Politikk, religion og samfunn Romfolket........eller er de ikke det?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    utgatt60135

    Gjest
    Ja, vi bør ikke legge til rette for at de tror de bare kan reise hit, sette sette opp telt hvor det passer dem og overleve ved hjelp av tigging. Eneste utvei er for dem da er hvor de har statsborgerskap og språktilhørlighet så lenge de ikke gjør et ordentlig forsøk på integrering enn så vanskelig det er.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Da gjenstår fortsatt spørsmålet, er dette sigøynere eller er det "vanlige rumenere" som trodde det ville være en lukrativ "sommejobb" å tigge i Norge? For min del gjør det faktisk en viss forskjell. I allefall når vi snakker undertrykking og kulturellt betinget oppførsel.
    Sigøynere fra grenseområdet til Bulgaria så vidt jeg har forstått. Vet at de snakker rumensk. I tillegg til romani tror jeg.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Sigøynere fra grenseområdet til Bulgaria så vidt jeg har forstått. Vet at de snakker rumensk. I tillegg til romani tror jeg.
    Det var jo det at de ikke snakket romani som gjorde at Karoli mente de ikke var sigøynere? Men jeg personlig aner ikke, snakker ingen av språkene og bor i "behagelig" avstand fra "problemet".
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.271
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Sigøynere fra grenseområdet til Bulgaria så vidt jeg har forstått. Vet at de snakker rumensk. I tillegg til romani tror jeg.
    Det var jo det at de ikke snakket romani som gjorde at Karoli mente de ikke var sigøynere? Men jeg personlig aner ikke, snakker ingen av språkene og bor i "behagelig" avstand fra "problemet".
    Mest sansynlig er ikke ROM folk med rumenske lykkejegere. I følge reportasjen i Drammens Tidende hadde de som tigget i Drammen stort sett fast bopel i Romania og var ikke ROM folk. De var dog meget fattige og uten jobb. Skulle tro at resende ROM folk i dag hadde litt mer egnede kjøretøy for formålet...

    Hvis vi drar paralellen til polakker så oversvømmes landet av disse, men de er arbeidssomme folk og lager ikke noe stort nummer av seg. En og annen parkeringsplass har blitt rensket, men i dag bor de stort sett nesten som oss og lager ikke noe støy i systemet. Hadde denne rumenske gjengen vært tilnærmet like veloppdragne så hadde dette ikke vært noe problem. Vi trenger denne arbeidskraften - dagen norske ungdom vil f.eks ikke ta møkka jobbenen på jordet, i jordbær åkeren mm.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ja, ja. Rom eller ikke rom. Det står respekt av måten de nærmest kjeppjagde 'Kong' Karoli.

    Årets TV-øyeblikk! :cool:
     
    Sist redigert av en moderator:

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.282
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Du er nå på OT her diskuteres alt mulig, gjerne lett usaklig blandet med humor, ironi og sarkasme:cool:
    Om du har problemer med dette er det gjerne bedre å unngå denne delen av forumet fremfor å rope på moderator
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Sigøynere fra grenseområdet til Bulgaria så vidt jeg har forstått. Vet at de snakker rumensk. I tillegg til romani tror jeg.
    Det var jo det at de ikke snakket romani som gjorde at Karoli mente de ikke var sigøynere? Men jeg personlig aner ikke, snakker ingen av språkene og bor i "behagelig" avstand fra "problemet".

    Så det innslaget nå og det virket for meg at Karoli ble satt ut av han ble avvist. De ville av en eller grunn ikke ha hjelp av han. De visste trolig hvem han var. Så Karoli sa dette for ikke miste ansikt?
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Sigøynere fra grenseområdet til Bulgaria så vidt jeg har forstått. Vet at de snakker rumensk. I tillegg til romani tror jeg.
    Det var jo det at de ikke snakket romani som gjorde at Karoli mente de ikke var sigøynere? Men jeg personlig aner ikke, snakker ingen av språkene og bor i "behagelig" avstand fra "problemet".

    Så det innslaget nå og det virket for meg at Karoli ble satt ut av han ble avvist. De ville av en eller grunn ikke ha hjelp av han. De visste trolig hvem han var. Så Karoli sa dette for ikke miste ansikt?
    Evt. var det ikke ønsket å ha kontakt med en "Sigøyner"... Atpå til en som var skamløs nok til å tro at han var god nok til å kunne "hjelpe" dem.
    Ikke sikkert det var særlig ønskelig at noen satte lys på hvem de virkelig var, heller..? Romani, snakket de jo visserligen ikke..!
     
    N

    nb

    Gjest
    Da ønsker de seg ny leir, noe som selvsagt avfeies av byrådet i Oslo.
    Romfolket ønsker ny leir - avfeies av byrådet - VG Nett om Romfolket

    Olav Elvestuen (V), byråd for miljø- og samferdsel i Oslo, avfeier at kommunen vil tilby en slik løsning.

    - Nei, dette er EØS-borgere som har de samme mulighetene til å skaffe seg arbeid- og livsopphold her som andre EØS-borgere. Oslo kommer ikke til å finne egne plasser til romfolket, det ligger innenfor forpliktelsene, sier Elvestuen.

    - Bør ikke fattige få ekstra hjelp?

    - Vi er selvfølgelig klar over situasjonen, og jobber tett opp i mot frivillige organisasjoner som blant annet Kirkens Bymisjon. Men dette er først og fremst en europeisk situasjon hvor regjeringen må klargjøre rettighetene til de som berøres av EØS-avtalen. Det er ikke den tilreisende byens oppgave å ordne med jobb og bolig, sier Elvestuen.

    -----------
    Jeg setter ganske mange penger på at regjeringen vil ha absolutt minst mulig med denne saken å gjøre siden det har vært ganske stille fra den kanten. Neppe noen vinnersak dette.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjenner at jeg begynner å bli sint:mad:
    Dette dersom det ikke følges opp at reisen hjem virkelig foretas og at det dreier seg om personer som beviselig har blitt lurt hit av sleipe spekulanter/hjelpere.

    Romfolk får betalt hjemreisen av norske myndigheter - Norge - NRK Nyheter

    Går det busser herfra til Romania?
    Eller dreier det seg om fly?
    Om ikke det første så tar det vel ikke lange tida før noen smartinger starter bussing (ruter) frem og tilbake.
    Om det første er tilfelle, så bør det sjekkes nøye at de som virkelig er i nød er de som hjelpes og ikke bare noen som selger biletttene videre, og sitter på med de bilene de kom hit med.

    For meg så virker det hele noe kaotisk, er de alle såkalte romfolk, er det en blanding......at noen som ikke er romfolk bruker/utnytter de, eller bare prøver å komme med i spillet om hjelp og penger?

    Er det rasisme og gjøre forsøk på å finne ut av slikt?

    Forsiktighet og høflighet hører dog med, men ikke naivitet.

    Mvh.KW
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.271
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Jeg kjenner at jeg begynner å bli sint:mad:
    Dette dersom det ikke følges opp at reisen hjem virkelig foretas og at det dreier seg om personer som beviselig har blitt lurt hit av sleipe spekulanter/hjelpere.

    Romfolk får betalt hjemreisen av norske myndigheter - Norge - NRK Nyheter

    Går det busser herfra til Romania?
    Eller dreier det seg om fly?
    Om ikke det første så tar det vel ikke lange tida før noen smartinger starter bussing (ruter) frem og tilbake.
    Om det første er tilfelle, så bør det sjekkes nøye at de som virkelig er i nød er de som hjelpes og ikke bare noen som selger biletttene videre, og sitter på med de bilene de kom hit med.

    For meg så virker det hele noe kaotisk, er de alle såkalte romfolk, er det en blanding......at noen som ikke er romfolk bruker/utnytter de, eller bare prøver å komme med i spillet om hjelp og penger?

    Er det rasisme og gjøre forsøk på å finne ut av slikt?

    Forsiktighet og høflighet hører dog med, men ikke naivitet.

    Mvh.KW
    Overrasker meg ikke, de har jo satt halve Norge på trygd fra før så et par hundre rumenere i tillegg spiller vel ingen rolle :). Hvor mye var det de brukte ved forrige stønt - 800-900 mill 70/80 tals kroner brukte de vel på 14-15 hus og diverse tiltak attåt. Forundrer meg forsatt over at de forsatt kaller disse ROM folk....
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.236
    Fint at de kommer til oss. Så får vi vist alle hvor snille vi er.
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    2.705
    Sted
    Kongsberg
    Hei.

    Hvor naive og godtroende kan vi tillate oss å være.
    Det er i dag et sted mellom 500 og 1000 sigøynere som er norske statsborgere.
    Samtlige av dem går på sosial- eller annen stønad. Det er ikke mulig å få dem i
    jobb til tross for omfattende innsats fra myndighetene:
    Rom – en norsk hodepine - Brennpunkt - NRK

    Årsaken til at man ikke vet nøyaktig hvor mange det er, er at det jukses med
    barnetall for å motta ytterligere økonomisk støtte i form av barnetrygd, kontant-
    støtte og andre former for støtte. Allikevel blir man overrasket når "elever" ikke
    møter opp til undervisning i første klasse. De som møter opp fullfører som regel
    ikke grunnskolen.

    Det burde gå opp for myndighetene at sigøynerne ikke ønsker å integreres i det
    norske samfunnet, men bare er ute etter å dra nytte av godene. Man ønsker å
    reise når det passer og ikke være bundet av krav om å gå på jobb eller å gå på
    skolen som resten av oss. Hvorfor jobbe når man får alt gratis... Sigøynerne spør;
    Hva kan Norge gjøre for meg, mens ingen spør (seg selv) hva kan jeg gjøre for
    Norge.

    Alikevel finnes det faktisk mennesker som jobber for at vi skal importere ennå flere
    sosialklienter. La oss si 3.000 ytteligere sosialklienter om vi ønsker å integrere dem
    som er i Norge på tiggertur i sommer. Får disse alle rettigheter, kan vi banne på at
    det er 30.000 neste år og gudene vet hvordan det går året etter det. Helt klart for mange.

    Titusner av folk som bor og driter i gatene, tigger på bekostning av våre egne nødstilte og
    stjeler alt som ikke er skrudd fast. I tillegg kommer voldskriminaliteten og sikkert mange
    andre former for kriminalitet som jeg knapt kan tenke meg.

    Hvordan er det mulig å være så naiv og godtroende som norske myndigheter? Livredd
    for å bli stemplet som rasister overlater de møkkajobben til et politi som har begge
    hendene bundet på ryggen på grunn av manglende hjemmel i lovgivningen.

    Det er på tide at politikerne er tøffe nok til å gjøre som franskmennen og få disse
    menneskene ut av landet. Gjøre som Australia og forlange at alle som kommer over
    grensen kan bevise at de har midler til å klare seg i de tre månedene turistvisaet
    gjelder. Om nødvendig får man gjenninføre sigøynerparagrafen (->1954) i loven.

    Når den delen er tatt i vare, kan norsk politi bruke resurser på å følge opp de lovbrudd
    som foretas av våre "egne" sigøynere. På lik linje med hvordan man følger opp polakker,
    estlendere, somaliere og selvfølgelig nordmenn.

    Men først bør vi alle begynne med oss selv og nekte å gi almisser til tiggende sigøynere
    uansett hvor stakkarslige de ser ut. Gå ut fra at det er skuespill alt sammen.

    mvh
    Gunnar Brekke
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Har en liten bemerkning til rom\tigger-debatten. En sak er de som sitter i ro og tigger, men i Trondheim her så er det en spesiellt pågående kar med sjuskete klær og småskummel fremtoning som vandrer rundt i gatene med koppen sin og skyver den opp i ansiktet sitt mens han fører fingrene mot munnen og gestikulerer at han er sulten. Han er veldig lite diskre og hvis man setter seg på en utecafe og han går forbi så brauter han seg fram til bordet ditt og rister koppen sin over maten din. Og det nytter ikke å prøve å overse denne karen.
    Har sett han i månedsvis nå, og synes det er veldig merkelig at slik oppførsel blir godtatt. Både av politiet og romfolkets indrejustis...
    Er dette den nye tiggestilen så blir jeg mildt sagt forbauset dersom det får fortsette slik.

    PS: Tenkte å tipse politiet om denne karen,men på politiets hjemmeside for tipsing er det første som møter meg : "Tips oss om rasistiske ytringer på internett!", og jeg ble litt nervøs på om jeg selv kunne ende opp med en anmeldelse dersom jeg ordla meg negativt om denne rumeneren....:rolleyes:
     

    mr1derful

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    174
    Antall liker
    38
    Interessant å se at noen utenfor Oslo observerer slike saker også..... til og med kjenne det på "kroppen".

    Kunne vi fordelt Oslo's alle slike hendelser på samtlige byer i Norge, så ville Oslo vært levelig - og sytinga fra oss "søringan" syntes kanskje ikke så uberettiget lenger:cool:
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    pågående og merkelig oppførsel kan være en måte å avlede oppmerksomhet på.

    bare spør min bedre halvdel, som beriket noen romindvider med 11.000 kr nettopp
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    pågående og merkelig oppførsel kan være en måte å avlede oppmerksomhet på.

    bare spør min bedre halvdel, som beriket noen romindvider med 11.000 kr nettopp

    ouch.......
    ja, det kan du si.
    det var vel noe sånt jeg tenkte da jeg fikk nyheten.

    blir vel en herlig runddans med banken, politiet og if nå.

    får bare håpe at de kjøper rom for 11 lakener, da går i alle fall pengene til noe jeg kan stå inne for.
     
    Sist redigert:
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    pågående og merkelig oppførsel kan være en måte å avlede oppmerksomhet på.

    bare spør min bedre halvdel, som beriket noen romindvider med 11.000 kr nettopp

    ouch.......
    ja, det kan du si.
    det var vel noe sånt jeg tenkte da jeg fikk nyheten.

    blir vel en herlig runddans med banken, politiet og if nå.

    får bare håpe at de kjøper rom for 11 lakener, da går i alle fall pengene til noe jeg kan stå inne for.
    Det blir noen kasser captain Morgan
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    Og så dykk som var så snille å stille Holmlias grønaste plen til disposisjon! :(
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Og så dykk som var så snille å stille Holmlias grønaste plen til disposisjon! :(

    jammen, de vil jo ikke være bofaste...

    idag har vaktmesteren trimmet plenen igjen, så tilbudet er fremdeles åpent.
    men jeg gidder ikke å tjore fast hagemøblene, så betingelsen må være at de er mindre langfingra enn de romfolka jeg bodde på gata med i paris for snart tjue år siden.
    de var helt håpløse.
    rappa alt de kom over, ingenting var for lite og ingenting var for meningsløst.
    sykkelstyrer, bilfelger, gamle dekk, barnesolbriller - alt kunne og skulle rappes.
    eiendommelig gjeng, men de virket i alle fall livsglade...
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.236
    Nå har de omsider oppdaget NAV, ser jeg i avisen, med god hjelp av en advokat.
     
    N

    nb

    Gjest
    Kan bli en festelig diskusjon etter hvert. Har man moralsk en større rett til å snylte på det norske velferdsystemet kun fordi man er norsk?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.534
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja. Rett og slett fordi vi har et ansvar for våre egne landsmenn (og snylting er en uunngåelig konsekvens ved at vi tar ansvar også for de som trenger det), men ikke for andre lands beboere. Og i den grad vi har ansvar for andre lands beboere (noe jeg for så vidt er positiv til) skal det skje gjennom kontrollerte, offentlige hjelpeprogrammer, og ikke etter prinsippet "den frekkestes" rett. De virkelig fattige i de gamle jernteppe statene har neppe anledming til å reise til Norge for å tigge. Hiv de ut sier jeg - og beklager at jeg høres ut som en FrPer når jeg sier det. Føler vi et ansvar for å hjelpe, så gjør det gjennom et støtteprogram til deres hjemland med behovsprøving og kontroll.
     

    mr1derful

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    174
    Antall liker
    38
    Nå har de omsider oppdaget NAV, ser jeg i avisen, med god hjelp av en advokat.
    Utfallet av denne saken vil avgjøre hvorvidt Norge om noen få år har 10 millioner innbyggere. Advokaten ønsker å få avprøvd hvorvidt det kun er et lands borgere som har rett til et lands utvidede velferdsgoder.
    Romfolk i Trondheim vil ha Nav-støtte til bolig - Aftenposten
    Norge er på vei utfor stupet - ingen tvil lenger. Ivrig hjulpet av inkompetente naive politikere og advokater som nærmest utøver landssvik.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Greit å få slikt prøvd ut for retten, for hvis det er slik at all Europas splint og slasker skal kunne tappe det norske velferdssystemet så må det endres raskt.

    Denne gjengen med slaur har rett til å velge sin livsstil, og vi kan ikke være så besteborgerlige at vi ikke tåler å se en tigger, hore eller narkoman på gaten. Men vi trenger ikke oppmuntre til dette, og legge tilrette for en forslumming av Norges byer om vil skulle ta på oss rollen som Europas gavemilde sosialkontor.

    Her bør det ikke være noe å hente for mennesker som ikke er villig til å sørge for seg selv. Samme hvor mye de kaller seg "folk" av ene eller andre sorten. Vi man oppnå respekt hos vanlige folk kan man ikke velge en livsstil som man ellers kun finner hos tunge rusmisbrukere.

    Jeg er forøvrig ikke så veldig bekymret, for det er vel antakeligvis kun tantefløyen i SV som kan leve med en slik utvikling.
     
    Sist redigert av en moderator:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Norge er på vei utfor stupet - ingen tvil lenger. Ivrig hjulpet av inkompetente naive politikere og advokater som nærmest utøver landssvik.
    Det har ikke vært noen endringer i regelverket her på mange år, så om noen nå finner ut at de skal teste det ut så er de neppe dommedag av den grunn. Norge er fremdeles verdens beste land å bo i så noe stup er vi neppe på vei ut over, i annet enn ganske så paranoide sinn.

    Saken ordner seg nok skal du se, så får vi se hvem som klarer å score flest politiske gullfisker på å rydde opp.
     
    N

    nb

    Gjest
    Jeg har svært liten tro på at de vinner frem med dette kravet. Dersom dette ankes hele veien (noe staten selsvagt vil gjøre dersom de mot formodning skulle tape saken) tar det mange, mange, mange år å få en juridisk avklaring av dette, så at denne advokaten gjør dette "på vegne av sine klienter" er bare tull. De er et sted langt borte innen den avgjørelsen kommer.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg har svært liten tro på at de vinner frem med dette kravet. Dersom dette ankes hele veien (noe staten selsvagt vil gjøre dersom de mot formodning skulle tape saken) tar det mange, mange, mange år å få en juridisk avklaring av dette, så at denne advokaten gjør dette "på vegne av sine klienter" er bare tull. De er et sted langt borte innen den avgjørelsen kommer.
    Advokaten får sannsynligvis godt betalt av staten for å kjøre denne "saken" på splintens vegne. Så det er nok kun han som tjener penger på dette stuntet til sist.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.236
    Det er bare å bli vant til det. Det vi ser nå er bare en liten forsmak.
     

    mr1derful

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    174
    Antall liker
    38
    Tror dessverre du har rett - men dette er det nok vanskelig å se/catche omfanget av dersom du IKKE bor i Oslo, eller sjelden ferdes her. Jeg er født og oppvokst i byen, og har i forbindelse med jobbsituasjon sirkulert rundt i alle bydelene i 30 år. Endringene er mildt sagt voldsomme, og med en eksponensiell utvikling de siste fire-fem år.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn