Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    det er helt utrolig hvordan en professor med retorikk som fagfelt er så elendig i logikk. Kun følelser styrer.
    Min karakter om Larson:
    Kildebruk veldig selektiv.
    Kildekritikk totalt fraværende.
    Vil ikke anbefale at kandidaten får stå karakter
     
    Sist redigert av en moderator:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    larson, som i sin argumentasjon, stadig vender tilbake til nazi i azov, som om det var en form for humanitær hjelp putin gav i bekjempelsen av alt nazi, og som larson bruker til å diskreditere den ukrainske kamp mot undertrykkelsen, burde lære seg å se at de nazi som nå trengs å bekjempes, ikke er ukrainske azov, men den russiske hjelp han argumenterer for og unnskylder.

    noe argument mot dette syn har han aldri gitt. han har derimot definert ukraina som en krigsskueplass for proxy krigføring, og satt halen på usa/nato/eu. og putin, sjefsnazien, er blitt utsatt for en eksistensiell trussel som han – og larson – ser seg nødt til å kjempe mot.

    vi har å gjøre med en argumentasjon som bruker krigens lidelser rent instrumentelt for å kunne etablere tyranniets lidelser.

    argumentasjonen er et krystalleksempel på hvordan undertrykkeren ikler seg omsorgen for den undertykte.
    til kontekst/utfylling. tråden er kjent med saken fra før.

     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^^ Det er etterhvert svært mange her som ikke fortjener annet enn stryk- karakter.

    Ingen nevnt, og dermed ingen glemt.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.717
    Torget vurderinger
    1
    La oss styre debatten mot hva som faktisk foregår i Ukraina og resten av verden relatert til dette.

    De som har et problem med Larson og LE kan enten bare bruke ignorer-funksjonen, eller overhøre deres kommentarer.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.666
    Antall liker
    1.245
    Jeg skal ikke en gang late som jeg synes synd i deg. Du synes å være fullstendig faktaresistent, og ute av stand til å ta inn over deg noe som helst utenfor ekkokammeret ditt. Som man reder, så ligger man.

    Men jeg skal gi ved dørene:

    Jeg er helt enig med deg at dette har utviklet seg til å bli en stedfortrederkrig, og at dette er det siste (din) kamerat Putin hadde håpet på. Men det er til syvende og sist er det han som har med vitende og vilje har utløst denne krigen (Vom Zaun gebrochen, som det heter på tysk).

    Mvh
    Ikke enig i denne påstanden om stedfortrederkrig (eller proxy), enten det, eller så blir påstanden/utrykket gjort meningsløst i forhold til det som faktisk har skjedd.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    491
    Det er jo gøy å trolle @Larson, da. 😃

    Mvh
    Skal se hvordan mobben her inne reagerer på trollet tkr.

    Han tilhører deres gruppe, så da passerer jo denne innrømmelsen.

    Det er L-ene som er trollene i denne tråden, vedtar de.
    Det er tydelig tkr har fått for mye og ikke klarer å håndtere stresset. Veldig sjelden man ser noen innrømme at man er en mobber og et troll 🤷‍♂️. Spørsmålet er om han var tilregnelig i gjerningsøyeblikket?? Han kan jo be om unnskyldning eller så er han jo fullstendig ferdig her som debattant. Forøvrig veldig interessant fra et psykologisk perspektiv 🧐Spesielt det at ingen av de på hans "lag" reagerer. Ikke bra.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.336
    Antall liker
    10.923
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er ikke sikker på om jeg synes bruken av ordet proxykrig er så nyttig i denne debatten da det ikke favner tilstrekkelig. Det er tydelig at NATO støtter den ene part, samtidig som de ikke deltar aktivt, men det utelater også Ukrainas interesser fra ligningen.
    Det blir litt som å kalle Vietnam krigen(e) for proxy krig, og dermed se bort ifra alle post-koloniale aspekt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ikke enig i denne påstanden om stedfortrederkrig (eller proxy), enten det, eller så blir påstanden/utrykket gjort meningsløst i forhold til det som faktisk har skjedd.
    Det er nok å undervurdere Ukrainas eksistensielle kamp å kalle det «stedfortrederkrig». Ukraina kjemper for eget liv og eksistens. Samtidig er angrepet på Ukraina et angrep på hele den europeiske kultur med tradisjoner tilbake til romersk rett og idealer om en rettstat med likhet for loven, eller til det norrøne «med lov skal land bygges, ikke med ulov ødes». Putins kleptokrati og forakt for individets integritet er noe helt annet enn det.

    Putin krysset nok Vestens «røde linje» allerede da han satte i gang angrepskrigen sin 24 feb. Vestlige ledere liker ikke å bli løyet rett opp i fjeset av denne fyren. Derimot greide Zelenskyj å minne Vesten på hva våre egne verdier består i. At ukrainerne greide å slå tilbake det første angrepet, kaste ut okkupanten og at overgrepene under okkupasjonen nå kommer for dagen gjør det hele enda enklere å ta stilling til. Det er ikke Putin som bestemmer hvilken støtte Ukraina kan få.

    Om man kan kalle det en stedfortrederkrig, så er det bare i den betydning at ukrainske soldater nå kjemper på vegne av oss alle mot tyranniet. Om Putin skulle finne på mer idioti er det mye mer å ta av.

    Edit: Mer på vei. Mye mer.
     
    Sist redigert:

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    491
    hans lag? Er det slik du ser på dette?
    Ja, det var jo faktisk noen som fikk seg til å like denne innrømmelsen 🙉. Det er jo delt inn i grupper som har noenlunde likt syn. Disse blir litt psykofans til hverandre. All fornuft satt til side.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.336
    Antall liker
    10.923
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Hvis vi skal komme oss helskinnet gjennom denne diskusjonstråden bør vi overlate kampene til de stridende parter. Å laginndele diskusjonen virker ikke særlig fruktbart.
    Ta ballen, ikke mannen.
    Enig i det, men jeg må innrømme at spesielt to ting gir meg personlig, lyst til å gjøre det på Vinnie Jones sin måte.
    Det ene er alt maset om Ukrainas fascister; all den tid angriperen fremviser den adferd og den retorikk de gjør, og all den tid fx Frankrike gir fem ganger så mange stemmer til ytre høyre i valg som Ukraina gjør, klarer jeg ikke se slike påstander som annet enn videreformidling av Russisk propaganda.
    Det andre er den dehumaniserende måten å utelate ukrainernes valg, meninger og offer fra diskusjonen, i iveren etter å rette søkelyset mot vestens dobbeltmoral/amoral. Det finner jeg respektløst og inhumant.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Interessant om hvorfor russiske kolonner blir «sitting ducks» når de møter organisert motstand:
    (6) The Russian BTGs appear unable to execute competent combined arms tactics. This is a fundamental failure as combined arms have been the sine qua non of modern fire and movement tactics since WWI.
    Som noen nevner i kommentarfeltet under: En F-15 kan bære 36 GBU-39. Russisk panserkrig uten luftherredømme inn mot Suwalski-korridoren? Glem det. Det scenariet er bare ikke innen rekkevidde for Putin.
     
    Sist redigert:

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    3.484
    Torget vurderinger
    4
    Ja, det var jo faktisk noen som fikk seg til å like denne innrømmelsen 🙉. Det er jo delt inn i grupper som har noenlunde likt syn. Disse blir litt psykofans til hverandre. All fornuft satt til side.
    snakk for deg sjæl
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg er ikke sikker på om jeg synes bruken av ordet proxykrig er så nyttig i denne debatten da det ikke favner tilstrekkelig.
    Jeg har brukt det begrepet, men må nok si meg enig i at det ikke blir helt riktig for denne konflikten, selv om USA og Russland åpenbart nå har en indirekte væpnet konflikt.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.426
    Antall liker
    9.674
    Sted
    Interiore Simplicitate
    La oss styre debatten mot hva som faktisk foregår i Ukraina og resten av verden relatert til dette.

    De som har et problem med Larson og LE kan enten bare bruke ignorer-funksjonen, eller overhøre deres kommentarer.
    (n)

    De som har problemer med LE og Larson har det jo nettopp fordi debatten styres langt vekk fra hva som har med det som foregår
    i Ukraina og resten av verden relatert til dette. Med mindre beskyldningene om at Natos generalsekretær er en krigsforbryter for
    eksempel anses som noe bidrag til den nevnte debatten.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Jeeez! Tror du at politikere vil si sannheten ut høyt? Ble du født i går?

    Ikke se på en persons ord. Se på hans handlinger.

    Jeg viser til Mearsheimer i twitter-meldingen over. Gå og se hva han sa. Det tar deg 2 minutter.
    Jeg er IKKE født i går, og i motsettning til deg så ser jeg på Putins handlinger og mye mindre på hva han sier når det kommer til
    krigen i Ukraina. I likhet med Doffen så lyver han så det renner av han!

    Når det gjelder Putins og Kremls mer eller mindre tilslørte trusler mot andre land så velger jeg å ta dem på største alvor! Spesiellet når det gjelder trusler mot Norge, Finland og Sverige!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Whatever, det er dine helter som taper på absolutt alle områder her, og det er selvforskyldt uansett hvilken innfallsvinkel man velger.
    Nei, nei ,nei! Du tar så feil! Virkeligheten er slik som tyskerne beskrev den: "Deutschland siegt an allen Fronten"

    I dag heter det selvsagt: "Россия побеждает на всех фронтах" sett fra Larson "et alii" sin side. ;)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Jeg greier ikke å se Putin skal være tjent med dette.
    Det skal ikke fortsette så mange uker til før Russland knapt har noen konvesjonell kapasitet på bakken i det hele tatt. Det kan jo være andre som er kuet under Russland som benytter anledningen.

    En annen ting er jo at dette er en varig svekkelse - Putin har ingen mulighet til å bygge opp noen kapasitet i tiden fremover. Husk at det konkursboet som har kjempet i Ukrania nå de siste 6 ukene - det var "best of the best" av det Russsland hadde. Men sanksjoner og økonomisk kollaps - så er det ikke mulig å bygge opp noe nytt på mange år.
    Det får vi virkelig håpe!

    Men man må ikke glemme at en såret bjørn er jævlig farlig så vi kan ikke lene oss tilbake og tro at faren er over. Vi må bruke all den tiden vi har tilgjengelig til å styrke vårt eget forsvar slik at vi kan holde naboen på sin side av gjerdet i minst en måned og helst i to! General og tidligere forsvarssjef Sverre Diesen har i lang tid sagt at det vil ta minst en måned og antakelig bortimot to før vi har NATO forsterkninger her. I dag er vi ikke i nærheten av å kunne holde ut så lenge. Det holder ikke å planlegge anskaffelse av luftvern etc om 10-12 år. dette er utstyr vi burde hatt i går! Vi må også bygge opp et mobiliseringsforsvar lik det vi hadde tidligere slik at vi har tilstrekkelig med "boots on the ground". Vi burde også kjøpe inn flere fly og droner, samt ubåter og overfalteskip. I en periode framover må vi faktisk akseptere at det brukes 100mrd+ hvert år på forsvaret.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Og legg merke til at i Norge og NATO snakker man om Forsvaret i motsetning til i Russland hvor det nok i større grad kalles Angrepet.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Tenk at noen her inne faktisk heier på dette:


    Russland under Putin er i ferd med å bli det neste Nord-Korea.
    Hvis du hater USA, NATO og Vestens liberale demokrati tilstrekkelig sterkt så er det vel nesten ganske så logisk.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    det er helt utrolig hvordan en professor med retorikk som fagfelt er så elendig i logikk. Kun følelser styrer.
    "It takes one to know one!" Jeg mener dette med å fornekte fakta og la seg styre av følelser/ideologi.
    Men dessverre står din innlevering kun til strykkarakter da du bommer så totalt på oppgavens fakta!

    Bedre lykke neste gang. :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Ja, det jeg lurer på er hvorfor noen skulle ønske å leve i en stat der man ikke har noen innflytelse på noe, og risikerer å få lange fengselsstraffer bare for å si det man mener.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Snill du er, som har gitt meg muligheten. To ganger, til og med.

    Jeg kommer ikke til å svare på slike innlegg, der eder og galle mot person brukes i spørsmålet. Prøv hersketeknikken din på andre. Eller bli voksen.
    Lars Erik, jeg er enig med deg i at hersketeknikker ikke er en veldig snill debattform. Men jeg er redd du bør titte i speilet for det er faktisk du som bruker hersketeknikker!

    Du har fått spesifike spørsmål som du er bedt om å svare på, men som du nekter å svare på. Da tror jeg vi kan konkludere med at du faktisk ikke har svar!

    Det er ingen skam å innrømme at man ikke vet, men det å late som om man har svaret men ikke finner spørsmålsstilleren verdig til å få høre svaret er ikke bra. Du bør faktisk ikke beskylde andre her inne for å bruke hersketeknikker! Med unntak av et par klakkører som på prisippielt grunnlag alltid er enige med deg avslører du deg selv overfor alle andre her inne som en sjarlatan!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har brukt det begrepet, men må nok si meg enig i at det ikke blir helt riktig for denne konflikten, selv om USA og Russland åpenbart nå har en indirekte væpnet konflikt.
    Vi (Norge) er også involvert i denne "indirekte" krigen. Og vi har egentlig ikke noe annet valg hvis vi ikke ønsker å legge oss på rygg og bli rævpult av russiske styrker!
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Fortellinger fra bakken.

    “These fucking guys brought their dress uniforms in their armored vehicles,” the captain said, laughing incredulously as he showed me pictures. “They actually thought they were gonna get a parade.”


     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.828
    Antall liker
    16.009
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Peskov mener at Nato medlemskap medfører konfrontasjon.
    Er det noen som har oversikt over antall militære konfrontasjoner mellom henholdsvis Russland vs. Nato land og Russland vs. ikke Nato land.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    3.484
    Torget vurderinger
    4
    Har skutt ned to ukrainske jagerfly
    19 minutter siden - 11:49
    Jorun Gaarder
    Kopiert!
    Det russiske luftforsvaret har skutt ned to ukrainske Su-25-jagerfly i nærheten av den ukrainske byen Izium, ifølge russiske myndigheter.
    I tillegg ble et ukrainsk Mi-24-kamphelikopter skutt ned i den sørlige Kherson-regionen, ifølge talsperson Igor Konasjenkov i det russiske forsvarsdepartementet.
    Opplysningene har ikke blitt bekreftet av uavhengige kilder.
    Ifølge Konasjenkov ble flere ukrainske kommandoplasser, ammunisjons- og drivstofflagre samt luftvernsystemer ødelagt. Blant dem var et EU-levert S-300-system nær den østukrainske byen Dnipropetrovsk.
    Russiske myndigheter gir hyppige oppdateringer om ukrainsk militært utstyr og områder de har ødelagt. De hevder selv ikke å angripe sivile ukrainere, til tross for at flere angrep tyder på det.

    Så får vi se om det blir bekreftet men det er jo tap på begge sider
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.517
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det vil nok dukke opp på oryx om det kan dokumenteres. Siden dette er på ukrainsk territorium bør det være enkelt å finne bildebevis.

    Attack On Europe: Documenting Equipment Losses During The 2022 Russian Invasion Of Ukraine - Oryx (oryxspioenkop.com)

    Den ferskeste ukrainske SU25 som er dokumentert er pt 17.3, og et skadet den 22.3. Mi-24 den 11.3. Ingen ting om noe s-300 så langt, det bør være enkelt dokumenterbart. Vi får se, om det er riktig dukker det nok opp i løpet av et par dager.

    Det sirkulerer mye rart fra russisk side. Kan jo være verdt å klikke inn på denne:

    Canadian Ukrainian Volunteer 🇺🇦🇨🇦✊🏻 på Twitter: "This video has been circulating on #Russian propaganda sites claiming this is a group of #Ukrainian soldiers. That is a LIE. No armbands. These are #Russian soldiers getting their asses handed to them by a #Ukrainian tank. Glory to #Ukraine 🇺🇦✊🏻 @VRSoloviev suck it, гнида. https://t.co/u5PctIoIOE" / Twitter

    Det var visstnok en russisk tank kapret av ukrainerne. så de ble tatt litt på senga (for å si det mildt, ikke pent å se på). Jeg velger å stole på kanadieren som rapporterer det. Han virker pålitelig fra tidligere innlegg.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    La oss styre debatten mot hva som faktisk foregår i Ukraina og resten av verden relatert til dette.

    De som har et problem med Larson og LE kan enten bare bruke ignorer-funksjonen, eller overhøre deres kommentarer.
    Du mener altså da at i stedet for å faktisk godta ulike meninger -uten å ty til personangrep, er det bedre å ignorere? Samt at du i tillegg med dette, som forumsjef, selv oppfordrer til "oss" mot "dem" - som om Larson og meg selv skulle ha de samme holdninger og forfekter de samme meninger.

    Det kunne muligens vært en anledning til å generelt oppfordre til bedre debattkultur - uten å selv å sette opp båser.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn