Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    Tviler på det. Kan ikke se at Russland har noen interesse av å få NATO involvert. Propagandaen er for invortes bruk for å få støtte til krigen.
    Ja, men det var det med rotta og hjørnet da.
    Fallhøyden for den innerste kretsen rundt Putin begynner å bli formidabel.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nå må man ikke sluke all propaganda rått.

    Hva skulle Russland tjene på utslettelse eller å få Nato involvert?
    Hva skulle de tjene på å angripe Ukraina med ødelagt utstyr og 18 år gamle vernepliktige som ikke engang skjønte de skulle i krig?

    Jeg håper jeg bare er naiv som tror dette er et problem. Men ut fra den tilsynelatende manglende logikken og den åpenbare viljen til å manipulere egen befolkning over en hel generasjon, så ser jeg ingen grunn til at de ikke ønsker å bruke dette som et verktøy for å styrke sin egen posisjon og og samhold rundt unionen.
    "det vi trenger er en felles fiende" ser jeg for meg at de tenker.
    Hva er vel bedre enn en skikkelig krig da, så lenge man klarer å holde seg unna atomknappen?
    Jeg er rimelig sikker på at Putin vet _veldig_ godt at så lenge han holder fingra unna atomknappen, så kommer det ingen atomvåpen den andre veien heller. Så han kan pushe på så hardt han bare vil og vite at konsekvensene er ikke verre enn at han kan leve med de.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^ Logikken er helt klar, sett fra russisk side; Krim, nøytralitetsavtale, demilitarisering.

    De vil ikke godta vestlig demokrati òg Nato på dørstokken. Derfor er nøytralitetsavtale en nødvendighet, dersom Krim offisielt skal bli russisk. Demilitarisering er for å unngå militær gjenoppbygging av Ukraina.

    Putin er ikke interessert i at dette eskalerer til en konflikt med Nato. Propaganda om det motsatte er ment indremedisinsk, som forsvar for krigføringen innad i Russland.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Ukraina hadde nøytralitet festet i grunnloven før 2014 helt til Putin angrep. Etter et angrep og okkupasjon kunne selvfølgelig ikke Ukraina være nøytrale lengre. Putin har mao gjort alt han kunne for at Ukraina ikke skulle forbli nøytralt og dermed få et påskudd for angrep og okkupasjon. Det er logikken her.
    Nøytralitet er også en meningsløshet når et land er bombet sønder og sammen. Ingen Ukrainere vil være nøytrale ovenfor Russland etter dette, for å si det pent.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Putin er ikke interessert i nøytralitetsavtale. Ukraina hadde nøytralitet festet i grunnloven før 2014 helt til Putin angrep.....
    Han er nødt til å ha en ny en, dersom Krim blir offisielt russisk.

    Han kan likevel ha tanker om å gå videre senere. Da er det jo opp til resten av verden å avslutte et hvert avhengighetsforhold til Russland snarest, slik at Putin og Russland ikke blir i stand til det. Det gjenstår å se hvor langt det er villighet til å gå, når det selvsagt også vil svi for oss. Tyskland nekter feks å gå med på stans i handel med olje og gass.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    Ukraina hadde nøytralitet festet i grunnloven før 2014 helt til Putin angrep. Etter et angrep og okkupasjon kunne selvfølgelig ikke Ukraina være nøytrale lengre. Putin har mao gjort alt han kunne for at Ukraina ikke skulle forbli nøytralt og dermed få et påskudd for angrep og okkupasjon. Det er logikken her.
    Nøytralitet er også en meningsløshet når et land er bombet sønder og sammen. Ingen Ukrainere vil være nøytrale ovenfor Russland etter dette, for å si det pent.
    De startet jo med noe som skulle være lett match. Vippe presidenten av pinnen og fikse et Hviterussland 2 der. Jeg tror ikke egentlig de har hatt noen plan etter at den første skar seg. Bare satser på at det ordner seg om de får kastet nok ungdom i kjøttkverna. Det hatet som østeuropeere, og polakker spesielt, er i stand til å fremvise mot russere er bunnløst etter perioden bak jernteppet. Likevel blir det bare småtterier mot det de har stelt i stand nå.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Former National Security Advisor John Bolton went head-to-head with a Russian journalist, colliding in a lengthy interview over the invasion of Ukraine, his hawkish foreign policy record, and everything in between.

     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg husker for 2-3 uker siden da det var uhørt at uskyldige barn skulle lide for krigen fordi et russisk fotballag ikke fikk komme til Norway Cup.
    Ja i den forskrudde verden er det viktigere å opprettholde O Store Russlands ære ved å la noen unger sparke ball enn det er for ukrainske unger å få leve ... dette er jo tydeligvis bare nazistisk ormeyngel uansett..
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.043
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Traff min første krigsseiler i Nord-Norge på tidlig åttitall. Han var bonde. Og gift, men barnløs. Han hadde hoppet fra et torpedert skip ned i en livbåt. Traff ripa, fikk den mellom beina. På åttitallet ville myndighetene ha ham komme til Harstad for å få en medalje. Han ba dem reise til helvete.

    På ingen måte tilsvarende, men som et bilde på at ting ikke alltid blir så mye bedre over tid: nesten på dagen ti år etter at jeg siste gang tjenestegjorde utenlands i FN-regi fikk jeg brev fra Forsvarets Overkommando som opplyste om at jeg hadde krav på gratis psykologtjenester om jeg følte behov for det. Ingen hadde nevnt det med et ord før det; på Jessheim siste gang var beskjeden ca. "der står bussen, god tur".

    Kanskje er det bedre i dag. Håper det.

    Vel, nok OT tenker jeg.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ser stadig flere indikasjoner på at det er tsjetsjenere og hviterussere som kjemper på ukrainsk side. Ikke så snodig egentlig.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvor lang tid tar det før russisk propaganda legger frem dette som "ugjendrivelige bevis" på et hemmelig atomprogram i Ukraina, finansiert og støttet av både EU og USA? Og visse lojale etterplaprere vil gjenta påstandene helt ukritisk, selvsagt.
    Laboratoriet det er snakk om, ble åpnet i 2015. Etableringen kostet 6 millioner euro, like under 60 millioner kroner, og prosjektet fikk støtte fra EU-kommisjonen.

    De ukrainske strålevernmyndighetene meldte mandag at strålingssensorene som overvåker området hadde sluttet å virke. (NTB)
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ellers synes offisielle kilder fortsatt er veldig konservative. Er en nyhetssak nå om at Russerne har mistet 10% av sine styrker. Samme artikkel henviser til at russerne hadde 150 000 mannn oppstilt.

    Men selv konservative anslag på ca 7000 drepte og 15-20 000 sårende, gir jo et laveste estimat på 15%.
    Trekker man tallene opp til Ukrainske anslag så er man +30% området. Og da har vi fortsatt ikke tatt med de som er tatt til fanger eller bare har rømt.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.122
    Antall liker
    2.649
    Tviler på det. Kan ikke se at Russland har noen interesse av å få NATO involvert. Propagandaen er for invortes bruk for å få støtte til krigen.
    Jeg tror alle kortene er på bordet nå. Medvedev skyter nå hardt mot USA og sier at dem prøver å ydmyke, splitte og dele Russland. Det kan være ord mer enn til invortes bruk.

    Skulle Russland trå over den røde linje og eventuelt skulle bruke kjemiske og biologiske våpen i Ukraina, da tviler jeg vi kan sitte og si; «ja ja, da får det bare skje et folkemord i Ukraina, ikke skal vi gripe inn militært og ikke har vi flere sanksjonsmidler å bruke».

    Hva Kina ville gjøre i en sånn situasjon er jo særs spennende.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I en sånn situasjon settes Kinas fremtid som handelspartner for vesten i spill for alvor.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.122
    Antall liker
    2.649
    I en sånn situasjon settes Kinas fremtid som handelspartner for vesten i spill for alvor.
    Definitivt. Da er Kina nødt til å velge side, enten Russland eller vesten. Jeg tror de ville gå for det siste.
    Hvis dem ikke da stilte Putin et ultimatum; enten avslutter du krigen, eller det får alvorlige konsekvenser.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ellers synes offisielle kilder fortsatt er veldig konservative. Er en nyhetssak nå om at Russerne har mistet 10% av sine styrker. Samme artikkel henviser til at russerne hadde 150 000 mannn oppstilt.

    Men selv konservative anslag på ca 7000 drepte og 15-20 000 sårende, gir jo et laveste estimat på 15%.
    Trekker man tallene opp til Ukrainske anslag så er man +30% området. Og da har vi fortsatt ikke tatt med de som er tatt til fanger eller bare har rømt.
    De hadde vel 190.000 oppstilt men jeg har sett anslag på at ca 100.000 av disse var spisse kamptropper. Det er vel 10%av disse som er ute av bildet. De øvrige tap utgjøres sikkert av lorry drivers osv, dvs blant de øvrige 90.000. Det kan se ut som ca 30.000 av de 190.000 nå er ikke-operative.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Gjentar meg selv; Kina er nøkkelen!
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Definitivt. Da er Kina nødt til å velge side, enten Russland eller vesten. Jeg tror de ville gå for det siste.
    Hvis dem ikke da stilte Putin et ultimatum; enten avslutter du krigen, eller det får alvorlige konsekvenser.
    Kina er i en spagat nå, og det skal ikke så mye eskalering til før den ender i en seriøs lyskestrekk.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.043
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg antar at det ubrytelige vennskapet mellom Putin og Xi også har kjølnet litt, etterhvert som lyskestrekken smerter mer og mer. Xi ble nok forespeilet en kjapp og problemfri operasjon, helt uten antydning om at trusler om bruk av kjemiske, bakteriologiske og atomvåpen skulle slippes i hytt og gevær.

    Forutsigbarhet og kompetanse er noe Kina verdsetter høyt og Putin har hverken vist det ene eller andre. Om Xi blir tvunget til å velge tror jeg faktisk konklusjonen er ganske gitt.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Kan ikke noen snart publisere en artikkel om at det pipler olje ut av noen bombekratere i Ukraina?
    Det pleier å få fart på sakene.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Kan ikke forstå at disse oligarkene støtter seg på Karl Marx!!! Heller ikke Putin. Kleptokrater og sosialister kan ikke gå sammen. Liker ingen av dem!
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Kan ikke forstå at disse oligarkene støtter seg på Karl Marx!!! Heller ikke Putin. Kleptokrater og sosialister kan ikke gå sammen. Liker ingen av dem!
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Kan ikke forstå at disse oligarkene støtter seg på Karl Marx!!! Heller ikke Putin. Kleptokrater og sosialister kan ikke gå sammen. Liker ingen av dem!
    Putin og oligarkene skal selvfølgelig ikke PRAKTISERE Karl Marx - de skal bare få massene til å TRO på det. Opium for folket - men på en annen måte.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Polen og Russland er virkelig ikke venner om dagen. Det ser ut som Russland er seriøst bekymret for at det kan bli sendt inn fredsbevarende styrker i NATO- eller FN-regi, og vet at de vil være sjanseløse på bakken i Ukraina om det skjer. I seg selv er det ikke så mye nytt i det Lavrov sier, at fredsbevarende styrker i Ukraina vil komme i direkte kamp med russiske styrker. Det er liksom litt av poenget, da.

    Historieleksjon:
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    2.672
    Sted
    Liten by
    At Russland har et enda større problem med nazister enn ukraina, er en påstand du bør dokumentere. Er f.eks. nazistene i russland invitert inn i nasjonalgarden? Var nazistene i russland sterke pådrivere i et gjennomført statskupp hvor deres vold gjorde statskuppet mulig?
    Et Google søk vil få frem relativt mye om dette. Putin omgir seg med høyre ekstreme nazister og fascister, det finnes det dokumentasjon på. Her er bare et ekseempel. Resten må du finne selv: https://theconversation.com/putins-...ory-of-cultivating-homegrown-neo-nazis-178535

    At Ukraina har et problem med dette selv er uansett ikke noe grunnlag for å gå til krig!
    Du sier hele tiden at du ikke forherliger hverken krigen eller Putins galskap, men gud hjelpes som det ligner....
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken farge er det på røyken? Vanskelig å se på bildet. Kan hende de bare har en avstemning internt om hvem som skal bli den nye ordensmannen på ambassaden.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Putin og oligarkene skal selvfølgelig ikke PRAKTISERE Karl Marx - de skal bare få massene til å TRO på det. Opium for folket - men på en annen måte.
    Men, her står det altså:
    Karl Marx (1818–1883) hevdet at proletariatets diktatur ville være en nødvendig fase i klassekampens historie. Idet arbeiderklassen gjennom politisk revolusjon erobrer statsmakten fra borgerskapet, åpnes det for en sosialistisk overgangsperiode. I løpet av denne perioden skulle det materielle grunnlaget for det kapitalistiske klassesamfunnet gradvis bygges ned, noe som ville innebære å avskaffe privat eiendom gjennom kollektivisering av produksjonsmidlene og sosialisering av felles goder, samt å oppløse den borgerlige staten med innføringen av folkeforsamlinger som skulle ha større makt over politiske mandater.

    Det er jo det stikk motsatte som Kreml og Klepto har drevet med....

    Hvorfor støtter Klassekampen Putin fremfor Vesten? Jeg skjønner ikke dette! Larson hvor er du? Hjelp meg!
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Mikhejev er Kremls utskremte når offisiell linje skal meldes. Bildt tvitret hans debattutspill i går og det har vakt oppmerksomhet. Men dette er ikke noe Mikhejev melder uten støtte i baklandet. Peskov har også vært innom "når Russland kan bruke atomvåpen".

    Og det er visshet om dette som har avholdt NATO og EU fra større motinnsats -- hittil.


    Her fra Mikhejev:
    – Det vil bli et atomangrep hvis det det blir en «fredsbevarende innsats» via Nato.

    I et russisk debattprogram sendt på statskanalen i beste sendetid, var Ukraina temaet. Der holdt Sergej Aleksandrovitsj Mikhejev en tirade om konsekvensen av vestlig innblanding i krigen i Ukraina.

    Med letthet i formuleringene uttalte han følgende:

    – Til Polen: Det vil være ingenting igjen av Warszawa på 30 sekunder. Tyskland, Estland, hele Baltikum ..., uttalte Mikhejev.

    Mikhejev er av uavhengige kilder kjent som en debattant på vegne av Putin-regimet og for russisk propaganda. Mandag kveld snakket han varmt om å bruke atomvåpen.

    Han fortsatte deretter med svært truende retorikk rettet mot Baltikum og tok til orde for en russisk ekspansjon for å koble eksklaven Kaliningrad til Russland.

    – Og når det gjelder Baltikum, vet jeg at det er problemer ved Kaliningrads grenser. Kanskje er det relevant å etablere en korridor til Kaliningrad? Hvorfor ikke, spurte Mikhejev.

    Han fikk ingen motstand fra de andre debattantene før han fortsatte.

    – Det ser ut for meg at land som Litauen og Polen, er «for modige» De innser ikke at vi kan håndtere dem mye raskere enn vi kan håndtere operasjonen vi har startet i Ukraina. En korridorer vil være en lokal militær operasjon.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Artig sammentreff. Hørte i dag på denne podcast-episoden, blant annet om hvordan KGB brant alle arkivene sine, så et av de få gjenværende (og åpne) er i Ukraina.

    While the Russian KGB files are completely classified once again, the Ukrainian archives are open for all. Dr Tatiana Vagramenko is currently shedding light on the contents of those archives.

     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.122
    Antall liker
    2.649
    Polen utviser 45 russiske diplomater pga anklager om spionviksomhet.
    Lavrov svarer med at hvis Polen gjør alvor av utvisningene, vil Russland svare med handlinger.

    Det drar seg til nå.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.468
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    10
    Definitivt. Da er Kina nødt til å velge side, enten Russland eller vesten. Jeg tror de ville gå for det siste.
    Hvis dem ikke da stilte Putin et ultimatum; enten avslutter du krigen, eller det får alvorlige konsekvenser.
    Kina og Putin, Kinaputt?

    Mvh.
    SAL
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    med andre ord: "Aldri kom i veien for oss. Uansett hva vi skulle finne på. Mot hvem som helst. Hør på Larson. Sitt ned og hold kjeft. Ellers dreper vi dere alle."
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn