Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Vår interesse for Putins avføring sier vel omtrent like mye om oss selv som Putins interesser - som jo kanskje er det store spørsmålet? Hva var det store spørsmålet igjen? Putins avføring?
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.404
    Antall liker
    11.156
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Jeg var på omvisning på Versailles, og fikk vite at når (sol)kongen gjorde ‘le grand toilette’ eller bommelom som det het i barnehagen min, så måtte tjeneren våkne fra dvalen sin, han hvis eneste jobb var å dynke kongen der bak med en parfymert bomullsdott etter at kongen hadde gjort sitt og var behørig rengjort av andre tjenere. Dom fina hadde mange spesialiserte funksjoner rundt seg.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.884
    Antall liker
    4.323
    Får litt assosiasjoner til Eddie Murphy's Coming to America - Prince Akeem's badersker bisto med litt av hvert, inkludert tørking. 🤭

    Men det var tre snertne berter, ikke 6 gubber. Jeg skal ikke legge meg borti godeste Putler's preferanser, det er jo Pride-måned og greier. ;)
    “The royal penis is clean your highness”
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.579
    Antall liker
    7.124
    Jeg har en samling med enkelte særdeles kostbare champagner, jeg kan love at korken på en av de går i taket den dagen han kollapser for godt.
    Og da snakker vi nok verken "Krim Saft" eller noen av disse:

    1654983491020.png

    Var det ikke noe med at Putin i fjor gjorde det forbudt å markedsføre vin i Russland som "Champagne" med mindre den var produsert i Russland. Dette mens alt utenfra, inklusive bobler faktisk fra Champagne, måtte merkes som "musserende"?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.560
    Antall liker
    9.730
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Man pleier å si at champagne passer til alt unntatt begravelser, men i dette tilfellet gjør jeg et unntak.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.537
    Antall liker
    8.104
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Når du må ha med deg seks karer på dass.... betyr det at du er et veldig stort rasshøl...

    Ganske heftig må det nok være, men vi vet jo ingenting om arbeidsfordelingen her. Er det seks mann til å tørke på grunn av jobbens omfang, eller er er det en til tørk og fem som skal forsvare dassen mot hordene av CIA og MI6-agenter som er ute etter møkka hans? Vanskelig å vurdere for oss utenforstående.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.537
    Antall liker
    8.104
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Enig. Jeg er stort sett ikke veldig blodtørstig, men skulle gjerne sett bilder som fra Saddams avgang. Eller for den del herr og fru Ceaușescu.

    Jeg er forsåvidt også en whiskymann, men alt er allerede åpnet... 😞
     
    Sist redigert:

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.404
    Antall liker
    11.156
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Tatiana Stanovaya hevder at vesten misforstår både Putin planer og hans posisjon.
    Utdyper punktene sine i et intervju under:
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.327
    Antall liker
    9.213
    Russerne har jo et ordtak som sier at god planlegging aldri kan erstatte ren griseflaks så ting er kanskje ikke så lett å få tak på.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.516
    Antall liker
    9.286
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Putler satset på at Kina ville hjelpe Russland når sanksjonene begynner å bite skikkelig, der kan han ha forregnet seg.

    Bl.a.

    When Russia was booted out of the international payments network Swift, for example, China was expected to step in and build an alternative in alliance with Moscow’s central bank.

    But, says Ash, “President Xi is angry because Putin lied about his intentions towards Ukraine. Now the invasion has gone ahead, it has triggered a cost-of-living crisis in China that makes worse Xi’s other economic problems.” Also, he adds, “Xi doesn’t want to upset the US too much.”
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.579
    Antall liker
    7.124
    Tatiana Stanovaya hevder at vesten misforstår både Putin planer og hans posisjon.
    Utdyper punktene sine i et intervju under:
    Tja, synes vel egentlig ikke dette var noen veldig god analyse, også utover det å argumentere for at hun hele tiden har skjønt noe som de kollektive vestlige intellektuelle krefter ennå ikke har forstått.

    Jeg finner det problematisk å snakke om det kollektive «Vesten» som enhetlig dikotom motpart til Putins Russland, selv om dette er fortsatt er populært tankegods i nyrealistiske kretser. Det blir derfor litt stråmannsaktig når hun plukker enkelte uttalelser fra vestlig hold som var de en enhetlig vestlig posisjon hun deretter argumenterer mot.

    Hun skriver videre at Putin etter en årrekke har forsøkt å få en genuin dialog med Vesten for at Russlands sikkerhetsspørsmål må tas på alvor, så hadde han ikke andre valg enn å invadere Ukraina for å «bli hørt».

    Enten fordi hun er uvitende eller fordi hun på nyrealistisk vis velger å se bort fra det, Stanovaya reflekterer ikke over at millioner av timer alt har blitt kastet bort i internasjonale organisasjoner og fora de siste tjue årene for å diskutere «Russlands-spørsmålet».

    Der har Putin alt fått en rekke konsesjoner, basert på vestlige ønsker om nettopp opprettholde dialog og partnerskap med Russland.

    Under Putin har Russland med sitt faste sete i Sikkerhetsrådet så definitivt hatt betydelig større innflytelse over prinsipp og verdibaserte organisasjoner som FN, Europarådet og OSSE enn hva disse organisasjonene, prinsipper og verdier har hatt over Russland.

    Utfordringen med russerne i FN under Putin, og da særlig fra hans nye doktrine lansert på MSC 2007, har ikke bare vært at de ikke lenger anså multilaterale forhandlinger som en mulighet til felles «vinn-vinn» (som jo er hele hovedtanken bak det multilaterale) men som deler av et overordnet «nullsumspill» mellom Russland og «Vesten», men, og viktigere, også omkamp over tidligere inngåtte avtaler og forpliktelser.

    Det de derfor ikke har fått gehør for, fordi det kunne ikke gies, var innrømmelser av typen som ville være brudd ikke bare på Russlands egne internasjonale forpliktelser, men grunnpilarer for hele den internasjonale lovbaserte orden fra FN-pakten, Europarådets juridisk bindende statutter samt OSSE dokumentene fra toppmøtene i Helsingfors, Paris, Budapest, Istanbul og Astana.
     
    Sist redigert:

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.404
    Antall liker
    11.156
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    ^Jeg postet henne fordi hun blir sitert mange steder for øyeblikket. Bl.a. i en kronikk i Klassekampen i går, som flere av mine bekjente synes var et "godt" saksinnlegg. (Slike som er tilbøyelig til å mene at dette er en proxy krig..)
    D0CDD00D-93A5-4A6D-A978-492A56B966CA.jpeg 1961E4A1-C8DA-40E7-9F19-0EA05C9B7E02.jpeg
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.579
    Antall liker
    7.124
    ^Jeg postet henne fordi hun blir sitert mange steder for øyeblikket. Bl.a. i en kronikk i Klassekampen i går, som flere av mine bekjente synes var et "godt" saksinnlegg. (Slike som er tilbøyelig til å mene at dette er en proxy krig..)
    Vis vedlegget 825343 Vis vedlegget 825344
    Mitt forrige innlegg var ingenlunde noen kritikk for at du la det ut, @BurntIsland. Snarere en kommentar i det jeg ser det blir (ukritisk, i mine øyne) plukket opp av og videreformidlet i en rekke media.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.404
    Antall liker
    11.156
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Jeg oppfattet det ikke som en kritikk for at det ble lagt ut, og jeg verdsetter dine betraktninger.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.801
    Antall liker
    13.292
    Litt pauseunderholdning



    Look at the map of Russia, my dear readers. Such humongous country stretching eleven time zones, already biggest in the world.

    Instead of spending time, money and effort improving his citizens’ lives, building a prosperous, modern economy, looking for new natural resources, Putin dedicated eight last years to those two tiny regions in Ukraine that I marked with red.

    Putin sacrificed and staked everything on those two little dots on the map: relationship with the west, good will of the world, trillions of dollars, killed tens of thousands of men, threw back economic development ten years, lost 10% of the GDP in just one year and best brains that left the country.

    For eight years those dots is everything that has troubled Russian citizens. This is all the watched on tv day after day: Crimea is Ours and Dombing Bombas.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.560
    Antall liker
    9.730
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.684
    Antall liker
    10.249
    Husk på at målet er å utslette Ukraina som konsept, og fjerne alt som kan minne de som bor i Ukraina på at de ikke er russere.
    Går sterkt ut fra at om det er noe som helst de minner ukrainerne om, så er det at de IKKE er russere, og at de aldri skal bli det.
    Ser ikke ut til at noen i styre og stell i Russland har tatt ett eneste studiepoeng innen basal psykologi.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.973
    Antall liker
    19.831
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Russland tjener grovt på drivstoffeksport til EU

    I løpet av de første 100 dagene av Ukraina-krigen tjente Russland 93 milliarder euro på eksport av fossilt brensel, hvor det meste av det gikk til EU.

    Konvertert til norske kroner tilsvarer det 956 milliarder. Tallene kommer fram i en rapport publisert mandag av det uavhengige, Finland-baserte senteret for forskning på energi og ren luft (CREA).

    Ifølge rapporten tok EU imot 61 prosent av Russlands fossile eksport i løpet av krigens første 100 dager, verdt rundt 57 milliarder euro. Toppimportørene blant de europeiske landene var Tyskland (12,1 milliarder euro) og Italia (7,8 milliarder euro). Kina var det landet på verdensbasis som importerte mest (12,6 milliarder euro).

    Selv om Russlands eksport stupte i mai, fortsetter den globale økningen i prisene på fossilt brensel å fylle den russiske statskassen. Noen land har økt kjøpene sine fra Russland, deriblant Kina, India, De forente arabiske emirater og Frankrike, ifølge rapporten. (NTB)
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.071
    Antall liker
    3.753
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Vet vi hva de pleide å få for eksport av fossilt brensel levert til EU, før denne "spesialoperasjonen" tok til?
    93 milliarder euro høres jo voldsomt ut, men det hadde vært fint å hatt noe å sammenligne det med.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.700
    Antall liker
    15.844
    Torget vurderinger
    2
    Vet vi hva de pleide å få for eksport av fossilt brensel levert til EU, før denne "spesialoperasjonen" tok til?
    93 milliarder euro høres jo voldsomt ut, men det hadde vært fint å hatt noe å sammenligne det med.
    Totalverdien i 2021

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.801
    Antall liker
    13.292
    Rubelen er ikke et normalt market om dagen så det er litt i det blå hva kursen ville vært under normale omstendigheter. Om du går til en bank i dag og sier at du vil kjøpe (eller selge) rubler så får du ikke lov til det fordi banken ikke har lov til å handle. Det er kapitalkontroll osv i Russland så de som evntuelt har lyst til å dumpe kan ikke uten videre gjøre det. Og så burtetter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn