Rockwool Akustikkplater

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Jeg vet.

Klipper litt fra en mail jeg fikk fra Rockwool:

"Det er klart at 100mm er absolutt best i de lavfrekvente områdene. Det er fult mulig å kombinere begge tykkelsene. Det finnes ikke noe godt fasit svar på hva som er best. Det er mange faktorer som spiller inn. Bla hva som er på gulv og tak. Isolasjon i vegger og hvordan vegger tak er i vinkel mot hverandre."

"Men å avbryte hjørnene og anngripe lyden bak høytalere er absolutt den beste løsningen. Men vær obs på at du ikke må bruke for mye absorbenter. Det kan bli veldig fort monotomt og det er kansje verre en at det er litt etterklangtid i rommet."

Har mailadresen til han jeg fikk svar fra.
    Du kan PM-e meg for å få den.

Mvh
    Rolf

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.258
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Jeg lurer på hvor man kå kjøpt sånn tøy for å trekke disse akustik platene med, som gjerne er i fargen caffe latte som er fargen på veggene i stuen min.

KapteinUfattelig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    176
    Torget vurderinger
    4
    Leikis. skrev:
    Jeg lurer på hvor man kå kjøpt sånn tøy for å trekke disse akustik platene med, som gjerne er i fargen caffe latte som er fargen på veggene i stuen min.
    Mye billig og bra på Ikea, f.eks.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.258
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    KapteinUfattelig skrev:
    Leikis. skrev:
    Og de er "åpne" nokk så de ikke ødelegger virkningen til platene ?? Eller er ikke dette veldig viktig eller bør jeg gå for stoff som er egnet til dette formålet. Samme som de bruker til høyttaler fronter, er vel kanskje bra til dette ? Men her er vel sikkert farge utvalget noe mindre ?

I

ijustpop

Gjest
    KapteinUfattelig skrev:
    Leikis. skrev:
    Stoffene som jeg har sett på ikea er veldig tette. Det er et slags plastlag på baksiden og du kan ikke blåse gjennom de. Dermed vil de begrense gjennomstrømningen av lyd. Jeg har ikke lyttet etter forskjeller selv, men kler man platene med et nesten lufttett stoff vil jeg tro platenes absorbsjonsenskapene endres? Jeg endte selv på 100% bomull som man lett kan blåse igjennom.

KapteinUfattelig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    176
    Torget vurderinger
    4
    De har flere typer stoffer på Ikea, må vite, ikke bare de voksduklignende greiene.

Jeg har benyttet tre typer stoff:
    i. Billig ubleket bomullsstoff til 19 kr/m til baksiden av lydplatene. Kan lett blåses gjennom.
    ii. Noe dyrere bomullstoff til 49 kr/m til noen av forsidene (hvitt med oransje og svarte sirkler). En del tettere enn (i.), men kan blåses gjennom.
    iii. Svært løst vevd bomullsstoff i en slags lin-utførelse (ensfarget grønt og oransje, finnes også andre farger), også til frontene. Ca. 49 kr/m. Kan puste gjennom dette nesten uten å merke motstand.

Nederste bildet viser baksiden av den ene platen. Rammen er 5 cm dyp, mens platene er 7,5 cm.

Funker som bare rakkern.

Mvh Kaptein Ufattelig

Vedlegg

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    551
    Sted
    Flekkerøy
    Skjønner ikke hvorfor en må kjøpe et akustisk transparent stoff å kle platene med når hele poenget med platene er å absorbere lyd...? Stoffet vil uansett kun være noen få mm tykt så eventuell forskjell vil være forsvinnende liten / ingen sett i forhold til hele platens tykkelse...?

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3
    Ivaols skrev:
    Skjønner ikke hvorfor en må kjøpe et akustisk transparent stoff å kle platene med når hele poenget med platene er å absorbere lyd...? Stoffet vil uansett kun være noen få mm tykt så eventuell forskjell vil være forsvinnende liten / ingen sett i forhold til hele platens tykkelse...?
    Refleksjoner?

PK

I

ijustpop

Gjest
    pks skrev:
    Ivaols skrev:
    Refleksjoner?

PK
    Ja, noen av disse stoffene som jeg har sett pa ikea, kid o.l med plastlag pa baksiden vil nok reflektere noe lyd som platen uten tildekning ville absorbert.

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2002
    Antall liker
    0
    Ivaols skrev:
    For at akustikkplatene skal kunne absorbere lydbølgene er de avhengige av en luftstrøm gjennom materialet. Det du tenker på er kanskje en plateabsorbent hvor absorberingsevnen kommer av at hele platen settes i svingninger?

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    551
    Sted
    Flekkerøy
    Muligens det kan ha negativ betydning for absorbsjonsevnen til platen hvis en trekker med tøy med plast på baksiden.

Burde ikke være noe problem å kjøpe vanlig tøy å trekke med...

empty

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.06.2003
    Antall liker
    25
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    Jeg har prøvd meg litt fram med disse glimrende platene og har fått noen til overs. Om noen er interessert, kan de hente disse i østfold. Det er snakk om 6 stk 3mm og 2 stk 10mm, alle svarte.

Hilsen Tommy

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.871
    Torget vurderinger
    28
    Ivaols skrev:
    Muligens det kan ha negativ betydning for absorbsjonsevnen til platen hvis en trekker med tøy med plast på baksiden.

Burde ikke være noe problem å kjøpe vanlig tøy å trekke med...
    Nei, men vanlig stoff lar seg blåse igjennom. Poenget må være å ikke bruke "uvanlig" stoff. Hele poenget ligger i at stoffet absorberer og ikke reflekterer.

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    397
    Vurderer å montere noen akustikkplater jeg også, men er litt i tvil om plasseringen av de.
    Hvor vil jeg få mest utbytte av dem? Som tegningen viser har jeg sidevegg kun på venstre side.

Hva med taket? Fire stk. for eksempel? Hvor bør de i så fall monteres? Har et svakt ekko når jeg klapper i hendene, vil dette forsvinne med akustikkplater i taket.
    Klarer det seg med 50mm?

Som dere skjønner er spørsmålene mange og arbeidslysten stor

O

omholt

Gjest
    Du får best utbytte av å plassere de i førsterefleksjonene. Frem med speilet.

K

kbwh

Gjest
    Det var jo en stor tegning. Elaborerer på omholts svar:
    Plasser platene i "speilpunktene" (du har sikkert et sånt flott entrespeil som du bruker til den siste finpussen før du forlater heimen, bruk det ;D) der du ser hovedhøyttalerne på venstre sidevegg og på frontveggen fra lytteposisjonen. I taket holder det med tre plater som en sammenhengende flate, 120x180cm (som jeg har) montert med sentrum halvveis mellom hodet ditt og grunnlinjen. 50mm holder, men 100mm gir deg 90% absorbsjon enda en oktav dypere. Med 50mm-plater har du nok med en pakke forresten, og de er også lettere å ramme inn pent.

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    Jeg trakk mine 50mm-plater med bomull fra ikea til 15,- for meteren.

Snekra først rammer ala roda m/fl, hvor jeg så la stoffet under lektene i front, stifta fast og la listverket oppå. Bak og på sidene spraya jeg et tynt lag med spraylim, for å hindre at det støver så fælt.

Har dog bare lagd 2 plater enda, og skal nok sette disse bak høyttalerne i første omgang.
    Er langvegglytter og har derfor ganske stor plass før sideveggen kommer (ca 150cm på hver side)

Bør det være stor avstand fra plater til (mine) høyttalere når platene settes bak nevnte?
    Formeninger her?

Bør jeg også ha plater bak hodet mitt?

K

kbwh

Gjest
    Platene bør helt inntil veggen. Flere dimensjoner, ivar? Vil gjerne hjelpe.

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    Skal man se, da har jeg trukket opp en elendig skisse av rom og anlegg.

Stort sett feil målestokk, men vha målene jeg har skrevet på får man en viss peil, håper jeg... :)

Vedlegg

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.871
    Torget vurderinger
    28
    Feil målestokk eller ikke i målestokk ;)
    Dette må da kunne bli bra :)

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    evt helt på bærtur. I get/got the picture! :)

K

kbwh

Gjest
    Frontvegg og bakvegg i speilpunktene. Tak om du kan (med mindre du har enorm takhøyde). Sidevegg(er) som opsjon. (Jeg har 190cm til nærmeste sidevegg og bruker intet, men sitter også nærmere høyttalerne (ca. 150cm til baffel) enn det du gjør.)

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    får vel anskaffe et spei, da...
    Har entréspeil, men det er samtidig en ovn, dermed veier det et tonn, samt er fastskrudd til vegg

I

ijustpop

Gjest
    Trenger ikke speil. Lydbølger beveger seg som alle andre bølger, infallsvinkel er lik utfallsvinkel. Du har vel spilt biljard?

OS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    19
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    Helt inn med veggen er lydtrykket 0 og platene virker dårligst? For å få effekt ved lave frekvenser må de vel ut fra veggen?

mvh,
    OS

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    Av hensyn til latskapen blir de hengt inntill vegg her i huset, men med filtknotter slik at det blir en "sprekke" på en liten mill.
    Av og til er jo en millimeter nok, vet dere! :)

edit: nå skal jeg derimot straks sette kursen for ødemarken (byneset) for å besøke johna (som muligens er litt halvskakk i dag..) Gleder meg!

K

kbwh

Gjest
    OS skrev:
    Valentino skrev:
    Helt inn med veggen er lydtrykket 0 og platene virker dårligst? For å få effekt ved lave frekvenser må de vel ut fra veggen?

mvh,
    OS
    Det er riktig, men helt inntill veggen er absorbsjonskoeffisienten konstant ned til en veldefinert knekkfrekvens, og så ruller den pent av under der. Ut fra veggen absorberer de lenger ned i frekvens, men forløpet blir langt fra frekvenslineært.

O

OldBoy

Gjest
    ivar skrev:
    får vel anskaffe et spei, da...
    Har entréspeil, men det er samtidig en ovn, dermed veier det et tonn, samt er fastskrudd til vegg
    Du trenger ikke speil.

Lag en tegning med korrekte mål, for eksempel på et rutepapir.

Så speiler du bare høyttalerne i alle veggene, det vil si at du tegner dem opp like langt bak veggen som de står foran. PS! Speilvendt!

Så trekker du rette linjer fra "Ivar" på tegningen, "Ivar" må naturligvis også plasseres korrekt på tegningen, til de imaginære høyttalerne på baksiden av veggene, og der disse rette linjene treffer veggene, har du refleksjonspunktene.

:) :) :)

Edit: Litt presisering i teksten.

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.677
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Dette med avstand til veggen?
    Hva gir best effekt 5 cm plate 5 cm fra veggen enn 10 cm plate direkte på vegge.
    Tenker da på at om det blir bedre effekt uten tomrommet som ikke brukes til noe så er det jo greit å fylle det med noe nyttig ;)

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Rett på vegg gir bedre effekt. Men ikke mye. Type materiale avhenger av tykkelsen du skal benytte.

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.677
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Er rockwool flexi A greie å benytte eller finnes det matrialer som bygger mindre med samme effekt?

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Ved 10cm, så er nok rockfon industrial et bedre valg. Ved 15cm+ er det flexi-a som gjelder.

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.677
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Takk nå vet jeg det om jeg ender opp med 10 cm noen steder.
    Det med 5 vs 10 var bare for å avdekke om noe som bygger likt ut fra vegg er bedre med eller uten luft bak.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Endret innlegget for jeg surret med simuleringen min og ga fordeler til den med luft bak.

Sist redigert:

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Står fortsatt på mitt.

Uenig her. Gjorde akkurat noen simuleringer på det. Her kan du se forskjellen på 100mm rockfon og 50mm med luft bak. Som du ser er plate rett på vegg mer effektivt. Over denne tykkelsen derimot er ekstra luft et bedre alternativ. Evt flexi-a rett på vegg.

Multi-layer Absorber Calculator

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    thohaug har rett. Så sant materiale er optimalisert i forhold til tykkelsen, så gir tykkere rett på vegg demping lenger ned i frekvens enn ved bruk av luftrom.

Ved enkelte litt høyere frekvenser med spesielle vinkler kan derimot det med luftrom noen ganger gi ørlite høyere demping, men det er så marginalt at det trolig ikke har praktisk betydning.

Sist redigert:

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.677
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Ikke uvanlig at de lærde strides :)
    Takk for svar.

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.677
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Er det noe forskjell om det lages ramme og tettes mellom rammen og vegg før flexi a monteres.
    Eller om det lages en boks med kun en åpen side.
    Jeg har pr. dd. flexi a pakket inn i høyttaler pledd fra biltema som jeg lett kan flytte rundt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn