Rognliens hifi-blogg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.679
    Antall liker
    5.856
    Har besøkt bloggen din flere ganger og lest om produkter som interesserer meg, bl.a. da du skrev om Ø audio som jeg endte opp med å kjøpe som fast invetar til stuen. Du er også skyld i at jeg hoppet over Topping D90 bølgen som skyldte over Hifisentralen for litt siden. Vedder en 1/2 liter på byen på at det kommer til å klø i ronketottene og du kommer til å fortsette å skrive...
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.305
    Antall liker
    62.935
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    En verdig svanesang! Det blir nesten bedre å lese på framandlandsk. Du spenner litt til høyre og venstre, hvilket er absolutt forståelig og greit (jaffal for oss på HFS). Du har din greie, og meningsmotstandere er det nok av. For meg er dette subjektiv eufori med erfaring i bånn, og det engasjerer. Jeg er ikke den mest interesserte leser av hifi-blader, men måten du skriver på gjør det mer enn vel verdt tiden!

    Gidder ikke å bli del av en diskusjon rundt dine opplevelser, overføringsverdien til andre oppsett eller logikken bak opplevelsene dine basert på målinger. Nøyer meg med å skrive at hadde jeg badet i mammon, hadde anmeldelsen din pirret min nysgjerrighet litt ekstra for en demo med denne AN DACen.

    Synd du gir deg, Håkon, men kanskje rykker det litt i skrivearmen igjen når høsten blir regnfull og mørk. Registrerer ellers at APLen din er lagt ut for salg. Kanskje første avdrag på ny DAC... Det hadde vært en vel fortjent avslutning på tilværelsen som blogger og hifi-journalist! Uavhengig av det, vi møtes etter hvert over en bøtte øl og Hair of the Dog på røslig volum :giggle:
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Rognlien bloggen var antakelig Norges, kanskje enda lenger utforbi grensene også.... Beste HiFi blog.
    En slags siste skanse for ekte hifientusiaster. Trist at du gir deg, men skjønner arbeidsmengden som ligger bak.

    Siste om AN DAC5 var rett og slett fornøyelig lesing.
    Håper også å treffe deg ved neste korsvei, og preike skit og haifai over en øl eller fem.

    Rock on 🤘🏻
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    En verdig svanesang! Det blir nesten bedre å lese på framandlandsk. Du spenner litt til høyre og venstre, hvilket er absolutt forståelig og greit (jaffal for oss på HFS). Du har din greie, og meningsmotstandere er det nok av. For meg er dette subjektiv eufori med erfaring i bånn, og det engasjerer. Jeg er ikke den mest interesserte leser av hifi-blader, men måten du skriver på gjør det mer enn vel verdt tiden!

    Gidder ikke å bli del av en diskusjon rundt dine opplevelser, overføringsverdien til andre oppsett eller logikken bak opplevelsene dine basert på målinger. Nøyer meg med å skrive at hadde jeg badet i mammon, hadde anmeldelsen din pirret min nysgjerrighet litt ekstra for en demo med denne AN DACen.

    Synd du gir deg, Håkon, men kanskje rykker det litt i skrivearmen igjen når høsten blir regnfull og mørk. Registrerer ellers at APLen din er lagt ut for salg. Kanskje første avdrag på ny DAC... Det hadde vært en vel fortjent avslutning på tilværelsen som blogger og hifi-journalist! Uavhengig av det, vi møtes etter hvert over en bøtte øl og Hair of the Dog på røslig volum :giggle:
    Slutter meg til ordene overfor. Jeg har kost meg med disse alfabetiske ablegøyene som har bidratt til nysgjerrighet og entusiasme hos undertegnede.

    Kanskje vi skal ta en tur til Peter igjen om et par år? Om ikke annet for å drikke opp litt av det obskure brennevinet hans.

    Hair of the Dog og dere to sittende å gape i hver deres stol gjentar jeg gjerne . Snakkes og sees plutselig :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.712
    Antall liker
    11.164
    Torget vurderinger
    2
    ^^^^^^^^

    Tuuusen takk, folkens, dette varmer! :)
    Glem ikke at dere er hjertelig velkomne hit når som helst, så får dere litt mer kjøtt på beinet omkring det jeg har beskrevet. DAC 5 tar nok relativt snart turen minst til Oslo (importøren), eller til UK, men jeg tenker ikke mase på noen for å bli kvitt den, for å si det sånn. Jeg har bestemt meg for min vei videre innen hifi/musikk, men det fordrer altså at jeg får solgt unna noe småtteri først. Joda, det sitter langt inne, for dette oppsettet fungerer rasende bra, og sannsynligvis blir det en ørliten nedgradering, men ikke på alt. Og, selvsagt blir det litt Audio Note med meg videre; min sterkt avholdte P2 SE Signature skal få hedersplassen, mens den skal mates av en noe overraskende front end, jeg kommer til å informere etter hvert. Glem ikke at jeg er blitt ganske lat, og behøver litt forenkling i hverdagen, mens jeg nyter mine Hansa-produkter. :D
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Har faktisk ikke vært klar over denne bloggen så takk for innsatsen, sånn litt altfor sent. Skummet et par artikler nå, og dette må kanskje være den beste formulering noensinne i en slik blogg (jeg våger meg på kåringen selv etter kun noen veldig få artikler)

    Topping leverer som om denne Texas-swingen er en statistisk fremstilling av musikkens grunnidé skrevet ut i Excel-format, takkskarrufaenmegha

    Enig eller uenig spiller ingen rolle (jeg har ikke en gang hørt om Topping før jeg las artikkelen din), men den setningen der er ren kunst. Kudos.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.442
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Dette var synd, mr dynamikk. Du var den som fikk meg for alvor inn på denne galskapen. Klipsch i bøtter og lass, store og små. Våre hifi-veier har krysset på tilfeldig vis opp til flere ganger.

    Men hva kan man si?

    What a ride, what a Journey! Hatten av for deg, Hifi - Norge blir fattigere nå.

    Tusen takk for all tid, energi og entusiasme du har gitt oss. For meg er det en av mine største personlige hifi-helter som legger hatten på hylla, spretter ølen og slenger bena på bordet. Vel fortjent!!

    Håper du fortsetter å frekventere her ofte.
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.712
    Antall liker
    11.164
    Torget vurderinger
    2
    Har faktisk ikke vært klar over denne bloggen så takk for innsatsen, sånn litt altfor sent. Skummet et par artikler nå, og dette må kanskje være den beste formulering noensinne i en slik blogg (jeg våger meg på kåringen selv etter kun noen veldig få artikler)

    Topping leverer som om denne Texas-swingen er en statistisk fremstilling av musikkens grunnidé skrevet ut i Excel-format, takkskarrufaenmegha

    Enig eller uenig spiller ingen rolle (jeg har ikke en gang hørt om Topping før jeg las artikkelen din), men den setningen der er ren kunst. Kudos.
    Takker! :) Kan være du finner flere slike mer og mindre heldige "språkblomster" i mine artikler fra de 5 siste år. Nå har jeg altså holdt på i over 25 år med dette her. En av de formuleringene jeg selv er mest fornøyd med er fra en omtale av Klipsch (surprise) for snart 20 år siden, der jeg mente at:
    ...får ikke dette deg til å røre på beina, er du enten lam eller sau...!
    Muligens ikke politisk korrekt, men veldig meg, da :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.712
    Antall liker
    11.164
    Torget vurderinger
    2
    Slutte?
    Du tullar!
    Har du høyrt om nokon som har slutta å skrive, kanskje?
    Man kan skrive om mange greier, Arve.
    Jeg slutter nok aldri å skrive, jeg slutter nok aldri å synge, og jeg slutter definitivt ikke å lytte til god musikk på et godt anlegg.

    Så får vi se, da, hva jeg legger tiden på når det skal samles ord til min neste artikkel....
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.712
    Antall liker
    11.164
    Torget vurderinger
    2
    Okei, du kviknar nok til etter kvart. Ein tener lite på denne hobbyen, men når ein innser at det er moro i seg sjølv, kan ein skrive igjen. Eg for min del, skriv stort sett berre fordi det er gøy.
    Tja...
    Det er mye jobb.
    Og jeg mistet mye motivasjon av at de som definerer hva som skal måles, har bestemt hvordan den komplette virkeligheten ser ut. De tar ganske (ikke helt) feil, og jeg gidder ikke kjøre det løpet mer akkurat nå. Det finnes morsommere ting i verden enn krangel om virkeligheten. I morgen tar jeg min gamle seilbåt ut på havet, og seiler min egen sjø, det er meldt strålende vær her østpå.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.690
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Prøvde seglbåt ein gong. Tykte det var estetisk, og fekk vere med ei Risørskøyte innover ein fjord. Så måtte vi ut att fjorden. Kryssa opp mot vinden. Etter tre timar og nesten inga framdrift bad eg fint eigaren om å starte motoren.
    Køyrer vestlandsbåt med dieselmotor. 20 mils marsjfart om eg vil. Det fine med båt, er at skipperen bestemmer kva som er verkeleg. Berre unntaksvis må ein halde til styrbord, når det dukkar opp ein meir eller mindre likesinna på kollisjonskurs.
    Og det er strålande vermeldingar heile pinsa.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.712
    Antall liker
    11.164
    Torget vurderinger
    2
    Prøvde seglbåt ein gong. Tykte det var estetisk, og fekk vere med ei Risørskøyte innover ein fjord. Så måtte vi ut att fjorden. Kryssa opp mot vinden. Etter tre timar og nesten inga framdrift bad eg fint eigaren om å starte motoren.
    Køyrer vestlandsbåt med dieselmotor. 20 mils marsjfart om eg vil. Det fine med båt, er at skipperen bestemmer kva som er verkeleg. Berre unntaksvis må ein halde til styrbord, når det dukkar opp ein meir eller mindre likesinna på kollisjonskurs.
    Og det er strålande vermeldingar heile pinsa.
    Hifi og seiling har et par saker til felles, ser du. Det kreves tålmodighet for å finne ut hva naturen har å tilby. ;)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.712
    Antall liker
    11.164
    Torget vurderinger
    2
    Det må vere rør, elektrostatar og vinyl du tenkjer på når du tenkjer seglbåt. Mykje putling.....
    Kan forstå det når det gjeld hifi, men båtar skal gå fort og presist dit dei skal. Ikkje krysse opp mot vinden.
    Arve, du har helt klart samme mening om hifi og båt! Du vil ha raka vegen til mål, men sånn er ikke livet, skjønner du!! :D

    Kom igjen, du har tung last og sykelig høy effekt for å få fart på sakene; du blir gæren av å sitte på med en treig Risørskøyte, såpass skjønner jeg. Dermed vil du ha brutal kraft i hekken på den ærverdige skøyta. For deg vil nok seiling ta av om du får teste en Wasp "foil"-seilbåt, ikke mye som bremser der, altså.

    Jeg vil ha naturen som drivkraft.
    På hifi betyr det at alt må være sinnsykt lett å få i gang.
    På seilbåt betyr det tålmodighet.
    Jeg klarer å skille de to behovene.

    ⛵😎
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.217
    Antall liker
    9.443
    Torget vurderinger
    2
    Poenget med seilbåt er ikke å komme frem ,men selve turen. Var på en motor båt en gang det var en rask måte å komme seg fra A til B ,men med et infernalsk bråk som en busstur uten eksospotte, og var redd tenner og nyrer skulle riste ut av kroppen.

    En vårdag i Skagerak

    Capture.JPG

    Men det er klart ,ikke alle liker å være på skrå store deler av dagen..
    Capture.JPG

    Og det kan være godt å komme fram også..
    Capture.JPG




    God tur og god sommer Håkon., takk for alle inspirerende og gledebringende skriverier.
    Capture.JPG
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.690
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg har ein teori.
    Det handlar om aust- og vestlandet, og folka derifrå.
    For mange år sidan kjøpte vi ein diger (8,7 meter) båt. Planen var at dette skulle vere ei fleirbruksinvestering, som kunne stette både behovet vi hadde for båt, og for hytte i Vestfold, der kona mi har familie. Ein fantastisk båt som marsja jamt på 16 mil, så det tok ikkje lang tid før vi nådde fram til Egersund. Men då melde sjokket seg - det var ikkje skilnad på blank og farga diesel. Om lag ingen stadar austafor var det båtdieselprisar å snakke pent om. Korleis kunne dette ha seg?

    Så forstod eg.

    Vestlendingen har ærend med båten sin - ut å fiske, krysse fjorden, besøke nokon ein stad der ein ikkje vil vere avhengig av ferje. Medan austlendingen har ein heilt annan agenda - dei skal være på vannet. Ein legg (i beste fall) ut frå småbåthamna, og tek ei runde i fineveret, gjerne med nokre passande damer liggjande på dekk, innsmurde med eitt eller anna Så syner ein fram båten sin, med innhald, nokre få meter frå land så alle kan få sjå. Behovet for rekkevidde og fart er marginalt samanlikna med vestlandstilhøva. Austlendingen kan endåtil bruke bensinmotor, då dei ikkje skal så langt likevel. Einskilde austlendingar har valdsame motorbåtar som skal imponere med fart. Men det at dei brukar 80 liter bensin i timen er ikkje noko problem, for dei skal berre ut på "vannet" og snu, noko som neppe treng vare meir enn ein halvtime.
    Seglbåtfolket har derimot langt større rekkevidde pr. krone. Men dei hamnar i tidsfella. Anten må dei stå sinnsjukt tidleg opp fordi båtane deira er så treige, eller så har dei rett og slett ikkje tid til å bruke båten sin. Så han vert liggjande i bøya/småbåthamna, og eigaren tek bilen i staden. Og brukar naturlegvis tida til å stå i kø.

    Då er det annleis på Vestlandet. Vi har Tjodleia vi kan bruke når vi vil til byen (Bergen, Florø, til og med Måløy definerer seg sjølv som by) og handle, besøke slekt eller gå på konsert. Fisk kan vi hente når vi har lyst på slikt, og krabbefiske om hausten er obligatorisk.

    Damene på Vestlandet treng ikkje smørjast inn - dei tek på boblejakke, eller sit i salongen. Viktigaste fasiliteten er ikkje eit soldekk, men eige toalettrom.
    Ein heilt annan livsstil. Einaste problem er når nokon får sjøverk. Då må vi ha bøtte, og ikkje blokkere toalettrommet.

    Her må det då vere råd å trekkje gode parallellar til audiofili?

    Korleis det gjekk med båtturen til Austlandet? Vi reiste heimatt, selde båten, og kjøpte hytte i Portugal.
    Men no har eg kjøpt meg båt igjen...huset i Portugal er til sals.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.690
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hifi er annleis! Trur eg. Kanskje.

    Høgdepunktet for den audiofile er stunda ein sit (relativt) roleg i lytteposisjon med ope sinn, opne øyrer, og mykje ettertanke rundt det som ein kan sanse to-tre-fire meter framfor seg. Der framførast det nemleg musikk, på ein meir eller mindre gjevande måte. Den audiofile svingar emosjonelt mellom det å sitte lukkeleg fornøgd med stoda, badande i vellyd, og i intens frustrasjon og forvirring over kvifor ikkje ting er slik ein hadde forventningar om. Ein vert adrenalinfrustrert og handlingsretta, sjekkar nettet for alternative produkt, eller konsulterer nett eller ymse reinkarnasjonar av Ståle Krapyl eller andre orakel med eksistensielle spørsmål om kva som er Det Einaste Rette. For det er vanskeleg å komme attende til sin barndoms grønne dal, der det vaks store, mektige tre. For her er det berre kratt, sjølv om du har prøvd å stige ned i elva på same stad som du gjorde før, med Tandberg og Garrard og anna svineri. Du må ut på oppdagingsferd. Og dei fleste endar opp på ei ørkenvandring, ein segltur der ein aldri kjem fram, fordi ein ikkje retteleg veit kvar ein skal, men berre korleis det ikkje skal vere.
    Kor mange av dei audiofile sit fornøgd heime, med eit anlegg dei ikkje har endra på ti år, og spelar lukkeleg i veg, sitjande i godstolen?
    Kor mange audiofile jagar rundt mellom ulike butikkar, reiser på hifimesser på andre sida av landet, eller i frustrasjon svir fingrar med loddebolten?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.512
    Antall liker
    9.659
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Svar på dine to siste spørsmål: ja, nei. Men så er jeg kanskje ikke en virkelig audiofil heller, og lytter til musikk, ikke til lyd. Selv om jeg vet hva god lyd er, og kan høre forskjell på Busch kvartetten 1930 talls innspillinger gjengitt på et godt vs et dårlig anlegg.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Svar på dine to siste spørsmål: ja, nei. Men så er jeg kanskje ikke en virkelig audiofil heller, og lytter til musikk, ikke til lyd. Selv om jeg vet hva god lyd er, og kan høre forskjell på Busch kvartetten 1930 talls innspillinger gjengitt på et godt vs et dårlig anlegg.
    Det er langt flere dårlige rom, enn anlegg er min ringe erfaring. Snarere vil jeg heller si at det er mye hifi, billig som dyr, som kan låte overraskende bra gitt forutsetning for deres gitte arbeidsoppgaver er bra nok.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.512
    Antall liker
    9.659
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Referanseinnspillingene på Beethoven kvartetten.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.512
    Antall liker
    9.659
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Si det Arve, det er ikke så lett. Har ikke hørt så bredt på de selv om jeg selvsagt kjenner de.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.637
    Antall liker
    21.417
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tod und das Mädchen er Hagen Quartett. Døden gir ingen pardong når de spiller. Rett inn i apokalypsen går det.
    Busch må høres i Beethoven.

    Sorry Håkon om vi drar den langt ut her. Opplevelser vettu...
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.248
    Antall liker
    9.034
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Trist at du slutter. Du har vært en av få skribenter jeg har gidder å lese ting fra.. litt pga at jeg mistenker vi kan like litt av den samme lyden..
    Du er jo en av få Heed tilhengere som tørr å si det høyt, slik som meg ;)

    Denne står på hedersplass her.. litt takket være deg :)
    IMG_20200405_221908_727.jpg
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.544
    Antall liker
    3.054
    Torget vurderinger
    2
    Synd at du legger ned pennen Håkon,har satt stor pris din hifi blogg.
    Tusen takk!
    mvh
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    398
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Herr Rognlien (vi kjenner ikke hverandre, og jeg ønsker signalisere min respekt - hatten av). Du skrev en gang noe som førte meg til kjøp av en Doxa signatur. Det fikk aldri du vite. Det var rundt omkring året 2000. Takk:) Mitt poeng med dette - er å understreke at dine tekster inspirerer (den gangen ble først jeg gledet og interessert, og en venn som fikk høre dette hos meg - har senere tatt helt av).

    Etter hvert ble det dessverre mange år uten hifi her, men de siste årene har jeg begynt pusle litt med dette igjen. Og der var fortsatt du - nå også med blogg. Og jøje - aktiv i opprivende og høyaktuelle debatter.
    Jeg har etter hvert forstått at du velger annen musikk, og annen drikke, enn det jeg gjør:)...
    jeg gjør også litt andre valg innen lyd.

    Uansett - synes at du beskriver hifi bedre enn de fleste - med hele verdensveven som målestokk. Alltid personlig, med innlevelse og engasjement, og helt udiskutabel integritet og troverdighet (fikk også veldig lyst til å høre den AN DAC’en).

    Synes det er veldig synd at du slutter å skrive om hifi. Om du gjør alvor av dette, og det blir endelig, vil jeg ta med meg inspirasjon til å la egne opplevelser bety mer enn målinger, med mindre de er samsvarende. Gjerne begge deler, men opplevelsen av musikken skal få være det viktigste for meg. Takk igjen:)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Nå som du har fått deg ny dac, hvor er forskjellen kontra APL? Enn si et visst annet smådyrt merke? Eh, har ikke nevnt bomkjøpet med ord.. :)

    Hvorfor er denne tråden under OT?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.712
    Antall liker
    11.164
    Torget vurderinger
    2
    1. Nå som du har fått deg ny dac, hvor er forskjellen kontra APL? Enn si et visst annet smådyrt merke? Eh, har ikke nevnt bomkjøpet med ord.. :)

    2. Hvorfor er denne tråden under OT?
    1. Foreløpig litt usikker. APL kan spille SACD, det er en klar fordel. Jeg trodde nok jeg kunne komme til å bli litt skuffet over eget valg av AMR, men jeg vil ha fjernkontroll + analog inngang fra RIAA-trinnet mitt, samtidig som jeg vil ha en no feedback rørlinje, eller så nær det går. Senere års erfaringer med AN DAC'er har vært såpass overbevisende at jeg ville finne noe som ligger litt i samme retning, og heldigvis har mine erfaringer med AMR / iFi vært særdeles positive, så jeg bare bestilte. Etter ca 8 timer musikk er jeg betinget optimistisk til at dette ikke vil skape savn av APL. Den spiller faktisk veldig bra, og ser i tillegg svært velbygget ut. Dessuten håper jeg noen kjøper den APL'n av AudioAktøren, for der får de seg et smykke av en CD-spiller/DAC for en (alt for) rimelig sum.

    2. Det husker jeg ikke helt.

    3. Jeg har tviholdt på DAC 5 Special så du kan få høre den. Men jeg vet ikke hvor lenge den kan vente før den må forlate meg. Klarer du turen fra Gjøvik og retur på en kveld...? Litt vanskelig med godt vær og helg og sånn, men uansett. Hadde vært kul om du hadde fått med deg den opplevelsen, vet du. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ja, den har du sittet på en liten stund. Ikke bare pga meg tror jeg ;). Skal se på tidspunkt, bare dra nedover en kveld. Må bli snart. Har bursdag førstkommende helg så en lytt til en slik dac kan være en del av en god opplevelse. Du hører fra meg snarlig.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.712
    Antall liker
    11.164
    Torget vurderinger
    2
    Ja, den har du sittet på en liten stund. Ikke bare pga meg tror jeg ;). Skal se på tidspunkt, bare dra nedover en kveld. Må bli snart. Har bursdag førstkommende helg så en lytt til en slik dac kan være en del av en god opplevelse. Du hører fra meg snarlig.
    Oppsettet blir da som følger:
    Audiolab CDT 6000 - AN DAC 5 Special rett inn i P2 SE Signature uten volumkontroll - Doxa 8.2 Signature
    Blir sånn passe høyt lyttevolum. Dette oppsettet spiller absolutt all musikk uten å bli ubehagelig, samtidig som det fyller på med masse info.
    fint om du fikser å få med deg en tur, det må faktisk bli i morgen, eller neste uke, da. :)
     

    oseanna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    182
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    Tja...
    Det er mye jobb.
    Og jeg mistet mye motivasjon av at de som definerer hva som skal måles, har bestemt hvordan den komplette virkeligheten ser ut. De tar ganske (ikke helt) feil, og jeg gidder ikke kjøre det løpet mer akkurat nå. Det finnes morsommere ting i verden enn krangel om virkeligheten. I morgen tar jeg min gamle seilbåt ut på havet, og seiler min egen sjø, det er meldt strålende vær her østpå.
    Jeg skjønner deg godt.
    I særlig en av disse trådene hadde dine motdebattanter en veldig aggessiv og bedrevitende tone. Det var ubehagelig å lese og det måtte være enda mer ubehagelig å være mottaker for disse nedlatende skolemesterne. Det er underlig at det ikke er mulig å diskutere på en sivilisert og høflig måte i dette landet.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.712
    Antall liker
    11.164
    Torget vurderinger
    2
    Intr. å lese denne blekka etter å ha vært hos deg..Sto og endel annet intr i den... For min del er dagens utgave av hifiblekker bare en blek skygge av det som en gang var...

    Det der hadde jeg helt glemt, gitt. Takk for påminnelsen! :)

    I hovedsak enig i min egen artikkel fortsatt, men har kommet til at DAC med god volumstyring fungerer bedre enn jeg trodde den gangen. Dessuten har jeg nedgradert smått om senn, men med musesteg, sånn at jeg har bevart hoveddelene av gjengivelsen. Men jeg kommer alltid til å tenke at Audio Note er svaret på alle problemer, selvsagt. :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.712
    Antall liker
    11.164
    Torget vurderinger
    2
    Var forresten og hentet en Pro-Ject CD Box RS2 https://www.project-audio.com/en/product/cd-box-rs2-t/, og til tross for min skepsis overfor mulige endringer i lyd grunnet lesebrillene som benyttes på CD-platene, må jeg motvillig innrømme at dette var rimelig interessant, da! Bevare meg vel, mye mystisk i verden.

    Og til HCS: Til helga skal jeg prøve den med AN DAC 5... :geek:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn