Roon - årets høydepunkt innen hifi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Gode tips over - bruke mesteparten av summen til DAC er nok det mest fornuftige ja.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Hoi. Testet Roon litt nå, og virker jo helt ok det. Men Tidal, hvor er de "gamle" spillelistene mine?

    De eksisterer i Tidal appen, samt når jeg logger meg inn på Tidal.com :p. Men kommer ikke opp i Roon?!
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Bruker ikke spillelister, men mener å ha lest at du ikke får tilgang til dine Tidal spillestiler i Roon.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    1.462
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Hoi. Testet Roon litt nå, og virker jo helt ok det. Men Tidal, hvor er de "gamle" spillelistene mine?

    De eksisterer i Tidal appen, samt når jeg logger meg inn på Tidal.com :p. Men kommer ikke opp i Roon?!
    De ligger i en egen Playlist på Android Appen til ROON, men jeg har merket meg at det tar av-og-til lang tid før ROON synkroniserer nye sanger i listene.
    Roon_Tidal_playlist.jpeg
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.868
    Antall liker
    17.428
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Etter å ha byttet Roon core (fra en Mac mini til en annen) vil ikke roon spille låter fra TIDAL. (Radio osv går greit). Kommer opp at track not available from tidal eller noe i den duren. Har logget av TIDAL som service og logget på igjen. Alt TIDAL innhold er personalisert osv, men vil ikke spille av.
    Noen som kjenner igjen problemstillingen?
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    1.462
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Etter å ha byttet Roon core (fra en Mac mini til en annen) vil ikke roon spille låter fra TIDAL. (Radio osv går greit). Kommer opp at track not available from tidal eller noe i den duren. Har logget av TIDAL som service og logget på igjen. Alt TIDAL innhold er personalisert osv, men vil ikke spille av.
    Noen som kjenner igjen problemstillingen?
    Den feilmeldingen kommer av og til. Dette er et Roon problem mot Tidal som ble forbedret i et par revidert versjon av software nå i våres (rev 536 og 537).
    Har du oppdatert alle enheter til siste versjon, slettet cache og restartet ROON core?
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.868
    Antall liker
    17.428
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Ny versjon over alt. Restartet Core. Skal slette Cache og se om det hjelper.
    Takk for innspill så langt.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.868
    Antall liker
    17.428
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Den feilmeldingen kommer av og til. Dette er et Roon problem mot Tidal som ble forbedret i et par revidert versjon av software nå i våres (rev 536 og 537).
    Har du oppdatert alle enheter til siste versjon, slettet cache og restartet ROON core?
    Slette cache fra hvor? Finner slett cache i Core under bilder, men det er vel ikke den du mener?
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.868
    Antall liker
    17.428
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Takk for innspill. Min feil var litt PICNIC relatert da jeg har to Tidalkontoer..... Så det er løst...
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.868
    Antall liker
    17.428
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Ny utfordring. Usikker på om den passer best i den eplekjekke tråden eller her...
    Jeg kjører ROON CORE på en mac mini (2014) som ikke har CD drev. Jeg har også en Mac Mini (2010) MED cd drev.

    Hvordan kan jeg rippe CDer fra den ene og gjøre dem tilgjengelig for den andre?
    Jeg har prøvd å dele en mappe (iTunes Music mappen) men finner den ikke på nettverket.
    Er det noen med tilsvarende oppsett som kan gi meg litt hjelp?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.245
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Fikk 60 dagers prøvetid på Roon og sjekker det ut. Installasjon gikk veldigg greit og scanningen av musikken min med 62000 sanger tok ca 5-6 timer. Fant også alle steamere og alt fungerer. MEN

    Remote appen på Iphone er derimot veldig ustabil, Dvs får innimellom opp et Roon bilde og kan velge musikk,men så får jeg bare "Lost Connection", og jeg sitter 3m rett ved siden av Ruter.. med godt nettverk og ingen andre problemer. Ser dog att Roon spiser 90% av minnet mitt på 8GB!!! Lenovo Windows 10 PC.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.143
    Antall liker
    10.634
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Både veldig treg skanning og veldig krevende på HW. Burde ikke vært slik.
    Er det noen innstillinger du kan skru på for å gjøre det bedre?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.245
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    det er vel derfor de anbefaler en egen PC -Nucleus- til 20 000 men jeg synd det er en horrible pris for å spille musikke fra steaming og hardiske på samme software.

    Eneste grunn for meg å ha Roon er å få hardisk og Tidal på samme kontrollpunkt...Tviler litt på om jeg vil bruke så mye penger for å slippe å switche mellom Jriver på PC og Tidal på mobil..
    '
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.143
    Antall liker
    10.634
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Bruk LMS (Logitech Media Server) da :) Fungerer på samme måten og er ikke krevende på HW i det hele tatt :)
    Der er alt gratis inkludert "remote" Apper til mobil/nettbrett. Hyppige oppdateringer også.
     
    S

    svk

    Gjest
    Fikk 60 dagers prøvetid på Roon og sjekker det ut. Installasjon gikk veldigg greit og scanningen av musikken min med 62000 sanger tok ca 5-6 timer. Fant også alle steamere og alt fungerer. MEN

    Remote appen på Iphone er derimot veldig ustabil, Dvs får innimellom opp et Roon bilde og kan velge musikk,men så får jeg bare "Lost Connection", og jeg sitter 3m rett ved siden av Ruter.. med godt nettverk og ingen andre problemer. Ser dog att Roon spiser 90% av minnet mitt på 8GB!!! Lenovo Windows 10 PC.
    Bør en ha 16gb på roon core?
    Holder det med SSD og 4gb ram på en pc som skal brukes som output?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.245
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Etter en restart av PC og da Roon var ferdig med noen sykroniseringegreier eller noe er Remoten oppe å går fint :D
    Liker EQ funksjonenen godt,, her kan man skur seg bort ..men det er gøy.
    Denne galskapen her høres faktisk helt fint ut på øreluggertil 60 kr..

    Nesten som frekvensgangen til K- dette, eller er det øra som er for gamle?

    Capture.JPG

    Ellers er LåtRadioen en perfekt match i mitt tilfelle, samme som TIDAL egentlig, men bedre matc men 95% knallåter
    jeg ikke kjente!’

    Dette blir lifetime kjøp til bursdagen ja
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.245
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Bruk LMS (Logitech Media Server) da :) Fungerer på samme måten og er ikke krevende på HW i det hele tatt :)
    Der er alt gratis inkludert "remote" Apper til mobil/nettbrett. Hyppige oppdateringer også.
    Blir litt avskrekket av ørten sider diy hardware og software coding for å gå lyd..
    Hvordan gjør du det?
     
    S

    svk

    Gjest
    Holder på å sjekke div avspillere/streamingløsninger.ikke bare bare.
    Roon var nå hvertfall enkelt å ta i bruk.
    Kjører lms kun fra linux?
    Hadde nok gått for roon. Men synes over 1000kr pr år er litt mye for de få timene jeg hører på musikk i året hjemme. Er helst i bilen jeg har tid til å høre på musikk. Hjemme blir det hodetelefoner.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.245
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Det beste med Roon er i prioriterte rekkefølge :
    0- enkelt oppsett , virker stabilt på en enkel Windows PC . Hva skal man med ROCK,NUC Nucleus osv??)
    1.DSP /Eq mulighetene for enhver avspiller ( tilpasshodetelfoner, fikse høyttaler/ rom resonanser , høyttaler plasswering/forsinkelse og med PEQ, smidig tonekontroll. At Roon+Chromecast er bit perfekt gjør jo heller ikke noe, Og avspileren min er tilpasset Roon og .
    * Med litt EQ låter ørproppene mine til 60kr som hodetelefoner til 6000kr.. omtrent he he;), forvarer hele kjøpet med et alene...
    2.Perfekt integrasjon mellom Tidal og USB harddisk tilkyttet routeren( fattigmannsNAS) og lignende
    3. Radioen som finner musikk basert på ett valgt spor( se under), oppdaget masse nytt som matchet min smak perfekt etter bare EN sang
    4. alt blinget med konserter og linker til info og cover er reklamert som hovedgrunn til å kjøpe Roon, men det er ikke interessant for meg og gir ikke særlig mer verdi for meg

    Jepp jeg er nå overbevist kunde, kjøpte hele pakken, liker ikke evig avbetaling...

    Capture.JPG
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Det beste med Roon er i prioriterte rekkefølge :
    0- enkelt oppsett , virker stabilt på en enkel Windows PC . Hva skal man med ROCK,NUC Nucleus osv??)
    1.DSP /Eq mulighetene for enhver avspiller ( tilpasshodetelfoner, fikse høyttaler/ rom resonanser , høyttaler plasswering/forsinkelse og med PEQ, smidig tonekontroll. At Roon+Chromast er bit perfekt gjør jo heller ikke noe, Og avspileren min er tilpasset Roon og .
    * Med litt EQ låter ørproppene mine til 60kr som hodetelefoner til 6000kr.. omtrent he he;), forvarer hele kjøpet med et alene...
    2.Perfekt integrasjon mellom Tidal og USB harddisk tilkyttet routeren( fattigmannsNAS) og lignende
    3. Radioen som finner musikk basert på ett valg spor( se under), oppdaget masse nytt som matchet min smak perfekt etter bare EN sang
    4. alt blinget med konserter og linker til info og cover er reklamert som hovedgrunn til salg, men er ikke interessant for meg og gir ikke særlig mer verdi for meg

    Jepp jeg er nå overbevist kunde, kjøpte hele pakken, liker ikke evig avbetaling...

    Vis vedlegget 654836
    Fin oppsummering 👍🏻
     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    652
    Antall liker
    453
    Torget vurderinger
    24
    Har kjøpt en brukt nuc for til å installere rock på.
    Noen som har erfaringer om slikt her? Noe man må passe på?

    Mvh J.O
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Har kjøpt en brukt nuc for til å installere rock på.
    Noen som har erfaringer om slikt her? Noe man må passe på?

    Mvh J.O
    Skrev litt om det i min tråd, men det er snart 2 år siden, men det meste burde gjelde nå også.
     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    652
    Antall liker
    453
    Torget vurderinger
    24
    Takk begge to.
    Det er windows installert på den nå, må jeg avinstallere den først. Eller overkjøre rock det?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Takk begge to.
    Det er windows installert på den nå, må jeg avinstallere den først. Eller overkjøre rock det?
    Mener bestemt at den formaterer og tar hele disken.
     
    • Liker
    Reaksjoner: J.O

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.980
    Torget vurderinger
    8
    Jeg finner lite info om justering av høyttalere på Roon! Stort sett til hodetelefoner eller tar jeg feil ?
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Jeg har hatt Roon lenge, men nesten ikke brukt til hodetelefoner, bare spilt på alle slags høyttalere på alle slags forsterkere i alle rom i alle hus og hytter.

    Forstår ikke hvorfor høyttalere skulle måtte justeres til en spesiell signalkilde, som er det Roon er (blant annet).
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Du har PEQ og mulighet til å justere delay for hver kanal om jeg ikke husker helt feil.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Noen som er gode på linux? Etter restart av diskserveren, og jeg prøver å starte roonserveren så går den bare i en evig loop mellom started og not responding.

    Skjermbilde.PNG
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Alle har sikkert fått det med seg, men nå er det utviklet et plugin som gir mulighet for surface dial til Roon. Roodial heter det. kjørt med det ei lita stund og det virker rett og slett fremragende.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn