Rimelig måleapparat for å måle nettstøy

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Det skjer en del når flere led pærer skrues på

    Vis vedlegget 894967

    Hentet fra denne videoen. Fra ca. 30 min og ut er det en del interessant. De lavere harmoniske vs supraharmonics

    Aha, fordi det som nettopp skjer er at dette problemet med mitt ventilasjonsanlegget reduseres for å være litt mer presis, hovedsaklig mindre harmonisk forvrengning og mye dypere bass og eller generelt sett bedre lyd.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Hvis man kan høre harmoniske komponenter på strømnettet ut av høyttalerne så er det feil på anlegget. Å "fikse strømmen" retter ikke feilen i anlegget.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Dette skjer med alt av lydutstyr, kan ta mobiltelefonen som eksempel, setter jeg den på lading og har lyd på høyttalerne så hører jeg harmonisk og de veldig få nedre frekvensene høyttalerne på telefonen klarer å gjengi, kobler jeg fra ladekabelen forsvinner dette, samme kan sies om et billig logitech anlegg jeg bruker som soveromsanlegg, dette anlegget inkludert telefonen påvirkers såklart mer enn hovedanlegget.

    Jeg kjøpte en topping dac, samme problemet, anlegget ble litt mindre påvirket men fortsatt er problemet ganske ekstremt, å koblet på ifi strømforsyningen til topping dacen reduserte problemet yterligere.

    Du har nok helt rett under mer typiske omstendigheter snickers-is, skal ikke krangle på det, men dette virker ikke for meg som typisk omstendigheter.

    Og forresten å redusere den harmonisk forvrengningen gjør alt lydutstyr mindre sensitiv for emi/rfi for å si det slik, så dette problemet forklarer nok rfi/emi-problemene mine.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenker nok mer på livlig fantasi som en forklaring. ;)
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Alle er hjertelig velkommen på besøk for å observere problematikken, kaffe og kaker serveres.

    Merkelig at noe av det jeg opplever underbygges av målingene ymir viser til.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    6 år har gått, og i mellomtiden er hverken elektriker, Nasjonal kommunikasjonsmyndighet eller NKOM kontaktet?
    Forsøkt å bruke UPS om det utgjør en forskjell? Skaff fra en seriøs produsent slik som APC/Schneider som vet hva de holder på med, de kan også kontaktes da de har kontor i Norge men det koster jo endel.. De kan sikkert sette opp en ny trafo til deg også om det var det.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Jeg har bare bodd her jeg bor i 2 år, der jeg bodde før hadde jeg løst alle problemene i dag om jeg hadde hatt den kunnskapen jeg har i dag.

    NKOM ville ikke en gang komme å undersøke rfien jeg slet med på telefonen i leiligheten i starten, så dem har jeg ikke mye tillit til.

    Jeg er 100% ufør så helsen, penger og kommunikasjon er stikkordet som gjør det å skaffe fagfolk en utfordring.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.403
    Antall liker
    1.289
    Sted
    Horten
    ..
    Merkelig at noe av det jeg opplever underbygges av målingene ymir viser til.
    Synes jeg ikke er merkelig overhodet.

    I en søken etter løsninger eller forklaringsmodeller på opplevde problemer som virker umulig, så er det veldig lett i mangel av andre, å tro på en tilfeldig forklaring man synes passer som løsning på problemet.
    En forklaring oppleves som bedre enn ingen forklaring ikke sant?

    PS: Hvis du tror på målinger ymir linker til, så har du vel også tro på målinger hos deg som vil vise problemet?
    Så hvorfor ikke måle?
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    En måling trengs helt klart, det er jo der NKOM kommer inn, som kommer til å bli en utfordring å få dem til å komme å ta en måling.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Stemmer det. Bor i samme område ennå.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Fantastisk hvordan det å "lytte på ting" (det vi vanlige mennesker kaller å se på ting) fører til slik innsikt i hvordan ting virker og hvorfor ting skjer. Ikke bare det, men å kikke på kurveformen til strømmen fører tydeligvis til at man uten videre vet hvordan ting henger sammen rent teknisk. Ohms lov er plutselig blitt en kuriositet for spesielt interesserte overtroiske tilbedere av vitenskapskonspirasjonen. Plutselig slipper ikke bare 1dB høyfrekvent støy på nettet lekende lett gjennom kondensatorbanken, men dette er sammenliknbart med en laderegulator som ligger 4mm fra signalbanen inni en mobiltelefon.

    Her er det visst bare å ta av seg støvet og bøye seg i hatten for kunnskapseliten.
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    565
    Antall liker
    671
    Fantastisk hvordan det å "lytte på ting" (det vi vanlige mennesker kaller å se på ting) fører til slik innsikt i hvordan ting virker og hvorfor ting skjer. Ikke bare det, men å kikke på kurveformen til strømmen fører tydeligvis til at man uten videre vet hvordan ting henger sammen rent teknisk. Ohms lov er plutselig blitt en kuriositet for spesielt interesserte overtroiske tilbedere av vitenskapskonspirasjonen. Plutselig slipper ikke bare 1dB høyfrekvent støy på nettet lekende lett gjennom kondensatorbanken, men dette er sammenliknbart med en laderegulator som ligger 4mm fra signalbanen inni en mobiltelefon.

    Her er det visst bare å ta av seg støvet og bøye seg i hatten for kunnskapseliten.
    Ser vel også ut til at den andre kunnskapseliten her er mer ute etter å gjøre narr av ts enn å prøve å hjelpe og gi noen gode råd.

    Nå er det vel ikke å anbefale noen som ikke helt er klar over hvordan el.nettet kan på en sikker måte måles og tolke resultastene fra et innkjøpt billig scope eller andre måleinstrumenter..
    Kan vel være lurt å holde seg langt unna direkte probing og kontakt med 240V hvis man ikke 110% skjønner hva man holder på med.

    Er kanskje mindre risikofylt å f.eks innstalere et software lydkort osciloskope på en bærbar pc og måle på avspillte test toner over audio linje signaler på hifi utstyret og sjekke om det er mulig å få frem disse forskjellene som blir beskrevet av TS. med forskjellige strømforsyninger og mistanke om eksterne støykilder på el.nettet.

    blir Ikke mer nøyaktig enn det lydkortet man bruker, men kan være et sted å begynne hvis man ønskerl å praktiserer litt Learning-by-doing
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Ser vel også ut til at den andre kunnskapseliten her er mer ute etter å gjøre narr av ts enn å prøve å hjelpe og gi noen gode råd.
    De har vel ikke stort sett ikke peiling fordi de har vel ikke noen erfaring med slike problemer.

    Har støtt på problem med wifi når jeg gikk over til wifi på de stasjonære datamaskinene mine, slet med veldig ustabilt nettverk, her er en test med 2.4Ghz:

    2.4.png


    Og her er med 5Ghz:

    5.png


    2.4Ghz er helt håpløst å bruke til online gaming.

    Venter på at naboen skal flytte ut, så skal jeg gjøre måling av frekvens reponsen på anlegget ut i fra hvordan jeg har justert ventilasjonsanlegget.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn