Politikk, religion og samfunn Romfolket........eller er de ikke det?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.655
    Torget vurderinger
    0

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Rumenske tiggere forteller norske medier at de ikke får noen sosialhjelp i sitt hjemland. Arbeids-, familie- og sosialdepartementet i Bucuresti forsikrer om det motsatte: – Alle har krav på økonomisk bistand.

– Rumenske tiggere har krav på sosialhjelp i Romania | ABC Nyheter
    I en reportasje jeg leste i Drammens Tidende ble det sagt at man stilte krav til arbeid for trygd i Romania - det vil ikke Rom folk, og da får de ikke bistand ble det sagt.

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Antall liker
    126
    Sted
    Halden
    Bor vel en del romfolk permament her til lands. Lurer på om noen av disse jobber og bidrar til felleskassa. Eller går alle på trygd.

Mvh Roar

erlanddf

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Antall liker
    64
    Torget vurderinger
    5
    Bor vel en del romfolk permament her til lands. Lurer på om noen av disse jobber og bidrar til felleskassa. Eller går alle på trygd.

Mvh Roar
    Positiv som jeg er til dette folkeferdet så sater jeg på det siste...

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.944
    Torget vurderinger
    4
    Det kan selvsagt skyldes manglende språkkunnskaper, men plakaten til høyre er ganske beskrivende for hvordan romfolk etterhvert oppfattes.

978x.jpg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.080
    Torget vurderinger
    1
    Da kan vi roe ned gemyttene litt her. Vi kan ikke anklage noen for det vi tror det er det neste det de kommer til å gjøre. Vi beveger oss farlig nært i forhold til å anklage på generelt grunnlag her.

bjornh, moderator

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.944
    Torget vurderinger
    4
    Hvem sikter du til ?

hifibjorn

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    8
    Sted
    Østlandet
    Jeg klarer ikke å la være å le av den Norske Stats måte å håndtere kontroversielle hverdagsligheter på. Men sliter litt med begrepene. Jeg trodde det å bli en Norsk statsboer og fullstendig integrert uansett nasjonalitet og bakgrunn betyr å:

* Formelt søke statsboerskap
    * Gjerne ha nok start kapital til å kunne bosette seg under tak
    * Lære seg å kommunisere på Norsk

Tar selvkritikk på om det skulle være feil, men vi kan vel være enige om at alt blir mye lettere om man krever grunnleggende verbale kunnskaper i Norsk? Føler dette uavhengig av hvilke ideologi, nasjonalitet eller bakgrunn egentlig er selvfølgeligheter? Før du leser videre, vil jeg poengtere at jeg ikke vil blande inn begrepet flyktninger. Det er mye urett i verden, men kommer egentlig tilbudene fram til de som trenger det mest noen gang?

Jeg synes definisjonen av begrepene i denne debatten er litt vage. Er ikke Romfolket egentlig Rumenere som er et fastboende folkeslag mens (de tidligere) Sigøynerne er et nomadefolk? Blir alle Rumenere indirekte Sigøynere og nomader da? Interessant var det i så fall å observere den ikke ukjente Karoli figuren tilby hjelp på riksdekkende TV hvor "Romfolket" på Årvoll i Oslo ikke forstod hva han sa på sitt eget morsmål. Jeg er kanskje ikke den skarpeste kniven i skuffen, men føler det er litt ugler i mosen her :confused:

Når man oppholder seg uten lovlig oppholdstillatelse og krever "løs penger" for å forlate Norge - er man da under kategorien kriminell, asylsøker eller innvandrer? Betyr det at jeg som nykomling i HIFI Asylet kan kreve penger av Staten for å kjøpe meg et par Adyton Imagic 1.6 før jeg gidder å betale mer skatt?

...Jeg bare lurer, fordi jeg har innmari lyst på slike høyttalere og skal på telt tur i helgen. Har bare ikke råd til de og har ennå ikke skjønt hvordan jeg skal søke om å oppholde meg utendørs.

God helg

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.614
    Jeg tror Folkegruppen tidligere kjent som Sigøynere gjorde en tabbe da de insisterte på å bli kalt Rom-folket. Nå tror "folk flest" at alle fra Romania er Rom-folk og at alle Romere (?) er fra Romania. Et menneske fra Romania er etter min ringe oppfatning en Rumener. En Romer (?) kan godt komme fra Romania, da er han en Rumensk Romer(?)
    Samme med våre Samer, de er norske nordmenn gode som noen, og det finnes svenske, finske og sågar russiske Samer.

(?) da jeg lurer på om det er rett betegnelse.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ser ut til at mange romlinger har fått nok av Tjen Folket, og danner i stedet sin egen interesseorganisasjon. Ser ganske sympatisk ut, og det virker som de er mer interessert i å fremme litt positivitet og sette i gang tiltak slik at folkene kan livnære seg på annet enn ynkelig tigging og trygdesvindel.

Bryter ut av Folk er folk - osloby

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3.011
    Sted
    Kongsberg
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Uansett hva man måtte mene om romlinger og andre fattigdomsturister så burde det være en prioritert offentlig oppgave å sørge for at alle lovlig besøkende til landet kan oppholde seg på offentlige steder med et minimum av verdighet, også av hensyn til omgivelsene.

Problemet her er med andre ord mangel på offentlige fasiliteter.

S

Slubbert

Gjest
    Uansett hva man måtte mene om romlinger og andre fattigdomsturister så burde det være en prioritert offentlig oppgave å sørge for at alle lovlig besøkende til landet kan oppholde seg på offentlige steder med et minimum av verdighet, også av hensyn til omgivelsene.

Vel...

Tigger-doer måtte fjernes etter fire uker - osloby
    ROMFOLKET, - - Brukerne tørket seg med hender og tørket hendene på vegger, tak og gulv

G

Gjestemedlem

Gjest

Vel...

Tigger-doer måtte fjernes etter fire uker - osloby
    ROMFOLKET, - - Brukerne tørket seg med hender og tørket hendene på vegger, tak og gulv
    Kun et praktisk problem. At dette er for komplisert teknologi for endel primitive mennesker er vel bare noe man må innse. Jeg kan god ikke få meg til å tro at dette er et gjengs problem, men at det har forekommet episoder er det vel liten tvil om. Klarer man å betjene et trekkspill så er vel et toalettbesøk en overkommelig utfordring.

En løsning kan være å ansette en romling eller to som personale på slike steder.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    839
    Litt vanskelig å begripe dette skjønner jeg så jeg skal gjøre det enkelt:

Sigøynere = svinesti

Så enkelt.

S

Slubbert

Gjest
    Klarer man å betjene et trekkspill så er vel et toalettbesøk en overkommelig utfordring.
    Joa, men problemet later til å være at dasspapiret blir stjålet. Litt beskrivende for sosialistiske løsninger egentlig, høres fint ut på papiret (no pun intended), men funker ikke så bra i praksis. Har vært nabo med ei bærte som var Rødt-aktivist og trodde veldig på fellesløsninger, arbeiderkollektiv og hele den pakka der. I løpet av to år tok hun null trappevasker, selv om beboerne skulle vaske trappeoppgangen på skift og liste hang på veggen. Deres hang til fellesskap begrenser seg ofte til "hva kan man tvinge andre til å gjøre for meg". Det ble en liten avsporing.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Klarer man å betjene et trekkspill så er vel et toalettbesøk en overkommelig utfordring.
    Joa, men problemet later til å være at dasspapiret blir stjålet. Litt beskrivende for sosialistiske løsninger egentlig, høres fint ut på papiret (no pun intended), men funker ikke så bra i praksis. Har vært nabo med ei bærte som var Rødt-aktivist og trodde veldig på fellesløsninger, arbeiderkollektiv og hele den pakka der. I løpet av to år tok hun null trappevasker, selv om beboerne skulle vaske trappeoppgangen på skift og liste hang på veggen. Deres hang til fellesskap begrenser seg ofte til "hva kan man tvinge andre til å gjøre for meg". Det ble en liten avsporing.
    Jeg har heller ingen tro på å appellere til en altrusitisk fellesskapsånd for å løse praktiske problemer. Men leier man inn et par oppegående romlinger til å betjene slike fasiliteter og kobler betaling direkte til om driften fungere eller ikke, ja så tror jeg det er økonomiske insentiver nok til å kunne få noe slikt til å fungere. Penger er jo drivkraften i det meste av aktivitetene.

Samme tankegang fungere godt i andre fellesskap også, om det er fellesoppgaver eller dugnad. Gi valget, enten gjør jobben eller få tillegg i husleien slik at man kan betale andre for jobben. Det funker fint det. Alltid noen som er villig til å ta en time med ekstra trappevask for 500kr.

S

Slubbert

Gjest
    Det står i leiekontrakten at firma vil hyres inn til trappevask om dette ikke besørges, og at leieboerne vil belastes. Men vi andre i oppgangen vasker, så da har alt vært orden både for utleier og solidariske Frøken Rødt. Nå har hun flyttet så saken er ute av verden.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.529
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ser ut til at mange romlinger har fått nok av Tjen Folket, og danner i stedet sin egen interesseorganisasjon. Ser ganske sympatisk ut, og det virker som de er mer interessert i å fremme litt positivitet og sette i gang tiltak slik at folkene kan livnære seg på annet enn ynkelig tigging og trygdesvindel.

I dagens Aftenpost (på trykk, ikke på nett ennå) fortelles det at det er Tjen Folket som står bak denne også. Nettdomenet romfolk.org ble registrert av "Solidaritetsgruppa Haugaland" 3/6. Joakim Langvand som registrerte domenet var tidligere ansvarlig for video- og lydutstyr i SOS Rasisme. Selveste Kjell Gunnar Larsen er styremedlem i "Solidaritetsgruppa", igjen med hånden på pengesekken. Hans samboer Anne Elisabeth Hansen er styreleder og daglig leder. En av grunnleggerne av Tjen Folket, Henrik Ormåsen, er også styremedlem. Full kontroll, altså.

Nicolae Stoica som fronter initiativet innrømmer til Aftenposten at denne "Solidaritetsgruppa Haugaland" får utbetalt åtte kroner pr solgte eksemplar av "Romfolk".

Et whois-søk på www.romfolk.org viser følgende:
    Registrant Name:Joakim Langvand
    Registrant Organization:Solidaritetsgruppa Haugaland
    Registrant Street1:Strandgata 71
    Registrant Street2:
    Registrant Street3:
    Registrant City:Haugesund
    Registrant State/Province:
    Registrant Postal Code:5528
    Et søk på "solidaritetsgruppa haugaland" viser følgende:
    Solidaritetsgruppa Av Sos Rasisme Haugaland har besøksadresse Strandgata 71, 5528 Rogaland. Bedriften ble stiftet i 2012 og er registrert som FLI under bransjen "aktiviteter i andre interesseorganisasjoner ikke nevnt annet sted". Selskapets firmanavn i Brønnøysundregisteret er Solidaritetsgruppa Haugaland.

Roller / kontaktpersoner
    Følgende roller er tilknyttet Solidaritetsgruppa Av Sos Rasisme Haugaland
    (klikk på en person for å se mer informasjon)
    Person: Rolle:
    Anne Elisabeth Hansen (1967) Daglig leder
    Kjell Gunnar Larsen (1956) Styremedlem
    Henrik Ormåsen (1974) Styremedlem
    Anne Elisabeth Hansen (1967) Styreleder
    http://www.180.no/firmavis/11113325894910.htm

For meg ser det ut som om Tjen Folket ikke var fornøyd med det økonomiske utbyttet av "Folk er folk" etter at de sa opp som leietager hos SOS Rasisme i Oslo i fjor og sluttet å overføre penger i form av husleie. Da er løsningen selvsagt å starte et nytt magasin med direkte betaling til Tjen Folket for hvert solgte eksemplar.

Disse folkene er faen meg ikke til å tro. Og da mener jeg ikke romfolket, men de kriminelle "solidaritetsorganisasjonene" som utnytter dem.

Sist redigert:
    V

vredensgnag

Gjest
    ^Dette er da ren og skjær kapitalisme! Sikkert noe de har lært av kineserne.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

I dagens Aftenpost (på trykk, ikke på nett ennå) fortelles det at det er Tjen Folket som står bak denne også. Nettdomenet romfolk.org ble registrert av "Solidaritetsgruppa Haugaland" 3/6. Joakim Langvand som registrerte domenet var tidligere ansvarlig for video- og lydutstyr i SOS Rasisme. Selveste Kjell Gunnar Larsen er styremedlem i "Solidaritetsgruppa", igjen med hånden på pengesekken. Hans samboer Anne Elisabeth Hansen er styreleder og daglig leder. En av grunnleggerne av Tjen Folket, Henrik Ormåsen, er også styremedlem. Full kontroll, altså.

Nicolae Stoica som fronter initiativet innrømmer til Aftenposten at denne "Solidaritetsgruppa Haugaland" får utbetalt åtte kroner pr solgte eksemplar av "Romfolk".

Et whois-søk på www.romfolk.org viser følgende:
    Registrant Name:Joakim Langvand
    Registrant Organization:Solidaritetsgruppa Haugaland
    Registrant Street1:Strandgata 71
    Registrant Street2:
    Registrant Street3:
    Registrant City:Haugesund
    Registrant State/Province:
    Registrant Postal Code:5528
    Et søk på "solidaritetsgruppa haugaland" viser følgende:
    Solidaritetsgruppa Av Sos Rasisme Haugaland har besøksadresse Strandgata 71, 5528 Rogaland. Bedriften ble stiftet i 2012 og er registrert som FLI under bransjen "aktiviteter i andre interesseorganisasjoner ikke nevnt annet sted". Selskapets firmanavn i Brønnøysundregisteret er Solidaritetsgruppa Haugaland.

Roller / kontaktpersoner
    Følgende roller er tilknyttet Solidaritetsgruppa Av Sos Rasisme Haugaland
    (klikk på en person for å se mer informasjon)
    Person: Rolle:
    Anne Elisabeth Hansen (1967) Daglig leder
    Kjell Gunnar Larsen (1956) Styremedlem
    Henrik Ormåsen (1974) Styremedlem
    Anne Elisabeth Hansen (1967) Styreleder
    http://www.180.no/firmavis/11113325894910.htm

For meg ser det ut som om Tjen Folket ikke var fornøyd med det økonomiske utbyttet av "Folk er folk" etter at de sa opp som leietager hos SOS Rasisme i Oslo i fjor og sluttet å overføre penger i form av husleie. Da er løsningen selvsagt å starte et nytt magasin med direkte betaling til Tjen Folket for hvert solgte eksemplar.

Disse folkene er faen meg ikke til å tro. Og da mener jeg ikke romfolket, men de kriminelle "solidaritetsorganisasjonene" som utnytter dem.
    Så kan du lure på hvor mange personer innen innvandring og miljø som gjør akkurat det samme.

Men dette har mange sagt lenge

Politiet mistenker omfattende menneskehandel i rommiljøet - Norge - NRK Nyheter

G

Gjestemedlem

Gjest
    Trist at dette svindlerpakket i SOS R/Tjen Folket etc.Får holde på fremdels. De burde vært bak lås og slå.

Den saken blir vel sannsynligvis foreldet før haugesundpolitiet får somlet seg til å ta ut tiltale, og i mellomtiden finner de nye markeder.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.581
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    "Travel natt for politiet. Politiet måtte roe ned en beruset kvinne og det var meldt om høy musikk i et nabolag i nordre bydel"..
    Typisk hendelsesforløp her i Hgsd. Så ja - blir ikke overrasket om de somles. Og nå når politimesteren skal til Oslo og nye utfordringer og det søkes etter ny er det vel total stillstand? Selv om UP ser ut for å gå på høygir her....

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    "Travel natt for politiet. Politiet måtte roe ned en beruset kvinne og det var meldt om høy musikk i et nabolag i nordre bydel"..
    Typisk hendelsesforløp her i Hgsd. Så ja - blir ikke overrasket om de somles. Og nå når politimesteren skal til Oslo og nye utfordringer og det søkes etter ny er det vel total stillstand? Selv om UP ser ut for å gå på høygir her....
    Apropos butikk og SOS Rasisme/ROM folk mm. Det er ikke penger i kjeltringer bare utgifter veit du - UP og radar derimot gir penger i kassa til julebord mm og vi betaler for oss - veit du....

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Litt Ot - men Haugesund er/var vel Sild og Ansjos byen?

Ikke Norsk vare, men trusler om Svensk surstrømming kan kanskje benyttes?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Apropos butikk og SOS Rasisme/ROM folk mm. Det er ikke penger i kjeltringer bare utgifter veit du - UP og radar derimot gir penger i kassa til julebord mm og vi betaler for oss - veit du....
    Tjahh... Brudd på veitrafikkloven koster vel mer i tap av liv og helse enn noen annen kategori av lovbrudd. Synes trafikkpoliti er fine greier.

Og visst er det penger i det. Noen år på Sunnaas koster mye.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Tjahh... Brudd på veitrafikkloven koster vel mer i tap av liv og helse enn noen annen kategori av lovbrudd. Synes trafikkpoliti er fine greier.

Og visst er det penger i det. Noen år på Sunnaas koster mye.
    Vel, ikke bare jeg som har mine tanker om hvordan norsk politi prioriterer: Sjokkfunn om politiet i ny rapport - VG Nett om Politi-hverdagen

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Så på txttv at ikke en eneste dømt Rumener var sent tilbake til Romania for soning - dette til tross av at det er brukt store summer på å få dette til.

Romania har ikke en gang svart på hendvendelser fra Norge.

I 2010 avtalte Norge og Romania at rumenske fanger skal sone sine dommer i hjemlandet. Siden har det blitt flere rumenere i norske fengsel
    .

Flere rumenere i norske fengsler - Norge - NRK Nyheter

Enklere å sende dømte rumenere til hjemlandet

Enklere å sende dømte rumenere til hjemlandet - Norge - NRK Nyheter

Og som den rasist og facist jeg er - gjengir jeg det som er skrevet i media:

7 av 10 domfelte lommetyver er rumenere, og svært mange oppgir tigging som hovedgeskjeft. Men dette er bare et skalkeskjul, ifølge politiet.

Syv av ti dømte lommetyver er rumenere - Nyheter - Budstikka

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn