royervins anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.508
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dette så superbra ut RES! -Alt må ikke være sort og depressivt når man lytter 🤭 👍

    Prøv forresten den nye skiva til Hiromi - etter at nattemørket har senket seg - så skal du høre... "Uncertainty"

    front.jpg
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.463
    Antall liker
    35.293
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer, det ser meget ryddig og fint ut.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Meget lekkert! Praktisk spørsmål i tilfelle jeg kopierer deg, hvordan har du løst lufting bak tv'en?
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.152
    Torget vurderinger
    32
    Meget lekkert! Praktisk spørsmål i tilfelle jeg kopierer deg, hvordan har du løst lufting bak tv'en?
    Spileveggen er ikke tett på baksiden, så det kommer luft opp fra undersiden.

    Roy
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.310
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Det ble veldig bra i mine øyne. Bruke standard moduler fra kjøkken eller lignende i kombinasjon med benkeplater kan man bygge mye uten å nødvendigvis være møbelsnekker. Har bygd meg stereobenk på den måten selv. Hele veggen ble jo et møbel med mening hos deg, får ikke blitt bedre en det(y)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ser bra ut, og praktisk også.

    RES, er det forskjell på spilevegg fra Mala kontra de som man ser ande steder, som feks de som annonseres på finn.no?

    Jeg skal også ha spilevegg i lytterommet mitt, som er omtrent på samme str som rommet ditt (12 kvm, dog med 50% mer volum pga mønetak). Følger derfor med på hva du foretar deg, selv om jeg ikke har samme pågangsmot eller er like kresen på det estetiske.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.152
    Torget vurderinger
    32
    Ser bra ut, og praktisk også.

    RES, er det forskjell på spilevegg fra Mala kontra de som man ser ande steder, som feks de som annonseres på finn.no?
    De som annonseres fra byggforhandlere er ofte uten mye demping bak spilene, kun et svart materialet som ikke er helt hardt. Mala sine er enten med 4 eller 7 cm demping på baksiden. Jeg valgte de tykkeste.

    Roy
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Ja, men den skal snart erstattes med en A-48.

    Roy
    Jøss er du på Accuphase Klasse A kjøret nå..? Litt større mht krefter er nok greit å ha når man skal teste mange ulike høyttalere
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Veldig fornøyd med min A-48, den gir 102W på maks i AB og holder i massevis på mine Revel F36
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Hmm.jeg legger merke til visse bevegelser i markedet … har du åpnet en ny eske?
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    870
    Antall liker
    2.163
    Torget vurderinger
    1
    I samme markedet for en tid tilbake bet jeg meg merke i "selges da jeg har fått dedikerte stands" (sånn cirka), betyr det at et par Falcon setter prikken over i´en i lytterommet ditt nå?
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    870
    Antall liker
    2.163
    Torget vurderinger
    1
    Jeg drister meg å stille et par spørsmål til; regner med du har de originale stativene som følger med Falcon, har du hatt anledning til å prøve ut andre/tilsvarende stativer for å høre på mulige forskjeller i lyden? Tenker du de originale er et "must" for å hente mest mulig ut av høyttalerne, eller er det egenskaper i disse som finnes i andre stativer? Tenker for eksempelvis på vekt, åpen (type TonTrager) eller lukket topplate osv.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.152
    Torget vurderinger
    32
    Jeg drister meg å stille et par spørsmål til; regner med du har de originale stativene som følger med Falcon, har du hatt anledning til å prøve ut andre/tilsvarende stativer for å høre på mulige forskjeller i lyden? Tenker du de originale er et "must" for å hente mest mulig ut av høyttalerne, eller er det egenskaper i disse som finnes i andre stativer? Tenker for eksempelvis på vekt, åpen (type TonTrager) eller lukket topplate osv.
    Jeg har vært borti dristigere spørsmål, he-he...

    Jeg har ikke forsøkt mange typer stativer på Falcon-høyttalerne. Strengt tatt bare mine egne enda tyngre Target-stativer i tillegg til de originale. Jeg kunne selvsagt beholdt mine på 23 kilo til fordel for de sju kilo lettere Falcon-stativene, men jeg valgte å gå for de originale siden topp-plata på stativene er nøyaktig like stor (eller i Falcon sitt tilfelle liten) som bunnplata på høyttalerne. Jeg synes rett og slett det ser bedreut.

    Jeg har ikke prøvd Tontraeger-stativ på Falcon, og skal derfor ikke utelukke at det også låter bra. Jeg hadde Tontraeger-stativ her hjemme da jeg testet Harbeth M30.2 XD. De var spesialbygget til Harbeth-modellene i størrelse, og jeg synes jo åpne stativer ser utrolig bra ut på klassiske engelske høyttalere. Om de låter bedre er jeg litt mer usikker på. Selv med en topp-plate som var mindre enn bunnplata på Harbeth-høyttalerne på mine Target-stativer, så er jeg usikker på om jeg ville valgt Tontraeger-stativene. Ikke fordi de låt dårligere enn mine Target. Det var mye det samme, men fordi jeg er litt skeptisk til høyttalerstativer der det ikke er noen demping mellom stativ og høyttalere, eller stativ og gulv, og der høyttalerne står helt løst oppå de fire "tre-pinnene" på stativene, slik at man ikke skal være mye borti høyttalerne før det kan få katastrofale resultater. Da vil de rett og slett deise rett i gulvet.

    Hvis ikke det er en slett topp-plate på høyttalerstativet, så mener jeg det er litt hasardiøst ikke å ha noen festemuligheter mellom stativ og høyttaler. En del stativhøyttalere uten en slik topp-plate skrus gjerne fast i selve stativet. Det synes jeg er en sikrere løsning enn Tontraeger sin, selv om Tontraeger som sagt ser veldig bra ut til klassiske engelske høyttalere.

    Roy
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    870
    Antall liker
    2.163
    Torget vurderinger
    1
    Tross lite dristige spørsmål, takk for utfyllende svar, de dristige får komme senere, hehe.
    Du skriver slik jeg selv har tenkt og lest på ulike fora, noen foretrekker åpne stativer fremfor andre av visuelle og auditive årsaker, og Harbeth er vel noen av produsentene som også "anbefaler" en slik løsning om jeg ikke husker feil. Jeg har et par Epos ES14, de står på originale åpne stativer og skal visstnok også ha det slik for best mulig lyd, jeg har ikke prøvd dem på andre stativer enda. Disse kassene er tunge og står stødig på de spikes som følger med stativene, så det skal mye til for at de skal veltes av og havne i gulvet. På mindre varianter som LS3/5A og tilsvarende ville jeg nok også vært en god del mer nervøs for velt og vræl.

    Rogers leverer også egne stativer til sine høyttalere, om det er for å hente ut det beste av høyttalerne og/eller skape en visuell god match skal jeg ikke ta en endelig stilling til, dog tror jeg det er en fornuftig sammenheng innenfor rimelighetens grenser. Jeg har aldri eid et par LS3/5A, fascinasjonen for disse er stor og jeg sparer til et par Falcon, de ekstra ti tusen som de originale stativene koster kommer på toppen, og jeg har undret litt på om de er nødvendige eller ikke for å hente ut det beste i høyttalerne. Uansett vil det være en fordel med at de matcher med topplaten og skaper best mulig flate for å stå i ro på, slik du skriver, så det spørs om sparegrisen skal få gresse litt til før den slaktes.

    Det hadde også vært spennende om dere i Stereo+ kunne prøvd å fått testet den dedikerte ls3/5A forsterkeren til Rogers, E20a/ii. Audiocompaniet har agenturet her til lands, tar dere utfordringen?
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Er nok ikke mer komplisert enn at syngende høyttalerkabinett også synger i bunn?
    ...og at det da er lurt med høyttalerstativ uten plate å synge sammen med.
    Ikkesyngende høyttalerkasser muliggjør stativer med topplate, men også mindre (vakker) kassesang. 😁
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Dette med stabilitet på Trontraeger avhenger nok også med høyttalerstørrelse. De fire «klossene» som stikker opp har en fordypning midt på slik at trykket på det godset som er igjen blir større. Mine 40.2 stod utrolig stabilt, men som R.E.S påpeker ville jeg vært mer engstelig for velt jo mindre høyttalerne er.
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.583
    Antall liker
    3.669
    Torget vurderinger
    6
    Gratulerer så mye med dagen Roy!
    bursdag.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn