Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Så serien Londongrad på NRK, oligarkene lette etter en anonym byråkrat de trodde de kunne kontrollere som etterfølger til Jeltsin.
    De trodde de fant den perfekte kandidaten i St.Petersburg i Putin.
    Så feil kan man ta, og så forferdelig kan det gå!
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277
    Norge betalte for alle byggerier under Andre Store Slagsmål, i tysk regi, gjennom blankofullmakten og okkupasjonskontoen. Så mens behovet ble stadfestet av krigsmakten, ble ressursene stilt til rådighet gjennom Norges Bank.

    Som vi fikk god bruk for selv etter krigens slutt, eller?
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.303
    Antall liker
    1.740
    Sted
    Bergen
    Kan vi være så snille og ikke fyre oppunder by mot land, nord mot sør ? Vi er et land og vi må stå sammen om å gjøre hele landet bra.
    Kan dessverre ikke la være. Og dette blir dessverre OT.. blir veldig fyrt uten mulighet til selvbeherskelse..

    Ta en tur spesielt på Vestlandet og NordNorge så ser man den himla forskjellen det er her ift Østlandet. Veier som råtner opp og som er med på å generere skatteinntekter i milliardklassen, løvetann vokser midt i vegen, hull som banker biler, veier som ikke kan godkjennes med midtstripe,
    fødende må reise i timesvis, syke dør fordi man ikke har adekvat ambulanse, bussen går 1 gang om dagen,,,
    lista er lang

    Men xtra skatt på inntekten fra kraftverk som leverer strømmen til det sentrale Østlandet og utlandet skal man ha til fordeling i ring 3.
    Xtra skatt på matproduksjon langs kysten som skal distribueres til ring 3 det skal man ha.
    Prøver man på noe utbygging i distriktene som ikke kommer ring 3 til gode så får man beskjed om at det blir lokal inflasjon.
    Bygge ei hytte i fjorden der det ikke er hus og 100 m regelen blir på snaufjellet -gløm det.
    Lån til bolig finnes ikke om du er aldri så rik.

    Klarer Norge NATO målet mht økonomien til Forsvaret? Nei, kan det være fordi ring 3 gutta ser at de midlene havner i nord og ikke på Rygge eller Akershus eller,,, ( men siden det ikke gis lån til bolig så løser det problemet seg selv gitt litt tid)

    Nyhetssending kl 12 på NRK i april. Barn i barnehagen på Frogner blir intervjuet om de synes det er fint med sny i april. Kjempeviktig nyhet for HEILE landet.,

    For noen av oss er det nok for sent til ikke å prate om by mot land, nord mot sør
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.000
    Antall liker
    6.219
    Da vet i det minste hva Lavrov synes er umenneskelig. Og det er ikke krig.

    Russlands utenriksminister sjokkert over kjønnsnøytrale toaletter - VG

    – Ha meg unnskyldt for detaljene: Under en pause mellom møtene spurte jeg hvor toalettene var. De viste meg en dør som det sto “WC” på. Jeg spurte: “Er det her for kvinner eller herrer?”. De svarte meg: “Vi har alt felles”.

    Lavrov hadde vanskelig for å forstå at det faktisk skjedde, legger han til.

    – Dere forstår ikke hvor inhumant det er. Det er ikke menneskelig, avsluttet han.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.330
    Sted
    Trondheim
    Jeg regner med at alle leiligheter i Russland har 2 toaletter, et for menn og et for kvinner, eller mener Lavrov at russere ikke har det bra og må tåle inhumane toalettbesøk hjemme hos seg selv? At russere ikke har det bra har han for såvidt rett i.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.337
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det som har slått meg med denne og en rekke lignende uttalelser er at de er så hinsides stupide at de må være fabrikasjoner for å provosere.... selv russiske politikere og andre gallionsfigurer kan være så grenseløst stupide.... skjønt foglarna vet...
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kan dessverre ikke la være. Og dette blir dessverre OT.. blir veldig fyrt uten mulighet til selvbeherskelse..

    Ta en tur spesielt på Vestlandet og NordNorge så ser man den himla forskjellen det er her ift Østlandet. Veier som råtner opp og som er med på å generere skatteinntekter i milliardklassen, løvetann vokser midt i vegen, hull som banker biler, veier som ikke kan godkjennes med midtstripe,
    fødende må reise i timesvis, syke dør fordi man ikke har adekvat ambulanse, bussen går 1 gang om dagen,,,
    lista er lang

    Men xtra skatt på inntekten fra kraftverk som leverer strømmen til det sentrale Østlandet og utlandet skal man ha til fordeling i ring 3.
    Xtra skatt på matproduksjon langs kysten som skal distribueres til ring 3 det skal man ha.
    Prøver man på noe utbygging i distriktene som ikke kommer ring 3 til gode så får man beskjed om at det blir lokal inflasjon.
    Bygge ei hytte i fjorden der det ikke er hus og 100 m regelen blir på snaufjellet -
    Lån til bolig finnes ikke om du er aldri så rik.

    Klarer Norge NATO målet mht økonomien til Forsvaret? Nei, kan det være fordi ring 3 gutta ser at de midlene havner i nord og ikke på Rygge eller Akershus eller,,, ( men siden det ikke gis lån til bolig så løser det problemet seg selv gitt litt tid)

    Nyhetssending kl 12 på NRK i april. Barn i barnehagen på Frogner blir intervjuet om de synes det er fint med sny i april. Kjempeviktig nyhet for HEILE landet.,

    For noen av oss er det nok for sent til ikke å prate om by mot land, nord mot sør
    Der kom sutringa....

    Det er selvfølgelig helt naturlig at man har akkurat like godt kollektivtilbud langt ute i distriktene som på Grünerløkka.
    Er klar over at veiene er dårlige i Norge, veier er ikke bare E6 og E8 i Oslo/Akershus. Og jernbanen har vært nedprioritert helt siden krigen i HELE Norge, tunneler og dobbeltspor rundt Oslo er fint men hva hjelper det når det daglig er feil.... har ikke tall på antall middager spist på Oslo S fordi toget sørover var innstilt og eller forsinket med en time eller to.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TOH

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.679
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Kan dessverre ikke la være. Og dette blir dessverre OT.. blir veldig fyrt uten mulighet til selvbeherskelse..

    Ta en tur spesielt på Vestlandet og NordNorge så ser man den himla forskjellen det er her ift Østlandet. Veier som råtner opp og som er med på å generere skatteinntekter i milliardklassen, løvetann vokser midt i vegen, hull som banker biler, veier som ikke kan godkjennes med midtstripe,
    fødende må reise i timesvis, syke dør fordi man ikke har adekvat ambulanse, bussen går 1 gang om dagen,,,
    lista er lang

    Men xtra skatt på inntekten fra kraftverk som leverer strømmen til det sentrale Østlandet og utlandet skal man ha til fordeling i ring 3.
    Xtra skatt på matproduksjon langs kysten som skal distribueres til ring 3 det skal man ha.
    Prøver man på noe utbygging i distriktene som ikke kommer ring 3 til gode så får man beskjed om at det blir lokal inflasjon.
    Bygge ei hytte i fjorden der det ikke er hus og 100 m regelen blir på snaufjellet -gløm det.
    Lån til bolig finnes ikke om du er aldri så rik.

    Klarer Norge NATO målet mht økonomien til Forsvaret? Nei, kan det være fordi ring 3 gutta ser at de midlene havner i nord og ikke på Rygge eller Akershus eller,,, ( men siden det ikke gis lån til bolig så løser det problemet seg selv gitt litt tid)

    Nyhetssending kl 12 på NRK i april. Barn i barnehagen på Frogner blir intervjuet om de synes det er fint med sny i april. Kjempeviktig nyhet for HEILE landet.,

    For noen av oss er det nok for sent til ikke å prate om by mot land, nord mot sør
    Tiltredes.

    Bor selv i en kommune i Ytre Strok av Hordaland, som er forbundet med en (1) tofelts bro med resten av verden. Det finnes riktignok en ferge i periferien, men den har en kapasitet på 12 biler. Skulle det skje noe med broen, er vi fucked.

    Clouet er at kommunen har nesten 40 000 innbyggere.....Forsøk å se for deg f.eks. Drammen i enden av en tofelts blindvei. Lykke til.

    Mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.303
    Antall liker
    1.740
    Sted
    Bergen
    Vi har en egen tråd for slikt
    Det stemmer nok uten at jeg har sjekket..
    Men den økonomiske politikken som føres innenfor ring 3 har dessverre stor påvirkning på Forsvarets evne til å gjøre det de er tiltenkt å gjøre. Og det har stor betydning ift denne trådens tittel siden vi har den felles grense med russland.
    Den økonomiske politikken utformes av de med stor makt og den er i stor grad samlet innenfor ring 3 og består bla av
    Personer/grupper/bedrifter med mye kapital og som ønsker å tjene mer
    Politikere som aldri har vært nord for Sinsen krysset
    Politikere som aldri har vært i forsvaret
    Politikere som aldri har jobbet utenfor politikken
    Disse har ikke felles mål

    Vi som er utenfor ring 3 og påpeker dette blir møtt med «…sutring..» Men skatten min skal de ha..

    Og med dette skal jeg heretter prøve større selvbeherskelse ift OT…
     
    Sist redigert:

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.229
    Antall liker
    5.183
    En god del av ring 3 er dessuten lenger nord enn Sinsenkrysset.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.523
    Antall liker
    7.851
    Torget vurderinger
    0
    Som vi fikk god bruk for selv etter krigens slutt, eller?
    Nå er jeg litt usikker på hva du tenker på her, MEN......!

    All infrastruktur som tyskerne bygget som ikke ble destruert etter krigen måtte vi betale for hvis vi ville beholde det. Vi måtte betale til de 3 store, UK, USA og Sovjet. Dette gjelder både veier, kaianlegg og flyplasser. Tanken var at Norge ikke skulle tjene på å være okkupert.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.523
    Antall liker
    7.851
    Torget vurderinger
    0
    Det er vel typisk Norsk å betale for sånt.
    Den lokale engelske kommandanten i Namsos forlangte et antall hundre tusen kroner for kaia i byen som tyskerne hadde bygget.
    Det lokale bystyret ga beskjed om at hvis han ville ha penger for kaia fikk han skjære den løs fra land og taue den til England!
    De beholdt kaia og betalte ikke et øre!
    I Øst Finnmark stjal russerne ALT som kunne stjeles hvis det hadde den minste verdi. Og der var det rett og slett snakk om å stjele!
    Det var ikke organisert fra toppen, det var enkeltpersoner som beriket seg selv, helt slik vi har sett i Ukraina!
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277
    Nå er jeg litt usikker på hva du tenker på her, MEN......!

    All infrastruktur som tyskerne bygget som ikke ble destruert etter krigen måtte vi betale for hvis vi ville beholde det. Vi måtte betale til de 3 store, UK, USA og Sovjet. Dette gjelder både veier, kaianlegg og flyplasser. Tanken var at Norge ikke skulle tjene på å være okkupert.
    Ok, men lurer på hva jernbanen nordover kostet. Det har blitt sagt at hvis krigen hadde vart ert par år til, så hadde vi hatt jernbane helt frem til Kirkenes... Så var det innsatsen til Norges handelsflåte som mange fremtredende historikere har hevdet var avgjørende for krigens gang. Den var vel en massiv motvekt til det du lister opp? Må erkjenne at dette vet jeg ganske lite om, men jeg har vanskelig for å se at infrastruktur som faktisk ble bygget under krigen, og som også kunne komme til nytte etter krigen skulle destrueres hvis Norge ikke "betalte". Hva med verdien av alle skipene i handelsflåten som vi mistet pga tyske ubåter og destroyere? Og verdien av alt som faktisk kom fram som etter sigende endret krigens gang som kan tilskrives handelsflåten? Synes det høres merkelig det du sier, men hva vet jeg...
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.068
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Kan noen forklare meg hvorfor det er store nyheter om "pristaket på russisk olje" ?
    Sist jeg sjekka har det vært boikott og i praksis forbud mot å handle russisk olje. så hvorfor er et pristak relevant dersom vi ikke skal kjøpe noe derfra uansett?

    Var hele greia med å droppe russisk olje bare bløff det også, som så mye annet?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.453
    Antall liker
    3.584
    Sted
    Sunnmøre
    All infrastruktur som tyskerne bygget som ikke ble destruert etter krigen måtte vi betale for hvis vi ville beholde det. Vi måtte betale til de 3 store, UK, USA og Sovjet. Dette gjelder både veier, kaianlegg og flyplasser. Tanken var at Norge ikke skulle tjene på å være okkupert.
    Dette har eg ikkje høyrt om. Meiner du at dette var ei allmenn ordning (heimla i td Jalta eller Potsdam-konferansen), evt. i kapitulasjonserklæringa, eller generaliserer du frå Namsos-episoden du nemnde?

    Eg må nesten spørja kvar du har dette frå?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.523
    Antall liker
    7.851
    Torget vurderinger
    0
    Ok, men lurer på hva jernbanen nordover kostet. Det har blitt sagt at hvis krigen hadde vart ert par år til, så hadde vi hatt jernbane helt frem til Kirkenes... Så var det innsatsen til Norges handelsflåte som mange fremtredende historikere har hevdet var avgjørende for krigens gang. Den var vel en massiv motvekt til det du lister opp? Må erkjenne at dette vet jeg ganske lite om, men jeg har vanskelig for å se at infrastruktur som faktisk ble bygget under krigen, og som også kunne komme til nytte etter krigen skulle destrueres hvis Norge ikke "betalte". Hva med verdien av alle skipene i handelsflåten som vi mistet pga tyske ubåter og destroyere? Og verdien av alt som faktisk kom fram som etter sigende endret krigens gang som kan tilskrives handelsflåten? Synes det høres merkelig det du sier, men hva vet jeg...
    Jeg hadde like mange spørsmålstegn som deg da jeg leste det. Det virket helt sprøtt. Men jeg vet med sikkerhet at masse fly, fly og båt motorer, lastebiler etc ble kastet på havet eller gravd ned for at vi ikke skulle kunne benytte det etter krigen.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.453
    Antall liker
    3.584
    Sted
    Sunnmøre
    Jeg hadde like mange spørsmålstegn som deg da jeg leste det. Det virket helt sprøtt. Men jeg vet med sikkerhet at masse fly, fly og båt motorer, lastebiler etc ble kastet på havet eller gravd ned for at vi ikke skulle kunne benytte det etter krigen.
    Ah, eg fann ut av det, trur eg. I farta las eg det som stod om dette i "Operasjon Doomsday og frigjøringen av Rogaland" (2019) (ikkje optimal litteratur, men det første eg fann) hadde begrensa med tid nett no.

    Du har heilt rett i at tysk krigsmateriell (mellom anna fly, ammunisjon osb) delvis vart destruert av dei britisk/amerikanske styrkar i 1945, og at mange nordmenn var sure fordi dei ikkje fekk overta utstyr frå tyske lager direkte frå britane. Dette med infrastrukturen trur eg nokon har generalisert?

    "Britene, som stod for avvæpningen og behandlingen av krigsmateriell, hadde inngått en avtale med det norske forsyningsdepartementet om at alt materiell skulle fordeles via det norske departementet. Det var derfor ikke anledning for britene til å gi materiell direkte til nordmenn. Man har hørt om episoder der nordmenn i stor frustrasjon ble avvist av briter ved lagrene da de spurte om å få overta materiell [...]"

    Det står også at unødvendig destruksjon sannsynlegvis var gjort av underordna britiske offiserar i strid med retningslinjene, og vidare at

    "Faste anlegg, som flyplasser, havner og fort bygget av tyskerne, overtok den norske stat [via Direktoratet for fiendtlig eiendom]"
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.523
    Antall liker
    7.851
    Torget vurderinger
    0
    Dette har eg ikkje høyrt om. Meiner du at dette var ei allmenn ordning (heimla i td Jalta eller Potsdam-konferansen), evt. i kapitulasjonserklæringa, eller generaliserer du frå Namsos-episoden du nemnde?

    Eg må nesten spørja kvar du har dette frå?

    Jeg er desverre så gammel at det i min ungdom var vanlig å lese ting i bøker uten å ta vare på "linker" av den enkle grunn at de ikke fantes.
    Nå har jeg leste så mye om krigen at jeg ikke er i stand til å huske hvilken av flere hundre bøker jeg leste dette i.
    Det er ingen generalisering ut fra det som skjedde i Namsos. Et annet eksempel fra Kirkenes var at russerne plyndret pengeskapet til den lokale gullsmeden. Da russerne skulle trekke seg tilbake var synderne ennå ikke funnet. Den russiske sjefen kunne ikke trekke seg ut med gjeld til Norge så det ble laget et "proforma" regnskap der innholdet i pengeskapet ble motregnet mot div tyske anlegg som fikk stå.
    I det store og hele skjedde det mye "rart" rett etter krigen. Eksempelvis var industrikonsernet Orkla på gang og ville kjøre erstattningssak mot en av sine ingeniører som hadde dratt over til England og var en del av Kompani Linge. Han hadde benyttet sin kjennskap til anleggene til å planlegge en sabotasjeaksjon mot jernbanen mellom Løkken og Orkdal. Han deltok også selv i aksjonen. Etter krigen ble hans far ( også ansatt i selskapet ) kastet ut av sin tjenestebolig og sagt opp på grunn av sønnens "synder". Og han som defacto var en krigshelt ville selskapet ha dømt til å betale erstattning for de skader han hadde påført Orkla AS. Saken gikk faktisk ganske så langt før selskapet innså at en slik sak ikke ville være smart for deres del. Det hører også med til historien at Orkla i utgangspunktet også ville ha erstattet tapt fortjeneste ( salg til Det tredje Riket ) i det tidsrommet som sabotasjen ødela for dem. Glemte jeg at mannen heller ikke fikk tilbake sin gamle jobb? Og Orkla var ikke det eneste industrikonsern i Norge som tjente fett på salg til Hitler. Hydro var også en ivrig medhjelper til okkupasjonsmakten. Uten at jeg vet så vil jeg nok også anta at slike forhold var tatt i betraktning når oppgjøret etter krigen ble laget?
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Når jeg leser her, så lurer jeg på om det er greit at russerne får nord-Norge.... 🤔🤭🤭
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Da kan det hende du fort oppdager at den nordnorske grensa er flyttet til ring 3… av russerne og de er visstnok kjent for ikke å spørre så mye om lov
    Akseptabel tradeoff... bor lengre sør enn ring 3 ;):LOL:
    Men nå er det slutt på OT herifra
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.303
    Antall liker
    1.740
    Sted
    Bergen

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.337
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Boka "Den norska atomlandsbyen" av Jan Ketil Arnulf", om virksomheten ved og rundt Rjukan og Norsk Hydro før, under og etter krigen var interessant lesing..
    Mye hemmelighold som fortsatt eksisterer...
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.303
    Antall liker
    1.740
    Sted
    Bergen
    Så sant så sant
    Av hele min beste vilje klarer jeg ikke å forstå de som skriker etter våpenhvile og at man må gi russerne noe.
    Hva skal ukrainerne tenke om oss i vesten egentlig?
    1 vi ville la de i stikken da russerne kom
    2 russerne voldtar landet deres, og vi
    3 ber de tåle enda mer voldtekt fordi noen av disse praterne og fredspredikerne ikke klarer å se på og forstå at et land og dets befolkning kjemper sitt livs kamp
    4 på vegne av nettopp oss

    Det er virkelig forstemmende
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.531
    Antall liker
    9.686
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    This morning, the head of the Luhansk Oblast military administration made a statement on Telegram reporting Ukraine was advancing along the line between Svatove and Kreminna and that “good news from Luhansk Oblast is expected soon.”

    Meanwhile, in Bakhmut, Russian forces have managed to capture the window factory and the city garbage dump. Seriously.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.531
    Antall liker
    9.686
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det lille jeg har hørt er at det var oligarkene som pushet Putin inn i sjefsrollen i sin tid. En liten, anonym KGB oberst med få meritter på rullebladet var akkurat det de trengte som frontfigur slik at de kunne fortsette å styre bak kulissene.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.303
    Antall liker
    1.740
    Sted
    Bergen
    Olje eksporten fortsetter, India skal visstnok øke det bilaterale samarbeidet med russerne.
    India er er stort land, på sikt vil Indias forbruk kanskje overstige det Europa forbrukte. Tar nok litt tid, men likefullt.,
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.303
    Antall liker
    1.740
    Sted
    Bergen
    Som tidligere antatt
    Og dette ser ut til å gå rimelig kjapt, kanskje fortere en de normale 10 år som noen påpekte i en tidligere post.
    Nordkalotten blir fort en grande «garnison» med all ressursforbruk det måtte medføre
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.475
    Antall liker
    35.325
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som tidligere antatt
    Og dette ser ut til å gå rimelig kjapt, kanskje fortere en de normale 10 år som noen påpekte i en tidligere post.
    Nordkalotten blir fort en grande «garnison» med all ressursforbruk det måtte medføre
    150 F-35 + 100 Gripen er en mer slagkraftig luftstyrke enn Royal Air Force, nå 101 Eurofighter Typhoon + 26 F-36. Etter litt utskiftning ender RAF opp med ca 70+70.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn