ROTEL

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.734
    Antall liker
    4.573
    Sted
    Nøtterøy
    Ser det er lite aktivitet i denne tråden, jeg synes det er rart med tanken på pris-ytelse.

    Er det noen som har sjekket RC-1590 sin innebygde dac opp mot eksterne
    dac’er?

    Har hatt litt endring på mitt oppsett med RC-1590 og RB-1590. Å må se dette settet bare vokser lydmessig med oppgradering av høyttalere. Legger ved et bilde av hvordan oppsettet ser ut i dag.

    Vis vedlegget 750942
    Et meget flott og ryddig anlegg du har der. Låter veldig bra gjør det sikkert også.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    540
    Med dette forsterkersettet:

    Rotel RC-1590 MK.II & Rotel RB-1590

    Så MÅ jeg nesten (av estetiske og designmessige grunner heller enn lydmessige) kjøpe meg en Rotel RCD-1572.

    Har jo også en Rotel RP-3000 platespiller, så kan vel med det melde meg inn i denne vennetråden.

    ---

    Selv er jeg veldig tilfreds med Rotel-produktene mine, Rotel ble valgt av mange grunner. Jeg valgte Rotel fordi jeg har god erfaring med deres produkter, man får mye igjen for pengene ved å velge Rotel. Dessuten har de et design jeg liker godt, produktene deres har en grei byggekvalitet... Og selvfølgelig, sammenligner man Rotel med produkter fra andre produsenter i samme prisklasse synes jeg Rotel er blant de som kommer greit ut lydmessig med en lydsignatur jeg liker.
     

    Dokken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2013
    Innlegg
    245
    Antall liker
    94
    Sted
    Leknes
    Med dette forsterkersettet:

    Rotel RC-1590 MK.II & Rotel RB-1590

    Så MÅ jeg nesten (av estetiske og designmessige grunner heller enn lydmessige) kjøpe meg en Rotel RCD-1572.

    Har jo også en Rotel RP-3000 platespiller, så kan vel med det melde meg inn i denne vennetråden.

    ---

    Selv er jeg veldig tilfreds med Rotel-produktene mine, Rotel ble valgt av mange grunner. Jeg valgte Rotel fordi jeg har god erfaring med deres produkter, man får mye igjen for pengene ved å velge Rotel. Dessuten har de et design jeg liker godt, produktene deres har en grei byggekvalitet... Og selvfølgelig, sammenligner man Rotel med produkter fra andre produsenter i samme prisklasse synes jeg Rotel er blant de som kommer greit ut lydmessig med en lydsignatur jeg liker.
    Kan nevne at jeg har hatt min RB-1090 i snart 20 år, uten et feilslag. Forøvrig kjøpte jeg den brukt for 10 tusen dengang, er nok det beste kjøpet jeg har gjort.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    29
    God morgen og god jul.
    Jeg har fått øynene mer og mer opp for Rotel.
    Det startet egentlig ganske nylig da jeg kjøpte et komplett Rotel-anlegg brukt.
    Sønnen min fikk RC-1070 og RB-1080.
    Jeg beholdt RCD-1072 CD-spiller og en DAC.
    RB-1080 var litt for brutal mot automatsikringen i skapet under oppstart. Men etter et besøk hos Cobra 2, har den nå fått montert soft start, og fungerer nå utmerket.

    Uansett, jeg må si meg såpass imponert over disse komponentene, at jeg nå vurderer å kjøpe meg et forsterker sett selv.
    Har ikke bestemt meg for hva, men det blir nok en RC 1572 eller 1592 pre.

    Når det gjelder effekt er jeg mer usikker.
    Er det noen som kan si noe om de digitale variantene, og hvordan de låter i forhold til andre digitale?
    Tenker i forhold til f.eks. Bel Canto og Classé CD D200.
    Er litt fristet til å prøve den eldre RB-1092.
    Men alt er av interesse her.
    Har også sett på RB-1590. Flott sak.
    Ligger en på finn til 23 lapper.
     
    Sist redigert:

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    29
    Da har jeg handlet litt Rotel igjen.
    RB-1582 Mk II (Sølv)
    RC-1570 ( Sølv)
    RC-1572 (Sort)
    Det ble litt impulshandling, så da endte jeg opp med 2 forforsterkere.
    Ville jo helst ende opp med RC-1572 og RB-1582-Mk II i samme utførelse, men slik ville det seg ikke.
    Får se hva jeg finner, mtp det estetiske.
    Må kanskje prøve meg med en bytte-annonse når de er i hus og testet.
     

    Vedlegg

    Leggen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2015
    Innlegg
    232
    Antall liker
    82
    Torget vurderinger
    0
    Jeg kan ikke få fullrost Rotel nok. Har 2 stk rb 1590 som jeg har brukt på forskjellig Klipsh med forskjellige pre av rotel, og det låter fett.
    Har i dag mc 1,2, og det er ikke så veldig mye grommere egentlig.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    29
    Er spent på resultatet med CW3
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Må vel prøve og få til en Michi forsterker på RF 7 mkIII en gang, hadde RA 1592 på RP 8000F og det gav gåsehud så det holdt, et godt merke rett og slett 🙂
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    540
    Kan nevne at jeg har hatt min RB-1090 i snart 20 år, uten et feilslag. Forøvrig kjøpte jeg den brukt for 10 tusen dengang, er nok det beste kjøpet jeg har gjort.
    Jeg hadde selv RB-1090 før jeg kjøpte RB-1590, førstnevnte så litt mer maskulin ut.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    540
    Hvordan er RB1590 opp mot RB1090?
    Det er naturlig nok mindre støy når man slår på/av forsterkeren, 1590 er jo ny mens 1090 kom jo på slutten av 90-tallet (når min var fra aner jeg ikke da den var kjøpt brukt, men den var jo eldre og derav også disse ulydene. Men altså, begge forsterkerene var/er jeg serdeles fornøyd med og finner ikke forskjellene all verdens store da forforsterker nok påvirker resultatet mer enn en effektforsterker. Jeg synes altså ikke at nær 25 år utgjør særlig forskjell, begge har en litt grov/mørk klang som jeg finner ørevennelig og det var en av grunnenene til at jeg selv valgte Rotel kontra annet jeg kunne velge.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    29
    Er det noen som vil bytte vekk sin sorte RB1582 MK2 mot min i sølv?
     

    Elstereo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    59
    Antall liker
    86
    Jeg lurer på å skaffe meg disse stativhøyttalerene:
    Quadral Sedan 9
    1657992427547.png

    85 db, 8 ohm


    Til å drive de har jeg sett på Rotel RB-1590 effektforsterker:
    Klasse AB, 2 x 350W i 8 ohm.
    Pris: kr 31 990
    Rotel forsterkeren ble lansert i 2015.

    En nyere effektforsterker er svenske Primare A35.2.
    Klasse D, 2 x 200W i 8 ohm.
    Pris kr 29 990

    Som forforsterker har jeg tenkt å bruke en DAC jeg har:
    MYTEK Liberty DAC II

    Skal jeg velge den japanske eller den svenske effektforsterkeren?
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    RB 1590 er vel å anbefale her, hadde RA 1592 som er basert på samme effekt del som 1582 mkii, 1590 burde være overlegent bedre igjen ☺
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    29
    Må legge ut et par bilder fra oppsettet til en kompis :) Flotte produkter fra Michi og som lyder meget bra

    mvh

    Vis vedlegget 803485
    Er det PSB Stratus Gold som står der.
    De har stått på ønskelisten min i flere år, men har aldri sett de for salg i Stavangerområdet.
    Kunne godt tenkt meg å teste ut de der. Ser for meg at det må være noe av det kuleste en kan få for + - 5000kr.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.842
    Antall liker
    38.577
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Er det PSB Stratus Gold som står der.
    De har stått på ønskelisten min i flere år, men har aldri sett de for salg i Stavangerområdet.
    Kunne godt tenkt meg å teste ut de der. Ser for meg at det må være noe av det kuleste en kan få for + - 5000kr.
    Ja det er Stratus Gold og det lyder meget bra hos han :) Hadde samme selv rundt 1990 og var veldig godt fornøyd.
    Litt rart at de går såpass billig selv om de har noen år på nakken

    mvh
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Da var RC 1572 mkII og RB 1582 mkII i hus med Klipsch R 800F 🙂 for tidlig å si noe annet konkret en at byggekvaliteten er som jeg husker med RA 1592 altså strålende og lydkvaliteten så langt veldig bra men tipper det jevner seg mer ut da jeg ser anbefalinger med flere timer før lyden virkelig setter seg 😁

    20230307_203459.jpg
    20230307_203510.jpg
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.714
    Antall liker
    7.827
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.714
    Antall liker
    7.827
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Selv om Series 2 ikke ser ut til å være veldig forskjellig fra forgjengeren, så er i alle fall prisøkningen merkbar o_O

    1683024846436.png


    1683024924867.png
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    294
    Antall liker
    420
    Hei på dere :)
    Jeg fikk et problem da jeg stod opp i dag. Jeg skrudde på min 1592 mk2, og sikringen i sikringsskapet gikk, er det et problem dere kjenner?
     
    Sist redigert:

    Akapaz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    673
    Antall liker
    175
    Sted
    Sørreisa
    Torget vurderinger
    1
    sikringskapet
    Kan være at forsterkeren har en litt høy startstrøm som en sjelden gang vil kunne slå ut sikringa. Skal normalt sett ikke være noe problem å slå inn sikringa igjen da. Skulle sikringa gå flere ganger kan det være lurt å gå det litt nøyere i sømmene og sjekke ut hvor problemet ligger.
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    294
    Antall liker
    420
    Kan være at forsterkeren har en litt høy startstrøm som en sjelden gang vil kunne slå ut sikringa. Skal normalt sett ikke være noe problem å slå inn sikringa igjen da. Skulle sikringa gå flere ganger kan det være lurt å gå det litt nøyere i sømmene og sjekke ut hvor problemet ligger.
    Takk for svar, så nå må jeg forberede meg at enten går sikringen eller så gjør den det ikke hehe. Det verste var at det bare var PC'n som stod på. Og en laptop på lading. Uansett takk igjen for svar. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn