Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MakkinTosken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    1.784
    Sted
    BygdaMellomByene
    Er utrolig hva motfase basser kan gjøre med slikt.
    .
    Kanskje du kunne utdype fremgangsmåten? Har du basser som er oppstilt på samme vegg som er satt i motfase? Og om så, er de underlagt samme eq?
    Prøve å svare så godt det lar seg gjøre:=)
    Har 8 stk 15" stående på bakveggen som gjør denne jobben.
    De tar seg kun av en lite søkk som var nede ved 30 hz, det er det eneste de gjør.
    De har egen amp, alt er jo da tilpasset med den eq som trengs.
    Alt har jo egene amper i mitt oppsett som går om Lynx Aurora 16.
    Når alt var justert med riktig volum så kan man jo bare legge til eq som ønsket.
    Jriver ordner jo resten.
    Jeg har hatt hjelp av thohaug til alt dette, så jeg skal ikke påberope meg all kunnskap innen dette.
    Men har lært veldig mye av han, men det går alltid fort i svingene når han holder på.
    Det kan høres veldig feil ut (fort i svingene) han er utrolig dyktig og kunnskapsrik på dette området.
    Hadde det ikke hvert for han hadde ikke jeg hatt den lyden jeg har idag.
    Håper det ga noen svar ned til Råde.
    Det gjorde det. Egentlig ikke ulikt det jeg gjør her, men jeg ville kanskje beskrevet det litt annerledes, da fase ofte gis av plassering om man skal oppnå en god respons.:)

Balle Clorin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    1.850
    Til 55Powers. Grattis med KEF reference 5!!! Nesten bra at å høre at det var Reference 5, som uansett er uoppnåelig for meg, og men kanskje det blir en R5/R7 en gang...
    , Stor høyttaler stort som og langt tilbakvegg er bra tyeleigvis.

steinost

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    3.224
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ingen rombehandling eller romkorreksjon.
    Litt pynta, pleier å ha et par db mer bass på sub.

1 - Psy
    2 - 1/6

Vis vedlegget 583270 Vis vedlegget 583269

Kansellering i frontvegg regner jeg med 40-60hz
    - Litt usikker på om det er verdt å drive så mye med, tar gjerne tips på den. Kunne DSPet peaken på 55 ned litt kanskje...?

Andre tips eller triks dere ser?
    Generer målingen fra 20 til 300 hz, da ser man det langt bedre, det som er av feil i bassen.
    Ja den dippen høres lett.
    Samme med søket som er borte.
    Er utrolig hva motfase basser kan gjøre med slikt.
    Mitt søkk var på samme måte.
    Når den ble løftet opp ble det ekstremt mye bedre.
    Da kan man heller legge på en liten EQ neders til slutt.
    Veldig spennende dette med motfase-basser og post EQ!
    Jeg har subw på anlegget, vil det kunne være nok å stille om fasen 180 grader og sikte crossover inn i "søkket", eller er dette noe som vil kreve litt mer avansert approach? Er det noe ulemper med det, ser mange har OCD for fase alignment ifht sub generelt.

Har vel egentlig svar på dette med kommentar til Tosken.
    Men alt hos meg er jo styrt av Jriver. Ingen delefilter eller lignende i ht.
    En amp pr ht H og V side totalt 8 amper.

55Powers

Medlem
    Ble medlem
    26.11.2016
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    1
    Til 55Powers. Grattis med KEF reference 5!!! Nesten bra at å høre at det var Reference 5, som uansett er uoppnåelig for meg, og men kanskje det blir en R5/R7 en gang...
    , Stor høyttaler stort som og langt tilbakvegg er bra tyeleigvis.
    Off topic:
    Kommer close med R vs. Reference innen KEF synes jeg. Er ikke veldig store forskjellen i praksis mellom de i mine ører.

Er ikke så nye disse, men takk skal du ha. Tenkte jeg skulle se om jeg fikk gjort noen små tweake prosjekter i sommer på anlegget. :)

55Powers

Medlem
    Ble medlem
    26.11.2016
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    1
    Har vel egentlig svar på dette med kommentar til Tosken.
    Men alt hos meg er jo styrt av Jriver. Ingen delefilter eller lignende i ht.
    En amp pr ht H og V side totalt 8 amper.
    Det gjorde du, og takk for det. Har ikke utstyr til å replikere det du har gående, men skal sannelig gjøre litt research og se hva jeg kan få til i praksis hva gjelder motfase med det jeg har.

55Powers

Medlem
    Ble medlem
    26.11.2016
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    1
    En ting jeg lurte på 55Powers, kjørte du sweepet på begge ht samtidig?
    Det ble sweepet på begge samt. ja.
    Burde kanskje gjort L/R og snittet de?
    Gir et mer representativt bilde oppe i høyden. Ikke for at det nødvendigvis betyr en dritt. Om øren dine sier at lyden er god, synes jeg du skal pakke sammen måleutstyret og nyte. ;)
    Bra tips, skal få gjort det slik i fremtiden.

Må teste litt på de tipsene som har kommet i tråden her før den pakkes ned føler jeg ;).

Balle Clorin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    1.850
    En liten sammenligning mellom simulatoren i REW, Måling uten DSP, og med DSP/EQ

Capture.jpg

Det pussig er at resonansen fra det 600cm lange rommet måles til 31.1Hz og tilsvarer romlengde på 560cm, og RWE beregner resonansen til 28.6Hz !! (343 m/s)

Endrer jeg romlengden for å matche peaken ved 31Hz, og justerer ned grensefrekvensen op høyttaler fra specen på 51 til 38Hz for å macthe peak høyder, og velger bassreflex(som jeg glemte i første plot) får jeg dette samsvaret, Rødt målt, grønt simulert
    Capture.jpg

Sist redigert:

steinost

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    3.224
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det det måler i rommet er jo det som teller.
    Men hvor mange akustiske tiltak har du gjort i dette rommet Balle?

Naturlig

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    128
    Sted
    Vestfold
    Mikrofon?

Hva slags mikrofon bruker folket her til REW målinger? er det bare kalibrert UMIK-1 med USB kobling eller andre?

Balle Clorin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    1.850
    Det det måler i rommet er jo det som teller.
    Men hvor mange akustiske tiltak har du gjort i dette rommet Balle?
    Vanlig stue med sofa, myk puff, stoffstol , gardiner bak lytteposisjon og stort persisk teppe , og bokhylle på en side. Vegg bak høyttaler er 70cm mur kledd med gips, resten er panel kledd med gips.
    D88ACCC0-667B-4554-8395-41764E2E9D42.jpg

Optimal posisjon markert med rød sirkel

Sist redigert:

Balle Clorin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    1.850
    Høyttaler er 120cm fra veggen og jeg sitter 180cm fra motsatt vegg så det er ca 2m mellom høyttaler og 3 m fra meg til høyttaler. Dvs ved fin lytting sitter jeg ikke i sofa ,men i stol plassert foran sofa ved rød prikk,
    Alternativet er nærfeltslytting hvor høyttaler er 67cm fra veggen og jeg ca 230cm fra samme vegg

Balle Clorin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    1.850
    Har funnet at at jeg må justere Trinnov instilliggen litt utenfor standard for å stramme opp,jevne ut.. fra mitt innlegg på ASR
    nspired by Mitchos post on number of taps,and his and Olli's Trinnon/Audiolense/JBL/ FR plots i tried to check the effects of number of taps (or FIR msec length) in my Trrinnov Aamethyst.

1. First I checked the predicted(Trinnov) and actual results (REW) with the standard settings, and found a quite good match.=upper plots
    2. Then I Increased number of FIR taps from 4800 to 14400 by increasing FIR length from 100 to 300ms ( Trinnov says 300 is OK, and that 600 will crash), and increased number of IIR filters from 10 to 30 and increased max Hz from 150 to 200. I also allowed more negative correction( -10 to -15db).
    The results seem quite good, (bottom 2 quadrants) when I have the opportunity I will measure the results in REW, but for now I have to trust the predictions, sorry for the busy graph, but I like to make notes like this to keep track.

Capture.jpg

Capture2.JPG

Sist redigert:

Balle Clorin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    1.850
    Fortsetter min ensomme vandring i akustikkens verden via HFS4. For en som må lytte i en en vanlig stue uten andre akustikktiltekk enn møblement er DSP rom- korreksjon en god hjelp.
    Capturerc.JPG

Retep

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    8.503
    Sted
    Mogreina
    Torget vurderinger
    20
    Fortsetter min ensomme vandring i akustikkens verden via HFS4. For en som må lytte i en en vanlig stue uten andre akustikktiltekk enn møblement er DSP rom- korreksjon en god hjelp.
    Vis vedlegget 637217
    Kan for lite om Trinnov BC til å vere noe til hjelp for deg.. Men det her ser da svært bra ut da. Låter det bra?

Balle Clorin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    1.850
    Vis vedlegget 637217
    Kan for lite om Trinnov BC til å vere noe til hjelp for deg.. Men det her ser da svært bra ut da. Låter det bra?
    Tror det begynner å bli OK nå. Kan ikke tenke meg å spille musikk uten korreksjon på nå, Det er utrolig hvor galt det blir nå man slår av korreksjon på feks Lou Reed -Walk on the wild side.
    Har en svak bassheveing på 3db økende nedover fra 500 hz som passer det meste av musikk , bruker jeg Harman kurven med +5db i bass og -5db i diskant, blir det for heftig bass på bassrike låter, og litt lite sprut i toppen med mind voksne ører..
    +3db i bass og svakt diskanfall på -1-2dB er OK.
    Nesten uansett høyttaler plassering har jeg 3 store topp-og-daler som blir korrigert med DSP.
    Flyttet høyttaler 10cm av gangen fra 54cm til 184cm ut fra vegg og snittet er vist med rødt under..
    Capture.JPG

Capture.JPG

papaHet

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Antall liker
    11
    Mellom der man setter lengde å høyde på rommet å grafen som vises til høyre er det en kolonne som jeg ikke husker helt hva den heter, er det noe med dempe materiale tru?? Der kan man hvertfall ta fra 0-90, men hva sier de tallene? Er det tykkelse? Er det % dekket av vegger/tak/gulv? Men ser grafen forandrer seg masse når man fyller inn tall der ja.

hifi-vegard

Medlem
    Ble medlem
    27.02.2014
    Antall liker
    3
    Sted
    Bergen
    Jeg gjør et forsøk og legger ut mine innledende målinger med REW.
    Rommet er 7x4.5z3m og er en åpen stue/kjøkkenløsning med glassvegg på en kortvegg, betongtak og parkettgulv. Subben har innebygget romkorreksjon, er ellers satt til flat EQ.
    Det er svært mye flutterekko i rommet, eneste akustiske tiltakene jeg har gjort er to flyttbare paneler på førsterefleksjonspunkt og et bak lytteposisjonen.

Så klart mye rart som foregår på det bildet der, men det jeg merker meg er jo at venstre høyttaleren har en real dipp på 50hz, mens venstre har på 88 og litt lengre oppe. Hvorfor er det så ulikt? Subben var påslått ved test av begge.

Må nok bruke mye tid og penger hvis dette noensinne skal bli bra..

Vedlegg

steinost

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    3.224
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg gjør et forsøk og legger ut mine innledende målinger med REW.
    Rommet er 7x4.5z3m og er en åpen stue/kjøkkenløsning med glassvegg på en kortvegg, betongtak og parkettgulv. Subben har innebygget romkorreksjon, er ellers satt til flat EQ.
    Det er svært mye flutterekko i rommet, eneste akustiske tiltakene jeg har gjort er to flyttbare paneler på førsterefleksjonspunkt og et bak lytteposisjonen.

Så klart mye rart som foregår på det bildet der, men det jeg merker meg er jo at venstre høyttaleren har en real dipp på 50hz, mens venstre har på 88 og litt lengre oppe. Hvorfor er det så ulikt? Subben var påslått ved test av begge.

Må nok bruke mye tid og penger hvis dette noensinne skal bli bra..
    Legg ut måling bare fra 20 til 300hz. (Ikke 20 til 20 000) Det er jo der bass problemene ligger.
    støygulvet (til venste) på målebilde setter du til 30 eller 40 db

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    5.216
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg fått umik1 i hus og fått foretatt min første måling av subbene.
    Jeg aner ikke hva jeg holder på med. Så det hadde vært fint med innspill.
    Målet er å få dempet de værste peakene i første omgang.
    Målingen er tatt med 24db deling på hhv. 20 og 80 hz. Ingen eq ellers.

Forsterkeren er en Crown xti 2002 med innebygget dsp. Subbene er 2 stk JBL 4645b med 2258 drivere.

Og slik ser resultatet ut 😬
    236970A5-874C-475F-9E12-E032FC7F9ECB.jpeg
    F6F907DE-B3DB-4165-9FD3-1367EB99570C.jpeg

Edit. Målingen er fra 20-200 hz.

steinost

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    3.224
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du er låst i denne posisjonen i rommet, er det vel kun en ting å gjøre.
    Få inn noen flere basser som spiller i motfase. Det første som må rettes opp her er jo søkket mellom 50 og 70 hz.
    Så må du jo trekke ned den toppen mellom 30 og 40.
    Men ta også en måling i samme området med ht innkoblet også.
    Regner med att dette er målt i lytterposisjon?

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    5.216
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Slik ser det ut med hovedhøyttalerene innkoblet.

7B011D91-D68B-4166-9C18-9764DAF48D3D.jpeg
    9F7106B1-2FF1-4447-BCC3-3F51C3AB13BF.jpeg

Å flytte på subbene vil medføre full ommøblering, så det blir ikke aktuelt med det første. Men den peaken rundt 30 hz hadde det jo vært greit å gjøre noe med.

steinost

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    3.224
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Prøv å flytt enten ht eller lytterposisjonen.
    Det er jo slik man finner ut om man kan komme ut av disse søkkene.
    Dempe det som er for høyt er jo det minste problemet.
    Men man må prøve og feile litt for å se om man kan finne bedre plasseringer, eller er det låst på dette området?

Ivaols

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    271
    Sted
    Flekkerøy
    Hvis du ikke kan flytte subbene eller lytteposisjon for å bedre dippen i 60hz området vil det være interessant å se hvordan responsen til frontene er i samme området. Har frontene god respons så dypt kan du dele på rundt 55hz før dippen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn