Roffes DIY-rom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • postkassami

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.04.2006
    Innlegg
    330
    Antall liker
    441
    Sted
    Jevnaker
    Torget vurderinger
    6
    forborr hull i plank, legge i press begge sider med tvinger og borr opp i gitter...kanskje?
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Ja, tenkte det kunne være en mulighet å legge det i en sandwich av tre/mdf og så borre. Evt. hullsag, det funket bra til rørsoklene, men vet ikke om jeg får tak i så smått (10mm). Må se hva jeg har i verktøykassa.
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    IMG_5877.jpg


    Fikk dem på plass til slutt! Filte ut et trekantet hull til hver så stepdrillen fikk støtte på 3 sider. Det ble ikke direkte pent, men med litt mer filing gikk det bra. Det er heldigvis store plastskiver på dem, så det syns ikke når de er skrudd inn ;)
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    IMG_5885.jpg


    Der er alt jernet på plass, de to glødetrafoene er på undersiden og en 10H/125mA spole er bak hovedtrafoen. Satser på at det er sånn noenlunde greit mtp. retning på lamineringer og plassering, men det skal være greit å flytte på dem hvis ikke. Jeg er ennå bittelitt usikker på om jeg skal bruke den lille 6.3V trafoen, eller om jeg skal ta sjansen på å dra 5.5A fra en vikling som er angitt til 5A. Trafoen virker temmelig overdesignet så det er jo mulig det kunne gått.

    Det blir en hendig liten preamp, ligger på 8-9 kg nå :)
     
    Sist redigert:

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    IMG_5901.jpg


    Det kobles! Jeg bestemte meg for å prøve å kjøre all gløding fra Marshall-trafoen, så får jeg se om spenningen holder seg og bare sjekke temperaturen etter hvert. Det blir bare 10% over på spesifisert strømtrekk og det er ganske overdimensjonerte greier i utgangspunktet. Til likeretteren har jeg parallellkoblet begge 5V-viklingene så jeg har litt å gå på. 5R4 drar bare 2A, men trafoen skal klare å levere ca. 4A slik.

    IMG_5902.jpg


    Og siden transistorbyggerne legger ut digre kondensatorbanker smeller jeg til med denne ;) Jeg skal ha to 100uF til, en hver kanal, bypasset med PP-kondiser etter disse.
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Veldig kjekt å følge med på,fint arbeid:)
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    IMG_5904.jpg


    Sikringsholderen er koblet riktig, det er jo greit å få bekreftet, om enn på en litt uventet måte ;D
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Feil sikring eller er det noe som drar mer strøm enn beregnet?
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Bare jeg som var idiot et øyeblikk... Trafoen har 0-120-220-240 primær og jeg koblet på 240 og 220 i stedet for 0 og 220. Det var en for stor 3A sikring så det kom et bra flash fra den, men trafoen overlevde :)
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Slappe dager på jobb så det har blitt mange timer med PSUD etter hvert... Tenker nå at et ledd med 100-110uF til hver kanal til slutt er fullstendig overkill. Det er allerede 22uF + 660uf i forsyningen, så en liten polykondis pr. kanal (2.2uF eller så) burde jo holde i massevis. Jeg ender på rundt en kvart millivolt ripple i følge modellen og det er nok langt under det jeg kan høre, og uansett langt under det sluttrinnet produserer (og det er stille). Og så blir det bedre plass og mindre å koble :)
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    IMG_5906.jpg


    Power er ferdig, jeg endte med å gjøre plass til et par 10uF helt til slutt. Litt making stuff up as I go along, og bruker mest mulig ting jeg har liggende ;D
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Har laget et par "moduler" på tagstrip som jeg lodder ferdig og bare skrur inn etterpå. Perforert plate på toppen er jo helt genialt, trenger ikke drille noe og det meste kan flyttes rundt på etter hvert.

    IMG_5912.jpg

    EL34-katodene blir liggende på ca. 140V og det er 100V max V(hk) på dem, så denne er for å referere glødingen til ca. 47V.

    IMG_5919.jpg

    Og denne skal inn før hovedtrafoen. Jeg har aldri brukt varistor/overspenningsvern før, men originalskjemaet hadde en, og jeg fant en i en boks så hvorfor ikke. NTC-ene er bare 5-6 ohm i romtemperatur, ikke så mye, men alt hjelper jo. Glødetrafoen til likeretteren blir koblet før NTC-ene så likeretteren får sjans til å såvidt våkne før det pøses på med høyspenning.
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    IMG_5921.jpg


    Fyrte opp KT88-forsterkeren og kjente ganske umiddelbart den herlige lukten av svidd elektronikk. Her har visst en katoderesistor sluppet ut den magiske røyken... Det virker som om både utgangstrafoen og kondensatoren har overlevd, trafoen måler helt likt den andre på resistanser, og kondisen hadde ennå rundt 39v normal ladning da ting hadde kjølt seg ned og jeg snudde den rundt. Usikker på om det er resistoren som bare ga seg eller om det er røret, men nå blir det installert HT-sikringer og nye 25W resistorer i alle fall.


    Kjipt om Gold Lion-røret har gitt seg allerede. Fins det noen i Stavanger-området som kan teste rør for kortslutning? Men hvis det er kortslutning hadde vel kondisen fått full B+ spenning og sagt pang?
     
    Sist redigert:

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    IMG_5925.jpg


    Oppe og går igjen! Elder på spilleren, Winged C reserverør og nye 25w katoderesistorer på 470 ohm i stedet for 500 ohm så den går litt hottere. Tror ikke jeg bør sette inn EL34 med disse resistorene :) Bypass-kondisen til den brente resistoren funker fint, så kanskje det ikke er kortslutning i røret likevel. Kondisen er 100v så den burde i alle fall ikke overlevd hvis den fikk 440v på seg, men det er jo også litt rart hvis resistoren skulle tatt kvelden uten grunn. Jeg får vel bare lete opp noen med rørtester.

    Satte også inn et par sikringer, en 315mA på hvert bein på sekundæren før likeretteren. Liker ikke tanken på å svi utgangstrafo hvis det skulle dukke opp kortslutninger... mulig jeg kan gå ned til 250mA også.

    Men da kan jeg endelig fortsette på preampen :)
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    IMG_5929.jpg


    Nå nærmer det seg noe. Innganger, inngangsvelger og volumpot er klart og koblet inn. Jeg satte et par 1N5408-dioder i serie med likeretteren og en sikring på CT på sekundæren på trafoen. Får nok bare prøve meg fram litt med størrelsen på sikringen, det kommer til å gå litt strøm når 700uF skal lades opp. Det er ikke mye som gjenstår nå, jeg må trykke inn et par digre utgangskondensatorer og noen motstander på dem, og så er det bare 2-3 jordinger igjen.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Venter spent på lytteinntrykk. Og gjerne sammenlignet med ting du har hørt før.
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Skru-på-dag i dag. Det ser jo ok ut, sto på et kvarters stund uten at noe tok fyr. Jeg får litt lave spenninger, men vet ikke hvor mye jeg skal stresse med det. Ca. 290v ut til EL34-ene og rundt 90v på 6AS7, kontra 320v og 120v på "originalen". 10% variasjon på B+ er helt på sin plass i rørkretser :) Mulig jeg tar en mindre resistor helt først, det er 280 ohm nå, og heller noen kraftige NTC-er siden jeg får en spike på nesten 450v i oppstarten.
     
    Sist redigert:

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Fikk muligens en god (?) ide. Jeg har en 5V4G likeretter til overs nå, den har indirekte gløding og endel lavere spenningsfall enn 5R4-en. Da burde spenningen stige en god del tregere så de andre røra får sjanse til å varme seg opp og begynne å trekke strøm, og så ender det opp med litt høyere spenning til slutt også. Det eneste jeg blir usikker på er at det har en max. strømkapasitet på 175mA, men jeg har jo inrush-resistoren så det kan kanskje gå bra. Jeg kunne flyttet NTC-ene over til sekundærviklingen hvis det viser seg at glødingen kommer opp for seint.


    Edit: Ja, det var lurt :) Med 5V4G fikk jeg bare en spike på 404V før spenningen satte seg på 307V. Da ble det 100V på 6AS7-en som skulle være helt OK. Da gidder jeg ikke gjøre mer med strømforsyningen foreløpig.
     
    Sist redigert:

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    IMG_5939.jpg


    Sånn ble det seende ut til slutt, litt mindre komponenter enn et sluttrinn så det var litt bedre plass. Har skrudd av og på en del ganger, latt den stå, målt mye strøm og spenning og sjekket at ting ikke blir for varme på testbenken (gulvet). Det er en smule høyere strøm enn det skulle være, 63mA gjennom hver triode i stedet for 50, men en 6AS7 ler jo bare av sånt. Eneste er at jeg er 2 mA over det choken er spesifisert for, men jeg lar det gå, muligens jeg kan ta det ned en smule på CCS-ene etter hvert.

    IMG_5940.jpg


    Og første lydsjekk i dag :) Har sett at mange har slitt skikkelig med brum på denne kretsen, men her er det stille som graven gjennom 90dB høyttalere. Venter for øvrig på knotter fra Kina, men det ser ut som det kan ta tid.

    Jeg er dårlig å sette ord på lyd, men førsteinntrykket etter ganske liten tid er at det låter en liten smule varmere, og kanskje mer uanstrengt? med denne koblet på. Merker at jeg har mer å gå på selv om det bare er gain på ca. 2 med dette røret, mer driv nå.
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Har testet et par dager nå. Liker godt lyden i den, den gjør noe veldig fint med toppen og gir sluttrinnet skikkelig skyv. Jeg tok ned strømmen på CCS-ene til 55mA så jeg ikke drar for mye totalt, men trafoen blir ukomfortabelt varm etter en times tid. Høyt kontinuerlig strømtrekk, kombinert med magnetisk lekkasje tenker jeg... Siden resten er såpass vellykka spytter jeg i og får laget en ny trafo, den bør bli bedre på alle måter. Mindre og mer effektiv, mye mer strømkapasitet og med en 5V vikling så jeg slipper ekstra glødetrafo til likeretteren. Når den er installert og høyspenningen er justert inn skal jeg teste mer på operasjonspunktet på 6AS7-en.
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    6as7_plate.jpg

    Det ser jo unektelig ut som om biasen er litt på tur med standardverdiene i kretsen siden den har tatt utgangspunkt i 7236-røret. Det grønne punktet er der jeg er nå ut fra strøm og anodespenning, men biasen min ligger på -18V. Jeg skal prøve å legge meg rundt rød/blå linje så jeg må kraftig opp på katoderesistoren.
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Her merker jeg det blir mye prøving og feiling. Alt jeg forandrer påvirker alt det andre, nå satte jeg inn 720 ohm katoderesistorer og røret la seg på 125V/50mA, som forsåvidt er ok, men biasen blir fremdeles for lav på -36V. Hvis jeg får mer bias vil anodespenningen også øke, og da blir biasen for lav, osv. osv. Jeg må kanskje eksperimentere med å ta ned B+ her så anodespenningen blir lavere, og så finjustere på CCS-en.
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Håper jeg får ny trafo i dag, i mellomtiden har jeg testet litt... 1K katoderesistor for -50v bias, og anodespenningen har gått opp til 160V. Da skal det i teorien bare være å senke B+ til anodespenning ligger på 120V, så bør det være spot on. Jeg er så langt fra noe som helst maksimum på noen av røra så det er mye rom for prøving heldigvis.
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Yay! Hvis ikke dette holder til en preamp så vet ikke jeg... måtte opp på 220VA kjerne uansett, så da var det jo bare å fylle opp kapasiteten.
    IMG_5958.jpg
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    IMG_5972.jpg


    Tenker den er på plass nå, fikk 125V/50mA på røret og sier meg fornøyd med det. Dette låter veldig fint! Selv om gainen på røret bare er 2 blir det ekstra skyv, nok til å drive KT88-ene til full effekt, og så låter det noe varmere i toppen. Nå er det bare kosmetiske ting igjen, må få på noen knotter og så får jeg se om jeg dekker til trafoen etter hvert, den ser litt industriell ut.

    En kveld jeg får tid skal jeg sammenligne denne med "Brute Force"-preampen og sjekke hvordan det låter.
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    IMG_5978.jpg

    Kos med King Crimson og gamle Mordaunt-Short høyttalere. Dette matcher virkelig bra! Tester med Telefunken 6080W i preampen nå og jeg lurer litt på om jeg liker det bedre enn Svetlana-røret.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Spanande.... men sjekk glødespenninga.... med såpass liten last på glødeviklinga, kan spenninga bli noe høy....
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Spanande.... men sjekk glødespenninga.... med såpass liten last på glødeviklinga, kan spenninga bli noe høy....
    Ligger litegrann over på glødespenning, 6,4V med 5,5A last og 5,15V på likeretteren, men det er godt innafor :)
     
    Sist redigert:

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    IMG_6038.jpg

    Mer mekking. Begynte å ryke sikringer på KT88-ampen og ved nærmere undersøkelse fant jeg et brudd i strømtrafoen. Da var det bare å bite i det sure gresset og bestille ny, som var klar på 3 dager. Veldig praktisk å ha en 5 minutters biltur til noen som lager trafoer :) Jeg gikk ned på høyspenningen fra 760 til 720Vct, og opp på strømkapasitet som var i grenseland på den gamle, så nå ligger B+ på 400V og er greiere hvis (når) jeg vil teste EL34/6L6 i den. Jeg kan evt. bare sette i en GZ34 hvis jeg trenger høyere spenning til KT88-ene.
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Hva skjedde her da!?

    IMG_6048.jpg


    Skulle egentlig bare bytte sikringsholder i headset-ampen, og så tok loddelysten overhånd... Røsket ut hele kretsen og skal rydde opp litt, jeg skal beholde den rørregulerte strømforsyningen og 6SN7/6BX7-røra, men nå blir det en Aikido-inngang med White katodefølger i utgangen etter et TubeCAD-design. Det skal i teorien takle lave impedanser bedre enn mu-followeren jeg har hatt, helt ned i 32 ohm.
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    IMG_6105.jpg

    Mye som må på plass i denne kretsen. Jeg burde nok hatt en neve tagstrips til, men det gikk jo på et vis :D Volumpot og utgangskondiser gjenstår.
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    IMG_6118.jpg

    Det ble endelig en hylle til platespilleren så den slipper å støve ned på gulvet. Rester av et spisebord i tjukt heltre, og hylleknekter fra Clas.
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    IMG_6125.jpg


    Tja, det er ikke direkte pent ennå, men langt mindre rotete enn forrige krets. Jeg må justere spenningen opp så regulatorrøra tenner skikkelig, og utgangskondisene må godt opp i verdi. Disse her er bare så jeg kan sjekke spenningen over dem, jeg tror jeg kan slippe unna med 200V kondiser her.
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Det er tydeligvis noe tøys med 5Y3-likeretteren min som gjør at jeg ikke får høy nok spenning, det blir bare 300V ut etter filteret og da tenner ikke regulatorrøra. Med en 5R4, som egentlig skal droppe mer spenning, raser det opp på 350V og jeg får 307V regulert som jeg skal. Skal prøve å rense pinnene på 5Y3-en, og hvis ikke det hjelper får det bare bli utstillingsobjekt...
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    IMG_6127.jpg


    Der funker den jaggu også. Ble først lurt av en dårlig kabel som ga litt av hvert av merkelig støy, men med en bra kabel var det gode greier. Neste post på programmet er større utgangskondiser, finner bare noen i roteskuffen og legger et par polypropylen parallelt. Så langt funker det fint med 70 og 150 ohm headsett, jeg må rote fram en overgang til minijack så jeg får testet Gradoene også.
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    IMG_6130.jpg


    Mmmm....glød. Jeg syns den gamle kretsen låt fint, men dette ble jammen et hakk eller to opp i kvalitet. Mye bedre bass og mer snerten og kontant lyd. Den har nesten 50% mer strømkapasitet også så den funker fint ned til 32 ohm. Litt lavere gain enn den gamle kretsen, men det går fint når jeg mater den med 6080-preampen. Jeg får litt 100Hz støy over klokka 12 på volumet, så jeg må kikke på ledningsopplegget. Vet det er et jordingspunkt som ikke er helt ideelt i alle fall. Jeg fant noen 330uF/200V til utgangene i kondensatorboksen min, ikke noe audio-greier, plukket bare de med lavest ESR og bypasset dem med et par Solen 2.2uF. Sikkert noe mer tweaking av komponenter som kan gjøres etter hvert :)
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Fikk bort mye støy, og fikk av en eller annen grunn også mer gain, da jeg ordnet noen jordinger og en avkoblingskondis på 6AS7-en. Dro opp strømmen i regulatorrøra i samme slengen. Nå må jeg kjøre opp volumet til litt over smertefullt før jeg hører noe støy, så da er jeg fornøyd. Låter veldig bra nå!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn