Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    "Om land med atombomber innvandrer, så skal de andre legge seg flate."
    Kamprop fra kompani Larson
    Om et land invaderer et annet land etter å ha uttrykt det klart og tydelig over mange år at dette handler om en eksistensiell trussel, så skal man være svært forsiktig med å eskalere det herfra til månen.

    Når det handler om eksistensielle trusler så er man villig til å bruke virkemidler som ikke er aktuelle i andre tilfeller.

    Du trenger faktisk ikke å være noen rakettforsker for å se slikt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Bulletin of Atomic Scientists har et problem, forresten. De har stilt den dommedagsklokken sin så nær midnatt ved å hausse opp relativt teoretiske scenarier om atomvåpen i hendene på terrorister etc at de ikke har noen måte å vise hvor mye risikoen for atomkrig nettopp har økt. For meg gikk klokka nettopp fra kvart på tolv eller så til ett minutt på midnatt. Vi har ikke vært i en lignende situasjon siden midt på 1980-tallet, minst.
    På det "beste" har minuttviseren stått 17 minutter fra midnatt. Atomtrusselen har alltid vært der, men det var grunn til optimisme pga god dialog mellom ideologimotpartene.

    Forskerne leverer en god rapport hvert år, når de tar sin endelige beslutning, og det er illevarslende nok at den står 100 sekunder på. Det har den gjort fra januar i fjor til nå. Om kunngjøringen skulle vært gjort i dag kan jeg tenke meg at vi ville sett godt under minuttet på ...

    Og er ellers enig i at vi kan komme til å se soppsky(er) nå. Alt er blitt uforutsigbart og dekket er et mylder av løse kanoner, uten utsikter til hurtig bedring.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Å ikke ha nok Lebensraum var vel òg en eksistensiell trussel for herrefolket.
    En viss herr Larsen med e var en av de mange millioner som sto opp mot det.
    Ikke Larzon
    Er det det beste du klarer å hoste opp?

    Å ikke ha sin erklærte erkefiende(USA), en fiende som svært tydelig har erklært at Russland er deres fiende, på sin dørstokk er det samme som å utføre et folkemord på slavere for å flytte sitt eget folk på det nå tomme landområdet? Det er det Lebensraum handlet om.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    Å ikke ha nok Lebensraum var vel òg en eksistensiell trussel for herrefolket.
    En viss herr Larsen med e var en av de mange millioner som sto opp mot det.
    Ikke Larzon
    Mulig Larzon liker å bli antastet bakfra av det nye herrefolket. Det får nå være opp til ham, men han bør knappest forvente å få noe gehør for det.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.792
    Sted
    Oslo
    Er det det beste du klarer å hoste opp?

    Å ikke ha sin erklærte erkefiende(USA), en fiende som svært tydelig har erklært at Russland er deres fiende, på sin dørstokk er det samme som å utføre et folkemord på slavere for å flytte sitt eget folk på det nå tomme landområdet?
    Folkemord, check
    Massedeportasjon av sivile, check
    Legge byer med hospitaler, skoler,teatre og kultur bygg i grus, check
    Angripe flyktende kvinner og barn, check
    Nekte andre nasjoners eksistensiell berettigelse, check

    Så Larzon, dette er ikke det beste jeg kan komme opp med, heller noe av det verste
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Er d jeg som er enkel? hvorfor bomber de ikke alt? vil de vinne, så er d fly og raketter som er greia.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er praktiske og teoretiske grenser. Er det anriket nok kan den kritiske radius begrenses ytterligere. Minste våpen amerikanerne hadde er visst denne:
    120 mm atombazooka med to kilometers rekkevidde - den der nærmer seg nok noen praktiske grenser, ja.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Folkemord, check
    Massedeportasjon av sivile, check
    Legge byer med hospitaler, skoler,teatre og kultur bygg i grus, check
    Angripe flyktende kvinner og barn, check
    Nekte andre nasjoners eksistensiell berettigelse, check

    Så Larzon, dette er ikke det beste jeg kan komme opp med, heller noe av det verste
    Les denne en gang til. Det er publisert i det russiske regimets lojale mediekanal. Det er en tydelig programerklæring om hva Russland ser for seg å gjøre med Ukraina og ukrainerne. Her oversatt til norsk for den som foretrekker det:
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    De som gjorde motstand mot tyskerne i 1940+ har jeg alltid hatt enorm respekt for og samtidig har jeg lurt på om jeg hadde hadde gjort det samme valget den gang om det hadde blitt aktuelt... heldigvis har det ikke jeg blitt satt på samme prøve...men uansett,

    Larson og hans like har jeg bare forakt til overs for.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.792
    Sted
    Oslo
    Dehumanisering av sine fiender er en eldgammel teknikk.
    Og brukes for å berettig gjøre adferd som på alle måter er forbrytersk
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De som gjorde motstand mot tyskerne i 1940+ har jeg alltid hatt enorm respekt for og samtidig har jeg lurt på om jeg hadde hadde gjort det samme valget den gang om det hadde blitt aktuelt... heldigvis har det ikke jeg blitt satt på samme prøve...men uansett,
    Jeg vokste opp i en HV-bygd. En nabo var løytnant under kampene i Narvik, en annen gikk fortsatt rundt med brennemerket hakekors på skinken etter et besøk i Rinnans bandekloster. Min mor ble nokså dement på sine gamle dager, men et av de siste minnene som satt igjen i henne var fra den dagen tyskerne skulle hente henne og familien for deportasjon til konsentrasjonsleir og hennes far sto der alene ved butikkdisken mot overmakten. Siste gangen jeg snakket med henne måtte jeg nok en gang forsikre henne om at alt hadde gått bra med familien den dagen.

    Det er nok ikke mulig å vite hvordan man selv ville reagert i en slik situasjon, men jeg er helt sikker på at det å bare overgi seg i møte med angrepskrig og våpenmakt ikke er noen suksessoppskrift. Det er ikke opplagt at angriperen har tenkt å være snill om han bare får det som han vil.
     
    Sist redigert:

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    Les denne en gang til. Det er publisert i det russiske regimets lojale mediekanal. Det er en tydelig programerklæring om hva Russland ser for seg å gjøre med Ukraina og ukrainerne. Her oversatt til norsk for den som foretrekker det:
    Umulig å lese hele uten å spy. Goebbels må ha gjenoppstått. Bruksanvisning på høyde med Mein Kampf, og beskrivelse om hvordan bli kvitt problemet.
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.828
    Antall liker
    5.472
    Sted
    Holmestrand
    Historisk sett har nok mange mye rart på samvittigheten. Sikkert ikke alltid sammenlignbart, men greit med litt perspektiver. Korea var jo en forsvarskrig.
    Nå hadde kanskje russerne mer enn en finger med i spillet her også?
    «Nevertheless the majority of historians agree that Stalin was to blame, although other countries helped to increase the tension at the time. For most historians it was the Russians that were responsible for the outbreak of the Korean War, perhaps wanting to test Truman's determination.»
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.828
    Antall liker
    5.472
    Sted
    Holmestrand
    Jeg vokste opp i en HV-bygd. En nabo var løytnant under kampene i Narvik, en annen gikk fortsatt rundt med brennemerket hakekors på skinken etter et besøk i Rinnans bandekloster. Min mor ble nokså dement på sine gamle dager, men et av de siste minnene som satt igjen i henne var fra den dagen tyskerne skulle hente henne og familien for deportasjon til konsentrasjonsleir og hennes far sto der alene ved butikkdisken mot overmakten. Siste gangen jeg snakket med henne måtte jeg nok en gang forsikre henne om at alt hadde gått bra med familien den dagen.

    Det er nok ikke mulig å vite hvordan man selv ville reagert i en slik situasjon, men jeg er helt sikker på at det å bare overgi seg i møte med angrepskrig og våpenmakt ikke er noen suksessoppskrift. Det er ikke opplagt at angriperen har tenkt å være snill om han bare får det som han vil.
    Er det noe vi faktisk vet, så er det at angriperen overhodet ikke har tenkt å være snill.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.367
    Antall liker
    11.025
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Om et land invaderer et annet land etter å ha uttrykt det klart og tydelig over mange år at dette handler om en eksistensiell trussel, så skal man være svært forsiktig med å eskalere det herfra til månen.

    Når det handler om eksistensielle trusler så er man villig til å bruke virkemidler som ikke er aktuelle i andre tilfeller.

    Du trenger faktisk ikke å være noen rakettforsker for å se slikt.
    Ja, i dette tilfellet har russland gjennom mange år, først gjennom ord, men siden 2014 gjennom væpnet aksjon, vært en eksistensiell trussel for Ukraina, og når det handler om eksistensielle trusler så er man villig til å bruke virkemidler som ikke er aktuelle i andre tilfeller. Det er fint at du er romslig nok til å forstå og anerkjenne dette.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Hvor "liten" kan en taktisk atombombe være konstruert for å i det hele tatt virke? Noen som vet? Jeg er enig i at atomfaren nå raskt stiger i takt med at Kreml føler at de mister kontrollen. En kan tenke seg at Putin vurderer å bruke 1 liten atombombe i Ukraina (Kiev) for å jevne ut ting, bokstavelig talt. Samtidig som den er ødeleggende for Ukrainas motstandsevne er den likevel såpass liten og begrenset at Vesten ikke trykker på den store armageddonknappen. Et plausibelt scenario?
    Moderne amerikanske kan man i alle fall stille styrken på. Det er rett og slett et panel der man velger kraften i et ganske stort spenn fra mindre enn de som ble sluppet under 2. verdenskrig til 25 ganger så kraftig eller så.

     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Om et land invaderer et annet land etter å ha uttrykt det klart og tydelig over mange år at dette handler om en eksistensiell trussel, så skal man være svært forsiktig med å eskalere det herfra til månen.

    Når det handler om eksistensielle trusler så er man villig til å bruke virkemidler som ikke er aktuelle i andre tilfeller.

    Du trenger faktisk ikke å være noen rakettforsker for å se slikt.
    Russland er et imperium som liker å underlegge seg naboland og nabofolk

    Ukrainia en eksistensiell trussel mot Russland, Svelger du all russisk propaganda og forestillinger fra Stalin til Putin ,? gikk Russland under da Finland ble selvstendig? Gikk Sverige under da Finland ble tapt? Gikk Sverige og Danmark dukken da Norge ikke lenger var under deres kontroll?

    Finlands historie – Store norske leksikon (snl.no)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    En europeisk leder av et litt høyere kaliber enn Merkel.


    ursula.png

    Gi din fiende en gylden bro for retrett...

    I dette tilfellet ...nah, la dem ikke bare få smake sin egen medisin men

    Men gi venner og allierte en oppfrisket invitasjon inn i varmen i Vest. EU og NATO. Ukraina i EU, og Sverige og Finland i NATO.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde aldri todd jeg skulle bruke Daily Mail som kilde, men dette er bekreftet andre steder. Inklusive at det skal være lite igjen av regimentet.

    Ukraine war: Putin loses NINTH colonel as tank commander becomes latest Russian officer to be killed | Daily Mail Online

    Russian President Vladimir Putin has lost his ninth colonel in battle since launching his brutal invasion of Ukraine in February, as Moscow's losses continue to mount up.

    A funeral was held for Colonel Alexander Bespalov on Friday in the closed Russian city of Ozersk, according to a local announcement, which said he was killed 'during a special military operation in Ukraine' - a term used by Moscow to avoid saying 'war'.

    The statement said Bespalov was the commander of the 59th Guards Tank Regiment, and become the latest senior Russian military officer to be killed in the war that has seen Kyiv's forces surprise exerts with their fierce resistance.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.039
    Antall liker
    20.219
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Les denne en gang til. Det er publisert i det russiske regimets lojale mediekanal. Det er en tydelig programerklæring om hva Russland ser for seg å gjøre med Ukraina og ukrainerne. Her oversatt til norsk for den som foretrekker det:
    Fy Faen.... for en måte og fremheve eget storhetsvanvid :(
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Har det ikke vært for de alierte under WW2, så har vi ikke fått vår frihet. Det er like viktig nå etter det som har skjedd i Ukraina.!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, i dette tilfellet har russland gjennom mange år, først gjennom ord, men siden 2014 gjennom væpnet aksjon, vært en eksistensiell trussel for Ukraina, og når det handler om eksistensielle trusler så er man villig til å bruke virkemidler som ikke er aktuelle i andre tilfeller. Det er fint at du er romslig nok til å forstå og anerkjenne dette.
    Det er nettopp slik en eksistensiell trussel ser ut. Militære angrep fra en stormakt, som først tar noen biter av territoriet, og deretter bruker disse som springbrett i et forsøk på å slå ut hovedstaden, likvidere alle væpnede styrker og valgte myndigheter, dele opp landet, okkupere det i generasjoner for å rense ut alle spor av dets egen kultur og nasjonalitet, erstatte denne med angriperens og til sist innlemme restene som en del av Russland. Det er hva RIA-artikkelen beskriver i detalj. Om det ikke er en eksistensiell trussel for et land som Ukraina vet jeg ikke hva som skulle være det.

    Hva løgnhalsene i Moskva sier er derimot ikke så mye å bry seg om. De lyver, så vi får forholde oss til hva de gjør heller enn hva de sier. Om Russland sier at det er en «eksistensiell trussel» for dem at Ukraina eksisterer og at det er en «eksistensiell trussel» om Vesten ikke lar dem få vinne krigen de selv har startet i Ukraina, vel, så får vi vel se hva de gjør når de har tapt, da. Russerne tapte nettopp så det suste etter rundt Kyiv og rømte med halen mellom bena.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.050
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg hadde aldri todd jeg skulle bruke Daily Mail som kilde, men dette er bekreftet andre steder. Inklusive at det skal være lite igjen av regimentet.

    Syv generaler og ni oberster drept på litt over en måned... Det ville jo være fullstendig uhørt for enhver kompetent, moderne militærmaskin.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg hadde aldri todd jeg skulle bruke Daily Mail som kilde, men dette er bekreftet andre steder. Inklusive at det skal være lite igjen av regimentet.

    Ukraine war: Putin loses NINTH colonel as tank commander becomes latest Russian officer to be killed | Daily Mail Online

    Russian President Vladimir Putin has lost his ninth colonel in battle since launching his brutal invasion of Ukraine in February, as Moscow's losses continue to mount up.

    A funeral was held for Colonel Alexander Bespalov on Friday in the closed Russian city of Ozersk, according to a local announcement, which said he was killed 'during a special military operation in Ukraine' - a term used by Moscow to avoid saying 'war'.

    The statement said Bespalov was the commander of the 59th Guards Tank Regiment, and become the latest senior Russian military officer to be killed in the war that has seen Kyiv's forces surprise exerts with their fierce resistance.
    Bildet er svært likt ortodokse ikoner. Og det er nok hensikten.

    Bli martyr.

    ... dog malere er for dyre når siden de ikke betaler i Rubler så nor døv shoppig får gjøre nytten.

    ikon.png

    Dette er vel hva Larson enten har blitt lovet eller må nøye seg med...

    Et shoppet ikon og på samlebåndet til å bli soylent green.

    ikon.png ikon.png

    Forhåpentligvis som gjødsel på de ukrainske jorder. De har jo litt dårlig erfaring med rød landbrukspolitikk.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Syv generaler og ni oberster drept på litt over en måned... Det ville jo være fullstendig uhørt for enhver kompetent, moderne militærmaskin.
    Nærmer seg 20000 døde soldater, over 10 % av styrkene de marsjerte opp i februar, og minst 450 tanks om vi bare regner med de Oryx har fotografisk bevis på.

    Apropos Oryx, surprise:
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.050
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Nærmer seg 20000 døde soldater

    Det skulle vært interessant å vite hvor mange stridsudyktige det innebærer totalt. Absolutt minimum antall sårede kan vel ganske trygt antas å være X2 i forhold til antatt døde. men sannsynligvis er tallet høyere. Uansett snakker vi da om minst 60.000 soldater ute av aksjon og mer sannsynlig 80.000, hvis anslagene stemmer. Det er *mange*.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Har sett anslag så høye som 45.000 soldater, men det er mye desinformasjon. Oberstløytnant Hågen Karlsen sa i NRK idag at det ikke finnes noen bevis for de mobile krematoriene, for eksempel.

    Man skal nok være skeptisk til mange meldinger og samtidig beundre ukrainernes fantastiske bruk av informasjonskanaler til å demotivere russerne.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det skulle vært interessant å vite hvor mange stridsudyktige det innebærer totalt. Absolutt minimum antall sårede kan vel ganske trygt antas å være X2 i forhold til antatt døde. men sannsynligvis er tallet høyere. Uansett snakker vi da om minst 60.000 soldater ute av aksjon og mer sannsynlig 80.000, hvis anslagene stemmer. Det er *mange*.
    Jeg har sett tall på 1,6x. Det er i seg selv helt sjokkerende, og sier noe om at russisk sanitet er ineffektiv til ikke-eksisterende. En russisk soldat som blir skadet har veldig stor sannsynlighet for å stryke med. Ingen bryr seg, helt enkelt. Det gjør noe med kampmoralen.

    I vestlige militære operasjoner er forholdstallet 10-17x, dvs at en såret amerikansk soldat har ca ti ganger høyere sannsynlighet for å komme hjem med livet i behold enn hans russiske kollega.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.581
    Antall liker
    27.714
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har sett tall på 1,6x. Det er i seg selv helt sjokkerende, og sier noe om at russisk sanitet er ineffektiv til ikke-eksisterende. En russisk soldat som blir skadet har veldig stor sannsynlighet for å stryke med. Ingen bryr seg, helt enkelt. Det gjør noe med kampmoralen.

    I vestlige militære operasjoner er forholdstallet 10-17x, dvs at en såret amerikansk soldat har ca ti ganger høyere sannsynlighet for å komme hjem med livet i behold enn hans russiske kollega.
    Jeg vil tro at det gjør noe med kampmoralen å vite at hvis du blir såret, så vil du med stor sannsynlighet bli overlatt til deg selv og krepere.

    Mvh
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg har sett tall på 1,6x. Det er i seg selv helt sjokkerende, og sier noe om at russisk sanitet er ineffektiv til ikke-eksisterende. En russisk soldat som blir skadet har veldig stor sannsynlighet for å stryke med. Ingen bryr seg, helt enkelt. Det gjør noe med kampmoralen.

    I vestlige militære operasjoner er forholdstallet 10-17x, dvs at en såret amerikansk soldat har ca ti ganger høyere sannsynlighet for å komme hjem med livet i behold enn hans russiske kollega.
    De som får gullmedaljen i å beskytte sine stridende er Israel. Ingen over ingen ved siden.

    Russere driter i andre mennesker enn seg selv.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn