Roons venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Nikko1966

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.09.2018
    Innlegg
    56
    Antall liker
    15
    Får ikke til å omportere musikk fra ssd disk inn på roon. Gjør akkurat det som står man skal gjøre. Kommer ikke opp noen mappe. HJELP
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Om man skal flytte musikk må man deaktivere mappen med musikk som man skal flytte (i Roon). Deretter redigere den deaktiverte mappen til å peke på ny lokasjon før den aktiveres igjen.

    Skjermbilde 2020-08-22 kl. 12.41.13.png


    På denne måten vil man beholde alle endringer man har gjort til meta-data, identifikasjon av album, sammenslåing av album, coverart, avspillinger osv.
     
    Sist redigert:

    Nikko1966

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.09.2018
    Innlegg
    56
    Antall liker
    15
    Om man skal flytte musikk må man deaktivere mappen med musikk som man skal flytte (i Roon). Deretter redigere den deaktiverte mappen til å peke på ny lokasjon før den aktiveres igjen.

    Vis vedlegget 657187

    På denne måten vil man beholde alle endringer man har gjort til meta-data, identifikasjon av album, sammenslåing av album, coverart, avspillinger osv.
    Hadde roon på en vanlig pc før uten rock. Kjøpte den nye nucleus b for noen uker siden. Kopirte lagret musikk over på ssd i går. Gå tilbake på gammel pc'en da?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hadde roon på en vanlig pc før uten rock. Kjøpte den nye nucleus b for noen uker siden. Kopirte lagret musikk over på ssd i går. Gå tilbake på gammel pc'en da?
    Nei.

    - Kopier musikken over til Nucleus (som du allerede har gjort)
    - Restore Roon backup fra gammel core til Nucleus (både ny og gammel core vil da ha samme navn, men når man går til innstillinger så står det Nucleus på toppen i Roon. På den måten vet du om du er koblet til rett core om den gamle fortsatt kjører).
    - Fiks mappene med musikk til å peke på intern nucleus lagring

    NB! du må formatere disk i Nucleus (via Nucleus sitt web-grenesnitt). Så hjelper ikke å ha filene kopiert over til disk i forkant).
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Har idag hatt ett merkelig problem med roon,
    Programmet slår seg av etter maks en sang spillt, skjedd 4 ganger på rad og jeg skjønner ikke hvorfor
    Eneste nye i oppsettet er en bluesound men den skal vel ikke ha noe med problemet å gjøre

    noen som har vært borte i boe lignende ?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har idag hatt ett merkelig problem med roon,
    Programmet slår seg av etter maks en sang spillt, skjedd 4 ganger på rad og jeg skjønner ikke hvorfor
    Eneste nye i oppsettet er en bluesound men den skal vel ikke ha noe med problemet å gjøre

    noen som har vært borte i boe lignende ?
    Programmet slår seg av; eller musikken stopper ?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Da må du kikke i Roon core sin logfil.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Jeg av installerte det og lastet inn igjen. , har fungert som vanlig en times tid nå
    Takk for tips og støtte 😀
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.822
    Antall liker
    707
    Torget vurderinger
    4
    Takk til TGB og EIA for søkeresultater.
    Hos meg er det også blitt riktig(ere) nå, men veldig rart at resultatene varierer er det ikke?

    1598203305025.png
     

    raumrhorn

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.12.2016
    Innlegg
    57
    Antall liker
    146
    Sted
    Raumariki
    Torget vurderinger
    11
    Prøver å rippe cd til NAS via Roon CD-Ripper, men får ikke kontakt med cd-drevet. Har installert Roon Extension Manager via Docker på Synology 1512. CD-Ripper dukker ikke opp under Tools i REM så jeg har installert også denne via Docker uten at dette hjalp. Kjører Roon Server på 1512.

    Noen som har tips? Eller fått CD-Ripper til å fungere på NAS?

    631FC552-E1B3-409C-B052-32645D708452.jpeg 39CADADF-458B-4261-8119-6D0634DB8623.jpeg
     
    Sist redigert:

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.231
    Antall liker
    6.331
    Har nettopp gått over til Roon fra Jriver og er så langt imponert! Har satt opp Roon med Remote, og convolver for 4-veis delefilter og korrigering av mitt høyttalersystem. Lyden fikk seg også et lite knepp oppover, synes jeg.
     

    trondav

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Innlegg
    373
    Antall liker
    446
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    16
    40 Years tilbud på AudioQuest Dragonfly Cobalt hos HiFi Klubben i dag - https://www.hifiklubben.no/audioquest-dragonfly-cobalt-d-a-konverter/aqdragonflycobalt/?q=dragonfly

    Skriv inn kode: 40YEARS nå du sjekker ut så får du den for 2.298,- inkl frakt - normalpris 2.998,- Dette er jo løp og kjøp ;-)

    Denne kjører MQA rendering - Roon tar seg av første dekoding så tar denne nr. 2. Det gjør at du får 192hz på MQA filer og ikke 96hz som er begrensning på filer som ikke er i MQA formatet. Kjører du Tidal HiFi (masters) er det utelukkende MQA filer det går i.
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    572
    Antall liker
    722
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Ingen tvil om at det var apple airport extreme som var flaskehalsen i oppsettet mitt når det gjelder roon, vær gang jeg har lagt inn ny musikk på hdd og roon har oppdaget det har det gådd veldig lang tid og musikken jeg har spilt har begynt å hakke og stoppe opp, selv om alt har vært kablet. Fikk altibox i går og har kablet direkte fra hjemmesentral og til switch og nå lastet den inn hele samlingen min på ett øyeblikk uten noen som helts problem.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Ikke uten grunn til at Roon fraråder Apple Airport og streaming greier da..

    Hadde forresten 3 frustrerende dager med ruter og Roon etter å ha gått fra Gets EPC3940L til ASUS RT-ac88u anbefalt av Roon og den gamle Get boksen i bridge Mode. Hastigheten ble slett ikke bedre , heller ikje. scan tiden eller stabilitet. Sliter med at Roon Remote på IPad og mobil faller ut når laptop med Roon Core ikke er kablet til router.

    En sak som tok mye tid var å få tilbake var Chromecast Audio som Audio devices i Roon. Det løste seg da jeg slo av Dnla / medieserver i ruteren (har USB disk med musikk koblet til ruter) og resatte Den ene Chromecasten til å gå på 2GHz!!!
    Videre ble tilgang til filer på USB disken sperret om jeg hadde ruter medieserver på og samtidig mapper den samme «nettverksdisken» til å være W: i File Explorer så Roon kunne scanne den derfra. Igjen måtte Medieserver i rutes deaktiveres. Tok mye froøustrasjon da enhver annen endring i ruter satte Mediaserver på som default ...

    fytte helvete!!!
    Har alle digitale enheter kablet unntatt laptop

    ligg unna ASUS ruteren den er bare bløff får 58Bps mens de lover 1800 , den gamle ruteren gav 300 på wifi og 1GBps på kabel..

    og nå begynner tullet med tigeng tilUSB disken igjen.
    hav faen er passiorer her nå ,hveren ruter passord,nettverkpassor, og pc passor låser opp?
    Capture.JPG
     
    Sist redigert:

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    572
    Antall liker
    722
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Ikke uten grunn til at Roon fraråder Apple Airport og streaming greier da..
    Får Google wifi om noen dager, håp ikke det lag krøll igjen, jeg ska fremdeles ha alt kablet som har med lyd og bilde å gjør. Men den hjemme sentralen gir ikke bra nok wifi i resten av huset så må prøve.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.721
    Antall liker
    14.338
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Får Google wifi om noen dager, håp ikke det lag krøll igjen, jeg ska fremdeles ha alt kablet som har med lyd og bilde å gjør. Men den hjemme sentralen gir ikke bra nok wifi i resten av huset så må prøve.
    Har Google WiFi selv og har ikke hatt problemer med Roon.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Network Place (Samba) Share: ENABLE Share og Allow guest login. Slå av alt under media server.Da har ihvertfall ASUS RT-AX92U fungert knirkefritt mot ROON med USB disk i ruteren.



    Ikke uten grunn til at Roon fraråder Apple Airport og streaming greier da..

    Hadde forresten 3 frustrerende dager med ruter og Roon etter å ha gått fra Gets EPC3940L til ASUS RT-ac88u anbefalt av Roon og den gamle Get boksen i bridge Mode. Hastigheten ble slett ikke bedre , heller ikje. scan tiden eller stabilitet. Sliter med at Roon Remote på IPad og mobil faller ut når laptop med Roon Core ikke er kablet til router.

    En sak som tok mye tid var å få tilbake var Chromecast Audio som Audio devices i Roon. Det løste seg da jeg slo av Dnla / medieserver i ruteren (har USB disk med musikk koblet til ruter) og resatte Den ene Chromecasten til å gå på 2GHz!!!
    Videre ble tilgang til filer på USB disken sperret om jeg hadde ruter medieserver på og samtidig mapper den samme «nettverksdisken» til å være W: i File Explorer så Roon kunne scanne den derfra. Igjen måtte Medieserver i rutes deaktiveres. Tok mye froøustrasjon da enhver annen endring i ruter satte Mediaserver på som default ...

    fytte helvete!!!
    Har alle digitale enheter kablet unntatt laptop

    ligg unna ASUS ruteren den er bare bløff får 58Bps mens de lover 1800 , den gamle ruteren gav 300 på wifi og 1GBps på kabel..

    og nå begynner tullet med tigeng tilUSB disken igjen.
    hav faen er passiorer her nå ,hveren ruter passord,nettverkpassor, og pc passor låser opp?
    Vis vedlegget 660953
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Jepp tusen takk , fant det også på Google etter noen søk ..og det virker . Tusen takk . Men hvorfor det ikke fremgår av manualen på er forståelig måte er jo rart, de fleste , meg inkludert snakker ikke IT-stammespråk

    Scanner nå direkte fra routeren , dvs ikke mapper Network drive. Håper det er rett metode
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Spørsmålet nå er hvordan få opp hastigheten på wifi fra 50-80 Mbps på 1 meters hold til noe nærmere spec på 1300?!
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Har du testet www.speedtest.net .om du måler hastigheten ifra USB disken du har kobletbtil ruteren, så bruker den hastigheten å være relativt ræva :p .
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Går bedre med routeren nå- Asus RT-AC88U-, får 250-350Mbps trådløst i sofaen når Get lover meg 250....og langt bedre dekning, tror jeg kan friskmelde systemet Nå. tusen takk for hjelp- PS OOKLA SPEEDTEST.NET
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Network Place (Samba) Share: ENABLE Share og Allow guest login. Slå av alt under media server.Da har ihvertfall ASUS RT-AX92U fungert knirkefritt mot ROON med USB disk i ruteren.
    Har du tips til å få Chromacast 1 til å virke med ASUS ruter og strømming til TV?, dvs NRK app til Chrome app på TV Får koblet opp CC men får melding i Google Home appen om feil ruter settinger hindrer kommunikasjon, og beskjed om å de -aktivere Acess Point Isolation , men det har jeg deaktivert under taben Professional, videre tipser Google om at Media server/UPNU? må aktiveres, men gjjør jeg det kan ikke Roon lese USB disken.

    grusomt frusterende..når alt er OK unntatt CC strømming til TV,
     
    X

    X186841

    Gjest
    Har testet litt frem og tilbake her nå, Chromecast fra NRK appen på mobilen funker uansett hvis jeg skrur av AP isolater og funker ikke hvis jeg skrur på AP siolated. Men hvis jeg skrur på AP isolater på 5 GHz båndet og ikke på 2.4 så virker det flott på 2.4 og ikke på 5. Du har mobilen på samme bånd som du har skrudd av AP isolater ?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Fant et tips om å slå av av Airtime Fairness. Etter å ha slatt det av på 5GHz, gikk plutselig Chromecast configureringen problemfritt og casting virker. Merkelig siden Chormecast er satt op pp 2.4GHz. men av igjent grunn svingt Iphone jeg konfigurerer og styrer med til 5GHz..

    Capture.JPG


    Etterpå så kan jeg Enable AirTime Fairness, og det virker fortsatt. men ikke alltid, , da må jeg innom Disable igjen.. og da finner Chromacast og TV hverandre igjen.
    merkelige greier.

    https://www.reddit.com/r/Chromecast/comments/780xs4
    Får sjekke om Roon virker nå da..Jaepp JIPPI ALT virker.... inntil videre.. NEIDA
    Nå finner ikke Roon Chromecast Audio lengre, FYTTE HELVETE

    Men så tok jeg og satte Sharing i router eng gang til, og vipps..:)
    Capture.JPG


    yess

    Capture.JPG


    Som dagene går med PC knoting når men prøver seg på PC/strømmehifi, har ikke tid til å lytte på musikk
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.721
    Antall liker
    14.338
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Til dem som ikke jevnlig frekventerer Roons forum; et lite varsku om trøbbel for folk med usertifiserte Roon Ready enheter. Finnes heldigvis en løsning, men det må fylles ut et skjema for å fortsatt bruke enheten som Roon Ready. Frist er 20.09.20
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Til dem som ikke jevnlig frekventerer Roons forum; et lite varsku om trøbbel for folk med usertifiserte Roon Ready enheter. Finnes heldigvis en løsning, men det må fylles ut et skjema for å fortsatt bruke enheten som Roon Ready. Frist er 20.09.20
    Endelig, jeg er drittlei produsenter som markedsfører med Roon Ready for enheter som ikke er sertifisert i Roon. Så dette er en fordel for oss som kunder.

    Alle enhetene mine er sertifisert forøvrig:
    Trinnov Altitude 32 (tror dette var en av de første sertifiserte enheter), Matrix Audio Element X (de kjørte ganske lenge før de fikk sertifiseringen på plass), Moon MiND2 Network Player (de fikk heldigvis sertifiseringen på plass relativt raskt etter lansering) og Oppo UDP 203.
     

    Nolfi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kjører ROCK på en Intel NUC og har kjøpt en Naim ND5 XS2.
    Jeg får justert volum fra Naim appen, men ikke fra Roon.
    Jeg får melding om "Volume control is Fixed" selvom jeg har valgt "Device Volume" under "Volume Control".
    Noen tips?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Device volume control fungerer på alle mine enheter, så da er noe galt med Naim ND5 XS2. Anbefaler å gi beskjed til Naim.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.198
    Torget vurderinger
    49
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Til dem som ikke jevnlig frekventerer Roons forum; et lite varsku om trøbbel for folk med usertifiserte Roon Ready enheter. Finnes heldigvis en løsning, men det må fylles ut et skjema for å fortsatt bruke enheten som Roon Ready. Frist er 20.09.20
    Supert tusen takk, har heldigvis ROON READY og godkjent to stk endpoint, men Sonos og Chromecast er bare "Tested" så jeg slang in en søknad på dem for sikkerhetsskyld..
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Hei
    Må si Roon er veldig bra, har bare brukt det noen uker på en PC koblet til DAC så rett til talartuten. Låter bra. Men fra Android enheten detter den ut hele tiden, og jeg må inn på Roon serveren og slå av og på 'Remote connection' for å få mobilen koblet til igjen. Noen tips eller er det Roon bruker service som gjelder?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Skjermbilde 2020-09-17 kl. 00.32.21.png


    Roon har oppdatert sin hjemmeside... Er dette en antydning om at noe nytt kommer ?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Hei bruker Roon nå for å kunne kjøre konvolveren til Audiolense i DSP modulen senere. Sliter noe med å forstå mange ting i Roon.
    Server laptop koblet i Motu Dac med Usb kabel, fra dac til topper og subber.
    1. Klienten på mobilen mister forbindelsen veldig ofte, da må jeg på serveren på laptop'en og slå på og av 'Remote connection'
    2. Volum, 1 er litt lavt og 100 litt høyt, kunne ønsket meg 1 veldig lavt og 100 veldig høyt
    3. Audio drivere: velger jeg default audio device virker alt, velger jeg ASIO driver er volumet fast, kan ikke regulere det. Hva bruker Default audio devi e et ???
    Kan dere anbefale noe informative tråder å lese?????
    Bør jeg lese hele denne tråden 30 sider puuuhhh.....
     

    pappkopp

    Medlem
    Ble medlem
    21.08.2020
    Innlegg
    13
    Antall liker
    3
    Sted
    ute
    Det er visst mulig å gi bort Roon-abonnement med en rabattert pris. Er det noen her som har et slikt gaveabonnement til overs? Ta gjerne kontakt på PM! :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn