Roysens Stueanlegg

Status
Stengt for ytterligere svar.

B Rasse

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
1.005
Antall liker
477
Gratulerer, flotte gorillakister!
Skal disse i lyttehuset?
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.706
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
hehe, nei, regner med de står i stua hos deg om 20 år også kanskje:)
 
8

8x12_TOM

Gjest
Ble veldig stille her etter du fikk høyttalerene i hus. Funkar eller funkar inte?
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Stille her betyr vel nettopp at de funker!

Flotte saker - pass på at kattepusen ikke blir for interessert.. :)
 
R

Roysen

Gjest
Er hjemme igjen nå, men har tatt cellegift i går og skal ta mer i dag. Da blir det nok lite aktivitet. Så må jumpere anskaffes. Det vil nok ikke skje i helgen. Dermed snakker vi i hvert fall ut i neste uke før det kommer noen inntrykk.

Disse inntrykkene vil være preget av manglende innspilling, manglende spiking og mangel på optimering av plassering av høytalerne. Så jeg vet ikke hvor mye verdi det er i å presentere slike inntrykk her.

Det kommer imidlertid helt sikkert flere bilder snart.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:
T

tce-teams

Gjest
Er hjemme igjen nå, men har tatt cellegift i går og skal ta mer i dag. Da blir det nok lite aktivitet. Så må jumpere anskaffes. Det vil nok ikke skje i helgen. Dermed snakker vi i hvert fall ut i neste uke før det kommer noen inntrykk.

Disse inntrykkene vil være preget av manglende innspilling, manglende spiking og mangel på optimering av høytalerne. Så jeg vet ikke hvor mye verdi det i å presentere slike inntrykk her.

Det kommer imidlertid helt sikkert flere bilder snart.

Mvh
Roysen
Hvilket merke tenkte du i jumpere da roysen ?
 
R

Roysen

Gjest
Er hjemme igjen nå, men har tatt cellegift i går og skal ta mer i dag. Da blir det nok lite aktivitet. Så må jumpere anskaffes. Det vil nok ikke skje i helgen. Dermed snakker vi i hvert fall ut i neste uke før det kommer noen inntrykk.

Disse inntrykkene vil være preget av manglende innspilling, manglende spiking og mangel på optimering av høytalerne. Så jeg vet ikke hvor mye verdi det i å presentere slike inntrykk her.

Det kommer imidlertid helt sikkert flere bilder snart.

Mvh
Roysen
Hvilket merke tenkte du i jumpere da roysen ?
Hakke peiling akkurat i øyeblikket.

Mvh
Roysen
 
T

tce-teams

Gjest
Er hjemme igjen nå, men har tatt cellegift i går og skal ta mer i dag. Da blir det nok lite aktivitet. Så må jumpere anskaffes. Det vil nok ikke skje i helgen. Dermed snakker vi i hvert fall ut i neste uke før det kommer noen inntrykk.

Disse inntrykkene vil være preget av manglende innspilling, manglende spiking og mangel på optimering av høytalerne. Så jeg vet ikke hvor mye verdi det i å presentere slike inntrykk her.

Det kommer imidlertid helt sikkert flere bilder snart.

Mvh
Roysen
Hvilket merke tenkte du i jumpere da roysen ?
Hakke peiling akkurat i øyeblikket.

Mvh
Roysen
Men ein ting jeg ikke skjønner roysen , magico q7 så dyr høyttaler så burde nå jumpers følle med , det er nå med slik skinne vel ?
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Jeg vet hvertfall at jeg selv foretrekker å bruke jumpere av samme merke som høytalerkabelen, er muligens mest for hifi nevrosaen og sjelefreden men synes uansett at resultatet med Cardas jumperene er bedre enn den medfølgende blikk skinnen som vanligvis følger med som standard.

God bedring Roysen, er noe dritt de cellegiftkurene, men må man så må man, husk å la kroppen få ta det med ro mellom kurene og drikk masse, masse vann.
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS
R

Roysen

Gjest
Har nå koblet opp anlegget og lytter litt på diskant og mellomtone inntil jumpere ankommer i løpet av uka. Det som spiller er da Wadia 971/931/922, Lyra Connoisseur 3.0, Dynaudio Arbiter og Magico Q7.

Det første som slår meg er et lydbilde med usedvanlig mye støy. Arbiterne har to sett høytalerterminaler. Et med 1000 og et med 40 i dempningsfaktor. Jeg hadde koblet til på høyeste dempningsfaktor. For å forsøke å fjerne støyen byttet jeg til lav dempningsfaktor. Det hjalp ingenting.

Wadia-riggen har jo innbygget volumkontroll, så jeg koblet deretter ut Lyra Connoisseur forforsterkeren fra kjeden ved å koble Wadia-riggen rett i Dynaudio Arbiter. Da forsvant støyen.

Jeg lurer fælt på hva dette kan skyldes. Lyra Connoisseur har 35db gain. Kan problemet ligge der når høytalerne har følsomhet på 94db?

Ellers er det tidlig ennå, men maken til oppløsning har jeg nok ikke hørt før. Særdeles nøytralt. Knivskarpt fokus og voldsomme dynamiske kontraster og transienter.

Dette kommer til å bli gøy dersom jeg får orden på preamp-støyen.

Mvh
Roysen
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Har nå koblet opp anlegget og lytter litt på diskant og mellomtone inntil jumpere ankommer i løpet av uka. Det som spiller er da Wadia 971/931/922, Lyra Connoisseur 3.0, Dynaudio Arbiter og Magico Q7.

Det første som slår meg er et lydbilde med usedvanlig mye støy. Arbiterne har to sett høytalerterminaler. Et med 1000 og et med 40 i dempningsfaktor. Jeg hadde koblet til på høyeste dempningsfaktor. For å forsøke å fjerne støyen byttet jeg til lav dempningsfaktor. Det hjalp ingenting.

Wadia-riggen har jo innbygget volumkontroll, så jeg koblet deretter ut Lyra Connoisseur forforsterkeren fra kjeden ved å koble Wadia-riggen rett i Dynaudio Arbiter. Da forsvant støyen.

Jeg lurer fælt på hva dette kan skyldes. Lyra Connoisseur har 35db gain. Kan problemet ligge der når høytalerne har følsomhet på 94db?

Ellers er det tidlig ennå, men maken til oppløsning har jeg nok ikke hørt før. Særdeles nøytralt. Knivskarpt fokus og voldsomme dynamiske kontraster og transienter.

Dette kommer til å bli gøy dersom jeg får orden på preamp-støyen.

Mvh
Roysen
Hvis LYRA pre'en har 35dB gain i linjetrinnet (denne har vel innebygget RIIA også?) så er det definitivt opphav til støy. Du trenger vel nærmest ikke gain mellom kilder og power i det hele tatt.
R
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
35db...Voldsomt... Impedanse imellom ulike fabrikanter er ikke like lett... Og bør kanskje være noe en sjekker ut i forkant før en kjøper produkter av ulike fabrikat... Been there done that..
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
35db gain er latterlig mye, men det skal jo ikke støye allikevel dersom det ikke er noe kødd med lyraen.

94db følsomhet er ikke all verdens, og normalfungerende elektronikk skal ikke støye gjennom slike høyttalere.

jumpers: hvorfor ikke mekke provisoriske jumpers med en stump lampettledning eller hvasomhelst?
bare lurer....
 
R

Roysen

Gjest
Har nettopp kommet hjem fra noen dager på sykehus og har ikke så mye energi til overs. Av den grunn har jeg ikke laget jumpes ennå.

Mvh
Roysen
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Har nettopp kommet hjem fra noen dager på sykehus og har ikke så mye energi til overs. Av den grunn har jeg ikke laget jumpes ennå.

Mvh
Roysen

ok.
tenkte du kanskje har venner som kommer innom og kan hjelpe deg å mekke jumpers.
det tar (nesten) kortere tid enn å skrive et innlegg på hfs.

leser nå at du skal få jumpers til uka.
hvis ikke kunne jeg mekke noe og legge det i hylla for utgående post når jeg kommer på jobb imorgen.
send pm hvis du likevel trenger.

kjipt å ikke få testet høyttalerne i sin helhet pga noen stakkars jumpers.

god bedring.
 
Sist redigert:
R

Roysen

Gjest
Impedansematch burde ikke være noe problem da Lyra Connoisseur 3.0 har 50 og 100 Ohm utgangsimpedanse på henholdsvis RCA og XLR utgangene. Dynaudio Arbiter har 2K Ohm inngangsimpedanse. Jeg har brukt balanserte kabler.

Mvh
Roysen
 

audioline

Medlem
Ble medlem
04.03.2010
Innlegg
26
Antall liker
1
Har nettopp kommet hjem fra noen dager på sykehus og har ikke så mye energi til overs. Av den grunn har jeg ikke laget jumpes ennå.

Mvh
Roysen
Bliver spændende at høre om dine lytteindtryk når jumpere er på plads :) God bedring Roysen!
 
R

Roysen

Gjest
35db gain er latterlig mye, men det skal jo ikke støye allikevel dersom det ikke er noe kødd med lyraen.

94db følsomhet er ikke all verdens, og normalfungerende elektronikk skal ikke støye gjennom slike høyttalere.

jumpers: hvorfor ikke mekke provisoriske jumpers med en stump lampettledning eller hvasomhelst?
bare lurer....
Skal forsøke å trille inn Krell MRA og rulle ut Dynaudio Arbiter. Det var ingen problemer med Lyra Connoisseur 3.0, Krell MRA og Audio Physic Cerubin selv om også de hadde 92db følsomhet.

Mvh
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
Har nå koblet opp anlegget og lytter litt på diskant og mellomtone inntil jumpere ankommer i løpet av uka. Det som spiller er da Wadia 971/931/922, Lyra Connoisseur 3.0, Dynaudio Arbiter og Magico Q7.

Det første som slår meg er et lydbilde med usedvanlig mye støy. Arbiterne har to sett høytalerterminaler. Et med 1000 og et med 40 i dempningsfaktor. Jeg hadde koblet til på høyeste dempningsfaktor. For å forsøke å fjerne støyen byttet jeg til lav dempningsfaktor. Det hjalp ingenting.

Wadia-riggen har jo innbygget volumkontroll, så jeg koblet deretter ut Lyra Connoisseur forforsterkeren fra kjeden ved å koble Wadia-riggen rett i Dynaudio Arbiter. Da forsvant støyen.

Jeg lurer fælt på hva dette kan skyldes. Lyra Connoisseur har 35db gain. Kan problemet ligge der når høytalerne har følsomhet på 94db?

Ellers er det tidlig ennå, men maken til oppløsning har jeg nok ikke hørt før. Særdeles nøytralt. Knivskarpt fokus og voldsomme dynamiske kontraster og transienter.

Dette kommer til å bli gøy dersom jeg får orden på preamp-støyen.

Mvh
Roysen
Hvis LYRA pre'en har 35dB gain i linjetrinnet (denne har vel innebygget RIIA også?) så er det definitivt opphav til støy. Du trenger vel nærmest ikke gain mellom kilder og power i det hele tatt.
R
Nettopp. Sjekket med Lyra om gain kunne justeres ned. Det var visst ingen enkel affære. Jeg ble anbefalt å justere ned volumrattet i stedet. Det har jeg forsøkt, men støynivået avhenger ikke av justering på voumrattet.

Mvh
Roysen
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
er det snakk om 50hz brum eller susing og spraking?
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
ok, da får man i første omgang se hvordan det går når du erstatter arbiter med en annen amp

lykke med feilsøkinga, håper det ordner seg
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.575
Antall liker
27.681
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Bare en tanke:

Du har ikke noen mulighet til å stille ned utgangssignalet fra Wadiaen?


mvh

Edit:Ser nå at du kan stlle på utgangsvivået på Wadia. Hva skjer om du skrur ned litt der?
 
R

Roysen

Gjest
Takk for tips, tkr. Det finnes mulighet for å justere ned utgangsnivået på Wadia DACene. Det skal jeg forsøke også.

Mvh
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
Edit:Ser nå at du kan stlle på utgangsvivået på Wadia. Hva skjer om du skrur ned litt der?
Forsøker det nå. Burde tenkt på dette selv. Det står litt stille her nå. Dessverre er det litt tidkrevende å koble om med Arbiterne i kjeden fordi hver gang man kutter strømmen må de stå en halv time for å lade ut kondensatorne før man kan koble til igjen.

Mvh
Roysen
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.637
Antall liker
3.246
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Takk for tips, tkr. Det finnes mulighet for å justere ned utgangsnivået på Wadia DACene. Det skal jeg forsøke også.

Mvh
Roysen
Dette høres ikke lurt ut. Da demper du signalet først, lager det mer støyutsatt og så forsterker det i Lyraen igjen, bruker så volumkontrollen i Lyraen til å dempe... Er det høy gain i Arbiterene?

Det er for øvrig en tråd en plass på forumet som forklarer effekten av gain og demping på signal-støyforholdet. Det beste resultatet får man normalt med et jevnt signalnivå gjennom kjeden uten for mye nivåjustering. Mulig det var Asbjørn som skrev den?
 
R

Roysen

Gjest
Takk for tips, tkr. Det finnes mulighet for å justere ned utgangsnivået på Wadia DACene. Det skal jeg forsøke også.

Mvh
Roysen
Dette høres ikke lurt ut. Da demper du signalet først, lager det mer støyutsatt og så forsterker det i Lyraen igjen, bruker så volumkontrollen i Lyraen til å dempe... Er det høy gain i Arbiterene?

Det er for øvrig en tråd en plass på forumet som forklarer effekten av gain og demping på signal-støyforholdet. Det beste resultatet får man normalt med et jevnt signalnivå gjennom kjeden uten for mye nivåjustering. Mulig det var Asbjørn som skrev den?
Når jeg tenker meg om hadde jeg nøyaktig det samme problemet med Krell MRA og Audio Physic Kronos når jeg benyttet samme preamp etter at Kronos ble modifisert og fikk høyere følsomhet. Løsningen var nøyaktig det tkr foreslår. Jeg har tro på at dette kan virke, men det tar som sagt noen minutter før jeg får testet.

Mvh
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
Takk for tips, tkr. Det finnes mulighet for å justere ned utgangsnivået på Wadia DACene. Det skal jeg forsøke også.

Mvh
Roysen
Dette høres ikke lurt ut. Da demper du signalet først, lager det mer støyutsatt og så forsterker det i Lyraen igjen, bruker så volumkontrollen i Lyraen til å dempe... Er det høy gain i Arbiterene?

Det er for øvrig en tråd en plass på forumet som forklarer effekten av gain og demping på signal-støyforholdet. Det beste resultatet får man normalt med et jevnt signalnivå gjennom kjeden uten for mye nivåjustering. Mulig det var Asbjørn som skrev den?
Gain på Arbiter er ikke oppgitt.

Mvh
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
Det hjalp ikke! Når jeg setter Wada DACen på mute er fremdeles problemet der. Samme hvilken inngang jeg velger på preampen er også problemet det samme. Det må være preampen. Dog litt rart at støyen da fremdeles er der når jeg skrur volumet helt ned på 0 på preampen.

Mvh
Roysen
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Har vert borte i en del tullete problemer vedr. gain selv. Dette gjenspeiler seg i hele kjeden visst det ikke matcher. 35db i gain er helt hinsides!!!!
Vanligvis så ligger problemene i forsterkerene når disse har for høyt gain. Kommer dette over 30 så starter problemene fordi en ikke får brukt volumkontrollen i vanlige oppsett.
Det starter i cd spiller der normalen på utgangene er 2V SE og 4V XLR gain. Min ARC CD5 har et gain på på 5,4V, så her starter allerede problemene i mitt anlegg. Min ARC har et gain på 12db og forsterkerene har gain på 27db. Dette er helt på grensen hos meg. Prøvde en Plinius med 38db i gain, men den kunne ikke brukes p.g.a dette.

Ville prøvd å få data på gain på Arbiter for å finne ut om dette er problemet, uansett så bør volumkontrollen nå 50% ved vanlige lyttenivå for at denne ikke skal bli lydbegrensning....
Dette med gain er alt for lite belyst når det gjelder matching av komponenter....
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn