Roysens Stueanlegg

Status
Stengt for ytterligere svar.
R

Roysen

Gjest
Dette har du sikkert allerede tenkt på Roysen, men siden du mistenker at jordsløyfer muligens kan være årsaken, så kan det hjelpe at kursene du bruker til anlegget har en felles jording og aller helst ekstern jording med eget jordspyd.
Det er ikke sikkert at dette er årsaken, og som nevnt har du sikkert allerede sørget for felles/ekstern jording, men jeg ville i alle fall nevne det.
Ønsker deg lykke til både med helsa og anlegget.

mvh Knut
Jeg tror nå at jeg har eliminert jordsløyfer som problemet. Ellers er vel separat jording til stereoanlegget forbudt, og jordspyd er nok ikke beste løsning for best jordforbindelse. Ringjord er vel langt å foretrekke.

Mvh
Roysen
 

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Innlegg
905
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
De har -20db også. Med så mye overflødig gain ville jeg helt klart valgt -20db. Du får også kjøpt tilsvarende saker flere andre steder på nettet, dette er ganske vanlig i PRO sammeneng for å få riktig gain struktur.
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.272
Antall liker
905
Den var fin, her ser man hva som skjer:) OG bekrefter hvorfor L-pad (attenuator) på inngangen på Power gir mening!

Roysen:
Kalkulering av L-pad er ihvertfall i singleended konfig. INGEN heksekunst L-Pad (Driver Attenuation Circuit) Designer / Calculator hvor det handler kun om ett motstandsledd i serie med signalet og ett i parallell(Shuntledd). Jeg har null teknisk kompetanse- men det funker lell:rolleyes: (har dog en meget kompetent i kretsen- som gir svært gode råd/hjelp når det trengs). Det er noen andre forhold værd å hensynta i et event. permanent dempeledd- men først handler det om teste imo.

Finner du ikke andre feil her- ville jeg absolutt testet dette!
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.272
Antall liker
905
Jeg ser først nå at du var først ute med dette tipset. Tusen takk. Det skal undersøkes.

Mvh
Roysen
Til å teste JA- som permanent løsning, hmmm skeptisk- disse får du vel ikke i korrekte impedanse og dempeverdier for ditt behov, hva med komponentkvaliteten benyttet her OG noen ekstra (billig) kontakter i kjeden.

Men for all del- poenget er det samme (bare at du IKKE må ende opp med noe permanent lydforringende her, som sagt har laget både gode og dårlige varianter, det HØRES selvf.)
 
R

Roysen

Gjest
Jeg ser først nå at du var først ute med dette tipset. Tusen takk. Det skal undersøkes.

Mvh
Roysen
Til å teste JA- som permanent løsning, hmmm skeptisk- disse får du vel ikke i korrekte impedanse og dempeverdier for ditt behov, hva med komponentkvaliteten benyttet her OG noen ekstra (billig) kontakter i kjeden.

Men for all del- poenget er det samme (bare at du IKKE må ende opp med noe permanent lydforringende her, som sagt har laget både gode og dårlige varianter, det HØRES selvf.)
Jeg har en kontakt jeg vil bruke for å lage custom dempledd til meg dersom de det her linkes til fungerer ved at de demper støyen. Så jeg kommer til å kjøpe inn noen slike med både 10db og 20db dempning og dersom det fungerer få min kontakt til å lage permanente dempeledd tilpasset mine komponenter.

Dersom dette fungerer må jeg si at HiFi-Sentralen har vært et meget nyttig verktøy og at medlemmene her inne har vært særdeles hjelpsomme.:D

Mvh
Roysen
 

osandnes

Medlem
Ble medlem
05.08.2005
Innlegg
32
Antall liker
0
Sted
Oslo
Hei igjen

Jeg har et par liggende et eller annet sted. Skal se om jeg kan finne dem etter jobb i dag, men jeg er et rotehode så........... Hvis jeg finner dem så kan jeg bare svippe innom deg (bor i Oslo og mener at jeg har lest i tråden at du bor i Bærum?).
 
R

Roysen

Gjest
Hei igjen

Jeg har et par liggende et eller annet sted. Skal se om jeg kan finne dem etter jobb i dag, men jeg er et rotehode så........... Hvis jeg finner dem så kan jeg bare svippe innom deg (bor i Oslo og mener at jeg har lest i tråden at du bor i Bærum?).
Du har PM!

Mvh
Roysen
 
T

tce-teams

Gjest
Var litt synd dette roysen at et anlegg , til så mye penger så opplever du støy. Har jeg opplevd det og gått og gledd meg så lenge , trur jeg rett og slett jeg har blitt forbanna.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Høres ut som samme problem jeg hadde når jeg koblet en cdspiller (med analog potmeter, vet ikke om det har noe å si) direkte til effektforsterker. Da ble det brum, pop og hiss. Gjennom forforsterker var det helt tyst. Aner ikke egentlig hva problemet var. Mulig impedansemismatch. Tror ikke det er gain eller strøm er problemet.
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.272
Antall liker
905
Ved å bytte til RCA kabler forsvant mye av støyen. Det er dog igjen litt.

Mvh
Roysen
Antar singleended er 6db ned vs. ballansert, derav støyreduksjon OG du da er på sporet...... Forsto det som at du nærmest måtte attenuere ned mot det maksimale ved ballansert drift, så vil tippe du skal ned kanskje 20db på forsterkerinngangene for å få dette "passe" til pre.

Lykke til.
mvh
 
Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Støyproblemer

Hei

Kan dette være en løsning?

Attenuators

Det der kan absolutt være løsningen!!!! Tusen takk!!!! Nå ble jeg glad.

Spørsmålet er om 10db dempning er nok.

Mvh
Roysen
Jeg bruker disse, men ikke i highend delen, bare til surround.
Er redd det fort kan bli som å sette vinterdekk på en Ferrari.

Min klare oppfatning er at det en en mismatch mellom sensitivity for pre og sensitivity for power.
Inngangene bør matches impedansmessig. Gå rett på root-cause og ikke på en haug med remedier.
Først må du få et overblikk over dette i begge ender. Deretter bør du prøve å få modifisert den ene enden.
Jeg har 1V følsomhet på sluttrinnet og 2,5-2,7 V på forforsterkeren og det er ingen god match.
Blir fort veeeldig høyt og støygulvet forsterkes jo også.
Det kan også være et CMRR problem: CMRR: What is it and how do you get a good number?_020540
 

hifipuristen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2010
Innlegg
2.798
Antall liker
3.152
Sted
Bærums Verk
Torget vurderinger
1
Ang. støyproblemer

Tror kanskje noen har misforstått dette med dempeplugger?
Dempeplugger er vel til for å dempe musikksignalet?
Har du støyproblemer, demper du musikksignalet og støyen likt?
Det betyr at forholdet mellom støy og musikk er likt hele tiden.
Når du skrur opp musikken, skrur du opp støyen.
Demper dere 10db, er støyen og musikksignalet dempet med 10db.
Skrur dere opp volumet med 10db,er det like mye støy i musikksignalet
som før dempeleddet?
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.901
Antall liker
13.157
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
har du støy med Lyra pre avslått, men fortsatt koblet i nett uttaket?
en god ide er å ha gnd lift på alle apparater eller i et stjernejordkoblet nettfilter
mvh
Leif
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.412
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.272
Antall liker
905
Ang. støyproblemer

Tror kanskje noen har misforstått dette med dempeplugger?
Dempeplugger er vel til for å dempe musikksignalet?
Har du støyproblemer, demper du musikksignalet og støyen likt?
Det betyr at forholdet mellom støy og musikk er likt hele tiden.
Når du skrur opp musikken, skrur du opp støyen.
Demper dere 10db, er støyen og musikksignalet dempet med 10db.
Skrur dere opp volumet med 10db,er det like mye støy i musikksignalet
som før dempeleddet?
The power amp is going to behave much like the preamp, it has a certain amount of gain (30X is typical) and it will take a certain voltage at the input to drive the amp to its maximum power. How much voltage? Again, we may not know. You might find it in the amp's specs, or you might know because you designed or measured it. Either way, at some input voltage level, the amp will reach full power. Here is where we often find a difference in consumer power amps and pro audio power amps. Pro amps have a level adjust on the inputs, high end consumer power amps often do not. They may not need it in simple systems, but if they don't have an input level control they will apply full gain to everything coming in. The result? You have to turn down the preamp volume to keep the power amp from getting too loud. Turning down the preamp will attenuate the signal near the beginning point of the preamp circuits, leaving any and all noise from the following circuits to be fully amplified by the power amp.

Because we have attenuated the music signal at the input of the preamp, it's now closer in voltage to the noise in the whole system downstream. We’ve destroyed our good S/N ratio.
 
Sist redigert:

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Innlegg
635
Antall liker
534
Torget vurderinger
7
Hei Roysen! Gratulerer med flotte ht! På Burmester forforsterkere kan gain velges: lav eller høy (uten at jeg har sjekket hvor mye de forskjellige er). På min 088 gir lav gain meget god og naturlig lyd, mens høy gain gir mer slitsom lyd (og høyere, naturligvis). Samme gjelder også for 035 oog 077 (og kanskje flere av forforsterkerne). Lav gain anbefales av Burm for alle effekttrinn fra denne produsenten, mens høy gain tilbys for å gi økt fleks overfor andre kombinasjoner. Merk at analog volumkontroll på cd-spilleren 089 kun gir høy gain, så vidt jeg har sett.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
Den forforsterkeren er hjertet i anlegget. Den er ikke bare linjetrinn, men også phonotrinn som er nøye matchet til pickup samt at min nye phonokabel er nøye matchet til phonotrinnet og pickupen. Det er derfor aller siste løsning å bytte den forforsterkeren.

Slike mismatcher som dette (dersom det er et gain problem) er vanskelige å avdekke før man har forsøkt komponentene sammen. Med en mindre følsom høytaler ville kanskje problemet ikke oppstått.

Det jeg nå prøver å finne ut av er om det finnes noe jeg kan koble inn mellom pre og effekt som kan redusere gain.

Mvh
Roysen
Et "normalt" gain for en preamp er 10-12db, 35db er helt vilt Roysen og vil helt sikkert skape problemer. Bruker du en standard CD-spiller vil vanligvis signalet halveres ved å bruke RCA utgangen? Har du prøvd dette?
 
R

Roysen

Gjest
Hei

Kan dette være en løsning?

Attenuators

Det der kan absolutt være løsningen!!!! Tusen takk!!!! Nå ble jeg glad.

Spørsmålet er om 10db dempning er nok.

Mvh
Roysen
Jeg bruker disse, men ikke i highend delen, bare til surround.
Er redd det fort kan bli som å sette vinterdekk på en Ferrari.

Min klare oppfatning er at det en en mismatch mellom sensitivity for pre og sensitivity for power.
Inngangene bør matches impedansmessig. Gå rett på root-cause og ikke på en haug med remedier.
Først må du få et overblikk over dette i begge ender. Deretter bør du prøve å få modifisert den ene enden.
Jeg har 1V følsomhet på sluttrinnet og 2,5-2,7 V på forforsterkeren og det er ingen god match.
Blir fort veeeldig høyt og støygulvet forsterkes jo også.
Det kan også være et CMRR problem: CMRR: What is it and how do you get a good number?_020540
Jeg har oppgitt impedansene på forrige side. De burde da ikke være problemet?

Mvh
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
Den forforsterkeren er hjertet i anlegget. Den er ikke bare linjetrinn, men også phonotrinn som er nøye matchet til pickup samt at min nye phonokabel er nøye matchet til phonotrinnet og pickupen. Det er derfor aller siste løsning å bytte den forforsterkeren.

Slike mismatcher som dette (dersom det er et gain problem) er vanskelige å avdekke før man har forsøkt komponentene sammen. Med en mindre følsom høytaler ville kanskje problemet ikke oppstått.

Det jeg nå prøver å finne ut av er om det finnes noe jeg kan koble inn mellom pre og effekt som kan redusere gain.

Mvh
Roysen
Et "normalt" gain for en preamp er 10-12db, 35db er helt vilt Roysen og vil helt sikkert skape problemer. Bruker du en standard CD-spiller vil vanligvis signalet halveres ved å bruke RCA utgangen? Har du prøvd dette?
Dersom man ser på svaret jeg har lagt inn fra Jonathan Carr på forrige side er 35db gain med volumkontrollen på fullt - slik jeg forstår ham. Man må så trekke fra det man demper nivået med på volumkontrollen. Det er slik jeg oppfatter svaret hans. Er det korrekt?

Ellers kan utgangsnivået på CD-spilleren justeres. Det har jeg også gjort. Det hjalp ikke. Dette er beskrevet tidligere i tråden.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:
R

Roysen

Gjest
Ang. støyproblemer

Tror kanskje noen har misforstått dette med dempeplugger?
Dempeplugger er vel til for å dempe musikksignalet?
Har du støyproblemer, demper du musikksignalet og støyen likt?
Det betyr at forholdet mellom støy og musikk er likt hele tiden.
Når du skrur opp musikken, skrur du opp støyen.
Demper dere 10db, er støyen og musikksignalet dempet med 10db.
Skrur dere opp volumet med 10db,er det like mye støy i musikksignalet
som før dempeleddet?
Som nevnt tidligere handler ikke problemet bare om støy. Jeg kan ikke skru volumet høyere enn tre knepp fra 0 før det blir før høyt. Så både støy og musikksignal er på et alt for høyt nivå i øyeblikket.

Mvh
Roysen
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Den forforsterkeren er hjertet i anlegget. Den er ikke bare linjetrinn, men også phonotrinn som er nøye matchet til pickup samt at min nye phonokabel er nøye matchet til phonotrinnet og pickupen. Det er derfor aller siste løsning å bytte den forforsterkeren.

Slike mismatcher som dette (dersom det er et gain problem) er vanskelige å avdekke før man har forsøkt komponentene sammen. Med en mindre følsom høytaler ville kanskje problemet ikke oppstått.

Det jeg nå prøver å finne ut av er om det finnes noe jeg kan koble inn mellom pre og effekt som kan redusere gain.

Mvh
Roysen
Et "normalt" gain for en preamp er 10-12db, 35db er helt vilt Roysen og vil helt sikkert skape problemer. Bruker du en standard CD-spiller vil vanligvis signalet halveres ved å bruke RCA utgangen? Har du prøvd dette?
Dersom man ser på svaret jeg har lagt inn fra Jonathan Carr på forrige side er 35db gain med volumkontrollen på fullt - slik jeg forstår ham. Man må så trekke fra det man demper nivået med på volumkontrollen. Det er slik jeg oppfatter svaret hans. Er det korrekt?

Ellers kan utgangsnivået på CD-spilleren justeres. Det har jeg også gjort. Det hjalp ikke. Dette er beskrevet tidligere i tråden.

Mvh
Roysen
Min preamp forsterker med +18dB og det er veldig mye!
35dB og tosifret antall volt høres veldig 'ukurant' ut iht. den logaritmiske skala.

Jeg oppfatter også at Carr snakker om fullt utslag.
Egentlig er det feil å kalle en preamp for en amplification device, generelt sett. Det er egentlig en attenuator som demper signalet fra full utstyring til uendelig demping (feks. +12 til -100dB).
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Går det ikke ann å justere gain på effekforstereren da? Eller kankje utgangs/inngang spenning mellom pre og effektforsterker ikke samsvarer. Har selv hatt problem med brum ved bruk av nettfilter foran RIIA trinn. Fant det ut da jeg byttet RIIA trinnet.
Ellers så får jeg gratulere med fantastiske høyttaler:) mvh. Guit
 
R

Roysen

Gjest
Uten at jeg forstår så mye av dette kan det virke som det har dukket opp en detalj her som gjør at vi kanskje har funnet både problemet og en løsning. Dynaudio Arbiter har to ulike "input sensitivites" i 2.25V og 6.75V. Uten at jeg vet helt hvordan dette fungerer så er visst XLR inngangene på Arbiter noe spesielt koblet. Pin 3 er visst 2.25V og Pin 2 er visst koblet til RCA inngangens "hot" som er 6.75V. Jeg har blitt tilbudt en cheater plug som gjør at jeg kan få 2.25V i stedet for 6.75V som benyttes nå.

Sier dette noen noe som helst?

Mvh
Roysen


 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Uten at jeg forstår så mye av dette kan det virke som det har dukket opp en detalj her som gjør at vi kanskje har funnet både problemet og en løsning. Dynaudio Arbiter har to ulike "input sensitivites" i 2.25V og 6.75V. Uten at jeg vet helt hvordan dette fungerer så er visst XLR inngangene på Arbiter noe spesielt koblet. Pin 3 er visst 2.25V og Pin 2 er visst koblet til RCA inngangens "hot" som er 6.75V. Jeg har blitt tilbudt en cheater plug som gjør at jeg kan få 2.25V i stedet for 6.75V som benyttes nå.

Sier dette noen noe som helst?

Mvh
Roysen


Dette vil nok hjelpe kraftig, men jeg er redd for at cheater-plug kan innebære at du får en single ended forbindelse istedenfor balansert.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
Ang. støyproblemer

Tror kanskje noen har misforstått dette med dempeplugger?
Dempeplugger er vel til for å dempe musikksignalet?
Har du støyproblemer, demper du musikksignalet og støyen likt?
Det betyr at forholdet mellom støy og musikk er likt hele tiden.
Når du skrur opp musikken, skrur du opp støyen.
Demper dere 10db, er støyen og musikksignalet dempet med 10db.
Skrur dere opp volumet med 10db,er det like mye støy i musikksignalet
som før dempeleddet?
Som nevnt tidligere handler ikke problemet bare om støy. Jeg kan ikke skru volumet høyere enn tre knepp fra 0 før det blir før høyt. Så både støy og musikksignal er på et alt for høyt nivå i øyeblikket.

Mvh
Roysen
At du ikke får brukt volumkontrollen er et klassisk eksempel på gain missmatch. Det kan også være at Arbiter har en høy gain? Kan ikke se at
dette kan løses uten få komponentene ombygget, bruke "krykkeløsninger", eller det som er mest logisk, finne en annen preamp.....
Men for å finne svaret ville jeg prøvd å få opplysninger vedr. gain på Arbiter? Normalen for forsterkere er 20-30db, høyere enn dette så må en være selektiv ved valg av pre...
Lykke til! Er ikke moro med slike problemer når slike kremkomponenter står i stua!
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
ja, det vil hjelpe stort å få arbiter ned fra 6.75v til 2.25v.

men uansett er det høye gainet på lyraen helt høl i huet.
er det først og fremst en phonoforsterker?
 
R

Roysen

Gjest
Vel, Lyra Connoisseur er nok uansett ikke en fullbalansert forforsterker. Den er nok ubalansert med XLR og RCA utganger, så kanskje det ikke betyr så mye om driften blir single ended i stedet for balansert. Jeg kunne da kanskje fått bedre resultat ved å koble direkte mellom RCA utgangene på Lyra og RCA inngangen på Arbiter, men min RCA signalkalber er av simpleste sort kjøpt på Elkjøp.

Mvh
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
ja, det vil hjelpe stort å få arbiter ned fra 6.75v til 2.25v.

men uansett er det høye gainet på lyraen helt høl i huet.
er det først og fremst en phonoforsterker?
Det er en fullfunksjons forforsterker med linje- og phono- trinn.

Mvh
Roysen
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.607
Antall liker
3.202
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Hvis jeg leser dette riktig så kan en cheater plugg bare gjøre vondt verre. Slik jeg leser infoen du legger ut så kan du velge blandt to innganger på Arbiter: 1) den trenger 6.75v for å nå rated power (low gain) eller 2) 2.25v for å nå rated power (high gain). Problemet ditt er for høy gain i preamp (hvis dataene på Lyra er riktig) da vil du ha lavest mulig gain på effekttrinnet. Jeg legger til gunn at de nevnte inngangene ikke er forskjellige i form av å være balanserte eller ikke.

jeg mener dessverre også at Problemet er Lyraen.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
ja, det vil hjelpe stort å få arbiter ned fra 6.75v til 2.25v.

men uansett er det høye gainet på lyraen helt høl i huet.
er det først og fremst en phonoforsterker?
Det er en fullfunksjons forforsterker med linje- og phono- trinn.

Mvh
Roysen

ok.
kanskje de ikke bruker stepup-trafo i mc-riaaen, og heller har lagt til ekstra mye gain i linjedelen slik at det skal bli nok gain totalt når man bruker en av lyras mc pickuper?
da kan det bli litt drøyt når man kobler en typisk digitalkilde til linjetrinnet på lyraen.

jeg tror uansett det kan hjelpe å få ned inngansfølsomheten på arbiter.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Bruker ikke du en trafo for å tilpasse Lyra til 240 volt Roysen, kan det ligge noe der........... feil eller annet?
Mvh.KW
 

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Innlegg
905
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
Ang. støyproblemer

Tror kanskje noen har misforstått dette med dempeplugger?
Dempeplugger er vel til for å dempe musikksignalet?
Har du støyproblemer, demper du musikksignalet og støyen likt?
Det betyr at forholdet mellom støy og musikk er likt hele tiden.
Når du skrur opp musikken, skrur du opp støyen.
Demper dere 10db, er støyen og musikksignalet dempet med 10db.
Skrur dere opp volumet med 10db,er det like mye støy i musikksignalet
som før dempeleddet?
Tror det er du som har missforstått. Når du skrur på volumet øker ikke støyen proposjonalt med signalet. Det er som regel en grunnstøy i komponentene (egenstøy) og innstrålt støy (lite problem om du har litt kontroll på kabling eller kjører balansert).

Med en attenuator mellom pre og effekt dempes alt oppover i kjeden med f.eks 20db, støyen også. Da kan du spille 20db høyere med preampen og kommer deg 20db vekk fra støygulvet.

Det som er et problem er når du gjør motsatt; du demper tidlig i kjeden og så forsterker masse mot slutten (som i Roysens tilfelle) da har du et svakt signal og støyen fra alle tidligere komponenter/+ innstrålt støy blir forsterket opp og avstanden mellom støy og signal blir for liten (= dårlig S/N).

Demper du gain enten internt i effektforsterkeren eller med et dempeledd på inngangen til effekten må du spille høyere på komponentene tidligere i kjeden, da blir signalet sterkere sammenliknet med støyen = bedre S/N.

Optimalt skal både kilde og PRE være nær full styring (+ litt headroom) på det høyeste nivået du kan komme til å spille.

I praksis er de fleste langt unna dette fordi komponentene blir designet for å fungere med kildemateriale med forskjellige nivå og komponenter med forskjellige gain. Samt at når støyen faller under støygulvet i rommet er det godt nok.

Dette er viktig å tenke på når man skal sette opp et system og jo høyere følsomhet jo mer kritisk er det.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn