Roons venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jan_is44

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.08.2010
    Innlegg
    114
    Antall liker
    22
    NB! husk å ikke installere ROCK på 8TB disk; det er M.2 SSD som skal brukes til RoonOS og database. Enklest er å faktisk installere Roon først, så montere ekstra disk for musikk (disken må formateres i Roon via web-grenesnittet).

    M.2 SSD trenger ikke være større enn 64GB, vanlgivis er 128GB eller 256GB billigere (men man vil aldri få brukt for mer enn 64GB).

    Nucleus+ levers med 64GB M.2 SSD (her med omtrent 200.000 sanger):
    Vis vedlegget 846640
    Eg får ha litt tolmodighet når eg skal igang 🙈 først få riktig utstyr i hus ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.479
    Antall liker
    35.316
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Personlig så bruker jeg ikke rock, for min del er oppdatering ingen problem, hverken på Windows eller roon. Jeg bestemmer selv når jeg ønsker å oppdatere det. Har aldri hatt noe som helst problemer med at jeg ikke får spilt musikk på grunn av en oppdatering som ligger å venter. Venter nå på en liten trådløs mini-pc som jeg kun skal bruke til musikk-relaterte "ting". room, minidsp, rew og "netting" på hfs.
    received_1498287650609183.jpeg
     

    jan_is44

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.08.2010
    Innlegg
    114
    Antall liker
    22
    Personlig så bruker jeg ikke rock, for min del er oppdatering ingen problem, hverken på Windows eller roon. Jeg bestemmer selv når jeg ønsker å oppdatere det. Har aldri hatt noe som helst problemer med at jeg ikke får spilt musikk på grunn av en oppdatering som ligger å venter. Venter nå på en liten trådløs mini-pc som jeg kun skal bruke til musikk-relaterte "ting". room, minidsp, rew og "netting" på hfs.
    Vis vedlegget 846667
    Men eg må ha rock for dsp og eq ?
     

    jan_is44

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.08.2010
    Innlegg
    114
    Antall liker
    22
    Personlig så bruker jeg ikke rock, for min del er oppdatering ingen problem, hverken på Windows eller roon. Jeg bestemmer selv når jeg ønsker å oppdatere det. Har aldri hatt noe som helst problemer med at jeg ikke får spilt musikk på grunn av en oppdatering som ligger å venter. Venter nå på en liten trådløs mini-pc som jeg kun skal bruke til musikk-relaterte "ting". room, minidsp, rew og "netting" på hfs.
    Vis vedlegget 846667
    Kunne eg brukt Macmini så vil eg det, siden alt annet eg har er mac. Men trodde for å få dsp innstillingen at man måtte ha Rock, men har kanskje misforstått. Isåfall blir det macmini med roon her
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.479
    Antall liker
    35.316
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Er det mulig å se hvor mye en har brukt roon det siste året? Får bare opp de siste fire ukene.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.268
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    Fatter Ikke hvordan jeg starter Roon Radio fra en sang jeg vil.

    Bruksanvisningen sier dette

    7ABBF949-5A60-4754-A040-88C54BA7B5BB.png

    Det er til liten nytte når skjermen min viser dette
    C07F27C6-11CB-4A65-A58F-633827F310EC.png
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.797
    Antall liker
    14.696
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    @Balle Clorin
    Hvilken dings kjører du appen på? Androidappen har valg for avspilling av radio, noe jeg forøvrig ikke har lagt merke til tidligere. Takk for tipset.
    Screenshot_20220919-221614.png
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Men rock er vell Dsp og eq programet eller har eg misforstått helt ?
    Nei, dette krever ikke ROCK - vil fungere uansett hvilket operativsystem man kjører Roon Core på. Det er ingen funskjonelle fordeler med ROCK vs å kjøre på Windows/Linux/macOS - eneste fordelen er at man har en dedikert boks til Roon Core som man ikke bruker til andre ting.
     

    Plix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2014
    Innlegg
    248
    Antall liker
    417
    Sted
    Skive, DK
    Roon 2.0

     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Faktisk tenkte jeg at det var bortkastet med Roon når man er utenfor hjemmet - men det stemmer ikke; har vist seg å være veldig nyttig.

    Håper folket er fornøyd med det Norske språket i Roon ARC :)
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Da var det noe nytt installert ja
    Har man Telia så kan det være greit å logge inn på nettsidene deres og åpne for korrekt port.
    DEE18462-AC42-466B-B3C8-02BFC7645660.png
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Sa opp abonementet på Roon, da jeg hadde problemer med stabilit og avspilling. Nå sitter jeg igjen Spotify Premium, Qobuz og Tital. Kommer til å si opp sistnevnte. Liker Spotyfy i bilen for Streaming. Aldri noe problemer med denne platformen 🙂
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.438
    Sted
    Under stjernene
    Faktisk tenkte jeg at det var bortkastet med Roon når man er utenfor hjemmet - men det stemmer ikke; har vist seg å være veldig nyttig.

    Håper folket er fornøyd med det Norske språket i Roon ARC:)
    [/SITAT]
    Har savna det på hytta😊👍
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.479
    Antall liker
    35.316
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Sa opp abonementet på Roon, da jeg hadde problemer med stabilit og avspilling. Nå sitter jeg igjen Spotify Premium, Qobuz og Tital. Kommer til å si opp sistnevnte. Liker Spotyfy i bilen for Streaming. Aldri noe problemer med denne platformen 🙂
    Har aldri slitt med ustabil roon, etter den nye versjonen som kom i dag så er roon ennå mer perfekt. Sitter i bilen å streamer flac fra min egen roon core hjemme.👍
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har savna det på hytta😊👍
    Jeg har brukt Roon ARC til og fra jobb (anbefaler å laste ned lokalt om man sitter på tog/buss/bil/fly, men det fungerer veldig bra selv om 4G-dekningen faller ut. Ser ut som den cacher ganske bra)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Merk at man ikke får lov til å laste ned til mobil/nettbrett fra Tidal/Qobuz via Roon - dette er knyttet til lisensgreier fra streamingtjenestene. Man får streame til man antar andre farger, men ikke forvent lokal kopi av ting du ikke har fysisk lagret på dine Roon kjerne.

    Så er det også noe eksotisk relatert utaver av et album; tilsynelatende er ikke dette alternativet tilgjengelig om man har en utgave av et album fysisk på Roon kjerne (eller på tilknyttet disk/NAS).
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    @TGB - Virker meget bra på norsk også 👍
    Helt nytt system for oversettelser, jeg gikk også gjennom en hel del oversettelse for Roon og når jeg gjorde alle for Roon ARC. Det fine er at man ikke trenger ny versjon av Roon ARC for å få oppdaterte oversettelser.

    Så om jeg ikke har feila så er ord/uttrykk identiske i Roon og Roon ARC.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    802 ord, uttrykk, setninger og forklaringer oversatt for Roon ARC. Omtrent 150 oversettelser også korrigert/oppdatert for Roon.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Noen spesielle porter til ARC?
    i roon under settings - Roon ARC så kan du velge forhåndsinnstilt port eller sette egen.
    Det er her man også sjekker om det faktisk er forbindelse. Er det ikke forbindelse må man inn på router og gjøre litt men normalt er det ganske enkelt å sette opp.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Har aldri slitt med ustabil roon, etter den nye versjonen som kom i dag så er roon ennå mer perfekt. Sitter i bilen å streamer flac fra min egen roon core hjemme.👍
    Tiden får vise om jeg går tilbake, da med et annet avspillings system 🙂 Fikk reaksjoner fra Roon da jeg sa opp. Etterser et enklere oppsett så man slipper å være IT ekspert;)
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Fikk ikke kontakt mellom ARC og Core. Oppdaga at jeg hadde dobbel NAT. Satte modem-ruteren i bromodus og fikk kontakt mellom ARC og Core, og kjappere internett i samme slengen!
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Tiden får vise om jeg går tilbake, da med et annet avspillings system 🙂 Fikk reaksjoner fra Roon da jeg sa opp. Etterser et enklere oppsett så man slipper å være IT ekspert;)
    Roon fungerer veldig bra for de aller fleste uten at de trenger gjøre noe spesielt, naturligvis er du en av dem som får problem på det lokale nettverket så er ikke Roon veldig hyggelig - dette kan virkelig ødelegge opplevelsen.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Roon fungerer veldig bra for de aller fleste uten at de trenger gjøre noe spesielt, naturligvis er du en av dem som får problem på det lokale nettverket så er ikke Roon veldig hyggelig - dette kan virkelig ødelegge opplevelsen.
    Du er inne på noe dær. Må sikkert oppgradere, for at det skal bli mere stabilt. Har også Youtube Premium som krever sitt! Både ser og lytter mye på musikk hær 🙂 Ellers takk for innspill!
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde selv kjempetrøbbel med Roon når jeg hadde Apple Airport (I bridge-mode) - etter at jeg fikk siste router fra Telia så fungerte ingenting - de var rett og slett ikke kompatible. Roon ble ekstremt ustabilt. Byttet ut Apple Airport med et Cisco aksesspunkt og ble alt tipptopp. Aldri vært noen problemer etterpå.

    Merket også at router måtte restartes flere ganger i uka for at nettet skulle fungere. Det problemet ble også borte etter at jeg fikk bort Apple Airport fra det lokale nettverket.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.797
    Antall liker
    14.696
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Etter 15 minutters bruk av Roon ARC tør jeg påstå, helhjertet og bombastisk, at dette er en innertier. Aldri* mer Tidal eller Qobuz når jeg er på farten.


    *Jada jeg vet, aldri si aldri.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn