Politikk, religion og samfunn Rus - rusmidler, ruspolitikk, rusproblematikk, medisin, rekreasjon og alt i mellom.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    Selvfølgelig vet en gubbe i 40-års alderen bedre enn unge som opplever problemet direkte.
    I det saklige hjørnet i dag? Forskning som Ungdata-undersøkelsene forteller ganske mye mer enn en tilfeldig TikTok-video. Og vi har også folk med lang fartstid fra rusomsorgen i denne tråden, så jeg ville tilrådd å lytte litt mer og flåse litt mindre. Eller hva er din hensikt med å delta i tråden, egentlig?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Tollvesenet henger bjella på katten:

    Det er dette vi tilrettelegger for med å tviholde på å la kriminelle organisasjoner ha kontrollen, fremfor å ta den selv.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Tollvesenet henger bjella på katten:

    Det er dette vi tilrettelegger for med å tviholde på å la kriminelle organisasjoner ha kontrollen, fremfor å ta den selv.
    Nåja, det der var vel mer et varsel om at kontrollen ved grensen er for dårlig. Og at tollerne mangler både mannskap og ressurser. Intet i den artikkelen tilsa at legalisering eller straffefrihet var noen løsning.

    En smule redelighet hadde vært sterkt å foretrekke.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.834
    Antall liker
    5.480
    Sted
    Holmestrand
    Tja, tar jeg feil? Det meldes stadig om at kokain brukes mer og mer i enkelte undomsmiljø. Min påstand er at det kommer av at det gjennom straffefrihet og legaliseringsdebatten har dannet seg et inntrykk av at det er ufarlig og bortimot tillatt. Nå blir det heldigvis strammet inn, slik at ungdom får en reaksjon fra politi og påtalemyndighet. Håper det etter hvert fjerner inntrykket stadig flere har om at det er "ufarlig" og en "privatsak." Så min påstand er at jeg IKKE tar feil.
    Er det virkelig noen som bagatelliserer og/eller snakker om legalisering av kokain?
    Jeg opplever vel heller at det sterkt advares mot kokain.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    Denne tråden er ikke ment å handle bare om ruspolitikk, men også generelt om rus og rusopplevelser enten de er lovlige eller ulovlige en gitt jurisdiksjon. Og et rusmiddel som er lovlig i praktisk talt alle land unntatt Afghanistan, er musikk. Og nå har sveitiske forskere studert de psykoaktive effektene til musikk, og målt hvordan den blant annet forsterker en rekke følelser i hjernen. Og formodentlig gjelder dette også for amoralske afghanere som hører på musikk i strid med loven.

     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    ^ Jeg opplevde live musikk senest i går, men må medgi at det var ikke min musikk, for å si det sånn. Jeg bare satt der og gledet meg til det var over. Jeg ga rett nok høflig applaus, tross alt kommer jeg fra et møblert hjem. :)
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Er det virkelig noen som bagatelliserer og/eller snakker om legalisering av kokain?
    Jeg opplever vel heller at det sterkt advares mot kokain.
    Jepp, er blant de absolutte verstinger, til og med over alkohol i skade- og avhengighetspotensiale. Desto verre at det flyter fritt inn og rundt i landet, slik det gjør i dag. Dessuten tragisk at det mangler saklig opplysning om de reelle farene ved konsum, ettersom både produksjon og distribusjon er unntatt en hver form for systematisk kontroll og informasjon. Ingen av forbrukerne vet hva de får i seg av gift, eller hvilken styrke det er på det de siffer opp i nesa. Jeg fatter faktisk ikke at de tør. Og jeg er bekymret for at ufarliggjøringen blant unge, også er et resultat av manglende informasjon og kontroll i omsetningsleddet.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.834
    Antall liker
    5.480
    Sted
    Holmestrand
    Jepp, er blant de absolutte verstinger, til og med over alkohol i skade- og avhengighetspotensiale. Desto verre at det flyter fritt inn og rundt i landet, slik det gjør i dag. Dessuten tragisk at det mangler saklig opplysning om de reelle farene ved konsum, ettersom både produksjon og distribusjon er unntatt en hver form for systematisk kontroll og informasjon. Ingen av forbrukerne vet hva de får i seg av gift, eller hvilken styrke det er på det de siffer opp i nesa. Jeg fatter faktisk ikke at de tør. Og jeg er bekymret for at ufarliggjøringen blant unge, også er et resultat av manglende informasjon og kontroll i omsetningsleddet.
    At det er en versting er jeg absolutt klar over, men det noen som bagatelliserer og vil legalisere kokain?
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    At det er en versting er jeg absolutt klar over, men det noen som bagatelliserer og vil legalisere kokain?
    Farene ved kokainbruk som den ofte foregår i dag bør absolutt ikke bagatelliseres, men de farene er i stor grad et direkte produkt av forfeilet ruspolitikk, og det samme er den ekstremt samfunnsskadelige oppblomstringen av karteller og kriminelle gjenger som følger av den ukontrollerte omsetningen. Videre rammer politikken ekstremt sosialt skjevt, siden ressurssterke brukere med tilstrekkelig nettverk i stor grad kan kjøpe seg fri fra både medisinske og juridiske farer, mens de som rammes av både farlig stoff, gjengvold og politiforfølgelse, i overveldende grad er mennesker fra vanskelige sosiale kår.

    Som jeg har skrevet tidligere er egentlig nasjonalisering, kontrollering, legalisering eller hva du enn vil kalle det, viktigere jo mer skadelig et rusmiddel er, fordi ukontrollert omsetning på det svarte markedet tidobler alle fareaspektene ved det. Sveits legaliserte som første land heroin i 1994 og reduserte sine den gang epidemiske overdosedødsfall med nesten 90%. Og nå ser de også på tilsvarende pilotprosjektet for kokain.


    Det var war on drugs som gjorde kokain til det samfunnsproblemet det er i dag og igjen; jo mer samfunnsskade man ser som følge av politikken som føres, jo viktigere er det å reformere den. Og i tilfellet kokain er den samfunnsskaden enorm, kanskje bare overgått av heroin og andre opiater. Og ofrene er de nederst på samfunnsstigen pluss det globale sør (spesielt Sør-Amerika).
     
    Sist redigert:

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    For enkelte er det å være forarget en livsstil, men det er unektelig pussig at noen som tror de er progressive kjemper for å tviholde på en politikk som i hele sitt vesen er regressiv, ikke har fungert på 80 år, er utmeislet langt ute på den amerikanske høyresiden, og til alt overmål også rammer helt ekstremt sosialt skjevt. Men sånn er nå verden.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.284
    Antall liker
    9.134
    Her også en som mener noe om alkoholen...

    Alkoholavhengighet er en kronisk sykdom. Folkehelseinstituttet anslår at mellom 175.000 og 350.000 personer i Norge har skadelig bruk eller avhengighet av alkohol.

     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er ingen her som mener at alkohol er ufarlig. Derimot er det noen som mener at alkohol ikke blir mindre farlig av å tillate illegale rusmidler. Så å komme med alkohol, som et slags forsvar for legalisering eller straffefrihet, virker temmelig søkt.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.284
    Antall liker
    9.134
    Det er ingen her som mener at alkohol er ufarlig. Derimot er det noen som mener at alkohol ikke blir mindre farlig av å tillate illegale rusmidler. Så å komme med alkohol, som et slags forsvar for legalisering eller straffefrihet, virker temmelig søkt.
    Kom igjen l_e, det er da ingen som bruker alkoholen for å forsvare legalisering av andre ting her, jeg synes det er greit å få frem hva rusmidler kan gjøre og gjør av skade, også alkohol, selv om det er ganske kjent stoff.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Kom igjen l_e, det er da ingen som bruker alkoholen for å forsvare legalisering av andre ting her, jeg synes det er greit å få frem hva rusmidler kan gjøre og gjør av skade, også alkohol, selv om det er ganske kjent stoff.
    Det er nok enkelte som gjør det, selv om du ikke gjør det. For min del er det heller slik at siden alkohol medfører så mange problemer, er det et sterkt argument for IKKE å tillate illegale rusmidler. De finnes, de brukes og misbrukes, men å tillate de vil kun medføre at flere vil teste de ut. Og da vil selvsagt også flere lide pga av det.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Kom igjen l_e, det er da ingen som bruker alkoholen for å forsvare legalisering av andre ting her, jeg synes det er greit å få frem hva rusmidler kan gjøre og gjør av skade, også alkohol, selv om det er ganske kjent stoff.
    Viktig poeng. Jeg anser det ikke som særlig sannsynlig at kontroll over flere rusmidler enn i dag, vil medføre at folk begynner å ruse seg på daglig basis, på toppen av allerede eksisterende alkoholforbruk. Derimot er sannsynligheten stor for at noen heller velger en mindre skadelige rus, mens noen også velger rusmidler som en direkte alkoholbegrenser, slik at det totale skadepotensiale på folkehelsenivå, vil falle signifikant. Dette betyr IKKE at noe rusmiddel er fritt for farer, det betyr bare at det er midler som er mindre farlige enn alkohol. Og i hvert fall mye mindre farlig enn kokain.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    Her også en som mener noe om alkoholen...

    Alkoholavhengighet er en kronisk sykdom. Folkehelseinstituttet anslår at mellom 175.000 og 350.000 personer i Norge har skadelig bruk eller avhengighet av alkohol.
    Alkohol er helt klart et av de skumlere rusmidlene som er i omløp, og som med andre rusmidler så er det viktig med kontroll. Og ikke minst hjelp til de som mister kontroll. Men som trådtittelen tilsier har jeg ikke tenkt at denne tråden kun skal handle om ruspolitikk, men også om andre aspekter ved rus som rusproblemer. Og også om rusopplevelser og positive sider ved rus, som da jeg postet linken om forskning på hvordan festivalopplevelser gjør oss til mer sosiale og inkluderende mennesker. Idealet om et rusfritt samfunn deler jeg overhodet ikke; rus er en del av "the human experience", en del av det å leve, og samfunnets oppgave må være å minimere de negative følgene av skadelig rusbruk, og ikke å tvinge oss inn i en askese som frarøver livet alt innhold. Å minimere skadefølger og hjelpe de som trenger hjelp, det er hvor samfunnets oppgaver bør ligge. Og vi vet en hel del om hvordan vi kan oppnå dette, vi anvender bare ikke kunnskapen.

    Her er en annen side av alkohol som også er viktig å ta med i regnestykket om hva det betyr for samfunnet. Ja; alkohol fører til sykdom, avhengighet og samfunnsproblemer, men det fører også til samhold, akseptanse og gjør oss mennesker til mer sosiale vesener. Og at det ligger en stor samfunnsgevinst i dette er jeg helt og holdent overbevist om.

     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Alt med måte er det noe som heter og det gjelder både rus, mat og alt mulig annet her i verden.
    Kanskje litt søkt å sette alt opp mot hverandre da ingenting er risikofritt eller kan konsumeres i uendelige mengder.
    Det viktigste er at ikke staten eller moralpolitiet skal dømme og medføre konsekvenser for enkeltpersoner. Man skal ikke behøve å føle på skam eller at man gjør noe som ikke er greit.
    Får vi til dette har vi kommet langt
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.834
    Antall liker
    5.480
    Sted
    Holmestrand
    Jeg er selv glad i et glass for kos, noen ganger fler i godt lag.
    Men jeg hadde en mor som slet med drikking gjennom store deler av livet.
    Ikke noe morsomt syn på noe sett og vis, så jeg er er smertelig klar over alkoholens skyggeside.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Dette trodde vi for bare 10 år siden:


    I dag tror vi det er litt mer komplekst, men alkohol har fortsatt noe positivt ved seg:
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    Jeg er selv glad i et glass for kos, noen ganger fler i godt lag.
    Men jeg hadde en mor som slet med drikking gjennom store deler av livet.
    Ikke noe morsomt syn på noe sett og vis, så jeg er er smertelig klar over alkoholens skyggeside.
    Jeg hadde som nevnt en nokså eksperimentell periode over noen år av livet. Og den var nok først og fremst motivert av at jeg var en fryktelig pliktoppfyllende ungdom og mønsterstudent som knapt rørte alkohol og trodde at alt annet var en enveisbillett til fortapelsen, og på slutten av 20-årene i økende grad begynte å innse at jeg hadde gått glipp av fryktelig mye i livet. Ingen russefeiring, ingen heisaturer til Syden og knapt noen studentfester. Men jeg har også alltid søkt mot outsiderne, sikkert siden jeg i stor grad har betraktet meg som én selv. Så omstendigheter ga meg muligheten til å ta det igjen med renter. Og det er en periode av livet jeg vil være evig glad og takknemlig for at jeg fikk med meg, og en mulighet jeg grep, for det ga meg uendelig mye innsikt som jeg ellers aldri ville fått. Men samtidig er jeg nå også på mange måter glad for at det er et tilbakelagt kapittel. Livet har ulike faser og erfaringer, og både de gode og de dårlige er formative og nødvendige for å vokse som menneske. Så ikke se ned på de som sliter, de er ofte sterkere enn de fleste av oss forstår.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.856
    Torget vurderinger
    23
    De fleste selvmord i Norge skjer med kniv & gaffel. Misbruk av verste sort. Forby mat!
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.792
    Antall liker
    2.353
    Sted
    Portugal

    1709662297903.jpeg
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.834
    Antall liker
    5.480
    Sted
    Holmestrand
    Det er nok enkelte som gjør det, selv om du ikke gjør det. For min del er det heller slik at siden alkohol medfører så mange problemer, er det et sterkt argument for IKKE å tillate illegale rusmidler. De finnes, de brukes og misbrukes, men å tillate de vil kun medføre at flere vil teste de ut. Og da vil selvsagt også flere lide pga av det.
    Jeg er egentlig helt enig, men den ruspolitikken vi fører fungerer ikke.
    Den åpner for organisert kriminalitet, og gjør at vi gradvis mister kontrollen.
    Noe som igjen fører til at krav om at "noe må gjøres", "vi trenger en sterk mann" med alle de utfordringer det fører med seg.

    Sakset fra Dagens Medisin:
    FHI: Antallet opioid-avhengige pasienter har økt med 65 prosent på ti år
    Antallet pasienter med opioid-diagnose økte med 65 prosent fra 2010 til 2020. Totalt økte antallet pasienter i behandling for narkotikaproblemer med 22 prosent.
    NTB
    PUBLISERT onsdag 30. mars 2022 - 11:13

    Totalt 18.203 pasienter var i behandling med en avhengighetsdiagnose for rusmiddelproblemer i 2020, viser tall fra Folkehelseinstituttet (FHI).
    I 2010 ble 5412 personer behandlet for bruk av opioider, mens antallet hadde økt til 8954 ti år senere. Dette er den største pasientgruppen etterfulgt av cannabis-pasienter.
    Fra 2010 til 2018 økte antallet pasienter med cannabisdiagnoser med 44 prosent, men fra 2018 til 2020 har det vært en nedgang på 14 prosent til 3.189 pasienter.

    De yngste brukte cannabis
    Blant dem som kom i behandling for første gang i 2020, var cannabis-diagnose vanligst (33 prosent). Dette var dessuten de klart yngste av nye pasienter i behandling. Over halvparten var under 25 år, og 72 prosent var under 30 år.
    Blant nye pasienter med en opioiddiagnose var 62 prosent over 40 år.
    Bare syv prosent av dem som var i behandling for bruk av opioider, var i 20-årene. Den største andelen av dem som var 60 år eller eldre, var i behandling for bruk av beroligende legemidler (sedativer) med 18 prosent.

    Flest menn
    70 prosent av pasientene i behandling for rusmiddelproblemer i 2020 var menn, og de var i overvekt for alle hoveddiagnoser, ifølge FHI.
    Størst overvekt var det i behandling for kokain-problemer, der 87 prosent av pasientene var menn. Andelen har vært stabil i perioden 2010 til 2020.
    Kvinner utgjorde 20 prosent av de nye cannabis-pasientene i 2020 og 42 prosent av de nye pasientene med opioider som hoveddiagnose.

    De som bruker mye narkotika
    FHI har også foretatt beregninger av hvor mange i Norge som bruker mye narkotika.
    I 2019 var antallet sprøytebrukere beregnet til rundt 8.500 personer. Det er imidlertid et usikkerhetsintervall fra 7100 til 10.000 personer.
    Høyrisikobruk av cannabis er beregnet til å omfatte 0,4 prosent av befolkningen i aldersgruppen 16–64 år. Dette tilsvarer 13.800 personer, med et usikkerhetsintervall fra 8.000 til 19.500, i 2020.
    Beregningen baserer seg på spørreundersøkelser i befolkningen, og estimatet kan bli for lavt dersom personer med en risikofylt bruk av cannabis er mindre tilbøyelig enn andre til å delta i spørreundersøkelser, påpeker FHI.
    Personer som oppgir at de har brukt cannabis i mer enn 20 dager de siste 30 dagene før undersøkelsen, blir definert som høyrisikobrukere.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.834
    Antall liker
    5.480
    Sted
    Holmestrand
    Fra TIDSSKRIFT FOR DEN NORSKE LEGEFORENING

    Økende bruk av kokain
    Jørgen G. Bramness, Marit Edland-Gryt

    Kokain ser ut til å bli brukt mer enn tidligere. Helsepersonell bør ha økt oppmerksomhet rundt kokainbruk i tiden framover, spesielt med tanke på avhengighet og hjerte- og karsykdom.


    Året 2023 brakte oss flere av norgeshistoriens største kokainbeslag (1). I perioder kunne man daglig lese om kokain i avisene. Skandaleoppslag om at kokainet flyter (2) ble etterfulgt av dementier (3). Det kan være vanskelig å få en realistisk oppfatning om hvor bekymret man bør være og hvor høy beredskap man som helsepersonell bør ha. I denne artikkelen gjennomgår vi noe av den seneste forskningen som sier noe om omfanget, brukergruppen og helsekonsekvensene av bruk.

    Virkningsmekanisme
    Kokain hemmer reopptaket av dopamin og i noen grad noradrenalin og serotonin i sentralnervesystemet (4). Disse virkningene gir opphavet til effekter som eufori, økt årvåkenhet og energi, med en overfølsomhet for berøring, lyd og lys. Kokain inntas som regel ved innånding gjennom nesen. Injisering og røyking forekommer i større grad i andre land. Effektene av kokain kommer nesten umiddelbart og forsvinner raskt, alt fra etter noen minutter til en time, avhengig av dosen og måten stoffet blir inntatt på (4).

    Beslag, bruk og behandling
    Det europeiske overvåkningssenteret for narkotika og narkotikamisbruk meldte i 2023 at kokain nå er det nest mest vanlige illegale rusmiddelet i Europa, med rekordhøye beslag (5). Krystallinsk kokain er blitt beslaglagt, men det er fremdeles uvanlig i Europa. Det anslås at 2,3 millioner mennesker i Europa mellom 15 og 34 år har brukt kokain det siste året. Dette utgjør 2,3 % av denne aldersgruppen. Om lag 25 000 mennesker har søkt hjelp for kokainbruk, og kokainbrukere utgjør 21 % av alle nye klienter i behandling.

    I Norge meldte KRIPOS i første halvårsrapport i 2023 om 995 beslag (10 % av alle beslag), dominert av noen svært store beslag (1). Dette er det høyeste antallet og den høyeste andelen noen gang. Renhetsgraden på kokainet har også økt. I årene 2006 - 15 lå gjennomsnittlig renhet stabilt rundt 34 %. I første halvår av 2023 var gjennomsnittlig renhetsgrad på 87 %. Også i Norge er kokain i pulverform mest vanlig.

    Den årlige Rusundersøkelsen som Folkehelseinstituttet (FHI) gjennomfører i samarbeid med Statistisk sentralbyrå, har et landsrepresentativt utvalg av hele befolkningen. Andelen i alderen 16–30 år som oppga bruk av kokain det siste året, var 4,7 % i 2022. Dette er høyere enn gjennomsnittet for de foregående ni årene, som var 2,4 % (6). Skoleundersøkelsen Ung i Oslo er gjennomført med noen års mellomrom siden 1996. Også her ser vi en økning i selvrapportert kokainbruk, særlig blant de eldste ungdommene. I den seneste undersøkelsen oppga 17 % av gutter i tredje klasse på videregående skole å ha prøvd kokain det siste året, en klar økning fra de foregående årene (7). I Studentenes helse- og trivselsundersøkelse oppga 3 % i 2018 å ha brukt kokain det siste året (8), og i 2022 var den tilsvarende andelen 6 % (9).

    Norsk pasientregister viser at antallet som fikk behandling for problemer knyttet til kokain, økte fra 360 til 511 (42 % økning) fra 2021 til 2022 (6). Økningen i antallet nye pasienter var fra 105 til 203 (93 %). Tallet ligger langt under det europeiske snittet og utgjorde bare litt over 7 % av alle nye klienter. Tall fra Arbeidslivets kompetansesenter for rus- og avhengighetsproblematikk (Akan) viser at det i 2022 for første gang var flere henvendelser til dem om kokain enn om cannabis (10). Dette reflekterer ikke bare den reelle bruken av kokain, men også en økt bekymring og oppmerksomhet knyttet til stoffet.

    Brukergrupper
    Folkehelseinstituttet gjennomførte i 2014 og 2017 to studier om utelivet i østlandsområdet (11), undersøkelser som er viktig for å vite noe om kokainbruken i denne utvalgte populasjonen. 2014 var det første året dette ble gjort i Norge (12). Den selvrapporterte bruken av kokain lå om lag på samme nivå i 2014 og 2017. Omtrent 14 % av respondentene anga å ha brukt kokain det siste året, mens 25 % anga bruk noen gang i løpet av livet. Tallene var høyere enn forventet, og i tillegg viste spyttprøver en underrapportering av selvrapportert bruk de siste 48 timene, slik at vi kan anta at estimatene på rundt 14 % for siste års bruk er for lave.

    Karikaturen av kokainbrukere som dresskledde menn på Oslos vestkants nattklubber, blir nyansert

    Gjennom dybdeintervjuer med brukere har vi sett at kokainbruken spiller en annen rolle for unge voksne i utelivet, enn det som ofte blir fremstilt i populærkulturen (13). Karikaturen av kokainbrukere som dresskledde menn på Oslos vestkants nattklubber, blir nyansert. Brukerne hadde mange forskjellige preferanser med hensyn til hva slags festing de ville bedrive, hvilken omgangskrets de ønsket seg, de var både menn og kvinner, med både høy og lav inntekt. Mer enn at de ønsket «kicket» av kokain, brukte de kokain for å moderere og kontrollere alkoholrusen. Kokain gjorde dem i stand til å drikke mer og beholde et «kontrollert tap av kontroll» gjennom hele festen, og kokain ble derfor sett på som et «prestasjonsdop» for å kunne fortsette festen (14). De opplevde at de ble skjerpet når de tok kokain etter å ha drukket for mye, og dette var en viktig motivasjon for bruken. Slik kunne de komme inn på utesteder og fortsette festen, fordi de ikke fremstod som for fulle. Den kollektive bruken av et illegalt rusmiddel skapte spenning, «edge» (15) og kollektiv eufori (16), i større grad enn alkohol. Samtidig anerkjente brukerne at de hadde etiske betenkeligheter ved kriminalitet, avhengighetsproblematikk og kokainets helseutfordringer.

    Helseproblemer
    Akutt har kokain en vasokonstringerende effekt, fører til utvidede pupiller og øker hjertefrekvensen, blodtrykket og kroppstemperaturen. Kokain har også en lokalanestetisk effekt. I akuttfasen kan kokain gi skjelvinger, muskelrykninger og svimmelhet. Psykisk kan man oppleve rastløshet, irritabilitet, angst og paranoide tanker. Man kan også se uberegnelighet, oppfarenhet, aggresjon samt voldelig og bisarr atferd.

    Enhver bruk av kokain har et potensial for fatale bivirkninger, selv om risikoen blir større ved økt forbruk

    Noen av disse effektene oppstår ved høyere eller gjentatte doseringer, men kan over tid komme ved lavere doser grunnet sensitisering til kokaineffekter. De kardiovaskulære effektene kan man imidlertid se etter enkeltinntak. Det vil si at enhver bruk av kokain har et potensial for fatale bivirkninger, selv om risikoen blir større ved økt forbruk.

    Effekter på hjerte- og karsystemet kan være både akutte og komme etter lengre tids bruk (17). Den sentralstimulerende effekten gir økt hjerterytme og derigjennom akutt hypertensjon og arytmier. Det er sett koronare spasmer og hjerteinfarkt samt plakkdannelser, koronarsykdom og aortadisseksjon ved lengre tids bruk. Kardiomyopatier, inklusive endokarditter sees i tillegg til lever- og nyreskade (18). En dempet appetitt kan også medføre vektreduksjon og underernæring.

    Ved bruk av kokain over tid utvikles toleranse, noe som betyr at personen trenger økte og hyppigere doser for å oppnå de samme effektene. Dette gir igjen abstinenssymptomer når man forsøker å avslutte bruken (f.eks. depresjon, tretthet, redusert tenkning, økt appetitt, ubehagelige drømmer og søvnløshet). Kokain har et betydelig avhengighetspotensial (19). Vi har spesielt kunnskap om den psykiske komponenten i avhengighet, ved at det kan være vanskelig å undertrykke suget etter å ta inn kokain og å ha kontroll over bruken. Slik sett ligner avhengigheten av kokain på annen avhengighet av sentralstimulerende midler, ved at det i mindre grad er abstinensene enn suget som opprettholder bruken.

    Når kokain inntas sammen med alkohol, dannes stoffet kokaetylen i leveren. Kokaetylen har en lengre virketid enn kokain, en sterkere dopamineffekt, men innehar ellers mange av de samme nevrobiologiske og fysiologiske effektene som kokain har (20). Ett unntak er antagelig en betydelig økt kardiotoksisitet (21), men det er også diskutert om det er andre elementer ved samtidig inntak av kokain og alkohol som gir den økte risikoen for hjerte- og karsykdom (22).
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    Dette har vi vært gjennom mange runder før, og man kan si veldig mye om hvilke faktorer og omstendigheter som gjør at enkelte mennesker utvikler misbruk og avhengighetslidelser. Og hvilke rusmidler man ”tester ut“ er veldig langt nede på lista over de drivende faktorene.


    Dette er et av de mest sette TED-foredrag noensinne. Vi har kunnskapen, men samfunnet bruker den ikke.
     
    Sist redigert:

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    ^ Hvis det er sånn du ser på tilværelsen så tror jeg at du bør holde deg unna rus.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    det er jo dette som er rotteracet over store deler av vår klode.
    pre pandemi følte jeg meg også slik til tider der jeg pressa meg inn i fullt tog, eller sto i timeskø for å komme meg hjem etter jobb.
    Heldigvis er det ikke så mye reklame overalt her i Norge
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    Jeg tror det er en verdensanskuelse som trenger litt nyansering. Det er ingen tvil om at idéen om at fremskritt må være tuftet på konkurranse drar oss i den retningen, og det samme gjør idéen om at alle er sin egen lykkes smed. Det naturlige endepunktet for en slik logikk er rotteracet. Og konformiteten og idéen om at det finnes en fasit på hvordan et riktig liv skal leves likeså. Stå opp, gå på jobb, dra hjem, tren, se på TV, and repeat. Men samtidig har vi også i dag muligheter til selvrealisering som ingen generasjon før oss noensinne har opplevd. De færreste i et land som Norge trenger å bekymre seg for å få nok mat på bordet og verden er i stor grad der for oss å utforske. Så mulighetene er der, men de har kanskje blitt så tilgjengelige at det gjør oss blinde for å gripe dem.
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Mange muligheter i dag uten tvil, men samtidig er realiteten for mange at de bruker masse penger på et utdannelse de ikke får brukt for eller får dårlig betalt for, noe som gjør at de må gripe enhver mulighet for å tjene penger for å komme seg ovenpå.
    Jeg kjenner flere som er i 20-30 åra som jobber 12 timers dager og gjerne har en ekstra jobb i helger for å få det til å gå rundt
    I Norge er det veldig mange single, og det å være i etableringsfasen i dag som singel er ikke billig..

    Samtidig er vi nok litt bortskjemte og det finnes ingenting i veien for feks å dele leilighet med andre ved feks å leie ut rom. Men nå er jo vi nordmenn veldig private av oss
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    Dette samtidig som de fleste har langt mer materielle goder enn våre foreldre og i hvert fall besteforeldre. Men jeg tror ulikhet er en like sterk driver for dette som absolutt velstand, siden vi alltid sammenlikner oss selv med andre. Det blir imidlertid en fullstendig avsporing fra trådens tema og hører kanskje mer hjemme i tråder om arbeidsliv, økonomi og den slags.

    Jeg levde lenge selv i den villfarelsen at selvstendighet, uavhengighet og det å klare seg selv var nøkkelen til lykke. Men det gjorde meg egentlig bare mer og mer misantropisk siden samfunnet omkring da ble oppfattet som noe som var der for å begrense min frihet, og derfor i seg selv ble en kilde til ulykke. Men jeg fikk noen åpenbaringer som ganske dramatisk endret mitt syn på meg selv om min plass i verden, og for å bringe det litt mer inn på trådens tema igjen så var noen av disse et produkt av psykedeliske reiser. Men enda flere var produkter av ting som ikke hadde noe med rus å gjøre i det hele tatt, og som handlet om samhold, vennskap og sosiale relasjoner. Uansett tenker jeg at hvis noen bruker rus for å bedøve sansene og slippe unna sine problemer og sorger, så er dette noe som bør få alle alarmklokkene til å ringe. Da bør man virkelig stoppe opp og tenke over hva det er man driver med. Og kanskje er løsningen å få seg en hobby, bytte jobb, stifte familie, flytte et annet sted, ta et friår og finne seg selv eller en kombinasjon av alt dette, men løsningen er definitivt ikke å finne i bunnen av en flaske. Eller i en joint eller en pose med hvitt pulver for den del.
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er jo nettopp det rekreaksjonelt bruk er, en avkobling eller et tidsfordriv
    Og veldig mange føler på dette du beskriver og dersom det må til rusmidler for å koble av i en hektisk hverdag så er det ingenting i veien med det.
    Med mindre man endrer samfunnet fundamentalt så vil det finnes et rotterace, og i dag hvor vi sammenligner oss med andre mer enn noen gang så er det mange som deltar.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    Hvis det bare er snakk om sporadisk avkobling så kan jeg være med på den, men hvis man tror det er en løsning på sine problemer så nei.
     

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    912
    Antall liker
    712
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Hvis det bare er snakk om avkobling så kan jeg være med på den, men hvis man tror det er en løsning på sine problemer så nei.
    FEIL.....for noen mennesker løser det et eller flere problemer,det gjelder meg personlig ,har offentlig tilatelse...
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Løsningen på problemene sine er å jobbe med de, ikke å flykte. Det være seg flukt ved hjelp av hobbyer, bruk av rusmidler, jobbing eller annet tidsfordriv det tror jeg alle er enige om.
    Og de aller fleste finner ut av det
    Jeg bare sier at samfunnet / rotteracet produserer et behov for avkobling
    Dersom du har all din tid til disposisjon vil jo alt være avkobling
    Men de aller færreste har den luksus
     
    • Liker
    Reaksjoner: I_L
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn