Roon - årets høydepunkt innen hifi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Takk, ser dette krever raspberrypi så da får jeg vente på en noe mer universal sak ✌Genial dings uansett 👍
    da tror jeg du kan vente en god stund om ikke Roon implementerer dette selv. Da vil man i neste skritt måtte ta forhold til om server er ved anlegget eller kanskje langt utenfor Bluetooths komfortsone. Selv om det innebærer en rasperry pi som bindeledd er det gjort på en måte som selv den minst datakyndige klarer å få til. kan man passordet til eget trådløst nettverk er man bortimot i mål ved installeringen.
     

    1simen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2019
    Innlegg
    88
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    da tror jeg du kan vente en god stund om ikke Roon implementerer dette selv. Da vil man i neste skritt måtte ta forhold til om server er ved anlegget eller kanskje langt utenfor Bluetooths komfortsone. Selv om det innebærer en rasperry pi som bindeledd er det gjort på en måte som selv den minst datakyndige klarer å få til. kan man passordet til eget trådløst nettverk er man bortimot i mål ved installeringen.
    Hmm.. ja, kanskje noe å tenke på, ikke vært inne på tanken tidligere og ikke lest særlig om det. Har man ytterligere fordeler ved å inkludere rasperry pi i et oppsett med en nuc og en roon ready streamer, eller vil man i prinsippet med dette erstatte streameren med rasperry?
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Rasberry har kun en oppgave her. Den gjør at blåtann signalet fra hjulet gjøres synlig for Roon. Kobles kun til wifi og trenger ikke stå i nærheten av anlegget (så lenge blåtann signalet når fra hjul til Rasberry). Maskinen kjører et program rooDial og ingenting annet fra et miniSD kort. Kobles ikke til skjerm eller noe annet enn strøm, så står den stille i et hjørne og er usynlig.
     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    652
    Antall liker
    453
    Torget vurderinger
    24
    Hei.
    Sliter med å få lastet inn manglene codecs for acc/mp3 fra macen min til rock.
    Tror jeg ikke får "uncompresed" på riktig måte på macen min eller noe.
    Litt usikker på hvilken ffmp3 fil jeg skal laste ned også.
    Noen som har noen tips?

    En annen ting, når jeg brukte macen som core kunne jeg spille av ting jeg hadde i Dropbox.
    Går ikke det til med Rock igjen en nuc?
    Har endel fint liggende der, pluss at jeg gjerne får råmikser og slikt på prosjekter der.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Hei.
    Sliter med å få lastet inn manglene codecs for acc/mp3 fra macen min til rock.
    Tror jeg ikke får "uncompresed" på riktig måte på macen min eller noe.
    Litt usikker på hvilken ffmp3 fil jeg skal laste ned også.
    Noen som har noen tips?

    En annen ting, når jeg brukte macen som core kunne jeg spille av ting jeg hadde i Dropbox.
    Går ikke det til med Rock igjen en nuc?
    Har endel fint liggende der, pluss at jeg gjerne får råmikser og slikt på prosjekter der.
    Prøvde du dette?
     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    652
    Antall liker
    453
    Torget vurderinger
    24
    Prøvde du dette?
    Ja.
    Det virker som at fila jeg har lagt i codecs mappa er i feil format.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    De anbefaler git master, så ta den øverste (am64).
     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    652
    Antall liker
    453
    Torget vurderinger
    24
    Prøvde den nå, men nå skjedde noe med macen også.....
     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    652
    Antall liker
    453
    Torget vurderinger
    24
    Det er jo noen fordeler med fysiskeformater...
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Du restartet Roon etter at du la til filen? Kjører du server både på mac og nuc? Mener å huske jeg hadde noe trøbbel når jeg hadde dette (ikke med codec) så jeg fjernet den fra macen.
     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    652
    Antall liker
    453
    Torget vurderinger
    24
    Har restartet ja.
    Kjører bare server fra nuc og kun spiller på Mac. Nå krasjet macen alvorlig så jeg må laste ned os på nytt på den for å få startet den igjen... Rock funker da men uten codecs, kan være ok å spille radio av og til.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Rart, jeg hadde ikke noe problem da jeg gikk fra macmini til Rock.

    1610816080505.png
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Jeg skal sette opp Roon i anlegget i kjellerstua, og der skal Chromecast Audio fungere som endpoint.
    Jeg trenger å få inn et eller annet som kan gjøre jobben som PC (Roon Core, som jeg det vel heter).
    Det er ikke aktuelt med en tradisjonell PC, og jeg har fire ønsker:
    1. Så liten som mulig
    2. Kan fungere som NAS også
    3. Kan stå på hele tiden slik at man ikke må skru den på når man skal høre på musikk
    4. Mest mulig plug & play for å komme i gang

    har noen gode tips å komme med?
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    626
    Sted
    Oslo
    Hei, jeg kjører en asustor 6104,b som er en nas, med roon.
    Jeg oppfattet den som plugg and play når jeg satte opp, og har fungert brillefint ett års tid nå.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Jeg skal sette opp Roon i anlegget i kjellerstua, og der skal Chromecast Audio fungere som endpoint.
    Jeg trenger å få inn et eller annet som kan gjøre jobben som PC (Roon Core, som jeg det vel heter).
    Det er ikke aktuelt med en tradisjonell PC, og jeg har fire ønsker:
    1. Så liten som mulig
    2. Kan fungere som NAS også
    3. Kan stå på hele tiden slik at man ikke må skru den på når man skal høre på musikk
    4. Mest mulig plug & play for å komme i gang

    har noen gode tips å komme med?
    Jeg ville droppet NAS funksjonaliteten om du ikke absolutt må ha denne på Roon serveren, velger du NAS så bør du ha min i3 prosessor, SSD disk og min 4 gb RAM. Har du ikke brukt Roon før ville jeg installerte det på en vanlig pc for å teste det en uker eller to.
    Om du går for Roon etter å ha testet det og vil ha mest mulig plug & play så ville jeg valgt Roons egen løsning Nucleus, denne koster litt og du får samme funksjonalitet om du velger en Intel NUC og bruker litt tid på å sette det opp selv (under halv pris).
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Dette er nok ikke aktuelt for de fleste uten IT-bakgrunn, men roon serveren kjører også helt fint i en virtuell maskin dersom man allerede har VMware ESXi eller f.eks Proxmox VE kjørende for å få litt mer utbytte av PC som står på 24/7.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Sst

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Er omtrent like vanskelig å sette opp programvare for en virtuell maskin som å sette opp ROCK på en NUC.
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Hva finnes av Roon-streamere som har muligheten for wifi? Har ekstern dac, så er bare på utkikk etter en dedikert streamer.
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Ser ut som ett fornuftig kjøp! Ca 1000kr for kortet og kabinett. Fant lite info om Roopie.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Fungerer gull her. Stabilt, og lydmessig likt Auralic som jeg hadde...slik det burde med digital overføring.
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Det jeg også tenker @skorob
    Hadde ett lite uhell med coax-ut på min Node 2i i dag, så nå er det dårlig kontakt der. Var uansett nyskjerrig på Roon, så kanskje det var ett tegn fra oven..
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Roopieee XL på Pi 4 her også. XL fordi jeg da får Spotify connect i tillegg til Roon. Beste tusenlappen jeg har brukt i anlegget noensinne.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Samme her. 😄 Gjør roon relativt billig og. Trenger ikke jævlig dyrt endpoint. Mine ører sin mening..
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Svakeste leddet er minnekortet. Jeg har hatt ett eller to som har begynt å jukse.
     

    Stian

    Medlem
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    35
    Antall liker
    23
    Sted
    Porsgrunn
    +1 til Raspberry Pi

    Bruker en Pi 4 her, med en PI2AES hat. Brukte først USB til Devialet 200 fra Pi4, men når P2AES kortet kom på plass gav det virkelig et løft i lyden 🙌 både via coax og AES/EBU. Kjører forøvrig Moode OS + Roon bridge. Genial liten streamer, og supert å kunne bruke AirPlay fra AppleTv til Pi.

    Må si jeg gleder meg til Roon 1.8 som skal komme i morgen. Ser jo riktig så lekkert ut!
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Hei, hva gjør jeg feil?
    Skal teste Roon og har lastet ned og installert "core" på en PC i nettverket. (14 dagers prøveperiode)

    Den finner min Bluesound Node 2i og jeg kan spille fra lokale musikkfiler via roon og Bluesound.
    Det fungerer bra.

    Har også installert roon appen og når jeg spiller via den (eller via roon-valg på Bluesound -appen)
    så finner den alle låter men får beskjed om at "denne låt ikke er tilgjengelig på Tidal nå".
    Dette gjelder "alle" låter på Tidal.
    1). Hva er feil?
    2). Skal jeg spille "Tidal-musikk" vha Bluesound app eller Roon app, og hvorfor?
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn