Rogers LS3/5A for ever!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Min kone har ved flere anledninger kommet med kreative forslag til framtid for min ungdoms store kjærlighet; et sort tvillingpar fra de britiske øyer! De har gitt meg vellyd i snart 35 år, kun avbrutt av et mindre branntilløp da utgangstransistorene på min Sentec forsynte venstre kanal med rundt 40 V likespenning, og den ene bassen brant opp. En gråtkvalt ingeniørstudent fikk låne telefonen på skolens kontor og ringte til fabrikken. Etter faksing av serienr og personalia kom nytt element i posten uten regning(!) Min kone har foreslått: å kaste dem!!!, loppemarked eller i det minste selge dem hvis de er "så innmari fine". Dette kan da ikke være annet enn sjalusi?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Mens andre har så mange venner at de må ha flere tråder har stakkars Rogers bare meg - enda godt jeg er trofast da. :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kan jeg få lov til å melde meg som støttemedlem? LS3/5a gjorde sterkt inntrykk på en ung sjel første gang jeg opplevde dem i butikken. Jeg har ingen Rogers men jeg har faktisk et rom som er som skapt for denslags, det er så lite at jeg må gå ut for å snu meg. Jeg drømmer et par Rogers og to Meridian 105 til å spille med mine Meridian 101 og 104 der oppe, de er nemlig heller ikke så plagsomt store. Full harmoni i dimensjoner og proporsjoner.
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    xerxes skrev:
    Mens andre har så mange venner at de må ha flere tråder har stakkars Rogers bare meg - enda godt jeg er trofast da. :)
    Må man eie/ha eid disse for å kalle seg venn, eller kvalifiserer det at man har siklet etter de?

    Er sikkert et par eiere her som ikke titter innom/ikke får med seg vennetråden. Kanskje trenger de en invitasjon? Du kan jo søke her, finne noen , "LS3/5A" i søkefeltet, sende invitasjoner via PM...

    Prøvde nå og fant jo noen tråder der de er omtalt, inkl en tråd du startet (den første av de som følger her):

    Rogers LS3/5a og rør (i DIY og Utvikling - høyttalere, forsterkere, etc.)
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=31740.0

    Spendor S3/5R vs Rogers LS3/5a (i Hifi generelt)
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=31869.0

    Den nye LS3/5a eller annet i jakten på den magiske mellomtone? (i Hifi generelt)
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=31011.0

    Rogers LS3/5a (i Vintageavdelingen)
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=28778.0

    Rogers LS3/5A og forsterker (i Hifi generelt)
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=27538.0

    NAD 3020 i + Rogers LS3/5A? (i Hifi generelt)
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=13499.0

    PS: for den som bare søker mer info om LS3/5A, så har man jo også det gamle forumet her på hfs man kan grave i:
    http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi (om søkesiden der: husk å sette verdi for max dager siden innlegg på søkesiden, f.eks 99999, ellers står den i null og du får null treff. Merk at søkemotoren der ikke godtar tegnene / og \ i søkestrengen, noe den nye derimot gjør)
     

    Nailhead

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2008
    Innlegg
    268
    Antall liker
    274
    Torget vurderinger
    1
    :) Jeg er god venn med Rogers LS3/5A! Har to par (15ohm). Det ene paret har jeg hatt i over 30 år. Kommer nok aldri til å kvitte meg med disse. Begge parene brukes med jevne mellomrom.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Jeg spiller nå på mitt tredje sett Rogers LS3/5A. Er svært fornøyd med dem, men må vel samtidig innrømme at begeistringen også har noe med nostalgi å gjøre. Det er sikkert mange små høyttalere av idag som er like bra og også bedre, men for meg blir det LS3/5A også i fortsettelsen, tror jeg...En sann klassiker, etter min mening.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    En av mine store hifi-opplevelser var hos Hansen Radio i Molde tidlig 80-tall hvor jeg for første gang lyttet til 2 hifi klassikere;
    Rogers LS3/5A og Elektrokompaniet's "The Two Channel Power Amplifier" (25-wattern).

    Den lyden har satt evig spor!

    Har hatt flere par som desverre er blitt solgt... :(

    Skulle gjerne fått tak i noe originale eksemplarer av disse 2 klassikerne! :)
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Kabeldragern skrev:
    En av mine store hifi-opplevelser var hos Hansen Radio i Molde tidlig 80-tall hvor jeg for første gang lyttet til 2 hifi klassikere;
    Rogers LS3/5A og Elektrokompaniet's "The Two Channel Power Amplifier" (25-wattern).

    Den lyden har satt evig spor!

    Har hatt flere par som desverre er blitt solgt... :(

    Skulle gjerne fått tak i noe originale eksemplarer av disse 2 klassikerne! :)
    Du finner dem ofte på ebay.uk, men må være forberedt på høy pris. Her hjemme står de pussig nok ikke så høyt i kurs, men er heller ikke lett å få tak i.
     

    rosros

    HIFI Entusiast
    Ble medlem
    16.03.2007
    Innlegg
    105
    Antall liker
    62
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    8
    Hei alle LS3/5a venner! Jeg må nok melde meg på her. Jeg har hatt tilsammen 12. par av denne legendariske monitoren. Jeg hørte dem for første gang i 1978 i en rå HIFI sjappe på Frogner i Oslo.
    Det var en kompis som drev butikken. Siden den gang er det ingen høyttaler som gir meg den samme lyttergleden som disse "skoeskene". I dag har jeg 6. sett av ymse fabrikat. Det settet jeg setter høyest er Goodmans utgaven. Den er den mest varmtlydende og har det beste stereoperpektivet. Som god nr.2 kommer Chartwells første utgave. Til daglig bruker jeg Chartwell og et sett Audiomaster. LS3/5a lyder best på 300B SE. Dette røret gir en fantastisk oppløsning og en bass/mellombass ingen transistorforsterker kommer i nærheten av. Dette gjelder også andre rørtyper som KT88, KT90, 6550 OSV. Men dette er mine erfaringer. Dere må komme med hva dere bruker som forsterkerier folkens.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Kabeldragern skrev:
    En av mine store hifi-opplevelser var hos Hansen Radio i Molde tidlig 80-tall hvor jeg for første gang lyttet til 2 hifi klassikere;
    Rogers LS3/5A og Elektrokompaniet's "The Two Channel Power Amplifier" (25-wattern).

    Den lyden har satt evig spor!

    Har hatt flere par som desverre er blitt solgt... :(

    Skulle gjerne fått tak i noe originale eksemplarer av disse 2 klassikerne! :)
    Jeg jobbet lørdager og ferier hos Hansen Radio på slutten av 70-tallet. Det ble ofte ikke så mye utbetalt, men en av lønnslippene som har vært mest slitesterke er Rogers-ene som ble anskaffet den gangen.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    xerxes skrev:
    Kabeldragern skrev:
    En av mine store hifi-opplevelser var hos Hansen Radio i Molde tidlig 80-tall hvor jeg for første gang lyttet til 2 hifi klassikere;
    Rogers LS3/5A og Elektrokompaniet's "The Two Channel Power Amplifier" (25-wattern).

    Den lyden har satt evig spor!

    Har hatt flere par som desverre er blitt solgt... :(

    Skulle gjerne fått tak i noe originale eksemplarer av disse 2 klassikerne! :)
    Jeg jobbet lørdager og ferier hos Hansen Radio på slutten av 70-tallet. Det ble ofte ikke så mye utbetalt, men en av lønnslippene som har vært mest slitesterke er Rogers-ene som ble anskaffet den gangen.
    Ved nærmere ettertanke var det nok på slutten av 70-tallet. Jeg husker at lytterommet var i et eget rom i toppen av bygningen. Selv jeg, som var i den verste "slyngelalderen", ble geleidet opp i det aller helligste... :)
    Husker forresten noen fantastiske hodetelefoner og en plate gjort i kunsthodeopptak. Artig opplevelse!
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    xerxes skrev:
    Mens andre har så mange venner at de må ha flere tråder har stakkars Rogers bare meg - enda godt jeg er trofast da. :)
    I 1972 stod jeg med konfirmasjonspengene i lommen hos Frikken bruktsjappe på Nordnes og så henført på en Rogers integrert på 2x35 watt til 600 kr. Høytalere kostet 400 og jeg hadde "bare" fått 800 kr. Uvitende om lyd som jeg var kjøpte jeg en lett brukt Phillips Scan 72C med integrert kasettspiller og høytalere på 7 liter til nettopp 800 kroner. Håper jeg har tatt meg litt inn igjen i voksen alder.

    Elektron
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    rosros skrev:
    Hei alle LS3/5a venner! Jeg må nok melde meg på her. Jeg har hatt tilsammen 12. par av denne legendariske monitoren. Jeg hørte dem for første gang i 1978 i en rå HIFI sjappe på Frogner i Oslo.
    Det var en kompis som drev butikken. Siden den gang er det ingen høyttaler som gir meg den samme lyttergleden som disse "skoeskene". I dag har jeg 6. sett av ymse fabrikat. Det settet jeg setter høyest er Goodmans utgaven. Den er den mest varmtlydende og har det beste stereoperpektivet. Som god nr.2 kommer Chartwells første utgave. Til daglig bruker jeg Chartwell og et sett Audiomaster. LS3/5a lyder best på 300B SE. Dette røret gir en fantastisk oppløsning og en bass/mellombass ingen transistorforsterker kommer i nærheten av. Dette gjelder også andre rørtyper som KT88, KT90, 6550 OSV. Men dette er mine erfaringer. Dere må komme med hva dere bruker som forsterkerier folkens.
    Jeg opplever SAT Amplifix som en svært god match til Rogers LS3/5A. Sammen med Thorens 2030 / SME 309 / DVxx2 / Trichord Delphini spiller dette etter min smak veldig pent og riktig. Stemmer f.eks kan jeg ikke huske å ha hørt så naturlig gjengitt tidligere. Virkelig en lyd som gir sjelefred for meg.
     

    sedj

    Medlem
    Ble medlem
    14.09.2003
    Innlegg
    21
    Antall liker
    0
    Hei Ketil!

    Ja, det spiller utrolig godt. Kan ikke huske at det har vært slik god lyd av anlegg nr 2 hos deg.

    stein erik
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Kan man finne ut når disse er produsert ut i fra serienummeret?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    K.H. skrev:
    Jeg spiller nå på mitt tredje sett Rogers LS3/5A. Er svært fornøyd med dem, men må vel samtidig innrømme at begeistringen også har noe med nostalgi å gjøre. Det er sikkert mange små høyttalere av idag som er like bra og også bedre, men for meg blir det LS3/5A også i fortsettelsen, tror jeg...En sann klassiker, etter min mening.
    Her er vi helt på linje. Har akkurat hatt mine framme etter at en kamerat har kjøpt et par forbløffende gode Tannoy Mercury F1. Måtte sjekke referansen liksom. Jeg har sagt det samme i mange år: LS3/5a er gode, men i dag finnes det like gode og bedre høytalere som ikke minst koster vesentlig mindre, og er langt lettere å håndtere. Skal du ut å kjøpe småhøytalere ville jeg ha sett på Dynaudio, Usher, Tannoy, Proac.... det er mange å velge i. For meg er LS3/5a fundamentet for alt som har med hifi å gjøre. Jeg har hatt dem siden midt på 70-tallet, selvsagt har det med nostalgi å gjøre.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    xerxes skrev:
    K.H. skrev:
    Jeg spiller nå på mitt tredje sett Rogers LS3/5A. Er svært fornøyd med dem, men må vel samtidig innrømme at begeistringen også har noe med nostalgi å gjøre. Det er sikkert mange små høyttalere av idag som er like bra og også bedre, men for meg blir det LS3/5A også i fortsettelsen, tror jeg...En sann klassiker, etter min mening.
    Her er vi helt på linje. Har akkurat hatt mine framme etter at en kamerat har kjøpt et par forbløffende gode Tannoy Mercury F1. Måtte sjekke referansen liksom. Jeg har sagt det samme i mange år: LS3/5a er gode, men i dag finnes det like gode og bedre høytalere som ikke minst koster vesentlig mindre, og er langt lettere å håndtere. Skal du ut å kjøpe småhøytalere ville jeg ha sett på Dynaudio, Usher, Tannoy, Proac.... det er mange å velge i. For meg er LS3/5a fundamentet for alt som har med hifi å gjøre. Jeg har hatt dem siden midt på 70-tallet, selvsagt har det med nostalgi å gjøre.
    Slik mine Rogers spiller nå tror jeg jaggu det skal noe til for rimeligere småhøyttalere å holde følge. Ovennevnte utstyr/rom må være en svært bra match, med andre ord.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.468
    Antall liker
    7.383
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Jeg synes det er litt merkelig hvor mange fans denne lille engelske boksen har, ikke kan den spille høyt, ikke kan den gjengi dynamik, ikke er den i nærheten av og spille dypbass, ei heller er den noen mester på 3D eller at den gjengir noe skikkelig stereoperspektiv, den låter bløtt og behagelig........ omtrendt som en god gammel rørforsterker med utslitte rør. Jeg kjøpte mitt første sett i 1979 og brukte de sammen med en Yamaha CTA-810 integrert forsterker og en Thorens TD125MKII med Infinity Black Widow arm, men syntes aldrig det låt noe spesielt bra, men det låt helt konge med AR og Bose høytalere fra samme periode. Nå 30 år senere har jeg hatt/prøvd tilsammen 11 varianter...... rett og slett fordi jeg gang på gang blir nysjerrig på hva det er andre tydlighvis hører men som jeg ikke klarer og oppfatte, men jeg er like blank nå som jeg var for 30 år siden.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Rudi skrev:
    Jeg synes det er litt merkelig hvor mange fans denne lille engelske boksen har, ikke kan den spille høyt, ikke kan den gjengi dynamik, ikke er den i nærheten av og spille dypbass, ei heller er den noen mester på 3D eller at den gjengir noe skikkelig stereoperspektiv, den låter bløtt og behagelig........ omtrendt som en god gammel rørforsterker med utslitte rør. Jeg kjøpte mitt første sett i 1979 og brukte de sammen med en Yamaha CTA-810 integrert forsterker og en Thorens TD125MKII med Infinity Black Widow arm, men syntes aldrig det låt noe spesielt bra, men det låt helt konge med AR og Bose høytalere fra samme periode. Nå 30 år senere har jeg hatt/prøvd tilsammen 11 varianter...... rett og slett fordi jeg gang på gang blir nysjerrig på hva det er andre tydlighvis hører men som jeg ikke klarer og oppfatte, men jeg er like blank nå som jeg var for 30 år siden.
    I mitt lille lytterom i kjelleren (ca. 10kvm) spiller den i alle fall høyt nok i massevis. Jeg savner heller ikke bass, muligens pga. deres utskjelte basspukkel rundt 100 hz. Dybdegjengivelsen synes jeg også er meget bra, på plater der dette finnes. Høyttalerene er etter min mening også svært gode på stemmer, noe som vel gir en indikasjon på bra mellomtone. Alt i alt en trivelig liten krabat som gir svært mye lytteglede, synes nå jeg. At du har en annen oppfatning rokker ikke ved dette...
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Rudi skrev:
    Jeg synes det er litt merkelig hvor mange fans denne lille engelske boksen har, ikke kan den spille høyt, ikke kan den gjengi dynamik, ikke er den i nærheten av og spille dypbass, ei heller er den noen mester på 3D eller at den gjengir noe skikkelig stereoperspektiv, den låter bløtt og behagelig........ omtrendt som en god gammel rørforsterker med utslitte rør. Jeg kjøpte mitt første sett i 1979 og brukte de sammen med en Yamaha CTA-810 integrert forsterker og en Thorens TD125MKII med Infinity Black Widow arm, men syntes aldrig det låt noe spesielt bra, men det låt helt konge med AR og Bose høytalere fra samme periode. Nå 30 år senere har jeg hatt/prøvd tilsammen 11 varianter...... rett og slett fordi jeg gang på gang blir nysjerrig på hva det er andre tydlighvis hører men som jeg ikke klarer og oppfatte, men jeg er like blank nå som jeg var for 30 år siden.
    Har du prøvd øreskylling? ;D

    Neida, spøk til side. LS3/5A har "noe" ved seg, litt sånn som andre "rare" høyttalere; Quad, Bose, Lowther, IMF, Tannoy, Klipsch osv.
    "Rare" i den forstand at de ikke fenger alle men fenger de få - som til gjengjeld ikke glemmer lydopplevelsen, og vender tilbake til disse "raringene".

    Enkelte høyttalere gjør nesten alt feil - bortsett fra at du får lyst til å hente fram en plate til og spille mere musikk!

    Sånn er LS3/5A. :)
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.468
    Antall liker
    7.383
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Jeg tror muligens at problemet mitt er nettop at jeg vasker ørene jevnlig OG at jeg bruker Q-tipps :eek:
    Jeg "elsker" lyden i gamle Quad'er, NS1000, Dalquist, AR, IMF, Beveridge m.fl, men LS3/5A har jeg aldrig klart og forstå magien ved, de låter veldig mykt og behagelig med skikkelig sødme i mellomtonen, men det er også alt. :D
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Kabeldragern skrev:
    Rudi skrev:
    Jeg synes det er litt merkelig hvor mange fans denne lille engelske boksen har, ikke kan den spille høyt, ikke kan den gjengi dynamik, ikke er den i nærheten av og spille dypbass, ei heller er den noen mester på 3D eller at den gjengir noe skikkelig stereoperspektiv, den låter bløtt og behagelig........ omtrendt som en god gammel rørforsterker med utslitte rør. Jeg kjøpte mitt første sett i 1979 og brukte de sammen med en Yamaha CTA-810 integrert forsterker og en Thorens TD125MKII med Infinity Black Widow arm, men syntes aldrig det låt noe spesielt bra, men det låt helt konge med AR og Bose høytalere fra samme periode. Nå 30 år senere har jeg hatt/prøvd tilsammen 11 varianter...... rett og slett fordi jeg gang på gang blir nysjerrig på hva det er andre tydlighvis hører men som jeg ikke klarer og oppfatte, men jeg er like blank nå som jeg var for 30 år siden.
    Har du prøvd øreskylling? ;D

    Neida, spøk til side. LS3/5A har "noe" ved seg, litt sånn som andre "rare" høyttalere; Quad, Bose, Lowther, IMF, Tannoy, Klipsch osv.
    "Rare" i den forstand at de ikke fenger alle men fenger de få - som til gjengjeld ikke glemmer lydopplevelsen, og vender tilbake til disse "raringene".

    Enkelte høyttalere gjør nesten alt feil - bortsett fra at du får lyst til å hente fram en plate til og spille mere musikk!

    Sånn er LS3/5A. :)
    Godt sagt, Kabeldragern. Ønsker likevel å påpeke at det ikke er rent få som i årenes løp har syntes godt om LS3/5A, så dette kan vel neppe sies å være høyttalere kun for spesielt interesserte, med en spesiell smak. De kan vel heller ikke sies å gjøre det meste feil. Det dreier seg jo tross alt om en BBC-monitor. ;)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Har nevnt det tidligere i tråden, jeg elsker LS3/5A! Og når jeg leste disse linjene på Tangen AV Designs sider ble det nytt prosjekt på meg:

    Sitat:
    Jeg mener det er meget viktig at høyttaleren har en korrekt balanse mellom grunntoneområdet (100-300 Hz) og mellomtone/diskant. For lavt nivå i grunntoneområdet kan gi en falsk opplevelse av “åpenhent” og “hurtighet”, men i lengden vil det føre til lyttetretthet. I praksis må man ofre følsomhet for å få en naturlig klangbalanse - det kan vi se på enkelte Engelske hifi høyttalere som er tonalt velbalanserte, men har meget lav følsomhet. Den klassiske BBC monitoren LS 3/5A er tonalt sett ganske så korrekt, men følsomheten er knapt 80 dB. Min inConcert Duke 300B har nesten 20 dB høyere følsomhet og en korrekt klangbalanse!
    Sitat slutt.

    Siste linjen vedr følsomhet er ikke så viktig for meg men jeg tar det som en bonus, det viktigste var argumentene for naturlig klangbalanse og korrekt balanse i grunntoneområdet. Er det et snev av LS3/5A's magi i disse jubler jeg.....

    http://home.online.no/~st-e-tan/TAVD/html/inconcert_duke.html

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=14384.msg650345;topicseen#new
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Kan vel ikke forvente at disse knøttene spiller dypbass, de ble jo utviklet for BBC's mobile studioer.
    Ikke er det sikkert de spiller så godt med hvasomhelst av elektronikk fra fjærne land heller, men gi dem noen watt fra en god transistorforsterker, gjerne klasse a og de leverer ting som ikke en gang nye høyttalere kan nesten 40år senere.

    Det finnes mange bra monitorer men de er sjelden så fysisk snertne som Rogers sine Ls3/5a, og felles for alle er at de er dyrere.

    Er fremdeles interesert i det nummerspørsmålet.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hifiguru skrev:
    Har nevnt det tidligere i tråden, jeg elsker LS3/5A! Og når jeg leste disse linjene på Tangen AV Designs sider ble det nytt prosjekt på meg:

    Sitat:
    Jeg mener det er meget viktig at høyttaleren har en korrekt balanse mellom grunntoneområdet (100-300 Hz) og mellomtone/diskant. For lavt nivå i grunntoneområdet kan gi en falsk opplevelse av “åpenhent” og “hurtighet”, men i lengden vil det føre til lyttetretthet. I praksis må man ofre følsomhet for å få en naturlig klangbalanse - det kan vi se på enkelte Engelske hifi høyttalere som er tonalt velbalanserte, men har meget lav følsomhet. Den klassiske BBC monitoren LS 3/5A er tonalt sett ganske så korrekt, men følsomheten er knapt 80 dB. Min inConcert Duke 300B har nesten 20 dB høyere følsomhet og en korrekt klangbalanse!
    Sitat slutt.

    Siste linjen vedr følsomhet er ikke så viktig for meg men jeg tar det som en bonus, det viktigste var argumentene for naturlig klangbalanse og korrekt balanse i grunntoneområdet. Er det et snev av LS3/5A's magi i disse jubler jeg.....

    http://home.online.no/~st-e-tan/TAVD/html/inconcert_duke.html

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=14384.msg650345;topicseen#new

    noen i oslo ommærn som har et par sånne og kan ta imot lyttegjest?
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hifiguru skrev:
    snart klart i porsgrunn.....par timær så ærrudær

    gi lyd når den tid kommer, hifiguru. ;)
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Jeg hører plutselig hjemme her igjen. Har ervervet meg et par gamle og gode Rogers LS3/5A.

    Hadde noen erfaringer med disse høyttalerne på åttitallet, og bygde sågar en replika til et studio jeg bygde. Har gode minner fra den tiden.

    Er det noen her inne som har erfaring med AB1, bassforsterkningsenheten til Rogers?
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Nå må du passe på så de er tette når du skrur igjen nå da, E.I.A.!

    Fint eksemplar, forresten. White belly og greier.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Nå må du passe på så de er tette når du skrur igjen nå da, E.I.A.!

    Fint eksemplar, forresten. White belly og greier.
    Tette? Er ikke proff på dette, kan du utdype litt , mener du ikke få ledningene i klem ?
    Er mest opptatt av hva som kommer ut av høyttalere og ikke hvorfor :D
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Koblet de opp i anlegget , og de er veldig bra på dialoger fra tv'en :cool:
    tok et bilde med pad'en , alltid kjekkt med bilder .

    image.jpg
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    LS3/5A er designet for å ha lufttett kabinett. Luften i det lukkede kabinettet fungerer som en slags fjær. Bare en løs skrue, eller en dårlig pakning kan ødelegge lyden. Om du ser på bildene dine, er det gummilister rundt kabinettåpningen for å passe på at kabinettet er så tett som mulig.

    Utviklerne fant opp en test for å teste om kabinettet er så tett som det skal være. Trykk forsiktig inn basselementet, og slipp. Om kabinettet er tett, skal det være en forsinkelse på et par sekunder før elementet har gått helt ut. Om det er lekasje, spretter det rett ut.

    LS3/5A The Box Test
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Takk for info :)
    Ser den ene pakningen på bildet ikke ser helt tett ut .
    Får åpne opp igjen og sørge for at det er tett !

    mvh
    Eirik
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Om du tar testen beskrevet i linken, finner du fort ut om høyttalerne dine er tette eller ikke.

    Hvilket serienummer er de på de, forresten? De ligner veldig på mine. 10208A&B.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn