Politikk, religion og samfunn Romfolket........eller er de ikke det?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.062
    Antall liker
    6.364
    Dette er en sak hvor politikerne har mye å tape og lite å tjene på. Så mange er flinke til å holde en lav profil her.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.182
    Antall liker
    6.889
    Torget vurderinger
    4
    Mandag skal politiet beordre romfolket fra Vaterlandsparken.

    I den forbindelse maner Folk er Folk på sin FB-profil til protest i Vaterlandsparken mandag ettermiddag.Der skriver de følgende:
    Norge har forplikta seg til å forsvare romfolks nomadiske kultur, og det er tydeligvis vår oppgave å minne politikerne våres på det.

    Dette er ukjent for meg. Hvordan har Norge forpliktet seg til å forsvare romfolkets nomadiske kultur ? Er det en eller anne dustete EU-sak vedtatt på vegne at tidligere generasjoners dårlige samvittighet ? Kan noen opplyse meg ?

    I prinsippet har man da vedtatt å konservere deres evige fattigdom og status som Europas evige løsbikkje som for alltid vil sparkes ut, vekk, videre og nedover. Resten av samfunnet har tydeligvis å stille opp med husrom, jobb og skole der de til enhver tid måtte finne på å vandre....helt til....oppps...der dro de videre og husværet står tomt, jobben blir ugjort, skolepulten står tom. Hvis ikke er det selvsagt rasisme, forfølgelse og "hat".
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg kan ikke se bedre måter å assistere dem med å "ivareta sin nomadiske natur" enn å se til at de flytter på seg så ofte som mulig. :)

    Men helt alvorlig. Campingturister som ikke har råd til å reise på norgesferie får nå heller spare noen år eller velge et rimeligere reisemål.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.548
    Antall liker
    7.873
    Torget vurderinger
    0
    Jeg kan ikke se bedre måter å assistere dem med å "ivareta sin nomadiske natur" enn å se til at de flytter på seg så ofte som mulig. :)

    Men helt alvorlig. Campingturister som ikke har råd til å reise på norgesferie får nå heller spare noen år eller velge et rimeligere reisemål.
    +1
     
    N

    nb

    Gjest
    Logikken til Folk er Folk er absurd. De sier i praksis at alle som har lov til å besøke Norge (dvs svært mange) bør kunne forvente å få anstendige boforhold osv dersom de ikke har råd til å betale for det selv kun i kraft av at de har rett til å være i Norge.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.062
    Antall liker
    6.364
    Folk er folk, skyldig eller ei
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.062
    Antall liker
    6.364
    Politiet må slutte å trakassere rumenere.
     
    Y

    ymir

    Gjest
    Hei

    Staten og korttidsminne.

    Innlegg ved Skammens stein 7. mai 2009




    På vegne av norske myndigheter beklager jeg sterkt fortidas overgrep. Noe lignende må aldri skje igjen. Norske myndigheter har mye å skamme seg over overfor romanifolket. Det skulle være nok å nevne stikkord som Svanviken arbeidskoloni, tvangssterilisering og tvangsplassering av barn.
    Denne unnskyldningen ble gjentatt i St.meld.nr. 15 (2000-2001) Nasjonale minoritetar i Noreg. Meldingen ble lagt fram av den første Stoltenberg-regjeringen. Der het det:
    Regjeringa ber om orsaking for dei grove overgrepa romanifolket har vore utsett for av eller med aktiv støtte frå legale, norske styresmakter. Overgrepa mot romanifolket var særs grove og ramma ei etnisk gruppe hardt.
    Også stortingskomiteen stilte seg bak unnskyldningen som ble gitt til romanifolket/taterne.



    Innlegg ved Skammens stein 7. mai 2009 - regjeringen.no






    Elias Akselsen

    Fra Wikipedia, den frie encyklopedi


    Elias Marenius Akselsen (født 27. september 1947Årnes i Nes) er en norsk vokalist og tradisjonsformidler, kjent fra flere plateutgivelser.
    Akselsen tilhører den nasjonale minoriteten tater (romanifolket). Sammen med familien ble han utsatt for forfølgelse av myndigheter og kirken.[1] Som tenåring dro han derfor tilSverige, der han vandret store deler av 1960 og 70-årene. Her samarbeidet han også bl.a. med trubadurene Cornelis Vreeswijk og Fred Åkerström. Han returnerte til Norge og startet en omfattende tradisjonsformidling med flere plateutgivelser. Elias Akselsen har også konsertert med Stian CarstensenKongsberg Jazzfestival, der Akselsen for øvrig opptrådte med Ravi & DJ Løv. Han har opptrådt på Telemarkfestivalen og Spellemannprisen 2002, hvor han var nominert i visesang (2002) for Hjemlandsklokker og Her kommer dine arme små (2003).
    Akselsen har siden 2000 samarbeidet nært med produsent Sigbjørn Tveite i plateselskapet Via Music. Tveite har sammen med den norsk-canadiske filmfotografen Benjamin Loeblaget TV-dokumentaren ''En tarter på vandring'' (NRK 2012) om Alselsens liv. Akselsen har også medvirket i filmen Tradra – i går ble jeg tater (regi: Karoline Frogner, 2004).
    Akselsen er også engasjert som lekpredikant i Pinsebevegelsen, er oldebarn av Stor-Johan, grandnevø av Tater-Milla og far til artisten Veronica Akselsen. Han er bosatt påSkarnes. En biografi om ham er utgitt av musikkjournalist i VG Stein Østbø, Deilig er jorden Aschehoug (2004).
    Han ble utnevnt til statsstipendiat fra og med 2010.



    Elias har tilgitt, men ikke glemt det vonde

    LEVD LIV: – Vi må bli rausere mot hverandre

    Elias har tilgitt, men ikke glemt det vonde | byavisa.no | Tar deg tettere på Trondheim – hver uke





    Total fascistisk makeover





    Den ekstreme nasjonalismen som preger Norge gjør oss uvanlig mottakelige for fascistiske ideer. Det mener den svenske forfatteren Henrik Arnstad.
    - Ideologier er vanskelige å avslutte. Fascismen har en darwinistisk side, den døde ikke etter 1945, men har tilpasset seg rammene for det akseptable. For å si det med «Jurassic Park»: Fascismen will find a way.
    Det hevder Henrik Arnstad, svensk forfatter og journalist med historie som spesialfelt. Han er aktuell med boka «Älskade fascism», en populærvitenskapelig gjennomgang av fascismens historie, fra Mussolini til Anders Behring Breivik.
    Inntar parlamentene
    - Hvordan mener du fascismen lever videre i Europa?
    - Etter 1945 var fascismen i krise, den ble synonymt med ondskap, og fascister ble henrettet. I dag er det nesten umulig å kalle seg fascist, derfor har ideologien dukket opp i nye, tidsriktige klær. Brunskjortene er byttet ut med dress og slips, og fascismen inntar parlamentet i land etter land.
    - Hvorfor står fascismen så sterkt nå?
    - Fascismen er en utpreget middelklasseideologi. Tradisjonelt har middelklassen knyttet seg til liberalismen, men når middelklassen kjenner seg truet, har den en tendens til å søke seg mot fascismen. I mellomkrigstida var det jødene eller arbeiderbevegelsen som var trusselen. I dag er det globaliseringen og finanskrisa. Da kommer de fascistiske partiene inn og tilbyr trygghet, framtidstro og en aggressiv, maskulin handlingskraft.
    Gjenkjennelig
    - Og du mener Norge står i en særstilling: En «ekstrem nasjonalisme» preger Norge, og dette belegger du blant annet med at Fremskrittspartiet har 22,9 prosent av stemmene og kan komme i regjering. Mener du Frp er et fascistisk parti?
    - Frp er ikke, som Sverigedemokraterna, tuftet på fascismen. Mens Sverigedemokraterna tidligere ropte Sieg Heil i gatene, startet Frp som en folkelig protestbevegelse. Men Frp er i alle fall et høyrepopulistisk parti med en fascistisk tendens, som absolutt må sees i sammenheng med ultranasjonalismen i Europa. Siv Jensens formulering av tolv punkter mot snikislamisering, hadde jo som mål å redde Norge fra en potensiell katastrofe *- dette er rein fascistisk retorikk, og den er det viktig å gjenkjenne.
    - Hvordan definerer du fascismen?
    - Jeg holder meg til fascismeforsker Roger Griffins berømte definisjon: Fascisme er ultranasjonalisme preget av fremmedhat og antifeminisme. Den ser nasjonen som viktigere enn alt - og nasjonen er akutt truet. Det krever en nasjonal gjenfødelse. Felles for dagens ultranasjonalister er at de ikke nødvendigvis bruker vold. De er ikke krigshissere, vil ikke avfeie demokratiet og kaller seg gjerne ikke fascister. Fascismen tilpasser seg, i sin søken etter makt.
    Folket tapte
    Du er ikke overrasket over at fenomenet Anders Behring Breivik oppsto i Norge. Hvorfor?
    - Ifølge en undersøkelse utført for de nordiske allmennkringkasterne mener 42 prosent av de norske respondentene at landet tar imot for mange flyktninger. Denne fremmedfrykten er ikke naturgitt, den er politisk konstruert. I et slikt klima risikerer vi at mennesker før eller seinere tar til vold. Anders Behring Breivik ble politisk fostret i Frp, men gikk derfra fordi han ville gå fra ord til handling. Jens Stoltenberg sa i sin tale rett etter tragedien at folket vant - og plasserte Behring Breivik utenfor fellesskapet. Men den sårskorpen ønsker jeg å pirke i. Lasermannen i Sverige og Behring Breivik i Norge viser at også vår nasjonalisme oppfostrer monstre.
    - Den skandinaviske nasjonalismen gjemmer seg under et ytre preget av positive bilder, skriver du, og i Norges tilfelle gjelder dette den glade flaggviftingen på nasjonaldagen. Hvorfor har så mange svensker problemer med den norske 17. mai-feiringen?
    - Det som skiller Norge og Sverige er selvsagt erfaringene fra andre verdenskrig. I Norge forbinder man nasjonalisme med motstand mot tyskerne. I Sverige forbinder man nasjonalisme med nazisme. Men husk at også Anders Behring Breivik oppfattet seg som en Max Manus. Dette skillet mellom en god og en dårlig nasjonalisme tror jeg ikke på.
    Ikke overbevist
    - Hvorfor ikke?
    - Nasjonalisme leder til ekskludering. Det viktigste for meg er likevel ikke å kritisere Norge. Danmark har Dansk Folkeparti - og de hadde sin karikaturstrid. Vi har Sverigedemokraterna og et utbredt netthat. Dessuten har nasjonalismen i de nordiske landene mye til felles: Vi feirer sosialdemokratiet, velferden, kompromissviljen.
    - Er ikke det helt legitimt: Vi bor i noen av verdens rikeste velferdsstater? Du viser til en undersøkelse der det går fram at 70 av de norske respondentene er enig i påstanden om at «mitt land er bedre enn de fleste andre land». Men det er vel en forskjell på å si at «mitt land er bedre enn andre land» og at «mitt folk er bedre enn andre folk»?
    - Jeg er ikke overbevist. Vi sier at vår nasjonalisme er så mye bedre enn de andres. Ungarn har Jobbik, Hellas har Gyllent Daggry, det er de svartsmuskede og farlige fascistene. Det problematiske ligger alltid hos noen andre. Norges nasjonalisme blir også fremmet som et ideal i Sverige: Hvorfor har ikke vi en svensk 17. mai? Men jeg mistenker at den svenske nasjonalismen er like sterk. I Sverige, en nasjonalstat med røtter tilbake til 1300-tallet, som aldri har vært okkupert, er nasjonalismen mer usynlig. Vi behøver ikke å vifte med våre flagg for å vise at Sverige er best. For vi vet vi er best. Og framfor alt er vi bedre enn nordmenn …
    Tabloide debatter
    - Dere er i alle fall gode til å peke på uønsket kultur: En kunstmønstring med tema Norden er ekskluderende, ifølge svenske gallerister, den norske kulturdebatten og nynorsken er farlig, ifølge Aftonbladets spaltist - og Expressens anmelder hevder å finne belegg i din bok for at det finnes en kopling mellom langrenn og fascisme …
    - Det er helt ubegripelig. Disse debattene er laget for å misforstå hverandre og for å selge tabloidaviser. Let´s face it: Vi er to naboland med en ikke ukomplisert historie - og iblant dukker konfliktene opp til overflaten. Ingen land i verdenshistorien har kriget så lenge som Sverige og Danmark. Norge har vært okkupert av Sverige. Egentlig er det mirakuløst at det er så fredelig her oppe som det er i dag.
    - Er det ikke problematisk å kople et tvers igjennom demokratisk parti som Frp, og takknemlighet overfor den nordiske modellen, med, i siste instans, Hitlers ideologi og gjerninger?
    - Den fascistiske ideologien er ikke nødvendigvis antidemokratisk. Hitler og Mussolini var valgte ledere i vestlige demokratier. Neofascismen vil ikke avskaffe parlamentsvalg, men angriper i stedet demokratiers kjerne: at alle borgere er like mye verdt. Fascismen som løsning har ikke framstått som mer forlokkende for så mange mennesker siden 1940. Det er grunn til å være livredd.
    Frp: Usmakelig
    - Det er tydeligvis lengre fra Sverige til Norge enn jeg trodde, sier Per Arne Olsen, stortingsrepresentant for Fremskrittspartiet.
    Han synes det tyder på at forfatter Henrik Arnstad ikke kan mye om norsk politikk og at han i tillegg har en svak forståelse av fascismen.
    - Frp er tuftet på enkeltmennesket frihet, mens fascismen er tuftet på det korporative, som fungerer helt motsatt. Frp er opptatt av god integrering, at nye landsmenn respekterer vårt levesett, ytringsfrihet og demokrati. Man skal passe seg for å sammenlikne dette med ideologier vi alle tar avstand fra, sier Olsen.
    At Arnstad framhever Anders Behring Breiviks bakgrunn i Frp, synes han er usmakelig.
    - Breivik forlot ikke Frp fordi han ville gå fra ord til handling, men fordi partiet ikke delte Breiviks synspunkter, sier Olsen.
    - Frp er tilhengere av folkedemokratiet, selv meldte jeg meg inn i Frp på 1970-tallet fordi jeg var motstander av diktaturer og det totalitære. For øvrig har Frp ikke noe parlamentarisk samarbeid med partier som Sverigedemokraterna eller Sannfinnene, sier Olsen.







     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.062
    Antall liker
    6.364
    Vi må nesten gi romerne boliger og trygd. Vi kan ikke bare se på at folk bor under kummerlige forhold og nesten ikke har råd til mat.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Vi må nesten gi romerne boliger og trygd. Vi kan ikke bare se på at folk bor under kummerlige forhold og nesten ikke har råd til mat.
    Campingvogner. Man må vise respekt for kulturen.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.548
    Antall liker
    7.873
    Torget vurderinger
    0
    Vi må nesten gi romerne boliger og trygd. Vi kan ikke bare se på at folk bor under kummerlige forhold og nesten ikke har råd til mat.
    Campingvogner. Man må vise respekt for kulturen.

    Fy skamme seg Deph! Det der var veldig stygt sagt, ganske så rasistisk!

    Hva pokker skal de med campingvogner om de ikke samtidig får en Merchedes til trekke vogna med!?

    De kommer hit med VW Caraveller av rimelig ny årgang. Dette er IKKE tiggere, det er selvstendig næringsdrivende som driver med "svart arbeid"!! Det er ikke en enste norsk tigger som har råd til å kjøre Europa på tvers eller langs for å tigge i et annet EØS land!! Skulle jeg tigge ut av armod og nød og fant det nødvendig å flytte på meg ville jeg ha begynt med å finne et sted med et klima der det var greit å være uteligger! Og det er IKKE Norge !

    Beklager men jeg synes ikke synd på disse tilreisende næringsdrivende innen bransjen "Utnyttelse av dårlig samvittighet"! Jeg er fast bidragsyter til en organisasjon som driver målrettet arbeid blandt virkelig fattige som bor i Romania, men disse som kommer hit? Nei jeg gir dem ikke en krone!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.668
    Antall liker
    35.629
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg var tilfeldigvis i Romania denne uken. Der oppdaget jeg et par interessante ting: For det første er det tilnærmet null arbeidsledighet i den regionen jeg besøkte. Deretter kjørte jeg gjennom en landsby med forholdsvis stor rom-befolkning. Der var det en hel gate full av nybygde palasser og palasser under bygging, gjerne i tre etasjer med utvendig søylefasade gjennom alle tre etasjer. De ferdigstilte husene hadde solide gjerder og annen innbruddsbeskyttelse rundt. Jeg ble fortalt at palassene tilhørte rom som "driver skraphandel med Europa". Jeg fikk ikke tatt noen bilder i forbifarten, men her er noen fra nettet:

    5559984841_1188bcaf4e_z.jpg
    Wild Transylvania: Gypsy Culture in Transylvania

    BPS-WD-019681.jpg
    Gypsy house of rich wealthy Roma, Rroms family in Transylvania, Romania. BPS-WD-019681 � Wilmar

    Derimot så jeg ingen tiggere av den sorten vi ser i Oslo. Fattigdom finnes selvsagt, men det vi ser her er en kynisk business som gjør bakmennene rike. Og de er ikke redde for å vise frem rikdommen når de er hjemme i Romania.
     
    Sist redigert:

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Snakket litt med en kar fra Romania som kjørte lastebil for noen måneder siden.Han skulle frakte noe vi solgte til Sverige.Han var ikke veldig stødig i engelsk,så det var ikke så lett å få til en 100% forståelig samtale,men vi kom ivertfall litt innpå dette med tiggere fra Romania,siden det var på den tiden da det var ekstra oppstyr om de her i Norge. Slik jeg forstod han så er det svært sjeldent rumenere reiser rundt og tigger,og han mener dette dreier seg om sigøynere,og som ifølge han var sett på som et problem også i Romania.Av det jeg forstod så kunne det virke som dette er folk som ikke gidder å jobbe,og ofte bor de i store fancy hus i landene de kommer fra.Forstod han også slik at det var ok muligheter for jobb i Romania viss man ville.
    Som sagt så var han ikke så lett å forstå,så det er mulig jeg missforstod noe av det,og husken er til tider så som så,men det ser ut til å harmonere litt med det blant annet du Asbjørn viste til i forrige innlegg.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.668
    Antall liker
    35.629
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Snakket litt med en kar fra Romania som kjørte lastebil for noen måneder siden.Han skulle frakte noe vi solgte til Sverige.Han var ikke veldig stødig i engelsk,så det var ikke så lett å få til en 100% forståelig samtale,men vi kom ivertfall litt innpå dette med tiggere fra Romania,siden det var på den tiden da det var ekstra oppstyr om de her i Norge. Slik jeg forstod han så er det svært sjeldent rumenere reiser rundt og tigger,og han mener dette dreier seg om sigøynere,og som ifølge han var sett på som et problem også i Romania.Av det jeg forstod så kunne det virke som dette er folk som ikke gidder å jobbe,og ofte bor de i store fancy hus i landene de kommer fra.Forstod han også slik at det var ok muligheter for jobb i Romania viss man ville.
    Som sagt så var han ikke så lett å forstå,så det er mulig jeg missforstod noe av det,og husken er til tider så som så,men det ser ut til å harmonere litt med det blant annet du Asbjørn viste til i forrige innlegg.
    Det stemmer nok bra, det. Fabrikksjefen fortalte at det er vanskelig å finne folk til ledige stillinger. Ansatte på fabrikken var irriterte over den prangende rikdommen hos folk som ikke hadde noen synlig jobb eller annen legal inntekt, mens de selv jobber lange dager, betaler skatt, og har råd til en brukt Golf. Å gi penger til den rumenske tiggerindustrien er bare destruktivt. De norske organisatorene bak gatemagasiner og husokkupasjoner er i beste fall nyttige idioter, i verste fall deltagere i organisert kriminalitet.
     
    Sist redigert:
    Y

    ymir

    Gjest
    [h=1]Hatet mot sigøynerne[/h]Vi har alle noe å lære av sigøynere og deres kultur. Vi trenger å bli minnet om dette i disse dager da det mest primitive rasehat kommer frem.

    Av Jan Otto Johansen / forfatter






    Europa er kommet til Norge på en påtrengende måte i form av sigøynertiggere som forstyrrer vår gateidyll og slår leir der de ser sjansen til det. Det er en utfordring en rekke europeiske land har levd med lenge. Nå har vi fått den, og den har utløst en hatefull rasisme som mange trodde ikke var mulig.
    [h=3]Største minoritet[/h]Det dreier seg ikke om en liten, ubetydelig gruppe, men Europas største og mest diskriminerte minoritet. Hvor mange vet vi ikke nøyaktig, for en del oppgir ikke sin etnisitet og flere land forsøker å holde skjule hvor mange sigøynere/roma de egentlig har. Det er mellom 10 og 15 millioner i alt, og det er et problem som vil utfordre Europa i lang tid.
    Noen enkel og rask løsning er det vanskelig å se. Hvordan skal for eksempel sigøynerne overleve i en moderne verden uten utdannelse?
    Sigøynerinvasjonen har ikke bare utløst en rasisme som på mange måter minner om den omtale jødene fikk frem til Holocaust. Den har avslørt stor uvitenhet, også blant forståsegpåere som har opptrådt i elektroniske medier der stand up-dekningen har vært preget av en blanding av sirkus med fremmedartede dyr og frykten for en eksplosjon hvert øyeblikk.
    Det er blitt hevdet at sigøynerne behandles verst i Romania der de fleste tiggere kommer fra. Det er ikke sant. Det finnes land der sigøynernes behandles enda verre, f.eks. Ungarn og Tsjekkia der fascistiske grupper terroriserer dem. Enda verre er det i Kosovo. I Romania har sigøynerne hatt egne teatre og TV-stasjoner og noen har fått høyere utdannelse.
    Problemet er at det rett og slett ikke finnes arbeid for dem slik at de blir henvist til tigging og i noen tilfelle småkriminell virksomhet. Men undersøkelser i en rekke land, blant annet av Ada Ingebrigtsen i Norge, viser at de fleste sigøynere IKKE er kriminelle.
    [h=3]Ikke nomader[/h]Størsteparten av de europeiske sigøynere er ikke lenger nomader, som jeg har sett enkelte påstå. Både under kommunismen og markedsøkonomien ble de tvunget til å bli bofaste. På begge sider av Jernteppet skrudde man av hjulene på vognene deres og skjøt hestene for at de skulle slutte å vandre. Det samme skjedde med tatere i Norge. De sigøynere som kommer til Norge, er ikke vandrere i tradisjonell forstand, men tiggere som har hørt at dette er et rikt land der det er muligheter.
    Det er stor uvitenhet og utbredte fordommer om dette folk. Det er fortsatt mange som bagatelliserer nazistenes utryddelse av sigøynerne, bl.a. ser jeg at den notoriske Guenther Lewy siteres av HL-sentret som ellers fortjener all mulig respekt og takk for sin innsats for minoriteter. Lewy har gjort det til sin spesialitet å redusere sigøynernes holocaust, og nå gjør han det samme med folkemordet på armenerne. Jeg er i løpende kontakt med anerkjent internasjonale sigøynerforskere, bl.a. professor Ian Hancock ved University of Texas, medlem av US Holocaust Council og Rafto-prisvinner. Han ble sjokkert da han hørte dette.
    Det vi vet med sikkerhet er at sigøynerne opprinnelig kom fra det nordvestlige India. Først språkstudier og senere genetiske undersøkelser viser dette. Derfor har India anerkjent sigøynernes som et eksterritorialt indisk folk.
    [h=3]Ingen konge[/h]Vi vet også at de vandret vidt forskjellige veier og utviklet ulike språk og tradisjoner, og de tok ofte den religionen der de kom, riktignok oppblandet med egne skikker. Ikke alle forstår hverandre og slett ikke anerkjenner alle hverandre som sigøynere. Med all respekt for hva Karoly-familien led under i Holocaust, så kan ingen av dem uttale seg på vegne av alle sigøynere. Det er ingen «Sigøynernes Konge».
    Det mest representative er International Romani Union, der Natasha Bielenberg er norsk representant. Hun og hennes mor, Raya, har i mange år drevet en beundringsverdig innsats med sang og musikk for å vise at sigøynerne har en rik kultur. Forfatteren Günter Grass, sa en gang at vi har alle noe å lære av sigøynerne og deres kultur.
    Vi trenger å bli minnet om dette i disse dager da det mest primitive rasehat kommer frem. Gudskjelov omgjorde Oslo kommune sin beslutning om å kaste sigøynerne ut av leiren på Årvoll. Hadde politiet blitt satt inn der, ville vi ha havnet i samme skammekrok som Italias Berlusconi og Frankrikes Sarkozy som begge fikk skarp kritikk fra EU-kommisjonen og Vatikanet.
    Kanskje Oslo til syvende og sist kan lære noe av Trondheim og Bergen der de behandler sigøynertiggere mer rasjonelt og menneskevennlig?




     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hatet mot sigøynerne

    Vi har alle noe å lære av sigøynere og deres kultur. Vi trenger å bli minnet om dette i disse dager da det mest primitive rasehat kommer frem.

    Av Jan Otto Johansen / forfatter
    Dette er jo totalt skivebom av Johansen. Han ser spøkelser.

    Det folk reagerer på er rett og slett at vi har med en gjeng med folk som tigger, stjeler, lurer, svindler og tusker til seg penger. Uteliggere og slaur, uhygieniske og selvnedverdigende.

    De samme mennesker ville blitt møtt på en helt annen måte om de hadde oppført seg som andre turister, arbeidssøkere eller eventyrere.

    Det er slett ikke det at disse menneskene er sigøynere/romfolk som gjør at de blir sett ned på og mislikt. Hadde det vært snakk om en annen gjeng fra andre steder som hadde oppført seg på samme måte så ville de blitt møtt på akkurat samme måte de og. Ingen diskriminering.

    Så med andre ord. Jan Otto Johansen preiker dritt. Når han nok en gang maner frem nazister for å score billige poeng så fører det til at jeg mer og mer mister respekten for denne mannen. Han er tydeligvis blitt gammel og tutlete.
     

    Fjernkontrollen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    For det første er jeg i tvil at det er sigøynere alle sammen, for det andre så prøvde Norge og hjelpe de på 70-80 tallet.

    Vi hadde noe som het sigøynerkontoret, dette gikk så dårlig at de måtte legge det ned, tror det var en de fikk i jobb, hun var forfatter og gift med en norsk mann.

    Det var også sigøynerboliger på Alnabru, Abildsø og Godlia, disse ble ødelagt og tømt for verdier av sigøynerne, på Abildsø hadde de til og med tatt med doen og vasken, vannet sprutet ut.

    Det er på tide og si at nok er nok og send de tilbake, de har en kultur som tilsier at de ikke vil finne seg til rette med andre mennesker.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.292
    Antall liker
    2.535
    Torget vurderinger
    1
    Oppramsing av faktiske forhold klassifiserer neppe til hat, i tillegg er det vel fremdeles fellesskapets midler de lever av
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.548
    Antall liker
    7.873
    Torget vurderinger
    0
    Ok, da. Kanskje Johansen har litt rett likevel.
    Deph'ern, det du reagerer på er MÅTEN han sier det på, ikke innholdet! Nå kan man selvsagt "lese" mye om holdninger ut fra måten det sies på, men sagt på en litt mer stueren måte og uten "slagsiden" har "Remotecontrol" endel rett i det han sier. Der han virkelig bommer på skiven (skivebom!) er når han drar norske sigøynere inn i dette. De er faktisk norske, og i likhet med andre med norsk pass kan de ikke "sendes hjem"! Det er mye jeg kunne tenkt meg å bruke Bjørnøya eller Bouvetøya til, men jeg tror ikke jeg ville påstå at det var å sende noen hjem!

    Som du selv meget treffende sier: Det folk reagerer på er rett og slett at vi har med en gjeng med folk som tigger, stjeler, lurer, svindler og tusker til seg penger. Uteliggere og slaur, uhygieniske og selvnedverdigende. Jeg synes det er lov til å reagere på denne måten som du beskriver. Men selvsagt ganske uavhengig av etnisk tilhørighet. Liker ikke bergensere heller jeg, hvis de oppfører seg slik du beskriver, og det tror jeg ikke du gjør heller. Men da er reaksjonen på oppførsel og ikke ut fra hvem de er eller hvor de kommer fra. Og det tor jeg er en sunn reaksjon og jeg tror 90% av oss reagerer mot disse tiggerne på nettopp det grunnlaget.
     

    Fjernkontrollen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    ROMFOLKET - Grenseløs trygdesvindel

    Grenseløs trygdesvindel, sigøynerkontoret var en katastrofe.

    Jeg er bare så utrolig lei at en venstrevridd nisse som Jan Otto kaller oss nordmenn rasister hele tiden, jeg ville poengtere at vi har prøvd med sigøynere, hvorfor skal vi da dumme oss ut en gang til.

    Ellers likte jeg navnet Remotecontrol Spiralis, når jeg blir utestengt fra forumet skal du ikke se bort i fra at det kommer en liten kar med navnet remotecontrol på forumet ;)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hvis man besøker et annet land er man en gjest der og bør oppføre seg som en.

    Hvem her ville vel reist til et annet land og oppført seg på en slik måte som man ser så mange eksempler på i denne saken?

    Tigging, luring, svindling. Rote rundt i søppelkasser, snylte på et trygdesystem som ikke er deres. Kle seg i filler og bo som dyr. Leve på et vis som man ellers bare forbinder med tunge rusmisbrukere og mentalt syke.

    Hvordan man kan vente å bli respektert om man oppfører seg slik?

    Prøv nå selv dette da... reis hvor som helst i verden og prøve denne oppskriften og se om man blir tatt vel i mot. Prøv så å mane frem gammelnazister og fremstille alle dem som ser ned på deg som rasistiske og se hvor langt man kommer. Kanskje de heller rett og slett ikke liker mennesker uten stolthet og selvrespekt?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.283
    Antall liker
    1.178
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det er lov å jobbe på skikkelig i Norge vis selv om men ikke har doktorgrad. Antallet polakker i norge er vel 100 000 ganger så mange som antall sigøynere, med minimal utdannelse og nesten ikke vestlig språk. Men de jobber stort sett hedelig og gjør ikke stort nummer av sin tilstedeværelse. Få som har noe å utsette på de, selv om det finnes et og annet utskudd der og.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.062
    Antall liker
    6.364
    Det som er kanskje mest frustrerende med romerne er at det virker ikke som de har noe ønske om å komme seg ut av tiggertilværelsen.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.548
    Antall liker
    7.873
    Torget vurderinger
    0
    Det som er kanskje mest frustrerende med romerne er at det virker ikke som de har noe ønske om å komme seg ut av tiggertilværelsen.

    Det er en karriere for en del av disse, det å tigge!

    Man burde slutte å se det som utrykk for sosial nød, det er arbeid som burde beskattes som annet arbeid!
    Det foregår også utrolig mye barnemishandling i samband med disse! Barnevernet burde slå til og gjøre noe.

    Legg merke til de tiggerne som sitter der med bittesmå barn. Disse barna "sover" nesten alltid og det er fordi de som oftest er dopet ned!!
    Fant en artikkel om dette i en svensk avis for en tid siden. Det er ganske sjokkerende.

    De er ikke snakk om rasisme eller diskriminering slik "diskrimineringsombudet lirte av seg på NRK1 i morges. Det er svart arbeid, kriminalitet som tyveri og ran og barnemishandling.

    The Estabishment reagerer på disse på samme måte som vi alltid gjør: DET ER SYND PÅ DEM! Det virker som om enkelte har en sterk trang til å finne grupper/utskudd de kan synes synd på. Jeg tror det er fordi det gjør at de selv føler seg så jævlig mye bedre enn oss andre. Ikke fordi at de egentlig bryr seg. Litt som Mor Theresa, uten fattigdom har vi ingen å vise hvor "gode" vi er!!:p
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.668
    Antall liker
    35.629
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dynamikken her er gjerne at dette er mindre begavede, perifere medlemmer av en eller annen storfamilie. Familiens overhoder bor i palasser som de jeg viste litt tidligere. Fjernere menninger blir sendt ut i verden for å skaffe inntekter. Joda, de må tjene penger for å forsørge familien hjemme, men hvor ofte stiller noen kontrollspørsmål om hvordan familien hjemme ser ut og eksakt hvem som har pålagt dem å reise ut for å skaffe inntekter? Hvor ofte drar norske aviser til Romania for å se hvordan det landet egentlig fungerer? Når de en sjelden gang gjør det, virker det som om de blir vist et slumområde og er fornøyd med det. Klart at man kan lage en elendighetsreportasje uten like fra Norge også hvis man leter under Vaterlandsbrua, finner en eller annen stakkar som kan "bære historien vi ønsker å fortelle", og fortier alt vedkommende er dømt for tidligere.

    Det grunnleggende problemet er korrupsjon i Romania. Det gjør at penger som sendes inn i landet for å bekjempe fattigdom kanaliseres i lommene på politikere og klanledere. De pengene kommer aldri frem til å betale skolegang for fattige barn, for eksempel. For bakmennene er det hendig, både på kort og lang sikt: Lommene fylles opp, og de får en ny generasjon analfabeter de kan sende ut i verden for å stjele skrapmetall og tigge penger "til familien hjemme". Det løser vi ikke med å sy puter under armene på fotfolket som allerede er sendt hit. På en måte er det synd at Romania ikke er i euro-sonen og har fått samme baksmell som Hellas. Da ville de blitt nødt til å rydde opp, men nå kan det bare skure i vei som før. Landet går ganske bra, politikerne blir rike, og EU er opptatt med helt andre ting og har ikke kapasitet til å stille krav når de sender penger.

    Det er ikke sikkert at det finnes noen god løsning, men det opplagte mottiltaket er å gjeninnføre forbudet mot tigging. Alt byråkratiet om registrering, soner, tidsbegrensninger og sånt er bare tull. Dette er analfabeter, for svingende, og politiet har annet å gjøre enn å "veilede" dem til riktig tid og sted. Forbud, statuere noen eksempler, og mye vil være gjort. Problemet består selvsagt, og bakmennene vil sende fotfolket sitt til andre europeiske byer, men å eliminere korrupsjonen i Romania (og Bulgaria) er et vesentlig lengre lerret å bleke.
     
    Sist redigert:
    S

    Slubbert

    Gjest
    The Estabishment reagerer på disse på samme måte som vi alltid gjør: DET ER SYND PÅ DEM! Det virker som om enkelte har en sterk trang til å finne grupper/utskudd de kan synes synd på.
    Selve essensen i sosialistisk ideologi er forestillingen om den undertrykte og dennes evige uskyld, i kontrast til undertrykkeren og dennes evige skyld. I adelsamfunnets tidsalder var denne forestillingen naturlig fordi man ble født inn i definerte klasser som i stor grad gjorde at ens livsløp var forutbestemt, man hadde ikke noe annet valg enn å ta over for foreldre. Adopteringen av denne ideologien av etablissementet i dagens tidsalder har imidlertid gitt seg noen snodige utslag i form av skyldkompleks og stakkarsliggjøring/klientifisering av utsatte grupper, i en slags søkning etter nye undertrykte som må løftes frem. Å umyndiggjøres er ingen tjent med, selv om det selvsagt finnes tilfeller hvor det er nødvendig (sinnslidende, narkomane og folk som ikke kan ta vare på seg selv). Når man begynner å umyndiggjøre folk basert på etnisitet blir det parodisk, i beste fall.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.062
    Antall liker
    6.364
    Jeg lurer på hvor stor denne utfordringen får vokse seg før politikerne skjønner at de ikke kan late som den ikke eksisterer lenger.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.548
    Antall liker
    7.873
    Torget vurderinger
    0
    Jeg lurer på hvor stor denne utfordringen får vokse seg før politikerne skjønner at de ikke kan late som den ikke eksisterer lenger.
    Å den kan nok vokse kjempestor!

    De sittende trenger ikke gjøre noe med det for de blir uansett kastet til høsten.

    Når Siv og Erna tar over har de så mye annet å drive med at disse "romfolkene" rekker å dra hjem for vinteren. Først neste vår/sommer vil de blå-blå være nødt til å se problemet og da vil selvsagt "de snille rød-grønne" kritisere ALT som kommer fra regjeringen, uansett hva, og resultatet blir nok noe halvhjertet som ikke virker men som heller ikke er fullt så hjerterått som Inga Marte og Helga uansett vil påstå at det er!

    Vi har i beste fall virkemidler som funker året deretter, og det blir vel i 2015. I beste fall!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn