Roons venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Musikkmannen

Æresmedlem
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    30.872
    Sted
    Kjelleren i kroken
    Torget vurderinger
    2

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Folkens, dette er en vennetråd og skal fortsette å være det. Likefullt mener (nå jeg da) at det bør være rom for divergerende meninger og erfaringer som ikke nødvendigvis kun er positive i vennetråder. Konstruktiv kritikk bør være greit men ikke surt oppgulp.
    Kritikk kan møtes på forskjellige måter og går man sporenstreks ned i skyttergrav og skal kverulere så kommer kranglene.
    Skal rydde litt bare gi meg noen minutter.

Musikkmannen

Æresmedlem
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    30.872
    Sted
    Kjelleren i kroken
    Torget vurderinger
    2
    Folkens, dette er en vennetråd og skal fortsette å være det. Likefullt mener (nå jeg da) at det bør være rom for divergerende meninger og erfaringer som ikke nødvendigvis kun er positive i vennetråder. Konstruktiv kritikk bør være greit men ikke surt oppgulp.
    Skal rydde litt.
    Erfaring hentet fra nett?

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    2.036
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har testet Roon med DSD512? Jeg får det til å fungere med DSD256,men ikke 512. Streamer takler hvisnok DSD1024 uten at jeg har testet det.

Og i dag fikk jeg en oppgradering til versjon 2.60 og først inntrykk er at alt fungerer. Roon Bridge har frem til i dag hengt på versjon 1.8, men nå er også den litt mer "current".

mags73

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.06.2012
    Antall liker
    145
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har kjennskap til (helst erfaring med) Roomax https://sellcodes.com/mU5rEAHh og/eller RooExtend fra samme produsent: https://shop.rooextend.com/products/rooextend-box ?

RooMax ser ut som fjernkontrollen jeg ønsker meg til Roon og RooExtend virker å gjøre det mulig. Litt skralt med info om RooExtend-box på nettsiden, dessverre.
    Bruker rooMax som fjernkontroll for RME ADI-2 vha. rooADI, som begge kjører på en rooExtend box i racket. Fungerer utmerket, men fordel med LOS til boxen for å oppnå kontakt med Quicksense når man slår på fjernkontrollen. Veldig responsiv kontroller når man først har kontakt, jeg er fornøyd med løsningen.

ggt667

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.04.2020
    Antall liker
    29
    Sted
    Sørlandet, iflg Olsenbanden
    Noen som har testet Roon med DSD512? Jeg får det til å fungere med DSD256,men ikke 512. Streamer takler hvisnok DSD1024 uten at jeg har testet det.

Og i dag fikk jeg en oppgradering til versjon 2.60 og først inntrykk er at alt fungerer. Roon Bridge har frem til i dag hengt på versjon 1.8, men nå er også den litt mer "current".
    DSD128 er den høyeste kilden jeg har av DSD-filer. Hvilken båndbredde krever DSD1024?

Jeg søkte litt på interenettet: DSD1024 requires a data rate of approximately 45.158 megabits per second. This is equivalent to 45.158 Gbps when considering the bit rate in gigabits.

Jeg antar at det er dekomprimert. Hvis ikke vil du trenge 100Gbit nettverk for å få til ønsket effekt.

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    2.036
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    DSD128 er den høyeste kilden jeg har av DSD-filer. Hvilken båndbredde krever DSD1024?
    Aner ikke, jeg streamer ikke DSD , men har noen lokale filer. Ingen er DSD1024 dog.
    Har to album som er DSD512 og de får jeg ikke spilt i Roon. DSD128 fungerer fint

ggt667

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.04.2020
    Antall liker
    29
    Sted
    Sørlandet, iflg Olsenbanden
    Aner ikke, jeg streamer ikke DSD , men har noen lokale filer. Ingen er DSD1024 dog.
    Har to album som er DSD512 og de får jeg ikke spilt i Roon. DSD128 fungerer fint
    Her er et svar på DSD256 https://community.roonlabs.com/t/problem-with-dsd256-playback-solved/241957 mulig verden har gått videre?

Det står nå engang her: https://roon.app/en/compatibility/audio "Highest sound quality Roon's Advanced Audio Transport supports up to 768hHz PCM and DSD512, plus it lets your audio device control its own clock" under `What it means to be "Roon Ready"`

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    601
    Torget vurderinger
    1

Jeg søkte litt på interenettet: DSD1024 requires a data rate of approximately 45.158 megabits per second. This is equivalent to 45.158 Gbps when considering the bit rate in gigabits.

Jeg antar at det er dekomprimert. Hvis ikke vil du trenge 100Gbit nettverk for å få til ønsket effekt.
    Man må ikke tro alt man leser på nettet i disse dager. Kommaet skal flyttes 3 ganger til venstre og tallet ganges med 2 (for stereo).

For stereo DSD1024 er altså båndbredden 90.316800 mb/s, som tilsvarer 11.289600 MB/s, altså ca. 1/10 av båndbredden til et helt vanlig gigabit nettverk.

Sist redigert:

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    13.165
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    22
    Bruker rooMax som fjernkontroll for RME ADI-2 vha. rooADI, som begge kjører på en rooExtend box i racket. Fungerer utmerket, men fordel med LOS til boxen for å oppnå kontakt med Quicksense når man slår på fjernkontrollen. Veldig responsiv kontroller når man først har kontakt, jeg er fornøyd med løsningen.
    Takk! Hva er LOS?

Kan du forklare litt rundt hvordan RooExtend er koblet og konfigurert? Synes det kommer frem lite informasjon rundt dette. Og hvordan kobler man RooMax mot RooExtend?

mags73

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.06.2012
    Antall liker
    145
    Torget vurderinger
    4
    LOS = Line of Sight

Er ganske bra beskrevet i manualen på hjemmesiden, følger man stegene der er det grei skuring. For min del står rooExtend-boxen i racket, koblet på lan med ethernet for å kunne snakke med Roon. Såvidt jeg husker dukker den da automatisk opp i Roons settings under Extensions. For å bruke rooMax/Quick Keys kobler man den lille wireless-dongelen som følger med QK rett i Extend-boksen (derav behovet for LOS, for best kontakt). Den dukker da opp som en egen extension med egne settings. Her ligger alle konfigurasjonsmulighetene - hvilke sone som skal styres, hva knappene skal gjøre osv.
    IMG_2400.jpeg

IMG_2401.jpeg

IMG_2402.jpeg

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    13.165
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    22
    Supert, @mags73! Tusen takk, det var til god hjelp.

Tror ikke jeg klarer å fremskaffe LOS hos meg, men verdt å prøve likevel, mistenker jeg. Og manualen har jeg åpenbart gått glipp av, så sjekker opp det også.

mags73

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.06.2012
    Antall liker
    145
    Torget vurderinger
    4
    Alternativt kan du teste å bruke en lang usb-kabel og legge opp for å ha dongelen i nærheten av bruksområdet til Quick Keys-remoten.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn