Roysens Stueanlegg

Status
Stengt for ytterligere svar.
R

Roysen

Gjest
Ser man dét. Der er tråden godt i gang. Hold fram som du stevner unge mann. Artig å følge med på dine tanker rundt det framtidige anlegget ditt.

Hadde jeg vært i din situasjon, ville nok jeg også startet en lignende tråd, dels for å diskutere med andre, slik du inviterer til, dels for å prøve å få noe som må føles som en endeløs ventetid, til å gå litt fortere.
Og jeg ville tro at når vidundrene er i hus, ville jeg nok fått annet å holde på med enn å taste her på forumet!

Har du noen idé om når høyttalerne kan ventes?
Høytalerne kommer siste helgen i april.

Mvh
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
...men strøm anyone. Erfaringer, tips, kommentarer, spørsmål?

Mvh
Roysen
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Grunnen til at jeg spørr er at jeg har fått litt kritikk for tråden Roysens Rede 2 fordi den handlet like mye om fremtidige planer som nåværende anlegg. Det var visst ikke av interesse for enkelte. Hvor mange som deler dette synet vet jeg ikke. Derav spørsmålet. Jeg venter heller enn å lage en uinteressant tråd som ingen gidder lese.

Mvh
Roysen
Så mye rart og diffust som snakkes om i andres anleggstråder, tror jeg ikke det er noe å bekymre seg for. :)
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.578
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Jeg gleder meg til å lese om og få sett bilder av alt kremutstyret som etterhvert vil dukke opp i tråden. Kan ikke helt skjønne at du lurte på OM du skulle starte tråden, Roysen. Folk som er uenige i dine valg og dine prioriteringer må gjerne få være det, men helst et annet sted. Kan lissom ikke under noe omstendigheter se for meg at "kritisk" har så mye å gjøre i en slik uber-high-end-tråd.
Jeg for min del, ser frem til redegjørelser for valg og utdypende inntrykk etterhvert som ting faller på plass. For jeg tenker som så, at i denne hifi- og musikkhobbyen vår, som ikke er noen stor "nisje", er det evig befriende å ha folk som vil, kan og tør ta`n så til de grader helt ut - noe annet ville vært alt for mye Jante imho!

mvh
Proffen
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Helt enig! Og det faktum at side 3 nesten er full, mindre enn et døgn etter at tråden ble startet (ikke dårlig til ikke å være en kabeltråd!), viser jo at temaet engasjerer.
 
R

Roysen

Gjest
Enig i det Proffen og Steinar Lund, men mine damer (det er jo noen av de her også?) og herrer jeg hadde håpet på noen bidra med hensyn på strøm. Så tar vi dette bit for bit. Neste tema blir rom og akustikk. Så kommer rack og vibrasjonsdemping for til slutt å gå på komponenter, kabler og høytalere.

Mvh
Roysen
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.581
Antall liker
27.716
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Vel, jeg hadde et spm. angående jording:

1) Forstår jeg deg rett, hadde du tenkt å ha separat jording bare for anlegget, dvs. "all things hifi" skal inn på en og samme jord, separat fra alt annet i huset. Vil du legge en sløyfe rundt huset, da?

mvh
 
N

nb

Gjest
Det er vel ikke tillatt (eller spesielt smart) å ha to ulike jordpotensialer i samme installasjon?
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.578
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Enig i det Proffen og Steinar Lund, men mine damer (det er jo noen av de her også?) og herrer jeg hadde håpet på noen bidra med hensyn på strøm. Så tar vi dette bit for bit. Neste tema blir rom og akustikk. Så kommer rack og vibrasjonsdemping for til slutt å gå på komponenter, kabler og høytalere.

Mvh
Roysen
Hvor mange watt og ampere trekker effektforsterkerdelen ved "fullt" pådrag da?
En klok kar sa en gang at det kan IKKE bli for lite strøm; i meningen at strøm betyr "alt".
Da er det vel strengt tatt ikke feil å begynne i "motsatt" ende av hva mange gjør. Du vil sørge for at hver enkelt komponent får så gunstige leveringsvilkår som mulig, for på den måten å optimalisere resultatet. Kan ikke se noe gale i det, men regner med at dette er et "one-of-a-kind"-opplegg. Har forsåvidt hørt om separate kurser på både 16 og 25 ampere, men du snakker altså 80...og så gjøres det jo "liiitt" mer ut av det enn når menigmann legger opp dedikert hifikurs...
Hva tror så Roysen selv? Vil strømmen som da når komponentene være så rein at det vil gi hørbar effekt på det som så formidles videre gjennom oppsettet og kommer ut av høytalerne? Eller er det litt sånn for å være på den sikre siden og unngå å blåse sikringer og det som verre er?
Du snakker litt om "headroom" ifht strømmengder. Lyst til å utdype den biten litt?

mvh
Proffen
 
R

Roysen

Gjest
Nei, det var ikke en slik jordingsløsning jeg så for meg. Jeg ønsker å forbedre jordkvaliteten maksimalt for hele den elektriske installasjonen på min eiendom. Jeg hadde tenkt å legge ringjord rundt hifi-huset når fundamentet til dette bygget skal graves ut. Men ringjorden skal kobles inn både i hovedsikringsskapet i hovedhuset og i underfordelingene til hvert anlegg. Jeg har planer om å bruke jordspyd med en patentert løsning som gjør jorden rundt spydet konstant fuktig for best jordkvalitet. Samtidig ønsker jeg skikkelig overdimensjonert kvadrat på kabelen som skal benyttes til ringjord for minst mulig motstand til jord.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Strøm, ja.

Man skulle jo hatt sin egen strømforsyning. Kraftverk eller generator. 220V med ren sinus. Men det er jo utopi.

Mitt hovedfokus er å ha komponenter som har en så bra strømforsyning at de klarer å filtere vekk skiten som er på lysnettet, og samtidig (selvsagt) holde glattest mulig spenning på innsiden av boksen.

Hvis jeg skulle gått lengre enn det ville jeg sett på muligheter for nettstøyfilter inn i huset og mot støyende apparater som kjøleskap osv. På den annen side så tenker jeg at om det er mulig å regulere seg fram til perfekt strøm så bør det skje inni hver elektroniske hifi komponent.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.581
Antall liker
27.716
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Nei, det var ikke en slik jordingsløsning jeg så for meg. Jeg ønsker å forbedre jordkvaliteten maksimalt for hele den elektriske installasjonen på min eiendom. Jeg hadde tenkt å legge ringjord rundt hifi-huset når fundamentet til dette bygget skal graves ut. Men ringjorden skal kobles inn både i hovedsikringsskapet i hovedhuset og i underfordelingene til hvert anlegg.

Mvh
Roysen

Aahh, ok.

Jeg lurte på det der. Så hele huset får en jord. Og du forsøker å kvele evt. støy fra kjøleskap, trafoer, variable motstander i belysning etc. ved å la disse gå på en eneste gren, mens du har 3 andre grener til å forsyne de 3 anleggene dine.

Har jeg forstått det rett?

mvh
 
R

Roysen

Gjest
Enig i det Proffen og Steinar Lund, men mine damer (det er jo noen av de her også?) og herrer jeg hadde håpet på noen bidra med hensyn på strøm. Så tar vi dette bit for bit. Neste tema blir rom og akustikk. Så kommer rack og vibrasjonsdemping for til slutt å gå på komponenter, kabler og høytalere.

Mvh
Roysen
Hvor mange watt og ampere trekker effektforsterkerdelen ved "fullt" pådrag da?
En klok kar sa en gang at det kan IKKE bli for lite strøm; i meningen at strøm betyr "alt".
Da er det vel strengt tatt ikke feil å begynne i "motsatt" ende av hva mange gjør. Du vil sørge for at hver enkelt komponent får så gunstige leveringsvilkår som mulig, for på den måten å optimalisere resultatet. Kan ikke se noe gale i det, men regner med at dette er et "one-of-a-kind"-opplegg. Har forsåvidt hørt om separate kurser på både 16 og 25 ampere, men du snakker altså 80...og så gjøres det jo "liiitt" mer ut av det enn når menigmann legger opp dedikert hifikurs...
Hva tror så Roysen selv? Vil strømmen som da når komponentene være så rein at det vil gi hørbar effekt på det som så formidles videre gjennom oppsettet og kommer ut av høytalerne? Eller er det litt sånn for å være på den sikre siden og unngå å blåse sikringer og det som verre er?
Du snakker litt om "headroom" ifht strømmengder. Lyst til å utdype den biten litt?

mvh
Proffen
Flott! Takk for den, Proffen. Her er vi inne på noe som kan gi grunnlag for en god menings- og erfarings-utveksling. Jeg kan fortelle at før jeg installerte det beskrevne el-opplegget, så hadde anlegget kun en 10A kurs med 2,5 kvadrats kabel. Kursen ble delt med alle andre elektriske apparater i første etage bortsett fra komfyren på kjøkkenet. Jeg hadde da riktignok et par andre monoblokker (Mark Levinson No.33H) som var noe mindre strømhungrig enn de jeg har benyttet den siste tiden (Krell MRA), men det var en åpenbaring dimensjoner det denne strøminstallasjonen gjorde med lyden. Det var først og fremst lavere støygulv og forbedret dynamikk som var blitt forbedret. Det varierer veldig hva effektforsterkere krever, men det er sikkert at det minimale strømforbruket de har ikke er en målestokk for hva man bør legge opp til at de skal forbrukde dersom man ønsker å utnytte de optimalt. Mine Krell MRA for eksempel fungerer fint på en 16A hver, men for å få utnyttet de fullt ut anbefaler produsenten en 32A til hver. Sikringen betyr egentlig ingenting, men det er rikelig dimensjonert kabel og tilgang til 32A (i dette tilfellet) gjennom sikringen uten at den kobler ut strømmen som er viktig. I et av de andre anleggene må jeg legge inn 63A for å få utnyttet monoblokkene jeg har bestilt maksimalt. Forsterkerne kan faktisk levere 550A peak ved 63A strømtrekk ut fra veggen i følge produsenten.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:
R

Roysen

Gjest
Nei, det var ikke en slik jordingsløsning jeg så for meg. Jeg ønsker å forbedre jordkvaliteten maksimalt for hele den elektriske installasjonen på min eiendom. Jeg hadde tenkt å legge ringjord rundt hifi-huset når fundamentet til dette bygget skal graves ut. Men ringjorden skal kobles inn både i hovedsikringsskapet i hovedhuset og i underfordelingene til hvert anlegg.

Mvh
Roysen

Aahh, ok.

Jeg lurte på det der. Så hele huset får en jord. Og du forsøker å kvele evt. støy fra kjøleskap, trafoer, variable motstander i belysning etc. ved å la disse gå på en eneste gren, mens du har 3 andre grener til å forsyne de 3 anleggene dine.

Har jeg forstått det rett?

mvh
Ja, bortsett fra at det ikke er fire grener. Det er en gren til hifi. Den er igjen delt i tre. Så er det en gren til alt annet. Altså to grener totalt hvor hifigrenen er delt i tre. Det har vist seg å fungere bra. Jeg har en dimmer på lampen over bordet ved lytteposisjon og den forstyrrer ikke i det hele tatt. Den er koblet til en kurs som da er på grenen for det øvrige elektriske på eiendomen.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:
R

Roysen

Gjest
Strøm, ja.

Man skulle jo hatt sin egen strømforsyning. Kraftverk eller generator. 220V med ren sinus. Men det er jo utopi.

Mitt hovedfokus er å ha komponenter som har en så bra strømforsyning at de klarer å filtere vekk skiten som er på lysnettet, og samtidig (selvsagt) holde glattest mulig spenning på innsiden av boksen.

Hvis jeg skulle gått lengre enn det ville jeg sett på muligheter for nettstøyfilter inn i huset og mot støyende apparater som kjøleskap osv. På den annen side så tenker jeg at om det er mulig å regulere seg fram til perfekt strøm så bør det skje inni hver elektroniske hifi komponent.
Jeg har altså ni kurser til anlegget. De syv kursene som er 16A og går til front-enden på systemet vil få hver sin dedikerte power conditioner. Så nettstøyfilter må på plass. Samtidig tenker jeg å investere i en såkalt "ground conditioner" som utjevner jordpotensialet for alle komponentene og dermed luker bort brum fra jordsløyfer.

Ellers er det en dansk audiofil som har gått til skrittet å koble anlegget til en vindmølle han har stående utenfor huset. Det gir nok temmelig ren strøm tenker jeg.

Mvh
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
Strøm, ja.
Ellers er det en dansk audiofil som har gått til skrittet å koble anlegget til en vindmølle han har stående utenfor huset. Det gir nok temmelig ren strøm tenker jeg.

Mvh
Roysen
Bygging av vindmølle til hifi, synes jeg ser det nabovarslet :)
Tror vel kanskje at vindmøllen ikke ble bygget for det foremålet, men jeg ser også for meg en del protester på et slikt nabovarsel.

Mvh
Roysen
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.747
A propos nettstøyfilter/strøm.

Har akkurat koblet opp tre av Oblivions strømfiltre i helt ny konstruksjon. De er spesialbestilt, to med tre uttak (til hver side av McIntosh 2kW powerampen, som består av tre bokser) på hver sin dedikerte 20A kurs, og en boks med 6 uttak til resten av komponentene, foret av en 16A dedikert kurs. Fra filter til komponent går strømmen i Oblivion-kabler, Neutrik til IEC. Omtrekking til lydrom ble gjort ifb med at alt i kåken ble trukket om.

Forskjellen fra ubehandlet strøm var enorm! Særlig i bassområdet, men også i form av et mye luftigere, mer naturlig lydbilde. Endringene i bass kom ikke i form av "mer" bass (ikke den berømte "ekstra oktaven" ;)) men snarere mindre bass. Dvs dyp og fjellstø bass der det skal være det, og ingen bass der det ikke skal være noen. Denne smøringenutover av dype toner er en av de mest vanlig forekommende feil i mang anlegg jeg har hørt og her kan strømrens være løsningen.

Dette er skreddersøm, laget på bestilling. Tok sin tid, men det var jaggumeg verd både tiden og pengene! Og enda er det mye å hente, i følge konstruktør, som antydet minst en måneds innspilling.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.854
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Nei, det var ikke en slik jordingsløsning jeg så for meg. Jeg ønsker å forbedre jordkvaliteten maksimalt for hele den elektriske installasjonen på min eiendom. Jeg hadde tenkt å legge ringjord rundt hifi-huset når fundamentet til dette bygget skal graves ut. Men ringjorden skal kobles inn både i hovedsikringsskapet i hovedhuset og i underfordelingene til hvert anlegg. Jeg har planer om å bruke jordspyd med en patentert løsning som gjør jorden rundt spydet konstant fuktig for best jordkvalitet. Samtidig ønsker jeg skikkelig overdimensjonert kvadrat på kabelen som skal benyttes til ringjord for minst mulig motstand til jord.

Mvh
Roysen
Det er ikke sikkert det er spesiellt gunstig å ha mye lavere impedans til jord enn det nabolaget har...strøm tar som sagt alltid minste motstands vei - og det gjelder også jordstrømmene til naboen....

Mvh
OMF
 
R

Roysen

Gjest
Nei, det var ikke en slik jordingsløsning jeg så for meg. Jeg ønsker å forbedre jordkvaliteten maksimalt for hele den elektriske installasjonen på min eiendom. Jeg hadde tenkt å legge ringjord rundt hifi-huset når fundamentet til dette bygget skal graves ut. Men ringjorden skal kobles inn både i hovedsikringsskapet i hovedhuset og i underfordelingene til hvert anlegg. Jeg har planer om å bruke jordspyd med en patentert løsning som gjør jorden rundt spydet konstant fuktig for best jordkvalitet. Samtidig ønsker jeg skikkelig overdimensjonert kvadrat på kabelen som skal benyttes til ringjord for minst mulig motstand til jord.

Mvh
Roysen
Det er ikke sikkert det er spesiellt gunstig å ha mye lavere impedans til jord enn det nabolaget har...strøm tar som sagt alltid minste motstands vei - og det gjelder også jordstrømmene til naboen....

Mvh
OMF
Skjønner. Takk for tips! Det er greit å ta med seg. Spørsmålet mitt blir da siden jeg bor på landet hvor det er litt større avstand til naboene enn i byene - har avstanden til naboen noe å si for dette?

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:
R

Roysen

Gjest
A propos nettstøyfilter/strøm.

Har akkurat koblet opp tre av Oblivions strømfiltre i helt ny konstruksjon. De er spesialbestilt, to med tre uttak (til hver side av McIntosh 2kW powerampen, som består av tre bokser) på hver sin dedikerte 20A kurs, og en boks med 6 uttak til resten av komponentene, foret av en 16A dedikert kurs. Fra filter til komponent går strømmen i Oblivion-kabler, Neutrik til IEC. Omtrekking til lydrom ble gjort ifb med at alt i kåken ble trukket om.

Forskjellen fra ubehandlet strøm var enorm! Særlig i bassområdet, men også i form av et mye luftigere, mer naturlig lydbilde. Endringene i bass kom ikke i form av "mer" bass (ikke den berømte "ekstra oktaven" ;)) men snarere mindre bass. Dvs dyp og fjellstø bass der det skal være det, og ingen bass der det ikke skal være noen. Denne smøringenutover av dype toner er en av de mest vanlig forekommende feil i mang anlegg jeg har hørt og her kan strømrens være løsningen.

Dette er skreddersøm, laget på bestilling. Tok sin tid, men det var jaggumeg verd både tiden og pengene! Og enda er det mye å hente, i følge konstruktør, som antydet minst en måneds innspilling.
Det hørtes spennende ut! Jeg har så langt vært av den oppfattningen at strømrensere (enten de er regeneratorer, filtre etc) så bør de kun benyttes på front-end komponentene. Jeg har enda tilgode å høre en strømrenser som ikke begrenser dynamikken på større forsterkere. Det kan meget vel være at Obliviion har funnet på noe lurt her som jeg ikke kjenner til og selvsagt ikke har prøvd selv.

Mvh
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
Slikt er vel alltid av interesse, spesielt når det er snakk om såpass utstyr som man er forespeilet i andre anledinger?
Men jeg tror jeg ville ventet inntil man er "hands on", hva utstyret angår.
Mener du da at det er annet enn selve utstyret du ville funnet interessant å diskutere nå eller mener du at en slik tråd bør holdes helt på is til hele anlegget er oppe og går?

Mvh
Roysen
Njaa, det er i og for seg et godt spørsmål.
Men nå har vi vel allerede lest og sett mange betraktninger hva stue og eksisterende komponenter angår?
Mener ikke å fremstå som noen "partypooper", men det er jo et ubestridelig faktum at det ofte underveis, oppstår en smule dissens i dine tråder.

Forstå dette i beste mening.

Som sagt: Jeg ville ventet inntil utstyret er på plass. Da har man noe konkret å diskutere, og dermed blir relevansen adskillig bedre. Synsing og meninger i forkant av dette, blir jo bare nettopp det, inntil utstyret er på plass.
Jeg har tenkt litt nærmere over dette og kommet til at for andre enn meg selv og de som har besøkt meg blir alt bare synsing og tro uavhengig av om utstyret og rommet er på plass eller ikke. Så jeg ser egentlig ikke helt noe godt grunnlag for dette argumentet. Jeg har som man ser valgt å starte nå.

Mvh
Roysen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.578
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
...og for oss som har sporet av/mistet oversikten over alt snadderet som er/skal inn i Roysens stue; Hvilke komponenter snakker vi om, bortsett fra Magicoene?

mvh
Proffen
 
R

Roysen

Gjest
Jeg kommer til det, Proffen. Først litt om rommet anlegget skal settes opp i og akustiske tiltak. Jeg må bare få tatt bilder av rommets beskaffenhet før akustiske tiltak og anlegget har innfunnet seg.

Mvh
Roysen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.578
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Ordnung muss sein, ja....:cool:
Da får vi bare smøre oss litt her, med etellerannet....

mvh
Proffen
 
R

Roysen

Gjest
Det ble ikke tid til å ta bilder av rommet i går for å kunne diskutere akustikk. Det blir det ikke i dag heller. For å holde tråden gående venter jeg derfor med akustikken til vi har diskutert komponenter.

Mvh
Roysen
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Har komponetene bortsett ifra forsterkerne kommet ? Blir spennende å se hva du får til og når det blir ferdig. Langt de fleste her inne jobber med å få ETT anlegg maksimalt. Om du greier dette med tre så er det jo ikke annet enn å si "kudos" til det...Men regner jo med at det er et langt lerret å bleke ..?
 
R

Roysen

Gjest
Før vi først går løs på de kategoriene for digitale kildekomponenter vil jeg begynne med å redegjøre for mitt syn på digitale kildekomponenter generelt. Jeg mener at det ikke finnes noen universalspillere som gjør alt like bra. Skal man benytte digitale komponenter uten å inngå kompromisser mener jeg at man er tvunget til å velge komponenter dedikert til de formatene man ønsker å avspille (CD, SACD, Hi-Res PCM, Filbasert). Det finnes mange SACD-spillere der ute som konverterer DSD til PCM før de konverteres til analog. Dette har jeg generelt ikke noe særlig tro på. I mine ører er de løsningene for SACD som holder det digitale formatet til DSD helt frem til konvertering de som låter best. Det finnes dog et unntak. Det skal jeg komme tilbake til. Jeg mener også at transportmekanismer som er laget for å spille av DVD skiver for Hi-Res PCM (DVD-Audio, DVD-Video, DAD, HDAD, XtractHD etc) ikke er like gode for vanlig Redbook CD avspilling som de beste transportmekansimene som er laget spesifikt for dette. Også her finnes det unntak.

Forøvrig foregår det en rivende diskuson blant audiofile om upsampling/oversampling vs NOS (non oversampling) D/A konvertere. De fleste foretrekker oversampling/upsampling, mens andre igjen foretrekker NOS. De beste D/A konverterne for PCM bør i dag kunne håndtere upsampling helt opp til 32/384, mens de beste D/A konverterne for DSD bør kunne håndtere upsampling helt opp til DSD128 etter mitt syn og gjerne også DSD256. Personlig har jeg ingen preferanse med hensyn på upsampling/oversampling vs NOS, men vi kan gjerne ta en diskusjon på dette. Goldmund f.eks. hevder av upsampling/oversampling bidrar til økt jitter. Enkelte produsenter av NOS D/A konvertere har kuttet ut digitalfilteret helt og holdent fordi de mener det det lyder best uten (f.eks. Zanden Audio).

Når det kommer til jitter er jeg en iherdig tilhenger av klokkesynkronisering og jo nøyaktigere klokken er dessto bedre. Min erfaring er at buffring og reklokking ikke lyder like godt. Jeg mener at dette også gjelder for avspilling fra musikkserver eller PC. Det finnes også her unntak. Det viktigste er imidlertid at klokken sitter så nære DAC chipen som mulig. Integrerte avspillere er i så måte å foretrekke, selv om de ofte inneholder andre kompromisser.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:
R

Roysen

Gjest
Har komponetene bortsett ifra forsterkerne kommet ? Blir spennende å se hva du får til og når det blir ferdig. Langt de fleste her inne jobber med å få ETT anlegg maksimalt. Om du greier dette med tre så er det jo ikke annet enn å si "kudos" til det...Men regner jo med at det er et langt lerret å bleke ..?
Når det gjelder dette konkrete anlegget lander effektforsterkerne i februar og høytalerne siste uken i april. CD-spiller, SACD-spiller og forforsterker er her. Musikkserver-løsning og HI-Res PCM-spiller er i bestilling, platespiller, pickup og arm er i bestilling. Det jeg ikke har bestilt ennå er strømrens, "ground conditioner", kabler, rack og RIAA (forforsterkeren har innebygget RIAA så dette har ikke fått høy prioritet ennå). Forhåpentligvis er dette anlegget helt og holdent oppe og går i løpet av året. Det vil imidlertid bli lyd helt fra siste uken i april. Rack og kabler jobber jeg med i øyeblikket. Det kan være at bestilling sendes i løpet av uken. Strøm er på plass og Matts Oddemalm fra Svanå Miljøteknik kommer på besøk i morgen slik at vi får avklart hva jeg trenger av akustiske remedier og får bestilt også det.

Det jobbes med de to andre anleggene i parallell, men det er et litt lenger lerrett å bleke siden også lytterommet må bygges først. Også for disse anleggene er mye av utstyret på plass eller i bestilling, men noe er ikke bestilt ennå.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.581
Antall liker
27.716
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Klokking og SRC, ja.......

Personlig har jeg lekt meg mye med det, og mine konklusjoner er at i mitt anlegg opplever jeg ikke (subjektive) forbedringer over 96 kHz samplingsfrekvens. Nå snakker jeg om ren lytting, uten å ta hensyn til det teoretiske grunnlaget. (Som forøvrig er noe omstridt, forsiktig sagt).

Jeg har muligheten til å bruke ekstern klokke, og har en slik. Må innrømme at jeg sjelden bruker den. IMO hersker det ingen tvil om at det er (små, men hørbare) lydforskjeller på intern og ekstern klokke. Hva som er konsekvent lydmessig best har jeg ikke funnet ut ennå, men gi meg en 4-5 år til.........:cool:

Bitdybde er jo enda et tema, og teoretisk vil jo støygulvet senkes jo høyere bitdybde en har. Det store spørsmålet er jo hvor langt opp i bitdybde en må før annen elektronisk støy overskygger det digitale støygulvet uansett.

mvh
 
Sist redigert:
R

Roysen

Gjest
CD-Spiller (MBL 1621A & MBL 1611F):
Valget på CD-spiller i dette anleggeet falt på kombinasjonen MBL 1621A Transport og MBL 1611F D/A Converter. Tanken er at de skal få følge av en Accuphase PS-1220 som deres dedikerte strømrenser som skal stå oppkoblet på en av de dedikerte 16A kursene som er installert. Transporten benytter en Phillips CD-Pro mekanisme som er modifisert til MBL referanse standard. DACen er en delta-sigma type med upsampling til 5.6MHz. Kombinasjonen spiller kun Redbook CD og har ankommet i hvit/gull finish som på bildet nedenfor.

Denne MBL-kombinasjonen har stått på min ønskeliste helt siden Robert Deutch skrev en test av den første versjone av hver av disse komponentene i en head-to-head sammenligning med daværende toppmodeller fra Burmester 969 & 970, hvor han kom frem til at han foretrakk MBL kombinasjonen.

Lyden fra denne CD-spiller kombinasjonen heller nok litt mot det varme, røraktige. Den har dog særdeles godt rytmisk driv og dynamikk. Jeg liker lyden veldig godt og satser på at dette blir min siste CD-spiller i dette anlegget.

Vis vedlegget 180110

Vis vedlegget 180111

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:
R

Roysen

Gjest
Klokking og SRC, ja.......

Personlig har jeg lekt meg mye med det, og mine konklusjoner er at i mitt anlegg opplever jeg ikke (subjektive) forbedringer over 96 kHz samplingsfrekvens. Nå snakker jeg om ren lytting, uten å ta hensyn til det teoretiske grunnlaget. (Som forøvrig er noe omstridt, forsiktig sagt).

Jeg har muligheten til å bruke ekstern klokke, og har en slik. Må innrømme at jeg sjelden bruker den. IMO hersker det ingen tvil om at det er (små, men hørbare) lydforskjeller på intern og ekstern klokke. Hva som er konsekvent lydmessig best har jeg ikke funnet ut ennå, men gi meg en 4-5 år til.........:cool:

Bitdybde er jo enda et tema, og teoretisk vil jo støygulvet senkes jo høyere bitdybde en har. Det store spørsmålet er jo hvor langt opp i bitdybde en må før annen elektronisk støy overskygger det digitale støygulvet uansett.

mvh
Jeg vet du har benyttet mye tid på å eksperimentere med ditt digitalutstyr, tkr. Det er veldig mye nyttig å lære ved å følge tråden din. Det vil jeg nok også gjøre de 4-5 neste årene. Så bare stå på. Når det gjelder SRC finnes det jo også forskjellige metoder. Man har Wadia's DigiMaster filter, Meridians Apodizing filter og andre proprietære SRC algritmer. De nyere DAC chipene har også SRC innebygget slik at produsentene av spillere som benytter disse ikke trenger å lage egne løsninger for dette. Dog er min er faring at enn så lenge ligger de innebygde løsningene litt etter rent lydmessig. Det som også virker som en gjenganger er at upsampling lyder best dersom man upsampler til en frekvens man oppnår ved heltalls konvertering. Her har jeg dog ikke så mye erfaring. Noen som har eksperimentert med dette?

Når det gjelder bitdybde for SRC er det i mine øyne et tveegget sverd. Dersom SRC-algoritmen og DACen er av god kvalitet er stor bitdybde en fordel. Dersom kvaliteten er så som så har jeg litt andre erfaringer. Bitdybde ved upsampling blir benyttet til å flytte støy ut av det hørbare området langt opp i frekvens. Selv om vi ikke kan høre dette vil bredbåndede forsterkere bruke mye krefter på å forsterke opp denne støyen. Det er ikke gunstig.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Håper du vil sammenlikne med noe som ikke har innebygget allskens ALGORITMER... (Non-oversampling)

Arne K

(4 sider nesten uten bilder... skjerpings!)
 
R

Roysen

Gjest
Håper du vil sammenlikne med noe som ikke har innebygget allskens ALGORITMER... (Non-oversampling)

Arne K
Jepp, det vil jeg gjøre da jeg har to spillere som er non-oversampling i de to andre anleggene (Zanden og Goldmund).

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.581
Antall liker
27.716
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2

Det som også virker som en gjenganger er at upsampling lyder best dersom man upsampler til en frekvens man oppnår ved heltalls konvertering. Her har jeg dog ikke så mye erfaring. Noen som har eksperimentert med dette?

Mvh
Roysen
Har testet det ut, ja. Som sagt, min preferanse er 24/96.

Her er link til en tråd på Gearslutz hvor bl.a. Dan Lavry diskuterer SRC og oversampling:

snr advantage at higher sample rates - Gearslutz.com

mvh
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.854
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Matts Oddemalm fra Svanå Miljøteknik kommer på besøk i morgen slik at vi får avklart hva jeg trenger av akustiske remedier og får bestilt også det.
Hei!

Spennende det her.

Hvilken tanker gjør du deg rundt akustikk.

Med din kompromissløse holdning til gjengivelse av lyd, så er jo akustikk også viktig. Men her finnes det jo også ulike tilnærminger, hvor Svanå bare er en av mange. Hvorfor er Svanå valgt...?

Jeg har selv vært hos Marten i Gøteborg og hørt Coltrane Supreme i et behandlet Svanå rom, men har i svært liten grad hørt andre konsepter - da de knapt nok finnes i Norge. Har du forresten hørt Stig Erik sitt rom etter at han fikk diffusorer på bakveggen..?

Mvh
OMF
 
R

Roysen

Gjest
SACD-spiller (Soulution Audio 745):
SACD-spilleren jeg har valgt for dette anlegget er Soulution Audio 745, og den et unntak fra mitt generelle synspunkt om at SACD-spillere som konverterer direkte fra DSD til analog lyder bedre enn fra DSD via PCM til analog. Denne spilleren foretar SRC til 32/384 PCM ved avspilling av SACD og til 32/358 PCM ved avspilling av Redbook CD. Upsamplingsalgortimene er utviklet av ikke helt ukjente Anagram Technologies i Svetis. Denne spilleren benytter også drivverket som er unntaket fra mitt generelle synspunkt om at de som er laget for SACD og DVD avspilling ikke lyder like godt også for Redbook CD-avspilling. Vi snakker om Esoteric's VRDS-Neo serie. I dette tilfelle er det modellen som heter VMK-5 som benyttes. Denne er riktignok modifsert en smule for å nå opp til Soulutions referansenivå. Spilleren er en integrert spiller med drivverk, klokke og DAC i samme boks, men med strømforsyning i et separat kabinett. Spilleren har også en klokkeinngang. Så har kan man eksperimentere med å bruke eksterne klokker med høyere presison vs intern klokke med kortere avstand til DAC chps. Det har jeg ikke eksperimenert så mye med ennå. Jeg har dog planer om å gjøre det. Spilleren har heller ikke noen SRC options for brukeren. Jeg planlegger å benytte den sammen med en Combak Harmonix Reiymo ALS-777 power conditioner som igjen vil bli plugget inn i en av de syv dedikerte 16A kursene til anlegget.

Soulution 745 har en betydelig mer luftig, åpen og oppløst lyd enn MBL. Dette er jo også noe av fordelen med SACD vs CD. Ellers er dette virkelig en spiller som jeg har planer om å beholde som min siste SACD-spiller i dette anlegget.
Vis vedlegget 180114
Vis vedlegget 180115

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn