Roysens Stueanlegg

Status
Stengt for ytterligere svar.

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.747
Hyggelig med positive nyheter Roysen. Og du gir definitivt ordet nedskalering en ny mening :)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.458
Antall liker
102.622
Torget vurderinger
23
Eh... unh... har Sirius'en en plass i det nedskalerte..? Om jeg tør være så fri..:rolleyes:
 
R

Roysen

Gjest
Se for dere Rockport Altair med Soulution 701, Boulder 2110, Boulder 2008, Rockport Sirius III, Lyra Olympos, dCS Vivaldi og Audeeva Conbrio. Så tenk at det ennå bare er en drøm med en smule realise innblandet.

Tidal Agoria med darTZeel NHB-458 hadde heller ikke vært ueffent.

Gryphon og VTL brukes mye med Rockport også. Gryphon Colloseum er jo noen smykker.

Magico Q5 med de største Vitus blokkene eller Analog Domain Apollo.

Det er mye som frister, men som koster flesk.

Mvh
Roysen
 

Creed

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.09.2009
Innlegg
281
Antall liker
151
Herlig å høre at du er bedre.

Siden jeg mangler erfaring med virkelig high end så synes jeg det er spennende å lese hva Michael Fremer skriver om slike produkter. Denne har du kanskje lest,

Soulution 710 power amplifier | Stereophile.com

En finfin måte å nedskalere kan kanskje med stort hell gjøres med denne,

Music Reference RM-200 Mk.II power amplifier | Stereophile.com

Music Reference har også en større modell, RM 300 mkII.

Det lille jeg har lest om Vitus gjør meg overbevist om at de lager fantastiske produkter, slik som denne veldig dyre,

Vitus Audio MP-P201 Masterpiece Series phono preamplifier | Stereophile.com

Creed
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.346
Antall liker
63.178
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Kjekt å høre at det går bedre med deg! Høres ut som en levelig nedskalering dette ;)
Har selv nettopp kjøpt en Karan preamp og vurderer en matchende forsterker av samme merke. Hvis du har vært borti Karan, og har noen synspunkter/erfaringer så setter jeg pris på det.....
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.106
Antall liker
1.341
Det var fint å høre at både helsa di og humøret er på stigende kurs. Her i huset ville en nedskalering, som jeg faktisk kunne leve med, bestå av en eldre NAD integrert og et par Epos ES14, men det er kanskje ikke helt dit du har tenkt deg:)
Steen
 

Audiomann

Medlem
Ble medlem
04.10.2009
Innlegg
23
Antall liker
28
alltid kjipt å høre at folk ikke er friske.. God bedring ihvertfall! vi trenger en som tør å skrive og mene ting på en positiv måte her Roysen.
Har lest masse av hva du har hamret inn her og har kost meg stort.

btw ; Rockport Altair + Absolare har fått ekstremskryt i lang tid, og det spilte vanvittig bra i Munchen.
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
Virkelig godt å høre at helsa er bedre Roysen! :)

Jeg leser du nevner darTZeel...
Hvis jeg skal være så fri så vil jeg foreslå det som for deg ville være et skikkelig budsjett-oppsett:
darTZeel CTH-8550 pluss Marten Bird II som du forresten kan kjøpe gørrbillig for bare Kr 130 tusen på Bruktbørsen akkurat nå. Dette er ihvertfall to komponenter som spiller på lag og vil ikke gjøre skam på et hvilket som helst budsjett oppsett etter min ringe oppfatning! Alt du da mangler er en god kilde.
 
Sist redigert:
R

Roysen

Gjest
Jeg ønsker at mitt anlegg skal spille LP, CD, SACD og musikkfiler. Det er mer avgjørende enn stort eller smått antall bokser.

Mvh
Roysen
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
Jeg ønsker at mitt anlegg skal spille LP, CD, SACD og musikkfiler. Det er mer avgjørende enn stort eller smått antall bokser.

Mvh
Roysen
darTZeel CTH-8550 er den absolutt beste boksen jeg har dratt i hus noensinne, meget underholdende og god sak! Preamp-delen er fullt på høyde med ARC Reference 5SE som stod i racket før. Og den kan bestilles med det som blir sagt å være et meget godt RIIA-trinn innebygd.
Men om RIIAen er godt nok for dine krav til budsjett-lyd vet jeg ikke, har ikke testet det selv.

når det gjelder Marten Bird II så tror jeg ikke de ligger noe tilbake i forhold til Marten Coltrane II, kanskje på visse områder kan de tilogmed være bedre...
 
Sist redigert:

Bebophifi12

Bransjeaktør
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
377
Antall liker
70
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Det var godt nytt! Pleier ikke å skrive på HFS, men dette er en flott anledning. Fortsatt god bedring!

Anlegg, selv om dette jo blir høyst personlige meninger. Jeg kjenner heller ikke ditt lytterom, så forslag må tas med en stor klype salt.

Med de muligheter du har Roysen for tidenes nedskalering :) har jeg lyst til å nevne noe jeg faktisk har hørt og som har imponert, blant annet i Munchen. Høyttalere som jeg synes fungerte svært bra med Soulution er JM Lab. Jeg har latt meg imponere kraftig av alle Rockport jeg har hørt, med transistoruttsyr og Absolare elektronikk. Uten unntak. Komplett TAD har også gitt meg bakoversveis, i den grad mitt høye hårfeste tillater en slik beskrivelse. Tidal, Nola,... bevares.

Hvis din stue ikke er altfor stor finnes det også Raidho gulvstående som imponerte med Rowland elektronikk, jeg er ikke så sikker på at alt skal være størst mulig i ett system. Det stiller større krav til lytterom og akustiske tiltak. Som du også vet. Men skulle jeg i dag ha valgt en høyttaler uten å tenke pris ville jeg valgt Rockport, kanskje med Rowland elektronikk. Absolare spilte fortryllende vakkert med Rockport i Munchen, men er usikker mht bånndrag hvis det å spille høyt er viktig.

Og jeg vet om noen kabler du nok kunne ha blitt fornøyd med :).


Lykke til.

mvh
JP
 
R

Roysen

Gjest
Ja, et par Jeff Rowland 625 eller 925 hadde ikke vært galt heller.

Mvh
Roysen
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hyggelig å høre om litt lysere tanker/forhold.
Jeg har lyst til å komme med mine betraktninger ut i fra det jeg så/hørte sist jeg var der.
Jeg kommer ikke inn på utstyr utover høyttalere opp mot rom/akustikk.
Jeg ville valgt høyttalere som IKKE har store basselementer og derfor er beregnet som fullgode fullfrekvens HT.
Rommet ditt lekker bass så det holder, den lekkasjen er kanskje ikke helt frekvenslineær.
Velg HT (med basselementer) som har rett størrelse for godt output ned til et visst nivå........80-120 hz?
Suppler med egne kasser/subber derfra og ned som du sjøl kan få brukt digital EQ (eller analog) og nivå med og som kan plasseres der de egner seg best mens hovedhøyttalerne da kan plasseres der de egner seg best.

Har ingen forslag om subber/bassenheter, men imo viktig at de har DSP og selvfølgelig separat forsterker, enten inni eller utenfor.
Dette sier jeg ut i fra det jeg mener å kjenne til om ditt rom og din "smak" angjeldende nivå på bassen fra 100-120 og ned.
Du hadde jo mulighet til å stille bassnivået via din bassforsterker tidligere og der "vet" jeg at du som oftest hadde en heving fra 100 og ned.

Om det hadde vært meg, så ville jeg jeg pr. idag ha tenkt på de nye Magico S3, de har jeg en magefølelse for ville funket bra sammen med et par gode subber/basskasser med DSP som overtar fra 100 og ned (kanskje litt lavere).............men det er greit med mulighet for både litt heving samt EQ fra 100 og ned.

Andre HT. enn de jeg nevner kan du jo velge sjøl, det var ment som et eksempel og resten av utstyret blander jeg meg ikke i ;)

Edit; Det jeg nevnte om basslekkasje har jo og en fordel og det er at det gir liten etterklang i rommet (tørr bass).
Men hvorvidt den (lekkasjen) også forårsaket ujevn frekvensrespons vites vel egentlig ikke........uansett så er jevn frekvensrerspons vanskelig å få til uten EQ der nede enten det skyldes lekkasje eller utfasing (vil jeg mene)

Mvh.KW
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: oct

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.043
Antall liker
1.836
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Virkelig godt å høre at helsa er bedre Roysen! :)

Jeg leser du nevner darTZeel...
Hvis jeg skal være så fri så vil jeg foreslå det som for deg ville være et skikkelig budsjett-oppsett:
darTZeel CTH-8550 pluss Marten Bird II som du forresten kan kjøpe gørrbillig for bare Kr 130 tusen på Bruktbørsen akkurat nå. Dette er ihvertfall to komponenter som spiller på lag og vil ikke gjøre skam på et hvilket som helst budsjett oppsett etter min ringe oppfatning! Alt du da mangler er en god kilde.
God å høre at fremtidsutsiktene dine ser lysere ut Roysen!
Hørte lenge på Marten Bird II på Stockholmmessen helgen og likte absolutt hva jeg hørte.
Hva er ca budsjettet ditt på?
 
R

Roysen

Gjest
Jeg har ikke noe eksakt budsjett. Budsjettet avhenger av hva jeg får for det jeg selger og hva jeg finner av gode kjøp.

Mvh
Roysen
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Hyggelig å høre om litt lysere tanker/forhold.
Jeg har lyst til å komme med mine betraktninger ut i fra det jeg så/hørte sist jeg var der.
Jeg kommer ikke inn på utstyr utover høyttalere opp mot rom/akustikk.
Jeg ville valgt høyttalere som IKKE har store basselementer og derfor er beregnet som fullgode fullfrekvens HT.
Rommet ditt lekker bass så det holder, den lekkasjen er kanskje ikke helt frekvenslineær.
Velg HT (med basselementer) som har rett størrelse for godt output ned til et visst nivå........80-120 hz?
Suppler med egne kasser/subber derfra og ned som du sjøl kan få brukt digital EQ (eller analog) og nivå med og som kan plasseres der de egner seg best mens hovedhøyttalerne da kan plasseres der de egner seg best.

Har ingen forslag om subber/bassenheter, men imo viktig at de har DSP og selvfølgelig separat forsterker, enten inni eller utenfor.
Dette sier jeg ut i fra det jeg mener å kjenne til om ditt rom og din "smak" angjeldende nivå på bassen fra 100-120 og ned.
Du hadde jo mulighet til å stille bassnivået via din bassforsterker tidligere og der "vet" jeg at du som oftest hadde en heving fra 100 og ned.

Om det hadde vært meg, så ville jeg jeg pr. idag ha tenkt på de nye Magico S3, de har jeg en magefølelse for ville funket bra sammen med et par gode subber/basskasser med DSP som overtar fra 100 og ned (kanskje litt lavere).............men det er greit med mulighet for både litt heving samt EQ fra 100 og ned.

Andre HT. enn de jeg nevner kan du jo velge sjøl, det var ment som et eksempel og resten av utstyret blander jeg meg ikke i ;)

Edit; Det jeg nevnte om basslekkasje har jo og en fordel og det er at det gir liten etterklang i rommet (tørr bass).
Men hvorvidt den (lekkasjen) også forårsaket ujevn frekvensrespons vites vel egentlig ikke........uansett så er jevn frekvensrerspons vanskelig å få til uten EQ der nede enten det skyldes lekkasje eller utfasing (vil jeg mene)

Mvh.KW
Hei Roysen,

Godt å høre at formen har kommet litt tilbake og at du begynner å tenke på musikk og anlegg igjen - det må jo være positivt?

Må si meg enig med KW her, da vi måtte fryktelig langt fra hverandre med frontene sist jeg var hos deg og justerte litt, for å få fram bassen i høyttalerne.
2 skikkelig gode stativhøyttalere som gir det lydbildet du er på jakt etter og 2 subber godt ut mot sidene tror jeg ville være den beste løsningen i rommet ditt. Alternativt stacke flere basser oppå hverandre for å få en jevnere bassrespons.
Dette krever som KW sier en form for deling og delay, samt at jeg tror rommet ditt hadde hatt godt av en mulighet for EQ.

Bor ikke altfor langt unna, så du får si fra hvis du skulle behøve assistanse til noe! Er ikke hver dag man får plukke på såpass heftige komponenter :)
 

Perfect sense

Bransjeaktør
Ble medlem
13.05.2010
Innlegg
332
Antall liker
202
Sted
Stockholm / Sverige
Hej Roysen,

Jag följer dina trådar med stort intresse. Glad att se att du mår bättre och fått lite energi tillbaka efter vad jag förstår varit en kämpig tid.

Ibland kan det vara bra att backa bandet lite. Att utgå ifrån rummets förutsättningar och de högtalare man tycker mest om är möjligen ett gammalt råd, men ännu vitalt och klokt.

Värt att säga är också att Magico, Rockport och Raidho är väldigt olika högtalare som vanligtvis tilltalar olika preferenser och smakriktningar.
 
Sist redigert av en moderator:
R

Roysen

Gjest
Jeg hadde et par AP Cerubin som spilte fenomenal bass i mitt rom. Det finnes et annet par tilgjengelig brukt. Kanskje jeg burde gå for de. Ellers er jeg ikke enig i at rommet mitt krever at høytalerne må stå så bredt som KW har erfart med Magico Q7 eller EHED med AP Kronos. Det gjelder å finne den rette høytalerne. Aktiv deling med 2x15 tommere og 2x8 tommere pr side med Rockport Arrakis burde gjøre vei i vellinga i hvert fall.

Mvh
Roysen
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Forstår jeg det riktig at AP Cerubin spilte fenomenal bass, mens Magico Q7 i samme rom ikke spiller bass??
Får liksom ikke det til å henge på greip :confused:

Mvh
Jan
 

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
842
Antall liker
224
Sted
Buskerud
Torget vurderinger
2
Ikke meningen å kuppe tråden, men Q7 er/var vel ikke helt i orden?

Mvh
 

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
2.436
Antall liker
1.600
Heisan
Godt å se at formen er stigende.
Ser at valgene er mange og på øverste hylle selv ved nedskalering. Artig.
Har du vurdert Wisdom Audio sine høyttalere? Har hørt disse spilt fantastisk, men blir ikke ofte nevnt her i landet. Synd egentlig.

Mvh
RBN
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg hadde et par AP Cerubin som spilte fenomenal bass i mitt rom. Det finnes et annet par tilgjengelig brukt. Kanskje jeg burde gå for de. Ellers er jeg ikke enig i at rommet mitt krever at høytalerne må stå så bredt som KW har erfart med Magico Q7 eller EHED med AP Kronos. Det gjelder å finne den rette høytalerne. Aktiv deling med 2x15 tommere og 2x8 tommere pr side med Rockport Arrakis burde gjøre vei i vellinga i hvert fall.

Mvh
Roysen
Aktiv deling som du nevner her vil etter min mening være klart å fortrekke hos deg, slik at du kan styre nivået på bassen.
Men uansett så vil du kanskje kunne få et problem med plasssering, da det veldig ofte viser seg at samme plassering på bassenhetene som resten vil kunne gi problem.
EQ der nede er også som oftest viktig dersom en vil optimalisere.
Det lille jeg foreløpig mener og ha fått forståelse for når det kommer til Magico er at bassen er meget stram og uten "festkuler" kanskje knapt med hjelp fra rommet..........og med et rom som "sluker" bass (funker som bassfeller grunnet konstruksjonen) vil det fort bli noe blodfattig.
Trolig vil Q serien virke et hakk mer "slank" i bassen enn S serien og da med tørr gjengivelse grunnet rommet i tillegg........så ser jeg ikke bort i fra at dette kanskje ikke passer hverken din eller min smak i bassområdet.
Selvfølgelig vil nivå kunne hjelpe godt på vei slik sett, men det er jo vanskelig uten ekstra forsterking på de største elementene.
Det kan jo la seg gjøre med aktiv deling på de Magicoene som har mulighet for biamping (Q7 har, men hva med de andre i Q og S serien? )

Jeg vil mene/tro at Q7 sin bass, som spiller på lag med rommet er av høyere kvalitet enn det meste annet (av ferdighøyttalere), men trolig er den tunet slik at den ikke gir noe heving i det nederste området (selv med rombidrag)......(dette er synsing/tro fra min side)

Enkelte ser ut til å blande festkul med det andre mener er en kompensasjon for lytterens oppfattelse av "flat" bassgjengivelse.
Ved mer normale lyttenivåer (80-85dB) så krever det en heving på fra 3 til 6/8 dB i området fra 100 og ned og da snakker vi om helt ned til under 20 hz.
En del liker enda noen få dB mer og jeg har sjøl en sterk mistanke om at hos Roysen noen ganger så har vi opplevd både 10 og 12 ++, det er forholdsvis sjelden at jeg sier i fra at det er litt vel mye ;)

For å ta det med festkul, så er min mening det noe som ofte brukes på Ht. som ikke er fullrange og da med en heving som ikke er lineær, men faller (raskt) av nedover fra der den fysisk ikke klarer å være lineært med ned til 20 og under, derav navnet KUL.

Jeg har vel for min del ikke sagt noe rundt avstand mellom høyttalerne hos Roysen, men det er det kjekke med målinger.......en finner enkelt ut hvor Ht. gir best respons i bassen....................men som sagt tidligere, det er ofte ikke det samme stedet hvor resten (av HT) funker best.

Mvh.KW
 
R

Roysen

Gjest
Forstår jeg det riktig at AP Cerubin spilte fenomenal bass, mens Magico Q7 i samme rom ikke spiller bass??
Får liksom ikke det til å henge på greip :confused:

Mvh
Jan
Det er likevel slik det henger sammen. Husk at AP Cerubin har 8x10 tommer pr høytaler og med en enorm ekstern bassforsterker på 2x500W pr høytaler. Det er ingen tvil om at Magico Q7 har betydelig mindre bass output.

Mvh
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
Jeg hadde et par AP Cerubin som spilte fenomenal bass i mitt rom. Det finnes et annet par tilgjengelig brukt. Kanskje jeg burde gå for de. Ellers er jeg ikke enig i at rommet mitt krever at høytalerne må stå så bredt som KW har erfart med Magico Q7 eller EHED med AP Kronos. Det gjelder å finne den rette høytalerne. Aktiv deling med 2x15 tommere og 2x8 tommere pr side med Rockport Arrakis burde gjøre vei i vellinga i hvert fall.

Mvh
Roysen
Aktiv deling som du nevner her vil etter min mening være klart å fortrekke hos deg, slik at du kan styre nivået på bassen.
Men uansett så vil du kanskje kunne få et problem med plasssering, da det veldig ofte viser seg at samme plassering på bassenhetene som resten vil kunne gi problem.
EQ der nede er også som oftest viktig dersom en vil optimalisere.
Det lille jeg foreløpig mener og ha fått forståelse for når det kommer til Magico er at bassen er meget stram og uten "festkuler" kanskje knapt med hjelp fra rommet..........og med et rom som "sluker" bass (funker som bassfeller grunnet konstruksjonen) vil det fort bli noe blodfattig.
Trolig vil Q serien virke et hakk mer "slank" i bassen enn S serien og da med tørr gjengivelse grunnet rommet i tillegg........så ser jeg ikke bort i fra at dette kanskje ikke passer hverken din eller min smak i bassområdet.
Selvfølgelig vil nivå kunne hjelpe godt på vei slik sett, men det er jo vanskelig uten ekstra forsterking på de største elementene.
Det kan jo la seg gjøre med aktiv deling på de Magicoene som har mulighet for biamping (Q7 har, men hva med de andre i Q og S serien? )

Jeg vil mene/tro at Q7 sin bass, som spiller på lag med rommet er av høyere kvalitet enn det meste annet (av ferdighøyttalere), men trolig er den tunet slik at den ikke gir noe heving i det nederste området (selv med rombidrag)......(dette er synsing/tro fra min side)

Enkelte ser ut til å blande festkul med det andre mener er en kompensasjon for lytterens oppfattelse av "flat" bassgjengivelse.
Ved mer normale lyttenivåer (80-85dB) så krever det en heving på fra 3 til 6/8 dB i området fra 100 og ned og da snakker vi om helt ned til under 20 hz.
En del liker enda noen få dB mer og jeg har sjøl en sterk mistanke om at hos Roysen noen ganger så har vi opplevd både 10 og 12 ++, det er forholdsvis sjelden at jeg sier i fra at det er litt vel mye ;)

For å ta det med festkul, så er min mening det noe som ofte brukes på Ht. som ikke er fullrange og da med en heving som ikke er lineær, men faller (raskt) av nedover fra der den fysisk ikke klarer å være lineært med ned til 20 og under, derav navnet KUL.

Jeg har vel for min del ikke sagt noe rundt avstand mellom høyttalerne hos Roysen, men det er det kjekke med målinger.......en finner enkelt ut hvor Ht. gir best respons i bassen....................men som sagt tidligere, det er ofte ikke det samme stedet hvor resten (av HT) funker best.

Mvh.KW
Det var litt synd at du ikke fikk sjansen til å høre AP Cerubin i rommet mitt slik det er nå stående mye lenger inn i rommet enn den brede plasseringen jeg har nå. Det spilte vanvittig bra. Sjekk denne hjemme hos reportagen av Grumpy: http://www.hifisentralen.no/forumet...-k-hos/66396-pa-besa-k-hos-roysen-del-ii.html

Når EHED var her for å plassere høytalerne vha målinger endte vi også opp med en høytalerplassering som ligner på den som jeg nå har med Magico. Dette måtte imidlertid ikke til for å få god bass. Dette var imidlertid plasseringen som ga jevntest mulig frekevnsrespons. Etter mye nøye lytting endte de imidlertid mye lenger inn i rommet. Bassen var aldri et problem.

Det stemmer nok at rommet sluker bass, men det finnes mange høytalere der ute som kan spille godt i rommet mitt uten å måtte stilles opp helt inne i hjørnene. Det gjelder dog ikke Magico Q7. Når Q7 står plassert i hjørnene er bassen bra, men alle tidligrefleksjonene ødelegger fullstendig stereoperspektivet og dybden i lydbildet. Samtidig blir lyden litt skarp og hard. Sannsynligvis er det ikke Q7 som gjør dette, men refleksjonene fra rommet. Jeg trenger en høytaler jeg kan trekke mye lenger ut fra bakvegg. Rockport Arrakis hadde vært ideell dersom de ikke hadde vært så fordømt store. Kanskje man kan få en custom Rockport Altair med aktiv deling også?

Mvh
Roysen
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.643
Sted
Sjælland. Danmark.
Jeg er vildt glad for min subwoofer og hvis du overvejer anskaffelse af sådanne, kan jeg bestemt anbefale bygning af 2 magen til min. Prøv at se http://www.hifisentralen.no/forumet...talere-forsterkere-etc/71249-rock-bottom.html
Jeg tror det vil blive meget svært at finde noget der er bedre. Der er ingen steder sprunget over, hvor gærdet er lavest. Lyden er fremragende.
Subwoofere er bestemt en god ting, og hos mig fungere det utroligt godt med kun en. Delefrekvensen har jeg valgt til 60 hz. Men to er jo nok bedre.
Godt du har fået det bedre Roysen!
 
Sist redigert:

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.706
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Var så heldig å få høre Magico Q7 for ikke så lenge siden...får ikke lov å si av hvem eller hvor. Han hadde McIntosh 2,2 kw monoblokkene til dem, samt en forforsterker til et par hundre tusen. Min dom var at jeg ble utrolig skuffet over dem..Jeg har hørt maaange flere høytalere, også langt billigere, som spilte fletta av dem. Cerubin har jeg dessverre aldri fått hørt, men Kronos var utrolige syns jeg da jeg hørte dem. Forøvrig må jeg si at toppmodellene til Focal, samt en mye billigere utgave av YG, spilte fantastisk. Har fått med meg dasBoot på Focal Grande Reference, og ble redd da dypvannsbombene sprengtes..DET var basstrykk og klaustrofobisk skal jeg love. YG var magisk ift Q7. Men det er jo bare min mening, men "verdens beste høytaler"? No way
Artig å ha deg tilbake her btw, ser frem til hva som skjer hos deg fremover mht eventuelt nytt utstyr, veldig spennende
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
5.141
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Så hyggelig at det ser lysere ut med helsen.

Råd til Roysen om konkrete HIFI produkter, ja det er ikke noe spøk, så det skal jeg avholde meg fra.

Du skriver at du skal nedgradere og at den økonomiske rammen for utstyrsbytte forståelig nok blir mindre i fremtiden.
En økonomisk oppgradering blir ikke nødvendigvis en lydmessig oppgradering, ei heller blir en økonomisk nedgradering nødvendigvis en lydmessig sådan.

I den situasjonen tenker jeg at det likevel er viktig å treffe mest mulig blink slik at det ikke blir nye runder med nedgradering. Da kan det bli nedtur uten mulighet for retur, som i Prøysen visa hvor presangen til mor gikk fra sybord med skuffer i, til en liten fjøl.

Skal jeg driste meg til å gi et råd så blir det derfor å senke skuldrene og skynde seg langsomt.

Høyttalere som du liker lyden i, ekstra suber og aktiv deling med mulighet for EQ tror jeg kan gi deg de ønskede justeringsmuligheter uten mange nye bytter. (Får inntrykk av tråden at du kanskje liker å heve nivået i bassen litt og da er dette kanskje tingen.)

Du har naturligvis hørt mange anlegg gjennom tidene. Før du bestemmer deg er det likefullt kanskje en ide om du tar med deg noen Roysen reference låter på lyttebesøk til audiofile highendere i ditt nærområde. Tror mange synes det ville være en glede med tanke på alt du har delt med andre og kanskje gir det deg en mulighet til å trekke noen nye konklusjoner.

Final
 
Sist redigert:

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Innlegg
636
Antall liker
535
Torget vurderinger
7
God morgen!

Kloke ord fra Final her. Jeg har også erfart at nytt, dyrere og større ikke nødvendigvis gir bedre lyd i stua.

Jeg støtter tipset om å lytte til andres anlegg dersom du har overskudd til det. Send pm til folk som har anlegg du kan være nysgjerrig på.

Jeg anbefaler dessuten at du tenker helhetlig sammensetning. Jeg har god erfaring med å holde elektronikken innenfor samme merke.

Dessuten kan det hende less is more: jeg fikk vel så bra match med mine høyttalere da jeg gikk ned fra monoblokker til stereoeffektforsterker (til og med enklere/rimeligere modell enn hver av monoblokkene) fra samme merke. Kanskje du til og med hadde latt deg begeistre av en integrert forsterker? Det tror jeg at jeg ville kunne trives med etter de erfaringene jeg har gjort meg med litt for store/kompliserte høyttalere og litt for kompleks elektronikk. Dartzeel integrert er nevnt, og det ligger en gunstig priset Burmester 082 ute på brukten her. Dersom høyttalerlasten er moderat bør slike alternativer holde i massevis.

Jeg er nå svært godt fornøyd med mine fullrange EgglestonWorks Andra 3 som er relativt lettdrevne (krever nok noe strøm og minst 100watt effekt for å blomstre, men har ikke lav impedanse - og det er viktig). De trives godt i min 27kvm lyttestue (kunne vært større) drevet av Burmester elektronikk. Det låter naturlig, engasjerende og morsomt. Ikke lyttetretthet, noe som er viktig for meg.

Lykke til med helsa og den smale hifi-vei fremover
 
R

Roysen

Gjest
Da er Magico Q7, Goldmund Eidos Reference, Zanden Audio Model 2000P og Zanden Audio Model 5000S solgt. Gjenværende å selge er Dynauduo Arbiter og Tube Research Labs Platinum Golden Triode Reference Preamplifier.

Innkommende er Rockport Technologies System III Sirius platespiller og arm samt Tube Research Labs Platinum
Golden Triode Reference 800 Mono Amplifiers.

På ønskelisten står dCS Vivaldi, enten Rockport Technologies Altair og 2x Magico Q-Sub18 eller Rockport Technologies Arrakis og enten darTZeel NHB-458 eller Soulution 701.

Den planlagte nedgraderingen er avlyst og blir i stedet en oppgradering.

Rockport og Tube Research Labs bør bli success. For de som ikke kjenner lyden av TRL, kan den minne litt om varmen og mellomtonen fra VTL med mer kraft, kontroll, mer rafinement og oppløsning.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.637
Antall liker
3.246
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Fantastisk kursendring Roysen, jeg håper det gjenspeiler utviklingen i helsa di!
 

Stein Ivar

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2008
Innlegg
538
Antall liker
415
Torget vurderinger
6
Hei, enig med Kalle Klovn her.

Jeg lurer på: Er det så enkelt å selge slike ultra high-end produkter som du har solgt nå? Det overrasker meg hvor raskt det gikk :)

Havner det i Norge eller gikk det til det store utland?

-Stein Ivar
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.119
Antall liker
2.616
Torget vurderinger
16
Godt å høre at helsa er bedre.
Siden du går for Tube Research Labs effektforsterkere, hvorfor ikke beholde Tube Research Labs pre-ampen? De skulle vel passe bra sammen vil jeg tro.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Da er Magico Q7, Goldmund Eidos Reference, Zanden Audio Model 2000P og Zanden Audio Model 5000S solgt. Gjenværende å selge er Dynauduo Arbiter og Tube Research Labs Platinum Golden Triode Reference Preamplifier.

Innkommende er Rockport Technologies System III Sirius platespiller og arm samt Tube Research Labs Platinum
Golden Triode Reference 800 Mono Amplifiers.

På ønskelisten står dCS Vivaldi, enten Rockport Technologies Altair og 2x Magico Q-Sub18 eller Rockport Technologies Arrakis og enten darTZeel NHB-458 eller Soulution 701.

Den planlagte nedgraderingen er avlyst og blir i stedet en oppgradering.

Rockport og Tube Research Labs bør bli success. For de som ikke kjenner lyden av TRL, kan den minne litt om varmen og mellomtonen fra VTL med mer kraft og kontroll og mer rafinement og oppløsning.

Mvh
Roysen
Fantastisk endring av kurs, det er deg vel unt Mister :)
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.823
Antall liker
610
Bra å høre at formen er bedre!
TRL blokkene trekker nesten 2000 watt i stand by så vidt jeg vet, og noen tusen watt ved fullt pådrag. Burde varme bra!
Da håper vi på en kald sommer, og til vinteren behøver du ikke annen fyring en "lunken" fra blokkene.:cool:
 
R

Roysen

Gjest
Bra å høre at formen er bedre!
TRL blokkene trekker nesten 2000 watt i stand by så vidt jeg vet, og noen tusen watt ved fullt pådrag. Burde varme bra!
Da håper vi på en kald sommer, og til vinteren behøver du ikke annen fyring en "lunken" fra blokkene.:cool:
Mitt par har fått en custom bais setting som kan sette ampene i standby med betydelig mindre strømtrekk.

Mvh
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
Godt å høre at helsa er bedre.
Siden du går for Tube Research Labs effektforsterkere, hvorfor ikke beholde Tube Research Labs pre-ampen? De skulle vel passe bra sammen vil jeg tro.
Min Lyra Connoisseur 3.0 preamp har også innebygget RIAA og min phono kabel er custom tilpasset til dette RIAA samtidig som min pickup er en Lyra Olympos som nok trives best med en slik RIAA. Det er årsaken til at jeg velger å fortsette med denne preampen - i hvert fall er tankene slik. Ellers må jeg selge Lyraen og kjøpe et nytt RIAA og reklalibrere phono kabelen.

Mvh
Roysen
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn