RIAA til Clearaudio Emotion

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Drister meg til å foreslå denne fordi den er uslåelig på pris:

Sonifex RB-PA2 Dual Stereo RIAA Phono Amplifier

Sonifex er en storprodusent av utstyr til kringkasting. Det borger for god strømforsyning, gjennomtenkt arkitektur, godt håndarbeid (f.eks. loddepunkter) og fravær av ønske om å gi produktet en særegen lyd som ikke finnes på platen. Slike ting glemmes ofte i vurderingen av hifi-produkter fra småskalaprodusenter.

RCA ubalansert inn med mulighet for XLR balansert ut.

Vis vedlegget 453745
    Den var da veldig rød :) Finnes det norsk importør av denne?

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.153
    Torget vurderinger
    0
    Drister meg til å foreslå denne fordi den er uslåelig på pris:

Sonifex RB-PA2 Dual Stereo RIAA Phono Amplifier

Sonifex er en storprodusent av utstyr til kringkasting. Det borger for god strømforsyning, gjennomtenkt arkitektur, godt håndarbeid (f.eks. loddepunkter) og fravær av ønske om å gi produktet en særegen lyd som ikke finnes på platen. Slike ting glemmes ofte i vurderingen av hifi-produkter fra småskalaprodusenter.

RCA ubalansert inn med mulighet for XLR balansert ut.

Vis vedlegget 453745
    Den var da veldig rød :) Finnes det norsk importør av denne?
    Benum.

Eller du kan bruke Thomann på nett.

PS: Sonifex-serien heter REDBOX... Den har tilsynelatende skruehull som gjør den lett å feste til egnet underlag eller plate.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Lessisdox@: Det er følgene av XLR, det. Min tidligere SAT BGF, aka. Phonofix (konstruert av M. Bladelius for Swedish Audio Technology) var undervurdert til månen og tilbake, den, men spilte mer enn greit med full XLR-vei.Nær sagt: Selvfølgelig. Tilogmed Pro-Ject funka på den.;) Men ift hva du betaler for en ny GSP/Rega...det er svært lite som er direkte feil der- om noe som helst..

Ellers må det da for pokker være bedre å bygge en rimelig juvel av et MM-only-trinn enn å legge til en eller to halvgode MC-laster på samme- hvis konstruksjon evt degraderer ytelsen på MM-delen, samtidig som utvalget på MC blir begrenset??. Mest mulig kompromissløst, takk. Min personlige mening. Forresten ikke så altfor langt unna det Graham Slee selv sier og gjør. Han bygger omtrent kun for MM, bortsett fra Gram Amp 3 Fanfare. Men også en meget god preamp for forskjellige kurver, samt step-ups for ekstern konversjon til MC-bruk. Med feks den absolutt glimrende Era Gold V..
    Smart man..
    Sett bort fra akkurat den: Går man opp i ASR/Aria/VINL-klasse..der - og derover- kan det være OK å ha begge muligheter i samme kabinett.. Det er det fordi kompromissene er små ved riktig match. Og fordi en Aria, feks, tar seg av omtrent alt av kurant MC. Men altså: Man kan velge.

Sist redigert:

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Lessisdox@: Det er følgene av XLR, det. Min tidligere SAT BGF, aka. Phonofix (konstruert av M. Bladelius for Swedish Audio Technology) var undervurdert til månen og tilbake, den, men spilte mer enn greit med full XLR-vei.Nær sagt: Selvfølgelig. Tilogmed Pro-Ject funka på den.;) Men ift hva du betaler for en ny GSP/Rega...det er svært lite som er direkte feil der- om noe som helst..

Ellers må det da for pokker være bedre å bygge en rimelig juvel av et MM-only-trinn enn å legge til en eller to halvgode MC-laster på samme- hvis konstruksjon evt degraderer ytelsen på MM-delen, samtidig som utvalget på MC blir begrenset??. Mest mulig kompromissløst, takk. Min personlige mening. Forresten ikke så altfor langt unna det Graham Slee selv sier og gjør. Han bygger omtrent kun for MM, bortsett fra Gram Amp 3 Fanfare. Men også en meget god preamp for forskjellige kurver, samt step-ups for ekstern konversjon til MC-bruk. Med feks den absolutt glimrende Era Gold V..
    Smart man..
    Sett bort fra akkurat den: Går man opp i ASR/Aria/VINL-klasse..der - og derover- kan det være OK å ha begge muligheter i samme kabinett.. Det er det fordi kompromissene er små ved riktig match. Og fordi en Aria, feks, tar seg av omtrent alt av kurant MC. Men altså: Man kan velge.
    Er det noen alternativer for gode kun mm-riaa?

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    S. Lieng:

-Rega Fono MM
    -Graham Slee Gram Amp 2SE,, Era Gold V
    -Heed Questar MM

..og, som Lgrons58 sier: Soundsmith MMP3.

Sånn bare som en liten minnelse: Grado patenterte MC-pickupen i sin tid. Men bygger kun MM..;)

Sist redigert:

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Den kan jo være muligheter for en oppgradering her....

Rega riaa.jpg

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Da har jeg vært hos Gunnar S og fått låne et par riaa :)

Blir spennende å teste. Bilder og info kommer! Av platespillerne til Gunnar også om det er ok?

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.153
    Torget vurderinger
    0
    Fortsatt på jakt etter phono-trinn?

Glemte å nevne denne:

PPA V600 - violectric.de

Uvanlig gode spesifikasjoner. Valg mellom balansert og ubalansert både inn og ut. Produsenten (Violectric og Lake People er samme selskap, designer og skrur sammen alt i Tyskland) leverer mye til lydindustrien.

Har sett at noen på HFS har uttalt seg kritisk til den, men det tar jeg med en klype salt. Jeg tror enkelte er vant til en del fordreining i vinylavspillingen og da er det vanskelig å avgjøre om kritikken skyldes mangel på fordreining eller fravær av den.

Sist redigert:

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.893
    Torget vurderinger
    16
    Da har jeg vært hos Gunnar S og fått låne et par riaa :)

Blir spennende å teste. Bilder og info kommer! Av platespillerne til Gunnar også om det er ok?
    Takk for besøket.
    Kjør på med bilder
    Vh GunnarS

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    S.Lieng: Den du har er alvorlig god til sin pris, men det ble med en gang klarere her: Tipper du ender med en Fono MM. Dog, Graham Slee lager alternativ 2...

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.799
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14

Glemte å nevne denne:

PPA V600 - violectric.de

Uvanlig gode spesifikasjoner. Valg mellom balansert og ubalansert både inn og ut. Produsenten (Violectric og Lake People er samme selskap, designer og skrur sammen alt i Tyskland) leverer mye til lydindustrien.

Har sett at noen på HFS har uttalt seg kritisk til den, men det tar jeg med en klype salt. Jeg tror enkelte er vant til en del fordreining i vinylavspillingen og da er det vanskelig å avgjøre om kritikken skyldes mangel på fordreining eller fravær av den.
    Det er bare å teste den selv det. Det har jeg, og den ble raskt ekskludert. Hadde litt trua, da jeg har HPA V200, som jeg er meget godt fornøyd med, men den gang ei.

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    S.Lieng: Den du har er alvorlig god til sin pris, men det ble med en gang klarere her: Tipper du ender med en Fono MM. Dog, Graham Slee lager alternativ 2...
    Bør vel teste den også om jeg får mulighet.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.153
    Torget vurderinger
    0

Glemte å nevne denne:

PPA V600 - violectric.de

Det er bare å teste den selv det. Det har jeg, og den ble raskt ekskludert. Hadde litt trua, da jeg har HPA V200, som jeg er meget godt fornøyd med, men den gang ei.
    Litt nysgjerrig:

Hvilken phono hadde du før Violectric PPA V600?

Hvilken phono har du nå?

Valgte du balansert eller ubalansert inn og ut av V600?

Bruker du MM eller MC?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.799
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Testet 7-8 RIAA´s i 8-12K segmentet samtidig (GS Reflex C, Musical Surroundings, ASR, Whest, Thorens, MF og Violectric). I all sin hovedsak på MC, da PU var- og er Cadenza Black. Testet ikke balansert.

Årsak til at den røk ut først av disse var at den hadde en alt for lys og skarp klangbalanse med klare tendenser til sssssiblanter. Testet selvfølgelig ulike settings uten at dette endret den karakteristikken. Ingen av de øvrige hadde noe i nærheten av de "unotene". Så - enten total missmatch i forhold til kjeden eller så er den tunet slik. Mulig at den fremstår annerledes ved å kjøres balansert og mot MM.
    Øvrige egenskaper ble dermed ikke vurdert - uten å registrere at den fremsto som støysvak, i retning av støyfri.

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man skal matche RIAA-trinnet med noe, er det pickupen. Ikke drivverket. ;)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.799
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    PU er en del av kjeden - er det ikke;)
    Samtidig vil tonal klangbalanse i RIAA også (i min verden) være en del av matchingen.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    PU er en del av kjeden - er det ikke;)
    Samtidig vil tonal klangbalanse i RIAA også (i min verden) være en del av matchingen.
    Klart. Men en gitt pickup og et gitt RIAA-trinn vil nettopp ha ganske lik klangbalanse på de fleste drivverk, tror du ikke? Drivverkets egenskaper gir utslag på litt andre ting.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.799
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Ja, PU og RIAA isolert vil levere samme klangbalanse og karakteristikk uavhengig av drivverk

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nettopp. Så da gir det mindre mening å søke en riaa som matcher platespilleren/drivverket, enn å lete etter en som funker bra med pickupen man bruker. Det var bare det jeg ville frem til. (Pickupen må på sin side også matche armen, som må passe drivverket.)

• Liker
    Reaksjoner: ptb

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Dersom det blir skurring , spesielt på ene høyttaler, kan det være pick up som er ødelagt?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dersom det blir skurring , spesielt på ene høyttaler, kan det være pick up som er ødelagt?
    På en helt ny spiller ville jeg sjekket alle koblinger og innstillinger av arm og pickup først, samt på RIAA, i alle fall. Er spilleren satt opp av forhandleren der du handlet?

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    På en helt ny spiller ville jeg sjekket alle koblinger og innstillinger av arm og pickup først, samt på RIAA, i alle fall. Er spilleren satt opp av forhandleren der du handlet?
    Kjøpt brukt og alt har vært bra. Det kom etter litt for mye vibrasjon i gulvet som fikk "stiften til å hoppe på plata". Virket som det bedret seg litt før jeg måtte dra. Skal sjekke mer litt seinere.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.153
    Torget vurderinger
    0
    Kjøpt brukt og alt har vært bra. Det kom etter litt for mye vibrasjon i gulvet som fikk "stiften til å hoppe på plata". Virket som det bedret seg litt før jeg måtte dra. Skal sjekke mer litt seinere.
    Oops...høres ut som du trenger et underlag, en dekopling. Jeg så bildene og tenkte at her kan det fort bli kjedereaksjon inn i bena på spilleren...

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Oops...høres ut som du trenger et underlag, en dekopling. Jeg så bildene og tenkte at her kan det fort bli kjedereaksjon inn i bena på spilleren...
    Er det ikke på tide at du får deg platespiller? :)

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.153
    Torget vurderinger
    0
    Er det ikke på tide at du får deg platespiller? :)
    I like to watch...

https://m.youtube.com/watch?v=EqL77G2x61E

(For øvrig er "Being there" en veldig bra film, stadig aktuell)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Platespillermatching er en av de mest omfattende jobbene i matchgamet. Alt fra generell konstruksjon, via plinth, pickup, arm, reimer, motor(er), RIAA, avkobling, rom og kabling brukes til å oppnå ønsket resultat. Det gjelder tonal balanse også. Uten den vil du ikke kunne finne signaturen. MC er ikke MC er ikke MC, samme gjelder for MM. I tillegg til alt dette har du riggens match med linjedelene av systemet..Alt skal og må klaffe. Hver enkelt komponent har sin tonalbalanse og signatur, de skal avpasses mot alle de andre, for å gå opp i en høyere totalenhet.. Det er basic matchlære, og klarer du ikke det lærer du aldri matching.

S. Lieng: Har du jobba med underlaget på Emotion til nå? Liker du det Gram Amp 2 SE gjør med den?

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Platespillermatching er en av de mest omfattende jobbene i match. Alt fra generell konstruksjon, via plinth, pickup, arm, reimer, motor(er), RIAA, avkobling, rom og kabling brukes til å oppnå ønsket resultat. Det gjelder tonal balanse også. Uten den vil du ikke kunne finne signaturen. MC er ikke MC er ikke MC, samme gjelder for MM. I tillegg til alt dette har du riggens match med linjedelene av systemet..Alt skal og må klaffe. Hver enkelt komponent har sin tonalbalanse og signatur, de skal avpasses mot alle de andre, for å gå opp i en høyere totalenhet..
    Man må velge en type drivverk, om plinthet skal være stivt, fjærende, lett eller tungt, om det skal ha remdrift, direktedrift eller mellomhjul, om det skal ha tallerken med glidelager eller for den saks skyld flyte på magnetfelt og om tallerkenen skal være tung eller lett og hva den skal være laget av. Alle disse tingene kan ha innvirkning på spillerens ytelse. Sporing, rotasjonsstabilitet, vibrasjoner og stort sett legge forholdene til rette for arm og pickup. De har neppe så stor innvirkning på "den tonale balansen".

Ikke heller valget av arm som kan ha forskjellige typer lagre, lengde, masse, materiale og kan være av forkjelig konstruksjon. Disse tingene påvirker sporingsevne og evnen til å overføre signaler fra rillene til pickup, så hvis det går helt galt her, kan det må en måte påvirke frekvensresponsen også, men normalt svært lite, tenker jeg.

Pickupen derimot! DEN påvirker med sin evne til å omsette rillenes svingninger til elektrisk strøm frekvensresponsen, og matchen av pickup med arm mtp. resonanser og masser også, men er man "innafor" er det som regel greit. Alt dette er "mekanisk matching" som absolutt har betydning, men i forhold til egenskapene til og matchingen mellom pickup og RIAA-trinn, svært lite for klangbalansen/frekvensresponsen.

Matching mellom pickup og RIAA-trinn er ikke bare en øvelse i å kjenne forskjellige merkers "huslyd" (eller hva ryktene sier om den) heller, men minst like mye (vel, mye mer, egentlig) å sørge for at de elektriske verdiene i pickupen (spoleimpedans og utgangsnivå) matcher de i RIAA-trinnet (lastimpedans, forsterkningsgrad, kapasitans) slik at signalet fra pickupen når forsterkeren i best mulig forfatning. Det er HER vi kan gjøre den betydelige delen av påvirkning av platespillerens klangbalanse. ...Og ved valg av pickup og RIAA-trinn, selvsagt.

Egenskapene til basen og armen påvirker slik jeg ser det i hovedsak stabilitet, støy, forvrengning, sporingsevne og følsomhenen for støy/vibrasjon utenfra. Selvsagt viktig som bare det, men det endrer ikke klangbalansen i seg selv.

De fleste kjøper en ferdig platespiller, der arm og drivverk allerede er satt sammen fornufig på en base som funker. Som oftest følger pickup også med, ferdig matchet til armen. ;)

Så, hvis man har en platespiller med et gitt plinth, et gitt driftsprinsipp, en gitt arm og en gitt pickup, og skal kjøpe et RIAA-trinn, er det som sagt pickupen man skal fokusere på å finne noe som passer sammen med.
    Alle RIAA-trinn passer sammen med alle armer og plattformer. Hvis du mener noe annet kunne jeg tenke meg å vite hvorfor.

Det er basic matchlære, og klarer du ikke det lærer du aldri matching.
    Hvor studerer man matchlære? ;) Google, Hi-Fi News, Fidelity, Danmark, Hi-Fi Klubben?

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.799
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Egenskapene til basen og armen påvirker slik jeg ser det i hovedsak stabilitet, støy, forvrengning, sporingsevne og følsomhenen for støy/vibrasjon utenfra. Selvsagt viktig som bare det, men det endrer ikke klangbalansen i seg selv.
    I korte trekk - drivverk og arm tilfører i mer eller mindre grad kun uønskede elementer.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    I korte trekk - drivverk og arm tilfører i mer eller mindre grad kun uønskede elementer.
    Eller holder dem i sjakk. :)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.799
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Ja, i mer eller mindre grad (nerde-prik :cool: ), for det helt lytefrie drivverk og den helt lytefrie tonearmen er vel ikke laget ennå.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Er det først NÅ du synes det vippet over grensen til nerding? ;)

• Liker
    Reaksjoner: ptb

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Dazed: Hvis materialene, base++ ikke påvirka den tonale/totale balansen ville akrylen vært bannlyst som materiale i platespillere. Den har en annen resonnans enn la oss si tre. Og slike plastmaterialer er en sterkt medvirkende årsak til at Pro-Ject og Rega låter såpass forskjellig som de gjør. Som også karbon er det.

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    S. Lieng: Litt snasen, den der. For støvkontroll, prøv å dra til urmaker´n- skaff en sånn duk som han bruker til å polere ur etter service.;) Den super til seg det som måtte være av guffenheter. Kan forresten skaffes hos Urmaker Bjerke.

Sist redigert:

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    S. Lieng: Litt snasen, den der. For støvkontroll, prøv å dra til urmaker´n- skaff en sånn duk som han bruker til å polere ur etter service.;) Den super til seg det som måtte være av guffenheter. Kan forresten skaffes hos Urmaker Bjerke.
    Ja, litt mer å tenke på med platespiller, men desto mer gøy! Må nok se på noe slikt ja, takk for tipset! Tror det bare var støv som laget ulyden

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn