Romjulsrefleksjoner foran anlegget, hva skjedde med eiergleden i musikkverden??

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• mana

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Asbjørn skrev:
    mana skrev:
    Asbjørn skrev:
    mana skrev:
    Til hva da?
    Til det siste du skrev
    Det må du så gjerne være, men det er nå engang min erfaring.

Teoretisk sett har vinylen 12-14 bits oppløsning (begrenset av størrelsen på vinyl-molekylene og tilgjengelig sporbredde). Selv metall-masteren skivene presses fra har ikke mer enn ca 17-18 bits oppløsning. Et dataformat med 24 bits oppløsning er mer enn nok til å håndtere det, fra støygulvet til de sterkeste signalene en LP kan gi.

Frekvensinnholdet på en god LP kan strekke seg langt oppover, kanskje 90-100 kHz, men det er hverken du eller jeg i stand til å høre. En samplingfrekvens på 96 kHz gjengir alt opp til 48 kHz, mer enn dobbelt så høyt som alminnelig akseptert grense for menneskelig hørsel. Hvis du vil være helt sikker, sampler du med 192 kHz i stedet og får med rubbel og bit helt opp til 96 kHz. Da blir den digitale kopien kliss lik det signalet som kom ut av RIAA-trinnet da det ble digitalisert. Garantert. Mater du det signalet tilbake gjennom en god, nøytral DAC og videre til preamp vil det låte helt likt platespilleren. Hver gang, uten slitasjeproblemer og justeringsbehov. Jeg kan kjøre et analogt signal gjennom ADC og DAC på min DEQX HDP3, og det låter helt likt som bypass. Degraderer ikke lyden i det hele tatt, på noen måte som jeg er i stand til å høre.

Hvis du lar være å gå veien om vinyl-skiva og tar den digitale kopien direkte fra masteren, slipper du støygulvet på vinylen. Da får du så mye oppløsning og dynamikk som det var på masteren, uten at overføringsmediet (vinyl eller CD) begrenser på noen måte. I de fleste tilfeller er masteren en digital fil i 24 bit / 96 kHz oppløsning, så en tapsfri kopi av den (WAV, Flac, AIFF, APE, eller hva de forskjellige formatene heter) er maksimalt oppnåelig lydkvalitet. Du har mastertapen på anlegget, så du har eksakt samme lydkvalitet som produsenten hørte i studio.

Resten er bare et spørsmål om å få det signalet gjennom avspillingskjeden, men det lar seg jo gjøre, det også. Da blir idealet minst mulig farging og forvrengning, heller enn "matching" i et håp om at de forskjellige feilene skal oppveie hverandre.
    Flotte tekniske spesifikasjoner er fint å fortelle om.Virkeligheten er en helt annen.Har ennå tilgode å ha opplevd digital lyd på høyde med den analoge.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    RoDa skrev:
    pengesluk skrev:
    Blir nok juling å få fra RoDa nå, men det får vi ta på strak arm! Gutten må lære seg å LESE før han sabler ned på velfundert filosofi 8) 8).
    For det første, jeg unner ALLE alt som er av GOD MUSIKK, uansett. Men ser gjerne at den betales, slik at verden fortsatt kan SKAPE god musikk.
    Videre tilhører i hvertfall ikke jeg noen dessertgenerasjon hvis det var det han mente. Har jobbet som et svin siden 14, doble skift og alt mulig annet, ikke arvet eller tatt over noe, etterutdanning i 8 år, 200 reisedøgn/år til tider, kort sagt ingen gratis lunsj på Sluket.
    Men RoDa er snill og grei han, bare han får nok mat. Akkurat som Elvis.
    Dessertgenerasjonen viser vel så mye til hva dere har fått igjen for hver krone investert opp gjennom årene.
    Men det var et ufortjent spark i din retning. Unnskyld.

Det jeg reagerer på i tråden er denne bekymringen og navlebeskuende holdningen til hvordan musikk skal nytes.
    Hvordan folk får inn musikken får være deres sak så lenge det er lovlig. (WiMP, Spotify f.eks og ikke pirat-ditt-eller-datt)
    For folk flest er ikke musikk noe som nytes egosentrisk foran anlegget hjemme i perfekt oppmålt (med hyssing, anbefales) sweetspot.
    Men disse kan like fullt nyte musikken på sin måte, om det er som hjelp til å holde tråkkfrekvensen oppe gjennom topp nr 2 på spinningtimen eller på en storslagen konsert i operaen.

Det virker som om trådstarter er redd for at ungdommen ikke klarer å velge og ikke klarer å nyte musikk siden de har et sånt stort utvalg. Jeg har møtt noen av disse massekonsumerende unge, og de har også klare meninger om hva de liker og hva de ikke hører på. Det kan hende at de faktisk på en annen måte enn oss oldiser (Ja, jeg har nettopp blitt sammenlignet med Elvis og en kollega trodde her om dagen at jeg var 45...). Jeg tror at de ser/hører gjennom søppelet og finner frem til sin musikk bedre enn hva vi klarer når vi blir overveldet av store mengder musikk.
    Om det er riktig musikk og godkjent av de høye herrer her inne? Sikkert ikke, men hvilken musikk man liker er høyst personlig og uangripelig.

Hørte et par kollegaer som diskuterte hvor jævli dyktig Lilly Allen er, blandet meg ikke inn i diskusjonen men tenker mitt om at de kanskje har gitt den musikken en bedre sjanse enn jeg har gjort og at de hører noe inni der som ikke jeg får med meg på min høye hest som ikke hører på sånn drittmusikk?

Dette med fysisk format på musikken tror jeg kommer til å forsvinne og erstattes av noe bedre. Jeg ser for meg at man kjøper musikken med et gjennomført sett ekstra data/tags. Jeg har noe musikk i dag som er rippet med tekster og når jeg spiller av det på iPeng så kan jeg hente opp teksten som ruller over skjermen i fanget i rett takt i forhold til musikken. Når dette øker så kan det følge med mer bilder, tanker fra artisten om hva som ligger bak utgivelsen osv. Det er store muligheter!

Eiergleden, "samlemanien" forstår jeg ikke helt. Men det er mer min greie. Jeg forstår ikke hva som er så flott med håndsydde italienske sko, klokker til en månedslønn eller kunst til mangehundretusen. Det har andre greie på og kan fortelle om hva det gir dem av lykke.
    Ting som jeg synes er flott og som gir glede har ofte litt historisk tilknytning og henger sammen med folk jeg kjenner. Som for eksempel "The Wall" på vinyl som jeg har fått fra en kollega som selv gikk i butikken og kjøpte den da den kom ut. Jeg føler på en måte hans glede ved å endelig få tak i den LPen og er stolt og glad for å ha fått den LPen fra han. Glede som jeg kan ta med videre og hente frem når jeg spiller platen. Å synes at musikken i dag burde vært like vanskelig å få tak i er smålig. Den tiden er forbi, man kan være nostalgisk og synes det er trist.

Dette med betale for musikken sånn at musikk fortsatt kan lages? Kurt Nilsen, rørlegger fra Bergen, far i tidlig alder, raka blak.
    Idol, jippi en plate utgitt og milliongitarhytte på fjellet. Er musikken drivkraften til artistene eller er det muligheten til å bli millionær om du slår gjennom? De artistene som audiofile setter pris på en sjelden de som regjerer på hitlistene eller som tjener mest penger. De kommer til å lage musikk og folk kommer til å kjøpe den musikken også i fremtiden. På vinyl, på digital lagring enten ved nedlasting eller på et kommende superduperformat spesielt for Audiofile. (eller, vent. Det er jo vinyl det)

Når dere besøker andre audiofile og får høre ny musikk som dere selv vil kjøpe, hva er det dere tenner på? Er det coveret? Er det de usedvanlige flotte coverbildene og teksten inni coveret, eller er det musikken? Er det ikke musikken som er knyttet til følelser og hendelser og ikke den fysiske innpakningen? Joda, det er forsåvidt trist at det har blitt så enkelt å kopiere og stjele musikk, men det er fordi platebransjen ikke har fulgt med i timen. Spotify og WiMP er genialt i så måte, det sørger for kontinuerlige inntekter og har så liten terskel at mange hopper på karusellen. Hva koster det å produsere en CD? Hva burde prisen på en CD eller digital nedlastbar utgave av et album vært? Er det lavt nok så gidder ikke folk å stjele. ;)

Når Spotify og WiMP kommer opp i tilsvarende 16/44 CDripp så forsvinner behovet for å ha egen digital musikksamling.
    De som må leve livet med sikkerhetsnett kan ordne seg med egen strømgenerator og egen musikksamling så de kan spille Give The Music Back fra The Hooters Zig Zag

Jeg er fortsatt litt forundret og får ikke helt taket på hva dere er sinte på eller redd for.
    Er det at den orntlie musikken skal dø? Artistene ikke skal gidde å lage musikk? Ungdommen ikke skal huske på å høre på musikk?
    At folk ikke skal respektere musikken og musikerne som dere gjør ved å nilytte på detaljer i sweetspot?
    Velkommen til verden, folk flest er ikke så opptatt av og avhengig av musikk (og god lyd) som oss.
    Men vi er ikke de siste audiofile, godlyden dør ikke med oss. Ta det med ro.
    Guttungen har fått ca 200+ CDer fra meg og CDhyller til dem som han har på rommet sitt. Han er seks år gammel.
    Snurrer CDplater så det står etter og har funnet sine favorittplater og favorittspor. Mellomste på ni får stereoanlegg til våren, med sin egen Squeezebox og tilgang til min samling og WiMP. Største har stereoanlegg (NAD + DALI, finn.no) og spiller CDer eller musikk fra mobilen. Glemmer av og til å spille over anlegget og hører på det direkte på mobilen sånn at far må minne på hvor mye bedre det låter på anlegget.
    Det blir ikke bedre av at dere oppfører dere som sutrekukerpeiser og uffer over hvor fæl verden er.
    Det blir bedre av at dere misjonerer for god lyd og sprer den musikken dere synes er god musikk (med god lyd)

Vi kan gå i fortiden med våre kassetter, våre LPer og våre CDer. Det er for oss en deilig minnetripp.
    Men vi kan ikke forvente og tvinge nedover hodene på de unge våre egne minner og gleder. De må få skape sine egne.
    Bra RODA! :eek:
    Mye bedre enn jeg kunnet skrevet det sjøl :)
    Blant "sparkene" leser jeg dype gode poenger.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.101
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vel, den navlebeskuende holdningen til hvordan musikk skal nytes.....

Har det slått noen at loudness wars er et resultat av at musikk skal nytes hvor som helst, når som helst, av hvem som helst, og et klart eksempel på at distribusjonsform påvirker innhold?

Ref også min tidligere kommentar om at massedistribusjon har som konsekvens at alt nærmer seg et minste felles multiplum?

Jeg er sikkert en av disse navlebeskuerne, men jeg liker stillhet rundt meg jeg - har aldri musikk på øret når jeg går tur feks, og synes musikk pg annen kultur fortjener litt høytid rundt seg når den skal nytes. At andre vil ha det på en annen måte respekterer jeg selvsagt; men innser at det har konsekvenser......

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Loevhagen skrev:
    Karma skrev:
    Vel, det er i alle fall interessant å få et innblikk i hva herr Loevhagen har evnet å forstå av denne tråden..
    Om det er Good Karma, eller Bad Karma; vet ikke. Men, det jeg vet - det er ganske utrolig at ingen (slik jeg har oppfattet det) har avstemt synspunktene i tråden opp mot alder til de som har postet om hva "som er best".

Mao. så er dette faktisk enda en genrasjonstråd. Tro det eller ei. "Spol tilbake til start", som det heter på analogspråket. :)

Og, som så ofte ellers: Vi som er mellom 30-50 - vi tilhører ikke den ene eller andre gjengen (dvs. noen, men de er surpomper). Dette er en testosterontråd. De som har mye versus de som har mye mindre. De som har mindre tviholder på hva de synes er sannheten. Anlegg som koster mye. Imponerende samling hardwaremusikk. Osv. I mangel på testosteron må man jo samle på noe - eller? Og de som har trenger ikke annet. De tror de kan samle på alskens mulige ting senere når nivået synker. Vi i midten skjønner at begge ting er i ferd med å glippe. ;D

PostScript: Alt dette var selvsagt bare svada.
    Her forsøker du å score noen billige poeng.
    Er det mangel på evne eller vilje til å lese de mange nyanser som faktisk finnes i denne tråden?
    Å gjøre det hele til "enda en generasjonstråd" blir for dumt. Greit nok at du da kan ufarliggjøre hele innholdet, men tror du ikke det finnes noen sannheter i livet som er uavhengig av testosteronnivå??
    Du prøvde å latterliggjøre tråden, men kom med lite matnyttig info. Kanskje du heller skulle prøve å reflektere litt, uavhengig av din egen alder?

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    erato skrev:

Har det slått noen at loudness wars er et resultat av at musikk skal nytes hvor som helst, når som helst, av hvem som helst, og et klart eksempel på at distribusjonsform påvirker innhold?

Ref også min tidligere kommentar om at massedistribusjon har som konsekvens at alt nærmer seg et minste felles multiplum?

Jeg er sikkert en av disse navlebeskuerne, men jeg liker stillhet rundt meg jeg - har aldri musikk på øret når jeg går tur feks, og synes musikk pg annen kultur fortjener litt høytid rundt seg når den skal nytes. At andre vil ha det på en annen måte respekterer jeg selvsagt; men innser at det har konsekvenser......
    Spot on!! ;)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    mana skrev:
    Flotte tekniske spesifikasjoner er fint å fortelle om.Virkeligheten er en helt annen.Har ennå tilgode å ha opplevd digital lyd på høyde med den analoge.
    Som sagt, det har jeg opplevd. Så fint at du har noe til gode, da.

Hint: Jeg snakker ikke om 128 kb/s mp3 avspilt via den innebygde DAC'en i en iPod-kloning. Like lite som du snakker om en mono Philips reisegrammofon med plastarm og innebygget høyttaler fra 1972 som representativ for "analog lyd".

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    34.149
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    rolfozzy skrev:
    65finger skrev:
    cash 63 skrev:
    65finger skrev:
    cash 63 skrev:
    65finger skrev:
    Karma skrev:
    65finger skrev:
    det var ikke noe anderledes i 1980. et fåtall entusiaster, som virkelig likte musikk. tok for meg 50stk fra den tiden. 5-6 stk som har musikksamlinger av betydning. 2 stk med anstendig anlegg. resten hører på P3 og P4 i bilen
    Men kan det tenkes at ungdommen under Woodstock hadde et mer bevisst forhold til musikk enn dagens ungdom?
    nå er jeg født i 1965 og der er musikkinteressen så som så. har ikke inntrykk av at de som er født 15 år tidligere iprosent er mere opptatt av musikk eller musikkformidling være seg via anlegg eller på konsert
    Ting var nok ikke så annerledes på den tiden varken i Nor/Swe om man va intrs i musik Fingern. Vi som blev født midt på -70t har fått med oss det beste av 70t rock og starten på en ny musik era!!! om man nu var intrs av fornyelse ??? vad ev denna tråden handler om ???
    Næ stå vid scen kanten og se detta! eller sitte hjemme med loddebolt, your choise su....
    det var noen av oss som var musikkgeeks, men flertallet var det ikke
    Men vad gjorde resten??? det var dyrt att exprimentere med hifi på den tiden ???
    Men hade gjerne haft en digital kamera og foreviget allt man sett/opplevd der sakner jeg den enkle teknikken :) Tenk og haft The Jam live från Borlänge folkpark inspillt i HD kvalitet inspillt - 81 Private Hell!!!
    det var tider cash. Tandberg reciver, Philips 212. Kassettspiller og greier
    Hadde mange bra konsertopplevelser i folkparken i Strømstad på 60tallet.
    Mye bra svenske band på den tiden. Det var viktigere og bedre og komme seg ut og på konsert den gangen. Och alla flickorna.......
    Riktigt rolfozzy ;) Folk parkerna hade veldigt mye bra den tiden de levde :'( en tidl arbetskollega fikk oppleve Hendrix i
    Hofors parken 8)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    erato skrev:

Kloke ord. Og intr at de sterkeste loudness-war kritikerne bidrar kanskje mest til til hvordan ting ifh komprimering mm har utviklet seg med sitt ønske om "tilgjengelighet" for enhver pris .... :p

The Edge

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.05.2011
    Antall liker
    0
    [/quote]

Her forsøker du å score noen billige poeng.
    Er det mangel på evne eller vilje til å lese de mange nyanser som faktisk finnes i denne tråden?
    Å gjøre det hele til "enda en generasjonstråd" blir for dumt. Greit nok at du da kan ufarliggjøre hele innholdet, men tror du ikke det finnes noen sannheter i livet som er uavhengig av testosteronnivå??
    Du prøvde å latterliggjøre tråden, men kom med lite matnyttig info. Kanskje du heller skulle prøve å reflektere litt, uavhengig av din egen alder?
    [/quote]

+1. Flere av de som nærmest har forsøkt å sabotere debatten her burde forsøke reflektere litt seriøst, istedet for å drive med denne polariseringen og latterliggjøring.

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.667
    Torget vurderinger
    10
    mana skrev:
    Asbjørn skrev:
    mana skrev:
    Asbjørn skrev:
    mana skrev:
    Til hva da?
    Til det siste du skrev
    Det må du så gjerne være, men det er nå engang min erfaring.

Teoretisk sett har vinylen 12-14 bits oppløsning (begrenset av størrelsen på vinyl-molekylene og tilgjengelig sporbredde). Selv metall-masteren skivene presses fra har ikke mer enn ca 17-18 bits oppløsning. Et dataformat med 24 bits oppløsning er mer enn nok til å håndtere det, fra støygulvet til de sterkeste signalene en LP kan gi.

Frekvensinnholdet på en god LP kan strekke seg langt oppover, kanskje 90-100 kHz, men det er hverken du eller jeg i stand til å høre. En samplingfrekvens på 96 kHz gjengir alt opp til 48 kHz, mer enn dobbelt så høyt som alminnelig akseptert grense for menneskelig hørsel. Hvis du vil være helt sikker, sampler du med 192 kHz i stedet og får med rubbel og bit helt opp til 96 kHz. Da blir den digitale kopien kliss lik det signalet som kom ut av RIAA-trinnet da det ble digitalisert. Garantert. Mater du det signalet tilbake gjennom en god, nøytral DAC og videre til preamp vil det låte helt likt platespilleren. Hver gang, uten slitasjeproblemer og justeringsbehov. Jeg kan kjøre et analogt signal gjennom ADC og DAC på min DEQX HDP3, og det låter helt likt som bypass. Degraderer ikke lyden i det hele tatt, på noen måte som jeg er i stand til å høre.

Hvis du lar være å gå veien om vinyl-skiva og tar den digitale kopien direkte fra masteren, slipper du støygulvet på vinylen. Da får du så mye oppløsning og dynamikk som det var på masteren, uten at overføringsmediet (vinyl eller CD) begrenser på noen måte. I de fleste tilfeller er masteren en digital fil i 24 bit / 96 kHz oppløsning, så en tapsfri kopi av den (WAV, Flac, AIFF, APE, eller hva de forskjellige formatene heter) er maksimalt oppnåelig lydkvalitet. Du har mastertapen på anlegget, så du har eksakt samme lydkvalitet som produsenten hørte i studio.

Resten er bare et spørsmål om å få det signalet gjennom avspillingskjeden, men det lar seg jo gjøre, det også. Da blir idealet minst mulig farging og forvrengning, heller enn "matching" i et håp om at de forskjellige feilene skal oppveie hverandre.
    Her må jeg støtte Asbjørn, virkligheten er faktisk som Asbjørn sier! MEN, å få det til å låte analogt er nok en annen greie, det er jeg enig i, men APL NWO Master gjør faktisk gjør det! Setter en tier på at du ikke har hørt den, den følger de beste vinylrigger uten problemer. ;)

Mvh.
    SAL

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    erato skrev:

Sånn er det, og igjen, veldig parallelt til dagligvaresituasjonen m.h.t. distribusjonsform og innhold. Alle vil ha ALT, hele tiden, og det skal helst ikke koste noe.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    pengesluk skrev:
    erato skrev:

Sånn er det, og igjen, veldig parallelt til dagligvaresituasjonen m.h.t. distribusjonsform og innhold. Alle vil ha ALT, hele tiden, og det skal helst ikke koste noe.
    Nettopp.

Når så du at VG hadde en sammenligningstest mellom handlevogner fra ulike matvarekjeder, basert på kvalitet og ikke pris..?
    På mange måter får vi hva vi fortjener, enten vi snakker om mat, tv eller musikk..

uob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    HCS skrev:
    erato skrev:

Kloke ord. Og intr at de sterkeste loudness-war kritikerne bidrar kanskje mest til til hvordan ting ifh komprimering mm har utviklet seg med sitt ønske om "tilgjengelighet" for enhver pris .... :p
    Nå vil vel muligens Spotify være med på å stoppe loudness-war, da du uansett får samme nivå på musikken om du ønsker. Jeg vil vel heller påstå at det å være høyest på radio har vært drivkraften bak loudness-war.

Og det at musikk må bare nytes sittende i sweet spot med et dyrt anlegg er både elitisk og latterlig. Jo mere folk hører på musikk jo bedre etter min mening, samme hvor det gjøres og hvordan. Skal musikk kunn være gourmet mat, vel så blir det jo kunn det (dvs. lite tiljengelig og kunn for de få), er det virkelig det dere ønsker.

Etter min mening skal musikk være både bredt og dypt. Det som er noens dritt er andres kvalitet. Og hvordan de nyter musikken er opp til enhver. Selv nyter jeg mye musikk mens støvsugern er på.

The Edge

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.05.2011
    Antall liker
    0
    uob skrev:
    HCS skrev:
    erato skrev:

Og hvordan de nyter musikken er opp til enhver. Selv nyter jeg mye musikk mens støvsugern er på.

Mens støvsugeren står på? Jeg begynner så smått å forstå grunnen til at vi befinner oss på hver vår planet i denne diskusjonen for å si det forsiktig.

uob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    pengesluk skrev:
    erato skrev:

Så du mener altså at det er vanskeligere å få tak i kvalitetsmat (gourmetmat) nå en for 30 år siden?

Maten er billigere, noen butikker har elendig utvalg, men noen har gått den andre veien og er litt dyrere og har større utvalg (mye større). Dvs at alt er mye mere tiljengelig også gourmetmaten. Så når tilbudet er mye større, så kan du også finne mye mere kvalitet og nyte denne, om du ønsker.

Så ja, du kan trekke klarer paraleller til mat, musikkutvalget blir større, og kvalitet blir lettere tiljengelig. (Selv har jeg på mye bredere utvalg av musikk etter at jeg fikk spotify, og har kjøpt mye ny musikk på bakgrunn av det.)

uob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    The Edge skrev:
    uob skrev:
    HCS skrev:
    erato skrev:

Og hvordan de nyter musikken er opp til enhver. Selv nyter jeg mye musikk mens støvsugern er på.

Mens støvsugeren står på? Jeg begynner så smått å forstå grunnen til at vi befinner oss på hvert vårt ytterpunkt i denne diskusjonen for å si det forsiktig.
    Ja, jeg nyter musikk så mye jeg kann, ikke bare når jeg setter meg ned i sweetspot. Jeg vil ha musikk når jeg kjører bil, når jeg vasker opp, og når jeg støvsuger. Jeg liker musikk, og kvaliteten er ikke det viktigste. Om du kunn kan høre på musikk når du sitter å lytter etter detaljer i sweetspot så hører du ikke på musikk, da hører du på stereoanlegget.

The Edge

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.05.2011
    Antall liker
    0
    uob skrev:
    The Edge skrev:
    uob skrev:
    HCS skrev:
    erato skrev:

Mens støvsugeren står på? Jeg begynner så smått å forstå grunnen til at vi befinner oss på hvert vårt ytterpunkt i denne diskusjonen for å si det forsiktig.
    Ja, jeg nyter musikk så mye jeg kann, ikke bare når jeg setter meg ned i sweetspot. Jeg vil ha musikk når jeg kjører bil, når jeg vasker opp, og når jeg støvsuger. Jeg liker musikk, og kvaliteten er ikke det viktigste. Om du kunn kan høre på musikk når du sitter å lytter etter detaljer i sweetspot så hører du ikke på musikk, da hører du på stereoanlegget.

For noe BS! Du tar så feil som det er mulig å ta. Jeg har også musikk på i bilen eller i radioen på kjøkkenet. Forskjellen er at da HØRER jeg ikke på musikken, da er musikk kun bakgrunnsstøy. Derimot når jeg sitter foran anlegget, da ligger roen og lydkvaliteten virkelig til rette for å høre på musikk, ikke mens radioen durer og går i kompaniskap med støvsugeren. Musikklytting for meg handler om å hengi seg til musikken og å stenge alt mulig annet ute for å få en mest mulig helhetlig komplett opplevelse. Jeg er av typen som ikke tar tlf hvis jeg er midt i en god lyttesesjon foran anlegget.

Som andre her allerede har påpekt så handler dette om man vil bli en overfladisk 24/7 musikkkonsument, eller beholde musikk som en flott hobby og kunstform. Jeg foretrekker til de grader det siste og nekter å hengi meg til det massekonsummønsteret du forfekter.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    The Edge skrev:
    uob skrev:
    The Edge skrev:
    uob skrev:
    HCS skrev:
    erato skrev:

For noe BS! Du tar så feil som det er mulig å ta. Jeg har også musikk på i bilen eller i radioen på kjøkkenet. Forskjellen er at da HØRER jeg ikke på musikken, da er musikk kun bakgrunnsstøy. Derimot når jeg sitter foran anlegget, da ligger roen og lydkvaliteten til rette for å høre på musikk. Ikke når radioen surrer og går mens jeg støvsuger.

Som andre her allerede har påpekt så handler dette om man vil bli en overfladisk 24/7 musikkkonsument, eller beholde musikk som en flott hobby og kunstform. Jeg foretrekker til de grader det siste og nekter å hengi meg til det massekonsummønsteret du forfekter.
    det massekonsummønsteret er ikke noe nytt, det har pågått minst 30 år på samme måten

The Edge

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.05.2011
    Antall liker
    0
    65finger[/quote]det massekonsummønsteret er ikke noe nytt, det har pågått minst 30 år på samme måten
    [/quote]

Sludder, det har det alldeles ikke.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    The Edge skrev:
    det massekonsummønsteret er ikke noe nytt, det har pågått minst 30 år på samme måten
    [/quote]

Sludder, det har det alldeles ikke.
    [/quote]Sludder, Jo da. du evner bare å skue inn i din egen navle

The Edge

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.05.2011
    Antall liker
    0
    [/quote]Sludder, Jo da. du evner bare å skue inn i din egen navle
    [/quote]

At vi har hatt dagens sinnsvake massekonsumpreg av musikk i over 30 år er enkelt og greit en ren faktafeil, mer er det ikke å si om den saken.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok forskjellige angrepsvinkler ute og går i denne tråden. Personlig så mener jeg en tilnærming noe a la dette - som har lite med personlig smak og elitisme å gjøre - som det mer interessante:

http://www.theatlantic.com/magazine/archive/2008/07/is-google-making-us-stupid/6868/

Flere av innleggene i tråden har pekt på en slik mer objektiv/strukturell tilnærming. Sikkert mange aspekter ved noe slikt. Noe av problemet er selvfølgelig at vi nok for det meste forblir noe spekulativ - noe som ikke bekymrer meg særlig når det gjelder å betenke en problemstilling - siden det vel ikke er gjort særlig med empiriske undersøkelser.

At en og annen som har erhvervet seg sine praksiser gjennom et langt liv ikke er så påvirkningsøm hva gjelder slike strukturelle endringer er ikke særlig relevant i et slikt perspektiv.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.101
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    uob skrev:
    The Edge skrev:
    uob skrev:
    HCS skrev:
    erato skrev:

Nettopp. Og noen lurer på hvorfor vi får loudness wars? Tilfeldig - neppe!

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.813
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Edge. Du har visst ikke forstått mye i livet du..
    Musikk skal deles, nytes og brukes, Ikke egoistisk - forbitret, som sikkert kjefter på ungene, mor eller den pokkers bilen som kjører forbi midt i et magisk symbalslag.

For meg er det helt greitt at du er slik - at du krever din plass - ditt rom - uten omsvøpe for andre. Det er ditt liv og du kan heldigvis leve det som du vil. Men å si at et er bullshit at andre har flere aspekter med musikk som du ikke forstår får alt bare til å fremstå bare som klønete, ignorant og direkte nedlatende.

Heldigvis stopper vel denne tråden i kveld da romjula er over

The Edge

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.05.2011
    Antall liker
    0
    H.R skrev:
    Edge. Du har visst ikke forstått mye i livet du..
    Musikk skal deles, nytes og brukes, Ikke egoistisk - forbitret, som sikkert kjefter på ungene, mor eller den pokkers bilen som kjører forbi midt i et magisk symbalslag.

For meg er det helt greitt at du er slik - at du krever din plass - ditt rom - uten omsvøpe for andre. Det er ditt liv og du kan heldigvis leve det som du vil. Men å si at et er bullshit at andre har flere aspekter med musikk som du ikke forstår får alt bare til å fremstå bare som klønete, ignorant og direkte nedlatende.

Heldigvis stopper vel denne tråden i kveld da romjula er over
    Jeg tør påstå at jeg har forstått svært mye, motsatt av det du hevder. Mine syn er bygget opp gjennom mange år,mange år med livserfaring og opplevelser som har gitt meg de verdiene jeg har idag. Konsentrert musikklytting foran et godt anlegg er en så god opplevelse, en av de beste tingene i livet, og det vil jeg verne om for alt det er verd. Derfor nekter jeg plent å la meg redusere til en overfladisk massekonsument av musikk slik mange lar seg friste til i dagens samfunn. Forøvrig er jeg hverken bitter eller kjefter ofte på min mor, barn har jeg heller ikke. Ditt forsøk på å dytte meg inn i en stereotyp er fåfengt.

Når det er sagt så må jeg føye til at det er direkte skuffende at selv medlemmer her på sentralen, et forum for hififrelste og folk man skulle tro har en musikkinteresse over gjennomsnittet tar til orde for å nyte musikk med støvsugeren gående blant annet. Det er en så trist utvikling at det nesten er til å grine av og indikerer at mine bange anelser er korrekt: for mange er musikklytting som hobby forsvinnende, og flere og flere er fornøyd med musikk som ren bakgrunnsstøy. Som Erato påpekte er det rart vi får loudness wars og problemer med lydkvaliteten på utgivelser når man skal tekkes et slikt publikum?? Gud bedre.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.813
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    hvorfor i allverden skal en støvsuger være et problem? Har man en sentralstøvsuger bråker det ikke nevneverdig gjør den?

The Edge

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.05.2011
    Antall liker
    0
    H.R skrev:
    hvorfor i allverden skal en støvsuger være et problem? Har man en sentralstøvsuger bråker det ikke nevneverdig gjør den?
    Ikke heng deg opp i støvsugeren som en enkeltdetalj, poenget ligger langt dypere- les mitt siste innlegg på nytt.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Med fare for å bomme massivt på skiva så er dette noe av bakdelen ved valgfriheten og ytringsfriheten ved Demokratiet.

Tror det er noe av konsekvensene av å leve etter at FLERTALLET alltid har rett. Flertallet vil aldri bli spesialister og uvitenheten vil være dominerende.
    Som klassisk musiker synes jeg denne delen er frustrerende og er litt frustrert over at VG-lista setter agendaen for hvilken musikk som er "bra".
    Er glad vi har NRK som holder igjen så godt de kan.

Jeg synes likevel alternativet tross alt ville vært mye verre ;)

Å gi breddebrukerne av musikken skylden for loudnesswars blir for dumt. Loudnesswars handler ikke om komprimering eller ikke, men om ihjelkomprimering.
    Hadde alle lyttet til anleggene våre ville kanskje komprimeringen vært på et minimum så sånn sett kan man gi flerbrukerene skylden.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.813
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    The Edge skrev:
    H.R skrev:
    Ikke heng deg opp i støvsugeren som en enkeltdetalj, poenget ligger langt dypere- les mitt siste innlegg på nytt.
    Ditt siste innlegg fikk meg til å tenke - ja gutten har ikke barn og kjefter heldigvis ikke så ofte på moren sin. Min første tanke var - jaha - 30år og fremdeles gutterom - it says it all....

The Edge

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.05.2011
    Antall liker
    0
    H.R skrev:
    The Edge skrev:
    H.R skrev:
    Ditt siste innlegg fikk meg til å tenke - ja gutten har ikke barn og kjefter heldigvis ikke så ofte på moren sin. Min første tanke var - jaha - 30år og fremdeles gutterom - it says it all....
    Hvis "argumentasjonen" du har å legge frem kun innebærer nedrige og skitne personangrep/harselas uten rot i virkeligheten så foreslår jeg at dette blir ditt siste innlegg i denne debatten.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.813
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Du ba meg lese og jeg kom med min første tanke min gode mann.
    Jeg kan vel gjøre meg opp tanker om hvordan du har det og er slik som du er så flink til selv når det kommer til andre??

The Edge

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.05.2011
    Antall liker
    0
    H.R skrev:
    Du ba meg lese og jeg kom med min første tanke min gode mann.
    Jeg kan vel gjøre meg opp tanker om hvordan du har det og er slik som du er så flink til selv når det kommer til andre??
    Nei, du viser gjennom støvsugerkommentaren din at du ikke greier forstå poenget og essensen i det vi diskuterer. Derfor ba jeg deg lese på nytt, noe som ikke ser ut til å ha hjulpet i ditt tilfelle.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    The Edge skrev:
    H.R skrev:
    The Edge skrev:
    H.R skrev:
    Hvis "argumentasjonen" du har å legge frem kun innebærer nedrige og skitne personangrep/harselas uten rot i virkeligheten så foreslår jeg at dette blir ditt siste innlegg i denne debatten.
    hva er forskjellen på å kjøpe en CD oh ha den i hylla kontra kjøpe en cd, rippe den inn på en harddisk, for så gi bort plastbiten. Hvorfor er du da en konsument og ikke en nyter av "kunst"

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Eller ikke gi bort plasten, men rippe den OG ha den i hylla?

roger

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    472
    Sted
    Nøtterøy
    Kanskje vi skal moderere oss litt i denne tråden? Det er vel helt greit at vi har forskjellig syn på hvordan musikk kan nytes. Selv liker jeg å sette meg foran musikkalteret med et fett utbrettscover å titte i mens musikken spiller. Men, vi har forskjellige preferanser. La oss diskutere disse preferansene, og ikke diskutere person.
    Godt nytt musikkår alle sammen.
    Roger

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.813
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    roger skrev:
    Kanskje vi skal moderere oss litt i denne tråden? Det er vel helt greit at vi har forskjellig syn på hvordan musikk kan nytes. Selv liker jeg å sette meg foran musikkalteret med et fett utbrettscover å titte i mens musikken spiller. Men, vi har forskjellige preferanser. La oss diskutere disse preferansene, og ikke diskutere person.
    Roger
    Problemet er at når ord som tøv, BS( som jeg antar er en forkortelse for bullshit), LYVER etc kommer frem gjentakende så er det rimelig over kanten. Og hver gang noen er uenige eller reagerer på ordlyden så er det personangrep.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    H.R skrev:
    roger skrev:
    Roger
    Problemet er at når ord som tøv, BS( som jeg antar er en forkortelse for bullshit), LYVER etc kommer frem gjentakende så er det rimelig over kanten. Og hver gang noen er uenige eller reagerer på ordlyden så er det personangrep.
    Nettopp. Det var derfor jeg spurte trådstarter om han har opptrådt her under andre nick. "Argumentasjonen" virker nemlig litt kjent.

The Edge

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.05.2011
    Antall liker
    0
    H.R skrev:
    roger skrev:
    Roger

Når det blir servert rene faktafeil(løgn) ser jeg ingen grunn til ikke å kalle dette for dets rettmessige navn: tøv og BS.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Denne tråden er i ferd med å dreie seg over i en mindre interessant blanding av personangrep/personkarakteristikk. Om den ikke dreier seg tilbake til temaet (og dermed vekk fra personfokuset) blir den stengt.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    The Edge skrev:
    H.R skrev:
    roger skrev:
    Roger

Når det blir servert rene faktafeil(løgn) ser jeg ingen grunn til ikke å kalle dette for dets rettmessige navn: tøv og BS.
    men selv underbygger du konsekvent IKKE, dine egne "fakta"

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn