Politikk, religion og samfunn Romfolket........eller er de ikke det?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    839
    ^Da får jeg komme med et litt forsinket:;)

Og ja, Honky, eh Zomby, har kommet med opptil flere reflekterte synspunkter i saken.

Sist redigert:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Misforstå meg rett. Jeg lider ingen nød på grunn av forvekslingen. Jeg synes nok Honky lar medfølelsen løpe av sted med fornuften i denne saken. Jeg synes Deph ser ut til å treffe med beskrivelsene av fenomenet reisende tigging. Men samtidig synes jeg nok kynismen vinner litt for lett.

Det er vanskelig å mene noe med overbevisning her, rett og slett.

Det er synd på de som sitter og tigger på gatehjørnene i Oslo om dagen. Det er synd på de som overnattet på trappa foran Brilleland i Grønlandsleiret i vinter. Det er god grunn til å anta at de er ofre for bakmenn som kapitaliserer på deres nød. Det er god grunn til å tro at gaver til tiggerne i stor grad ender opp hos mennesker som verken trenger eller fortjener dem. Sånn er det strengt tatt med våre egne tiggere også. Noen småpenger i koppen til en narkoman nordmann ender til slutt opp i en illegal økonomi som ødelegger enkeltmennesker (mannen med koppen), og skader samfunnet.

Så hva gjør man til slutt? Gjør man rett av feil grunn? Gjør man feil av riktig grunn?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.655
    Torget vurderinger
    0
    Blander du litt nå, Spiralis? Honky/Zomby-forveksling?

Man ber absolutt aller ydmykst om tilgivelse! :(

My bad! Det gikk litt fort i svningene der!

Fordelen med "Sitatfunksjonen" er at man ikke misser hvem man svarer!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Men samtidig synes jeg nok kynismen vinner litt for lett.
    Tiggermafiaen er en kynisk industri. Her er mennesker som ikke tar 5 øre for å utnytte andre på det groveste.

Prøv å tenk et lite øyeblikk på hvordan det hadde vært om egne barn hadde vært i klørne på en slik bande som dette, og tvunget til et liv i fornedrelse, kriminalitet, tiggig og svindel. Dette er moderne slaveri.

Det er ikke nødvendigvis de på gaten man skal se ned på, selv om det er en broket forsamling.

Men ved å finansiere dette eventyret så er man med på å skape nye generasjoner med morderne slaver.

Så kan man tenke over om den lykkefølelsen man har kjøpt seg ved å betale tiggerne er verdt prisen.

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Ett forbud mot tigging hadde sikkert vært det beste.
    Det har jo de humanistiske politikerne så mye imot. Bedre da å gjøre som med prostitusjon, forby å kjøpe eller i dette tilfeldet, forby å gi til tiggere!
    Nå har ikke jeg barn - men noen onkelbarn.

Det sies at disse kan opptre som de reneste tiggere når det er noe de bare måååå ha...

Værst sies det - er tenåringsjenter....
    Er vist ingen ende på hva de må ha - for en stakket stund til noe nytt uunværlig dukker opp.

Kan man da benytte dette som ett argument - dèt å forby å gi til tiggere?

Ellers tror jeg Norske politikere flest har helt mistet grepet......

De har i flere 10-år villet vært fremstilt sååå humanistiske - sendt penger hit og dit - at de helt har mistet retningssansen.
    Å da sette noen grenser - vil ikke ta seg pent ut - i utlandet.

Hvem som må betale dette foruten dèt å ble nedrent utenfor en butikk, noe høyere skatt og avgifter er vel oss alle.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.655
    Torget vurderinger
    0
    Men da skjønner du HONKEN at det var deg den var myntet på!!

Fan nå skylder jeg sikkert Zomby en øl, og for at ikke Honken skal bli lei seg må jeg nok spandere en på ham også!?

Blir en dyr feil dette!:rolleyes:

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Hallo, folkens! Dere sitt og skriv, skjønner jeg... Jeg har ikke lest hele tråden, bare enkelte sider utover, så det er mulig at det meste er sagt i saken. Uansett; det finnes ingen enkel måte å løse dette på. Så lenge det finnes a) kriminelle som skor seg på andres elendighet ( bl.a. narkohandel, hallikvirksomhet osv. ), b) mennesker som lever under svært så fattige kår, c) sult,krig og nød, tror jeg at land som kongeriket Norge, vil være ettertraktet i jakten på bedre levevilkår, penger, mat etc.

Vi kan ikke med enkle midler, forby mennsker å komme hit på turistvisum. De trenger ikke arbeids- eller oppholdstillatelse for å oppholde seg her en begrenset periode. Vi kan heller ikke forby en gruppe folk, en sekt eller liknende adgang til landet. Det er reinspikka rasisme, og sånt vil vi ikke ha - eller vil vi det? Når jeg leser noen av innleggene i denne og liknende tråder, begynner jeg jaggu å lure.

Vi ( myndigheter og politi ) kan gripe inn overfor folk som bryter norsk lov, herunder løsgjengerloven. Vi kan gripe inn overfor folk som forstyrrer den alminnelige ro og orden. Men det løser ikke problemet / utfordringen med at mennesker fra dårligere stilte kår, vil oppsøke Norge i forsøk på å skape seg og sine et bedre liv. Jeg er ikke så veldig bereist, og har knapt vært utenfor Europa. Jeg har på langt nær vært i alle europeiske nasjoner, heller. Men jeg har sett tiggere overalt, temmelig mange også. Jeg har også sett alkoholikere, narkomane og såkalte "sexarbeidere" de fleste stedene. Jeg har sett fattigdom overalt, også i Norge. Spørsmålet er om hva man vil se. Jeg opplever det sjøl som ubehagelig å passere en forfrossen kvinne, som sitter i snøføyka her i byen med koppen sin og sier "please, please".. Jeg unngår helst slike situasjoner, fordi det er ubehagelig for meg. Jeg gir aldri penger til denne type tiggere - aldri. Det er trolig eneste måten å stoppe dette på. Vi føler tigging ubehagelig, fordi det minner oss på at det finnes mennesker som har det så inn i helsike mye dårligere enn oss. Vi opplever det påtrengende og ...litt ekkelt. De fleste av oss, er nok ikke likere enn som så - heller ikke jeg. Joda, jeg har gitt penger til narkotikamisbrukere i Oslo, som har tigget, eller spandert ei øl og en matbit på mennesker som jeg veit er alkoholikere. Jeg ser på det som noe heilt anna, enn den økende tilstrømminga av såkalte rom-folk og andre folkegrupper, som kanskje utnyttes på det groveste av bakmenn. På lik linje med prostituerte. La meg legge til med det samme, at jeg aldri har vært inne på tanken å kjøpe sex - den stien har jeg holdt rein.

Jeg har ingenting imot noe som helst menneske, så lenge de kan oppføre seg som folk, og all den tid de følger dette landets lover og regler. Romfolk eller andre folk må bare bli, men kriminaliteten, skitten, forsøplinga må det gripes inn mot. Det kan like gjerne gjelde etnisk norske som folk som bare er her på besøk. Det vi ikke må gjøre, er å gå i rasismefella til Frp-Siw eller Høyre-Erna. Det å slå politisk mynt i disse vlgkamptider på andre menneskers elendighet, synes jeg er skikkelig stygt. Vi må holde oss for gode i all vår velstand til å synke ned i en slik brunstripet sump av nasjonalistisk sjølgodhet. Heil ærlig snakka. Vi må ta disse utfordingene som voksne folk, med den verdighet og forstand som jeg håper at det norske folk fortsatt besitter. Men jeg er ikke et sekund i tvil om at flere politikere og et sugent mediakorps, vil nøre opp under disse problemstillingene i løpet av sommeren. Det vil i så fall være sterkt beklagelig, for det er ikke med fjorårets metoder at vi løser dette på best mulige måte.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.406
    Torget vurderinger
    1
    Vi kan ikke med enkle midler, forby mennsker å komme hit på turistvisum. De trenger ikke arbeids- eller oppholdstillatelse for å oppholde seg her en begrenset periode. Vi kan heller ikke forby en gruppe folk, en sekt eller liknende adgang til landet. Det er reinspikka rasisme, og sånt vil vi ikke ha - eller vil vi det? Når jeg leser noen av innleggene i denne og liknende tråder, begynner jeg jaggu å lure.
    Kan vi ikke det?

MC-gjenger og fotballsupportere blir da stadig nektet adgang

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Kan vi ikke det?

MC-gjenger og fotballsupportere blir da stadig nektet adgang
    Ja, fordi de enten er kriminelle, eller blir ansett å utgjøre en trussel for almenheten, vil jeg tro. Det er vel ikke akkurat sånn hva angår romfolk eller andre folkegrupper, om de nå tigger aldri så mye. Men forsøpling, tilgrising, eller forstyrrelse av alminnelige ordensregler, kan man ( og bør man ) sjølsagt reagere på.

N

nb

Gjest
    Folk på den politiske venstreside synest også det er helt ok å nekte fotballpøbel og MC-gjenger innreise, men de er neppe like postivt innstillt til å nekte ymse folk de ser på som stakkarer på en eller annen måte.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hallo, folkens! Dere sitt og skriv, skjønner jeg... Jeg har ikke lest hele tråden, bare enkelte sider utover, så det er mulig at det meste er sagt i saken. Uansett; det finnes ingen enkel måte å løse dette på. Så lenge det finnes a) kriminelle som skor seg på andres elendighet ( bl.a. narkohandel, hallikvirksomhet osv. ), b) mennesker som lever under svært så fattige kår, c) sult,krig og nød, tror jeg at land som kongeriket Norge, vil være ettertraktet i jakten på bedre levevilkår, penger, mat etc.
    Om du ikke orker å lese hele tråden vil jeg anbefale at du tar en titt på den BBC-dokumentaren som Coolbiz poster i #231

Da vil bli litt tydeligere hva det er vi egentlig diskuterer.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ja, fordi de enten er kriminelle, eller blir ansett å utgjøre en trussel for almenheten, vil jeg tro. Det er vel ikke akkurat sånn hva angår romfolk eller andre folkegrupper, om de nå tigger aldri så mye. Men forsøpling, tilgrising, eller forstyrrelse av alminnelige ordensregler, kan man ( og bør man ) sjølsagt reagere på.
    Mc-klubber, selv de med dårlig rykte, består av vokse folk som selv har valgt denne livsstilen. Selv de mest voldelige og kriminelt belastede av disse fortjener ikke å bli å bli sammenlignet med denne usle rumenermafiaen. Æreløst pakk som ikke tar 5 øre for å ødelegge sine egne barn for å griske til seg noen kroner til sine overordnede "slektninger i Romania".

Om det er "romfolk", eskimoer, kinesere eller bodøværinger spiller overhodet ingen rolle. De bør dømmes for sine handlinger og ikke for sin etnisitet. Og det de holder på med fortjener den dypeste forakt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Løsgjengerloven - Wikipedia

For å være helt ærlig synes jeg dette var 'good riddance'. En flau periode i Norges historie.
    Vi trenger egentlig bare én regel:

Det bør være et krav at turister og andre besøkende skal kunne dokumentere at de kan forsørge seg selv i hele oppholdets lengde. Kan de ikke det bør de deporteres.

En enkel og grei regel som kan være lik for alle, uansett hvem og hvorfor.

Skal man f.eks. reise til Australia må man ha med seg en viss sum med penger, ellers slipper man ikke inn. Det er et eksempel til etterfølgelse.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Løsgjengerloven - Wikipedia

For å være helt ærlig synes jeg dette var 'good riddance'. En flau periode i Norges historie.
    Vi trenger egentlig bare én regel:

Det bør være et krav at turister og andre besøkende skal kunne dokumentere at de kan forsørge seg selv i hele oppholdets lengde. Kan de ikke det bør de deporteres.

En enkel og grei regel som kan være lik for alle, uansett hvem og hvorfor.

Skal man f.eks. reise til Australia må man ha med seg en viss sum med penger, ellers slipper man ikke inn. Det er et eksempel til etterfølgelse.
    Helt enig. Vi kan ikke vende tilbake til løsgjengerloven. Vi kan da virkelig ikke gjøre det ulovlig å være bostedsløs igjen?

http://www.spartacus.no/Assets/PresseMateriellbilder/RekNRWNv_530_TilJaederen_Jaerbladet_1009.pdf

Samtidig kan vi ikke ta ansvar for alle verdens fattige, enda mindre invitere dem til å komme hit uten en bedre plan enn tigging. Verden renner over av problemer, virkelig alvorlige problemer. Ikke snakk om at vi kan løse alle.

Det er dessuten ikke hele historien at vi fant olje i havet, og dermed var våre problemer løst. Vi har historisk sett hatt høy skattemoral i forhold til de fleste andre land. Vi har hatt en relativt etnisk homogen befolkning, og i lang tid vært mer eller mindre spart for interne konflikter (for orden skyld; jeg vet om vår historie med samer, tatere og så videre, ingen historie uten svarte øyeblikk). Vi har i stort en historie som hardt arbeidende og lojale borgere med et felles prosjekt. Det er forresten våre forgjengeres bedrift at vi er der vi er i dag, ikke vår. Alt vi mangler i dagens Norge er takknemlighet.

Det er grenser for hvor mye press vi kan utsette disse komparative fortrinnene for, før samfunnet rakner.

Sist redigert av en moderator:

Poirot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Antall liker
    2.129
    [video=youtube;UaOcHBbzhm8]http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=UaOcHBbzhm8&NR=1[/video]

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Faremo løser nå tiggerutfordringen.

30 millioner euro til Romania
    52,2 millioner kroner til flere returer av personer uten lovlig opphold
    10 millioner kroner til en tilskuddsordning. Frivillige organisasjoner vil for eksempel kunne søke om midler til humanitære tiltak for tiggere.
    1 million kroner til et forskningsprosjekt om tigging
    Gratis hjemreise for straffedømte.
    Meldeplikt for tiggere.
    Mulighet for forbud ved spesielt utsatte steder for å sikre ro og orden.

Innfører meldeplikt: Her er Faremos «tigger-pakke» - VG Nett om Tigging

Dette må da bli bra.

Dette er innlegget er redigert av bjornh pga. brudd på Hifisentralens regel 1.

erlanddf

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Antall liker
    64
    Torget vurderinger
    5
    Du er inne på noe her, og dersom man tigger så er jo nettopp det beviset på at man ikke kan forsørge seg...

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Nå,.... har du vært slem gutt BT ??:rolleyes:
    Tydeligvis, og nå får jeg ikke fortsette her, for jeg har åpenbart ikke forstått regelverket, hvis det jeg skrev er brudd på regel 1. Jeg fikk ikke en gang en forklaring. Ikke kan jeg spørre moderatoren om hva som var galt heller, for da må jeg først krysse av for at jeg har forstått regelverket, og det har jeg tydeligvis ikke.

Sist redigert:

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Nå,.... har du vært slem gutt BT ??:rolleyes:
    Tydeligvis, og nå får jeg ikke fortsette her, for jeg har åpenbart ikke forstått regelverket, hvis det jeg skrev er brudd på regel 1. Jeg fikk ikke en gang en forklaring. Ikke kan jeg spørre moderatoren om hva som var galt heller, for da må jeg først krysse av for at jeg har forstått regelverket, og det har jeg tydeligvis ikke.
    Vis til at du er æresmedlem - gir muligens litt friere tøyler?

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    At man ikke kan holde Hovedstadens botaniske hage åpen om sommeren, fordi "turister" driter hagen full.

Hvis jeg har forstått det riktig er innreiseretten og retten til opphold i Norge for Schengen-innbyggere betinget av at man kan sørge for kost og losji til seg selv. Som vel Gjestemedlem har vært inne på er vel nærmest tigging per se dokumentasjon på at det kan man ikke. Om en tilreisende tigger heller ikke på forespørsel kan sannsynliggjøre at vedkommende kan forsørge seg selv og har egnet kvarter er vel hjemsending hjemlet i regelverket vi har i dag? Eller tar jeg feil?

Det er klart at det koster å chartre fly og å leie inn politieskorter, men om rumenerne erfarer at de etter å ha kommet seg til Norge typisk deporteres etter en dag eller 2 synker kanskje motivasjonen for å komme.

Innlegget er redigert av bjornh pga. brudd på Hifisentralens regel 1.

edit av totte: så vidt jeg kan se er det eneste som er moderert fjerning av et banneord

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.530
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er en tre-måneders grense i regelverket:
    Hvis du som EØS-borger ønsker å oppholde deg i Norge i mer enn tre måneder, må du ha et oppholdsgrunnlag og du må registrere deg hos politiet. Du må ha gyldig identitetskort eller pass, og for øvrig dokumentere at du ikke kommer til å være en byrde for offentlige velferdsordninger.
    For kortere opphold enn tre måneder ser det ikke ut til å være noen slike krav.

Poirot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Antall liker
    2.129
    At man ikke kan holde Hovedstadens botaniske hage åpen om sommeren, fordi "turister" driter hagen full.
    Hva med å dele ut gratis bæsjeposer til "turistene", så kan de plukke opp møkka si sjøl og kaste drittpakkene sine i søpla.

Redigert av bjornh i sammenheng med Hifisentralens regelverk.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Trodde ikke Stasi var i Norge, men det ser da ut som om de er det.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Offentlig toaletter er faktisk mangelvare i Norge. Så det er noe som burde være mye bedre tilgjengelig for alle turister. Gjerne bemannede.

Så får man heller bøtelegge kraftig dem som ikke bruker dem.

• Liker
    Reaksjoner: KW

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Offentlig toaletter er faktisk mangelvare i Norge. Så det er noe som burde være mye bedre tilgjengelig for alle turister. Gjerne bemannede.

Så får man heller bøtelegge kraftig dem som ikke bruker dem.
    Det har vært prøvd, men brukernes manglende boevne/bovilje gjorde at prosjektet måtte avsluttes etter 4 uker i Vaterlandsparken:

Disse toalettene kostet Oslo kommune opptil 20.000 kr om dagen - VG Nett

Kortversjonen er at toalettene måtte byttes med overhalte og desinfiserte doer hver dag, til en kostnad av ca 20,000 kroner per dag.
    Høydepunkter inkluderer:
    * Toalettpapiret ble fjernet nesten umiddelbart etter at nye ruller ble satt inn. Det resulterte i at brukerne tørket seg med hender, for deretter å tørke hendene på vegger, tak og gulv.
    * Ikke alle klarer å treffe toalettskåla i forbindelse med sitt besøk.
    * Toalettene ble fylt med tøy. Dermed kunne ikke toalettene tømmes på ordinær måte, i stedet måtte tøy graves ut gjennom toalettskålen.

Toaletter fungerer bare dersom man ikke har et betydelig antall brukere som ikke behersker å gå på dass.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Det er en tre-måneders grense i regelverket:
    Hvis du som EØS-borger ønsker å oppholde deg i Norge i mer enn tre måneder, må du ha et oppholdsgrunnlag og du må registrere deg hos politiet. Du må ha gyldig identitetskort eller pass, og for øvrig dokumentere at du ikke kommer til å være en byrde for offentlige velferdsordninger.
    For kortere opphold enn tre måneder ser det ikke ut til å være noen slike krav.
    Hmf

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det er vel omtalt før i tråden om norske narkomane som er blitt banket opp og bortvist fra de beste plassene av rumenske tiggeres bakmenn. På den annen side eksisterer det vel og en relativt hard justis internt blandt nordmenn og. Det er omtalt i Drammens Tidende at man kunne ikke stille seg opp foran et av de storte polutsalgene i Drammen uten videre. Der var det køordning og flere skift.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.598
    Torget vurderinger
    24
    Man kan snart lure; er det Rom for folk lenger i det hele tatt?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn