Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.680
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Personell har de nok, men utstyr til dem? De har jo ikke utstyr til de som allerede er mobilisert.
    Russland har forøvrig ikke særlig respekt for menneskeliv, så at de sender soldater fram uten særlig støtte er jo ikke ukjent. De satser jo på kvantitet framfor kvalitet. Om 100 000 menige soldater dør bryr de seg lite om.
    En interessant tråd om russisk taktikk:


    mvh
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.122
    Antall liker
    2.648
    På ettersommeren kommenterte jeg et innlegg ved å skrive at jeg antok at Russland nok hadde «mer» på lager - dvs mer å komme med, enn de hadde fremvist til da.
    Jeg ble omtrent ledd langt ut i gangen av brorparten av de som aktivt bidro i debatten da.
    For Russland hadde brukt opp det meste av materiell og personell, så dette kom nok ikke til å pågå så mye lengre:rolleyes:
    Ja. Ser at Tormod Heier og andre norske forsvarsfolk den senere tiden har uttalt at det er veldig vanskelig å vite hvor mye brukbart materiell Russland har pr i dag. De har veldig mye eldre materiell på lager, men hvor mye av det er i god stand, det er spørsmålet.

    Man har ofte en tendens til å se ting litt vel positivt for den parten man heier på i en krig, motsatt for den man hater. Russlands økonomi har klart seg langt bedre enn hva de fleste vestlige eksperter spådde i mars/april måned. Enten var man ikke helt realistisk i prognosene, eller er russerne smartere enn hva vi trodde.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.477
    Antall liker
    35.329
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nåja, la oss se hvordan det går. La oss si at putin har greid å skaffe frem en halv million mobiker. Utstyr, trening, motivasjon, ammunisjon, artilleri til støtte? Og hva med reaksjonen i russland når det pipler ut at de blir sendt rett i døden, bølge etter bølge, tusener på tusener, bare for å ta noen titalls meter ukrainsk land? En ting er livstidsdømte fengselsfugler, men det er fortsatt ikke opplagt for meg at dette vil ende med noen suksess for putin, akkurat.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.477
    Antall liker
    35.329
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, og en av de russiske TV-propagandistene forkynte allerede tidlig i høst at russlands store fordel var at konseptet «uakseptabelt store tap» bare ikke eksisterer i russland. putin er villig til å sende enda mange fler mobiker som menneskelige kulefangere, men det er fortsatt ikke opplagt for meg at det er noen vinnerstrategi.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.497
    Antall liker
    8.031
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Foruten folk så er vel artilleri og artilleriammunisjon det eneste Russland fremdeles har i store mengder. Moderne tanks må det nødvendigvis skorte veldig på, gitt det stadig mer alderstegne materiellet som har blitt tatt i bruk. Tilstanden til våpnene som blir mobikene til del har vi jo sett i utallige videosnutter over mange måneder, for ikke å snakke om fortellingene om alt det de ikke får, men må besørge selv.

    At det kommer en ny offensiv eller fem er det vel liten tvil om; spørsmålet er hva tanks fra 60-tallet og en bråte mobiker utstyrt med gjennomrustede AK-47 og selvinnkjøpte tamponger kan oppnå.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.456
    Antall liker
    3.586
    Sted
    Sunnmøre
    Eg reknar jo med at når Støre varslar ein russisk offensiv, er det fordi NATO har etterretning som reknar det for heilt sikkert.

    Eg får det heller ikkje til å stemma med påstanden om at Russland har strategisk planlagt å halda fram med ein utmattingskrig mot Ukraina heilt til støtta frå vest turkar inn. For det fyrste: Viss du har tenkt å vinna ved å la motstandaren din blø ihel, så gjev det ikkje meining å ofra eigne soldatar så entusiastisk. For det andre: Ein russisk offensiv (særleg med ein flanke i nord/Belarus) vil vera eit tydeleg signal til vest om at tida for ein forhandla fred ikkje er inne.

    Kan dette vera grunnen til at vi høyrer så pass lite om ukrainske framstøyter nett no: At dei førebur seg på det russiske "ze final push", og heller vil angripa etterpå? Det er godt mogleg det siste berre er tull, min tilsynelatande overlegne kunnskap om militær strategi er utelukkande improvisert (de har lov til å vera imponerte).
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Økonomien i Russland går fortsatt bra har jeg lest nylig. Intet hinder for langvarig krigsinnsats. Norge har økt sin samhandel med Russland siste halvår.
    Store selskaper som skulle trekke seg ut av landet har ikke gjort det(kun 10-20%) Resten er der fortsatt men redusert eller drift på pause.
    Alle sanksjoner har begrenset effekt så langt. Ikke bra.
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.937
    Antall liker
    1.274
    Torget vurderinger
    2
    Ser ut som at Spleis setter begrensninger nå, også for sivile droner.

    Dette er de jeg nevnte tidligere som har hatt flere innsamlinger med hjelmer og skuddsikre vester. Sist så var nede i Polen og leverte over 30 hjelmer og 5 droner og gangen før det leverte de over 50 hjelmer. På det meste var det 170 hjelmer på en tur. De har masse bilder og videoer på Facebook av overlevering av utstyr, kvitteringer, takkevideoer fra soldater osv.

    Nå er det droner som står for tur. Grunnen til at jeg mener droner er nyttig gjennom private initiativ er at jeg aldri har sett sånne droner på lister av det som er donert fra vestlige land. Det er bra de har fått opp dampen med IFV, artilleri og tanks, men de trenger fortsatt mindre og mellomstore droner til å overvåke fronlinjen.

    Innsamling Ukraina droner.jpg

    Eksempler på tidligere spleiser :

     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.122
    Antall liker
    2.648
    Eg reknar jo med at når Støre varslar ein russisk offensiv, er det fordi NATO har etterretning som reknar det for heilt sikkert.

    Eg får det heller ikkje til å stemma med påstanden om at Russland har strategisk planlagt å halda fram med ein utmattingskrig mot Ukraina heilt til støtta frå vest turkar inn. For det fyrste: Viss du har tenkt å vinna ved å la motstandaren din blø ihel, så gjev det ikkje meining å ofra eigne soldatar så entusiastisk.
    Antall menn som kan settes inn i krigen er vel bortimot den eneste komparative fordelen Russland har i krigen, kjøttvekta som det kalles. Men skal ikke undervurderes så fremt soldaten har et gevær, kuler og en uniform å gå i.

    Prøv å sette deg inn i Putins hjerne nå. Hva valg har han hvis han ikke vil bli fengslet eller tatt av dage av sine egne? Og heller ikke vil tape ansikt, som i Russland er forbundet med fornedrelse og svakhet? Helt siden han forlot Dresden i Tyskland har han hatt fremgang, de siste 20 år på toppen av pyramiden, hatt all makt, all penger og rikdom som tenkes kan, et sendebud fra gud som den russiske kirka postulerer.
    For Putin er denne krigen som han har forberedt i minst 15 år, alt eller ingenting, et være eller ikke være, et enten, eller.

    Mange er så rasjonelt tenkende og putter alle variabler som styrker, våpen, vestlig hjelp, energi, teknologi, sanksjoner osv inn i et Excel ark og prøver å få et rasjonelt svar på hvem som står best til å vinne krigen og så tar rasjonelle avgjørelser basert på dette, og eventuelt endrer kurs. Og tror Putin tenker på samme måten, at det er der han er i dag. Nix.
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.937
    Antall liker
    1.274
    Torget vurderinger
    2
    Scholz tror ikke på fredsavtale før Russland trekker seg ut
    Tysklands statsminister ser ingen mulighet for å forhandle fram en slutt på krigen i Ukraina før Russland går med på å trekke seg tilbake fra okkuperte områder.
    – Så snart de gjør det kjent at en tilbaketrekking av styrkene faktisk skjer, ligger veien åpen for samtaler med Ukraina – det er jeg ganske sikker på. Men det er fortsatt en jobb å gjøre for å sikre det, sa Olaf Scholz på et folkemøte i den tyske byen Marburg torsdag.


    Da bør han kanskje gjøre mer for at de faktisk må trekke seg helt ut av Ukraina...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.477
    Antall liker
    35.329
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og tror Putin tenker på samme måten, at det er der han er i dag. Nix.
    Det er vel ingen som tror putin tenker på den måten. Hadde han gjort det ville han aldri startet den spesielle folkemordoperasjonen sin. Idioti fra begynnelse til slutt. Det er fullt mulig å gjøre en nøktern vurdering av styrkeforholdet uten å innbille seg noe om putins sinnstilstand.
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.937
    Antall liker
    1.274
    Torget vurderinger
    2
    Dette punktet er vel grunnen til at hjelmer, skuddsikre vester og droner har forsvunnet fra spleis?

    * I krig/konflikter tillates ikke innsamlinger som støtter en stridende part direkte, uavhengig av konflikt. Spleis tillater imidlertid innsamlinger til humanitære formål, som med fredelige virkemidler hjelper mennesker som er rammet av krig/konflikter.

     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.560
    Antall liker
    7.087
    Ja, og en av de russiske TV-propagandistene forkynte allerede tidlig i høst at russlands store fordel var at konseptet «uakseptabelt store tap» bare ikke eksisterer i russland. putin er villig til å sende enda mange fler mobiker som menneskelige kulefangere, men det er fortsatt ikke opplagt for meg at det er noen vinnerstrategi.
    Så skal man ikke glemme at russere generelt og russiske propagandister spesielt er mer enn gjennomsnittlig opptatt av numerologi. For dem er 24 februar alt skrevet inn i historiebøkene som starten på den Storartede Patriotiske Krig, ehh spesialoperasjon, Del II.

    Med lite eller intet å vise frem av seire på slagmarken de siste åtte månedene har retorikken sakte endret seg fra å bekjempe ukrainske nynazister til å heroisk forsvare seg og alt russisk har kjært mot det satanistiske og russofobe Vesten, hvor de dumme/stakkars ukrainere er umælende marionetter i Washingtons plan om Russlands tilintetgjørelse. Derfor retorikken om at det å sende stadig tyngre våpen inn for at Ukraina kan forsvare seg selv bare bekrefter hvorfor stakkars lille Russland var pukka nødt til å iverksette sin høyst spesielle folkemordsoperasjon i første omgang. Av rent forebyggende grunner, må vite.

    Uansett, det viktigste er at putler må ha noe å vise til om tre uker. Det absolutte minimum er et russisk flagg vaiende over en grushaug i Bakhmut.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    problemet med en horde russere som strømmer inn over grensene, uansett hvor dårlig trent og utstyrt de måtte være: De bruker opp ammoen til Ukrainske soldater.

    Send over en halv million orker, og det vil gå hardt ut over ammoreservene til Ukraina.

    Kjøttkverna er ikke gratis i drift.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.122
    Antall liker
    2.648
    problemet med en horde russere som strømmer inn over grensene, uansett hvor dårlig trent og utstyrt de måtte være: De bruker opp ammoen til Ukrainske soldater.

    Send over en halv million orker, og det vil gå hardt ut over ammoreservene til Ukraina.

    Kjøttkverna er ikke gratis i drift.
    Nettopp. Og går russerne inn på flere flanker samtidig fra nord til sør, blir bildet mer uoversiktlig, styrker skal flyttes hit og dit og det vil bli et ordentlig blodbad, mange ukrainske soldater vil dø og bli skadet, tapene på russisk side sannsynligvis enda større. Men dette er kalkulert fra Putin. Putins soldater er pisket inn i krigen, Zelensky sine soldater kjemper for friheten og nasjonens eksistens. Men selv der vil det komme til et slitasjepunkt etter flere kommende år med krig og Putin som sender bølger med krigere inn i landet.

    Så tror kanskje vesten snart må bestemme seg for at Putin må tape krigen. Før eller siden må denne avgjørelsen taes.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Håpet er at Russland skal drives ut fra Ukraina som en tapende part. Det skal skje med noe sendrektig/ halvhjertet tilførsel av vestlige moderne våpen og tildels langvarig opplæring av ukrainske militære, litt her og 150 der.
    Russland skal bli så utarmet at de gir opp hele spesial-operasjonen og trekker hjemover.
    For meg virker ikke dette sannsynlig, selv om jeg kunne håpe en slik snarlig utgang.
    Jeg tror heller det blir eskalering med russiske terrorangrep mot boligblokker og infrastruktur, humanitær katastrofe og FN involvering og Nato etterhvert.
    Og det kan bli farlig.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.122
    Antall liker
    2.648
    Tror nok det ja. Putin har allerede meldt seg ut av diverse menneskerettighetskonvensjoner og sånt lagd for vestlige demokratier, derfor kjører han på med mer terror og humanitære overgrep.
    Hørte senest i dag vestlig etterretning har fanget opp at Putin ser for seg et totalt brudd med vesten i overskuelig fremtid.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    At Russland har veto rett i FN bør avsluttes hvis mulig.. Banditt-land som det er og brudd med vesten er velkommen.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.497
    Antall liker
    8.031
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Så har USA gått ut med støtte for at russiske atleter får delta i OL under nøytralt flagg. Dermed er nok det løpet kjørt, antar jeg.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Om Russland ikke klarer det med 500 000 , nå , kommer de med 2 mill neste år. Holder ikke det blir det 10 mill neste gang Spørsmålet er hvor lenge Ukrainia har soldater til å stå i mot før den russiske hæren eventuelt deserterer og går hjem
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.109
    Antall liker
    3.225
    Torget vurderinger
    1
    Økonomien i Russland går fortsatt bra har jeg lest nylig. Intet hinder for langvarig krigsinnsats. Norge har økt sin samhandel med Russland siste halvår.
    Store selskaper som skulle trekke seg ut av landet har ikke gjort det(kun 10-20%) Resten er der fortsatt men redusert eller drift på pause.
    Alle sanksjoner har begrenset effekt så langt. Ikke bra.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.002
    Antall liker
    6.224
    Håpet er at Russland skal drives ut fra Ukraina som en tapende part. Det skal skje med noe sendrektig/ halvhjertet tilførsel av vestlige moderne våpen og tildels langvarig opplæring av ukrainske militære, litt her og 150 der.
    Russland skal bli så utarmet at de gir opp hele spesial-operasjonen og trekker hjemover.
    For meg virker ikke dette sannsynlig, selv om jeg kunne håpe en slik snarlig utgang.
    Jeg tror heller det blir eskalering med russiske terrorangrep mot boligblokker og infrastruktur, humanitær katastrofe og FN involvering og Nato etterhvert.
    Og det kan bli farlig.
    Noen hundre tusen drept så langt. Ikke umulig at det kan bli farlig.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    2.668
    Sted
    Liten by
    Jeg blir helt perpleks over slik tankegang:
    Henges ut av russere
    I en gruppe på et sosialt medie jakter prorussiske krefter utenlandske statsborgere i Ukraina og avslører detaljer om dem. Flere av de navngitte er nordmenn.
    Den prorussiske gruppa - med over 20 000 medlemmer - hevder å eksponere nazister som kjemper for Ukraina, eller bistår landet på ulike måter.

    Så de leter etter nazister som kjemper for Ukraina og sender selv nazister til å kjempe for Russland. At ingen av de ser feilslutningen her er helt fantastisk!

     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.900
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tror heller det blir eskalering med russiske terrorangrep mot boligblokker og infrastruktur, humanitær katastrofe
    Russiske terrorangrep mot boligblokker og infrastruktur har pågått svært lenge nå. De sender inn bølger med Shahed-droner og krysserraketter med 7-10 dagers mellomrom. Forskjeller er at Ukrainerne begynner å bli stadig bedre til å skyte ned faenskapet (i takt med at de har mottatt luftvern fra vesten), og at russerne får stadig lavere lagre av dritten.

    De russiske lagrene med krysserraketter har blitt så nedtappet at russerne har som nødgrep plukket kjernefysiske stridshoder ut av krysserraketter, og erstattet de med inerte stridshoder (kun masse) og brukt de også.

    Humanitær katastrofe er det russerne har prøvd å lage i hele vinter, slik at Ukraina skal bli nødt å gi seg. Det har de mislyktes med.

    Johan-Kr
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.497
    Antall liker
    8.031
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det vi gjerne kan forvente etterhvert, gitt Putins tale i Stalingrad/Volgograd, er angrep rettet mot også oss. Ikke raketter og droner, men cyberangrep mot kritisk infrastruktur av en helt annen alvorlighetsgrad enn dem vi har sett før. Kanskje trenger man ikke lenger være en prepper for å følge myndighetenes råd om å ha et kriselager av mat og vann stående.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.456
    Antall liker
    3.586
    Sted
    Sunnmøre
    Håpet er at Russland skal drives ut fra Ukraina som en tapende part. Det skal skje med noe sendrektig/ halvhjertet tilførsel av vestlige moderne våpen og tildels langvarig opplæring av ukrainske militære, litt her og 150 der.
    Russland skal bli så utarmet at de gir opp hele spesial-operasjonen og trekker hjemover.
    For meg virker ikke dette sannsynlig, selv om jeg kunne håpe en slik snarlig utgang.
    Jeg tror heller det blir eskalering med russiske terrorangrep mot boligblokker og infrastruktur, humanitær katastrofe og FN involvering og Nato etterhvert.
    Og det kan bli farlig.
    Eg er, som skrive, usikker på om Ukraina kan makta ei kjapp og "varsam" frigjering av austlege Donbas og Krym (jf. dei områda som vart frigjorde i 2022), eller om dei russiske styrkane er så djupt befesta (og med gode forsyningslinjer i ryggen) at einaste måten vil vera å omslutta denne styrken, bryta forsyningane austover og venta. Det er problematisk fordi det krev ein veldig slagkraftig styrke for utføra ei slik omslutting, Ukraina får ein tynn, eksponert flanke og det uansett kjem til å verta uvanleg blodig - særleg dersom russisk land er pr. def. ukrenkeleg. Krym kan, i så måte, vera lettaste biten av den kaka.

    Eg har heller ikkje noka tru på at Russland kan okkupera meir land så lenge den ukrainske staten faktisk er fungerande og får militær støtte (utstyr, trening og etterretning) frå vest.

    Både Russland og Ukraina står sjølvsagt i fare for å verta "failed states" dess lenger dette dreg ut. Då snakkar vi fort FN, ja, men korleis er litt uklart for meg.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.497
    Antall liker
    8.031
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Noen FN-resolusjon får man uansett ikke til så lenge Russland sitter i Sikkerhetsrådet og der vil de høyst sannsynlig sitte lenge siden ingen mekanisme eksisterer for å kaste dem ut. Alternativet er en NATO-operasjon a'la Libya, men det er jo nettopp det man vil unngå. Ganske så fastlåst det der.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.456
    Antall liker
    3.586
    Sted
    Sunnmøre
    Mange er så rasjonelt tenkende og putter alle variabler som styrker, våpen, vestlig hjelp, energi, teknologi, sanksjoner osv inn i et Excel ark og prøver å få et rasjonelt svar på hvem som står best til å vinne krigen og så tar rasjonelle avgjørelser basert på dette, og eventuelt endrer kurs. Og tror Putin tenker på samme måten, at det er der han er i dag. Nix.
    Eg trur at det er eit blindspor å leggja til grunn alt for mykje når det gjeld Putin si mentale helse, eller basera seg laust på at den russiske staten vil bryta saman; som du sjølv skreiv for ei tid tilbake - militær etterretning gjer ikkje det. Vi, eller snarare Ukraina, må spørja kva som skal til for å vinna denne krigen: og det er i stor grad eit spørsmål om ein fungerande stat, tilgjengelege ressursar, politisk evne til å konvertera ressursane til militær slagkraft som kan setjast inn og til slutt militært handverk.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.456
    Antall liker
    3.586
    Sted
    Sunnmøre
    Noen FN-resolusjon får man uansett ikke til så lenge Russland sitter i Sikkerhetsrådet og der vil de høyst sannsynlig sitte lenge siden ingen mekanisme eksisterer for å kaste dem ut. Alternativet er en NATO-operasjon a'la Libya, men det er jo nettopp det man vil unngå. Ganske så fastlåst det der.
    Samd, Libya er det siste vi ønskjer oss.

    Eg lurer på om faren for statssamanbrot og (større) humanitær krise kan vera eit argument for å behalda Russland der. Dei vil sjølvsagt aldri tillata fredsbevarande styrkar frå NATO, men kanskje frå India og Kina (long shot). Dette er ikkje ein situasjon Russland, Nato eller Ukraina ønskjer i dag, reknar eg med.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.497
    Antall liker
    8.031
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ingen her (eller noe annet sted for den del) vet hva eller hvordan Putin tenker og dermed er det fullstendig poengløst å fundere på det. Det eneste vi har å forholde oss til er Excel-arket, uansett hvor overbevist enkelte måtte være om at nettopp de vet det som ikke kan vites. Heldigvis er Excel-arket ganske så entydig, så det det hele står og henger på er Vestens utholdenhet og moralske ryggrad.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.346
    Antall liker
    10.972
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man er interessert i en lang og god analyse av Putin, hans vei dit vi er i dag, hvordan han tenker, og hvordan vesten har møtt og møter han; er denne drøye timen med Julia Ioffe, publisert 31/1 i år, verd å se!
    Hun er velformulert, gjennomtenkt, og reformulerer spørsmål hvis hun ikke synes de spør om de riktige tingene på den riktige måten.

     
    Sist redigert:

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.856
    Antall liker
    8.843
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    På ettersommeren kommenterte jeg et innlegg ved å skrive at jeg antok at Russland nok hadde «mer» på lager - dvs mer å komme med, enn de hadde fremvist til da.
    Jeg ble omtrent ledd langt ut i gangen av brorparten av de som aktivt bidro i debatten da.
    For Russland hadde brukt opp det meste av materiell og personell, så dette kom nok ikke til å pågå så mye lengre:rolleyes:
    En god kommentar.
    Jeg var helt klart en av de som undervurderte russernes evne til å hele tiden grave frem nytt materiell.

    Nå kan jeg til mitt forsvar si at det er gjennomført mobiliseringer, styrking av Wagner, soldater fra andre land og slikt at forutsetnginene er endret. Men med den utviklingen vi har sett - så fremstår jo strategien som enda mer feilslått. Hadde de angrepet med 50-100% større styrke hadde trolig Ukraina falt.

    Men, i det sporet de er nå - så synes jeg fortsatt at russerne har en håpløs kamp. Igjen - russisk økonomi er på størrelse med Italia og Texas og mindre enn halvparten av Tyskland. Og slik krigen går - så er det ignen ting som blir bedre - alt blir verre for hver uke som går:
    • Utstyr som hentes ut fra lager - er eldre og dårligere
    • Det blir færre og færre seniorer i militæret
    • fabrikkene har mindre deler, ingeniører og arbeidere
    Kort sagt så forvitrer Russland for hver uke som går.
    Sovjet var jo en stormakt - men nærmere 300 millioner innbyggere. Russland har 140 millioner innbyggere - så de har forsåvidt nok folk å ta av. Men det er jo ikke akkurat lite folk i Ukraina heller - nesten 44 million, og det er vel tidligere nevnt at de har 7 millioner menn i vernepliktig alder. Så om de har tapt 100 000 mann til nå - så er det fortsatt bare 1 av 70 av de som kan mobilsieres.

    Jeg tror det avgjørende blir hvor godt ukrainerne greier å utnytte vestlig materiell. Jeg synes vel en del av russer trollene har rett når de sier ting blir hauset opp i forkant - også får det ikke den helt store effekten på slagmarken. Og jeg er selv litt overrasket over hvor "inneffektivt" krigen er. Noen eksmepler:

    Presisjonsartilleri (M777, Caesar, M109, PH2000)
    Dette er jo presisjonsartilleri som skal treffe innen noen meter fra der du sikter. Og med Excalibur enda mer presist. Jeg så for meg at med dette utstyret - og droner til spotting, så skulle man stort sett treffe når man skjøt. Men Ukrainerne skyter vel 5000 granater om dagen, og hvis halparten av russiske tap er pga artilleri - så tar de vel ut 1 stk utstyr og 5 mann med 100 granater. Da får man inntrykk av de skyter mest på måfå.

    HIMARS
    Ble jo også lansert som en gamechanger, og var vel også det i begynnelsen. Så vidt jeg kan forstå kan hver enkelt rakett sendes mot eget mål og skal treffe innen noen få meter. Jeg skrev jo noen innlegg i vår, hvor jeg poengterte at utfordrignene ikke var hvor mange launchere de hadde - men å ha nok ammunisjon og finne mål.

    Bayractar, Switchblade
    Vi hører mye om russiske/iranske droner, men lite om de amerikanske Switchblade og Bayractar.



    Det skrytes jo mye av det ukrainske fra vestlig hold, men det er vel en mulighet for at de ikke får utnyttet utstyret fullt ut. Og at de skyter mye "in the general direction of the enemy". Hadde de truffet med 10% av det de skjøt - så skulle jo tapstallene vært mye mye større.

    Og da er det jo litt spennende å se hva som skjer.
    En vestlig offensiv med Bradleys og Leo, med selvgående artilleri bak og radiostøtte på HIMARS/ATACMS og Switchblade burde valse over russerne. Men integrerte operasjoner og manøverkrigføring er jævlig komplisert. La oss håper at det er dette ukrainerne øver på - og at de er tålmodig nok til å vente med fremstøtet til de er klare. Vi har vel heller ikke sett noe til denne nye panser brigaden med Polske T-72 - de hadde vel nærmere 300 nye stridsvogner der også.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.456
    Antall liker
    3.586
    Sted
    Sunnmøre
    En vestlig offensiv med Bradleys og Leo, med selvgående artilleri bak og radiostøtte på HIMARS/ATACMS og Switchblade burde valse over russerne. Men integrerte operasjoner og manøverkrigføring er jævlig komplisert. La oss håper at det er dette ukrainerne øver på - og at de er tålmodig nok til å vente med fremstøtet til de er klare. Vi har vel heller ikke sett noe til denne nye panser brigaden med Polske T-72 - de hadde vel nærmere 300 nye stridsvogner der også.
    Ja, og vi kan vel neppe venta noko før etter rasputitsa (ev. bezdorizjzja?) heller.

    Men er det ikkje slik at etter du har overvalsa nokon slik, så må du ha ganske mykje infanteri bak for å rydda opp, og ganske greie forsyningslinjer til fronten? Det siste var jo eitt av dei største hindra i Barbarossa (jf. David Stahel): at den sovjetiske jarnbanen var ubrukeleg, slik at tyskarane måtte køyra alt fram med lastebilar.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn