dødsfall de neste 10-årene.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Så sannelig. Og det fra Venstre. Imponerende.


    - Krigen i Ukraina har vist hvor farlig det er å være avhengig av handel med autoritære regimer. Vi ser nå hvor vanskelig det er for Europa å frigjøre seg fra gasshandel med Russland, sier Melby og fortsetter:

    - Dette gjør det vanskelig å innføre de sanksjonene som man ønsker å innføre og resulterer i at Europa fortsatt bidrar til å finansiere Putins krig i Ukraina.

    Venstre-lederen advarer:

    - Samme situasjon kan oppstå med Kina om Norge gjør seg mer avhengig av dem. På den måten kan det bli vanskelig for Norge å ta avstand fra Kina om de foretar seg noe som Norge vil ta avstand fra.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Det er ganske pussig at det eneste som kan knekke Putins Russland ikke diskuteres i særlig grad; langvarige sanksjoner, der stopp av handel med Russland er det aller mest virkningsfulle. Da særlig olje og gass, men også uansett annet.
    På den annen side, etter år med bruk av sanksjoner som virkemiddel: hva har USA oppnådd med sanksjoner? Null og nix. Ingen nasjoner endrer politikk pga sanksjoner, snarere tvert imot.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    A bad Army was ordered to do something stupid:


    An escalation into a confronttation with any NATO country would be suicidal for them.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    ^ Ukrainerne mangler ikke vilje eller motivasjon, mens pila står på 0 på begge faktorer når det gjelder motparten, som synes å være jagd eller kjøpt til strid.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I siste våpenleveranse fra USA er det listet opp 121 Phoenix Ghost droner. Den hadde ingen hørt om før, men det viser seg å være en interessant affære bak den:

    Som Switchblade, men kan henge i luften hele natten mens den venter på å finne et verdifullt mål.
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    805
    Antall liker
    570
    Torget vurderinger
    2
    Kostnadene denne invasjonen påfører Ukraina er helt hinsides. Menneskeliv, skader og traumer, flyktninger, familier splittet, utsatt for overgrep i eget land og utenlands, liv satt på vent, landets infrastruktur, økonomisk aktivitet.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

    Jeg føler meg mer og mer trygg på at russerne taper dette big time. Dessverre med en uhyrlig kostnad for Ukraina. Og på at Putin bør begynne å bekymre seg for økende frihetsdrømmer i en del av de røverstatene han har hjulpet til med å stable på beina.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Alle, bortsett fra russerne, er enige om at Ukraina vinner og at russerne er talentløse. Men, hvor er billedmaterialet som viser Ukrainas fremgang?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Feks her Khanate:

    Ukraina.JPG

    Fakta ser ikke ut til å være din sterke side. Kan det være at du bør finne deg noen kilder som faktisk vet hva de snakker om? Du bør snart begynne å forstå at selv om majoriteten ofte tar feil av noen forståelige grunner, så er det som regel slik at når "alle" er enige om noe, så ligger det noen gode grunner bak denne konsensusen.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn