Roffes DIY-rom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Antall liker
    63
    Sted
    Stavanger
    Jeg har bare testet på Mirage OM-14 så langt, det låter veldig fint. Trodde de skulle bli tunge å drive med 90dB følsomhet, men det virker som det går helt flott på normalt lydnivå. Jeg har et sett med Klipsch KSB3.1 på 94dB som kanskje er en bedre match.

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Antall liker
    63
    Sted
    Stavanger
    IMG_5450.JPG

Se hva radioverkstedet hadde liggende da. Helt ubrukt, det må gjøres noe med :)

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    395
    Vis vedlegget 572937

Tror jaggu jeg kan kalle denne ferdig nå. Null støy og ingen røyk så langt :) Endte med B+ på 440V, ca. 200V på driveren med 5.5mA, og 78mA på utgangsrøra. Jeg gjorde inngangsvelgeren litt enklere med 2 innganger og DPDT-bryter, jeg tror ikke jeg trenger mer. Dette låter steinbra! Har funnet fram masse gammel vinyl og koser meg :) Det blir nok litt testing av driverrør etter hvert, jeg har Svetlana/Voskhod 6N1P inni nå men også et par ECC85 liggende, et gammelt brukt Telefunken og et NOS Philips Miniwatt. Står Gold Lion i utgangen og jeg har et sett Winged C på lur.
    Nydelig! Bra at ikke resultatet ble "skuffende" (du tok den?).

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Antall liker
    63
    Sted
    Stavanger
    Takker! Og nei, ikke skuff-ende i det hele tatt ;D Nå må jeg bare få hørt på den en stund og motstå fristelsen til å bytte ut rør hvert 5. minutt :)

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Antall liker
    63
    Sted
    Stavanger
    Jeg hadde noen dårlig organiserte bokser med resistorer fra før, men da det kom 1000 nye fra Kina måtte det tas grep. Dette virker som en god ide, i alle fall helt til permen havner på huet, men det skal vel gå an å klistre på noe slags lokk til lommene også.

IMG_5474.JPG

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Antall liker
    63
    Sted
    Stavanger
    IMG_5495.JPG

Elle, melle, nytt prosjekt. Jeg har rørpreamp og trenger strengt tatt ikke en til, men har lyst til å bruke noe av deler og rør jeg har liggende bare for gøy.

Jeg har sett på Pete Milletts 6AS7-linjetrinn og det frister en del. Ulempen er at det består av en smule galskap (6AS7 pluss to EL34 til en preamp!) og den lille trafoen min leverer bare 50mA/250v og 2.5A/6.3v. Jeg tenkte på å bruke en 50w Marshall strømtrafo, men det hadde også blitt en del over spec i strømforbruk og jeg vet ikke hvor mye jeg tør å overbelaste den. Ellers hadde jeg satt i gang allerede ;)

Da tenker jeg noe som ikke drar så mye strøm, og blir billigere:

Enten triodekoblet EF86 med en halv 6SN7 som katodefølger, jeg fant et skjema som bør (?) funke der, eller noe idioti med EF9 i en eller annen form. EF9 er en remote cutoff/variabel mu-pentode og skal egentlig ikke være egnet til så mye innen lyd, men jeg har fått noen tips på DIYAudio-forumet så jeg får jo veldig lyst til å prøve. Den største drivkraften er at EF9 ser kult ut, og får jeg brukt AZ4-likeretteren i tillegg blir det enda kulere. Soklene er på vei i posten nå, så får jeg se.

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    395
    Nydelig likeretter! Den må du ta godt vare på. EF9 har jeg aldri sett før. Blir spennende dette her. Har en liten forkjærlighet for forforsterkere. Helt utrolig hva de kan gjøre med lyden i et anlegg.

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Antall liker
    63
    Sted
    Stavanger
    Skal forsøke med både triode og pentode på EF9, har et par alternativer der. Jeg har ikke de største forhåpningene, det fins sikkert en god grunn til at slike rør ikke blir brukt til audio, men det hadde vært moro hvis jeg hadde fått det til å funke greit.

Jeg fikk forøvrig av dekslene på Marshall-trafoen og tråden på glødeviklingen er 15awg, mer enn tjukk nok til å levere det jeg trenger til Millett-preampen. Er tydeligvis satt sammen med gode marginer, og jeg holder meg uansett langt unna total VA på trafoen så da bør det jo gå bra.

Det var bare dette med tid da :)

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Antall liker
    63
    Sted
    Stavanger
    IMG_5652.jpg

Soklene til EF9-røra lar vente på seg, så jeg begynte så smått å høvle til deler til et chassis. Furu til sider og bakstykke, og mahogny til fronten. Dette er primært tenkt til Millett-preampen med 6AS7 siden jeg fant ut at den ene trafoen jeg har var brukendes, men jeg skal bestille en liten 5V-trafo så jeg kan bruke rørlikeretter også. EF9-prosjektet må jeg nok bygge på testbrettet mitt først likevel.

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Antall liker
    63
    Sted
    Stavanger
    Jah , her er det livin' Covida loca. Noen har fått mer tid når disse greiene står på, men kan ikke si jeg har merket noe til det :) Chassis til preamp er i det minste på vei, jeg bruker stort sett ting jeg har liggende så da blir det furu og mahogny med perforert plate på toppen. Vurderer å male furusidene svarte så de matcher toppen.
    IMG_5743.jpg

Og i dag gjorde jeg plass til kontroller på fronten:
    IMG_5764.jpg

Jeg skal teste "Alps"-potensiometeret fra Aliexpress, leste at de ikke var så verst til å være piratkopier.

Nå har jeg fått alle delene som trengs til Pete Milletts low mu-preamp, så da blir det den som havner inni her. Bestillingen fra RS tok mindre enn 24 timer fra England, smått imponert over det. Jeg fikk 2 små 20VA trafoer til gløding, en 5V til likeretter og en 6.3V så jeg ikke overbelaster 5A glødeviklingen på Marshall-trafoen, da har jeg nok til 6336 eller 6528 også hvis jeg føler meg ekstra gal en gang i framtiden. Skal prøve først med Svetlana 6AS7 siden jeg har et par av dem, og nå skal det være et par Telefunken 6080 på vei i posten. Hvis noen tilfeldigvis har et 5998 eller 7236-rør liggende og støve kan jeg være interessert i det også :)

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Antall liker
    63
    Sted
    Stavanger
    IMG_5769.jpg

Mahogny og skarpe hoggjern er jo bare digg å jobbe med. Her har jeg laget plass til en kjekk sak jeg fant i rotet av gammel elektronikk, kombinert IEC-socket, RFI-filter og sikringsholder i en hendig liten pakke.

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Antall liker
    63
    Sted
    Stavanger
    IMG_5785.jpg

Test av layout, tror dette blir en grei løsning. Det er et beist av en strømtrafo dette her, jeg har en 10H/125mA spole bakom den som ikke synes på bildet. Jeg har to trafoer til også, men de er så små at jeg skal få lurt dem inn på innsiden. Tenker jeg setter inn-/utganger på toppen helt bak på venstresiden.

Originaltegningen bruker 47uF polypropylen i strømforsyningen før EL34-ene, er det noe poeng å ha filmkondiser i stedet for elektrolytter før en CCS? Jeg har noen liggende, men kunne jo spart litt plass også.

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Antall liker
    63
    Sted
    Stavanger
    Pakke i posten! Kunne jo nesten betalt full pris for bare eskene.
    IMG_5846.jpg

Woo-hoo! To Telefunken 6080 og et Cifte 5Y3.
    IMG_5848.jpg

Og så fant jeg disse litt tilfeldig på Finn, de bør være litt heftigere enn Audyn og SCR-kondisene jeg har.
    IMG_5808.jpg

Litt små gleder i hverdagen mens jeg venter på at maling skal tørke :)

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Antall liker
    63
    Sted
    Stavanger
    IMG_5851.jpg

Smalt sammen chassis i dag. Når limet tørker skrur jeg vinkler inn i hjørnene, og et par lister tvers over så plata og ikke minst trafoen har noe å hvile på.

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Antall liker
    63
    Sted
    Stavanger
    IMG_5868.jpg

Der er endelig chassiset ferdig. Var litt usikker på plata på toppen, den føltes ganske flimsy bare for seg selv, men det ble temmelig stabilt med litt avstivning og forsterkning. Nå begynner moroa med plassering av komponenter ;D

ogla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    514
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Jah , her er det livin' Covida loca. Noen har fått mer tid når disse greiene står på, men kan ikke si jeg har merket noe til det :) Chassis til preamp er i det minste på vei, jeg bruker stort sett ting jeg har liggende så da blir det furu og mahogny med perforert plate på toppen. Vurderer å male furusidene svarte så de matcher toppen.
    Vis vedlegget 579647

Og i dag gjorde jeg plass til kontroller på fronten:
    Vis vedlegget 579648
    Jeg skal teste "Alps"-potensiometeret fra Aliexpress, leste at de ikke var så verst til å være piratkopier.

Nå har jeg fått alle delene som trengs til Pete Milletts low mu-preamp, så da blir det den som havner inni her. Bestillingen fra RS tok mindre enn 24 timer fra England, smått imponert over det. Jeg fikk 2 små 20VA trafoer til gløding, en 5V til likeretter og en 6.3V så jeg ikke overbelaster 5A glødeviklingen på Marshall-trafoen, da har jeg nok til 6336 eller 6528 også hvis jeg føler meg ekstra gal en gang i framtiden. Skal prøve først med Svetlana 6AS7 siden jeg har et par av dem, og nå skal det være et par Telefunken 6080 på vei i posten. Hvis noen tilfeldigvis har et 5998 eller 7236-rør liggende og støve kan jeg være interessert i det også :)
    Hvor fikk du tak i den perforerte platen?

ogla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    514
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Pent arbeid forresten:)
    Kjekk tråd å følge med på.

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Antall liker
    63
    Sted
    Stavanger
    Chassis var vel ikke heeelt ferdig likevel. Jeg hadde tenkt å ha RCA-kontaktene på toppen av plata, men det hender jo (host) at jeg ikke tenker ting helt gjennom. For hva skjer når man prøver å drille store hull i tynn perforert plate med 4 mm hull?

Jo (ta-daa), dette skjer:
    IMG_5873.jpg

Var heldigvis såpass framsynt at jeg gjorde dette på avkapp, men nå må jeg jo bruke hjernen igjen. Huff.

postkassami

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.04.2006
    Antall liker
    197
    Sted
    Jevnaker
    Torget vurderinger
    4
    forborr hull i plank, legge i press begge sider med tvinger og borr opp i gitter...kanskje?

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Antall liker
    63
    Sted
    Stavanger
    Ja, tenkte det kunne være en mulighet å legge det i en sandwich av tre/mdf og så borre. Evt. hullsag, det funket bra til rørsoklene, men vet ikke om jeg får tak i så smått (10mm). Må se hva jeg har i verktøykassa.

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Antall liker
    63
    Sted
    Stavanger
    IMG_5877.jpg

Fikk dem på plass til slutt! Filte ut et trekantet hull til hver så stepdrillen fikk støtte på 3 sider. Det ble ikke direkte pent, men med litt mer filing gikk det bra. Det er heldigvis store plastskiver på dem, så det syns ikke når de er skrudd inn ;)

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Antall liker
    63
    Sted
    Stavanger
    IMG_5885.jpg

Der er alt jernet på plass, de to glødetrafoene er på undersiden og en 10H/125mA spole er bak hovedtrafoen. Satser på at det er sånn noenlunde greit mtp. retning på lamineringer og plassering, men det skal være greit å flytte på dem hvis ikke. Jeg er ennå bittelitt usikker på om jeg skal bruke den lille 6.3V trafoen, eller om jeg skal ta sjansen på å dra 5.5A fra en vikling som er angitt til 5A. Trafoen virker temmelig overdesignet så det er jo mulig det kunne gått.

Det blir en hendig liten preamp, ligger på 8-9 kg nå :)

Sist redigert:

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Antall liker
    63
    Sted
    Stavanger
    IMG_5901.jpg

Det kobles! Jeg bestemte meg for å prøve å kjøre all gløding fra Marshall-trafoen, så får jeg se om spenningen holder seg og bare sjekke temperaturen etter hvert. Det blir bare 10% over på spesifisert strømtrekk og det er ganske overdimensjonerte greier i utgangspunktet. Til likeretteren har jeg parallellkoblet begge 5V-viklingene så jeg har litt å gå på. 5R4 drar bare 2A, men trafoen skal klare å levere ca. 4A slik.

IMG_5902.jpg

Og siden transistorbyggerne legger ut digre kondensatorbanker smeller jeg til med denne ;) Jeg skal ha to 100uF til, en hver kanal, bypasset med PP-kondiser etter disse.

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Antall liker
    63
    Sted
    Stavanger
    IMG_5904.jpg

Sikringsholderen er koblet riktig, det er jo greit å få bekreftet, om enn på en litt uventet måte ;D

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    395
    Feil sikring eller er det noe som drar mer strøm enn beregnet?

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Antall liker
    63
    Sted
    Stavanger
    Bare jeg som var idiot et øyeblikk... Trafoen har 0-120-220-240 primær og jeg koblet på 240 og 220 i stedet for 0 og 220. Det var en for stor 3A sikring så det kom et bra flash fra den, men trafoen overlevde :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn