Roon - årets høydepunkt innen hifi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Hei, jeg fant ut at jeg hadde knyttet roon opp mot feil Tidal-brukerkonto.
    Så nå spiller det. Blir spennende å teste dette ut og se hva roon kan gi meg utover Tidal's app.
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    804
    Antall liker
    570
    Torget vurderinger
    2
    har i dag roon ready aries mini og usb tilkobling roon tested exogal comet dac. Vil det være mye å hente lydmessig på å streame Tidal via Roon framfor gjennom Lightning appen. Kan bruke Pc som core.
     

    Norway1000

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2013
    Innlegg
    198
    Antall liker
    51
    har i dag roon ready aries mini og usb tilkobling roon tested exogal comet dac. Vil det være mye å hente lydmessig på å streame Tidal via Roon framfor gjennom Lightning appen. Kan bruke Pc som core.
    Hører ingen forskjell lydmessig med mindre du bruker DSP funksjonen i Roon. Forskjellen ligger i all den andre funksjonaliteten du får med Roon!
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    Ble positivt overrasket i dag.
    Har roon core på en asustor 6104 nas, og der lå det jaggu oppdateringen til 1.8 og ventet.
    Hadde ikke forventet denne på en god stund.
    Liker det nye interfacet :)
     

    W1ll1eTheP1mp

    Medlem
    Ble medlem
    06.05.2020
    Innlegg
    19
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Er det noen som har peiling på Roon/Rooncores etc? Skal ordne meg Roon oppsett . men vet ikke helt hva jeg trenger til mitt bruk?!
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.261
    Antall liker
    6.336
    Sted
    Under stjernene
    Roon Remote

    Virker OK på Samsung S8, Lenovo TB-7304F MT: ZA30.
    Men på Lenovo TB-7305F er det problemer. Appen mangler når jeg søker i Play butikk, får feilmelding
    Enheten din er ikke kompatibel med denne versjonen når jeg prøver å laste den fra biblioteket i Play butikk.
    Enheten som det er problemer med er produsert sep. 2019.

    Er det noen som kan hjelpe.

    Hilsen

    Jens
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.883
    Antall liker
    1.459
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Roon Remote

    Virker OK på Samsung S8, Lenovo TB-7304F MT: ZA30.
    Men på Lenovo TB-7305F er det problemer. Appen mangler når jeg søker i Play butikk, får feilmelding
    Enheten din er ikke kompatibel med denne versjonen når jeg prøver å laste den fra biblioteket i Play butikk.
    Enheten som det er problemer med er produsert sep. 2019.

    Er det noen som kan hjelpe.

    Hilsen

    Jens
    Kan det være dette som er ditt problem?
    Enheten din er ikke kompatibel pga manglende OpenGL support.
    Ref:
    https://community.roonlabs.com/t/roon-remote-on-lenovo-tab-m7/103031

    Roon Remote krever et par ting fra Android enheten for at dette skal virke.

    "Roon can run on many Android devices that meet the following requirements:
    1. ARM or x86 based
    2. Android 5.0 or higher
    3. Supports OpenGL ES 3.0"

    edit: I tillegg har du mindre skjerm enn 8" som begrenser app funksjonene.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.261
    Antall liker
    6.336
    Sted
    Under stjernene
    Kan det være dette som er ditt problem?
    Enheten din er ikke kompatibel pga manglende OpenGL support.
    Ref:
    https://community.roonlabs.com/t/roon-remote-on-lenovo-tab-m7/103031

    Roon Remote krever et par ting fra Android enheten for at dette skal virke.

    "Roon can run on many Android devices that meet the following requirements:
    1. ARM or x86 based
    2. Android 5.0 or higher
    3. Supports OpenGL ES 3.0"

    edit: I tillegg har du mindre skjerm enn 8" som begrenser app funksjonene.
    Det kan godt være at den mangler OpenGL support. Men en tidligere modell funker. Begge er Lenovo Tab 3
    For ikke å snakke om skjermen på mobiltelefonen. Registrerer at det er lett å taste på mobiltelefonen mens man spiller musikk. Det vil jeg ha en slutt på med kun å installere Mola Mola appen og Roon.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.460
    Torget vurderinger
    2
    Nå har de eller jeg rota det til etter siste oppdatering. Vil spille Tidal Little Feat Time loves A hero , hele albumet , men når jeg søker kommer bare en sang opp og det er en mp3 fra harddisk. Hvordan får jeg Roon til å spille fra Tidels hele album. Det kommer opp i Tidal appen så det er det. Men Roon viser det ikke, men alt mulig annet fra Tidal finner Roon. Heælvete , hjelp

    8241442D-B977-45ED-BFA0-A6891280BBA1.png

    77E5DC9A-1F0C-42D2-93D5-AFF45DAC4615.png
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    998
    Antall liker
    1.037
    Sted
    Porsgrunn
    Gå inn på versions, der vil du finne alle versjonene deriblant Tidal sin. Hadde samme problemet selv når jeg skulle veksle mellom Tidal og Qobuz i Roon.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.460
    Torget vurderinger
    2
    takk , fant det akkurat, jævla teit opplegg
    F3A8A57D-0820-4D46-A37E-7290BCDE0C8D.png
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.460
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan får jeg Roon til å spille et helt album, vil høre hele album uten at den radiogreia tar over

    »Play from here...» ser ut til å virke
     
    Sist redigert:

    toneset2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Innlegg
    200
    Antall liker
    202
    Trykk på "kø"-symbolet. Nederst på siden som kommer opp, finner du "Roon radio"-innstillingen. Slå den av, så slipper du at Roon velger musikk for deg.
    E8F77F6F-C071-4B70-8220-9D83997FDCF7.jpeg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.460
    Torget vurderinger
    2
    Caucaso , Nei det funker ikke , da spiller den EN sang og fortsetter deretter med tilfeldige låter fra radiofunksjonen
     

    Caucaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2011
    Innlegg
    285
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    17
    Caucaso , Nei det funker ikke , da spiller den EN sang og fortsetter deretter med tilfeldige låter fra radiofunksjonen
    Ikke hos meg, selv om, som Balle clorin sier, jeg har Roon Radio aktivert. Når jeg bruker knappen ‘Spill nå’ ( reproducir ahora på spansk ) jeg hører hele albumet uten problemer.
    det som gjør meg forbanna er at, uansett MQA filer eller FLAC, display i Roon app ( ipaden min ) sier ‘low quality’ men da jeg spiller låt eller album versjonen til Quobuz, da forandrer automatisk til ‘enhanced’ . Er egentlig dritt lei av dette fordi til og med, noen ganger den low quality versionen ( Tidal) høres identisk eller bedre enn den ‘enhaneed’ versjonen etter min mening.
    en annen ting er at da jeg bruker app mconnect MQA logo vises i DAC,n min ( Ps audio direcstream) men hvis jeg spiller gjennom Roon appen, logoen forsvinner, selv om album er i MQA . er det noen som vet grunnen ? Hvor ligger problemet, i Roon Nucleus, i PS audio, ellers ?
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Tidal versjonen er i AAC formatet, dvs lossy komprimert. Du spiller altså av en mp3-lignende variant i Tidal-kjeden her, og da kategoriserer Roon den som "Low Quality". Qobuz versjonen er i lossless formatet FLAC. Grunnen til at Qobuz kjeden kategoriseres som Enhanced og ikke Lossless er at volume leveling og DSP er aktivert.

    Tidal har ikke alle album i full kvalitet dessverre, så det hender at man kun får servert AAC. Enten det eller så har du ikke aktivert full kvalitet under Tidal service konfigurasjon i Roon. Det kan også skyldes at du kun har et premium abonnement og ikke Hi-Fi eller høyere, men det regner jeg med at du har styr på siden du sier du får MQA data via mconnect appen.
     
    Sist redigert:

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Hører ingen forskjell lydmessig med mindre du bruker DSP funksjonen i Roon. Forskjellen ligger i all den andre funksjonaliteten du får med Roon!
    Men er den funksjonaliteten verdt såpass investering ? For meg så er den ikke det , kjøpte 1 år ifjor men kommer ikke til å fornye pga to ting
    App til bluesound lar meg mapper på Nas , Roon ikke.
    2 Jeg klarer ikke høre forskjell lydmessig
    Og ved å gå uten roon slipper jeg å ha en roon core stående
    Hvis det i fremtiden kommer ytterligere oppdateringer så kan det hende jeg revurderer
     

    Caucaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2011
    Innlegg
    285
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    17
    Tidal versjonen er i AAC formatet, dvs lossy komprimert. Du spiller altså av en mp3-lignende variant i Tidal-kjeden her, og da kategoriserer Roon den som "Low Quality". Qobuz versjonen er i lossless formatet FLAC. Grunnen til at Qobuz kjeden kategoriseres som Enhanced og ikke Lossless er at volume leveling og DSP er aktivert.

    Tidal har ikke alle album i full kvalitet dessverre, så det hender at man kun får servert AAC. Enten det eller så har du ikke aktivert full kvalitet under Tidal service konfigurasjon i Roon. Det kan også skyldes at du kun har et premium abonnement og ikke Hi-Fi eller høyere, men det regner jeg med at du har styr på siden du sier du får MQA data via mconnect appen.
    Ok men, jeg sa tydelig at, uansett format, alltid står low quality der og Quobuz har mange Losby filer men, alltid stå enhanced så, det er noe gal men info Roon leverer. Skal sjekke det med konfigurasjon. Jeg har Hifi abonnement.
     

    Caucaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2011
    Innlegg
    285
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    17
    Nå har jeg slettet alle dsp filtrer og forsatt står der low quality
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Nå har jeg slettet alle dsp filtrer og forsatt står der low quality
    Low quality kommer som nevnt av at formatet er AAC. Så lenge du får AAC data fra Tidal så vil det alltid være low quality. Merk at noen album _kun_ finnes i AAC på Tidal uavhengig av abonnement og innstillinger. Sett på albumet "Nameless" med "Dominique Fils-Aime" etter at du har sjekka at Hi-Fi eller Master faktisk er aktivert under Tidal innstillingene i "Services" i Roon. Det albumet vet jeg ligger i full kvalitet på Tidal.

    Dersom du fremdeles får AAC ville jeg prøvd en restart av Roon serveren din i tilfelle tilststanden har blitt litt merkelig.
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    398
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Det er merkelig hvor forstyrrende det er å få feil farge på kvalitets indikatoren i Roon:LOL:. For min del er dette litt irrasjonelt, for musikken og lyden kan være bra med både gul og grønn farge.
    Fikk konstant feil farge med en eldre Sonos Connect boks, og måtte bytte streamer for å få se den lilla indikatoren.
    Fortsatt dukker det av og til opp filer med gult og grønt indikatorlys i Roon:eek:
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Sist redigert:

    Caucaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2011
    Innlegg
    285
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    17
    Low quality kommer som nevnt av at formatet er AAC. Så lenge du får AAC data fra Tidal så vil det alltid være low quality. Merk at noen album _kun_ finnes i AAC på Tidal uavhengig av abonnement og innstillinger. Sett på albumet "Nameless" med "Dominique Fils-Aime" etter at du har sjekka at Hi-Fi eller Master faktisk er aktivert under Tidal innstillingene i "Services" i Roon. Det albumet vet jeg ligger i full kvalitet på Tidal.

    Dersom du fremdeles får AAC ville jeg prøvd en restart av Roon serveren din i tilfelle tilststanden har blitt litt merkelig.
    Akkurat det samme, baja calidad ( low quality) i Tidal, og mejorado ( enchanced) i Quobuz, ingen Losless
     

    Vedlegg

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.460
    Torget vurderinger
    2
    1619183969397.png


    Ingen garanti for at det låter bra, ørene våre og øreproppene vil sikker avvike
     

    Caucaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2011
    Innlegg
    285
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    17
    Endelig, tusen takk. Jeg hadde hifi kvalitet i streaming, det viser seg at man skulle ha Master kvalitet . Nå,viser Tidal Enhanced. Forsatt et sporsmål, hva trenger man til å,få ‘Lossless’ 87437B5C-EB75-46F2-A31F-5DE5B8E015A0.jpeg
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Endelig, tusen takk. Jeg hadde hifi kvalitet i streaming, det viser seg at man skulle ha Master kvalitet . Nå,viser Tidal Enhanced. Forsatt et sporsmål, hva trenger man til å,få ‘Lossless’ Vis vedlegget 716587
    For å få lossless indikasjon må du i ditt tilfelle slå av volumeleveling på den aktuelle avspillingsdevicen. Det er ikke noe mål i seg selv. Enhanced betyr lossless men prosessert av Roon på høykvalitets vis. Det samme gjelder om du f.eks aktiverer DSP-funksjonaliteten i Roon. Jeg foretrekker volume leveling på, ikke bare pga komfort, men også fordi det motvirker et klippefenomen ved digital avspilling som kalles intersample overs.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.992
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Sliter med at Roon bare kommer til "Start/Splash" skjermen på Android telefon (Huawei). Funker av og til... Re-installert appen osv. Leser at flere sliter med dette, men har det kommet noe fix på dette som har gått meg hus forbi?
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Sliter med at Roon bare kommer til "Start/Splash" skjermen på Android telefon (Huawei). Funker av og til... Re-installert appen osv. Leser at flere sliter med dette, men har det kommet noe fix på dette som har gått meg hus forbi?
    Nei, Android appen er dessverre ekstremt upålitelig. Ble mye verre etter siste store oppdatering. Jeg håper virkelig at de jobber hardt med dette hos Roon nå med tanke på hva man betaler for løsningen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn