Roffes DIY-rom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Jeg får legge ut et bilde av DIY-prosjektet mitt, siden jeg er ny her :) Dette er en "Brute Force" headsett-/linjeforsterker designet av Eric Barbour som jeg bygde for mange år siden. Det er en mu-follower med 6SN7 og 6BL7 (evt. 6BX7), samt 5V4G, 6AS7 og 0D3 i strømforsyningen. Designet er litt overkill med parallelle rør over hele linja og rørregulering av B+. Hele prosjektet ble liggende uvirksomt lenge, men nå har jeg fått litt interesse tilbake så da ble det å dra den fram igjen og fikse på noen småting. Har lært en del siden jeg bygde den, så det ble noe rydding i ledninger og slikt for å bli kvitt støy. På bildet er det en impedansematcher under testing slik at jeg kan bruke headsett med lavere impedans uten å forandre for mye i kretsen, siden den er designet for 600 ohm.

    IMG_5267.jpg


    Det viste seg at mye brum kom fra et JAN 6SN7 som ikke ville oppføre seg. Det forsvant med Sovtek-reserverøra, men de er veldig mikrofoniske så det er et sett med NOS RCA på vei i posten nå. Skal også teste å referere glødingen på 6SN7-ene til 20-40V for å se om det blir litt stillere.

    Jeg har også en SE effektforsterker under arbeid som jeg har fått lyd i på testbenk, den må det bygges chassis til siden åpne terminaler med 430 volt og små barn er en relativt dårlig kombinasjon.
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Tjaaa... vet ikke om jeg har lyst, det er et rottereir uten like ;) Men det har blitt litt bedre siden versjon 1, så jeg skal se om jeg får tatt et.
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    IMG_5272.JPG


    Vel, utseendet her under er nok ikke så mye å være stolt over :D Det bærer sterkt preg av at det er den første jeg har har bygd fra scratch, at layouten gikk mest på hva som så kult ut på oversiden, og at jeg stort sett har brukt ting jeg har hatt liggende. Lampettledning til gløding, en del komponenter fra forskjellig dissekert elektronikk, et par sukkerbiter og diverse moro. Nå, 15 år etter, er det jo ting jeg ville gjort annerledes, men den har fungert bra, har ingen jordstøy, og låter veldig fint. Men det skal ryddes opp mer etter hvert.
     
    Sist redigert:

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    IMG_5288.JPG


    Pakke i posten! RCA 6SN7 til preampen, tok et par Gold Lion KT88 til effektforsterkeren i samme slengen siden det var fin pris.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Platespiller og rør. Og Motorpsycho. Nydelig!
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Motorpsycho er fint, ja! Har et par andre gullkorn av dem på vinyl også :)

    Har etter hvert lært at NOS ikke nødvendigvis betyr det samme som BRA når det kommer til rør. Installerte nyankomne 6SN7 i går, og da hadde det ene 6BL7-røret sluttet å gløde... Har bare trykket inn et par 6BX7 nå i stedet, de kunne kanskje hatt litt mer strøm, men nå funker i hvert fall alt. Brum, mikrofoni og rare pingelyder er helt borte, bare litt susing når jeg skrur altfor høyt opp. Låter veldig fint!

    B+ er rundt 340V etter regulatoren nå, jeg skal prøve å ta den ned 20-30V for å komme meg nærmere 310V som det står i skjemaet. Kretsen har ellers litt "ballpark"-verdier på resistorer og slikt, det ble også innrømt i artikkelen om ampen. Jeg har ikke klart å vri hjernen nok til å forstå mu-followere helt foreløpig, så hvis noen har god peiling kan jeg legge ut skjemaet og jeg tar veldig gjerne mot forslag til forbedringer :)
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Jeg har kikket litt på den der og det ser relativt oversiktlig ut, det er ganske greit når han går gjennom alle utregningene. Mange andre fine artikler også. Har så vidt begynt å regne på det, og begynner så smått å forstå, men å få skikkelig tid til å sette meg ned med kalkulator og loadlines er det verre med... Foreløpig ser det ut som 6SN7-ene er innafor på katoderesistorer, men lengre har jeg ikke kommet ;D
    Jeg har også Morgan Jones-bøkene som er veldig detaljerte, men de forutsetter vel mer at du har lest og forstått alle de foregående kapitlene. De anbefales forøvrig, veldig bra skrevet.

    Men jeg får ta en kveld med datablader og linjal og se om det er greit, eller om 6BX7-ene kan få et bedre operasjonspunkt.

    barbour2.gif
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Da har jeg fått sett på datablader og kurver og tall (dødtid på jobben er fint), og hvis jeg har regnet riktig er det jo ikke helt borti natta slik det er designet. MEN litt tweaking kan alltids gjøres.

    Så nå tenker jeg:
    - Utgangskondensatorene kan nok med fordel være større, jeg skal se om jeg får plass til å legge en til parallelt.
    - Redusere R3 fra 1M til 500K
    - Redusere C1 fra 2uF til 0.047-0.1uF eller deromkring, får se hva jeg har liggende
    - Har også fått tips om å øke R7 fra 10K til 100K for å ikke kaste bort så mye signal.
    Disse bør være temmelig safe å gjennomføre.

    Neste steg er jo avhengig om jeg har regnet riktig:
    - Øke R2 og R6 fra 100Ω til 120Ω
    - Redusere R4 fra 10K til 6.8K
    Heldigvis er rør vanligvis ganske tilgivende så det er vel bare å prøve.

    Ideelt sett skulle det også vært separate grid leak/katoderesistorer for å balansere triodeseksjonene. Da begynner ting å bli kompliserte, og dette skulle jo være en enkel forsterker, så det får eventuelt vente til jeg får tidsoverskudd (hah!) og blir grepet av uhemmet masochisme.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Høres ut som du har god peiling. Det blir sikkert et bra resultat. Test ut litt ulike utgangskondensatorer etterhvert. Store lydforskjeller for de som har øre for slikt.
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Peiling og peiling, jeg kan regne ut ting hvis jeg blir fortalt hvor jeg skal hente tallene ;) Det verste var å tenke ut hvordan det blir med triodene parallellkoblet etterpå, men jeg tror jeg har fått det riktig.

    Utgangskondensatorer har jeg ikke så mye å velge i akkurat nå, et par til med SCR/Solen 10uF og et par Audyn 10uF som kan kobles i parallell med de eksisterende. Og så noen digre Nokia 20uF filmkondiser, de hadde jeg tenkt å ha i strømforsyningen på KT88-forsterkeren. Får vel ikke plass til dem permanent, men hvorfor ikke teste dem også :)
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Hvis du er villig til å investere i forsterkeren så kan det være verdt å prøve ClarityCap (polypropylen) eller russiske KBG (papir i olje).
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    IMG_5290.JPG


    Bytte puter på headsett er også DIY! Her er det jeg plugger inn i forsterkeren, Koss og Grado fikk nye puter fra Kina i posten, så nå skal jeg ikke få vondt i ørene av annet enn lydnivået. Litt så som så med passform på Koss-putene, men med litt lim i kantene holder det bra. Gradoene hadde noe fæl skumgummi fra før så det var også en stor oppgradering. AKG-ene er bra som de er, jeg har også et sett Beyer DT531 som må få en ny driver etter hvert.
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Lørdagseksperiment. Med risiko for offentlig uthenging og utestengelse fra forum, flesket jeg til og prøvde et par 100uF elektrolytter (!) på utgangene:
    IMG_5296.jpg


    110uF skulle gi en bass-rolloff på 5.35Hz @ 250 ohm. Den laveste impedansen forsterkeren ser, med 32ohm Grado koblet på trafoene, er ca. 270ohm så dette skulle holde nedover i alle fall. Det hadde egentlig holdt med 31uF totalt for 20Hz rolloff i 250ohm, men filmkondiser tar plass, disse elektrolyttene er mye mindre og av veldig bra kvalitet.

    Konklusjonen er at dette låter meget bra!
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    IMG_5304.JPG


    Fungerende oscilloskop! Dette er et Telequipment 15MHz skop fra 78-79 tenker jeg, og ikke slått på på maaange år, men det ser ut til at alt virker. Jeg har ikke brukt et siden skolen så jeg måtte prøve meg fram litt. Her er det et 1kHz signal fra iPad, gjennom preampen på full guffe. Ikke noe forvrengning å spore på det, men det er ikke noe særlig signalnivå ut fra iPaden heller. Gøy å ha for å teste greiene jeg lager :)
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Det ble noen timer med lodding i går. Jeg hadde en B+ på 340V så det var ørlite grann i overkant, skjemaet sier 310V og toleransene var helt på håret på V(hk) på 6BX7-ene. Når jeg først putter motstander i strømforsyningen er det like greit å bruke dem som en del av filtreringen, så CLC-filteret med 212uF totalt ble et CLCRCRC-filter med 340uF :) Reguleringen etterpå gjør at det ikke går så veldig mye ned, men fikk en B+ på 325V så det var en del bedre. Da kunne jeg senke glødereferansen til 88V, 100V er max. og jeg lå på 105V...

    Med spenningene i orden byttet jeg på en del motstander som jeg hadde regnet/gjettet meg fram til og fått noen tips om. Har ikke 100% snøring på denne kretsen ennå, men kan i alle fall forholde meg til maksimalverdier fra databladene. Lavere B+ og mer strøm gjennom BX-ene fikk ned katodespenningen, det hjelper også veldig bra på V(hk)-forholdet. SN-ene fikk opp anodespenningen til ca. 140V så de liker seg litt bedre.

    Fikk ikke lyttet noe særlig i går, bare konstaterte at det finnes lyd og at ingenting gikk i lufta (hurra!). Skal høre litt på den noen dager og evt. teste LED-bias på SN etter hvert.
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Sitter og surfer på rør og forum og greier, og plutselig finner jeg skjema til en headsett-forsterker som i teorien skulle være bedre enn denne, men med akkurat samme rørbestykning. Dette var en Aikido/White cathode follower som har enda lavere utgangsimpedans og kan drive 32Ω direkte, uten transformatorer. Alt i alt en mer "elegant" løsning. Kan vel ikke brukes som linjeforsterker uten videre, men det har jeg så langt ikke hatt behov for heller.

    Her må det tenkes. Burde ikke være altfor ille å bygge om. Den regulerte strømforsyningen kan jeg beholde, bare få ned B+ noen få volt til, og glødingen ligger klar. Det blir jo egentlig bare litt flytting av komponenter. Hmm...
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Får begynne å kikke så smått på layout til KT88SE-forsterkeren.

    IMG_5319.JPG


    Ble jækla trangt med bare filmkondiser i strømforsyningen. Jeg skal jo ha plass til en likeretter også, så jeg tror jeg blir nødt til å droppe dem og heller ta noen mindre PP-kondiser parallelt på siste filterledd. Uten de digre greiene her blir det kanskje plass til en boks over strømtrafoen også, den er ikke direkte pen.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    2.498
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Får begynne å kikke så smått på layout til KT88SE-forsterkeren.

    Vis vedlegget 568870

    Ble jækla trangt med bare filmkondiser i strømforsyningen. Jeg skal jo ha plass til en likeretter også, så jeg tror jeg blir nødt til å droppe dem og heller ta noen mindre PP-kondiser parallelt på siste filterledd. Uten de digre greiene her blir det kanskje plass til en boks over strømtrafoen også, den er ikke direkte pen.
    PP eller SE ? :)
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    SE, det er Mikael Abdellah-kretsen som har versert på diverse DIY-forum i noen år nå. Jeg testet den først fra det opprinnelige skjemaet, men det har kommet hauger med modifikasjoner etter hvert så jeg skal ta med noen av dem :) Fins en veldig god gjennomgang og bygging av den modifiserte forsterkeren på Youtube også.
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Fikk plutselig et innfall her. Tenkte å se om Ikea e.l. hadde bokser eller kasser som kunne brukes til forsterkeren, og så gikk det over til at "kanskje en skuff av noe slag hadde passet?" Og så kom åpenbaringen. Nede i rotekjelleren har jeg en eldgammel skuff som ikke hører til noe, håndlaget av mahogny med fingerskjøter og det hele. Til min store overraskelse passet den tilnærmet perfekt med aluminiumsplata jeg hadde tenkt å bruke. Bare en liten glipe på 5mm helt bakerst, men det kan fint dekkes over med en liten list.

    IMG_5327.JPG

    Litt tilfeldige rør bare som illustrasjon :)

    Jeg hadde egentlig tenkt å bygge noe selv, men denne passet så bra at den bare må brukes. Jeg har funnet ny layout på komponentene og skrevet ned mål og slikt så det er bare å begynne å bore opp plata. Litt puss og lakk så blir den bra, må nesten dreie volumknott av tre til denne også.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Artig prosjekt. Hvilke høyttalere skal du bruke?
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Jeg har et par Klipsch KSB3.1 stående, det er nok de som egner seg best mtp. følsomhet. Miragene i stua blir nok for tunge å dra med 9-10w :)

    Jeg tenkte å fikse opp noen slitne Mordaunt-Short Pageant S2 også for å fullføre mahogny-looken, de blir nok et lite prosjekt i seg selv. Den ene funker OK, men den andre spiller bare diskant. Begge elementene i den virker direkte på forsterker, så det er nok bare noe med delefilteret.
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Fikk plutselig et innfall her. Tenkte å se om Ikea e.l. hadde bokser eller kasser som kunne brukes til forsterkeren, og så gikk det over til at "kanskje en skuff av noe slag hadde passet?" Og så kom åpenbaringen. Nede i rotekjelleren har jeg en eldgammel skuff som ikke hører til noe, håndlaget av mahogny med fingerskjøter og det hele. Til min store overraskelse passet den tilnærmet perfekt med aluminiumsplata jeg hadde tenkt å bruke. Bare en liten glipe på 5mm helt bakerst, men det kan fint dekkes over med en liten list.

    Vis vedlegget 568906
    Litt tilfeldige rør bare som illustrasjon :)

    Jeg hadde egentlig tenkt å bygge noe selv, men denne passet så bra at den bare må brukes. Jeg har funnet ny layout på komponentene og skrevet ned mål og slikt så det er bare å begynne å bore opp plata. Litt puss og lakk så blir den bra, må nesten dreie volumknott av tre til denne også.
    Spennende prosjekt,hvilke utganstrafoer bruker du?
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Utgangstrafoene er James 6123, de skal være endel hakk over Edcor og Hammond i kvalitet. Jeg kjøpte dem for 10-12 år siden, men tror de er ute av business nå. Ser at de muligens trenger et strøk lakk etter å ha blitt flyttet rundt...
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Jeg har fått frest litt av skuffen så plata kan monteres flush med front og sider nå. Den skal pusses og få noen strøk med mørk shellac når jeg har fått ferdiggjort layouten.

    IMG_5330.JPG

    Ca. sånn blir det på toppen, input tror jeg blir på venstre side, og høyttalerutganger på sidene rett under transformatorene. Skal dreie en stor 40-50mm volumknott som skal være i midten av fronten rett ved inngangsrøret, strømbryter på høyre side og en 3-veis Alps inngangsvelger fra en gammel Pioneer-forsterker på venstre side.

    Så må jeg finne en lur måte å rute kabling innvendig på. Det enkleste hadde vært å ta alt av strøm nedover midten mot røra, men jeg må få skilt høyspenning og gløding på et vis uten å trykke dem for nært utgangstrafoene.
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    IMG_5369.JPG

    Er vel bare å sette i gang. Jeg prøvde først å tegne det opp i Inkscape, men det hadde tatt ukevis å lære meg særegenhetene når jeg er vant med Illustrator. Da ble det mye lettere å måle og tegne rett på plata.

    IMG_5371.JPG

    Og litt på vei, stepdrill og hullsag var mine venner her. Hullene til trafoene brukte jeg en 35mm hulltager på, de må masseres opp litt til med en sint bit på Dremelen. Jeg har merket opp til noen luftehull rundt utgangsrør også.

    Skal skru fast delene jeg har plass til nå og prøve å finne gode plasseringer til resten. Jeg har strømtrafo, choke og likeretter igjen, og så får jeg se om det blir plass til et par av motorkondisene.
     
    Sist redigert:

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    IMG_5379.JPG


    Har fått det meste borret opp på toppen, må bare se an om jeg trenger mer å feste tagstrips i, men alle store komponenter har fått en plass. Klarte å klemme inn de to 50uF motorkondisene også, så de blir siste ledd i filteret.

    Har skrudd og limt fast vinkellister av aluminium innvendig som toppen skal ligge på, den skal festes med 8-10 M4-skruer til resten av boksen. På venstre sideplate har jeg borret opp til RCA-kontakter for 3 innganger, og inngangsvelger og volumkontroll er på plass på fronten. Nå tror jeg bare det er strømbryter og lys på fronten, og sikringsholder og IEC-kontakt på baksiden igjen før jeg kan lime sidene sammen og skru inn noen vinkler i hjørnene. Blir en del forsterkninger, men med såpass mange kilo jern er det best å være på den sikre siden.

    Blir en liten bestilling til RS for de siste delene, så gledes det til det blir lodding.
     
    Sist redigert:

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Driver og modellerer power i PSUD2. Jeg har et 5R4WGY "potato masher" liggende som jeg hadde litt lyst til å bruke. Det klarer noe hinsides med spenning, men er IKKE glad i inrush current, får warning på det nesten uansett hva jeg gjør. Får håpe en thermistor gjør jobben lettere for den.

    Tenker noe slikt:
    psu.jpg


    Evt. kan jeg ha en slags standby-bryter med en resistor etter første kondensator, så filterkondisene lader seg opp litt pent og rolig før jeg switcher resistoren ut.
    Mulig det røret ryker rett ut også hvis det blir for mye dill med å få det til å funke. Jeg kan gjøre det på den enkle måten og bare bruke 5U4GB, EH har jo temmelig bra utgaver av disse til en grei pris. 5AR4/GZ34 hadde også funket, og har sakte warmup i tillegg, men jeg får litt høy spenning da.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Du har vel sannsynligvis mer motstand i nettrafoen enn 31 ohm. Det vil kanskje hjelpe litt. Et annet aspekt er at signalrørene drar mindre strøm når de er kalde så de kan ikke akkurat sammenlignes med "current taps" akkurat når du slår på. Spenninga vil imidlertid øke kraftig på kondensatorene så der er jo noe å tenke på. Rent generelt så vil jeg tro at 5U4GB er den beste løsninga hvis kondensatorene tåler spenninga. Ellers er det vel best å finne på noe med indirekte oppvarmet likeretter.
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Ja, var litt fort og gæli-simulering dette. Jeg har rundt 50Ω på sekundæren på min trafo, så det gjør ting litt bedre. En annen ting jeg har funnet nå som ikke sto i databladet til 5R4WGY, men på 5R4GY, er "a maximum value of 3 amperes should not be exceeded" på inrush current. Det tar ikke PSUD hensyn til og slenger ut warnings i hytt og pine.
    Hvis jeg setter på "soft start" og stepped load får jeg en max. på 1,16A etter 0,5s og det jevner seg ut til 660mA peak etterpå. Da burde jeg være godt innafor hvis jeg har en thermistor, og med litt eksperimentering med R1 bør jeg ende på rundt 420v som er helt fint for denne kretsen.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Hvis du går inn på "Source Impedance Calculator" så er det mulig å regne seg fram til motstanden i nettrafoen (ikke helt det samme som sekundærmotstanden). Ellers så kan det være verdt å huske på at alle likerettere trenger et minimum av motstand i sekundæren for å fungere som de skal. Kan hende du bør lodde på et par motstander.
     

    Vedlegg

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Ja, akkurat det har jeg hatt litt i bakhodet. Jeg må begynne å skrive ned utregningene mine, men jeg tror en 20 ohm på hvert bein var det jeg kom fram til. Ulempen er at spenningen etter filteret kanskje blir litt lav når likeretteren dropper 60v i tillegg, men så lenge jeg får 400-450v ut på KT88-ene bør det gå greit. Jeg får prøve/regne meg litt fram og heller gå for en annen likeretter hvis det blir for lavt, jeg vil jo helst nærmere 450 enn 400 :)
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Jeg fikk tak i et par EH 5U4GB til veldig snill pris i dag, så da slipper jeg stort sett hele problemstillingen. Får litt mer filtrering da, og spenning til overs også. Potetmoser'n kan jeg alltids bruke til preampen der den ikke opererer i grenseland på noen områder. Eller bare vise den fram som en kuriositet :)

    psu.jpg


    Hvis jeg har plottet inn trafoen min 100% blir jeg veldig fornøyd med dette, 440V ut med 16mV ripple er sånn ca. 10 ganger mer enn godt nok.
     
    Sist redigert:

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Begynner å samle opp litt deler. Nichicon Muse kom i dag, skal teste med dem, Panasonic FC og Rifa 124 på katodene når jeg kommer så langt. Er ikke sikkert at jeg hører noen forskjell, men moro å prøve ut i alle fall. Jeg må få på plass strømbryter før jeg kan sette chassis sammen og begynne med lodding, den må jeg bestille fra RS sammen med en noen motstander jeg mangler.

    IMG_5390.JPG
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Noe må man gjøre mens mens man venter på rør, og lønn, og dermed deler, så jeg DIY-er videre og fikk lyd i den ene MS-høyttaleren som bare spilte diskant før. Delefilteret har noen brytere som skal endre på mid-/diskantrespons, når jeg koblet utenom dem spilte alt som det skulle. Jeg byttet også elektrolyttene til MKP-er og de fjærbelasta trykkterminalene til bananterminaler.
    Leser at disse faktisk skal være riktig så bra, så de blir spennende å teste ut. Gratis høyttalere fra containeren er uansett ikke ille.
    IMG_2073.JPG


    Og så noen budsjettkabler:
    kabler.jpg


    Monster-kabler fra utsalg på Elkjøp med 80% rabatt, og plugger fra AliExpress. Blir vel litt opppgradering fra de oksyderte Biltema-kablene, ikke minst visuelt.
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Deler! ;D
    IMG_5399.JPG


    Litt motstander og kondiser og greier, bl.a. et par Cornell-Dubilier 940 som jeg har lest fine ting om. Det blir disse eller Jensen copper foil som coupling caps. Et beist av en Carling strømbryter som krever makt for å slå på må jo også til, og et par 8 ohm/50W motstander for å teste før litt jeg kobler til noe jeg har lyst til å beholde.

    IMG_5402.JPG


    Chassis er stort sett klart nå, det er limt sammen og jeg har borret opp for hjørneforsterkninger i bakkant. Jeg har tatt svart porefyller på fronten for å framheve litt mønster i treverket, og hele greia har fått noen lag mørk shellac. Er litt usikker på om jeg skal ha mer shellac på før jeg skrur alt sammen, men det er temmelig blankt allerede.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Nydelig skuff! Hva heter shellac'en og porefylleren du bruker?
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Shellacen er vanlig garnet-farge med voks, kjøpt hos Verktøy AS i Stavanger, men kan bestilles mange steder på nett også. Porefylleren er en vannbasert fra Stewart-Macdonald. Veldig lett å bruke og veldig drøy.

    Jeg brukte samme kombinasjonen her og syns det funket veldig bra:
    IMG_4102.JPG
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn