Rockwool Akustikkplater

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Mor10

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.10.2005
    Antall liker
    0
    Det er ikke anbefalt å ha plast rundt de, da plast også har sine frekvenser som kan hindre gjennomstrømning og reflektere lyden. (Vet ikke hvilke).
    Har ikke testet dette selv, men det er jo egentlig bare å prøve. Plasten kan nok i verste fall øke refleksjonene oppover i frekvens.

KapteinUfattelig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    176
    Torget vurderinger
    4
    Jeg synes også å ha lest anbefalinger om å ta av plasten, men savner litt hard facts rundt dette. Har inntrykk av at det er mye synsing rundt temaet. Jeg kan selvsagt forsøke selv, men det er lettere å få av plasten enn på igjen ;) Ikke at det er så himla vrient, men greit å slippe. Jeg tenkte at å beholde plasten på kunne gi ønsket effekt om man allerede har nok demping i toppen, men savner demping i bunn (ikke helt i bånn, da).

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Plasten er rundt hele esken, du kan ikke ta ut platene uten å åpne esken.
    Hvilke plater er det egentlig du tenker på?

R

KapteinUfattelig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    176
    Torget vurderinger
    4
    RoDa skrev:
    Plasten er rundt hele esken, du kan ikke ta ut platene uten å åpne esken.
    Hvilke plater er det egentlig du tenker på?

R
    Jeg ble litt usikker på hva du mener her, RoDa.
    Akkurat nå har jeg en ny pakke akustikkplater som heter Paroc. 5 stk à 75 mm tykkelse, 1200 mm høyde og 600 cm bredde. De er kjøpt på Maxbo og ser like ut som Rockwool akustikkplatene jeg har kjøpt tidligere. Platene er pakket i plast uten eske. Alternativene jeg har da er å 1) la dem bli innpakket i plasten og 2) åpne plasten og ta ut platene.

Mvh Kaptein Ufattelig

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Vet ikke om det er forklaringen her, men Rockwool skiller mellom akustikkplater og lydplater. Forstår det slik at de har omtrent samme egenskaper, men lydplatene er pakket i plast og bør skjules av estetiske årsaker (beregnet for innbygging).

Hvis Paroc er akustikkplater enkeltvis innpakket i plast, ville jeg personlig ha tatt av plasten, om ikke annet for å slippe den gnagende følelsen av at det eventuelt ikke funker som det skal, samt at det nok blir penere.

Frank

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Dette er rockwool akkuplater:

Ramme i papp og plast rundt.

Lånt bilde av mteinum

R

KapteinUfattelig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    176
    Torget vurderinger
    4
    Ok, da blir ting litt klarere. Jeg har ikke diskriminert mellom lydplater og akustikkplater; trodde det gikk ut på ett. Paroc-platene jeg har kommer i 5-pakning med kun plast rundt det hele, altså ikke rundt hver enkelt plate. Hver enkelt plate har én hvit papirmembran-aktig overflate, mens den andre overflaten er kun steinull-ish.

Men det var jo egentlig ikke poenget :)
    Så igjen: Vet noen om det har noen betydning om akustikk/lydplatene oppbevares i plast sålenge den påtenkte hovedfunksjonen deres er demping i bass-spekteret?

Mvh Kaptein Ufattelig Masete ;)

engelen

Fersking
    Ble medlem
    12.10.2007
    Antall liker
    0
    Hva koster egentlig en pakke med akustikkplater, noen som vet?

K

kbwh

Gjest
    Coop Obs! Bygg.

Men ta en telefon og verifiser. Det er et år siden jeg kjøpte, og prisen er for 10cm. 5cm kan godt være dyrere, ettersom overflaten er dobbelt så stor.

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3
    350?? Det var billig. Med min almeningsrabatt vil det jo bli riktig så hyggelig.. Kansje to pakker?
    Hvor ligger coop ops bygg i nærområdet Valentino?

PK

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3
    theStig skrev:
    Stæmme det, takker.
    Lurer på om je skar gå for ei pakke je.. å snekre non kule rammer. ;D

PK

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Betalte ca 650,- for 6 plater Rockwool akustikkplater á 50mm hos Gunnar T. Strøm i Trondheim. Bestillingsvare. Omtrent 2 ukers leveringstid. Vel verd ventetiden, for å si det mildt! :)

Mvh

O

omholt

Gjest
    Jeg ringte til OBS Bygg for noen dager siden og fikk beskjed at de ikke solgte de. Jeg bestilte en pakke med 75mm plater hos Neumann Bygg i dag. Vet ikke hva jeg må betale.

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3
    K

kbwh

Gjest
    Jøss. Det var bestillingsvare da jeg kjøpte. Den gang fikk jeg inntrykk av at de tok inn hva som helst fra Rockwool på bestilling.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.697
    Torget vurderinger
    4
    Jeg var innom flere byggvarehus da jeg skulle ha tak på plater. Møtte bare hoderisting og sånne blikk som sier"jævla-vanskelig-type-kan-du-ikke-heller-be-om 4,7 meter-2tom4-som-vanlige-folk". Mistenker at det rett og slett skyldes dataskrekk blant 50-åringer som har solgt plank&skruer i 30 år, for det var yngstemann med hip-hip-caps og saggebukse som dro meg inn på kontoret, og sammen fant vi det på Rockwool.no og fikk bestilt. Tviler på at noen har dette som lagervare.

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3
    På maxbo hadde dom. Hyggelig pris, 85 pr kvadratmeter pluss moms. Med min almeningsrabatt blir det 275 for ei pakke ;D

PK

janopseth

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.11.2005
    Antall liker
    2
    Trane skrev:
    Jeg var innom flere byggvarehus da jeg skulle ha tak på plater. Møtte bare hoderisting og sånne blikk som sier"jævla-vanskelig-type-kan-du-ikke-heller-be-om 4,7 meter-2tom4-som-vanlige-folk". Mistenker at det rett og slett skyldes dataskrekk blant 50-åringer som har solgt plank&skruer i 30 år, for det var yngstemann med hip-hip-caps og saggebukse som dro meg inn på kontoret, og sammen fant vi det på Rockwool.no og fikk bestilt. Tviler på at noen har dette som lagervare.
    Herved nominert til oktobers beste innlegg hittill!!

Koenig

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.04.2006
    Antall liker
    0
    Nå har jeg bestilt meg to pakker med 50mm. Altså 12 plater, 6 sorte og 6 hvite for 750 kroner. Ikke verst!

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3
    Koenig skrev:
    Nå har jeg bestilt meg to pakker med 50mm. Altså 12 plater, 6 sorte og 6 hvite for 750 kroner. Ikke verst!
    Hvor?

PK

I

ijustpop

Gjest
    Dere som har kledd platene deres med stoff; hva slags stoff har dere brukt? Mye av det som finnes rundt i butikkene er jo ganske tettvevd/eller med et belegg på baksiden. Jeg sliter litt med å finne noe som både madammen og jeg synes er pent og som også etterfølger mine krav til luftgjennomstrømning. Er redd for at det vil bli absorbasjonegenskapene til stoffet som kommer til å gjøre endringen og ikke rockwoolplatene. Noen andre som har gjort seg noen tanker rundt dette?

På en annen side så er i hvert fall akustikkplatene til Glava laget for å tåle et malingsstrøk uten at absorbasjonsegenskapene endres. Noen som vet om det samme gjelder for Rockwools plater?

Koenig

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.04.2006
    Antall liker
    0
    bambadoo skrev:
    Sa de noe om leveringstid der?
    Mnja.. et par uker muligens. For å slippe frakt så ba jeg de bestille sammen med en ladning varer som uansett skulle komme fra den kanten.

Det er jo bare å stikke innom for å se om du får på samme leveranse, de er sikkert ikke sendt enda

I

ijustpop

Gjest
    Endte opp på noen meter marimekko-stoff, koster ti ganger så mye pr meter, men ødelegger ikke egenskapene til platene slik jeg vil tro stoff fra Ikea, Kid interiør, Jysk o.l gjør.

O

omholt

Gjest
    Varierer tydeligvis i pris etter hvor man bestiller. Jeg betalte 869,69 kr for fire 75mm plater. Frakten utgjorde 500 kr. Latterlig mye i frakt for en så lett pakke. Trøster meg med at i forhold til innvirkning på lyd, så er dette tross alt utrolig billig i hifi sammenheng. Er litt spent på om hvordan disse er sammenlignet med de jeg kjøpte fra GIK Acoustics. Burde i utgangspunktet være mye det samme.

K

kbwh

Gjest
    "I'd rather listen to a mid-fi system in a high-end room than a high-end system in a mid-fi room, any day."

Hør! Hør!

O

omholt

Gjest
    Ja, hør!
    Mulig dette har vært nevnt før; Noe poeng å fjerne glassfiber duken?
    Lurer også på om det bør være en luftlomme mellom platene og rammene man setter på? Synes jeg husker jeg leste det et sted at det ga bedre effekt.

Frister litt og sette sammen noen plater til en bassfelle.

K

kbwh

Gjest
    Gassfiberduken er laget så akustisk transparent som overhode mulig. Jeg vet ikke om det er mulig å erstatte den med noe som er like transparent og samtidig en like god støvsperre. TheStig har brukt 5cm plater med ekstra Rockwool (5cm tror jeg) bak, pluss ekstra i hjørnene som bassfeller.

Slik jeg forstår specen får man de mest lineære resultatene ved å klistre platene helt inntil underlaget, men man vil få absorbsjon ved lavere frekvenser dersom man bruker avstand.

T

theStig

Gjest
    Jeg har brukt 15 cm Rockwool som er 2 cm fra veggen (for ventilasjon) pluss 3 cm akustikkplate. Nyeste tweak er lin-gardiner fra Kid foran platene. En visuelt tweak, som ikke har noen akustiske konsekvenser som jeg kan høre.

O

omholt

Gjest
    Legger jeg sammen to, så blir det totalt 15cm med rockwool og da vil de nok virke bra i bassen også. De jeg har fra før består av ca. 11cm mineral ull og det er ikke vanskelig å høre at de har effekt i deler av bassområde.
    Vi får se hva som skjer, enten to alá 15cm eller fire alá 7,5cm. Visuelt er det siste det beste. Følger muligens opp med bilder i DIY tråden til Roda.

O

omholt

Gjest
    Noen som vet om det er noe forskjell i demping av mellomtone og diskant med henholdsvis 7,5 cm eller 15 cm rockwool? Hadde litt problemer å bestemme meg om jeg merket forskjell i går kveld i dette området.
    Derimot så var det tydelig at to plater på 7,5 cm satt sammen plassert i siderefleksjonen strammet opp bassen. Bare så synd at det som fungerer best lydmessig, ikke blir spesielt pent. :p

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn