Roons venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Skjermbilde 2021-02-09 kl. 18.53.41.png


    Nedlasting tok sin tid, mistenker det er litt trykk på serverparken til Roon.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Nedlasting går treeeegt. Tydeligvis mange som har venta på det her :)
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Android telefonen min har ikke 1.8 tilgjengelig enda og klarer nå ikke å kommunisere med 1.8 Core... sånn til info. I tillegg ser det ut som om roon sin hjemmeside har gått ned, så jeg får ikke tak i info om tilgjengelighet på ny appversjon :D
     

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    790
    Antall liker
    279
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Android telefonen min har ikke 1.8 tilgjengelig enda og klarer nå ikke å kommunisere med 1.8 Core... sånn til info. I tillegg ser det ut som om roon sin hjemmeside har gått ned, så jeg får ikke tak i info om tilgjengelighet på ny appversjon :D
    Det var vel derfor Roon sa at man ikke skulle installere oppdateringen FØR man hadde fått oppdater IOS / android appene;)
     

    geirarne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.10.2012
    Innlegg
    138
    Antall liker
    100
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Hos meg oppdaterte den til 1.8 automagisk nå så jeg ikke får brukt Roon 🙈
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Pleier å være Apple som er litt trege, men ipad appen er tilgjengelig nå. Regner med serverne kjører på høy belastning de nest dagene da "alle" skal laste ned og så teste det nye i 1.8. Ble jo utsatt fra desember da de ikke ville gjøre en så stor oppgradering rett før en høytid og feiere.
     
    Sist redigert:

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    3.810
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    allerede opdatert alle IOS enheter... første kule feature jeg snubler over er at en har nå tilgang til artistsiden fra nettradio steamingen. Nais.
    D6EDBB0E-90B9-46DA-8BC3-CAD076603235.png
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Jo, men er ikke i tvil om at det var - og er forskjell. Mener dere bestemt at tidal gjennom roon låter likt som ren tidal i eksklusiv modus?
    Her finnes det to leire; de som mener de hører forskjell og de som mener at det er teoretisk umulig.
    Om du har alle Roon-komponentene på samme maskin, altså ikke adskilt Core og Endpoint, låter Tidal helt klart mye bedre i en del tilfeller. Jeg hadde en Mac Mini med Roon og USB ut til dac. På samme miksing hadde jeg Tidal. Tidal låt ganske mange ganger bedre.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.369
    Antall liker
    35.116
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Her finnes det to leire; de som mener de hører forskjell og de som mener at det er teoretisk umulig.
    Om du har alle Roon-komponentene på samme maskin, altså ikke adskilt Core og Endpoint, låter Tidal helt klart mye bedre i en del tilfeller. Jeg hadde en Mac Mini med Roon og USB ut til dac. På samme miksing hadde jeg Tidal. Tidal låt ganske mange ganger bedre.
    Det er slik jeg har det Tidal (og roon) på samme pc, med usb til dac. Synes "ren" tidal låter bedre.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Det er slik jeg har det Tidal (og roon) på samme pc, med usb til dac. Synes "ren" tidal låter bedre.
    Det var sånn jeg opplevde det også. Roon anbefaler egen maskin til Roon Core og egen Roon Endpoint. Du kan lese mer på Roons nettsider. Det var en gedigen forskjell for meg å gå fra det du beskriver til separate bokser.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.369
    Antall liker
    35.116
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det var sånn jeg opplevde det også. Roon anbefaler egen maskin til Roon Core og egen Roon Endpoint. Du kan lese mer på Roons nettsider. Det var en gedigen forskjell for meg å gå fra det du beskriver til separate bokser.
    Finnes det noen rimelige separate bokser ?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Finnes det noen rimelige separate bokser ?
    Til Core er det rimeligste å kjøpe en såkalt NUC og installere ROCK på den (som er Roons nedstrippede Linux-versjon). Jeg kjøpte en brukt NUC til et par tusen. Det anbefales at du velger en av de som står på godkjent-listen til Roon. Av endpoint kan du velge og vrake av streamere/network bridges, så lenge de er Roon Ready. Det er vel nettopp omtalt en side eller to bakover i denne tråden.

    Edit: rimeligste løsning for endpoint er en Raspberry PI.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.369
    Antall liker
    35.116
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Da forstår jeg, kan fort bli dyrt dette her...
    Får se om jeg vinner i lotto først - takker for hjelp.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Det var vel derfor Roon sa at man ikke skulle installere oppdateringen FØR man hadde fått oppdater IOS / android appene;)
    Jepp, så det. Derav til info. Jeg klarer meg fint med Windows-versjonen som er oppdatert så jeg gadd ikke å vente.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Så hva synes folket her om Roon 1.8 ?
    Vi er 2 som har gjort ganske mye på oversettelser(inkludert forbedringer) til Norsk. Ser at iOS ikke fikk med de aller siste oppdateringer av oversettelsene (kun minimale endringer; så neppe noen som legger merke til dette).

    Gi gjerne tilbakemeldinger på den Norske språkdrakten til Roon 1.8.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.686
    Antall liker
    5.121
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Da er jeg oppe å går med 1.8, både på mobilen (android) og PC, samt Core. Blir ingen tid til spilling ikveld, men gleder meg til å teste imorgen.

    Screenshot_20210209-200141_Roon.jpg
     

    Plix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2014
    Innlegg
    248
    Antall liker
    417
    Sted
    Skive, DK
    Når jeg prøver å gå inn i instillinger, går iPad appen ned. Er ok på iPhone. Andre med samme problem?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg prøver å gå inn i instillinger, går iPad appen ned. Er ok på iPhone. Andre med samme problem?
    Har ikke iPad lengre (solgte den pga lite bruk). Men fungerer i det minste helt fint på iPhone.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Spennende nok er iOS (og Android) B748, mens alle andre platformer B753. Grunnen er at iOS utgaven er 2 dager gammel og macOS, Windows og Linux utgaven er 1 dag gammel :)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Jeg hadde sort fra før. Har ikke vært nødvendig med noen innstillinger.

    Under innstillinger, konfigurasjon finner du valget «Tema».

    3593B121-EAA4-4F14-80E4-314C23681C02.jpeg
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Roon blir stadig bedre! Helt suverent :)
    Litt usikker på oversettelsen fra engelsk til norsk fra "Convolution" til "Folding" (hæ?) når de fleste vel bruker "Konvolusjon" på norsk, som kanskje ikke er et heilnorsk ord men som i hvert fall er gjenkjennelig for de fleste som har lest litt om DSP. Sikkert ulike meninger, smaken er som baken osv, men personlig grøsser jeg også av "mykvare" og "fastvare" :)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Konvolusjon eller Folding er det samme, dette har vært slik i evigheter. Det er mulig å endre dette, men da må det selvsagt endres over hele systemet.


    Oppdatert:
    Skjermbilde 2021-02-09 kl. 21.49.44.png



    Edit:
    Ser en skrivefeil :devilish:
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ja det er ingen big deal uansett, så lenge mine konvolusjonsfiltre fortsatt folder som de skal :) :)
    Uansett, om konvolusjon er et mer forståelig ord - så er det helt klart at det skal byttes. Er allerede byttet; tilgjengelig i neste versjon (kommer helt garantert en oppdatering relativt snart; det gjør det alltid etter en ny større oppdatering).
     
    • Love
    Reaksjoner: erk

    affen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    177
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    4
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Temaene fikk navnene: "Lyst" og "Mørkt". Vet mange tenker på sort og hvitt for disse, men følte lyst og mørkt var mer beskrivende. Navn på tema har ikke hatt støtte for oversettelser tidligere.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Kom gjerne med flere innspill på de Norske oversettelsene. Finner du noe som ikke ser rett ut (eller skrivefeil); legg gjerne en kommentar inn her i denne tråden. Har trålet gjennom en del 1000 av disse de siste ukene, så ikke umulig at noe er oversett.

    Om du prøver å bidra på oversettelser selv; vær sikker på at en endring følges opp gjennom hele systemet (det har vi gjort en relativt grundig opprydning i nå). Denne jobben kan fort bli litt kompleks; ord har forskjellige meninger avhengig av innhold (f.eks browser != nettleser i alle tilfeller ;))
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Temaene fikk navnene: "Lyst" og "Mørkt". Vet mange tenker på sort og hvitt for disse, men følte lyst og mørkt var mer beskrivende. Navn på tema har ikke hatt støtte for oversettelser tidligere.
    Takk for innsatsen! Jeg bruker engelsk i Roon, men jeg ville likevel nevne at lyst og mørkt høres helt riktig ut. Sort og hvitt ville for min del ha vært helt feil og lite beskrivende for hva intensjonen med temaene er.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ref ytelse på deler av Roon, akkurat nå er det ekstremt mange som tester hele systemet. Ser ikke ut som serverparken er skalert for denne ekstreme bruken. Så avvent noen dager. Ytelsen på Roon 1.8 er ekstremt mye bedre enn 1.7. Dette kan bli litt skjult når absolutt alle Roon brukere i verden skal teste ut alt det nye samtidig.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    1.8 virker helt konge her! Ser ekstremt mye bedre ut den gamle løsningen, og mye mer oversiktlig. Focus funksjonen på album/diskografier er jo super-nice. Den kommer til å bli brukt mye!
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg tror muligens fontene må tweakes litt i roon på Windows. Der fontstørrelsen er grå og liten er det såpass lite trøkk/tykkelse på fonten at lesbarheten reduseres en del.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Takk for innsatsen! Jeg bruker engelsk i Roon, men jeg ville likevel nevne at lyst og mørkt høres helt riktig ut. Sort og hvitt ville for min del ha vært helt feil og lite beskrivende for hva intensjonen med temaene er.
    Jeg er av den oppfattelsen av man skal prøve å bruke språket (også i Roon). Om alle kun bruker Engelsk i alle tjenester, vil språket til slutt bli borte.

    Kjører også Windows, macOS og iOS i Norsk språkdrakt. For 10 år siden kjørte jeg alt på Engelsk. Muligens dette er et tegn på at jeg begynner å bli gammel? :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn