Roffes DIY-rom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    395
    Du har vel sannsynligvis mer motstand i nettrafoen enn 31 ohm. Det vil kanskje hjelpe litt. Et annet aspekt er at signalrørene drar mindre strøm når de er kalde så de kan ikke akkurat sammenlignes med "current taps" akkurat når du slår på. Spenninga vil imidlertid øke kraftig på kondensatorene så der er jo noe å tenke på. Rent generelt så vil jeg tro at 5U4GB er den beste løsninga hvis kondensatorene tåler spenninga. Ellers er det vel best å finne på noe med indirekte oppvarmet likeretter.

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Antall liker
    63
    Sted
    Stavanger
    Ja, var litt fort og gæli-simulering dette. Jeg har rundt 50Ω på sekundæren på min trafo, så det gjør ting litt bedre. En annen ting jeg har funnet nå som ikke sto i databladet til 5R4WGY, men på 5R4GY, er "a maximum value of 3 amperes should not be exceeded" på inrush current. Det tar ikke PSUD hensyn til og slenger ut warnings i hytt og pine.
    Hvis jeg setter på "soft start" og stepped load får jeg en max. på 1,16A etter 0,5s og det jevner seg ut til 660mA peak etterpå. Da burde jeg være godt innafor hvis jeg har en thermistor, og med litt eksperimentering med R1 bør jeg ende på rundt 420v som er helt fint for denne kretsen.

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    395
    Hvis du går inn på "Source Impedance Calculator" så er det mulig å regne seg fram til motstanden i nettrafoen (ikke helt det samme som sekundærmotstanden). Ellers så kan det være verdt å huske på at alle likerettere trenger et minimum av motstand i sekundæren for å fungere som de skal. Kan hende du bør lodde på et par motstander.

Vedlegg

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Antall liker
    63
    Sted
    Stavanger
    Ja, akkurat det har jeg hatt litt i bakhodet. Jeg må begynne å skrive ned utregningene mine, men jeg tror en 20 ohm på hvert bein var det jeg kom fram til. Ulempen er at spenningen etter filteret kanskje blir litt lav når likeretteren dropper 60v i tillegg, men så lenge jeg får 400-450v ut på KT88-ene bør det gå greit. Jeg får prøve/regne meg litt fram og heller gå for en annen likeretter hvis det blir for lavt, jeg vil jo helst nærmere 450 enn 400 :)

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Antall liker
    63
    Sted
    Stavanger
    Jeg fikk tak i et par EH 5U4GB til veldig snill pris i dag, så da slipper jeg stort sett hele problemstillingen. Får litt mer filtrering da, og spenning til overs også. Potetmoser'n kan jeg alltids bruke til preampen der den ikke opererer i grenseland på noen områder. Eller bare vise den fram som en kuriositet :)

psu.jpg

Hvis jeg har plottet inn trafoen min 100% blir jeg veldig fornøyd med dette, 440V ut med 16mV ripple er sånn ca. 10 ganger mer enn godt nok.

Sist redigert:

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Antall liker
    63
    Sted
    Stavanger
    Begynner å samle opp litt deler. Nichicon Muse kom i dag, skal teste med dem, Panasonic FC og Rifa 124 på katodene når jeg kommer så langt. Er ikke sikkert at jeg hører noen forskjell, men moro å prøve ut i alle fall. Jeg må få på plass strømbryter før jeg kan sette chassis sammen og begynne med lodding, den må jeg bestille fra RS sammen med en noen motstander jeg mangler.

IMG_5390.JPG

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Antall liker
    63
    Sted
    Stavanger
    Noe må man gjøre mens mens man venter på rør, og lønn, og dermed deler, så jeg DIY-er videre og fikk lyd i den ene MS-høyttaleren som bare spilte diskant før. Delefilteret har noen brytere som skal endre på mid-/diskantrespons, når jeg koblet utenom dem spilte alt som det skulle. Jeg byttet også elektrolyttene til MKP-er og de fjærbelasta trykkterminalene til bananterminaler.
    Leser at disse faktisk skal være riktig så bra, så de blir spennende å teste ut. Gratis høyttalere fra containeren er uansett ikke ille.
    IMG_2073.JPG

Og så noen budsjettkabler:
    kabler.jpg

Monster-kabler fra utsalg på Elkjøp med 80% rabatt, og plugger fra AliExpress. Blir vel litt opppgradering fra de oksyderte Biltema-kablene, ikke minst visuelt.

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Antall liker
    63
    Sted
    Stavanger
    Deler! ;D
    IMG_5399.JPG

Litt motstander og kondiser og greier, bl.a. et par Cornell-Dubilier 940 som jeg har lest fine ting om. Det blir disse eller Jensen copper foil som coupling caps. Et beist av en Carling strømbryter som krever makt for å slå på må jo også til, og et par 8 ohm/50W motstander for å teste før litt jeg kobler til noe jeg har lyst til å beholde.

IMG_5402.JPG

Chassis er stort sett klart nå, det er limt sammen og jeg har borret opp for hjørneforsterkninger i bakkant. Jeg har tatt svart porefyller på fronten for å framheve litt mønster i treverket, og hele greia har fått noen lag mørk shellac. Er litt usikker på om jeg skal ha mer shellac på før jeg skrur alt sammen, men det er temmelig blankt allerede.

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    395
    Nydelig skuff! Hva heter shellac'en og porefylleren du bruker?

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Antall liker
    63
    Sted
    Stavanger
    Shellacen er vanlig garnet-farge med voks, kjøpt hos Verktøy AS i Stavanger, men kan bestilles mange steder på nett også. Porefylleren er en vannbasert fra Stewart-Macdonald. Veldig lett å bruke og veldig drøy.

Jeg brukte samme kombinasjonen her og syns det funket veldig bra:
    IMG_4102.JPG

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    395
    Skal kikke nærmere på disse "remediene" som du bruker. Synes resultatet ser meget bra ut.

El-retur

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Antall liker
    1.053
    Sted
    haugesund
    Torget vurderinger
    13
    Ble veldig fin i treverket,spenend å se hvordan resultatet blir med tanke på lyd og utseende.

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Antall liker
    63
    Sted
    Stavanger
    Ble en runde til med fransk polering rundt hele, bare fordi jeg kan. Resultatet ble ikke skuff-ende (ho ho). I morgen skrur jeg inn hjørnevinkler og plate på toppen tenker jeg.

IMG_5404.JPG

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Antall liker
    63
    Sted
    Stavanger
    IMG_5410.JPG

IMG_5406.JPG

Gikk kanskje litt overbord med rustfrie skruer og låsemuttere og greier, skinnene til toppen er limt med Tec7 i tillegg, men for mye av det gode er ekstra godt. Bra å endelig ha et semi-ferdig chassis så jeg kan begynne på lydbiten. Jeg fikk inn strømbryter på fronten og ledningene til den, og alle RCA-kontakter og høyttalerterminaler er skrudd på plass.

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Antall liker
    63
    Sted
    Stavanger
    IMG_5411.JPG

Startet så smått med kobling. Jeg har koblet strømmen ferdig nå, IEC-socket med innebygget RFI-filter, sikring, en 25Ω thermistor på hvert bein, til 2-polt bryter på fronten og så tilbake til trafo.

Likeretteren er også loddet inn, jeg har brukt et par 1200V dioder i serie for litt beskyttelse av røret. Bortsett fra de store motorkondisene som havner på toppen er jeg litt usikker på plassering av komponentene i strømforsyningen. Det er egentlig bare 2 kondiser og en motstand som må inn, så det bør være nok plass, men det var det med effektiv plassering og ruting av kabler da. Jeg har noen Sprague Atom 40uF/500V liggende og tenkte å bruke en av dem etter likeretteren, men den er jo ca. 3 ganger større en 100uF kondisen i neste ledd så jeg får se an litt. Tag-stripene og jordingspunkt i strømforsyningen er ikke helt spikra m.a.o.

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Antall liker
    63
    Sted
    Stavanger
    IMG_5416.JPG

Koblet ferdig gløding. Jeg hadde tenkt å bruke mye tynnere, entrådet ledning og legge opp separate trådpar til hvert rør, men den jeg kjøpte som 0.5mm diameter viste seg å være 0.4mm. Den burde klart 1.6A til et KT88, men jeg følte det var best å være på den sikre siden og brukte noe 0.8mm jeg hadde liggende i stedet. De bittesmå selvklebende holderne til buntebånd er ganske geniale.

Strømforsyningen er neste skritt og jeg tror jeg har funnet plasseringen av de få komponentene. Moro å se forskjellen i størrelse på en old-tech 40uF og en helt ny 100uF elektrolytt, det har vært litt utvikling på det området.

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Antall liker
    63
    Sted
    Stavanger
    Strømforsyning er klar, alltid litt høy puls når ting skal testes for første gang, men det endte uten dramatikk og jeg fikk 565v uten belastning. Jeg har sett flere som endte på 460v til slutt med samme ubelasta spenning så det høres bra ut. 5.16v gløding på likeretteren er også innafor, det synker kanskje litt når det blir mer belastning på trafoen også.

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Antall liker
    63
    Sted
    Stavanger
    IMG_5441.JPG

Ser ut som det blir litt rottereir uansett hva jeg gjør, men det er langt mer ryddig enn preampen i alle fall. Satser på det går bra. Nå er det bare det "utvendige" igjen, volumkontroll, inngangsvelger og inn-/utganger.

El-retur

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Antall liker
    1.053
    Sted
    haugesund
    Torget vurderinger
    13
    Synes det ser fint ut,hva er spenning ut av likeretter og ved belastning til gløding?

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Antall liker
    63
    Sted
    Stavanger
    Jeg må matche opp noen LED til å sette på katodene til driverrøret, det var jo også en ting jeg kom på. Så skal jeg dobbelt- og trippelsjekke alt, og så skal jeg måle spenninger :)

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    395
    Enig med El-retur. Ser bra ut! Kjenner meg igjen i den litt høye pulsen når en skal teste forsterkere. Ekstra skummelt med høyttalere.

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Antall liker
    63
    Sted
    Stavanger
    IMG_5444.JPG

Jeg burde ha nok å velge i nå, har rundt 60 røde igjen som jeg ikke har målt. Jeg burde vel egentlig testet dem på 5mA i stedet for rett på Fluken, meeen... hvor ille kan det egentlig bli. Det er uansett ganske overkill å matche dem på mV-nivå som her, jeg regner med det blir temmelig likt mellom kanalene.

Sist redigert:

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Antall liker
    63
    Sted
    Stavanger
    IMG_5445.JPG

Inngangsvelger - noe slikt som dette, eller switche jord også? Jeg har sett begge deler bli gjort, men tenker det kanskje blir mindre støy/smell ved switching hvis jord er tilkoblet hele tiden?

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Antall liker
    63
    Sted
    Stavanger
    Med katodene til driverrøret tilkoblet var det for vanskelig å motstå fristelsen til å slå på greiene. Jeg fant et par små feil, men ikke noe som slapp ut den magiske røyken heldigvis. Den ene katode-LEDen var jordet i... ikke-jord, og så hadde jeg på et vis klart å sette i 1K grid resistorer i stedet for 1M... Begge deler ble fort utbedret da jeg fikk litt rare målinger.

Da ble det til slutt rundt 430-435v B+, 5.1v på likeretteren og 6.5v på resten av røra. 3,5% over på glødingen er bare bagateller så det lar jeg være.

På driverrøret fikk jeg 200v på anodene med 6N1P, jeg skulle muligens tatt det opp 20-30v hvis jeg skal bruke ECC85, og strømmen er en hårsbredd over 5mA med 2.9v bias.

På temmelig umatchede KT88-er målte jeg 70 og 78mA over katoderesistorene. Det er jo bare fritid for et KT88, så kanskje jeg skal dra opp spenningen der også. Jeg har en 100Ω resistor i strømforsyningen jeg kan bytte med en 50Ω og få litt ekstra. Får se om det andre settet med rør er litt bedre matchet også.

Alt i alt ingen store overraskelser altså :) Litt småfikling med resistorverdier, og så volumpot og innganger, så håper jeg det blir klart til helga.

Ellers lurer jeg på om jeg skal bruke en katode-LED som powerlampe, det blir bare 10cm ekstra ledning i stedet for å mekke med å koble en ekstra LED til glødespenning og komplisere ting unødvendig med ekstra komponenter.

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Antall liker
    63
    Sted
    Stavanger
    Jeg nevnte vel et eller annet om å ikke komplisere ting unødvendig, så TA-DAA, her er en likeretter med RC-filter for å drive en (1) lysdiode.

IMG_5459.JPG

Sist redigert:

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Antall liker
    63
    Sted
    Stavanger
    IMG_5470.JPG

Tror jaggu jeg kan kalle denne ferdig nå. Null støy og ingen røyk så langt :) Endte med B+ på 440V, ca. 200V på driveren med 5.5mA, og 78mA på utgangsrøra. Jeg gjorde inngangsvelgeren litt enklere med 2 innganger og DPDT-bryter, jeg tror ikke jeg trenger mer. Dette låter steinbra! Har funnet fram masse gammel vinyl og koser meg :) Det blir nok litt testing av driverrør etter hvert, jeg har Svetlana/Voskhod 6N1P inni nå men også et par ECC85 liggende, et gammelt brukt Telefunken og et NOS Philips Miniwatt. Står Gold Lion i utgangen og jeg har et sett Winged C på lur.

xerxes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    1.027
    Sted
    Holmestrand
    Jeg må matche opp noen LED til å sette på katodene til driverrøret, det var jo også en ting jeg kom på. Så skal jeg dobbelt- og trippelsjekke alt, og så skal jeg måle spenninger :)
    Hva gjør LED-ene her, jeg mener bortsett fra det innlysende?

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Antall liker
    63
    Sted
    Stavanger
    LED-ene på katodene sørger for et konstant spenningsfall med veldig lav impedanse, ned i et titalls ohm og noen ganger mindre også. Slipper bypass-kondensatorer på dem også.

Likeretteren er bare til LED-en på fronten, siden jeg ikke ville ha 50Hz flimring på den :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn