Roffes DIY-rom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Skal kikke nærmere på disse "remediene" som du bruker. Synes resultatet ser meget bra ut.
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Ble veldig fin i treverket,spenend å se hvordan resultatet blir med tanke på lyd og utseende.
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Ble en runde til med fransk polering rundt hele, bare fordi jeg kan. Resultatet ble ikke skuff-ende (ho ho). I morgen skrur jeg inn hjørnevinkler og plate på toppen tenker jeg.

    IMG_5404.JPG
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    IMG_5410.JPG


    IMG_5406.JPG


    Gikk kanskje litt overbord med rustfrie skruer og låsemuttere og greier, skinnene til toppen er limt med Tec7 i tillegg, men for mye av det gode er ekstra godt. Bra å endelig ha et semi-ferdig chassis så jeg kan begynne på lydbiten. Jeg fikk inn strømbryter på fronten og ledningene til den, og alle RCA-kontakter og høyttalerterminaler er skrudd på plass.
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    IMG_5411.JPG


    Startet så smått med kobling. Jeg har koblet strømmen ferdig nå, IEC-socket med innebygget RFI-filter, sikring, en 25Ω thermistor på hvert bein, til 2-polt bryter på fronten og så tilbake til trafo.

    Likeretteren er også loddet inn, jeg har brukt et par 1200V dioder i serie for litt beskyttelse av røret. Bortsett fra de store motorkondisene som havner på toppen er jeg litt usikker på plassering av komponentene i strømforsyningen. Det er egentlig bare 2 kondiser og en motstand som må inn, så det bør være nok plass, men det var det med effektiv plassering og ruting av kabler da. Jeg har noen Sprague Atom 40uF/500V liggende og tenkte å bruke en av dem etter likeretteren, men den er jo ca. 3 ganger større en 100uF kondisen i neste ledd så jeg får se an litt. Tag-stripene og jordingspunkt i strømforsyningen er ikke helt spikra m.a.o.
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    IMG_5416.JPG


    Koblet ferdig gløding. Jeg hadde tenkt å bruke mye tynnere, entrådet ledning og legge opp separate trådpar til hvert rør, men den jeg kjøpte som 0.5mm diameter viste seg å være 0.4mm. Den burde klart 1.6A til et KT88, men jeg følte det var best å være på den sikre siden og brukte noe 0.8mm jeg hadde liggende i stedet. De bittesmå selvklebende holderne til buntebånd er ganske geniale.

    Strømforsyningen er neste skritt og jeg tror jeg har funnet plasseringen av de få komponentene. Moro å se forskjellen i størrelse på en old-tech 40uF og en helt ny 100uF elektrolytt, det har vært litt utvikling på det området.
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Strømforsyning er klar, alltid litt høy puls når ting skal testes for første gang, men det endte uten dramatikk og jeg fikk 565v uten belastning. Jeg har sett flere som endte på 460v til slutt med samme ubelasta spenning så det høres bra ut. 5.16v gløding på likeretteren er også innafor, det synker kanskje litt når det blir mer belastning på trafoen også.
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    IMG_5441.JPG


    Ser ut som det blir litt rottereir uansett hva jeg gjør, men det er langt mer ryddig enn preampen i alle fall. Satser på det går bra. Nå er det bare det "utvendige" igjen, volumkontroll, inngangsvelger og inn-/utganger.
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Synes det ser fint ut,hva er spenning ut av likeretter og ved belastning til gløding?
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Jeg må matche opp noen LED til å sette på katodene til driverrøret, det var jo også en ting jeg kom på. Så skal jeg dobbelt- og trippelsjekke alt, og så skal jeg måle spenninger :)
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Enig med El-retur. Ser bra ut! Kjenner meg igjen i den litt høye pulsen når en skal teste forsterkere. Ekstra skummelt med høyttalere.
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    IMG_5444.JPG


    Jeg burde ha nok å velge i nå, har rundt 60 røde igjen som jeg ikke har målt. Jeg burde vel egentlig testet dem på 5mA i stedet for rett på Fluken, meeen... hvor ille kan det egentlig bli. Det er uansett ganske overkill å matche dem på mV-nivå som her, jeg regner med det blir temmelig likt mellom kanalene.
     
    Sist redigert:

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    IMG_5445.JPG


    Inngangsvelger - noe slikt som dette, eller switche jord også? Jeg har sett begge deler bli gjort, men tenker det kanskje blir mindre støy/smell ved switching hvis jord er tilkoblet hele tiden?
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Med katodene til driverrøret tilkoblet var det for vanskelig å motstå fristelsen til å slå på greiene. Jeg fant et par små feil, men ikke noe som slapp ut den magiske røyken heldigvis. Den ene katode-LEDen var jordet i... ikke-jord, og så hadde jeg på et vis klart å sette i 1K grid resistorer i stedet for 1M... Begge deler ble fort utbedret da jeg fikk litt rare målinger.

    Da ble det til slutt rundt 430-435v B+, 5.1v på likeretteren og 6.5v på resten av røra. 3,5% over på glødingen er bare bagateller så det lar jeg være.

    På driverrøret fikk jeg 200v på anodene med 6N1P, jeg skulle muligens tatt det opp 20-30v hvis jeg skal bruke ECC85, og strømmen er en hårsbredd over 5mA med 2.9v bias.

    På temmelig umatchede KT88-er målte jeg 70 og 78mA over katoderesistorene. Det er jo bare fritid for et KT88, så kanskje jeg skal dra opp spenningen der også. Jeg har en 100Ω resistor i strømforsyningen jeg kan bytte med en 50Ω og få litt ekstra. Får se om det andre settet med rør er litt bedre matchet også.

    Alt i alt ingen store overraskelser altså :) Litt småfikling med resistorverdier, og så volumpot og innganger, så håper jeg det blir klart til helga.

    Ellers lurer jeg på om jeg skal bruke en katode-LED som powerlampe, det blir bare 10cm ekstra ledning i stedet for å mekke med å koble en ekstra LED til glødespenning og komplisere ting unødvendig med ekstra komponenter.
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Jeg nevnte vel et eller annet om å ikke komplisere ting unødvendig, så TA-DAA, her er en likeretter med RC-filter for å drive en (1) lysdiode.

    IMG_5459.JPG
     
    Sist redigert:

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    IMG_5470.JPG


    Tror jaggu jeg kan kalle denne ferdig nå. Null støy og ingen røyk så langt :) Endte med B+ på 440V, ca. 200V på driveren med 5.5mA, og 78mA på utgangsrøra. Jeg gjorde inngangsvelgeren litt enklere med 2 innganger og DPDT-bryter, jeg tror ikke jeg trenger mer. Dette låter steinbra! Har funnet fram masse gammel vinyl og koser meg :) Det blir nok litt testing av driverrør etter hvert, jeg har Svetlana/Voskhod 6N1P inni nå men også et par ECC85 liggende, et gammelt brukt Telefunken og et NOS Philips Miniwatt. Står Gold Lion i utgangen og jeg har et sett Winged C på lur.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Jeg må matche opp noen LED til å sette på katodene til driverrøret, det var jo også en ting jeg kom på. Så skal jeg dobbelt- og trippelsjekke alt, og så skal jeg måle spenninger :)
    Hva gjør LED-ene her, jeg mener bortsett fra det innlysende?
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    LED-ene på katodene sørger for et konstant spenningsfall med veldig lav impedanse, ned i et titalls ohm og noen ganger mindre også. Slipper bypass-kondensatorer på dem også.

    Likeretteren er bare til LED-en på fronten, siden jeg ikke ville ha 50Hz flimring på den :)
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Ser jo veldig bra ut,hvilke høyttalere spiller du på?
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Jeg har bare testet på Mirage OM-14 så langt, det låter veldig fint. Trodde de skulle bli tunge å drive med 90dB følsomhet, men det virker som det går helt flott på normalt lydnivå. Jeg har et sett med Klipsch KSB3.1 på 94dB som kanskje er en bedre match.
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    IMG_5450.JPG


    Se hva radioverkstedet hadde liggende da. Helt ubrukt, det må gjøres noe med :)
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Vis vedlegget 572937

    Tror jaggu jeg kan kalle denne ferdig nå. Null støy og ingen røyk så langt :) Endte med B+ på 440V, ca. 200V på driveren med 5.5mA, og 78mA på utgangsrøra. Jeg gjorde inngangsvelgeren litt enklere med 2 innganger og DPDT-bryter, jeg tror ikke jeg trenger mer. Dette låter steinbra! Har funnet fram masse gammel vinyl og koser meg :) Det blir nok litt testing av driverrør etter hvert, jeg har Svetlana/Voskhod 6N1P inni nå men også et par ECC85 liggende, et gammelt brukt Telefunken og et NOS Philips Miniwatt. Står Gold Lion i utgangen og jeg har et sett Winged C på lur.
    Nydelig! Bra at ikke resultatet ble "skuffende" (du tok den?).
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Takker! Og nei, ikke skuff-ende i det hele tatt ;D Nå må jeg bare få hørt på den en stund og motstå fristelsen til å bytte ut rør hvert 5. minutt :)
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Jeg hadde noen dårlig organiserte bokser med resistorer fra før, men da det kom 1000 nye fra Kina måtte det tas grep. Dette virker som en god ide, i alle fall helt til permen havner på huet, men det skal vel gå an å klistre på noe slags lokk til lommene også.

    IMG_5474.JPG
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    IMG_5495.JPG


    Elle, melle, nytt prosjekt. Jeg har rørpreamp og trenger strengt tatt ikke en til, men har lyst til å bruke noe av deler og rør jeg har liggende bare for gøy.

    Jeg har sett på Pete Milletts 6AS7-linjetrinn og det frister en del. Ulempen er at det består av en smule galskap (6AS7 pluss to EL34 til en preamp!) og den lille trafoen min leverer bare 50mA/250v og 2.5A/6.3v. Jeg tenkte på å bruke en 50w Marshall strømtrafo, men det hadde også blitt en del over spec i strømforbruk og jeg vet ikke hvor mye jeg tør å overbelaste den. Ellers hadde jeg satt i gang allerede ;)

    Da tenker jeg noe som ikke drar så mye strøm, og blir billigere:

    Enten triodekoblet EF86 med en halv 6SN7 som katodefølger, jeg fant et skjema som bør (?) funke der, eller noe idioti med EF9 i en eller annen form. EF9 er en remote cutoff/variabel mu-pentode og skal egentlig ikke være egnet til så mye innen lyd, men jeg har fått noen tips på DIYAudio-forumet så jeg får jo veldig lyst til å prøve. Den største drivkraften er at EF9 ser kult ut, og får jeg brukt AZ4-likeretteren i tillegg blir det enda kulere. Soklene er på vei i posten nå, så får jeg se.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Nydelig likeretter! Den må du ta godt vare på. EF9 har jeg aldri sett før. Blir spennende dette her. Har en liten forkjærlighet for forforsterkere. Helt utrolig hva de kan gjøre med lyden i et anlegg.
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Skal forsøke med både triode og pentode på EF9, har et par alternativer der. Jeg har ikke de største forhåpningene, det fins sikkert en god grunn til at slike rør ikke blir brukt til audio, men det hadde vært moro hvis jeg hadde fått det til å funke greit.

    Jeg fikk forøvrig av dekslene på Marshall-trafoen og tråden på glødeviklingen er 15awg, mer enn tjukk nok til å levere det jeg trenger til Millett-preampen. Er tydeligvis satt sammen med gode marginer, og jeg holder meg uansett langt unna total VA på trafoen så da bør det jo gå bra.

    Det var bare dette med tid da :)
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    IMG_5652.jpg

    Soklene til EF9-røra lar vente på seg, så jeg begynte så smått å høvle til deler til et chassis. Furu til sider og bakstykke, og mahogny til fronten. Dette er primært tenkt til Millett-preampen med 6AS7 siden jeg fant ut at den ene trafoen jeg har var brukendes, men jeg skal bestille en liten 5V-trafo så jeg kan bruke rørlikeretter også. EF9-prosjektet må jeg nok bygge på testbrettet mitt først likevel.
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Jah , her er det livin' Covida loca. Noen har fått mer tid når disse greiene står på, men kan ikke si jeg har merket noe til det :) Chassis til preamp er i det minste på vei, jeg bruker stort sett ting jeg har liggende så da blir det furu og mahogny med perforert plate på toppen. Vurderer å male furusidene svarte så de matcher toppen.
    IMG_5743.jpg


    Og i dag gjorde jeg plass til kontroller på fronten:
    IMG_5764.jpg

    Jeg skal teste "Alps"-potensiometeret fra Aliexpress, leste at de ikke var så verst til å være piratkopier.

    Nå har jeg fått alle delene som trengs til Pete Milletts low mu-preamp, så da blir det den som havner inni her. Bestillingen fra RS tok mindre enn 24 timer fra England, smått imponert over det. Jeg fikk 2 små 20VA trafoer til gløding, en 5V til likeretter og en 6.3V så jeg ikke overbelaster 5A glødeviklingen på Marshall-trafoen, da har jeg nok til 6336 eller 6528 også hvis jeg føler meg ekstra gal en gang i framtiden. Skal prøve først med Svetlana 6AS7 siden jeg har et par av dem, og nå skal det være et par Telefunken 6080 på vei i posten. Hvis noen tilfeldigvis har et 5998 eller 7236-rør liggende og støve kan jeg være interessert i det også :)
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    IMG_5769.jpg


    Mahogny og skarpe hoggjern er jo bare digg å jobbe med. Her har jeg laget plass til en kjekk sak jeg fant i rotet av gammel elektronikk, kombinert IEC-socket, RFI-filter og sikringsholder i en hendig liten pakke.
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    IMG_5785.jpg


    Test av layout, tror dette blir en grei løsning. Det er et beist av en strømtrafo dette her, jeg har en 10H/125mA spole bakom den som ikke synes på bildet. Jeg har to trafoer til også, men de er så små at jeg skal få lurt dem inn på innsiden. Tenker jeg setter inn-/utganger på toppen helt bak på venstresiden.

    Originaltegningen bruker 47uF polypropylen i strømforsyningen før EL34-ene, er det noe poeng å ha filmkondiser i stedet for elektrolytter før en CCS? Jeg har noen liggende, men kunne jo spart litt plass også.
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Pakke i posten! Kunne jo nesten betalt full pris for bare eskene.
    IMG_5846.jpg


    Woo-hoo! To Telefunken 6080 og et Cifte 5Y3.
    IMG_5848.jpg


    Og så fant jeg disse litt tilfeldig på Finn, de bør være litt heftigere enn Audyn og SCR-kondisene jeg har.
    IMG_5808.jpg


    Litt små gleder i hverdagen mens jeg venter på at maling skal tørke :)
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    IMG_5851.jpg


    Smalt sammen chassis i dag. Når limet tørker skrur jeg vinkler inn i hjørnene, og et par lister tvers over så plata og ikke minst trafoen har noe å hvile på.
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    IMG_5868.jpg


    Der er endelig chassiset ferdig. Var litt usikker på plata på toppen, den føltes ganske flimsy bare for seg selv, men det ble temmelig stabilt med litt avstivning og forsterkning. Nå begynner moroa med plassering av komponenter ;D
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    17
    Jah , her er det livin' Covida loca. Noen har fått mer tid når disse greiene står på, men kan ikke si jeg har merket noe til det :) Chassis til preamp er i det minste på vei, jeg bruker stort sett ting jeg har liggende så da blir det furu og mahogny med perforert plate på toppen. Vurderer å male furusidene svarte så de matcher toppen.
    Vis vedlegget 579647

    Og i dag gjorde jeg plass til kontroller på fronten:
    Vis vedlegget 579648
    Jeg skal teste "Alps"-potensiometeret fra Aliexpress, leste at de ikke var så verst til å være piratkopier.

    Nå har jeg fått alle delene som trengs til Pete Milletts low mu-preamp, så da blir det den som havner inni her. Bestillingen fra RS tok mindre enn 24 timer fra England, smått imponert over det. Jeg fikk 2 små 20VA trafoer til gløding, en 5V til likeretter og en 6.3V så jeg ikke overbelaster 5A glødeviklingen på Marshall-trafoen, da har jeg nok til 6336 eller 6528 også hvis jeg føler meg ekstra gal en gang i framtiden. Skal prøve først med Svetlana 6AS7 siden jeg har et par av dem, og nå skal det være et par Telefunken 6080 på vei i posten. Hvis noen tilfeldigvis har et 5998 eller 7236-rør liggende og støve kan jeg være interessert i det også :)
    Hvor fikk du tak i den perforerte platen?
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    17
    Pent arbeid forresten:)
    Kjekk tråd å følge med på.
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Chassis var vel ikke heeelt ferdig likevel. Jeg hadde tenkt å ha RCA-kontaktene på toppen av plata, men det hender jo (host) at jeg ikke tenker ting helt gjennom. For hva skjer når man prøver å drille store hull i tynn perforert plate med 4 mm hull?

    Jo (ta-daa), dette skjer:
    IMG_5873.jpg


    Var heldigvis såpass framsynt at jeg gjorde dette på avkapp, men nå må jeg jo bruke hjernen igjen. Huff.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn