Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.867
    Torget vurderinger
    0
    Blir litt lei av ditt monomane mas om ukrainske nazister Hr. Larson.

    Vet du at urovekkende mange som kjempet både effektivt og tappert mot tyskerne i april 1940,

    Kjempet både like effektiv og tappert for Germanske SS på Øst Fronten. Så dessverre var ikke Norges motstandskamp

    mot tyskerne verd noen ting for det deltok nazister!
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Ukraina har ingen problematikk med nazister, nei? Russerne er verre, påstås det her.
    er ikke russerne verre?
    det fins sikker dritt i ukraina, men de idiotene du ser der, de er jo bare førskolen til de du unnskylder. det er liksom søkt å snakke om nazi når hele det russiske styre er nazi. (gitt nå din velvalget def av nazi).
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Blir litt lei av ditt monomane mas om ukrainske nazister Hr. Larson.

    Vet du at urovekkende mange som kjempet både effektivt og tappert mot tyskerne i april 1940,

    Kjempet både like effektiv og tappert for Germanske SS på Øst Fronten. Så dessverre var ikke Norges motstandskamp

    mot tyskerne verd noen ting for det deltok nazister!
    Du kan lese litt om folkehelten bandera her:

    Utdrag:
    Fra krigen:
    Bandera's expectation that the Nazi regime would post factum recognize an independent fascist Ukraine as an Axis ally proved to be wrong.

    On 22 January 2010, the outgoing President of Ukraine Viktor Yushchenko awarded Bandera the posthumous title of Hero of Ukraine.[13] The European Parliament condemned the award,[14] as did Russia,[15] Polish, and Jewish politicians and organizations.[16][17][18] The incoming president Viktor Yanukovych declared the award illegal, since Bandera was never a citizen of Ukraine, a stipulation necessary for getting the award. This announcement was confirmed by a court decision in April 2010.[19] In January 2011, the award was officially annulled.[20] A proposal to confer the award on Bandera was rejected by the Ukrainian parliament in August 2019.[21]
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.585
    Antall liker
    493
    Sjølv om eg hadde AG3 i gode gamle dager ute i misjon så ville eg nok hatt 416 om eg skulle vera ute i teig ei stund. Hjelper lite med grovare ting når du er tom for det som seier pang ;)
    Ja, 416 er et mye lettere håndterbart og moderne våpen, men litt i svakeste laget. Hvis jeg skulle skyte for å drepe måtte det blitt AG-3 ev. HK 417
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    jeg ser ikke relevansen. Tror du ærlig talt at tyranniet vil komme til Norge om ikke Putin stanses i Ukraina?
    vil du tyranniet? du snakker om vesten som om vi vil tyranniet. vi – som nå engang identifiserer oss med vesten i denne situasjonen – vi vil ikke tyranniet. vil du (og hvem identifiserer du deg med)?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.867
    Torget vurderinger
    0
    jeg ser ikke relevansen. Tror du ærlig talt at tyranniet vil komme til Norge om ikke Putin stanses i Ukraina?
    Ser ikke helt bort fra det nei. Hvis du leste det jeg skrev om biskopen i Murmansk som erklærte Norge sør for Varangerfjorden som en

    del av Det Hellige Russland, så burde du ikke bli så overasket over at noen av oss er litt bekymret.

    Vi vet jo hva du og visse andre her inne vil si om Putin sier at han vi ha Sør Varanger, deler av Nesseby og deler av Tana.

    Dere ville unisont rope: "Ta det, ta det!". Når/hvis Putin regner med at han kan lykkes med å ta deler av Nord Norge og slippe unna med

    det, fordi det er en veldig lydsterk gruppe nordmenn som er defatister, ja da vil han prøve seg!

    Vel jeg regner fortsatt med at når jeg har knertet 7 russere er vi en i pluss selv om de knerter meg!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.867
    Torget vurderinger
    0
    Du kan lese litt om folkehelten bandera her:

    Utdrag:
    Fra krigen:
    Bandera's expectation that the Nazi regime would post factum recognize an independent fascist Ukraine as an Axis ally proved to be wrong.

    On 22 January 2010, the outgoing President of Ukraine Viktor Yushchenko awarded Bandera the posthumous title of Hero of Ukraine.[13] The European Parliament condemned the award,[14] as did Russia,[15] Polish, and Jewish politicians and organizations.[16][17][18] The incoming president Viktor Yanukovych declared the award illegal, since Bandera was never a citizen of Ukraine, a stipulation necessary for getting the award. This announcement was confirmed by a court decision in April 2010.[19] In January 2011, the award was officially annulled.[20] A proposal to confer the award on Bandera was rejected by the Ukrainian parliament in August 2019.[21]

    Spar meg, mange land har hatt sine Quislinger!
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.729
    Antall liker
    5.943
    Larson
    "Lock ´im up lock ´im up....
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.577
    Antall liker
    7.117
    det var da heller ikke realistisk at de skulle stoppe dem, ei heller kunne drive dem vekk fra visse områder. gi dem våpen, og de har morale, mannskap og antall, ser det ut til. men våpen må de ha.
    tillegg: nei, jeg ser ikke i noen krystallkule, men det har jaggu ikke ekspertene som har uttalt seg så langt heller.
    Krystallkule har ingen, selvom enkelte Snåsaforståere påberoper seg dette.

    De som har og fortsatt tar mest feil er dem som tror en fullskala krig i 2022 kan reduseres til en enkelt forklaringsmodell, eller ved å henvise til et eller annet historisk eksempel; som var aktørene selv isolerte og låst inne i en krystallkule.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.291
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hva slags krystallkule hadde Johannes tilgang på da han skrev åpenbaringen...? Bra han ikke gikk mer i detalj, man kunne jo nesten funnet på å bli religiøs.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.490
    Antall liker
    9.826
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Om det stemmer at russiske soldater saboterer invasjonen er det jo temmelig oppsiktsvekkende.

     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.670
    Antall liker
    10.239
    Du ser HVEM det er som HYLLER sin quisling den dag i dag?
    Denne lurer jeg litt på. Hvem er Quislingen du har i tankene? Lukashenko dukker opp i tankene, men på den annen side ser jeg ikke så mange som hyller mannen, så jeg ramler litt av her, må jeg medgi.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.670
    Antall liker
    10.239
    Hva slags krystallkule hadde Johannes tilgang på da han skrev åpenbaringen...? Bra han ikke gikk mer i detalj, man kunne jo nesten funnet på å bli religiøs.
    Min gjetting er et eller annet hallusinogen, og det ble periodevis en bad-trip. Antakelig den mytiske drikken Kykeon, som har vært i bruk i årtusener. En blanding av diverse urter, hvorav en eller flere av dem inneholdt psykoaktive stoffer (psykedelia).
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.553
    Antall liker
    9.718
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Russia is reportedly increasingly deploying support personnel and auxiliary units to replace combat losses in Ukraine. The Ukrainian General Staff reported that Russia is deploying servicemen from military support units, including educational institutions, to replace combat losses. Russian officer casualties and the decision to strip Russian training units of personnel will further impede the Russian military’s ability to train new conscripts and replacements. The Ukrainian General Staff reported that three battalion tactical groups (BTGs) including up to 2,000 Russian and South Ossetian personnel from Russia’s 4th and 7th Military Bases in South Ossetia and Abkhazia, respectively, deployed to unspecified locations in Ukraine. Social media users observed South Ossetian forces in the Donbas region on March 29, but ISW cannot independently confirm if the entirety of these reinforcements were deployed to Donbas.

    The Ukrainian General Staff additionally stated that Russia faces continuing morale and supply issues, including contract servicemen (volunteer troops, not conscripts) in the 26th Tank Regiment requesting to terminate their contracts and relocate to garrison service, and elements of the 150th Motor Rifle Division receiving inoperable equipment from military storage. The Ukrainian Main Intelligence Directorate additionally claimed that Russian military procurement is “on the verge of failure” due to western sanctions and that Russia cannot produce modern weapons and equipment without foreign electronics. ISW cannot independently confirm these Ukrainian intelligence reports, but they are largely consistent with previously confirmed reports of low Russian morale and equipment failures.

    https://www.understandingwar.org/backgr ... t-march-30
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.553
    Antall liker
    9.718
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor sprer du det da?
    Fordi det er Drossels Modus Operandi. Gang på gang. Jeg har spurt om det samme en rekke ganger i ulike tråder. Poste først, og så, i beste fall, bedrive kildekritikk i tråden.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.690
    Antall liker
    15.811
    Torget vurderinger
    2
    Om det stemmer at russiske soldater saboterer invasjonen er det jo temmelig oppsiktsvekkende.

    Er det oppsiktsvekkende? Du er lavest på rangstigen i et av historiens mest gjennomførte kleptokratier. Landet ditt er korrupt fra topp til bunn og alt som ikke er boltet fast og beskyttet med detonator er til salgs.
    Du sendes i krig med dårlig vedlikeholdt materiale og våpen som er i dårlig forfatning, med svak (ikke-eksisterende) planlegging og elendig strategisk styring av styrkene.

    Invasjonen bygger på forutsetninger som svikter i starten (å gå etter Kyiv var en forrykt plan) og tusener av soldater dør eller skades, mens motstanderen plukker ut panserkjøretøy i hundretall med fire&forget våpen.

    Og hvem kjemper du for? En superkleptokrat som bruker mer penger på et par sokker enn du tjener på en måned eller to.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.609
    Antall liker
    27.842
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Er det oppsiktsvekkende? Du er lavest på rangstigen i et av historiens mest gjennomførte kleptokratier. Landet ditt er korrupt fra topp til bunn og alt som ikke er boltet fast og beskyttet med detonator er til salgs.
    Du sendes i krig med dårlig vedlikeholdt materiale og våpen som er i dårlig forfatning, med svak (ikke-eksisterende) planlegging og elendig strategisk styring av styrkene.

    Invasjonen bygger på forutsetninger som svikter i starten (å gå etter Kyiv var en forrykt plan) og tusener av soldater dør eller skades, mens motstanderen plukker ut panserkjøretøy i hundretall med fire&forget våpen.

    Og hvem kjemper du for? En superkleptokrat som bruker mer penger på et par sokker enn du tjener på en måned eller to.
    ....Og en god årslønn på en dunjakke. :D

    Mvh
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.490
    Antall liker
    9.826
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Er det oppsiktsvekkende? Du er lavest på rangstigen i et av historiens mest gjennomførte kleptokratier. Landet ditt er korrupt fra topp til bunn og alt som ikke er boltet fast og beskyttet med detonator er til salgs.
    Du sendes i krig med dårlig vedlikeholdt materiale og våpen som er i dårlig forfatning, med svak (ikke-eksisterende) planlegging og elendig strategisk styring av styrkene.

    Invasjonen bygger på forutsetninger som svikter i starten (å gå etter Kyiv var en forrykt plan) og tusener av soldater dør eller skades, mens motstanderen plukker ut panserkjøretøy i hundretall med fire&forget våpen.

    Og hvem kjemper du for? En superkleptokrat som bruker mer penger på et par sokker enn du tjener på en måned eller to.
    Såklart, alt dette vet vi jo . Men jeg lar meg overraske av omfanget og hvor fullstendig håpløst det faktisk er.

    Det er vel sikkert en del av geniets mesterplan dette også. :sneaky:
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.670
    Antall liker
    10.239
    Er det oppsiktsvekkende? Du er lavest på rangstigen i et av historiens mest gjennomførte kleptokratier. Landet ditt er korrupt fra topp til bunn og alt som ikke er boltet fast og beskyttet med detonator er til salgs.
    Du sendes i krig med dårlig vedlikeholdt materiale og våpen som er i dårlig forfatning, med svak (ikke-eksisterende) planlegging og elendig strategisk styring av styrkene.

    Invasjonen bygger på forutsetninger som svikter i starten (å gå etter Kyiv var en forrykt plan) og tusener av soldater dør eller skades, mens motstanderen plukker ut panserkjøretøy i hundretall med fire&forget våpen.

    Og hvem kjemper du for? En superkleptokrat som bruker mer penger på et par sokker enn du tjener på en måned eller to.
    I tillegg kan vel nevnes at angrepet er på et broderfolk som ikke har gjort dem fortred. Hva skulle motivere dem, liksom? Selvsagt lar noen seg motivere av den sterke mann, men ellers er det vanskelig å se hva som driver dem annet enn redsel. På den annen side kunne man sikkert anføre det samme om WW2 og de tyske angrep på alle og en hver, og de hadde i sannhet mye "suksess" i en del år. Imponerende på sitt eget, syke vis.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.850
    Antall liker
    16.103
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Med ungdommer shanghaiet fra kjøpesenter og modifiserte pick-uper så minner dette mer og mer om ISIS og ikke den russiske arme. Jeg tror heller ikke Putin gir seg med det første. Inntil han kan vise til ett solid overtak på slagmarken så ser jeg heller ikke for meg at han er interessert i å inngå seriøse fredsforhandlinger. Så jeg er redd dette kommer til å bli skikkelig ille før det blir bedre.

    65CC3C4B-00AC-4F25-9284-BB1A9660C27C.jpeg
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.037
    Antall liker
    6.278
    Veldig lesverdig:

    Putins adferdstrekk kan omtales som den diabolske triade (aftenposten.no)

    Det er ganske vanlig at mennesker blir positivt innstilt til personer som gir deg ros og anerkjennelse, som sier seg enig i dine meninger, og endog kan få deg til å føle deg spesiell. Dette er Putin ekspert på. Dermed ble hans faktiske adferd i ulike situasjoner oversett eller ikke tillagt vekt.


    Allerede for mer enn 20 år siden viste Putin i korte øyeblikk sitt sanne jeg. Videoopptak av samtaler med politikere og handelsfolk dokumenterer at han plutselig, uten forvarsel, uhemmet kunne uttrykke ekstrem aggresjon og krenkelse på Russlands og egne vegne.

    Men han tok seg fort inn igjen, ofte med et smil, om enn kaldt.


    Heller ikke dokumentasjonen om at det var FSB som sto bak bombingen av et boligkompleks i Moskva i 1999, og ikke tsjetsjenske terrorister som Putin påsto, fikk Vesten til å våkne.

    Det var en klassisk «falskt flagg»-aksjon. En velkjent fremgangsmåte i menneskets historie av personer kjennetegnet ved diabolsk triade.

    På russisk TV kunne han nå, ved bruk av enkle, kraftfylte ord fylt av svulstige følelser, fremstå som den handlingskraftige leder hvor uhemmet brutalitet var tegn på styrke. Han ville oppspore og uten nåde drepe alle «terroristene», «selv om de så satt på do», freste han.

    Heller ikke at Putin under sikkerhetskonferansen i München i 2007 uten forvarsel kom med foraktfulle og aggressive utfall mot Vesten generelt og USA spesielt, medførte at man gjennomskuet Putins langsiktige planer.

    Okkupasjon av deler av Georgia og bombing av sivile i Syria ble heller ikke en vekker. Vi i Vesten ville ikke se hva dette indikerte om Putin som person. Vi ville bare se det vi ønsket å se. Utrolig nok ble det «business as usual».

    Selv etter anneksjonen av Krim klarte ikke, eller ville ikke, Vesten se Putin som han var. Man var skuffet og «fordømte på det kraftigste» anneksjonen, men det ble med noen puslete sanksjoner. Putins forakt for Vestens svakhet og overbevisningen om egen storhet ble ytterligere styrket.


    Putins manglende kognitive fleksibilitet og evne til å akseptere andres syn har medført at han bare omgir seg med medarbeidere som sier seg enig i alt han sier.

    Det er siden oldtiden også kjent som typisk for personer kjennetegnet ved diabolsk triade.

    Ethvert utsagn som setter spørsmålstegn ved Putins vurderinger og meninger, vil umiddelbart medføre eksklusjon fra gruppen, illusoriske rettssaker og langvarig fengsel. Det vet hans innerste «rådgivere» så vel som oligarker og andre som har profittert på å støtte ham.

    Dermed oppstår en destruktiv selvforsterkende gruppepsykologisk prosess i Putins innerste lukkede krets.


    En person kjennetegnet ved den diabolske triade tåler ikke å tape. At andre betrakter et felttog som dårlig planlagt eller amatørmessig gjennomført, en fiasko, oppleves som tegn på impotens: foraktelig svakhet. Det kan Putin ikke leve med.

    Det forsterker raseri og brutalitet. Han vil ty til alle midler for å unngå taperstempel, uansett hvilken lidelse det måtte påføre eget eller andre folk.


    Fredssamtaler er for Putin kun et spill for galleriet, også overfor egne landsmenn. Kompromisser er diplomatiets metode for konfliktløsning. For personer hvor det foreligger diabolsk triade, viser det svakhet.

    Å ivareta egen storhet trumfer alt. Mislykkes konvensjonell krigføring, vil det i Putins tilfelle i verste fall kunne innebære at han vil ta i bruk taktiske atomvåpen. Militære ledere som kan stoppe slik bruk, er det sannsynligvis få av i Putins Russland.

    En person kjennetegnet ved diabolsk triade forstår kun grensesetting. Hardt må settes mot hardt. Det vil i Putins tilfelle uvilkårlig innebære militær konfrontasjon.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    larson; fra brillestøtte til tyranniapologet. fra omsorgen for de svake, til hyllest av de lovløse sterke.
    Eller anerkjennelse av virkeligheten, og ikke tilstedeværelse i en drømmeverden hvor alt er så lyserosa og internasjonalt lovverk blir fulgt av de sterke nasjonene.

    Det overrasker meg at du ennå ikke har fått med deg det grunnleggende i internasjonal politikk:

    MIGHT MAKES RIGHT.


    Som du har blitt forklart flere ganger i denne tråden. Når menneskerettigheter og internasjonalt lovverk står på tvers av strategiske interesser, så vinner alltid de strategiske interessene. Det være seg Kina, russland og ikke minst USA.

    Ukraina ble lovet gull og grønne skoger av EU og NATO. Se hvor de er nå. De er ledet ned "primrose path".

    Og du roper bare FREEDOM i en pervers forståelse av ordet frihet. Jeg tror at 10-åringen som måtte forlate sine døde foreldre på et fortau i en ikke-kjent by i Ukraina for så å bli plukket opp av andre som deretter flyktet til Norge, mye heller ville hatt friheten til å ha sine foreldre i live. Der han kunne vokse opp i et trygt hjem, gå på skole, ha venner, foreldre hadde en jobb å gå til, tak over hode, varme om vinteren, er frihet. Hvem som myndighetene har forsvarsallianse har null og nada innvirkning på hans frihet.

    Men i din perverse definisjon av frihet, så skal alle nasjoner ha frihet til å velge sin egen militærallianse, som om militærallianse er en nøytral handling overfor sine naboer. Å dø for retten til å "fritt" velge militærallianse er en idiotisk grunn til å dø.

    Din frihet til å velge militærallianse på tvers av geopolitiske realiteter, kostet denne gutten og millioner av andre deres frihet til å leve et godt liv. Ditt prinsipprytteri er lite verdt.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.963
    Antall liker
    19.823
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Muligens et litt mer edruelig syn på situasjonen i Ukraina.


    Tor Rune Raabye

    Sikkerhetsrådgiver, generalmajor og tidligere sjef for Heimevernet.


    Det spekuleres fritt om tilstanden i det russiske lederskapet. Virkeligheten er at ingen andre enn den innerste krets vet hva som foregår.

    Det vi vet er at de russiske operasjonene fortsetter i Ukraina. Det tyder på at det fortsatt er samme mann som sitter med tøylene i Kreml.

    I det ene øyeblikket publiseres at ukrainerne har gått til motangrep og tatt tilbake terreng/tettbebyggelse. I neste øyeblikk at Mariupol er i ferd med å falle i russiske hender.


    Det er interessant at britisk etterretning åpent uttrykker at russiske styrker sannsynligvis vil lykkes med å lukke ukrainske styrker i øst inne og dermed avskjære dem fra tilbaketrekking og logistikk. Om det faktisk vil skje overlates uansett til krigens tilfeldigheter, flaks og partenes kapasitet. Eller uflaks.

    Samtidig fortsetter den russiske artilleri- og missil-dampveivalsen ufortrødent å legge byer flatt. En etter en. Mariupol er en rykende ruinby. Odesa ser ut til å stå for tur. Kyivs forsteder er for alle praktiske formål lagt øde. Kharkiv er under kontinuerlig beskytning.

    Spørsmålet er hvor lenge Ukraina kan og vil stå i mot en total ødeleggelse av sin infrastruktur og dermed sitt land.

    Det er grunner til at president Volodymyr Zelenskyj stadig snakker om behovet for våpenhvile og forhandlinger. Bevegelsene i hans standpunkt har også tatt form av mulig avgivelse av Krim og «forståelse» av at det ikke er mulig å kaste russerne ut. I tillegg er ukrainsk nøytralitet et tema som Zelenskyj har løftet. Er det ut fra en posisjon av styrke eller svakhet?

    Det vet ikke jeg.

    Jeg er ikke optimist på vegne av tapre ukrainere som sloss med tross alt begrensede ressurser. Uansett hvor mye våpenhjelp som doneres. Så håper jeg inderlig at jeg tar feil.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Om vestens hagleskudd i begge føtter for å kortsiktig straffe den russiske befolkningen:



    De økonomiske sanksjonene mot Russland kan få alvorlige konsekvenser for verdensøkonomien, mener Gita Gopinath, som er økonom og visedirektør i Det internasjonale pengefondet (IMF).

    Ifølge Reuters advarer Gopniath om at krigen i Ukraina truer med å gradvis utvanne dominansen til den amerikanske dollaren.

    - Det kan resultere i et mer fragmentert internasjonalt pengesystem, sier hun til The Financial Times.

    Videre mener Gopniath at den finansielle usikkerheten vil framskynde bruken av eksempelvis kryptovaluta.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.516
    Antall liker
    9.286
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Veldig lesverdig:

    Putins adferdstrekk kan omtales som den diabolske triade (aftenposten.no)

    Det er ganske vanlig at mennesker blir positivt innstilt til personer som gir deg ros og anerkjennelse, som sier seg enig i dine meninger, og endog kan få deg til å føle deg spesiell. Dette er Putin ekspert på. Dermed ble hans faktiske adferd i ulike situasjoner oversett eller ikke tillagt vekt.


    Allerede for mer enn 20 år siden viste Putin i korte øyeblikk sitt sanne jeg. Videoopptak av samtaler med politikere og handelsfolk dokumenterer at han plutselig, uten forvarsel, uhemmet kunne uttrykke ekstrem aggresjon og krenkelse på Russlands og egne vegne.

    Men han tok seg fort inn igjen, ofte med et smil, om enn kaldt.


    Heller ikke dokumentasjonen om at det var FSB som sto bak bombingen av et boligkompleks i Moskva i 1999, og ikke tsjetsjenske terrorister som Putin påsto, fikk Vesten til å våkne.

    Det var en klassisk «falskt flagg»-aksjon. En velkjent fremgangsmåte i menneskets historie av personer kjennetegnet ved diabolsk triade.

    På russisk TV kunne han nå, ved bruk av enkle, kraftfylte ord fylt av svulstige følelser, fremstå som den handlingskraftige leder hvor uhemmet brutalitet var tegn på styrke. Han ville oppspore og uten nåde drepe alle «terroristene», «selv om de så satt på do», freste han.

    Heller ikke at Putin under sikkerhetskonferansen i München i 2007 uten forvarsel kom med foraktfulle og aggressive utfall mot Vesten generelt og USA spesielt, medførte at man gjennomskuet Putins langsiktige planer.

    Okkupasjon av deler av Georgia og bombing av sivile i Syria ble heller ikke en vekker. Vi i Vesten ville ikke se hva dette indikerte om Putin som person. Vi ville bare se det vi ønsket å se. Utrolig nok ble det «business as usual».

    Selv etter anneksjonen av Krim klarte ikke, eller ville ikke, Vesten se Putin som han var. Man var skuffet og «fordømte på det kraftigste» anneksjonen, men det ble med noen puslete sanksjoner. Putins forakt for Vestens svakhet og overbevisningen om egen storhet ble ytterligere styrket.


    Putins manglende kognitive fleksibilitet og evne til å akseptere andres syn har medført at han bare omgir seg med medarbeidere som sier seg enig i alt han sier.

    Det er siden oldtiden også kjent som typisk for personer kjennetegnet ved diabolsk triade.

    Ethvert utsagn som setter spørsmålstegn ved Putins vurderinger og meninger, vil umiddelbart medføre eksklusjon fra gruppen, illusoriske rettssaker og langvarig fengsel. Det vet hans innerste «rådgivere» så vel som oligarker og andre som har profittert på å støtte ham.

    Dermed oppstår en destruktiv selvforsterkende gruppepsykologisk prosess i Putins innerste lukkede krets.


    En person kjennetegnet ved den diabolske triade tåler ikke å tape. At andre betrakter et felttog som dårlig planlagt eller amatørmessig gjennomført, en fiasko, oppleves som tegn på impotens: foraktelig svakhet. Det kan Putin ikke leve med.

    Det forsterker raseri og brutalitet. Han vil ty til alle midler for å unngå taperstempel, uansett hvilken lidelse det måtte påføre eget eller andre folk.


    Fredssamtaler er for Putin kun et spill for galleriet, også overfor egne landsmenn. Kompromisser er diplomatiets metode for konfliktløsning. For personer hvor det foreligger diabolsk triade, viser det svakhet.

    Å ivareta egen storhet trumfer alt. Mislykkes konvensjonell krigføring, vil det i Putins tilfelle i verste fall kunne innebære at han vil ta i bruk taktiske atomvåpen. Militære ledere som kan stoppe slik bruk, er det sannsynligvis få av i Putins Russland.

    En person kjennetegnet ved diabolsk triade forstår kun grensesetting. Hardt må settes mot hardt. Det vil i Putins tilfelle uvilkårlig innebære militær konfrontasjon.
    Derfor er det bare å kjøre på, Ukraina må få såpass med våpenhjelp at de kaster russerne ut av Ukraina. Soldater med høy moral har de millioner av, og nabolandene; Georgia, Baltikum, Polen m.fl. anser krigen i Ukraina som en krig som også er deres, tusenvis har meldt seg frivillig og flere kommer.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.862
    Antall liker
    8.860
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Muligens et litt mer edruelig syn på situasjonen i Ukraina.
    Edruelig enn hva..?

    Det er vel i grunn den samme bilde som de fleste i tråden her har - at russerne bomber landet sønder og sammen, men oppnår lite militært.
    Denne knipetangmanøveren mot de ukrainske stillignene i øst er det vel ingen som er spesielt bekyrmet for lenger.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.963
    Antall liker
    19.823
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Edruelig enn hva..?

    Det er vel i grunn den samme bilde som de fleste i tråden her har - at russerne bomber landet sønder og sammen, men oppnår lite militært.
    Denne knipetangmanøveren mot de ukrainske stillignene i øst er det vel ingen som er spesielt bekyrmet for lenger.
    Det er også en måte å vinne militært på til slutt- ved å bombe sønder og sammen. Dessuten er vel ikke all informasjon like entydig.

    Lurt å ikke gå i fella;"Putin taper, fordi det vil vi."
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.553
    Antall liker
    9.718
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg trenger ikke annet enn å se Larsons likes for å minnes på hvorfor han er på ignore. Men ja, bildet er flertydig og det kan godt hende du har rett. Men man behøver ikke like det.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.963
    Antall liker
    19.823
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg trenger ikke annet enn å se Larsons likes for å minnes på hvorfor han er på ignore. Men ja, bildet er flertydig.
    Ja, det kan lønne seg å ikke ta alt for god fisk. Putin ble nok tatt på senga av motstanden de russiske styrkene møtte, men dessverre fører jo det til mer ødeleggelse, mer bombing, større lidelser- og Russland kan likevel oppnå det de vil.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn