Rogers LS3/5A for ever!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • velurkanon

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    84
    Antall liker
    117
    Jeg vet dette er lenge siden, men jeg har anskaffet par nr2 av Rogers LS3/5a 15ohm nesten kun på grunn av dette innlegget.
    Hvis Velurkanonen eller andre kunne beskrive enda bedre hvordan man plasserer to par for best effekt hadde det vært veldig gøy.
    Hei! Ja klar det. (litt uskarpt mobil
    02032014470.jpeg
    bilde fra mange år tilbake, men tror det viser noe) Jeg kobler hvert par i paralell, Sett høyt. nr 2 opp ned oppå høyt nr 1. da kommer diskentene så nær hverandre som mulig. Siden LS3/5a er nærfeltsmonitorer så stråler de diskanten i fase med resten litt nedover mot lytteren, de var tiltenkt plassering litt over miksepulten i en trang BBC studiobuss. (NRK har også slike busser, du har sikkert sett dem utenfor festivalområder/ konsertscener... ) For å samkjøre denne retningskarakteristikken mellom de to høyttalerne der de står oppå hverandre, må
    du vinkle den øverste en del. Prøv deg frem og det er noe litteratur på dette fra BBC, LS3/5a White paper etc. mvh Lars Legg ut bilde da vel?
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.051
    Torget vurderinger
    2
    Herlig bilde. Nå ble det klart hva du mente med diskantene mot hverandre, andre snakker om rygg mot rygg. Dette så vel så smart ut, kanskje stativene mine ikke er for høye likevel.

    Etter at jeg fant ut hvordan de skulle plasseres fylte de plutselig opp mitt lille kjellerrom, og det låter svært bra med SET. De «nye» er på vei i posten. Jeg er spent på fortsettelsen og skal legge ut bilder.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.051
    Torget vurderinger
    2
    Herlig bilde. Nå ble det klart hva du mente med diskantene mot hverandre, andre snakker om rygg mot rygg. Dette så vel så smart ut, kanskje stativene mine ikke er for høye likevel.

    Etter at jeg fant ut hvordan de skulle plasseres fylte de plutselig opp mitt lille kjellerrom, og det låter svært bra med SET. De «nye» er på vei i posten. Jeg er spent på fortsettelsen og skal legge ut bilder.
    85BCE1B8-08C4-41DC-AD1E-C786A440FDF5.jpeg

    Bilde, entall..
    Har hatt dette oppsettet noen uker nå, men svært lite tid til å faktisk lytte. Rommet er 3.8x6m og høyttalerene står omtrent midt på. Bak gardinene stort sett åpent, men en del diffusjon/absorbsjon nær gulvet. På sidene er det varierende diffusjon ( plater, permer, pappesker ) bak gardiner. Tykt gulvteppe. Rabitz-puss i himling. Jeg var på ingen måte misfornøyd med lyden av ett par LS3/5A. Forbausende bra bass, hurtig og presis, hver tone kommer igjennom. Samtidig kan man sitte og fryde seg over klang og overtoner i en trompet eller et Rhodes. Sweetspoten er ikke stor, men sitter man der er 3d-illusjonen påtakelig. Hva så med et sett til? Satt Velurkanon-style ? Det er ikke veldig mye bedre, men det er mer av det som er bra. Særlig i bassen, føles mer fysisk, mer energi i lavere frekvenser vil jeg tro. Oppover blir det enda mer romlig og luftig. Har hatt 14-åringen på besøk i kjelleren og vi har spilt Billie Eilish. Der er det produksjon av kvinnestemmer ( overdubs ) som kler Rogers veldig godt. Gøy.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Jeg har ett par Rogers og ett par Audiomaster, dønn like både i lyd og finish. Hadde tenkt å selge unna det ene paret og beholde det andre hvis vi må flytte i trang leilighet. Klarte ikke å bestemme meg om hvilket par som skulle selges, gå for pengene eller merkevaren :) , men nå må jeg forsøke dette trikset. Hifisentralen er gull verd!

    Hvor mnge grader tror du de er vinklet? Og hvordan skal jeg sikre meg mot at de ramler ned?
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.051
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke vinklet i det hele tatt, tror det blir litt avhengig av høyden på det hele, og avstand til sweetspot. Start med null, jeg tror ikke det har allverdens betydning. Men Velurkanonen vinkler ganske mye. Mine er ikke sikret inder hele tatt, men det er jo ikke de nederste heller.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.051
    Torget vurderinger
    2
    Det blir ikke så mye så mye tid i kjellerdypet for tida, men her om dagen fikk jeg det for meg at jeg skulle parre Rogers med beista fra Holton, de er jo egentlig dedikert for elektrostattjeneste.
    Spilte ikke mye før jeg konstaterte at rør er rør og litt overtonemagi var blitt borte. Men bassen ? Bassen !
    Så kom jeg på at «Dunkirk» satt i Oppoen og lot det stå til .
    C97DEF3F-5864-446A-B450-356970A730A0.jpeg

    Helbritisk opplevelse, Rogers, Spitfire og Nolan ( og Hardy ) med ubegripelig hurtig, fyldig og dyp gjengivelse. Go figure.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Nostalgia!
    Når man har passert de 50 og vel så det så gjelder mye om å finne frem til «ungdomskilden» - dvs de gode opplevelsene fra ungdommen. Og da er ikke lydopplevelser et unntak.
    Så i mangel av noe fornuftig å foreta seg i rekonvalesenstiden etter 14 dagers stabilt sideleie så fant jeg frem Rogersene i helt original 15 ohms utførelse, «white belly» og det hele.
    Satte de opp på passende stativer og matet de med en Nelson Pass A40 (40W kl A) som igjen ble matet med en Audio Research SP 6B med TFK rør. Kilder både LP, CD og digitalt.
    Hallelulja og enda litt til!
    For en lyd! For en 3D gjengivelse. For en dybde! Overhodet ingen up-front lyd, kun store konsertsaler med gull-innpakket lyd som fikk meg til å bare spille og spille!
    AKKURAT som første gangen jeg ble bergtatt av denne kombinasjonen for 30 år siden! Hvor mye lengre har lydgjengivelsen i dagens utstyr kommet på 30 år egentlig...?
    Nei, jeg tror jeg setter på en ny CD...
    :cool:
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Besøkte Mala i dag, og fikk prøvelytte kjapt på flere oppsett, inkludert Børresen-oppsettet med high-end-forsterkeri i det store rommet. Det som fikk frem det største gliset, var et par Falcon Acoustics LS3/5a. Kjellerdyp bass? Selvfølgelig ikke. (Men den bassen som er der, er bra!) Men mellomtonen ... Vokalen ... Luften ... Rett og slett sykt imponerende.

    Jeg skjønner greia :)
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Rogers LS3 5/A har jeg hatt siden 1978. Da kostet de 3500- paret. Imponerte mange på den tiden også. Egentlig så hadde disse KEF elementene ikke noe spesielt høy kvalitet, da mye ble kassert pga. ujevn kvalitet. Så Rogers motte plukke ut å pare de sammen for å få like parametre etter BBC krava. På Falcon er de bedre. Det er mulighet for å få oppgradre med bedre baffel osv. Regner også med at gummiopphenget har tapt seg og tørket ut. Hvis disse må skiftes, så må de sikkert sendes til England for macthing. Det er jo noe helt spesielt.
    Vært spennende å få hørt Falcon sine,
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.322
    Torget vurderinger
    49
    Holder på og krympe hifi lageret mitt, har solgt 5 par forskjellige høyttalere siste året. 2 par ProAc denne helgen gikk ganske fort, så hentet frem Rogersene mine, og koblet opp sammen med Mc275 som også bare står lagret. Lang historie kort, klarer rett og slett ikke og selge dette, det låter så nydelig!
    De går nok tilbake på lager, men først skal jeg kose meg noen dager:cool:

    tempImageWMaHy3.jpg


    tempImage6T1rXn.jpg

    tempImageefidTx.jpg

    tempImagetqofeG.jpg
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Nostalgia!
    Når man har passert de 50 og vel så det så gjelder mye om å finne frem til «ungdomskilden» - dvs de gode opplevelsene fra ungdommen. Og da er ikke lydopplevelser et unntak.
    Så i mangel av noe fornuftig å foreta seg i rekonvalesenstiden etter 14 dagers stabilt sideleie så fant jeg frem Rogersene i helt original 15 ohms utførelse, «white belly» og det hele.
    Satte de opp på passende stativer og matet de med en Nelson Pass A40 (40W kl A) som igjen ble matet med en Audio Research SP 6B med TFK rør. Kilder både LP, CD og digitalt.
    Hallelulja og enda litt til!
    For en lyd! For en 3D gjengivelse. For en dybde! Overhodet ingen up-front lyd, kun store konsertsaler med gull-innpakket lyd som fikk meg til å bare spille og spille!
    AKKURAT som første gangen jeg ble bergtatt av denne kombinasjonen for 30 år siden! Hvor mye lengre har lydgjengivelsen i dagens utstyr kommet på 30 år egentlig...?
    Nei, jeg tror jeg setter på en ny CD...
    :cool:
    Hugsar godt korleis kombinasjonen ARC SP6B og LS3/5A slo gjennom i studentmiljøet i Volda attende ca 1980. Men effektforsterkaren som var mest brukt var ARC D52. Sjølv om dette funka godt, trur eg nok Nelson Pass er nokre hakk betre.
    Godt, men verda har nok gått framover på fleire felt.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.159
    Torget vurderinger
    1
    Falcon Acoustics kommer med en oppdatert LS3/5a 2024 Limited Edition

    Oppdatert delefilter, nye trekk til fronten og en fancy pilotkoffert til å bære de i. Unektelig pent, og i følge David Price er oppdateringen hørbar.
    Begrenset opplag på 50 stykker, til den nette pris av 8000 pund, noe som blir nesten 110.000,- norske kroner med dagens valuta.
    Tror jeg holder meg til mine P3ESR SE enn så lenge...




     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.159
    Torget vurderinger
    1
    Det er litt ganske dyrt ja, tross nytt delefilter, sjarmerende koffert osv. Likevel, de ser nok et marked hvor det alltid finnes noen som er ute etter den ultimate varianten, som også både er villig og har kapital til å betalte for dem. Antar at alle 48 eksemplarene som er tilgjengelig (Falcon beholder to stykker selv av de 50) vil selges unna rimelig raskt, de er ment for eksportmarkedet. Hadde jeg hatt ubegrenset med midler, hadde jeg nok fått tak i et par.

    “We wanted to produce a Limited Edition for 2024 to show what we had learned about the LS3/5A following decades of association, research and manufacture. It's a technical reference point. Falcon makes the only genuine new B110 and T27 drive units available, and we wanted to demonstrate the best possible sonic results that we know can achieved using the best components and parts available with this iconic BBC design. We also knew from what we had researched and learned since 2019 that we could now improve on our Kingswood Warren Edition.” Only fifty pairs of the Falcon Acoustics LS3/5a 2024 Limited Edition will be made, and they are sequentially numbered, with two reference pairs being kept for company use. “Based on our experience with the Kingswood Warren Edition in 2019”, adds Jerry, “this Edition is export-only.”

     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.606
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Unektelig pent ja. En lang vei å komme for en monitor laget for å stå på toppen av mikseren opp mot veggen i en Bedford.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.322
    Torget vurderinger
    49
    Limited Edition er blitt trendy salgs strategi innen hifi og musikk.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.322
    Torget vurderinger
    49
    Har du tatt i bruk Heritage Special?
    Har planer om det iallfall😊
    Fantastisk høyttaler som fortjener å brukes.
    Btw, solgte mine Ls3/5A for 10k, kjøper var veldig happy. Det rare er at når jeg året før hadde de på Finn for 5k var det null response😂
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Solgte mine LS3/5A til Danmark for noen år siden for ca. 7000. De var som nye, med original emballasje. Har angret i ettertid, men samtidig er det vanskelig å få plass til alt man egentlig ønsker å beholde. Har fortsatt ProAc 1SC.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.051
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror det finnes et marked for dette, men kan ikke tenke meg at de aktuelle Japanerne blir spesielt imponerte over den kofferten.
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    459
    Sted
    Jar
    Jeg solgte mine 1982 15 ohms utgaver, og kjøpte nye Graham Chartwell LS3/5A. Synes de nye er bedre. Det skjer nok en aldringsprosess også med LS3/5A som påvirker lyden. Så kjøp av nye kan anbefales. Men ville styrt unna spesialutgaver med vesker og annet fjas... Det står uansett ikke i stil med et nøkternt bruksredskap som LS3/5A er ment å være.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Har ikke betalt 100k for LS3 5/A, da jeg betalte 3,5 k for Rogers i 1978 :) . Får også kjøpt oppgradering fra Falcon, hvis det er verd det og har merkbar forskjell. Nå er jeg mere gira på JBL vintage.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.159
    Torget vurderinger
    1
    Nå har gutta i Hi-fi Riff, altså David Price som skrev artikkelen på stereonet.com, og Mike Evans, publisert en video hvor de diskuterer overnevnte LE utgave av Falcon Acoustics 2024 LS3/5a. Nå er jeg klar over at dette opprinnelig er Rogers LS3/5a sin venneråd, dog tror jeg vi tåler å lese og høre litt om Falcon også, siden det er en LS3/5a i bunn og grunn. Hi-fi Riff anbefales forøvrig å følge, fine og tidvis morsomme videoer om vår felles lidenskap.


     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn