Roon - årets høydepunkt innen hifi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.080
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Har opplevd masse hakking etter siste oppdatering av Roon. Men synderen var driver til lydkortet Som er hasteoppdatert…. Så selv om man ser ting i Roon og det er nærliggende å tro feilen ligger der, kan det være lurt å sjekke firmware og evt annen software I kjeden.
    jeg bruker MOTU lydkort og siste driver fra 17 desember løste problemene elegant.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Roon er mye mindre aggressivt på nettverket nå etter siste oppdatering. Normalt sett er de fleste problemer med Roon knyttet til enten lokalt nettverk eller drivere.
     

    Aurjan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.12.2004
    Innlegg
    59
    Antall liker
    14
    Sted
    Sykkylven
    Jeg hører stort sett hele album, lyden hos meg på alle oppsett (har flere) er best med Roon via Roon Ready endpoint så derfor ingen behov for CD transporter lengre (så de er fjernet). Står fortsatt koblet opp Oppo UDP-203 (UHD spiller som kan spille av både SACD, DVD-A og CD), men det er mer av praktiske grunner om vi kjøper film og ikke orker å rippe den før den skal sees. Kjører Trinnov Altitude32 i stua, Matrix Audio Element X på hjemmekontoret og Moon MiND2 Network Player på jobb.

    Har også beveget meg over fra å kjøpe fysiske CD'er til å kjøpe flac-filene online for en del år siden (har selvsagt rippet hele den massive CD-samlingen til FLAC, samme med SACD og DVD-A).

    Streaming er bra, men hovedgrunnen til å kjøpe det man liker fortsatt er for å unngå at album plutselig blir tatt bort fra streaming (har skjedd ganske mange ganger). Både lytte og brukeropplevelsen blir bedre med Roon på mine systemer i det minste.
    dette er min plan også. Få alle cder over på harddisk og ta ut cdspillern. Blir jo uansett veldig sjelden brukt da det stort sett streames.
    Tenker 4 TB blir valget.
    Har funnet en relativt rimelig en i Samsung 870 QVO som jeg mener skal passe inn i Nucleusen.
    Noen andre som har erfaring med denne? Evt har noen kommentarer til valget mitt før jeg bestiller?😊
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.027
    Antall liker
    533
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    dette er min plan også. Få alle cder over på harddisk og ta ut cdspillern. Blir jo uansett veldig sjelden brukt da det stort sett streames.
    Tenker 4 TB blir valget.
    Har funnet en relativt rimelig en i Samsung 870 QVO som jeg mener skal passe inn i Nucleusen.
    Noen andre som har erfaring med denne? Evt har noen kommentarer til valget mitt før jeg bestiller?😊
    Bruker denne selv, fungerer fint!
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Samsung 870 QVO
    Nøyaktig denne jeg har også i 8TB utgave på begge oppsettene mine (1 med Nucleus+ og en NUC8i7 med ROCK - 2 lokasjoner). Denne SSD disken er egentlig perfekt for å lagre musikk (ikke optimal for veldig hyppige skrivinger, men optimal for hyppige lesinger).
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.822
    Antall liker
    707
    Torget vurderinger
    4
    Hos meg tryner roonbackup'n av databasen nå etter de siste to oppdateringene og gjør at roon må restartes hver gang.
    Har derfor måttet slå av scheduled backups.
    Ser andre på roon forum også har samme problem, håper support kommer på banen med fix.....
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    B884?

    Roon gjør nå en validering av database, det kan virke som om den er korrupt om det kræsjer. Backup fungerer fint her på begge systemer.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.822
    Antall liker
    707
    Torget vurderinger
    4
    884 ja
    Alle mine backup'er har gått fint på tidligere versjoner uten noen feilmeldinger så hva Roon har gjort nå i 884 som gjør at jeg får feilmeldingen "error loading your database" med den nye versjonen er jo litt spooky og noe de bør kunne fikse får jeg håpe....
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.116
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Er det noe konkrete planer om fjerntilgang på Roon, slik at man kan høre på musikken man har på serveren hjemme når man sitter på kontoret?

    Syns roon er veldig stabilt, ikke hatt noe tull det siste halvåret. Lytter alltid hele album, men kjører avogtil shuffle på låtene hvis jeg er usikker på hva jeg vil høre på. Dukker fort opp noen glemte klassikere da 😀
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Sett opp en vpn løsning så fikser du det tenker jeg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Er det noe konkrete planer om fjerntilgang på Roon, slik at man kan høre på musikken man har på serveren hjemme når man sitter på kontoret?
    Jeg vet at dette jobbes med, det blir nok gjort tilgjengelig når det fungerer som ønskelig.

    VPN er alternativ løsning, men ikke helt rett frem å få stabilt. Når man sitter på jobb så må man sørge for at kun Roon går via VPN, eller så får man trøbbel.

    Edit:
    Ref fjerntilgang, man ønsker jo ikke bare tilgang til sin egen Roon core utenfor hjemmet, det er også ønskelig å kunne laste ned lokalt til f.eks mobiltelefon for de plassene man ikke har nett.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    I dag har jeg Roon server på en Synology 920+ Nas.(4gb ram) Som avspiller via SOtm. Jeg bruker litt EQ men oppsamlet ikke. Mitt spørsmål er om min NAS har nok prosessor kraft til å gjøre Eq og eventuelt oppsamle eller om jeg vinner noe lydmessig på heller bruke en NUC litt mere krefter.
     
    Sist redigert:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.566
    Antall liker
    7.519
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Hei Roon-eksperter!

    Skal hjelpe en forumbruker med å digitalisere en CD-samling.
    Han eier allerede en Roon Nucleus som han fikk hjelp av butikken til å installere en 1TB SSD i.
    Han har foreløpig ikke overført noe musikk til SSDen, men ville bare dobbeltsjekke at det ikke er noe problem å ta ut SSDen for å fylle opp den med musikkfiler via en annen PC for så å sette SSDen inn i Nucleus'en igjen? Tenker ift om Nucleus'en automatisk installerer et slags OS på disken som settes i eller om den er en ren lagringsenhet.

    Takk for svar :)
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Hei Roon-eksperter!

    Skal hjelpe en forumbruker med å digitalisere en CD-samling.
    Han eier allerede en Roon Nucleus som han fikk hjelp av butikken til å installere en 1TB SSD i.
    Han har foreløpig ikke overført noe musikk til SSDen, men ville bare dobbeltsjekke at det ikke er noe problem å ta ut SSDen for å fylle opp den med musikkfiler via en annen PC for så å sette SSDen inn i Nucleus'en igjen? Tenker ift om Nucleus'en automatisk installerer et slags OS på disken som settes i eller om den er en ren lagringsenhet.

    Takk for svar :)
    Anbefaler å lese litt om dette her:


     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.566
    Antall liker
    7.519
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Takk for nyttige linker (y)
    Lest over begge og så vidt jeg ser kan ikke musikkfiler legges direkte på den interne SSDen slik jeg beskrev over.
    Man må ta "strafferunden" ved å legge musikken på en ekstern harddisk hvor man da via PC kopierer over filene fra den eksterne til den interne disken som er valgt som Roon Core?
     

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    788
    Antall liker
    276
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Takk for nyttige linker (y)
    Lest over begge og så vidt jeg ser kan ikke musikkfiler legges direkte på den interne SSDen slik jeg beskrev over.
    Man må ta "strafferunden" ved å legge musikken på en ekstern harddisk hvor man da via PC kopierer over filene fra den eksterne til den interne disken som er valgt som Roon Core?
    Her var det snakk om Nucleus? Tror det er noe annet som gjelder da, med forbehold om at jeg kan ta feil.

    https://help.roonlabs.com/portal/en/kb/articles/nucleus-internal-storage#Install_the_Drive

    https://help.roonlabs.com/portal/en...dia-storage-and-audio-devices#Storage_Devices
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.577
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    "Ingen resultat" nye utgivelser på qobuz?
    Screenshot_20220117-174757_Roon.jpg
     

    PeterDa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Innlegg
    220
    Antall liker
    248
    Sted
    Melhus
    Til vanlig kommer det nye på fredag, som også forrige fredag.
    Borte i dag…
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Er det mulig å få Roon til å preferere Qobuz fremfor Tidal der det er treff i begge?
    Jeg finner ikke det under Settings.
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    800
    Antall liker
    558
    Torget vurderinger
    2
    Har lastet ned to filtere til convulsion for hodetelefoner i Roon. Men jeg skjønner ikke hvordan jeg kan lagre de som to forskjellige presets?
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da ble versjon1.8 884 oppgradert til 1.8 898
    Ikke rare hoppet, men den oppgraderer databasen igjen
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.822
    Antall liker
    707
    Torget vurderinger
    4
    Da ble versjon1.8 884 oppgradert til 1.8 898
    Ikke rare hoppet, men den oppgraderer databasen igjen
    Og "korrupt db" problemet ved backup er fortsatt der vil jeg tro?
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.822
    Antall liker
    707
    Torget vurderinger
    4
    Mange opplevde dette ved oppgraderingen til 882 eller 884. Flere rapporter om dette på Roon community.
    Resulterte i at man nå må kjøre uten backup av db for at ikke roon krasjer..... :(
     

    PeterDa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Innlegg
    220
    Antall liker
    248
    Sted
    Melhus
    Og "korrupt db" problemet ved backup er fortsatt der vil jeg tro?
    Har ikke opplevd dette problemet, men tar du backup og melder den med korrupt db, da er Roon sin interne db korrupt i utgangspunktet.
    På Roon forumet var dette en gjenganger, men det skal være løst siden forrige versjon.
    Fungerer Roon som det skal og tar du en backup, da skal den være i orden.
    Dette kan testes (på en annen maskin) ved å kjøre en import og fyre opp den "nye" Core.

    FWIW: jeg kjører min Roon Core på en Mac Mini med Ubuntu Server 20.04 LTS.
     

    rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Er det mulig å få Roon til å preferere Qobuz fremfor Tidal der det er treff i begge?
    Jeg finner ikke det under Settings.

    akkurat det lurer jeg også på,må trykke på utgave av nesten hvert album å velge qobuz framom tidal
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.822
    Antall liker
    707
    Torget vurderinger
    4
    Ikke for min del iaff
    Bra for deg ;)
    Jeg kjørte helt fint med nattlige backups og ingenting tydet på noe feil inntil versjon 884 kom og Roon krasjet når backup skulle gå.
    Så nå gambler jeg uten backupkjøring og håper Roon fikser problemet i en ny oppdatering 🤞
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Bra for deg ;)
    Jeg kjørte helt fint med nattlige backups og ingenting tydet på noe feil inntil versjon 884 kom og Roon krasjet når backup skulle gå.
    Så nå gambler jeg uten backupkjøring og håper Roon fikser problemet i en ny oppdatering 🤞
    Gjelder dette siste versjon også?
    Jeg har kjørt manuell og skedulert backup etter 898 og ingen feil blir rapportert hos meg.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.822
    Antall liker
    707
    Torget vurderinger
    4
    Nei, saken er vel den at jeg må ha hatt en korrupsjon i min database fra tidligere men som ikke ble avdekket før versjon 882/4 kom (sikkert fordi Roon ville gjøre noen grep for å speede opp hastighet e.l.)
    Det som er dumt for oss med dette problemet da er at vi må starte med ny og blank DB hvis ikke Roon klarer å finne ut hva som tidligere har korruptert og eventuelt fikse det.....
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Dette backupgreiene skjønner jeg ikke noe av, ser bare at Roon scanner USB disken hver gang jeg starter Roon, er det det som er db backup.?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dette backupgreiene skjønner jeg ikke noe av, ser bare at Roon scanner USB disken hver gang jeg starter Roon, er det det som er db backup.?
    Nei, da sjekker den bare hvilke filer den har for avspilling.
    Du må inn i settings og sette opp backup
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    800
    Antall liker
    558
    Torget vurderinger
    2
    Mine eldgamle Sennheiser hd595 har fått nytt liv med eq i Roon 👍
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hei Roon-eksperter!

    Skal hjelpe en forumbruker med å digitalisere en CD-samling.
    Han eier allerede en Roon Nucleus som han fikk hjelp av butikken til å installere en 1TB SSD i.
    Han har foreløpig ikke overført noe musikk til SSDen, men ville bare dobbeltsjekke at det ikke er noe problem å ta ut SSDen for å fylle opp den med musikkfiler via en annen PC for så å sette SSDen inn i Nucleus'en igjen? Tenker ift om Nucleus'en automatisk installerer et slags OS på disken som settes i eller om den er en ren lagringsenhet.

    Takk for svar :)
    Ingen poeng å flytte over SSD; SSD må formateres via web-grenesnittet til Nucleus. Når dette er gjort kan man bare koble til et ekstern CD-drev via Nucleus sin USB port. Så vil Nucleus gjøre hele jobben. Om man ønsker å bruke annen maskin for ripping så flytter man bare filene over til Nucleus via nettverk:

    \\nucleus.local\Data\Storage\InternalStorage

    Så er det bare å koble til (eksempelet over er Windows måten) og kopiere.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Hvor lang tid tar det vanligvis før Roon får med seg nyheter fra Tidal?
    Jeg fikk nettopp en melding fra Tidal Appen at det var lagt ut div nye album. Når jeg så går inn på ROON så finner jeg ikke disse. Litt irriterende å måtte bruke BT in-ear fra telefonen for å høre de, når man har en påkostet on-ear rigg på hjemmekontoret med kun ROON streaming.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn