HC skrev:
Karma skrev:
HC skrev:
Hvordan vil en mer overfladisk holdning til musikk som kunstform manifistere seg? Jeg savner eksempler på hva som vil skje eller hva som har skjedd, noen konkrete virkninger man kan forholde seg til.
Jeg synes det er rart at du ikke har funnet en rekke innlegg i denne tråden som gir noen svar på det?
Det mest konkrete i denne tråden er vel at økt tilgjegelighet er linket til kompresjon. Sett bort fra den påstanden så har jeg ikke sett noe særlig utover løse betraktninger rundt musikkens påståtte synkende verdi og liknende. Menes det at man har fått kvalitativt dårligere musikk som følge av flere distribusjonskanaler og økt tilgjengelighet eller er det slik at man hører mindre på musikk nå enn før fordi man har blitt overeksponert?
Jeg mener jo at økt tilgjengelighet og harddiskbaserte avspillingskjeder er det som kommer til å gjøre slutt på lydstyrkekrigen. Den galskapen er uløselig knyttet til det fysiske CD-formatet, ettersom en CD-spiller med fast gain gjør at en CD som er innspilt høyere også blir avspilt høyere, og psykoakustikken tilsier at noe som spilles
litt høyere også låter litt fyldigere og bedre. En CD kan ikke gå over 0 dBFS, så hele krigen har gått ut på å komprimere og toppkutte dynamikken for å klemme gjennomsnittlig lydstyrke så tett opptil full utstyring som mulig for å snike seg til å ta kontroll over konsumentens avspillingsvolum. Det fungerer, i det minste til en viss grad, for konsumenter som ikke er bevisste på avspillingsvolum eller som foretrekker komprimert lyd som bakgrunnslyd i miljøer med mye støy (f eks i bil). Etter 15-20 år med det der er CD-mediet ødelagt som troverdig distribusjonskanal for kvalitetslyd. Hvis du impulskjøper en CD i en av de få gjenværende platebutikkene nå, er det overveiende sannsynlig at du får degradert lydkvalitet.
Med harddiskbasert avspilling kan du i stedet
- Sette korrekt avspillingsvolum automatisk basert på gjennomsnittsvolum for hver sang og hvert album, sånn at hele incentivet til å skru opp volumet på innspillingen forsvinner (ReplayGain).
- Analysere og sammenligne ulike versjoner av en innspilling - er det tuklet med dynamikkompresjon eller equalizing? - og dele den informasjonen med andre på standardisert vis (MasVis, se "loudness war"-tråden).
- Dyppe en tå forsiktig i vannet ved å kjøpe ett spor i lav oppløsning først og sjekke det grundig før du betaler for et helt album med "24/96 studio master quality".
- Kjøpe musikk fra kvalitetsprodusenter, uavhengig av om din lokale plateforretning finner det kommersielt forsvarlig å lagerføre noe så sært som Cookie Marencos siste utgivelse på Blue Coast Records. For eksempel.
Å mene at økt kompresjon og lydstyrkekrig skyldes økt tilgjengelighet og streaming-baserte avspillingskjeder er å snu ting fullstendig på hodet. Det faktum at lydstyrkekrigen begynte allerede rundt 1990, hadde kommet så langt at lydkvaliteten begynte å degraderes fra ca 1995, for så å ta fullstendig overhånd fra ca 2000 og utover, tyder vel også på at dette ikke hadde så mye med streaming og økt tilgjengelighet via nettbaserte tjenester å gjøre.
Enkel test: Rekk opp hånden hvis du hadde harddiskbasert streaming i forrige årtusen. Ingen? Tenkte meg det, ja.