Rimelig måleapparat for å måle nettstøy

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.815
    Antall liker
    5.464
    Sted
    Holmestrand
    Problemet med støy på nettet virker å være omvendt proporsjonalt med kunnskapen om elektronikk. Det er nesten som om det er et slags mønster i dette.
    Tror du bommer litt her.
    Mener det riktige skal være omvendt proporsjonalt med kvadratet av kunnskapen ganger pi?
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Problemet med støy på nettet virker å være omvendt proporsjonalt med kunnskapen om elektronikk. Det er nesten som om det er et slags mønster i dette.
    Du får komme med en forklaring da på hvorfor naboen min skrur ned eller skrur helt av sitt ventilasjonsanlegg når jeg skrur på musikk, du vet jo mer enn meg så da har du nok den korrekte forklaringen, jeg venter...
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Du får komme med en forklaring da på hvorfor naboen min skrur av sitt ventilasjonsanlegg når jeg skrur på musikk, du vet jo mer enn meg så da har du nok den korrekte forklaringen, jeg venter...

    Jeg vil tro det er en enklere vei til svar på dette å spørre naboen din i stedet for å spørre på en diskusjonsforum der mest sannsynlig ingen kjenner naboen din.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Jeg vil tro det er en enklere vei til svar på dette å spørre naboen din i stedet for å spørre på en diskusjonsforum der mest sannsynlig ingen kjenner naboen din.
    Men du vet jo bedre, det har du påstått gang på gang.
     
    • Wow
    Reaksjoner: HoJ

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Feil i elektriske anlegg oppstår hele tiden.. kanskje du skulle henvendt deg til borettslaget med en anmodning om å få sjekket naboens anlegg....
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Du får komme med en forklaring da på hvorfor naboen min skrur ned eller skrur helt av sitt ventilasjonsanlegg når jeg skrur på musikk, du vet jo mer enn meg så da har du nok den korrekte forklaringen, jeg venter...
    Om han skrur av ventilasjonsanlegget når du hører på musikk, kan jo være fordi ventilasjonsanlegget fører med seg musikken din igjennom det? Lydfeller fikser nok naboen din sitt problem der, koster noen kroner men er vanlig i ventilasjonsanlegg der man ønsker å dempe lyder fra naboene.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Du får komme med en forklaring da på hvorfor naboen min skrur ned eller skrur helt av sitt ventilasjonsanlegg når jeg skrur på musikk, du vet jo mer enn meg så da har du nok den korrekte forklaringen, jeg venter...
    Kan det være så enkelt som at naboen ikke liker musikken din og skrur av for at spjeld i anlegget lukkes og dermed demper musikken? :rolleyes:
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Jeg leter etter svar på problemet ikke nedlatende bedrevitenhet.
    Hvorfor er det et problem at naboen slår av ventilasjonsanlegget sitt? Og hvorfor spør du ikke naboen hvorfor han slår av ventilasjonsanlegget sitt hvis du lurer på dette?
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Feil i elektriske anlegg oppstår hele tiden.. kanskje du skulle henvendt deg til borettslaget med en anmodning om å få sjekket naboens anlegg....
    Problemet er akkurat like stort med mitt, forskjellen er at jeg har plassert veldig mye ineffektiv filtrering på mitt som har redusert problemet noe, mens alt naboen min gjør er å banke i taket og justere ned eller skru av ventilasjonsanlegget.

    Har prøvd å snakke med ansvarlige for bygget, men de vil ikke en gang undersøke.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Hvorfor er det et problem at naboen slår av ventilasjonsanlegget sitt? Og hvorfor spør du ikke naboen hvorfor han slår av ventilasjonsanlegget sitt hvis du lurer på dette?
    Fordi inneklimaet blir helt elendig leiligheten fylles med kondens eller fukt eller hva enn det er for noe, mitt ventilasjonsanlegg er ikke nok til å rense luften for begge leiligheten, greit nok om naboen skrur av sitt, og jeg skrur mitt på full guffe så hjelper det, men da står bare mitt anlegg skaper enda mer harmonisk forvrengning og vi er like langt. I tillegg så skrur anlegget seg ned automatisk etter en stund så jeg måtte gå gå skru det opp igjen hver gang.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Og hvorfor stiller du meg til veggs for å få en forklaring på dette når naboen antakelig sitter på svaret?
     
    • Haha
    Reaksjoner: HoJ

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Kan det være så enkelt som at naboen ikke liker musikken din og skrur av for at spjeld i anlegget lukkes og dermed demper musikken? :rolleyes:
    Går ikke rør i mellom leiligheten, ikke en gang til utsiden, rørene går bare inne i hver enkelt leilighet, de går ikke en gang ut på utsiden av bygget, greia er at anlegget filtrer luften med filtre for å resirkulere luften i leiligheten, skal det hente "ny" luft må vi ha vinduene åpne. Spjeldet er bare for å åpne ventilen over komfyren når mann lager mat.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Og hvorfor stiller du meg til veggs for å få en forklaring på dette når naboen antakelig sitter på svaret?
    Naboen er helt håpløs, men det er en sak for off topic. Jeg vil løse problemet med mitt, så jeg har mitt på mitt rene, så får naboen flytte når den personen blir lei av å bo her.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Jeg ser fortsatt ingen rimelig grunn til at jeg skulle vite hvordan han tenker.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Den ble ferdig renovert i 2020, jeg er første personen som flyttet inn i leiligheten.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Jeg ser fortsatt ingen rimelig grunn til at jeg skulle vite hvordan han tenker.
    Nå skal denne tråden handle om at jeg skal problemet med mitt anlegg, så får naboen dra til hellvette for alt jeg bryr meg.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    2020 sier du.
    Da tror jeg ikke ventilasjonssystemet er slik du beskriver her:
    Går ikke rør i mellom leiligheten, ikke en gang til utsiden, rørene går bare inne i hver enkelt leilighet, de går ikke en gang ut på utsiden av bygget, greia er at anlegget filtrer luften med filtre for å resirkulere luften i leiligheten, skal det hente "ny" luft må vi ha vinduene åpne. Spjeldet er bare for å åpne ventilen over komfyren når mann lager mat.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Nå skal denne tråden handle om at jeg skal problemet med mitt anlegg, så får naboen dra til hellvette for alt jeg bryr meg.
    Ok, men nå var det jo du som skulle ha meg til å svare på hvordan naboen din tenker. Nå skriver du som om jeg har dratt inn dette.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    2020 sier du.
    Da tror jeg ikke ventilasjonssystemet er slik du beskriver her:
    Jeg snakket tilfeldigvis med en som jobbet i entrepenørfirmaet bak renoveringen, han sa utleier gikk for dårligste løsningen som var, skulle egentlig være et sentralt ventilasjonsanlegg, men takhøyden var for lav blant annet.
     
    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Problemet er akkurat like stort med mitt, forskjellen er at jeg har plassert veldig mye ineffektiv filtrering på mitt som har redusert problemet noe, mens alt naboen min gjør er å banke i taket og justere ned eller skru av ventilasjonsanlegget.

    Har prøvd å snakke med ansvarlige for bygget, men de vil ikke en gang undersøke.
    Hvis ikke den ansvarlige for bygget vil undersøke er det trolig mer enn et støyproblem.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Det er krav til ventilasjon i nyere TEK, så det å skulle renovere uten å ha tilførsel av friskluft og kontroll på avtrekk er ikke lovlig. Så det du har er nok innafor.
    Ventilator på kjøkken er nok kanskje av typen kullfilter med resirkulasjon. Den er grei.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Kjøpte et van der hul white dwarf filter. Ser mye bedre ut komponentmessig enn bajog alpha filteret, dette har i det minste en common mode choke, og ser ut til at det er til og med laget av "nanocrystalline" MEN prisen er det dobbelte(3000 kr) og dette takler bare max 2.5A før sikringen ryker...

    IMG_20230207_133925.jpg
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    3000 for en håndfuld komponenter som koster et par hundrede kr max.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Kanskje det er en sånn audiofil sikring på det kretskortet som driver prisen, en sånn som er både retningsbestemt og fargekodet for best resultat. 🤔 😁
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Audiofilt kretskort, audiofil lysdiode, audiofil loddetinn osv, mye her som driver prisen opp...
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Ja, ordet audiofilt har som regel det med å drive prisen opp...
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Produsenten av ventilasjonsanlegget sier at den ikke bruker en frekvensomformer.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Vel når har jeg oppdaget noe jeg ikke kan forklare, det er LED-lys i hele leiligheten, og jo flere lys jeg har skrudd på, jo bedre blir lyden, kan for eksempel skru på et lys og jeg hører bassen blir langt dypere i anlegget(naboen er helt enig).

    Hva i alle dager? Lider jeg og naboen av massepsykose?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.815
    Antall liker
    5.464
    Sted
    Holmestrand
    Vel når har jeg oppdaget noe jeg ikke kan forklare, det er LED-lys i hele leiligheten, og jo flere lys jeg har skrudd på, jo bedre blir lyden, kan for eksempel skru på et lys og jeg hører bassen blir langt dypere i anlegget(naboen er helt enig).

    Hva i alle dager? Lider jeg og naboen av massepsykose?
    Flott.
    LED-lys er jo billig.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Vel når har jeg oppdaget noe jeg ikke kan forklare, det er LED-lys i hele leiligheten, og jo flere lys jeg har skrudd på, jo bedre blir lyden, kan for eksempel skru på et lys og jeg hører bassen blir langt dypere i anlegget(naboen er helt enig).

    Hva i alle dager? Lider jeg og naboen av massepsykose?
    En målemikrofon og REW-programvaren så finner du lett ut av det. :cool:
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Vel når har jeg oppdaget noe jeg ikke kan forklare, det er LED-lys i hele leiligheten, og jo flere lys jeg har skrudd på, jo bedre blir lyden, kan for eksempel skru på et lys og jeg hører bassen blir langt dypere i anlegget(naboen er helt enig).

    Hva i alle dager? Lider jeg og naboen av massepsykose?
    Vel når har jeg oppdaget noe jeg ikke kan forklare, det er LED-lys i hele leiligheten, og jo flere lys jeg har skrudd på, jo bedre blir lyden, kan for eksempel skru på et lys og jeg hører bassen blir langt dypere i anlegget(naboen er helt enig).

    Hva i alle dager? Lider jeg og naboen av massepsykose?
    Det skjer en del når flere led pærer skrues på

    Screenshot_20230221_093259_com.google.android.youtube~2.jpg


    Hentet fra denne videoen. Fra ca. 30 min og ut er det en del interessant. De lavere harmoniske vs supraharmonics

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn