Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Var det ikke da vi boikottet OL fordi Sovjet gikk inn i Afghanistan?
    Og sett i ettertid hadde vi kanskje sluppet masse problemer hvis vi hadde gitt dem en hjelpende hånd i stedet for å boikotte OL.
    Uansett bør vi nå ha lært at det ikke er lurt å gå inn og ta over en krig som russerne har gitt opp!
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.487
    Antall liker
    8.018
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    De andre som mener at de har tenkt mest av alle om det meste bør muligens gå i seg selv om dagen.

    Usikker på om jeg er en av dem, siden jeg ikke føler at jeg tenker så fryktelig mye om så fryktelig mye, men jeg gidder uansett ikke grave så veldig dypt på grunnlag av dine personlige betraktninger.

    Riktignok har jeg stemt på SV et par ganger, men som du muligens har lagt merke til er det noe som kalles meningsmålinger eller gallup opptil flere ganger før hvert valg. Disse stemmer som regel riktig så godt her i landet og dermed er det faktisk fullstendig mulig å stemme på et parti man ikke vil skal ha den hele og fulle makten i landet, men som man gjerne ser får en passe innflytelse.

    Faktisk har jeg stemt Frp en gang også, lokalt og i ren protest, men gudene (alle som en) skal vite at jeg aldri hadde gjort det om jeg trodde det var et fnugg av sjanse for at de skulle få mer enn et par håndfuller prosents oppslutning.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Videoen inneholdt også russisk propaganda om at jøder finansierer nazistene i Ukraina som ønsker å utrydde kristne. Det ble også påstått at Ukraina hadde biologiske våpen.

    Hæ? Det går altså an å tilte så helt fullstendig.
    Høres da ikke noe værre ut enn Kari Jaquesson!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Vis vedlegget 805133

    USA/NATO har provosert Russland/Putin: Dette har jeg lest i en rekke innlegg, men hva så? Jeg blir da innimellom provosert av medtrafikanter, av andre forummedlem, av politikere m.m. men jeg kan ikke se at det er en legitim grunn til å handle brutalt og voldelig på provokasjonene; verken for meg eller Putin, men i diskusjonen her virker det som om du synes det å bli provosert er en legitim grunn for å bombe et sivilsamfunn sønder og sammen? Besynderlig.
    Og dersom det å være provosert ikke er en legitim grunn hos deg heller; hvorfor kommer du da til stadighet tilbake til det? Det blir bare tåpelig, spør du meg.
    Det er nok du som må revurdere din oppførsel i trafikken ja!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Det har stoppet seg selv for de fleste av oss, kostet 1.399,- pr. kg. i en fiskebutikk her i går, stusselige små varianter var det også.
    Så når man fisker slike sånn litt på siden av det lovlige, så er det en god nasjonal handling? Litt som å stjele fra tyskerne under krigen?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.407
    Antall liker
    102.430
    Torget vurderinger
    23
    Klart. Kjøpte av fiskere der oppe før for 190,- 😭 😭 Nå tør ingen å selge direkte lenger.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Når blir det nok for sånne som deg?
    Når de står på dørstokken din med Kalashnikov??
    Tror ikke han har fått med seg hva russerne gjør med de menneskene som de oppsøker hjemme. Eller ute for den del.

    Det er rapporter fra Donbass om kjøpesentre som blir omringet og alle SOM SER UT SOM OM de er i rett alder blir sopet opp, påkledd uniform og sendt til fronten! Uansett hva de mener om å være ukrainere eller russere! Flere mindreåringe er tvangsvervet på denne måten.

    Og de som ble tvangsevakuert fra krigen i Ukraina til Russland ble fratatt sine pass og får ikke returnere fordi de ikke har visum til Ukraina. Ca 40.000 av dem er nå sendt til leire på Sakhalin. Russlands fattigste område og så langt øst som det er fysisk mulig å komme i Russland. Sibir er tydeligvis ikke inn for deportasjoner lenger.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    I spillet sjakk er det noe som kalles ulovlige trekk. Selvom det er nok for meg spiller det ingen rolle, jeg må fortsatt følge spillereglene.
    Du kunne ikke tenke deg å møte russeren med en HK416 da?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Det er jaggu ingen lett jobb å være en uinnskrenket diktator som alle er livredde for.
    Et kjent problem også i store internasjonale konsern. Konsersjefer liker ikke dårlige nyheter!

    The Top Dog i BP var en kjent slik en. Den stakkar som måtte overbringe dårlige nyheter ble umiddelbart avskjediget!
    Mange av undersjefene gjorde seg utilgjengelige hvis de visste at det var dårlige nyheter på gang.
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Et kjent problem også i store internasjonale konser også. Konsersjefer liker ikke dårlige nyheter!

    The Top Dog i BP var en kjent slik en. Den stakkar som måtte overbringe dårlige nyheter ble umiddelbart avskjediget!
    Mange av undersjefene gjorde seg utilgjengelige hvis de visste at det var dårlige nyheter på gang.
    enhver slik sjef vil egentlig leve i et ekkokammer.

    visste vi alle; dette er ikke forbeholdt de med manglende utdannelse.
    (ekkokammer er et fenomen mye eldre enn det store dyret internett; det er nesten nedfelt i vårt dna. bare refleksjonen kan overvinne det.)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    .. meh

    Norge har vel kjøpt sin del av utenlandske bedrifter også.

    Om oljefondet

    "
    Fondets eierandeler i aksjemarkedene
    Aksjeinvesteringene består av eierandeler i mer enn 9 000 selskaper over hele verden. I gjennomsnitt eier fondet 1,3 prosent av alle børsnoterte selskaper i verden.

    "

    .. så det skulle ta seg ut om vi av alle skulle forby utenlandske eiere av norske selskaper. Det sagt må vi selvsagt se på hvem som eier, og det gjøres. Alt rotet rundt Bergen Engines viser jo at noen følger med og sier nei der hvor det strider mot nasjonale interesser og sikkerhet.


    .
    Vel gjennom formueskatten så oppforder jo staten til utsalg. Utenlandske eiere rammes ikke av denne.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Tror nok ikke hverken Kina eller Russland er spesielt interessert i en verden styrt av FN. I deres verdensbilde har de militært sterkeste landene suverenitet, de andre ikke. Demokrati og rettsstat er slagord, men å etterleve det er bare for sveklinger. Den sterkeste tar det han vil ha.
    Tror de der to kameratene gir en jamt god fan i om det er i regi av FN eller ikke, så lenge de selv har bukta og begge ender og kan bestemme!
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.114
    Antall liker
    2.648
    Nå har jeg lest mange analyser fra forstå-seg-påere om veien videre i krigen. De mest troverdige analysene er at Russland ikke har noen intensjoner om å få en rask avklaring når invasjonen har utviklet seg til det den nå har blitt.

    Derimot vil dette bli en riktig langvarig sak hvor Russland vil ha som mål å ha en uavklart situasjon i Ukraina og bare stå med styrkene i visse deler av landet. På den måten ønsker dem å destabilisere landet og gjøre det vanskelig med å gjenoppbygge landet og tilbakeføre strukturene i landet som det var før spesialoperasjonen.

    Joda, den analysen kjøper jeg.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.343
    Antall liker
    1.844
    Nå har jeg lest mange analyser fra forstå-seg-påere om veien videre i krigen. De mest troverdige analysene er at Russland ikke har noen intensjoner om å få en rask avklaring når invasjonen har utviklet seg til det den nå har blitt.

    Derimot vil dette bli en riktig langvarig sak hvor Russland vil ha som mål å ha en uavklart situasjon i Ukraina og bare stå med styrkene i visse deler av landet. På den måten ønsker dem å destabilisere landet og gjøre det vanskelig med å gjenoppbygge landet og tilbakeføre strukturene i landet som det var før spesialoperasjonen.

    Joda, den analysen kjøper jeg.
    Helt logisk for dem det. Konsentrere seg i sørøst muligens, med håp om å vinne noe land, og ellers servere noen raketter og bomber her og der.
    Håper de får tak i noe å sende andre veien så det ikke blir alt for trivelig innenfor russergrensen.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg lest mange analyser fra forstå-seg-påere om veien videre i krigen. De mest troverdige analysene er at Russland ikke har noen intensjoner om å få en rask avklaring når invasjonen har utviklet seg til det den nå har blitt.

    Derimot vil dette bli en riktig langvarig sak hvor Russland vil ha som mål å ha en uavklart situasjon i Ukraina og bare stå med styrkene i visse deler av landet. På den måten ønsker dem å destabilisere landet og gjøre det vanskelig med å gjenoppbygge landet og tilbakeføre strukturene i landet som det var før spesialoperasjonen.

    Joda, den analysen kjøper jeg.
    hvorfor skulle en kjøpe den analysen? det forutsetter jo at de ikke kan kastes ut.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.114
    Antall liker
    2.648
    Det gjør ikke jeg. Det har de ikke råd til.

    Sanksjonene begynner allerede å merkes.

    Det er greit å være optimistisk og heie på Ukraina. Men realistisk sett har russerne råd til å holde en krig av en viss skala gående i årevis.
    Som jeg ser det.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Skulle Ukraina alene kaste russerne ut? Det er ikke realistisk.
    det var da heller ikke realistisk at de skulle stoppe dem, ei heller kunne drive dem vekk fra visse områder. gi dem våpen, og de har morale, mannskap og antall, ser det ut til. men våpen må de ha.
    tillegg: nei, jeg ser ikke i noen krystallkule, men det har jaggu ikke ekspertene som har uttalt seg så langt heller.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.114
    Antall liker
    2.648
    det var da heller ikke realistisk at de skulle stoppe dem, ei heller kunne drive dem vekk fra visse områder. gi dem våpen, og de har morale, mannskap og antall, ser det ut til. men våpen må de ha.
    tillegg: nei, jeg ser ikke i noen krystallkule, men det har jaggu ikke ekspertene som har uttalt seg så langt heller.
    Nei, som regel tar ting sine egne veier og krystallkula blir gjort til skamme. F eks at russerne vil ta i bruk kjemiske/bakteriologiske våpen i en løgnaktig operasjon. Blir konsekvensene av et slikt scenario store, kan Nato gripe inn. Og da kan jo alt skje.
    Mye kan hende.

    Men det er ikke usannsynlig at russland vil ha som mål å ha en mest mulig uavklart situasjon, når dem ikke kan vinne.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.432
    Antall liker
    9.694
    Sted
    Interiore Simplicitate
    tillegg: nei, jeg ser ikke i noen krystallkule, men det har jaggu ikke ekspertene som har uttalt seg så langt heller
    Akkurat det er interessant all den tid etterretningen angivelig skal ha vært bra og presis. Allikevel bommes det kraftig, så da må det vel være analysene og konklusjonene det skorter på.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.487
    Antall liker
    8.018
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Skulle Ukraina alene kaste russerne ut? Det er ikke realistisk.

    Ser ikke helt hvorfor ikke? De har stoppet de russiske styrkene og er i ferd med å presse dem tilbake. Til tross for at våpnene strømmer inn jevnt og trutt er det ikke nok av dem til å utstyre alle som har meldt seg til krigstjeneste. Herfra og inn vil det kun gå nedover med russerne og det er på ingen måte utenkelig at de til slutt vil bli presset ut også av Donbas.

    Krim er dog et helt annet lerret å bleke.
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    653
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    Hvis Russland bli stående i øst, vil ikke da Ukraina bygge opp militæret i vest, med hjelp fra vesten og så komme på "besøk" i øst?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Men det er ikke usannsynlig at russland vil ha som mål å ha en mest mulig uavklart situasjon, når dem ikke kan vinne.
    den er vi enige om; absolutt. men det er ikke hamret i sten at så vil skje. i lystige stunder så underholder jeg tanken om at de kan rævkjøres ut. men det skal sies; jeg er ikke ofte lystig.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    nesten ikke til å tro:



    hvorfor det er så viktig at vi skal alliere oss med en tyrann, er litt hinsides min forstand. desto mer som selverkjennelsen siger inn hos flere politikere i eu og oss, at det å gjøre seg avhengig av en slik tyrann, er no good.

    men larson vil ha mer!
    vesten allierer seg ofte med tyranner, så hva er poenget ditt?

    Det er hva USA gjør, å støtte opp om tyranner. Listen er lang.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    vesten allierer seg ofte med tyranner, så hva er poenget ditt?

    Det er hva USA gjør, å støtte opp om tyranner. Listen er lang.

    Rart utsagn fra en som synes det er greit å støtte tyranner. Her er hva dine helter holder på med:


     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.520
    Antall liker
    885
    Torget vurderinger
    1
    De er det ikke mange igjen av, dessverre!
    Sjølv om eg hadde AG3 i gode gamle dager ute i misjon så ville eg nok hatt 416 om eg skulle vera ute i teig ei stund. Hjelper lite med grovare ting når du er tom for det som seier pang ;)
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    vil du tyranniet?
    Vesten vil 100 % det i alle fall, så hva er poenget ditt? Vesten bevæpner tyranner. Senest i forrige uke sendte de sitt beste luftvernskyts til Saudi-Arabia, fordi Jemen slo litt tilbake.

    Så hva er poenget ditt? At vesten liksom er imot tyranner? At ved å støtte ukraina så står vi opp mot tyranner? At vi forsvarer vestlig demokrati ved å pøse på med våpen til Ukraina?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Sjølv om eg hadde AG3 i gode gamle dager ute i misjon så ville eg nok hatt 416 om eg skulle vera ute i teig ei stund. Hjelper lite med grovare ting når du er tom for det som seier pang ;)
    Min absolutte favoritt er nok MG34. Litt lavere skuddtakt enn MG3/42 men du verden for et instrument. En slik på trefot var helt utrolig.
    Jeg hadde en slik noen år mens jeg gikk på gymnasiet.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214

    Ukraina har ingen problematikk med nazister, nei? Russerne er verre, påstås det her.

    Bandera, en person vesten syntes var veldig kjekk å ha med å gjøre, så de finansierte han som CIA-agent frem til han ble drept rundt 1960.


    Bare til opplysning. Ikke at dere vil ta opplysninger til dere.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Vesten vil 100 % det i alle fall, så hva er poenget ditt? Vesten bevæpner tyranner. Senest i forrige uke sendte de sitt beste luftvernskyts til Saudi-Arabia, fordi Jemen slo litt tilbake.

    Så hva er poenget ditt? At vesten liksom er imot tyranner? At ved å støtte ukraina så står vi opp mot tyranner? At vi forsvarer vestlig demokrati ved å pøse på med våpen til Ukraina?
    jeg spurte om du ville tyranniet!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn