Roysens Stueanlegg

Status
Stengt for ytterligere svar.
R

Roysen

Gjest
Matts Oddemalm fra Svanå Miljøteknik kommer på besøk i morgen slik at vi får avklart hva jeg trenger av akustiske remedier og får bestilt også det.
Hei!

Spennende det her.

Hvilken tanker gjør du deg rundt akustikk.

Med din kompromissløse holdning til gjengivelse av lyd, så er jo akustikk også viktig. Men her finnes det jo også ulike tilnærminger, hvor Svanå bare er en av mange. Hvorfor er Svanå valgt...?

Jeg har selv vært hos Marten i Gøteborg og hørt Coltrane Supreme i et behandlet Svanå rom, men har i svært liten grad hørt andre konsepter - da de knapt nok finnes i Norge. Har du forresten hørt Stig Erik sitt rom etter at han fikk diffusorer på bakveggen..?

Mvh
OMF
Hei, OMF.

Når det gjelder stueanlegget som jeg beskriver her, så er det viktigste med de akustikse tiltakene å få kontroll på peaken jeg har ved 40Hz og samtidig få det til å se ut på en slik måte at frøkna aksepterer det. I stua vil det ikke blir benyttet mye akustiske tiltak. Lyden, etterklangstiden og frekvensresponsen i det ubehandlede rommet er også såpass god at jeg kunne ha levd godt med den. Likevel vil det bli installert V-6 bassfeller (i valnøttfinèr) i alle hjørnene i rommet samt en øy i taket av Svanås Diamond diffusorer. I tillegg er det tykke gardiner foran vinduene som jeg kan trekke for, tykke tepper på gulvet som dekker førsterefleksjonspunktene der og tykk duk på bordet som står foran lytteposisjonen. Jeg vil også gå til anskaffelse av en dempeplate som jeg kan stille opp bak hodet. Dette vil bli første akustiske skritt i stua. Dersom behovet skulle vise seg å være større, vil vi kunne utøke med flere remedier etter hvert.

Når det gjelder akustikken i lyttehuset er det der ikke bestemt ennå hva jeg vil bruke og jeg hadde tenkt at vi kunne gå inn på en litt grundigere akustikk utveksling/debatt etter at utstyret for anlegget er presentert. Stua er jo litt utfordrende i teorien med usymmetri bak lytteposisjonen.

Jeg har ikke hørt Stig-Erik Tangens rom etter hans endringer. Forøvrig har jeg også tilgang til tjenestene og installasjon fra Rives Audio i USA gjennom Audio Art i tillegg til Svanå. Rives Audio var jo ansvarlige for installasjonen hos Mike Lavigne.


Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Ja, lyttehuset kan jo blir litt utfordrende mtp at du skal ha to anlegg i hver ende, som gjør at det som blir bakvegg i det ene anlegget blir frontvegg i det andre! Det kan bli krevende å få til en optimal løsning der.

Mvh
OMF
 
R

Roysen

Gjest
Hi-Res PCM-Spiller (Metronome Technologie Kalista Ultimate SE & APL HiFi NWO-Master System & GTE Audio Trinity DAC Mk.II):
Med Hi-Res PCM Spiller mener jeg en avspiller som kan spille sølvskiver på PCM format med høyere oppløsning enn Redbook CD. Vi snakker da om DVD-Audio, DAD, HDAD, XtractHD etc i tillegg til brente DVD+RW skiver av nedlastet musikk på høyoppløselig PCM. Her begynner det å ta av litt fordi jeg jeg har valgt D/A Converteren GTE Audio Trinity Mk.II ut fra dens spesielle egenskaper med 24/192 PCM (som jo tilsvarer 2 kanals lydspor på DVD-Audio og Blu-Ray) hvor dens patenterte løsning medfører at de slipper unna uten noe digitalfilter. Den er imidlertid kun en DAC. Det er ikke mange drivverk der ut som kan gi 24/192 PCM fra DVD-Audio ut på en digital utgang av hensyn til kopibeskyttelsen som inngår som en del av lisensavtalen for DVD-Audio. Jeg har imidlertid funnet at transporten i den nye todelte APL NWO-Master System, som Knut Vadseth nå har kjøpt på bekostning av Soulution 745, har nettopp en slik utgang. Denne transporten benytter også en Esoteric VRDS-Neo transportmekanisme, men denne gangen er det snakk om en VMK-3. Likevel tror jeg at den transporten i utgangspunktet fungerer best med APL HiFi NWO-Master System DACen som er laget nettopp for denne transporten og som også er en kompromissløs og formidabel løsning med med 32 stk AKM 32 bits DAC chips pr kanal, Lundahl utgangstrafoer og rør i utgangstrinnet. Den DACen kan også dekode 24/192 PCM og DVD-Audio. Transporten fungerer nok sannsynligvis mest ideelt sammen med sin dedikerte DAC, men jeg tror likevel GTE Audio Trinity DACen er en bedre DAC og spesiellt på 24/192 PCM. GTE Audio Trinity DACen er en så god DAC at jeg har lyst til å benytte den til mer enn Hi-Res PCM basert avspilling. Jeg ønsker også å benytte den til Redbook CD avspilling. Selv om APL NWO-Master System Transport kan avspille CD på et høyt nivå sammen med GTE Audio Trinity DACen og sammen med APL NWO-Master System DACen ønsket jeg her at transporten for å avspille Redbook CD på GTE Audio Trintity DAC Mk.II skulle overgå disse kombinasjoene med en enda bedre transport. Jeg har derfor bestilt Metronome Technologie Kalista Ulimate SE med sitt eksterne PSU kalt Elektra som har en kondensatorbank på over 1 Farad. Dette er etter hva jeg har hørt kanskje det ultimate CD-drivverk og benytter også (som MBL 1621A) en modifisert Phillips CD-Pro mekanisme. Dette drivverket kan også upsample, men da til den merkelige oppløsnigen 32/96 i tillegg til at non-oversampling er tilgjengelig. Både Metronome og GTE Audio produktene er bestilt. Metronome skal levers i juni og GTE Audio skal bringes hjem fra Munchen messen i år. Forøvrig har jeg inngått en avtale med en tidligere eier av en gammel versjon av APLs en-boks spiller (APL NWO-GO 4.0SE) om å få kjøpe den av ham. Nåværende eier er i ferd med å oppgradere sitt anlegg med blant annet Magico Ultimate Mk.III høytalere og jeg venter bare på at det blir denne spillerens tur til å flytte ut. Da skal den oppgraderes av Alex Peychev hos APL til full NWO-Master System. Strømrenseren til denne kombinasjoen er det tenkt at skal bli Silver Circle Audio Tchaik som igjen da skal stå oppkoblet på en av de syv dedikerte 16A kursene i strømopplegget til dette oppsettet.

Jeg satser på at dette skal bli min siste Hi-Res PCM-Spiller i dette oppsettet.

Vis vedlegget 180122

Vis vedlegget 180123
Vis vedlegget 180124

Vis vedlegget 180125

Vis vedlegget 180126

Vis vedlegget 180577

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:
R

Roysen

Gjest
Ja, lyttehuset kan jo blir litt utfordrende mtp at du skal ha to anlegg i hver ende, som gjør at det som blir bakvegg i det ene anlegget blir frontvegg i det andre! Det kan bli krevende å få til en optimal løsning der.

Mvh
OMF
Det er mulig at det ikke blir løsningen til slutt. Det kan være at jeg ønsker å spille et anlegg på en langveg og det andre anlegget på en kortvegg. Uansett vil lytteposisjonen bli ca midt i rommet og da er det mellom 4 og 5 meter til et evt anlegg som skal stå bak.

Edit: Etter møte med Matts Oddemalm i går er det klart at med størrelsen dette lyttehuset vil få blir det ikke noe problem at det står et anlegg på hver kortvegg (som er det foretrukne).

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:
R

Roysen

Gjest
Musikkserver & Filbasert-Spiller (Burmester 111 & Burmester 069 m/Reference line PSU):
I dette systemet har jeg valgt å kombinere Burmester 111 og Burmester 069 med Reference Line Power Supply som musikkserver. Burmester 111 har jeg hørt i Munchen sammenlignet nettopp mot nettopp Burmester 069 m/Reference Line PSU. I mine ører låt 069 litt bedre til tross for at de har den samme innebygde DACen. Jeg antar at det skyldes at 069 med sitt Reference Line PSU i eksternt kabinett er et bedre Power Supply enn det som er innebygget i 111. For å oppnå optimal ytelse fra 111 har jeg valgt å hoppe over DACen som sitter i den og koble digitalt ut til digitalt inn på Burmester 069 for å kunne utnytte dens power supply. Med denne løsningen vil jeg også kunne avspille Redbook CD med meget god lydkvalitet direkte fra 069. Forøvrig er det slik at selv om jeg skal ha tre anlegg med hver sin Musikkserver & Filbasert-Spiller ønsker jeg ikke å ha tre ulike harddisk baserte musikkbiblioteker. Jeg ønsker et sentralt musikkbibliotek som jeg laster ned til og ripper til. Samtidig har jeg ikke tro på at det som kalles Lossless musikklagring lyder like bra som i lagret i full opprinnelig størrelse. Jeg trenger derfor stor diskplass. Til slutt er jeg livredd for virus og andre ulumskheter som kan snike seg inn på musikkserverne dersom de står direkte oppkoblet på internet. Derfor ønsker jeg ikke det. Jeg ser derfor for meg en løsning hvor jeg benytter min laptop mot internet hvor nedlasting og ripping av musikk foregår fra. Deretter har jeg planer om å sette opp en Mac Pro som server og brannmur mellom laptopen og en router. Jeg ønsker så å kable en 128TB ReadyNAS til det routeren. All nedlasting og ripping fra laptopen skal foregå til NAS i fullformat. Hver av de tre anleggenes musikkservere skal så stå kablet oppkoblet mot routeren og hver natt har jeg tenkt å lage scripts for å kopiere de delene av musikksamlingene jeg ønsker til de respektive musikkserverne. Da vil NASen fungere som både master og sikkerhetskopi. Når det gjelder Burmester 069 inneholder den en beltedrevet transportmekanisme og man kan velge mellom 24/96 og 24/192 upsampling. De samme upsamplingsvalgene finnes i 111, men de har jeg ikke tenkt å benytte. 111 har også en CD-slot hvor man kan avspille CD eller rippe CD til 111s interne harddisk. Denne CD-sloten har jeg heller ikke tenkt å benytte meg av. Som dedikert strømrenser til Burmester kombinasjonen er det naturlig å velge Burmesters egen 948 Power Conditioner som da også skal stå koblet til en av de syv dedikerte 16A kursene til anlegget. Jeg har god tro på at dette kan bli den siste Musikkserver & Filbasert-Spiller i dette oppsettet. Burmester kombinasjonen er bestilt, men ikke det beskrevne data-oppsettet.

Vis vedlegget 180137

Vis vedlegget 180138

Vis vedlegget 180139

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Samtidig har jeg ikke tro på at det som kalles Lossless musikklagring lyder like bra som i lagret i full opprinnelig størrelse. Jeg trenger derfor stor diskplass.
Jeg tror det er en grunnløs bekymring, men: Hvilket format skal du rippe til da? Wav? Det er svært upraktisk mtp. tagging og slikt? Støtter avspillerne det, og hvorfor tror du at datakompromering vil degradere lyden? Hvis du ripper til Flac, og evt. setter en lav komprimeringsgrad slik at filene blir lettest mulig å pakke ut (ikke at det betyr noe, men...) tror jeg det vil lyde helt identisk, men det er jo bare å prøve.

Hva slags løsning skal du bruke for å koble sammen musikknettverket ditt og skille dette fra Internett? bare en switch og kablet nettverk til server og streamere? kan det tenkes at streamerene ønsker å være koblet til internett? mange moderne apparater gjør jo det, for softwareoppdateringer og slikt.
 
R

Roysen

Gjest
Samtidig har jeg ikke tro på at det som kalles Lossless musikklagring lyder like bra som i lagret i full opprinnelig størrelse. Jeg trenger derfor stor diskplass.
Jeg tror det er en grunnløs bekymring, men: Hvilket format skal du rippe til da? Wav? Det er svært upraktisk mtp. tagging og slikt? Støtter avspillerne det, og hvorfor tror du at datakompromering vil degradere lyden? Hvis du ripper til Flac, og evt. setter en lav komprimeringsgrad slik at filene blir lettest mulig å pakke ut (ikke at det betyr noe, men...) tror jeg det vil lyde helt identisk, men det er jo bare å prøve.
Det skal definitivt prøves ut. Bekymringen skyldes en demonstrasjon foretatt av en som deler mine bekymringer. Vi hørte begge det samme. Ved fullformat-ripping vil i så fall WAV-formatet benyttes. Alle de musikkserverene & Filbaserte spillere jeg har valgt støtter WAV.

Hva slags løsning skal du bruke for å koble sammen musikknettverket ditt og skille dette fra Internett? bare en switch og kablet nettverk til server og streamere? kan det tenkes at streamerene ønsker å være koblet til internett? mange moderne apparater gjør jo det, for softwareoppdateringer og slikt.
Jeg har planlagt å sette opp den beskrevne Mac Pro som server og brannmur med kun mulighet for envegs komunikasjon (fra laptopen som er koblet opp mot internet utenfor brannmuren og inn til routeren innenfor brannmuren - ikke andre vegen). Routeren som da skal stå innefor brannmuren vil ikke være koblet til internet, men kobler kun NAS og de tre musikkserverne sammen. Det vil kun være kablet forbindelse mellom router - NAS og router - musikkservere.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Alle de musikkserverene & Filbaserte spillere jeg har valgt støtter WAV.
Men du mister vel en del funksjonalitet som tagging av filene gir, i så fall. Søking og kategorisering av biblioteket, etc.

Vi får se. Blir spennende å se hva du ender opp med å gjøre/synes.
 
R

Roysen

Gjest
Alle de musikkserverene & Filbaserte spillere jeg har valgt støtter WAV.
Men du mister vel en del funksjonalitet som tagging av filene gir, i så fall. Søking og kategorisering av biblioteket, etc.

Vi får se. Blir spennende å se hva du ender opp med å gjøre/synes.
Ja, jeg er klar over manglende ved å bruke WAV med hensyn til automatisk tagging og kategorisering. Det kan være at jeg må gjøre det manuelt.

Mvh
Roysen
 
N

nb

Gjest
Har du regnet på hvor lang tid det vil ta å spille gjennom musikken på et 128 TB system som er fullt?
Om vi antar at ALT er lagret i 24/96 (som er totalt urealistisk siden det meste er i 16/44, men la gå) så vil det ta i overkant av 9 år å spille gjennom arkivet om du spiller musikk 365 dager i året 24 timer i døgnet. Ca 30 år om det er 16/44.

Det fornuftige er å ha den lagringsplassen man faktisk trenger + godt med slack for å takle større arkiver, for så å flytte over på nye og større disker når behovet melder seg. Diskstørrelser vokser erfaringsmessig raskt. Selv har jeg 5x500GB i RAID-5 hjemme. Når jeg skal oppgradere trenger jeg kun en eneste ny harddisk for å kunne mellomlagre hele arkivet mens jeg hiver ut de gamle diskene. Eller om jeg går fra 5x disker til 4x disker har jeg nok SATA-porter, men kan likevel nå få 6 ganger så stor lagringsplass en tre-fire år etter at serveren ble satt opp.
 
R

Roysen

Gjest
Har du regnet på hvor lang tid det vil ta å spille gjennom musikken på et 128 TB system som er fullt?
Om vi antar at ALT er lagret i 24/96 (som er totalt urealistisk siden det meste er i 16/44, men la gå) så vil det ta i overkant av 9 år å spille gjennom arkivet om du spiller musikk 365 dager i året 24 timer i døgnet. Ca 30 år om det er 16/44.

Det fornuftige er å ha den lagringsplassen man faktisk trenger + godt med slack for å takle større arkiver, for så å flytte over på nye og større disker når behovet melder seg. Diskstørrelser vokser erfaringsmessig raskt. Selv har jeg 5x500GB i RAID-5 hjemme. Når jeg skal oppgradere trenger jeg kun en eneste ny harddisk for å kunne mellomlagre hele arkivet mens jeg hiver ut de gamle diskene.
Det koster ikke så mye at det er noe å bekymre seg over og da er jeg forberedt på filformater som tar større plass i fremtiden.

Mvh
Roysen
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ja, jeg er klar over manglende ved å bruke WAV med hensyn til automatisk tagging og kategorisering. Det kan være at jeg må gjøre det manuelt.
Wav støtter ikke tags i det hele tatt, men det kan selvsagt hende at streamerene/avspillingssystemet har en database der den selv kan holde styr på filene og infomasjon om dem. Det er dette som gjør Flac/Alac så mye mer brukervennlig, i tillegg til at det altså tar litt mindre plass.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det koster ikke så mye at det er noe å bekymre seg over og da er jeg forberedt på filformater som tar større plass i fremtiden.

Mvh
Roysen
Harddisker har en gitt levetid, og harddisker i en server står gjerne og snurrer kontinuerlig, så hvis du kjøper masse disker du ikke egentlig har bruk for, kan det fort skje at du må bytte dem både en og to ganger før du i det hele tatt får brukt noe av plassen på dem.

Er det ikke lurere å kjøpe et skalerbart system der du bare kan fylle på med disker, sånn passelig i forkant av plassbehovet?
 
R

Roysen

Gjest
Slik jeg har fortsått Burmester 111 er dette en del av funksjonaliteten i selve softwaren.

Mvh
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
Det koster ikke så mye at det er noe å bekymre seg over og da er jeg forberedt på filformater som tar større plass i fremtiden.

Mvh
Roysen
Harddisker har en gitt levetid, og harddisker i en server står gjerne og snurrer kontinuerlig, så hvis du kjøper masse disker du ikke egentlig har bruk for, kan det fort skje at du må bytte dem både en og to ganger før du i det hele tatt får brukt noe av plassen på dem.

Er det ikke lurere å kjøpe et skalerbart system der du bare kan fylle på med disker, sånn passelig i forkant av plassbehovet?
Mulig dette er et poeng, men jeg ser for meg at hos meg vil ikke en slik NAS stå og surre hele tiden. Poenget i åpningsinnlegget var egentlig ikke at det skulle være installert 128TB fra første dag men at den modellen jeg har valgt er skalerbar til 128TB. Om den skal være full med disker fra første dag eller ikke har jeg egentlig ikke tenkt så nøye gjennom.

Mvh
Roysen
 
N

nb

Gjest
Å kjøpe datahardware for noe som en eller annen gang kanskje kommer i fremtiden er meningsløst. Prisene går rett i dass hele tiden, ting blir bedre, raskere og nye ting kommer. Maskinvaren varer heller ikke evig.

Konseptet med tre servere og en sentral er greit nok for å ha backup, men det strider på en måte litt mot hele poenget med å ha en server i utgangspunktet. Når du i tillegg skal basere deg på et filformat uten tagstøtte begynner det å se litt rart ut. Du kan ansette en person på heltid for å tagge samlingen om det er behov for en NAS med 128 TB. Hva har du tenkt å gjøre dersom du har tagget i avspillingsprogramvaren og på ett eller annet tidspunkt skal gå over til annen avspilling?

Om du har to lokasjoner (huset og huset i hagen) er det enkelt å få i alle fall delvis off-site-backup vha en server og en backupserver.
 
R

Roysen

Gjest
Å kjøpe datahardware for noe som en eller annen gang kanskje kommer i fremtiden er meningsløst. Prisene går rett i dass hele tiden, ting blir bedre, raskere og nye ting kommer. Maskinvaren varer heller ikke evig.

Konseptet med tre servere og en sentral er greit nok for å ha backup, men det strider på en måte litt mot hele poenget med å ha en server i utgangspunktet. Når du i tillegg skal basere deg på et filformat uten tagstøtte begynner det å se litt rart ut. Du kan ansette en person på heltid for å tagge samlingen om det er behov for en NAS med 128 TB. Hva har du tenkt å gjøre dersom du har tagget i avspillingsprogramvaren og på ett eller annet tidspunkt skal gå over til annen avspilling?

Om du har to lokasjoner (huset og huset i hagen) er det enkelt å få i alle fall delvis off-site-backup vha en server og en backupserver.
Akkurat dette med tagging er også et tema som ikke har vært gjennomtenkt så nøye. Som jeg nevnte vil jeg gjøre en del tester med avstpilling av FLAC vs WAV og dersom det skulle vise seg at FLAC ikke har noen ulemper er jo dette med tagging ikke noe problem lenger heller. Dette vil vise seg. Kanskje må man bite i det sure eplet og velge FLAC av praktiske hensyn selv om lydkvaliteten i mine ører skulle være et kompromiss. Vi får se.

Mvh
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
Platespiller (Clearaudio Statement Turntable & Clearaudio Statement TT-1 Tonearm & Clearaudio Goldfinger Statement PU):
Siste kildekomponent i anlegget vil bli en platespiller. Valget i dette anlegget falt på en kombinasjon av Clearaudio Statement Turntable, Clearaudio Statement TT-1 Tonearm og Clearaudio Goldfinger Statement PU. Platespilleren har vært en demomodell og er bestilt. Den vil bli levert med helt ny arm og PU. Denne kombinasjonen har jeg hørt en gang tidligere og det var rene himmelriket. Den har stått på ønskelisten helt siden den gang. Pickupen på den kombinasjonen var dog en litt eldre versjon av Goldfinger. Som dedikert strømrenser til denne kombinasjonen vil Absolare ByBee Power Conditioner bli benyttet. Den vil også stå oppkoblet til en av de syv dedikerte 16A kursene i strøm-opplegget til stueanlegget.

Vis vedlegget 180150

Vis vedlegget 180151

Vis vedlegget 180152

Vis vedlegget 180153

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:
R

Roysen

Gjest
Phono forforsterker (Qualia Indigo Reference):
Til platespilleren skal det selvsagt høre til en phono forforsterker eller RIAA om du vil. Her har jeg ikke bestilt noen ennå. Jeg har hatt et par alternativer i tankene og når Boulder nå begynner å leke med taken på å lage en 3008 virker det interessant. Samtidig sier de at de ikke har noen konkrete planer. Av den grunn er jeg temmelig sikker på at valget faller på det japanske merket Qualia og deres modell Indigo Reference som faktisk er to stk. mono RIAA med felles ekstern PSU. Jeg har ennå til gode å høre den og den vil ikke bli bestilt før jeg har hørt den med min platespiller-kombinasjon. Men denne står øvest på ønskelisten så langt. Dens dedikarte power conditioner er planlagt som ByBee Technologies Stealth Purifier. Denne skal også stå oppkoblet til en av de syv dedikerte 16A kursene til anlegget.

Test av denne phono forforsterkeren vil komme veldig snart i Tone Audio.

Vis vedlegget 180156

Vis vedlegget 180158
Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Innlegg
426
Antall liker
23
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
Er jo litt morsomt å lese om så mange store og dyre ting, og så er folk "bekymret" for unødig pengebruk på noen harddisker... Blir litt som å henge seg opp i bensinforbruket på supersportsbiler... Håper kommentaren tas med ett smil ;) Personlig syns jeg det var voldsomt å ta tre (så store/plasskrevende) digitale avspillere til stua når du senere skal ha hifi-hus. Uansett spennende å følge med, og ønsker lykke til.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.640
Antall liker
3.263
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Tagging er nok ikke noe stort problem med Burmestet 111 selv om den bruker WAV format. Den benytter en database for automatisk oppsøking av manglende titler, cover bilder etc. Om det er på nivå med feks Naim sin database vet jeg ikke, med der henter det fram ufattelig mye info om den relevante sangen eller plata. Feks Se bildet som viser en liten del av informasjonen som er gjort tilgjengelig, her for Norah Jones, Love me.
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Er jo litt morsomt å lese om så mange store og dyre ting, og så er folk "bekymret" for unødig pengebruk på noen harddisker... Blir litt som å henge seg opp i bensinforbruket på supersportsbiler... Håper kommentaren tas med ett smil ;) Personlig syns jeg det var voldsomt å ta tre (så store/plasskrevende) digitale avspillere til stua når du senere skal ha hifi-hus. Uansett spennende å følge med, og ønsker lykke til.
Da uttrykker du jo samtidig en viss "bekymring" selv?
Pengeforbruk på harddisker er vel strengt tatt ikke poenget - det er å betrakte som lommerusk for Roysen.
Det som menes, er vel heller det faktum at man her skyter spurv med kanoner?

Men greit nok. For å føle seg på den sikre siden, er det noen som velger å "ta i litt", i generelle vendinger. For sikkerhets skyld.
Man kan uansett ikke bruke den fordømte krona mer enn èn gang, og det er jo opptil enhver å bestemme hvordan.....
 
N

nb

Gjest
Hi-Res PCM-Spiller (Metronome Technologie Kalista Ultimate SE & APL HiFi NWO-Master System % GTE Audio Trinity DAC Mk.II):
Med Hi-Res PCM Spiller mener jeg en avspiller som kan spille sølvskiver på PCM format med høyere oppløsning enn Redbook CD. Vi snakker da om DVD-Audio, DAD, HDAD, XtractHD etc i tillegg til brente DVD+RW skiver av nedlastet musikk på høyoppløselig PCM. Her begynner det å ta av litt fordi jeg jeg har valgt D/A Converteren GTE Audio Trinity Mk.II ut fra dens spesielle egenskaper med 24/192 PCM (som jo tilsvarer 2 kanals lydspor på DVD-Audio og Blu-Ray) hvor dens patenterte løsning medfører at de slipper unna uten noe digitalfilter. Den er imidlertid kun en DAC. Det er ikke mange drivverk der ut som kan gi 24/192 PCM fra DVD-Audio ut på en digital utgang av hensyn til kopibeskyttelsen som inngår som en del av lisensavtalen for DVD-Audio. Jeg har imidlertid funnet at transporten i den nye todelte APL NWO-Master System, som Knut Vadseth nå har kjøpt på bekostning av Soulution 745, har nettopp en slik utgang. Denne transporten benytter også en Esoteric VRDS-Neo transportmekanisme, men denne gangen er det snakk om en VMK-3. Likevel tror jeg at den transporten i utgangspunktet fungerer best med APL HiFi NWO-Master System DACen som er laget nettopp for denne transporten og som også er en kompromissløs og formidabel løsning med med 32 stk AKM 32 bits DAC chips pr kanal, Lundahl utgangstrafoer og rør i utgangstrinnet. Den DACen kan også dekode 24/192 PCM og DVD-Audio. Transporten fungerer nok sannsynligvis mest ideelt sammen med sin dedikerte DAC, men jeg tror likevel GTE Audio Trinity DACen er en bedre DAC og spesiellt på 24/192 PCM. GTE Audio Trinity DACen er en så god DAC at jeg har lyst til å benytte den til mer enn Hi-Res PCM basert avspilling. Jeg ønsker også å benytte den til Redbook CD avspilling. Selv om APL NWO-Master System Transport kan avspille CD på et høyt nivå sammen med GTE Audio Trinity DACen og sammen med APL NWO-Master System DACen ønsket jeg her at transporten for å avspille Redbook CD på GTE Audio Trintity DAC Mk.II skulle overgå disse kombinasjoene med en enda bedre transport. Jeg har derfor bestilt Metronome Technologie Kalista Ulimate SE med sitt eksterne PSU kalt Elektra som har en kondensatorbank på over 1 Farad. Dette er etter hva jeg har hørt kanskje det ultimate CD-drivverk og benytter også (som MBL 1621A) en modifisert Phillips CD-Pro mekanisme. Dette drivverket kan også upsample, men da til den merkelige oppløsnigen 32/96 i tillegg til at non-oversampling er tilgjengelig. Både Metronome og GTE Audio produktene er bestilt. Metronome skal levers i juni og GTE Audio skal bringes hjem fra Munchen messen i år. Forøvrig har jeg inngått en avtale med en tidligere eier av en gammel versjon av APLs en-boks spiller (APL NWO-GO 4.0SE) om å få kjøpe den av ham. Nåværende eier er i ferd med å oppgradere sitt anlegg med blant annet Magico Ultimate Mk.III høytalere og jeg venter bare på at det blir denne spillerens tur til å flytte ut. Da skal den oppgraderes av Alex Peychev hos APL til full NWO-Master System. Strømrenseren til denne kombinasjoen er det tenkt at skal bli PS Audio P10 Power Plant som igjen da skal stå oppkoblet på en av de syv dedikerte 16A kursene i strømopplegget til dette oppsettet.

Jeg satser på at dette skal bli min siste Hi-Res PCM-Spiller i dette oppsettet.
Hvor mange sølvskiver har du eller har du tenkt å kjøpe med HiRez PCM? Hvor mange slike skiver finnes det i det hele her i verden? Nå har jeg forsåvidt skjønt at det ikke er så nøye hva noe koster osv, men jeg har store problemer med å forstå hensikten med å ha en dedikert dings til å spille noe som knapt finnes. Vil du spille av HiRez PCM går det også fint å legge det på en harddisk og spille av på den måten.
 

gooner4ever

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.02.2008
Innlegg
834
Antall liker
830
Sted
Mysen
Torget vurderinger
1
Av bitter erfaring ville jeg vært forsiktig med wav og frittstående arkiver/biblioteker. Da mister man tagging hvis man på et senere tidspunkt beveger seg over til nye/andre verktøy/produkter. Og benytter man verktøy med en del automatikk ville jeg ikke benyttet det mot filsystemet hvor all musikken ligger før jeg hadde testet det godt ut. Jeg startet med ripping til wav og på et tidspunkt hadde det verktøyet jeg brukte omorganisert alt slik att alt havnet under Various artist og Various songs. Da gikk jeg over til Apple lossless og nå også flac.

Ukomprimert flac kan være en løsning som ikke er lagt unna wav i kvalitet, filstørrelsene er omtrent like store. I tillegg finnes det løsninger/streamere som transcoder til wav "on-the-fly".

-gooner

Å kjøpe datahardware for noe som en eller annen gang kanskje kommer i fremtiden er meningsløst. Prisene går rett i dass hele tiden, ting blir bedre, raskere og nye ting kommer. Maskinvaren varer heller ikke evig.

Konseptet med tre servere og en sentral er greit nok for å ha backup, men det strider på en måte litt mot hele poenget med å ha en server i utgangspunktet. Når du i tillegg skal basere deg på et filformat uten tagstøtte begynner det å se litt rart ut. Du kan ansette en person på heltid for å tagge samlingen om det er behov for en NAS med 128 TB. Hva har du tenkt å gjøre dersom du har tagget i avspillingsprogramvaren og på ett eller annet tidspunkt skal gå over til annen avspilling?

Om du har to lokasjoner (huset og huset i hagen) er det enkelt å få i alle fall delvis off-site-backup vha en server og en backupserver.
Akkurat dette med tagging er også et tema som ikke har vært gjennomtenkt så nøye. Som jeg nevnte vil jeg gjøre en del tester med avstpilling av FLAC vs WAV og dersom det skulle vise seg at FLAC ikke har noen ulemper er jo dette med tagging ikke noe problem lenger heller. Dette vil vise seg. Kanskje må man bite i det sure eplet og velge FLAC av praktiske hensyn selv om lydkvaliteten i mine ører skulle være et kompromiss. Vi får se.

Mvh
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
Hi-Res PCM-Spiller (Metronome Technologie Kalista Ultimate SE & APL HiFi NWO-Master System % GTE Audio Trinity DAC Mk.II):
Med Hi-Res PCM Spiller mener jeg en avspiller som kan spille sølvskiver på PCM format med høyere oppløsning enn Redbook CD. Vi snakker da om DVD-Audio, DAD, HDAD, XtractHD etc i tillegg til brente DVD+RW skiver av nedlastet musikk på høyoppløselig PCM. Her begynner det å ta av litt fordi jeg jeg har valgt D/A Converteren GTE Audio Trinity Mk.II ut fra dens spesielle egenskaper med 24/192 PCM (som jo tilsvarer 2 kanals lydspor på DVD-Audio og Blu-Ray) hvor dens patenterte løsning medfører at de slipper unna uten noe digitalfilter. Den er imidlertid kun en DAC. Det er ikke mange drivverk der ut som kan gi 24/192 PCM fra DVD-Audio ut på en digital utgang av hensyn til kopibeskyttelsen som inngår som en del av lisensavtalen for DVD-Audio. Jeg har imidlertid funnet at transporten i den nye todelte APL NWO-Master System, som Knut Vadseth nå har kjøpt på bekostning av Soulution 745, har nettopp en slik utgang. Denne transporten benytter også en Esoteric VRDS-Neo transportmekanisme, men denne gangen er det snakk om en VMK-3. Likevel tror jeg at den transporten i utgangspunktet fungerer best med APL HiFi NWO-Master System DACen som er laget nettopp for denne transporten og som også er en kompromissløs og formidabel løsning med med 32 stk AKM 32 bits DAC chips pr kanal, Lundahl utgangstrafoer og rør i utgangstrinnet. Den DACen kan også dekode 24/192 PCM og DVD-Audio. Transporten fungerer nok sannsynligvis mest ideelt sammen med sin dedikerte DAC, men jeg tror likevel GTE Audio Trinity DACen er en bedre DAC og spesiellt på 24/192 PCM. GTE Audio Trinity DACen er en så god DAC at jeg har lyst til å benytte den til mer enn Hi-Res PCM basert avspilling. Jeg ønsker også å benytte den til Redbook CD avspilling. Selv om APL NWO-Master System Transport kan avspille CD på et høyt nivå sammen med GTE Audio Trinity DACen og sammen med APL NWO-Master System DACen ønsket jeg her at transporten for å avspille Redbook CD på GTE Audio Trintity DAC Mk.II skulle overgå disse kombinasjoene med en enda bedre transport. Jeg har derfor bestilt Metronome Technologie Kalista Ulimate SE med sitt eksterne PSU kalt Elektra som har en kondensatorbank på over 1 Farad. Dette er etter hva jeg har hørt kanskje det ultimate CD-drivverk og benytter også (som MBL 1621A) en modifisert Phillips CD-Pro mekanisme. Dette drivverket kan også upsample, men da til den merkelige oppløsnigen 32/96 i tillegg til at non-oversampling er tilgjengelig. Både Metronome og GTE Audio produktene er bestilt. Metronome skal levers i juni og GTE Audio skal bringes hjem fra Munchen messen i år. Forøvrig har jeg inngått en avtale med en tidligere eier av en gammel versjon av APLs en-boks spiller (APL NWO-GO 4.0SE) om å få kjøpe den av ham. Nåværende eier er i ferd med å oppgradere sitt anlegg med blant annet Magico Ultimate Mk.III høytalere og jeg venter bare på at det blir denne spillerens tur til å flytte ut. Da skal den oppgraderes av Alex Peychev hos APL til full NWO-Master System. Strømrenseren til denne kombinasjoen er det tenkt at skal bli PS Audio P10 Power Plant som igjen da skal stå oppkoblet på en av de syv dedikerte 16A kursene i strømopplegget til dette oppsettet.

Jeg satser på at dette skal bli min siste Hi-Res PCM-Spiller i dette oppsettet.
Hvor mange sølvskiver har du eller har du tenkt å kjøpe med HiRez PCM? Hvor mange slike skiver finnes det i det hele her i verden? Nå har jeg forsåvidt skjønt at det ikke er så nøye hva noe koster osv, men jeg har store problemer med å forstå hensikten med å ha en dedikert dings til å spille noe som knapt finnes. Vil du spille av HiRez PCM går det også fint å legge det på en harddisk og spille av på den måten.
Jeg forstår hva du mener. Likevel er dette et valg jeg har gjort basert på at jeg har ganske mange sølvskiver på slike formater. Jeg kommer til å ha en avspiller for dette foremålet i hvert av de tre anleggene. I tillegg til de allerede nevnte formatene for avspilling på denne spilleren finnes det faktisk ganske mange musikk-DVDer der ute med veldig bra lyd og god musikk. Denne spilleren kan også avspille slike. Fra audiofile plateselskaper slippes det skiver på formater for denne spilleren hele tiden.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:
R

Roysen

Gjest
Av bitter erfaring ville jeg vært forsiktig med wav og frittstående arkiver/biblioteker. Da mister man tagging hvis man på et senere tidspunkt beveger seg over til nye/andre verktøy/produkter. Og benytter man verktøy med en del automatikk ville jeg ikke benyttet det mot filsystemet hvor all musikken ligger før jeg hadde testet det godt ut. Jeg startet med ripping til wav og på et tidspunkt hadde det verktøyet jeg brukte omorganisert alt slik att alt havnet under Various artist og Various songs. Da gikk jeg over til Apple lossless og nå også flac.

Ukomprimert flac kan være en løsning som ikke er lagt unna wav i kvalitet, filstørrelsene er omtrent like store. I tillegg finnes det løsninger/streamere som transcoder til wav "on-the-fly".

-gooner

Å kjøpe datahardware for noe som en eller annen gang kanskje kommer i fremtiden er meningsløst. Prisene går rett i dass hele tiden, ting blir bedre, raskere og nye ting kommer. Maskinvaren varer heller ikke evig.

Konseptet med tre servere og en sentral er greit nok for å ha backup, men det strider på en måte litt mot hele poenget med å ha en server i utgangspunktet. Når du i tillegg skal basere deg på et filformat uten tagstøtte begynner det å se litt rart ut. Du kan ansette en person på heltid for å tagge samlingen om det er behov for en NAS med 128 TB. Hva har du tenkt å gjøre dersom du har tagget i avspillingsprogramvaren og på ett eller annet tidspunkt skal gå over til annen avspilling?

Om du har to lokasjoner (huset og huset i hagen) er det enkelt å få i alle fall delvis off-site-backup vha en server og en backupserver.
Akkurat dette med tagging er også et tema som ikke har vært gjennomtenkt så nøye. Som jeg nevnte vil jeg gjøre en del tester med avstpilling av FLAC vs WAV og dersom det skulle vise seg at FLAC ikke har noen ulemper er jo dette med tagging ikke noe problem lenger heller. Dette vil vise seg. Kanskje må man bite i det sure eplet og velge FLAC av praktiske hensyn selv om lydkvaliteten i mine ører skulle være et kompromiss. Vi får se.

Mvh
Roysen
Jeg ser det argumentet og det kan være at jeg må ta hensyn til dette med mangel på tagging og metadata ved lagring i WAV.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:
R

Roysen

Gjest
Forforsterker (Lyra Connoisseur 3.0):
I dette anlegget har jeg tenkt å fortsette å bruke den forforsterkeren jeg har hatt her en stund nå. Den er en kraftpakke av dimensjoner og gir enhver komponent jeg har koblet til et skikkelig løft. At den ser ut som et smykke gjør at den går hjem hos frøkna også. Lyra Connoisseur 3.0 (eller Connoisseur Definitions 3.0 som den het når den ble sluppet på markedet) er et produkt som har gått ut av produksjon for flere år siden. Likevel har jeg til gode å finne noen forforsterker som er vesentlig bedre. Den var da også et helt spesielt prosjekt for Lyra Connoisseur for å finne ut hvor god de kunne klare å lage en forforsterker uten begrensninger av noe slag. Denne modellen har blitt erstattet av flere nyere modeller etterpå, men denne modellen er fremdeles i mine ører den beste de har laget. Det meste av de interne komponentene er custom laget og det benyttes en patentert såkalt 3D kretsoppbygging som gir vesentlig kortere signalveier, men som er svært tidkrevende å implementere. Denne forforsterkeren kommer med to eksterne mono strømforsyninger og har en innebygget RIAA som jeg kommer til å benytte inntil jeg endelig har bestemt meg for hvilken RIAA jeg skal ha i dette anlegget. Siden denne kun ble laget for det japanske markedet som opererer på 100V er den strømrenseren jeg har valgt til denne forforsterkeren også en omformer fra 100V til 230V. Valget har falt på en Trafomatic Audio Experience 3000. Denne strømrenseren/omformeren er koblet til den siste av de syv 16A kursene til strømopplegget for dette anlegget.
Vis vedlegget 180296

Vis vedlegget 180297

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det må bli mange bokser i dette anlegget. ;) Hva slags rack skal du bruke, som skal se pent ut i stua OG ha plass til alle disse komponentene?
 
R

Roysen

Gjest
Det må bli mange bokser i dette anlegget. ;) Hva slags rack skal du bruke, som skal se pent ut i stua OG ha plass til alle disse komponentene?
Jeg kommer til det. Alt er timet og tilrettelagt som Egon Olsen bruker å si. Det blir tre rack med hylleplass til 27 komponenter totalt. Det er til og med planlagt helt ned til hvor i rackene hver komponent skal stå for å finne ut hvor lange kabler jeg trenger. Metronome transport og Clearaudio platespiller står på egne ben på gulvet. Det gjør også forsterkere og høytalere.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.582
Antall liker
27.728
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg må si, Roysen, at jeg undres litt over at du mener at et (eller flere) drev for sølvdisker er nødvendig i oppsettet ditt, iallfall når du likevel skal ha med harddisk.

Jeg er ikke i tvil at du hører forskjell fra harddisk til drev, men det er vel nokså delte meninger om hva som er best/mest riktig.

Det høres jo ut som om du har foretatt utstrakte lyttetester. Kan du fortelle litt mer om hvordan du kom til avgjørelsen din på dette punktet?

mvh
 
N

nb

Gjest
Jeg hadde heller aldri kjøpt et system ala Burmester 111 for avspilling av musikk fra harddisk. Uansett hvordan man snur og vender på det så er og blir alle slike bokser en svært begrenset datamaskin, eventuelt med innebygget DAC og forforsterker. Jeg klarer ikke å se fordelene med en slik løsning. Velger man å bruke PC/Mac/Linux har man full fleksibilitet i forhold til funksjonalitet, avspillingsprogrammer, plugins og hva man nå ellers måtte ha lyst på eller får lyst på. Mye heller det enn å være prisgitt hvilken funksjonalitet og kvalitet Burmester eller hvem det nå måtte være velger å implementere. Før eller siden gidder de sikkert heller ikke å supporte programvaren noe særlig. Sært og proprietært betyr sjelden det samme som bra.

I dette systemet finnes det vel uansett nok DACer til at man ikke trenger den innebyggede i en slik sak, ei heller forforsterkeren.

Sannsynligheten for at Burmester utvikler den beste og mest fleksible avspillingsprogramvaren estimerer jeg til temmelig eksakt null.

Jeg synest også løsningen med scripting av overføring av filer fra server til tre ulike steder er svært tungvindt. For at slike systemer skal være smooth er det ganske sentralt at biblioteker, tagging, cover art og annen info blir synkronisert på tvers av enheter og at man til enhver tid har alt av musikk og video tilgjengelig over alt. Jeg bruker XBMC hjemme, da kan jeg se en film mens jeg trenger i kjelleren for så å gå i stuen og så vet systemet hvor jeg var i filmen og spør meg om jeg ønsker å fortsette der jeg slapp eller om jeg vil starte fra børjan når jeg åpner filmen. Alt styrt fra min iPhone.
 
R

Roysen

Gjest
Effektforsterkere (Dynaudio Arbiter & darTZeel NHB-458):
Høytalerne som skal benyttes i stueanlegget kan bi-ampes. Forsterkerne jeg har plukket ut for å drive høytalerne har gått ut av produksjon for flere år siden og kan mest sannsynligvis ikke skaffes i flere par. Det finnes så få eksemplarer at de også er omtrent umulig å finne på bruktmarkedet. Så dersom jeg skal bi-ampe høytalerne og samtidig benytte de forsterkerne jeg har plukket ut, må den andre forsterkeren bli en annen. Jeg er i utgangspunktet litt skeptisk til å mixe to ulike forsterkere til å drive forskjellige deler av samme høytaler uten at man har noen for for elektronisk delefilter og/eller EQ mellom forsterkerne og høytalerne. Jeg vil derfor i første omgang prøve med bare den ene forsterkeren. Den første kandidaten for å bli den andre forsterkeren har jeg allerede også plukket ut og jeg vil jobbe hardt for å få lov til å forsøke å teste den ut i mitt system sammen med førstevalget slik at jeg kan få høre hvordan det matcher.

Førstevalget er Dynaudio Arbiter og det er en transistorbasert batteridreven monoblokk som har noen år på baken, men som var temmelig legendarisk den gangen de var tilgjengelige på markedet. De ble i utgangspunktet laget for å være et utviklingsverktøy for en høytalerprodusent som ønsket å ha den ultimate forsterker tilgjengelig slik at de visste om det var begrensninger i høytalerne eller forsterkeren de hørte når de evaluerte sine egne produkter under utviklingen. Noen asiater fikk så snusen i at dise forsterkerkerne var under utviklingen og presset på for å også gjøre de komersielt tilgjengelig for salg. Så vidt jeg vet er det kun laget 30-40 sett av disse monoblokkene og den tilhørende forforsterkeren. En spesiell detalj på disse forsterkerne er at man har to sett høytalerterminaler på baksiden som har ulik dempingsfaktor slik at man lettere er kompatibel med ulike høytalere. Disse forsterkerne kommer til å få stå oppkoblet på hvert sitt av tre 32A Phillip Hauge vegguttak som er intallert på hver 32A kurs for effektforsterkerne for de respektive kanalene i anlegget. Jeg ønsker ikke å benytte noen power conditioners på effektforsterkere da min erfaring er at de begrenser dynamikken.

Vis vedlegget 180306

Dynaudio Arbiter har temmelig høy gain, så valget av alternativet for forsterker nummer to bør da enten begrense seg til en forsterker med noenlunde samme gain eller til en som har justerbar gain. Førstevalget har da falt på darTZeel NHB-458 som har justerbar gain. Dersom disse skulle passere en test i mitt anlegg og jeg finner ut at de gir en lydforbedring i kombinasjon med Dynaudio Arbiter, så vil nok Dynaudio Arbiter benyttes på bassen og darTZeel NHB-458 benyttes på mellombass, mellomtone og diskant. darTZeel NHB-458 trives best når de for drive litt letter laster og de har en svært kort signalvei med kun et fåtall komponenter i signalveien. Det gir en særdeles oppløst og rafinert lyd med en anelse varme. Dette tror jeg i hvert fall vil passe til høytalerne jeg har valgt. Dersom jeg går for de vil disse forsterkerne komme til å få stå oppkoblet på hvert sitt av de øvre to 32A Phillip Hauge vegguttak som er intallert på hver 32A kurs for effektforsterkerne for de respektive kanalene i anlegget som Dynaudio Arbiter ike er koblet opp på.


Vis vedlegget 180308

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:
R

Roysen

Gjest
Jeg må si, Roysen, at jeg undres litt over at du mener at et (eller flere) drev for sølvdisker er nødvendig i oppsettet ditt, iallfall når du likevel skal ha med harddisk.

Jeg er ikke i tvil at du hører forskjell fra harddisk til drev, men det er vel nokså delte meninger om hva som er best/mest riktig.

Det høres jo ut som om du har foretatt utstrakte lyttetester. Kan du fortelle litt mer om hvordan du kom til avgjørelsen din på dette punktet?

mvh
Det kan jeg.

Jeg har jo en Zanden ren Redbook CD transport, en MBL ren Redbook CD transport, en Wadia ren Redbook CD transport, en Soulution SACD-spiller med Esoteric VRDS-Neo transport for både Redbook CD og SACD avlesing med digitale utganger, en Goldmund Eidos Reference med sterkt modifisert universelt Pioneer drivverk som spiller alt av sølvskiver på markedet bortsett fra Blu-Ray med digitale utganger og så har jeg en Denon DVD-A1UD (som normalt kun tjenestegjør som Blu-Ray video spiller), men som også har et universaldrev og digitale utganger. Ut over det har jeg hatt Ypsilon CDT-100 ren Redbook CD transport på lån. Flere av mine nærmeste audiofile venner benytter dCS drev som spiller både CD og SACD.

Jeg har testet mye med disse drevene mot hverandre koblet opp mot de ulike D/A Converterne jeg har. Det er i mine ører ikke tvil om at de drevene som er lagt for ren Redbook CD også spiller Redbook CD best. De unverselle drevene som også er laget for å spille DVD (bortsett fra Esoteric sine VRDS-Neo) spiller etter min erfaring både Redbook CD og SACD dårligst.

Jeg har fulgt hva jeg selv har oppfattet og mine meninger om dette. Andre kan selvsagt ha kommet til andre konklusjoner, men i mitt anlegg blir det naturlig å følge min egen veg og det jeg oppfatter.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:
R

Roysen

Gjest
Jeg hadde heller aldri kjøpt et system ala Burmester 111 for avspilling av musikk fra harddisk. Uansett hvordan man snur og vender på det så er og blir alle slike bokser en svært begrenset datamaskin, eventuelt med innebygget DAC og forforsterker. Jeg klarer ikke å se fordelene med en slik løsning. Velger man å bruke PC/Mac/Linux har man full fleksibilitet i forhold til funksjonalitet, avspillingsprogrammer, plugins og hva man nå ellers måtte ha lyst på eller får lyst på. Mye heller det enn å være prisgitt hvilken funksjonalitet og kvalitet Burmester eller hvem det nå måtte være velger å implementere. Før eller siden gidder de sikkert heller ikke å supporte programvaren noe særlig. Sært og proprietært betyr sjelden det samme som bra.

I dette systemet finnes det vel uansett nok DACer til at man ikke trenger den innebyggede i en slik sak, ei heller forforsterkeren.

Sannsynligheten for at Burmester utvikler den beste og mest fleksible avspillingsprogramvaren estimerer jeg til temmelig eksakt null.

Jeg synest også løsningen med scripting av overføring av filer fra server til tre ulike steder er svært tungvindt. For at slike systemer skal være smooth er det ganske sentralt at biblioteker, tagging, cover art og annen info blir synkronisert på tvers av enheter og at man til enhver tid har alt av musikk og video tilgjengelig over alt. Jeg bruker XBMC hjemme, da kan jeg se en film mens jeg trenger i kjelleren for så å gå i stuen og så vet systemet hvor jeg var i filmen og spør meg om jeg ønsker å fortsette der jeg slapp eller om jeg vil starte fra børjan når jeg åpner filmen. Alt styrt fra min iPhone.
Min mening i forhold til dette med PC-avspilling er for det første at man ikke trenger noen PC med all dens funksjonalitet for at den skal fungere optimalt som musikkserver. Tvert i mot. Det enkleste er ofte det beste og ved å fjerne en masse overhead av software, drivere og hardware man ikke trenger gjør man det lettere å holde kontroll på at forstyrrende elementer ikke ødelegger for lydkvaliteten. For det andre er det for meg åpenbart at de støyforhold og alle magnetiske felter etc som råder internt i en PC boks ikke er ideelt for støyfri musikkavspilling. Til slutt er det også åpenbart for meg at vanlige PCer har veldig mye å gå på i forhold til power supply. Kvaliteten på power supply er mye av det som skiller high end komponenter som gir virkelig god lyd fra de som lyder mindre godt. Selv på noe så enkelt som drivverk for CD-avspilling har et godt power supply mye å si.

En dedikert løsning som hensyntar disse tre utfodringene ved vanlige PCer er det jeg ønsker og Burmester 111 er nettopp en slik løsning.

Når det gjelder programvaren i en Burmester 111 har jeg fått den demonstrert nøye og jeg synes den virker veldig bra!

Om den endelige løsningen blir scripting eller et komersielt produkt for å distribure aktuelt innhold fra NAS til de tre musikkserverne er heller ikke spikret. Her er jeg på leting etter gode forslag.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:
R

Roysen

Gjest
Høytalere (Magico Q7):
Ved valg av høytalee såvel som forsterkere har det vært nødvendig å finne noen som både estetisk sett kan passe inn vårt stuemiljø og som ikke er for store. Selv om både forsterkerne jeg har valgt og høytalerne er temmelig store, så er de ikke så store at de ikke kan gli inn. Det var på dette området samt med hensyn på akustikken at jeg oppfattet at jeg måtte gjøre størst kompromisser i dette anlegget. Dog tror jeg nå at løsningen med de høtyalerene og forsterkerene jeg har valgt ikke innebærer et kompromiss lenger. Både høytalerne og forsterkerene er massive, en har en utførelse og en form som gjør at de forhåpentligvis vil mer et blikkfang i stua enn skjemmende. Jeg hadde veldig lenge lyst på Magico M6 som arvtager for Audio Physic Kronos i stua. Størrelsen på den høytaleren var også overlevbar og den spilte etter sigende særdeles godt. Så fikk jeg vite at den hadde gått ut av produksjon for et par år siden når Q5 kom på markedet. Jeg forventet dog at Q5 ikke kom til å være toppmodellen til Magico og ventet derfor med valget for hva som skulle inn i stua til M6 erstatter ble kunngjort. Når Q7 så kom på markedet og fikk den motakelsen av pressen som den har gjort samtidig som både størrelse og utforming var et steg i riktig retning i forhold til M6, var jeg ikke i tvil. Q7 skulle bli min stuehøytaler. Jeg har hørt både Q3 og Q5 flere ganger. Q7 har jeg dog ikke fått anledning til å høre ennå. Likevel er jeg så sikker på at dette er riktig høytaler at jeg allerede har bestilt de for en god stund siden. Finish vil bli i Magico M-Cast Bronze som på den avbildede Magico S5 under Q7-bildet nedenfor.

Vis vedlegget 180314

Vis vedlegget 180315

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:
R

Roysen

Gjest
Subwoofere (2x Burmester S8):
Jeg har fra tidligere vært vant til høytaleer fra Audio Physic med sidemonterte basselementer. Audio Physic utviklet en egen høytalerplasseringsmotode for å få best holografisk gjengivelse. Dette innebar en plassering av høytalerne langt inn i rommet hvor bassrespnsen som regel ikke er den beste. For å hjelpe på dette anbefalte de integrasjon med aktive subwoofere plassert i hjernene av rommet bak høytalerne og på toppmodellene av APs høytalere bygget de også inn bassforsterkere i lukkede kasser for å gjøre bassdelen aktiv. Både de aktive subwooferne og de semi-aktive høytalerne har spilt særdeles langt ned i frekvens - helt ned i sub 10 Hz. Dette har skapt en avhengighet til å kjenne musikken å kroppen rent fysisk enn en normal passiv fullrange høytaler som spiller ned til 20 Hz normalt klarer.

Høytalerplasseringsmetoden til AP har jeg fremdeles tenkt å følge. Selv om Q7 også er lukket kasse, er den passiv og spiller ned til omlag 20 Hz som andre passive fullrange høtyalere. For eventuelt å oppnå den samme fysiske musikkopplevelsen som jeg har gjort meg vant til vurderer jeg derfor å komplementere Magico Q7 med et par aktivve subwoofere. Dette må selvsagt prøves først før jeg bestemmer meg, men subwoofere har også den positive effekten at de kan utligne og kansellere noen ulumskheter i akustikken. De subwooferene jeg har som førstevalg skulle dette bli aktuelt har også den fordelen at man kan justere dens nivå avhengig av frekvens. For meg som har en peak på 40Hz kan denne subwooferen altså justeres inn slik at den senker nivået i bassen ved nettopp 40Hz. Et slikt par subwoofere vil hos meg kun benyttes til å fylle ut de aller laveste frekvensene for hovedhøytalerne og ikke spille med særlig stor overlapp da jeg ikke tror subwooferne er i stand til å gjengi de frekvensene hovedhøytalerne spiller med samme kvalitet. Subwooferen jeg vurderer i dette tilfellet er to stk. Burmester S8 plassert i hvert sitt hjørne bak høytalerne. Dersom jeg går for Burmester S8 vil disse subwooferne komme til å få stå oppkoblet på hvert sitt av det siste 32A Phillip Hauge vegguttak som er intallert på hver 32A kurs for effektforsterkerne for de respektive kanalene i anlegget som Dynaudio Arbiter og darTZeel NHB-458 ikke er koblet opp på.
Vis vedlegget 180316

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:
R

Roysen

Gjest
"Ground Conditioner" (4x Granite Audio Ground Zero Model 502):
Siden jeg har såpass mange komponenter koblet sammen via signalkabler og disse komponentene også er koblet opp på ni forskjellige kurser (selv om kablene til de ulike kursene er like lange og svært korte samtidig som det står en strømrenser på hver kurs), frykter jeg for faren for brum på grunn av jordsløyfer. En slik "Ground conditioner" skal utjevne impedanse mellom de ulike jordbanene og dermed eliminere slik brum. Jeg vet egentlig ikke ennå om jeg trenger et slikt produkt og jeg vet ikke hvor godt det fungerer. Jeg er imidlertid villig til å forsøke dette som en løsning dersom problemet skulle oppstå da kostnaden er minimal for det valgte produktet. For å kunne koble til alle de aktive komponentene i dette anlegget når jeg benytter det valgte produktet må jeg ha fire slike "Ground conditioners" koblet sammen i parallell for at de skal utgjevne impedansen seg i mellom. Det valgte produktet er Granite Audio Ground Zero Model 502. Produktet er helt passivt og skal derfor kobles til strømnettet. Alle de aktive komponentenes chassis må kobles til "Ground conditioneren".
Vis vedlegget 180320

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn