royervins anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Finner det som er skrevet om dac`er i denne tråden veldig interresant. Hadde egentlig bestemt meg for Topping D90se, etter fantastiske målinger. nå er jeg ikke så sikker lenger. Det viser jo bare at målinger ikke er noen garanti for god lyd eller?
    Det er jo helt åpenbart at målinger kan si mye om kvaliteten på en digitalkonverter, men de målingene som f.eks. ASR gjør kan tyde på at de målingene ikke forteller hele sannheten om hvordan lyden fra en digitalkonverter oppleves.

    Roy
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.346
    Antall liker
    63.201
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Finner det som er skrevet om dac`er i denne tråden veldig interresant. Hadde egentlig bestemt meg for Topping D90se, etter fantastiske målinger. nå er jeg ikke så sikker lenger. Det viser jo bare at målinger ikke er noen garanti for god lyd eller?
    Jeg kjøpte en Topping D90SE for et par uker siden. Har ikke hørt så mye på den, men kjenner meg igjen i R.E.S. sine betraktninger av D90. Den er facinerende og veldig god på mange måter, men mangler den tyngde og Pondus som jeg var vant med da jeg hadde en Bricasti DAC. Forøvrig en urettferdig sammenligning uavhengig om man snakker om Bricasti eller Mola Mola 😊
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.262
    Antall liker
    6.398
    Sted
    Under stjernene
    Målet er vel å komme i mål, i så måte er Mola Mola DAC et godt valg🎼
    Andre har andre mål, sånn er det med den saken:rolleyes:
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Målet er vel å komme i mål, i så måte er Mola Mola DAC et godt valg🎼
    Andre har andre mål, sånn er det med den saken:rolleyes:
    Det er vel uansett sånn at utviklingen aldri stopper helt opp, så det er nok mange produsenter av digitalkonvertere som jobber livet av seg nå for å lage en konverter som er enda bedre. Noen har sikkert lykkes allerede, for alt jeg vet. En dCS Vivaldi er nok helt der oppe, og det finnes en del eksotiske high-end-varianter som sikkert vil være med på en diskusjon om verdens beste.

    Men jeg klarer vel ikke å se for meg at jeg skal bytte ut den på en stund. (Men sånt har jeg jo sagt før...)

    Roy
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.262
    Antall liker
    6.398
    Sted
    Under stjernene
    Det er vel uansett sånn at utviklingen aldri stopper helt opp, så det er nok mange produsenter av digitalkonvertere som jobber livet av seg nå for å lage en konverter som er enda bedre. Noen har sikkert lykkes allerede, for alt jeg vet. En dCS Vivaldi er nok helt der oppe, og det finnes en del eksotiske high-end-varianter som sikkert vil være med på en diskusjon om verdens beste.

    Men jeg klarer vel ikke å se for meg at jeg skal bytte ut den på en stund. (Men sånt har jeg jo sagt før...)

    Roy
    Enig med deg at utviklingen neppe stopper helt opp. Med å komme i mål mener jeg at man er fornøyd, musikken blir jo ikke dårligere om det kommer en ny dings.
    Heldigvis har Makuaen min både DAC og RIAA i samme kvalitet, så å bytte er utenkelig for ikke å si umulig.
    Etter å ha sammenlignet DSOTM på vinyl - MFSL og MFSL/UHQR er jeg kommet til erkjennelsen at begrensingen ligger i musikkmaterialet og ikke i anlegget. Det til tross for at platespilleren er 35 år.
    Både ørene og rommet er langt fra optimalt, selv om det er utført en god del akustikk tiltak.
    Ingen kjede er sterkere enn det svakeste leddet, hva det måtte være.

    Har aldri uttalt tidligere om at jeg er i mål:rolleyes:

    Det er jo musikken som er det viktigste 🎼

    Jens
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.065
    Antall liker
    33.742
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Det er vel uansett sånn at utviklingen aldri stopper helt opp, så det er nok mange produsenter av digitalkonvertere som jobber livet av seg nå for å lage en konverter som er enda bedre. Noen har sikkert lykkes allerede, for alt jeg vet. En dCS Vivaldi er nok helt der oppe, og det finnes en del eksotiske high-end-varianter som sikkert vil være med på en diskusjon om verdens beste.

    Men jeg klarer vel ikke å se for meg at jeg skal bytte ut den på en stund. (Men sånt har jeg jo sagt før...)

    Roy
    Som du sier blir den neppe referansen til evig tid, men den påstås å parkere det meste uansett pris. Og da snakker man prisklasse ny bil. Tror du kan lene deg tilbake en god stund når det gjelder DAC.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Som du sier blir den neppe referansen til evig tid, men den påstås å parkere det meste uansett pris. Og da snakker man prisklasse ny bil. Tror du kan lene deg tilbake en god stund når det gjelder DAC.
    Det tror jeg også. Jeg har jo lent meg godt tilbake når det gjelder platespiller og riaa i en del år, og målet med Tambaqui er jo det samme.

    Roy
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.427
    Antall liker
    12.517
    Sted
    Sørlandet
    Gratulerer med et nytt og unikt produkt. Eiergleden oser nærmest ut av produktene til Mola Mola. Nå kan bare høste komme og vi gleder oss til å se hvilke høyttalere som kommer på plass.

    Mvh
    -BB-
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Gratulerer med et nytt og unikt produkt. Eiergleden oser nærmest ut av produktene til Mola Mola. Nå kan bare høste komme og vi gleder oss til å se hvilke høyttalere som kommer på plass.

    Mvh
    -BB-
    De Fleetwood DeVille-høyttalerne jeg har hjemme nå spiller utrolig medrivende, så jeg har ingen hast, men om de blir solgt, så må jeg jo finne meg noe annet. Et av kravene er at de ikke skal være så store, rent fysisk, siden jeg kun har 12,5 kvadatmeter stort rom.

    Her er en foreløpig liste over aktuelle kandidater som er med i grublinga.

    QLN Prestige 3
    Vivid Audio Kaya 45
    PMC 25.24i
    PMC 25.26i
    Harbeth M30.2 XD
    Falcon LS3/5A Gold Badge
    Finkteam Kim

    Roy
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.379
    Sted
    Østfold
    Har du noen erfaring med ulike plasseringer av bassdriver i rommet ditt? Tenker da spesielt på stativhøyttalere (høyt plassert bass) vs gulvstående med lavt plassert bassdriver nede ved gulvet. Du hadde vel Sigberg inne til test nylig der all bass under 100 ble levert nede ved gulvet?
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Har du noen erfaring med ulike plasseringer av bassdriver i rommet ditt? Tenker da spesielt på stativhøyttalere (høyt plassert bass) vs gulvstående med lavt plassert bassdriver nede ved gulvet. Du hadde vel Sigberg inne til test nylig der all bass under 100 ble levert nede ved gulvet?
    Det virker ikke som det gjør den store forskjellen her hos meg. Jeg har peaken og dipen i bassen på samme sted uansett. I hvert fall om jeg skal ta målingene gjort med Trinnov som fasit.

    Roy
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.379
    Sted
    Østfold
    Jeg forstår, har du også målt i ulike høyder i SS? Det kan jo ofte variere en del der også...
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Jeg forstår, har du også målt i ulike høyder i SS? Det kan jo ofte variere en del der også...
    Nei, og årsaken er at jeg sjelden beveger meg langs den aksen når jeg lytter til musikk. Sitter stort sett med hodet like høyt hele tiden, og da spiller det strengt tatt mindre rolle om det låter bedre en halvmeter over hodet mitt eller midt nede på ryggen.

    Roy
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.379
    Sted
    Østfold
    Nei, og årsaken er at jeg sjelden beveger meg langs den aksen når jeg lytter til musikk. Sitter stort sett med hodet like høyt hele tiden, og da spiller det strengt tatt mindre rolle om det låter bedre en halvmeter over hodet mitt eller midt nede på ryggen.

    Roy
    Husk at under ca 500Hz lytter du mer og mer med hele kroppen. Vi har ikke evnen til å skille lyd via ørene fra lyd som rammer oss taktilt. Dette har enormt mye å si for vår persepsjon av bass. Vi tilskriver ofte dette til bassens kvalitet snarere enn dens frekvensrespons, mens det i realiteten er frekvensresponsen på andre deler av kroppen som lurer oss.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.119
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    De Fleetwood DeVille-høyttalerne jeg har hjemme nå spiller utrolig medrivende, så jeg har ingen hast, men om de blir solgt, så må jeg jo finne meg noe annet. Et av kravene er at de ikke skal være så store, rent fysisk, siden jeg kun har 12,5 kvadatmeter stort rom.

    Her er en foreløpig liste over aktuelle kandidater som er med i grublinga.

    QLN Prestige 3
    Vivid Audio Kaya 45
    PMC 25.24i
    PMC 25.26i
    Harbeth M30.2 XD
    Falcon LS3/5A Gold Badge
    Finkteam Kim

    Roy
    Interessant liste. Har du vurdert noe med coax driver, f.eks Kef Reference 1 eller Piega Coax 311? Jeg synes det er noe spesielt med punktkilder.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Interessant liste. Har du vurdert noe med coax driver, f.eks Kef Reference 1 eller Piega Coax 311? Jeg synes det er noe spesielt med punktkilder.
    Bra innspill. Jeg hadde jo Tannoy Glenair 10 for en haug med år siden, og det synes jeg låt veldig bra. Jeg har hatt Sigberg sine aktive høytalere med koaksial-element her hjemme, og det spilte også veldig bra. Ulempen (for meg) var at de var aktive, siden jeg må ha passive høyttalere. Det er nemlig litt plundrete å teste forsterkere dersom høyttalerne er aktive.

    Fyne har jo også noen stativmodeller som ser spennende ut. Må tenke litt mer, skjønner jeg :)

    Roy
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Jeg har nylig stiftet bekjentskap med disse Graham Audio LS8/1, Derek Hughes Signature Edition , og ut fra lista du har ovenfor burde du muligens utvide den lista med ett par :)
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Jeg har nylig stiftet bekjentskap med disse Graham Audio LS8/1, Derek Hughes Signature Edition , og ut fra lista du har ovenfor burde du muligens utvide den lista med ett par :)
    Synes de blir litt store i det lille rommet mitt. Jeg har jo akkurat kvittet meg med digre stativhøyttalere i PMC MB2 SE, og selv om LS8/1 er en del mindre (spesielt i dybden), så har jeg lyst på noe som fysisk sett oppleves som mindre i rommet.

    Roy
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.431
    Antall liker
    35.222
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har aldri hørt Mola Mola, men stort penere dac finnes ikke. Hvis lyden står i stil så må det låte utrolig bra. Gratulerer så mye.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    965
    Torget vurderinger
    2
    Hei Roy
    Har akkurat begynt følge reisen din.
    Kan hende du har nevnt noe om det før?Siden du har handlet med Andevik, hva med Ratio Auream?
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Hei Roy
    Har akkurat begynt følge reisen din.
    Kan hende du har nevnt noe om det før?Siden du har handlet med Andevik, hva med Ratio Auream?
    De hadde jeg faktisk helt glemt. Jeg har hatt de på test her hjemme. Skal lese min egen test igjen og friske opp hukommelsen.

    Roy
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Synes de blir litt store i det lille rommet mitt. Jeg har jo akkurat kvittet meg med digre stativhøyttalere i PMC MB2 SE, og selv om LS8/1 er en del mindre (spesielt i dybden), så har jeg lyst på noe som fysisk sett oppleves som mindre i rommet.

    Roy
    De er jo omtrent samme størrelse som PMC Twenty5 24 😁
    IMG_20210809_174148.jpg
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Ifølge spesifikasjonene er Graham-høyttalerne drøyt 50 prosent bredere med sine 30 cm enn PMC med sine 19,2 cm.

    Roy
    Det stemmer nok bra det.
    Jeg hadde litt samme utfordring som deg når jeg hadde LS5/5 og byttet da til PMC Twenty5 24. Men forskjellen i størrelse på LS8/1 og LS5/5 er enorm... Kanskje noe ala dine gamle PMC.

    Derfor slo det meg som en mulighet.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Det stemmer nok bra det.
    Jeg hadde litt samme utfordring som deg når jeg hadde LS5/5 og byttet da til PMC Twenty5 24. Men forskjellen i størrelse på LS8/1 og LS5/5 er enorm... Kanskje noe ala dine gamle PMC.

    Derfor slo det meg som en mulighet.
    Det finnes i utgangspunktet ikke dårlige forslag, og jeg synes jo sånne erkebritiske høyttalere er utrolig kule.

    Roy
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Falcon LS3/5A Gold Badge er jeg selv temmelig nysgjerrig på. Spennende liste!

    -BB-
    Siden du likte disse godt vil jeg tro at også Graham Audio ls5/9f kan falle i smak. De spillte veldig bra i det lille rommet til Stereofil syns jeg
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Siden du likte disse godt vil jeg tro at også Graham Audio ls5/9f kan falle i smak. De spillte veldig bra i det lille rommet til Stereofil syns jeg
    Jeg har Harbeth M30.2 XD her hjemme nå. Det er vel en søskenmodell? (Eller tar jeg feil)

    Roy
     

    Corison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2015
    Innlegg
    123
    Antall liker
    282
    Gratulerer med en strålende dac.

    Mye bra på listen din over ht kandidater. Jeg ville nok også ført på Qln Prestige One på shortlisten din. Tror Terje har ett par på vei til Norge som du nok kan få testet før kjøp.

     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    554
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    Listen min i ett lite rom tror jeg ville vært😁

    *TAD
    *Dynaudio confidence 20
    *Tidal piano G2
    *Wilson Sabrina
    *QLN prestige 3

    Men Vivid audio er også vellydende😀
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn