royervins anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.964
    Antall liker
    6.047
    Torget vurderinger
    32
    Dette synes jeg var en usportslig kommentar.

    For min del ser jeg ingen problem med å benytte seg av moderat basskorreksjon mot de verste stående bølger i tester da rommet er en konstant og det er fort gjort at noen høyttalere med mer nivå ned mot de laveste resonansfrekvensene enn andre ender opp med å gi feilaktig inntrykk av puddingbass.
    Ville dog ikke brukt noen form for boost i bass eller korreksjon oppover i frekvens for generelle inntrykk.

    Hadde likevel vært kult med inntrykk etter fullrange korreksjon av alle høyttalere som en sidenotis, just because. 😁
    Utfordringen med Trinnov-korreksjonen er jo at den gjøres for den høyttaleren og den eller de effektforsterkerne som til en hver tid er koblet til. Dermed er vil en korreksjon like gjerne være en korreksjon av høyttaleren som av rommet.

    Jeg pleier uansett ikke å korrigere over 500 til 1000 hz.

    Roy
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    669
    Antall liker
    742
    Husk at han spiller på 3,5W. Med litt mere effekt får du det du trenger. Jeg har en Cube Audio med 25W.
    4 watt takk :)! Mer enn nok effekt på Cube, har forsøkt First Watt klasse A i anlegget. Ingen opptur bortsett fra kanskje noe mer i bunn. Cube burde passe meget godt på 12.5 kvm hos Roy E. De kan også plasseres inntil bakvegg, det gir mer fylde i bunn. Men, smaken er forskjellig!!

    Synes for øvrig at de Fleetwood han har stående virker kule!!
     
    Sist redigert:

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.964
    Antall liker
    6.047
    Torget vurderinger
    32
    4 watt takk :)! Mer enn nok effekt på Cube, har forsøkt First Watt klasse A i anlegget. Ingen opptur bortsett fra kanskje noe mer i bunn. Cube burde passe meget godt på 12.5 kvm hos Roy E. De kan også plasseres inntil bakvegg, det gir mer fylde i bunn. Men, smaken er forskjellig!!

    Synes for øvrig at de Fleetwood han har stående virker kule!!
    Som jeg skrev, så skjønner jeg at du (og andre liker dem). På de sporene du spilte låt det helt fenomenalt.

    Roy
     

    plinius

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    603
    Antall liker
    71
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    54
    4 watt takk :)! Mer enn nok effekt på Cube, har forsøkt First Watt klasse A i anlegget. Ingen opptur bortsett fra kanskje noe mer i bunn. Cube burde passe meget godt på 12.5 kvm hos Roy E. De kan også plasseres inntil bakvegg, det gir mer fylde i bunn. Men, smaken er forskjellig!!

    Synes for øvrig at de Fleetwood han har stående virker kule!!
    Hvilken Firstwatt var det, og med hvilken preamp?
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    553
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    Lydskulptur😀👍🏻
     

    JFR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.06.2017
    Innlegg
    169
    Antall liker
    113
    Hvordan synes du de nå låter, kontra sist? Med utskiftning både på dac og effektamper? De er knallfine og absolutt de jeg personlig heier på av de du har fått foreslått og foreslår selv:)
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.964
    Antall liker
    6.047
    Torget vurderinger
    32
    Effektforsterkere er de samme, forforsterkeren og dac er ny.

    Litt slankere lyd sist, og det var vel mitt eneste ankepunkt da. Men mistenkte at det lå mest i pre'en.

    Roy
     

    JFR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.06.2017
    Innlegg
    169
    Antall liker
    113
    Kult! Så, siden du tok de tilbake, og det er et lydmessig løft siden sist:unsure: Flotte er de! Moro å følge med på hva utfallet blir!
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Skulle gjerne hatt penger til den med litt mer snurr på toppen.

    Roy
    Jeg synes de med snurr blir "too much" rent visuelt, men lyden er sikkert topp.
    Hvordan er disse Vivid'ene i forhold til Falcon LS3/5A Gold Badge?
    Uten å ha hørt noen av de ville jeg tro at de låter ganske forskjellig, nesten rake motsetninger?
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.964
    Antall liker
    6.047
    Torget vurderinger
    32
    Hårde enheder? Kan ikke li hårde membraner. Vi var forresten fire Danskere som besøgte dig for en del år siden. Det var en udsøgt fornøjelse.
    Jeg husker det. Alltid hyggelig med besøk, ikke minst fra Danmark. Dere er selvsagt hjertelig velkomne på besøk om dere skal til Norge en annen gang.

    Jeg er også veldig følsom for hard lyd, men jeg oppfatter ikke Vivid som harde i klangen.

    Roy
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.964
    Antall liker
    6.047
    Torget vurderinger
    32
    Jeg synes de med snurr blir "too much" rent visuelt, men lyden er sikkert topp.
    Hvordan er disse Vivid'ene i forhold til Falcon LS3/5A Gold Badge?
    Uten å ha hørt noen av de ville jeg tro at de låter ganske forskjellig, nesten rake motsetninger?
    Nå har jeg ikke hatt de i rommet samtidig, men egentlig har de mye av de samme kvalitetene. Blant annet evnen til å forsvinne i lydbildet, og å tegne opp et stort lydbildet i både bredde og dybde. Vivid er nok enda mer åpen og gjennomsiktig i hele lydbildet, og den har mer slam nedover, mens mellomtonen til Falcon er vidunderlig. Falcon spiller forbausende dypt i mitt rom, men den fysiske bassen har den ikke på samme måten.

    Jeg må nok uansett spørre Mala om de kan låne meg Falcon en gang til før jeg bestemmer meg for hva jeg vil ha.

    EDIT: når det gjelder Giya4 kontra Kaya45, så er faktisk Giya-høyttalerne mindre i størrelse, og den snurren på toppen er ikke så voldsom som på de større modellene. Ulempen er jo at prisen er nesten det doble.

    Roy
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Har A-30 ,jeg så du hadde på benken en dag,nok krefter til å drive disse?
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.964
    Antall liker
    6.047
    Torget vurderinger
    32
    Har ikke Vivid-høyttalerne her nå, men vil tro det skulle gå greit.

    Roy
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Har jo holdt på i et lite rom selv nå i flere år.. jaktet fram å tilbake.. til nå har kun en gulvstående funket bra, og det var system audio pandion 20.

    Men brikkene falt helt på plass her med proac db1.. den klarer jeg ikke finne noe negativt med :) prislappen var også fin så :)
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.964
    Antall liker
    6.047
    Torget vurderinger
    32
    Har jo holdt på i et lite rom selv nå i flere år.. jaktet fram å tilbake.. til nå har kun en gulvstående funket bra, og det var system audio pandion 20.

    Men brikkene falt helt på plass her med proac db1.. den klarer jeg ikke finne noe negativt med :) prislappen var også fin så :)
    Jeg heller også til at stativhøyttalere nok vil fungere best her.

    Roy
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Joda, sant nok.

    For min del er begrensningen i dB som gjør at enkelte små perler har forlatt her.

    B&W pm1 er en av dem. Magisk liten høyttaler, men ga seg for tidlig.
    Der imponerte db1 med samme magi, men også evnen til å være litt Klipsch i volum :)
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har egentlig et veldig avslappet forhold til å måtte ha store høyttalere.

    Det er viktigere hva som skjer mellom 40 og 20k hertz, enn mellom 20 og 40 hertz.

    Roy
    Men, duverden så deilig det er å kjenne dampende fønvind fra 25 Hz som klapper deg på megesekken og skaper rare illusjoner 🤭.

    Vi har på mange måte mye av de samme utfordringene med rommet. Her ble et lukket ht-system en salig løsning hvor selv 4x10" ble kontrollerbart.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.964
    Antall liker
    6.047
    Torget vurderinger
    32
    Joda, sant nok.

    For min del er begrensningen i dB som gjør at enkelte små perler har forlatt her.

    B&W pm1 er en av dem. Magisk liten høyttaler, men ga seg for tidlig.
    Der imponerte db1 med samme magi, men også evnen til å være litt Klipsch i volum :)
    Jeg spiller sjelden veldig høyt, så det er ikke noe krav fra min side. Selv når jeg synes jeg spiller veldig høyt, så er jeg nok under 90 dB.

    Roy
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Jeg spiller sjelden veldig høyt, så det er ikke noe krav fra min side. Selv når jeg synes jeg spiller veldig høyt, så er jeg nok under 90 dB.

    Roy
    Absolutt sant, men noen sanger bare "må" man ha litt ekstra å hente på 😍
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.964
    Antall liker
    6.047
    Torget vurderinger
    32
    Har gjort litt endringer i lytterommet.

    Stereo-elektronikken (med unntak av effektforsterkeren) er satt på siden under vinduet. Jeg har fått flytta vinylplatene inn på rommet, og har hengt opp spileveggplater på frontveggen.

    Høyttalerne på bildet er Dali Spektor 6 som jeg har på test for Stereo+.

    rom1.jpg


    Benkeplata er firedelt, der den ytterste delen går i hele rommets bredde, mens de bakerste 20 centimeterne er delt i henholdsvis 82 + 180 + 82 cm. De har jeg laget noen små hull i (ett hver i de to små platene og to i den store) for å kunne få løftet dem opp, slik at jeg får tilgang til kabler etc. på baksiden av hyllene. Du kan se hullene ved cd-plata til høyre på benken. De hullene gjør at jeg også kan ha bokhyllehøyttalere stående på benken med høyttalerkablene kommende opp av hullene. Fint når jeg skal teste sånt for Stereo+.

    rom2.jpg

    Hyllene er overskap fra Metod-serien til IKEA. De oppunder taket er 40 cm høye, 37 cm dype og i 40 og 60 cm bredde. De under benkeplata fra Bauhaus (på 2,7 cm tykkelse i heltre eik) er i samme dybde og bredde, men er 60 cm høye. Under dem har jeg brukt 8 cm høye Capita-bein fra IKEA.

    Spileplatene er Eli Acoustics Fog som selges av Mala Audio. De er kappet etter beste evne rundt både lampefester og tv.

    rom3.jpg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Pent! Grattis, tipper det kan ha endret akustikken også . Hyggelig å se at A36 fortsatt står i sentrum :)
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.964
    Antall liker
    6.047
    Torget vurderinger
    32
    Takk, har du prøvd med og uten.

    Utrulig hvor villig @Mala er til å låne ut utstyr for å teste, kredit ti dem.
    Har vært uten lenge. Låter bedre med. Mala er flinke, men jeg lånte ikke, jeg kjøpte.

    Roy
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn